Ziua, ianuarie 2004 (Anul 10, nr. 2903-2926)

2004-01-28 / nr. 2923

m^R) EVENIMENT!" KIHKJ miercuri 28 ianuarie 2004 Harnagea contrazice analiza UPI „Am editat o broșură cu șefii SIE în care era și Pacepa“, declară fostul șef al Serviciului de Informații Externe Fostul director al Serviciului de Informații Externe, Cătălin Harnagea ne-a declarat ieri în legătură cu afirmații făcute de agenția UPI:„în timpul mandatului meu la conducerea SIE am editat o broșură în care erau prezentați toți conducătorii spionajului românesc de la înființare până în prezent Ea a fost trimisă tuturor directorilor de gazete din România, ca un semn de transparență" către media Era acolo prezentat și Ion Mihai Pacepa, fără să se menționeze că a fost trădător, că a spionat pentru Ceaușescu sau alte nuanțe de genul acesta Nu se fac comentarii Se spune acolo doar că în 1978 a plecat din țară. Broșura a fost editată de SIE, nu de Guvern. Ion Mihai Pacepa a fost adjunct al Iliescu afirmă că trebuie aplicată legea în cazul Pacepa Declarațiile președintelui de luni seară au fost cu mult mai rezervate decât cele date luni dimineață Președintele Ion Iliescu a declarat, luni seara, la emisiunea „Starea națiunii“, transmisă de postul public de televiziune, că trebuie văzut în ce măsură aplicarea hotărârii judecătorești în cazul Pacepa întârzie, unde este blocată, precizând că este necesar să se aplice legea. „Eu am spus că nu îmi revine mie sarcina să rezolv astfel de probleme și eu cred că pe plan juridic lucrurile și-au găsit cursul normal. Trebuie să vedem în ce măsură aplicarea hotărârii instanței întârzie, unde este blocată și să se lucreze conform legilor“, a afirmat Ion Iliescu, întrebat dacă împărtășește punctul de vedere exprimat în presa americană, conform căruia unul dintre meritele lui Pacepa este grăbirea cu zece ani a căderii comunismului, președintele Iliescu a răspuns: „Miram-ai să se poată pune în discuție o asemenea temă. Americanii, ei înșiși, în 1989 nu știau ce o să se întâmple până la finele anului. Așa că să nu conectăm lucruri care p au nici o legătură unul cu altul. In lumea spionilor nu sunt de meserie, nu pot să spun mare lucru - faptul că trece unul, este racolat e o practică mai generală și de aici să-și facă și merite... Deci, el a slujit până atunci, până să plece, bine merci fosta putere“. Șeful statului a adăugat însă că nu vrea să comenteze asemenea chestiuni, deoarece problema sa pus doar pe plan juridic, respectiv a fost o condamnare la moarte, care s-a considerat că a fost nedreaptă întrebat dacă Pacepa s-a făcut sau nu vinovat de faptele pentru care a fost condamnat la moarte. Ion Iliescu a declarat: „Eu nu mă pronunț, nu dau sentințe, nu dau recomandări instanțelor, nu fac aprecieri asupra deciziilor instanțelor, constat faptul că instanța a considerat nemotivată și l-a absolvit de această condamnare, în ce măsură decurge ceea ce s-a vehiculat în presă, pentru că avocatul spune că nu e chiar așa, că s-a exagerat puțin, nu știu, asta revine instanțelor respective să vadă“. Președintele a precizat că nu a avut timp să discute cu Ioan Talpeș după întâlnirea acestuia cu avocatul lui Pacepa, Cătălin Dancu, dar că, potrivit unei știri pe care a citit-o, avocatul a făcut unele precizări față de ceea ce s-a scris în presă „Spune că nu chiar așa s-au prezentat lucrurile, că n-are pretenția să i se plătească toate salariile de când a plecat“, a declarat șeful statului. „Eu am spus că mă miră pretenția de a fi refăcut general. Noi vrem să desființăm funcția de general la SRI și SIE. Ce legătură mai are gradul pe care l-a primit de la Ceaușescu la vremea respectivă? Eu nu am de gând să mai dau grade date de Ceaușescu, asta am spus, în rest justiția să judece ce e corect și ce nu“, a mai spus președintele. (AM) Pacepa Fostul consilier NATO pentru Europa de Est a scăpat Matser, condamnat și eliberat El a primit 14 luni de închisoare, deja executate, pentru infracțiuni de fals și uz de fals Fostul consilier NATO pentru Europa de Est, Jan Willem Matser, bănuit că ar fi avut legături strânse cu omul de afaceri român Ovidiu Tender, a fost condamnat ieri de un tribunal din Haarlem (vestul Olandei) la un an și două luni de închisoare, informează Mediafax. Matser, care - potrivit presei - intenționa să investească miliarde de dolari în România, întâlnindu-se în acest sens cu miniștri români și șefi ai serviciilor secrete din România, a fost găsit vinovat de săvârșirea infracțiunilor de fels și uz de fels în documente în scopul comiterii de fraude. Procurorii ceruseră o pedeapsă de trei ani și jumătate de închisoare în cazul lui Matser, acuzat că ar conduce o grupare criminală care ar comite fraude. Judecătorii au respins însă această acuzație, Matser fiind condamnat doar pentru fals și uz de fals. Olandezul Jan Willem Matser, în vârstă de 50 de ani, a fost consilierul pentru zona Europei de Est al fostului secretar general NATO, lordul George Robertson. Prin aceeași sentință, Matser a fost pus în libertate, întrucât perioada petrecută în arest preventiv a acoperit deja cele 14 luni de condamnare. Potrivit judecătorilor, Matser a luat parte la falsificarea unor documente, în special a unui certificat de depozit bancar în valoare de 200 de milioane de dolari, pentru a putea face tranzacții financiare cu acești bani și a obține comisioane. Judecătorii au stabilit că Matser a comis aceste infracțiuni pentru a obține câștig financiar, dar au subliniat că fostul consilier NATO dorea să investească în țări din Europa de Est, și în special în România, pentru a stimula economic această regiune. Matser a admis că dorea să investească masiv în România, țară pe care o cunoaștea foarte bine prin prisma funcției pe care o avea. (AA) Uleiul care dă gust și savoare . Tu orice mâncare I SC ULEROM SA produce și comercializează uleiuri rafinate din floarea soarelui și soia, uleiuri tehnice și șroturi furajere din semințe de floarea soarelui și boabe soia. VASLUI, Str. Podul înalt, nr. 2 Tel. 0235.360333, 360332, 360336, 0745,665881, Fax.0235-360399, 360017, E-mail: ulerom@yahoo.com t/M% Jurnale de știri, orele 19: 00, 20:00 și 23:00 1 t GMIlittul ZIUA - Ediții locale O afacere de succes tvt NE PRIVESC OAMENII UtM * v