Żołnierz Wolności, luty 1973 (XXIV/27-50)

1973-02-05 / nr. 30

Przewodniczący Rady Państwa PRL uda się z wizytą do Syrii (B) (PAP). Na zaproszenie prezydenta Arabskiej Republiki Syryjskiej Hafeza al-Asada, w drugiej dekadzie bm. uda się z oficjalną wizytą do Syrii przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński. Wizyta przyczyni się do dalszego zacieśnienia naszych przyjaznych stosunków z Syrią jak również będzie okazją do wymiany poglądów obu /mężów stanu na temat aktualnych problemów międzynarodowych oraz rozwijającej się współpracy polsko-syryjskiej. Wspólne posiedzenie komisji międzynarodowych w Wietnamie Pierwsi jeńcy wojenni zostanę zwolnieni w fym tygodniu (A) HANOI (PAP). W niedzielę rano odbyło się w Sajgonie pierwsze wspólne posiedzenie Międzynarodowej Komisji Nadzoru i Kontroli (Indonezja. Kanada, Węgry. Polska) i czterostronnej mieszanej komisji wojskowej (DRW, TRRRWP, USA, rząd sajgoński). W spotkaniu wzięli udział przewodniczący ośmiu delegacji i ich zastępcy. „Cieszę się, że jestem w Saigonie — oświadczył ge. nerał Tran Van Tra, szef delegacji TRRRWP. Będziemy skrupulatnie przestrzegać porozumienia w sprawie przerwania ognia. Pragniemy pokoju. To jest wolą i pragnieniem całego narodu wietnamskiego“. Generał Quang Hoa, szef delegacji DRW powiedział: „Wietnam Północny' pragnie pokoju w Wietnamie Południowym. Jesteśmy zdecydowani właściwie realizować postanowienia układu pokojowego. Pokój w Wietnamie jest bardzo cenny i bardzo ważny dla naszego narodu“. Podczas krótkiej konferencji prasowej generał Tra powiedział, że podpisanie układu jest pierwszym krokiem, natomiast wprowadzenie go w życie wymaga dalszych kroków DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Nowy typ radzieckiego myśliwca (B) MOSKWA (PAP) W Związku Radzieckim skonstruowano nowy typ samolotu wojskowego, myśliwca o zmiennym układzie skrzydeł. Jego zaletą jest możliwość natychmiastowego startu i dużych przyspieszeń. Drogę lądowania skracają specjalne hamulce aerodynamiczne w postaci spadochronu. Kabina jest dwumiejscowa Samolot przystosowano zarówno do działań bojowych, jak i do szkolenia. Dokonano już pierwszego próbnego lotu nowego myśliwca. H. Kissinger uda się do ChRL (B) WASZYNGTON (PAP). Biały Dom poinformował w sobotę, że doradca prezydenta USA Henry Kissinger uda się do ChRL, gdzie przebywać będzie od 15 do 19 bm. Opublikowany w Waszyngtonie komunikat stwierdza, że Kissinger przeprowadzi „konkretne konsultacje z przywódcami chińskimi, których celem jest dalsza normalizacja stosunków między obu krajami“ oraz dokona „wymiany poglądów na kwestie interesujące obie strony“. MŻOŁNIERZ Hf WOLNOŚCI GAZETA CODZIENNA WOJSKA POLSKIEGO NR 30 (6881) ROK XXIV (XXXI) __________WARSZAWA, PONIEDZIAŁEK 5 LUTEGO 1973 R.__________| WVD. A | CENA 50 GR Pomorski 0W odpowiada na apel kościuszkowców Wydłużamy krok9 podnosimy sprawność i skuteczność działania (B) (Inf. wł.) Apel żołnierzy 1 Warszawskiej Dywizji Zmechanizowanej im. Tadeusza Kościuszki, dotyczący czynu 30-Iecia ludowego Wojska Polskiego, spotkał się z natychmiastowym odzewem jednostek Pomorskiego OW. Hasło „Wierni tradycjom — żołnierską służbą I wydajną pracą współtworzymy dzień dzisiejszy i przyszłość socjalistycznej Polski", znalazło odbicie w szerokiej i wielokierunkowej działalności związanej z pogłębianiem treści i form ideowego wychowania żołnierzy, organizowania ich świadomego wysiłku na rzecz realizacji zadań wynikających z uchwaiy VI Zjazdu PZPR, wszechstronnego rozwijania i doskonalenia poziomu moralno-bojowego, dalszego rozwoju bazy materialnej, ekonomii zużycia środków materiałowo-technicznych, doskonalenia warunków socjalno-bytowych. Świadczą o tym najwymowniej spontanicznie podejmowane zobowiązania kadry zawodowej, żołnierzy służby zasadniczej i pracowników cywilnych. Wiele z czynów nie da się wyrazić bezpośrednim efektem materialnym, bo np. waLka o najwyższe wartości ideowo-moralne, wyniki szkoleniowe, zaszczytne miana „Wzorowych Żołnierzy“, tytuły Drużyn Służby Socjalistycznej, czy wyższe klasy specjalistyczne lub kolejne specjalności wojskowe — nie ma tu, rzecz jasna, matematycznych odnośników, dających się ująć w ramy przeliczeń na złotówki. W przeciwieństwie do tych zobowiązań, kolejna ich grupa, dotycząca zwłaszcza sfery produkcyjnej na rzecz macierzystych oddziałów oraz I gospodarki narodowej, odznacza się I imponującym rozmachem i obliczal] nymi wartościami. Świadczą o tym napływające każdego dnia meldunki. Żołnierze 5 Kołobrzeskiego Pułku Zmechanizowanego im kpt7 OtokarąjA Jarosza zobowiązali się m. in. prżepracó1Wać^na-rzecz wojska i gospodarki narodowej 46 tys. godzin, przekazać honorowo 158 litrów krwi, uzyskać średnią ocen z wyszkolenia nie mniejszą niż 4.20. Liczne kolektywy zgłosiły akces do walki o zaszczytne miano DSS, kilkudziesięciu żołnierzy postanowiło ubiegać się o miano „Wzorowego“. Rezultatem tych czynów będzie m. in. nowa sala konferencyjna i kawiarnia żołnierska, a wygospodarowany metraż z adaptacji pomieszczeń piwnicznych i strychów przeznaczy się po przeniesieniu tam kącików gospodarczych na dalszą poprawę warunków zakwaterowania. Wartość dotychczas podjętych zobowiązań przez podchorążych Wyiszej Szkoły Oficerskiej Wojsk Rakietowych TArtylerii im. gen. J. Bema w Toruniu przekroczyła już 250 tys. zł, a liczne z nich, jak np. kapitalny remont klubu podchorążego, czy budowa dwóch ośrodków kulturalnooświatowych ze starych pomieszczeń — znajdują się już w fazie praktycznej realizacji. Szczególną aktywnością wyróżniają się tu podchorążowie: ogn. Jan Więcek, plut. Waldemar Głowacki, plut. Ryszard Kaliniak, kpr. Wojciech Chytrowski. W 3 Warszawskim Pułku Pontonowym żołnierze podjęli już zobowiązania. M. in przepracują na rzecz gospodarki narodowej 3030 dni roboczych na ogólną wartość oonad 120 tys. zl (głównie przy upiększaniu miasta) oraz dalszych 4340 dni na rzecz rozszerzenia własnej bazy szkoleniowej, co przekracza 170 tys. zł. Rozbudowie ulegną sale wykładowe, strzelnice, plac ćwiczeń. Ponadto zobowiązano się do przekazania honoDOKONCZENIE NA STR. 5 Gospodarska dyskusja o dalszym rozwoju kraju Obrady powiatowych, miejskich i dzielnicowych konferencji PZPR (A) (PAP). W całym kraju na konferencjach sprawozdawczo-wyborczych PZPR - powiatowych, miejskich, dzielnicowych - toczy się wielka twórcza dyskusja, której towarzyszy powszechne zainteresowanie całego społeczeństwa. Poruszane są bowiem na tych obradach ważkie problemy społeczno-gospodarczego rozwoju kraju, mówi się o wzmożeniu wysiłków na rzecz dodatkowej produkcji, podniesieniu dyscypliny pracy, zwiększeniu odpowiedzialności służb kierowniczych w przemyśle, zwłaszcza średniego dozoru technicznego, dyskutuje o sprawach dalszego umacniania autorytetu i siły oddziaływania partii. Na Wybrzeżu Gdańskim obradowały trzy dalsze konferencje partyjne w Gdyni, Nowym Dwotze i Pruszczu. W centrum dyskusji znalazły się problemy realizacji szeroko zakrojonego programu inwestycyjnego, rozwijania produkcji przemysłowej, budownictwa i poprawy warunków komunalnych, rozwoju hodowli oraz mechanizacji robót w gospodarce indywidualnej i uspołecznionej na wsi. Wiele uwagi poświęcono koordynacji poczynań inwestycyjnych w ramach gdyńskiej aglomeracji portowo-miejskiej. Postulowano m. in. powołanie specjalnego zespołu, składającego się z przedstawicieli przedsiębiorstw gospodarki morskie) i władz miejskich. O potrzebie przyspieszenia realizacji zadań społeczno-gospodarczych dyskutowano na konferencjach partyjnych w woj. szczecińskim: w Goleniowie, Gryfinie, Gryficach oraz dzielnicy Szczecin-Pogodno. Wskazywano na rolę w tym zakresie partyjnej inspiracji i kontroli, opartej o oceny, opinie i wnioski, zbierane wśród członków partii wszystkich środowisk. Czuwać trzeba przede wszystkim — podkreślano — nad zgodnością działania kontrolnych DOKOŃCZENIE NA STR. 2 W dziedzinie zadań produkcyjnych miniony rok był dla Huty Warszawa dobrym okresem Plan wykonany został w 103,7 proc., zadania dodatkowe zadeklarowane przez załogę opiewały na 176 min zł. a wykonano znacznie więcej, bo 206 min zł Rok bieżący również zapowiada się korzystnie. Planowane zadania w stosunku dc założonych w 1972 r wzrosną o 10.4 proc. Ponadto KSR uchwaliła dodatkowe zu' 'wiązania wartości ponad 100 min złotych. Na zdjęciu, widok ogólnej jednej z- hal Huty Warszawa. (CAF — Sokołowski) Więcej wyrobów dla potrzeb przemysłu, budownictwa i komunikacji Nowe obiekty w Hucie im. Lenina (A) (PAP). W Hucie im. Lenina w Krakowie rozpoczęły się prace związane z potężną rozbudową tego kombinatu. Dynamika' i tempo tego przedsięwzięcia nie mają precedensu w historii huty. Nowo powstające obiekty będą mieć duży wpływ na rozwój polskiej motoryzacji, przemysłu energetycznego, komunikacji, budownictwa mieszkaniowego, gospodarki komunalnej oraz samych zakładów hutniczych. W maju br. zakończony zostanie II etap rozbudowy wydziału profili giętych w Bochni, dzięki czemu ich produkcja wzrośnie o 50 tys. ton rocznie. Karoserie do „Polskich Fiatów” (125 i 126). autobusów, samochodów ciężarowych i motocykli dostarczać będzie Huta im. Lenina po uruchomieniu wydziału blach karoseryjnych. Po zakończeniu I etapu budowy (koniec t974 r.) dostarczy ona 300 tys. ton blach, w następnych etapach — 600 tys. i 1 min ton. Od 1975 r. Huta im. Lenina produkować będzie 30 tys. ton doskonałych blach transformatorowych rocznie, w 1980 r. — już 50 tys. ton. Będziemy pierwszym krajem RWPG, wytwarzającym blachę transformatorową o tak wysokiej jakości. 7 lutego br. — krajowa narada aktywu młodzieżowego (B) (PAP). Na 7 bm. zapowiedziano w Warszawie krajową naradę aktywu młodzieżowego. Wezmą w niej udział przedstawiciele najwyższych władz partyjnych i państwowych. Przed uczestnikami narady — reprezentującymi wszystkie środowiska społeczno-zawodowe młodego pokolenia Polaków w/tym blisko 5- miiionową dziś rzeszę członków: Z MS, ZMW, ZHP, ZSP i KMW, wyłaniają się dwojakie zadania. Po pierwsze — będą oni dyskutować nad sposobami, metodami i kierunkami realizacji przez młode pokolenie zadań precyzowanych w tezach programowych: „O aktywny udział młodego pokolenia w budowie socjalistycznej Polski" przyjętych w końcu listopada ub. r. przez VII plenum KC PZPR. Drugi cel narady — wiąże się z podsumowaniem toczącej się od wielu tygodni, m. in. w ramach kampanii sprawozdawczo-wyborczych przed mającymi się odbyć w okresie luty — marzec br. krajowymi zjazdami wszystkich związków i organizacji młodzieżowych — dyskusji nad dalszym modelem i strukturą polskiego ruchu młodzieżowego. Warszawska narada aktywu młodzieżowego stanowić więc będzie naturalną konsekwencję dyskusji młodzieży i całego społeczeństwa nad sposobami udziału młodego pokolenia Polaków w realizacji uchwały VI Zjazdu Partii. Konferencja szkoleniowa ministrów Spotkanie z E. Gicrkiem H. Jabłońskim i P. Jaroszewiczem (B) (PAP). W dniach od 29 stycznia do 3 lutego br. odbyia się konferencja szkoleniowa ministrów, której tematem były węzłowe problemy rozwoju społeczno - gospodarczego kraju, w świetle uchwal VI Zjazdu PZPR, ze szczególnym uwzględnieniem kierunków doskonalenia systemu kierowania i zarządzania gospodarką narodową oraz wprowadzania w tej dziedzinie nowych, bardziej efektywnych metod i technik, a także stałego podnoszenia poziomu politycznego i zawodowego pracowników administracji państwowej i gospodarczej. Węzłowe zagadnienia strategii i polityki partii referowali członkowie Biura Politycznego KC PZPR. Na zakończenie konferencji odbyło się spotkanie uczestników z członkami Biura Politycznego i Sekretariatu KC PZPR z udziałem I sekretarza Edwarda Gierka, przewodniczącego Rady Państwa Henryka Jabłońskiego i premiera Piotra Jaroszewicza. Poligonowy dzień D LA tych, którzy przebywają na poligonie tegoroczny zimo. wy okres szkolenia nie należy do najprzyjemniejszych. Najbardziej dokuczliwe są zmiany pogody. Pada śnieg i deszcz na przemian. Wczoraj był mróz, dzisiaj odwilż. Trudno przewidzieć, cc będzie jutro — może znów spadnie śnieg. Na jednej zc strzelnic trwają zajęcia ze szkolenia ogniowego. Są tu strzelcy broni pokładowej. Podczas pobytu na poligonie zorganizowano dla nich specjalny kurs obejmujący swym programem szereg strzelań szkolnych i pojedynczo-bojowych oraz budowę sprzętu i uzbrojenia. Dziś pierwsze szkolne strzelanie z broni pokładowej „Skotów" Jest trochę emocji. To nie strzelnica garnizonowa; tarcze ustawione daleko, niektóre wręcz ukryte w kępach wiecznie zielonego żarnowca — trudno w nie trafić. Żołnierze podzieleni są na grupy i szkolą się w poszczególnych punktach nauczania. Ci, którzy nie strzelają, uczą się budowy broni pokładowej transportera, zasad strzelania i posługiwania się przyrządami celowniczymi. Przy każdym „Skocie" jest oficer lub podoficer zawodowy. Czuwają nad zasadami bezpieczeństwa podczas strzelania, zwracają uwagę na ładowanie i rozładowanie karabinów, utrzymują łączność radiową z kierownikiem strzelania. Strzelający przy współudziale instruktora eliminuje błędy mające duży wpływ na skuteczne prowadzenie ognia. Por. Jerzy Mańkowski i ppor. Zenon Mendrala omawiają ze strzelcami nawet najmniejsze uchybienie, wspólnie z nimi sprawdzają na tarczacłl efekty nauki. Szer. Ryszard AJ«.miak, szer. Janusz Zieliński i szer. Wiesław Czech na dziewięć pocisków, aż ośmioma trafiaja w tarcze. Dodać należy, że wszyscy strzelają krótkimi seriami. Jest więc powód do radości. Szczególnie ńa sukcesy i niepowodzenia podwładnych reaguje ppor. Mendraia. To jego pierwszy poligon. Jesienią ukończył WSOWZmech. i w jednostce jest dopiero kilka miesięcy. Organizowanie kursów i zgrupowań specjalistycznych na poligonie ma uzasadnione przesłanki. Pozwala na koncentrację szkolenia wokół ściśle wyselekcjonowanych przedmiotów, poprawia organizację zajęć (B) Tekst i foto: ROZ. Amunicyjny st szer. Bogdan Kotowski ładuje w wolnych chwilach naboje do taśm. Skraca to znacznie okres przygotowań do strzelania. Por. Jerzy Mańkowski omawia wyniki * każdym strzelcem. Wieś przygotowuje się do prac wiosennych (A) (PAP) Łagodna zima pozwala rolnikom na wcześniejsze rozpoczęcie przygotowań do prac wiosennych. Ożywiony ruch panuje już w placówkach GS. Rolnicy zaopatrują się w kwalifikowane zboża siewne, nawozy mineralne i środki ochrony roślin. Wcześniejsze określenie remontowych potrzeb ciągników i maszyn rolniczych, jak też dobre warunki komunikacyjne (przejezdne drogi) ułatwiają dostawy i odbiór sprzętu z POM i warsztatów naprawczych. Dzięki temu więcej maszyn niż w ubiegłych latach jest już gotowych do wiosennych robót w polu. Z gospodarstw nasiennych i PGR trwają w pełni dostawy do GS kwalifikowanych zbóż przeznaczonych na planowe odnawianie w gospodarstwach, w woj lubelskim np odnowieniem materiału siewnego obejmie się ok, 30 proc. areału zbóż jarych. Również Kielecczyzna ma otrzymać na tegoroczne siewy jare ok. 6 tys, ton kwaDOKOŃCZENIE NA STR. 2 Saperzy budują szpital w Szczecinie (B) Saperzy Pomorskiego OW 2 pododdziału mjr. Władysława Gajewskiego zadeklarowali pomoc przy uporządkowaniu i przygotowaniu te renu pod przyszłe sanatorium neuropsvchiatrji dziecięcej oraz wojewódzkiego szpitala dla nerwowo psychicznie chorych. Decyzją władz wojewódzkich w Szczecinie, budowa wspomnianych obiektów została przeniesiona z miejscowości Nowe Czarnowo do Szczeci na-Zroje. Zapadły również decyzje przyśpieszenia wszystkich prac t jak najszybszego oddania społeczeństwu tego tak potrzebnego w województwie zespołu kiiniczno-sanatoryjnego. W drugiej dekadzie grudnia 1972 roku odbyło się w pododdziale mjr Władysława Gajewskiego otwarte zebranie członków Koła Młodzieży Wojskowej, na którym postanowiono włączyć się do akcji budowy' Po uzgodnieniu z władzami wojewódzkimi toku zakresu I charakteru prac. bezzwłocznie przystąpiono do praktycznej realizacji zobowiązań. Prace saperów sprowadzają się m in. do uporządkowania terenu i przygotowania pod przyszłą budowę Mimo trudnych warunków terenowych i nie naileps2ej pogody czyn żołnierski przebiega rytmicznie i planowo Drobiazgowo opracowana dokumentacja całości inwestycji ocenia wartość Wszystkich prac wstępnych w kosztorysie na około 200 tys zł Nie ukrywa się przy tym faktu, iż prace saperów Pomorskiego OW sa najtrudniejsze, najbardziej niebezpieczne I wymagające dużej precyzji działania Czyn żołnierski jest realizowany w dużym tempie Wyprzedza nawet wstępnie przyjęte harmonogramy robót i o tle nie nastąpi mroźna zima. zostanie w pełni zakończony wcześniej, niż to pierwotnie zakładano. tzn Już w pierwszej połowie lutego br. Wysiłek saperski w poważnym stopniu przyśpieszy właściwą budowę szpitala neuropsychiatrycznego dla chorych dzieci oraz szpitala dla nerwowo 1 psychicznie chorych. Dowodem uznania dla dużego wkładu pracy ludzi w mundurach była wizyta w jednostce dyrekcji Szpitala HHNIERD w Nowym Czarnowie Delegacja pracowników służby zdrowia przekazała saperom wyrazy najwyższego uznania i podziwu za sprawną i wzorową pracę W dotychczasowym przebiegu robót wyróżnili się1 plut Józef Lewandowski, st szer Władysław Morawski ora? szeregowcy Mirosław Bielas. Zbigniew Dow'olsUi. Marek Kowalczyk, Jan Ostromęcki i Andrzej TIumak. Wykonawcy pierwszej fazy wielkiej inwestycji zwrócili się z apelem do Szczecińskiego Przedsiębiorstw? Budownictwa Ogólnego nr 2 — generalnego wykonawcy całego kom pleksu — o otoczenie specjalna opieką tej budowy i przyśpieszenie iej realizacji Żołnierskie mundun zarekomendowały się w Szczecinie Zdrojach znakomicie, dając przykład społecznego zaangażowania. st. sierż. ZBIGNIEW PAZDOWSKI W 30 rocznicę walk BCh na Zamojszczyźnie (A) (PAP). Mija 30 lat od chwili, w której oddziały partyzanckie Batalionów Chłopskich — w obronie wysiedlanej i pacyfikowanej Zamojszczyzny stoczyły pod Wojdą, Zaborecznem i Róża pierwsze otwarte, wielkie i zwycięskie bitwy z hitlerowską ekspedycją karną. Omówieniu tamtych walk oraz całego wkładu Batalionów Chłopskich w walce z hitlerowskim okupantem poświęcone były dwudniowe obrady ogólnopolskiej sesji popularnonaukowej, zakończonej 4 bm. w Lublinie, Podstawą do szerokiej, wielogodzinnej, czasami polemicznej dyskusji stały się referaty historyków: Z. Mańkowskiego, T. Tarnogrodzkiego, J. Markiewicza i S. Dąbrowskiego, którzy omówili postawą polityczną wsi polskiej w okresie II wojny światowej oraz dorobek Batalionów Chłopskich w walce z okupantem, ze szczególnym uwzględnieniem walk na Zamojszczyźnie. Ziemia babirooiska odznstzoaa Krzyżem Grunwaldu II khsy (A) Za wytrwałą walkę mieszkańców ziemi babimojskiej z naporem germanizacji oraz zasługi położone w dążeniu do narodowego i społecznego wyzwolenia — uchwałą Rady Państwa region ten odznaczony został Krzyżem Grunwaldu II klasy. Na uroczystą dekorację gminy babimojskiej w dniu 4 bm., której dokonał I sekretarz KW PZPR, Mieczysław Hebda, przybyli do Babimostu liczni mieszkańcy okolicznych wsi. Mimo prześladowań i olbrzymich ofiar ludzkich, Babimojszczyzna nigdy nie ugięla się i pozostała wierna Macierzy. Jej hasłem i celem żvcia była zawsze służba dla Polski. Babimojszczyzna jest dzisiaj w Polsce Ludowej regionem o wysokiej aktywności społeczno-gospodarczej, który świeci przykładem nie tylko w granicach Ziemi Lubuskiej.