Żołnierz Wolności, kwiecień 1973 (XXIV/78-101)

1973-04-02 / nr. 78

24 GODZIWY W KRAJU I NA ŚWIĘCIE ■ 24 GODZIMY W KRAJU i NA ŚWIECIE NATO-wski spisek przeciw Gwinei (A) ALGIER (PAP). Szereg krajów — członków agresywnego bloku NATÖ. w tym Wielka Brytania. Portugalia i inne, jak również rasistowskie reżimy Republiki Południowej Afryki i Rodezji Południowej opracowały i aktywnie przygotowują operację militarna celem obalenia obecnego rządu Republiki Gwinejskiej i przekreślenia zdobyczy jej narodu. Poinformowało o tym radio Konakri. Powołując się na list otrzymany od 0- byWatela gwinejskiego, mieszkającego we Francji, rozgłośnia gwinejska informuje, że decyzję w sprawie przeprowadzenia tej operacji wojskowej podjęto na jednym z posiedzenień rady NATO. Termin kolejnej interwencji zbrojnej przeciwko niezawisłemu państwu afrykańskiemu początkowo wyznaczony był na 5 kwietnia br. a następnie przełożono go na maj. We wspomnianym liście stwierdza się, że obecnie najemnicy z NRF, W. Brytanii, Portugalii, Republiki Południowej Afryki i innych państw imperialistycznych wraz z pewnymi Gwinejczykami przechodzą specjalne przygotowanie wojskowe na terytoriach Portugalii, Republiki Południowej Afryki, Mozambiku i Angoli przygotowując się do udziału w zbrodniczej akcji. Rozmowy delegacji KPZR i KP Finlandii (B) MOSKWA (PAP). W Moskwie opublikowano komunikat o rozmowach między delegacją KPZR z zastępcą członka Biura Politycznego KPZR. P. Maszerowem i delegacją KP Finlandii. z przewodniczącym partii, A. Saarinenem, w dniach 26— 29 marca w Helsinkach. Obie delegacje pozytywnie oceniły obecny stan stosunków radziecko-fińskich i podkreśliły historyczne znaczenie układu radziecko-fińskiego, którego 25 rocznica obchodzona jest w tych dniach. Komunikat podkreśla wielkie możliwości dalszego rozszetzenia i pogłębienia współpracy radziecko-fińskiej we wszystkich dziedzinach. Przygotowania do lotu „Sojuz — Apollo” (B) WASZYNGTON (PAP). W piątek wieczorem w Houston zakończyły się dwutygodniowe rozmowy ekspertów ZSRR i USA do spraw lotów kosmicznych Rozmowy dotyczyły przygotowania amervkańsko~radzieckiego eksperymentu „Sojuz- Apollo" Polegać on będzie na połączeniu się na orbicie okoloziemskiej 2-osobowego radzieckiego statku „Sojuz“ z 3-osobowvm amerykańskim pojazdem kosmicznym „Apollo“. W tych dniach Olsztyn zostanie stutysięcznym miastem. Dotychczas na stale w stolicy Warmii zameldowanych/było ponad 99 tysięcy osób. Dla -części olsztynian przeznaczone jest nowe osiedle mieszkaniowe ,,Nad jarem“ Jest to kompleks pięciu wysokościowców, w każdym z nich zamieszka około 100 rodzin. Pierwszy blok oddano już do użytku. Nowy zespół architektoniczny przeznaczony jest przed,e wszystkim dla pracowników OĘOS, dlatego też zlokalizowano go w pobliżu zakładu. N*>. zdjęciu: pierwszy oddany blok. (CAF — Moroz) Rosnqey wkład regionu rzeszowskiego w rozwój kraju (B) (PAP). 31 marca, z udziałem 321 delegatów reprezentujących ponad 113.tysięczną organizację partyjną Rzeszowszczyzny — obradowała w Rzeszowie wojewódzka konferencja sprawozdawczo-wyborcza PZPR Dokonała ona oceny dorobku minionych dwóch lat i nakreśliła zadania w dziedzinie dalszego, wszechstronnego rozwoju społeczno-gospodarczego regionu. Wybrała również nowe władze instancji wojewódzkiej. W obradach uczestniczył członek Biura Politycznego KC PZPR. mini ster Spraw Zagranicznych PRL — Stefan Olszowski. Programowe referaty wygłosili: I sekretarz KW PZPR w Rzeszowie — Jerzy Gawrysiak i zastępca przewodniczącego Prezydium WRN — Franciszek Wanat. W rzeczowej, nacechowanej osobistym zaangażowaniem dyskusji koncentrowano się głównie na metodach i sposobach politycznej realizacji ambitnych zadań przewidujących szybki rozwój regionu i pomnożenie jego wkładu w ogólnokrajową gospodarkę. Dyskutanci wskazywali m. ín. na liczne przedsięwzięcia załóg zmierzające do poprawy gospodarności i unowocześnienia produkcji. Zabierając głos w dyskusji Stefan Olszowski wysoko oceni! działalność rzeszowskiej organizacji partyjnej, podkreślając rosnący wkład regionu rzeszowskiego do gospodarki ogólnokrajowej. Pozytywnym tego dowodem jest uzyskany tu 44 proc. wzrost eksportu. S. Olszowski omówił także szeroko główne kierunki pracy idéowo-wychowawczej oraz węzłowe problemy polityki zagranicznej PRL. Uchwała wojewódzkiej konferencji partyjnej precyzuje najważniejsze kierunki dalszego rozwoju regionu i zwiększenie jego udziału w całokształcie gospodarki kraju. Uchwała nakreśla szczegółowe zadania w dziedzinie umacniania kierowniczej roli partii, kształtowania socjalistycznych postaw, prowadzenia bardziej pryncypialnej polityki kadrowej. Konferencja wybrała nowy Komitet Wojewódzki PZPR, jak również Woj. Komisję Rewizyjną i WKKP Na I plenum KW PZPR i sekretarzem KW w Rzeszowie został wybrany Jerzy Gawrysiak. Na sekretarzy KW wybrano: Kazimierza Ba iawajdera, Bronisława Błażeja, Wojciecha Grochalę, Leona Kotarbę i Ireneusza Szurka. Przed 30 rocznicę powstania ludowego WP Program obchodów na Lubslszczyźnie (A) (PAP). Bogaty program obchodów 30 rocznicy powstania ludowego WP nakreślono na Lubełszczyźnie, która odegrała dużą rolę w kształtowaniu się odrodzonego wojska, zwłaszcza zaś — 2 Armii WP oowstałej i organizowanej właśnie w tym regionie. Szlak bojowy żołnierzy 1 Armii WP w out przez Dubienkę (pierwsza polska wyzwolona miejscowość), Chełm i Lublin. Właśnie w tych miejscowościach przewiduje się szczególne upamiętnienie szlaku bojowego l i 2 Armii WP. W Dubience przewiduje się np. ustawienie czołgu na cokole z tablicą upamiętniaj \cą przeprawę żołnierzy polskich przez Bug w lipcu 1944 r. W osiedlu tym przy pomocy wojska zbuduje się szkołę podstawową, mieszkania dla nauczycieli, ośrodek zdrowia, pawilon handlowy oraz drogę. W Chełmie Lubelskim, gdzie ogłoszono historyczny Manifest Lipcowy PKWN, przewiduje się zbudowanie zespołu szkół. Na ich frontonie zostanie umieszczona płaskorzeźba, upamiętniająca przemarsz I Armii WP. Powstanie tu też arteria drogowa, która otrzyma imię 1 Armii. W po w. parczewskim powstanie Izba Pamięci poświęcona walkom żołnierzy 1 Armii WP. Nowe typy śmigłowców ze Świdnika (A) (PAP). Od 17 lat trwa owocna współpraca polskich i radzieckich konstruktorów, wynikiem której są nowoczesne typy śmigłowców, szeroko znane w świecie. Tá dziedzina produkcji jest przedmiotem współpracy naukowej i gospodarczej między obu naszymi krajami. Dzięki niei w Świdniku rodzą się nowe wersje i typy śmigłowców. Ciągłej modernizacji ulega też produkcja poszczególnych zespołów części i elementów wytwarzanych śmigłowców, co ma miejsce jednocześnie w obu krajach. W Świdniku trwają obecnie prace nad całkowicie nowymi typami tych maszyn. Podjęcie produkcji w dużym stopniu zależne jest od Związku Radzieckiego, który jest najpoważniejszym odbiorcą świdnickich śmigłowców. Cieszą się one w Związku Radzieckim zasłużoną renomą i sprzedawane są przez fabrykę ..na pniu“. Przy pkazji warto przypomnieć, iż podjęcie tak wysoko wyspecjalizowanej produkcji w naszym kraju możliwe było dzięki otrzymaniu ze Związku Radzieckiego licencji. Zaczęto od znanych w Kraiu Rad śmigłowców MI-1 Po nich przyszły następne rozwiązania konstrukcyjne, k£óre przyniosły wytwórni w Świdniku poczesne, miejsce wśród producentów śmigłowców. W Szwajcarii już ponad 2 tygodnie trwa strajk celników, którzy protestują w ten sposób przeciwko nowej ustawie rządowej pozbawiającej ich pewnych przywilejów. Na zdjęciu? pociągi towarowe na granicy szwajcarsko włoskiej unieruchomione z powodu strajku celników. (CAF — Photofax) Konferencja bezpieczeństwa europejskiego — wyrazem realizmu politycznego Komentarz agencji TASS (A) MOSKWA (PAP). Agencja TASS przypominając w komentarzu Jurija Kornilowa. że przed dwoma laty XXIV Zjażd KPZR w „programie pokoju“ wysunął m. in. sprawę zwołania europejskiej konferencji bezpieczeństwa i współpracy pisze, iż w stosunkach miedzy krajami europejskimi coraz bardziej torują sobie drogę dążenia do dalszego uzdrowienia klimatu politycznego i szerokiej współpracy na zasadach pokojowego współistnienia. Wszystkie te pozytywne przemiany są nierozerwalnie związane z pokojowymi inicjatywami ZSRR i innych krajów socjalistycznych w dziedzinie polityki zagranicznej. Komentator przypomina, że tendencje do rozładowania napięcia w Europie zwyciężyły nie od razu, lecz są wynikiem konsekwentnej i wytrwałej walki sił pokojowych. Kamieniami milowymi na tej drodze były: pomyślny rozwój stosunków radziecko- francuskich, zawarcie układów przez ZSRR i PRL z NRF. które potwier dziły nienaruszalność istniejących na Kontynencie ąranir, osiągniecie czterostronnego porozumienia w sprawie Berlina Zachodniego, porozumienie o podstawach wzajemnych stosunków miedzy NRD i NRF oraz przerwanie blokady dyplomatycznej NRD Pisząc o przygotowaniach do konferencji bezpieczeństwa i współpracy, komentator stwierdza to, że nie tylko kraje socjalistyczne, lecz również wiele państw Europy zachodniej uważa zwołanie konferencji za część składową swych programów polityki zagranicznej Świadczy ona. iż realizm polityczny bierze górę nad przestarzałymi dogmatami polityki „z pozycji siły“ i „zimnej wojny“. Przeciwnicy pokoju w Europie — czytamy w komentarzu — nie złożyli oczywiście broni. Pewne kola imperialistyczne nie zainteresowane w rozładowaniu napięcia, nadal występują na rzecz umocnienia NATO, wvácisru zbrojeń i usiłują utrzymać podział Europy na przeciwstawne sobie bloki, Jednakże nie te siły określają dziś klimat polityczny na kontynencie. Decydują o ńim siy. Opierające się w swym działaniu na przeświadczeniu, że przyszłość Europy, to nie przeciwstawne bloki, lecz umacnianie bezpieczeństwa i rozwijanie opartych na wzajemnych korzyściach kontaktów w skali całego kontynentu. Krytyka bombardowań Kambodży w Kongresie USA (A) WASZYNGTON (PAP). W kongresie USA wzmaga się krytyka przedłużających się amerykańskich bombardowań terytorium Kambo - dży. Większość członków Senatu jest zdania, że wraz z zakończeniem wojny wietnamskiej i wycofaniem wojsk amerykańskich z Wietnamu południowego rząd USA hi® ma żadnych podstaw do podejmowania bombardowań tego kraju. Senatorzy K. Keith (republikanin) i F. Church (derńokrata), którzy już wcześniej występowali z antywojennymi propozycjami ustawodawczymi, postanowili przedłożyć Kongresowi do rozpatrzenia poprawkę zakazująca dalszego wykorzystywania powietrznych, lądowych i morskich sil USA w Indochinach. Dalsze wykorzystywanie tych wojsk jest równoznaczne zdaniem senatorów, z kontynuowaniem wojny. Z ostrą krytyka przedłużających się bombardowań w Kambodży wystąpił prewodniczacy wpływowej senackiej kotta isji spraw zagranicznych, w. Fulbright. Pomyślny kwartał w gospodarce narodowej (B) (PAP) Dobiegi końca I kwartał realizacji tegorocznych planów produkcyjnych — pierwszy etap wykonania zadań, stojących przed naszą gospodarką w najważniejszym dla niej roku obecnej 5-łatki. Co rokują rezultaty minionych trzech miesięcy? Choć z ostrożnością należy podchodzić tu do wszelkich prognoz - dotychczasowe wyniki budzą optymizm. Według dotychczasowych danych resortowych — większość gałęzi gospodarki odnotowuje pełne wykonanie a przeważnie przekroczenie planów kwartalnych. Trzeba dodać, że plany te zakładały znaczne zwiększenie produkcji w porównaniu z analogicznym okresem ub. r. Równocześnie jednak nadal występują w gospodarce niekorzystne zjawiska nadmierny wzrost zatrudnienia. nieefektywne wykorzystanie dnia roboczego, nie najlepsza organizacja i dyscyplina pracy A oto jak przedstawiają sie wstępne — zanotowane przez dziennikarzy PAP — rezultaty produkcyjne w niektórych gałęziach gospodarki Budowlani przekroczyli o 5 proc plan kwartalny, przekazując do użvtku blisko 30 tys. mieszkań Zadania w tej dziedzinie wykonały wszystkie zjednoczenia — a większość ze znaczną nadwyżką. Również o 5 proc. przekroczył planowe zadania I kwartału przemysł materiałów budowlanych, dając produkcje wartości 12.5 mid złotych. O ok. 5 proc przekroczyły kwartalny plan operatywny wszystkie branże przemysłu spożywczego: wartość sprzedaży wyrobów oraz usług wzrosła tu w porównaniu z analogicznym okresem ub. r. o blisko 7 proc. Załogi kopalń węgla kamiennego wydobyły w ciągu I kwartału br dodatkowo 206 tys ton paliwa — dostarczając średnio dziennie o 25 tys. ton-węgla więcej niż w analogicznym okresie ub. r. Średnio o 25 kg węgla na roboczbdniówkę przekroczona została zaplanowana wydajność pracy górników Znaczne nadwyżki we wszystkich asortymentach swojéj podstawowej produkcji uzyskały również załogi hut żelaza i stali. W I kwartale br. ponadplanowa produkcja wyniosła prawie 26 tys ton koksu, 49 tys. ton surówki żelaza. 35 tys. ton stali, 46 tys. ton wyrobów walcowanych i przeszło 2 tvs km rur. Ponad 1/4 swych zadań rocznych wvkonal w I kwartale br. prz-emysl lekki. Wojsko - społeczeństwo DOKOŃCZENIE ZE STR. 1 podnosił z gruzów miasta i fabryki, żołnierz był propagatorem słów Manifestu Lipcowego, sojuszu robotniczo-chłopskiego i żołnierz właśnie kultywował wyniesioną z okopów frontową przyjaźń z Armią Radziecką, a przez nią - z narodami ZSRR. To właśni® nowe ideowo-poiityczne oblicze armii i klasowa świadomość jej żołnierzy podpowiadały, że nie wystarczy tylko aureola zwycięzców, nie wystarczy być jedynie spadkobiercą patriotycznych, bojowych czynów, aie trzeba ten wyzwolony u boku Armii Radzieckiej kraj budować i umacniać. Tak splotły się ze sobą już na początku dwa odrębne dotąd nurty - ów wojskowo-strategiczny i społeczny. Stworzyły jedność nierozerwalną, dowiodły że podział ,(wojsko - społeczeństwo" (utrzymywany sztucznie w kapitalistycznych formacjach społeczno-ustrojowych) jest nie do pomyślenia w państwie socjalistycznym. U podstaw bowiem społeczeństwa socjalistycznego leży ścisła wspólnoto interesów, wspólny kierunek działania i jednakie dla wszystkich mitujących kraj obywateli dążenie - by Polska rosła w siłę. Ma dziś w tych dążeniach ludowe Wojsko Polskie swoje specjalistyczne, odrębne zadania. Ma umocniać i doskonalić swą siłę bojową. Jest dziś armiq na wskroś nowoczesną: to socjalistyczne społeczeństwo wyposażyło ją w siłę techniczną - ale też owo społeczeństwo daje jej sitę ideowo-moralną, polityczną, któro jest igią kompasu poczynań. To wiośnie przez komórki partyjne w ludowych siłach zbrojnych przemieniają się w czyn wskazania kierowniczej siły narodu - Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej i znajdują tu najżywszy oddźwięk wszystkie sprawy, którymi żyje kraj. A działa w tej dziedzinie potężne „sprzężenie zwrotne". Bo przecież służba w ludowym Wojsku Polskim nie tylko uczy obrony aie również sprawnego działania w warunkach pokojowych. Uczy życia w kolektywie, wyrabia te cechy, które później nieocenione są w gospodarce, w produkcji, nie mówiąc już o przygotov/ywaniu licznych rzesz specjalistów. Rocznie opuszcza szeregi tysiące kierowców, łącznościowców, metalowców: czysta korzyść społeczna, plus indywidualna, życiowa szanso dla młodych. Czym zresztą wymierzyć dorobek wojsko w dziedzinie wychowania młodzieży, społecznej, obywatelskiej edukacji, owego „objaśniania świata" skłóconego i rozdartego, w którym człowiek musi określić swoje miejsce? W OJSKO nie czeka: daj. Armia rozwija się dzięki rozwojowi kraju, ale i tu działa owo „sprzężenie zwrotne". Wzrost mocy obronnej pociąga za sobą konieczność kształcenia i wychowania wysoko zaangażowanych kadr naukowo-technicznych, a te z kolei służą swą wiedzą i umiejętnościami gospodarce narodowej. Świadczy o tym ponad tysiąc prac naukowych, wniesionych do krajowego skarbca, świadczą wciąż podejmowane na wojskowych uczelniach prace badawcze, służące nie tylko wojsku. Świadczy też o tym stała gotowość niesienia pomocy wszędzie tom, gdzie kraj jej potrzebuje - a przykłady tego można by również mnożyć w tysiące. Najdokładniej jednok charakteryzują społeczną użyteczność i niezbędność trudu i wysiłku szkoleniowego żołnierzy dla zabezpieczenia budowy socjalizmu w kraju, te przedsięwzięcia natury wychowawczej, które przecież leżą u fundamentów służby wojskowej. Gdzież bowiem poza wojskiem jest prowadzona w takim zakresie wśród młodzieży praca polityczna, zaszczepiająca młodym ludziom wartości socjalistycznej ideologii, patriotyzmu i internacjonalizmu a zarazem socjalistycznego stosunku do nauki, pracy i mienia społecznego? Tu budzi się świadomość obronną, ale tutaj także można uzupełnić wykształcenie, a w setkach przedsięwzięć kulturalno-oświatowych poznać bogaty dorobek ojczystej kultury i sztuki Tu budzi się wreszcie inicjatywę społecznego działania, sumienność i energię, ofiarność i oddanie. Bo w tym porzekadle, iż wojsko jest szkolą życia nie ma żadnej przesady. Społeczeństwo zaś będzie takie, jakim wyrosną jego obywatele. 1J > ZIŚ, w 30-lecie powstania ludowego Wojska j Polskiego wielu spośród pierwszych jego żołnierzy zażywa już zasłużonego odpoczynku. Są otaczani szacunkiem: należy im się to, uczciwie zapracowali. Dziś już ich synowie zajęli miejsca u sterów krajowego życió społecznego i gospodarczego. Tych, którzy jutro przejmą od nich półeczkę w sztafecie pokoleń mamy dziś w żołnierskich szeregach. Nie zawiodą. Kwiecień — miesiącem pamięci narodowej Stało się już tradycją, że kwiecień obchodzony jest jako Miesiąc Pamięci Narodowej. Z tej okazji Związek Bojowników o Wolność i Demokrację oraz Rada Ochrony Pomników Walki Męczeństwa wystosowały do społeczeństwa apel następującej treści: Od wielu już lat we wszystkich krajach Europy miesiąc kwiecień jest miesiącem międzynarodowej solidarności żołnierzy ruchu oporu i b. więźniów obozów' hitlerowskich. W Polsce — kwiecień jest także Miesiącem Pamięci Narodowej. Jest on okazją do przypomnienia tragedii wrześniowej i jej przyczyn, ale zarazem przypomnienia, że nie o-znacza ona wcale końca wojny, lecz zapoczątkowała ruch oporu i walkę podziemną, klóra trwała przez wszystkie lata wojny i okupacji. Pierwsi w Europie stawiliśmy opór hitlerowskiej machinie wojennej — i pierwsi stanęliśmy w obroni« wolności i honoru narodu. Z winy ówczesnego rządu i jego polityki, i winy nacźelriego dowództwa i słabości naszej armii, przegraliśmy wrześniowe bitwy, ale dowiedliśmy światu, że naród nigdy nie pogodził się z klęską, że natychmiast zorganizował podziemny ruch oporu, który w historii II wojny światowej zapisał najpiękniejsze karty bohaterstwa, odwagi i męczeństwa. Jak Polska długa i szeroka — wszędzie trwała walka, każdy skrawek ziemi był polem bitewnym, akcje zbrojne podziemia nękały wroga, ginęli żołnierze Wehrmachtu pacyfikujący kraj, gestapowcy i esesmani w powietrze leciały transporty broni i atnunicji, sabotaż paraliżował hitlerowski przemysł zbrojeniowy. Ruch oporu w Polsce i żołnierze polscy walczący w armiach antyhitlerowskiej koalicji, na różnych frontach bili się za naszą i innych narodów wolność. Walczyli z faszyzmem, wrogiem całej ludzkości. Na ziemi radzieckiej powstały 1 i 2 Armia odrodzonego Wojska Polskiego. Tam też rozstrzygnęły się losy wojny. Pod Moskwą i Leningradem załamał się front armii hitlerowskich, Stalingrad stał się miejscem ich największej klęski, a Dzień Zwycięstwa — przełomową datą w dziejach II-giej wojny światowej. Tu wzięła początek zwycięska ofensywa, której uwieńczeniem było wyzwolenie Polski i ostateczne rozgromienie III Rzeszy na gruzach szturmem wziętego Berlina. Nastał pokój. Hitleryzm został pokonany i dokonała się bezwzględna kapitulacja tych, którzy we wrześniu 1939 roku atakiem na Polskę rozpoczęli próbę podboju świata. , 9 maja 1945 świat święci! triumf wspólnego zwycięstwa nad faszyzmem, W Miesiącu Pamięci Narodowej, co roku, przypominamy czyny tych, którzy zginęli w walce, zostali rozstrzelani, zamordowani, którzy znaleźli śmierć w obozach masowej zagłady. pamiętamy o nich, albowiem ich męczeńska śmierć torowała drogę do naszego życia i do wolności narouów Do niepodległości Polski. Szczególną pamięć zachowajmy o tych, którzy ginęli z okrzykiem: „Niech żyje Polska ludowa i socjalistyczna“. Czcimy imiona bohaterów: tych, co wyzwalali polską ziemię i tych, którzy na niej polegli. Są ich miliony. Pomniki i cmentarze polskich i radzieckich żołnierzy — są świadectwem ich walki, bohaterstwa i odwagi. Oddajmy im hołd, uczcijmy ich pamięć. Na cmentarzach i pod pomnikami niech nasza młodzież korzystająca Z owoców ich walki i zwycięstwa złoży kwiaty — symbole naszej pamięci \ naszej wdzięczności. W 30 rocznicę ludowego Wojska PoL; skiego aajmy wyraz szacunku i miłości do ludowego Wojska Polskiego -Ą spadkobiercy tych żołnierzy, którzy: przyczynili się do zwycięstwa nad faszyzmem, uczestniczyli w chwaleb' nym finale li wojny światowej — w szturmie i w zdobyciu Berlina. O- toczmy szacunkiem tych, którzy są kontynuatorami postępowych i rewolucyjnych tradycji walk narodowowyzwoleńczych, tych: którzy noszą mundury żołnierzy spod Lenino, Kołobrzegu, Walu Pomorskiego i tych, którzy zawiesili biało-czerwoną flagę nad zdobytym Berlinem. W Miesiącu Pamięci Narodowej oddajmy także hołd i uczcijmy pamięć bohaterów warszawskiego getta, którzy 30 lat temu, wsparci zbrojną pomocą polskiego ruchu oporu, toczyli heroiczną walkę w obronie ludzkiej godności, w obronie wolności. W dniu 15 kwietnia — w Dniu Kombatanta obchodzonym w Polsce i we wszystkich krajach Europy pod wspólnymi hasłami wałki o pokój, o bezpieczeństwo w Europie i w świecie, walki o powszechne rozbrojenie, o pokojowe współistnienie państw' i narodów — zamanifestujmy naszą siłę, naszą międzynarodową solidarność kombatancką, naszą wolę walki o triumf powszechnego pokoju, o wolność narodów, sprawiedliwość i socjalizm. W dniach kwietniowych manifestacji o-raz licznych zebrań z młodzieżą, przypomnijmy światu, że polski ruch kombatancki udziela pełnego poparcia konferencji w sprawie 1 • pieczeństwa i współpracy, dążeniom do całkowitego rozbrojenia. Wierni testamentowi poległych chcemy, aby wywalczony pokój służył twórczemu wysiłkowi całego narodu na rzecz budowy socjalistycznego państwa, na rzecz Jego potęgi i rozwoju, naszego szczęścia i przyszłych pokoleń. (PAP) (B) W SKRÓCIE • W SKRÓCIE o W SKRÓCIE« W SKRÓCIE CZYNY SPOŁECZNE NA LUBELSZCZYZNIE (A) 1 hm. w wielu lubelskich wsiach członkowie ZSMW rozpoczęli prace społeczne na rzecz swych środowisk w ramach tzw. „Wiosny Czynów — 1973”. Korzystając z pięknej pogody wielu mieszkańców Lublina wzięło w' niedzielę udział w pracach porządkowych na rzecz miasta. ZLOT „WALTEROWSKI” W JABŁONKACH (A) Ponad 3,5 tysięczna rzesza turystów-młodzieży szkolnej i przedstawicieli załóg pracy z województw: krakowskiego, lubelskiego. rzeszowskiego i wrocławskiego — przybyło i bm, na teren Bieszczadów, aby wziąć udział w VII zlocie turystycznym „Jabłonki 73”. Zlot ten. organizowany tradycyjnie w rocznicę śmierci gen. Karola Świerczewskiego — „Waltera” w bieżącym roku miał również na celu uczczenie 30-lecia ludowego WP. HANDEL WIEJSKI ZA GRANICĄ (A) Rynek wiejski staje się coraz bardziej wymagający. Dlatego też handlowcy dążąc do wzbogacenia wyboru poszukiwanych przez ludność wsi artykułów, systematycznie zwiększają m. in, podaż niektórych wyrobów pochodzenia zagranicznego. Ostatnio np. za pośrednictwem Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego CRS „Somopomoc Chłopska“ — „Polcoop“, zamówiono z myślą o mieszkańcach wsi towary węgierskie o wartości ok, 12 min zł dęw. W ramach rozwijającej się z każdym rokiem wymiany handlowej między organizacjami spółdzielczymi państw socjalistycznych — również polskie towary trafiają na rynki zagraniczne. Np. węgierski odpowiednik „Polcoopu“ — „Hungarcoop“ zakupi) m. in. polskie maszyny do szycia, tkaniny bawełniane, spodnie „texas“ i welwetowe. W ub. roku ogólna wartość wymiany towarowej pomiędzy tymi spółdzielczymi przedsiębiorstwami handlu zagranicznego wyniosła ok. 5 min rubli. WYSTAWCY Z 29 KRAJÓW NA 42 MTP (A) W dniach 10—19 czerwca br. odbędą się w Poznaniu 42 kolejne Międzynarodowe Targi Poznańskie tzw. techniczne. Wyroby konsumpcyjne będą przedmiotem kontraktacji na 43 MTP w dniach 23—30 września br. Do czerwcowej imprezy — według ostatniej informacji zarządu targów — zgłosili się już wystawcy z 29 krajów, które z wyjątkiem Lichtensteinu, wystąpią w oficjalnych kolektywach. WT liczbie 29 krajów znajdują się wszystkie wysoko uprzemysłowione państwa. Świadczy to o zainteresowaniu poznańską imprezą. Wielu z wystawców wystąpiło do zarządu MTP z propozycją poważnego powiększenia powierzchni wystawowych. NRD CZŁONKIEM Cl V I CIM (A) Z dniem 1 kwietnia br. NRD została równoprawnym członkiem międzynarodowego porozumienia w sprawię ruchu kolejowego, osobowego i bagażowego (CIV) oraz porozumienia w sprawie kolejowego ruchu towarowego. (CIM). Oba te porozumienia dotyczą jednolitego systemu odpraw podróżnych, bagażu i towarów w ruchu międzynarodowym. POSIEDZENIE RADY MINISTRÓW DRW (A) W Hanoi odbyło się posiedzenie Rady Ministrów DRW, na którym omówiono wyniki odbudowy i rózwoju gospodarki oraz życia kulturalnego kraju w ciągu dwóch miesięcy po podpisaniu paryskiego porozumienia na temat Wietnamu. Omówiono również najbliższe zadania stojące przed republiką w tych dziedzinach. Wskazano na już osiągnięte sukcesy przez robotników, członków spółdzielni produkcyjnych, urzędników i żołnierzy w dziedzinie przezwyciężania następstw wojny. POLICJA MEKSYKAŃSKA ZATRZYMAŁA 4 SAMOLOTY Z KONTRABANDĄ NARKOTYKÓW (A) Cztery samoloty używane do kontrabandy narkotyków przechwycone zostały przez policję meksykańska, która natrafiła na dwa utajone lądowiska i obsadziła je. Informacja ta podana do wiadomości 31.3. br. przez meksykańskie ministerstwo sprawiedliwości donosi również, że lądowiska te, na których znaleziono samoloty z transportem marihuany znajdują się w bezludnej strefie stanu Sonora w pobliżu granicy z USA. Samoloty zostały przetransportowane na lotnisko w Mexicali. 2700 km na północny zachód od Meksyku. DELEGACJA AMERYKAŃSKIEGO TOWARZYSTWA WSPÓŁPRACY Z ONZ W MOSKWIE (A) W dniach 28 marca — 1 kwietnia br., na zaproszenie Towarzystwa Współpracy z ONZ w ZSRR, bawiła z wizyty w Moskwie delegacja amerykańskiego Towarzystwa Współpracy z ONZ. W skład delegacji amerykańskiej wchodzili działacze społeczni, przemysłowcy, wybitni uczeni. W czasie dyskusji, z udziałem przewodniczącego Towarzystwa Ä,*»raev z ONZ w ZSRR, członka Akaiiénál Nauk Fiodora Konstantinowa i innych wybitnych uczonych radzieckich, rozpatrywano problemy pokóju na świecie i bezpieczeństwa europejskiego, a także roli ONZ w umocnieniu pokoju i stworzeniu systemu bezpieczeństwa zbiorowego. ZAKOŃCZENIE PODROŻY H. CAMPORY (A) Prezydent-elekt Argentyny, Hektor Campora powrócił l bm. do Buenos Aires, po tygodniowej podróży do Europy, gdzie przeprowadził rozmowy z Juanem Peronem i spotkał się z przywódcami włoskimi i hiszpańskimi. Jak informuje agencja Reutera, mimo ulewnego deszczu, na lotnisku w Buenos Aires Hektora Camporę oczekiwały tysiące zwolenników, którzy zgotowali mu entuzjastyczną owację. ROZWIĄZANIE PROCHlNSKIEJ ORGANIZACJI W LIBANIE (A) Prochińska organizacja polityczna w Libanie ogłosiła rozwiązanie swych szeregów. W oświadczeniu organizacji, opublikowanym w gazecie „An-Nidaa - stwierdza się, iż „doświadczenia 9 lat jej istnienia w pełni wykazały, że jest ona niezdolna rozwijać sie i prowadzić pracę partyjną. Mimo wszystkich wysiłków, organizacja nie zdołała wyj»? z irOLncji”. KONFERENCJA NA TEMAT OCHRONY ŚRODOWISKA (A) Ochrona środowiska naturalnego, rozwój gospodarczy i rozbrojenie — oto tematy, omawiane na trwającej w Londynie eh ’dniowej konferencji stałego Międzynarodowego Komitetu d/s Rozbrojeni' i Zakazu Broni Jądrowej. Przewodniczący konferencji, laureat pokojowej nagrody Nobla, F. Noei-Baker oświadczył. że co roku na cele wojskowe wydaje sie na świecie ponad 2*0 mld dolarów. jednocześnie eóraz mniej śródków przeznaćza sie na walke z takimi zjawiskami, jak nędza, choroby, zanieczyszczenie środowiska naturalnego. Nowoczesna rafneria ropy powstaje na W^rzsżu (A) (PAP). Budowa rafinerii ropy naftowej w Gdańsku jest największą obok Portu Północnego, inwestycją na Wybrzeżu. W krótkim 3-letnim cyklu inwestycyjnym na obszarze depresji żuławskiej powstaje zakład, który już w czerwcu 1975 r. rozpocznie produkcję benzyny, olejów napędowych dla statków. gazu propan-butan i asfaltu z ropy naftowej dostarczanej rurociągiem z Portu Północnego. Budowa gdanskiéi rafinerii imponuje rozmachem i nowoczesnością realizacji. Najważniejszym zadaniem br., aktualnie realizowanym, jest przygotowanie całego terenu pod montaż kilkuset kilometrów rurociągu i instalacji destylacyjnych. Jest to zadanie trudne, ponieważ rafineria budowana jest na terenie depresyjnym. leżącym ok. 50 cm poniżej pozio,mu morza, na żyznych glebach żuławskich.’ Dlatego 'tez gleby mari o We przerzucane sa na mniej urodzajne tereny, a ich miejsce wypełniają tysiące metrów sześciennych piachu dostarczanego rurociągiem-refulerem z Wyspy Krakowieckiej, niknące: powoli pod wodami Martwe: Wisły oraz ciężarówkami dostarczającymi piasek z nadmorskich wydm. Równolegle z pracami ziemnymi trwa uzbrajanie terenu w instalacje wodno-energetyczne' Minio napiętych terminów ekipy wykonawcze z, 14 przedsiębiorstw budujących rafinerię, realizują swoje zadania zgodnie z harmonogramem robót. Ponadplanowa produkcja wartości 2 mid. złotych Przemysł Mazowsza na wysokich obrotach (A) (PAP). Według niepełnego jeszcze bilansu do dwóch miliardów złotych zbliża się wartość produkcji dodatkowej zadeklarowanej na rok bieżący przez załogi przedsiębiorstw woj. warszawskiego. Największy w niej udział mają załogil płockiej „Petrochemii", która da dodatkowo krajowi wyroby rafineryjne i petrochemiczne wartości, ok. 201,5 min zł, zakładów „Ursus" — (tysiąc ciągników ponad plan dla rolnictwa) i Płockiej Fabryki Maszyn Żniwnych, skąd rolnictwo otrzyma 100 dodatkowych kombajnów „Bizon“. Ważne dla gospodarki kraju i regionu są również zobowiązania innych fabryk, jak np.: Wołomińskich Zakładów Stolarki Budowlanej, które postanowiły wyprodukowf ;. dodatkowo dla budownictwa mieszkaniowego futryny, okna, drzwi i inne elementy wartości 27.8 min zł, Zakładów Lamp Oscyloskopowych w Piasecznie (dodatkowe kineskopy za 25 min zł), czy Zakładów Chemicznych „Boryszew”, skąd otrzymamy ponadplanowe wyroby z tworzyw sztucznych, zwłaszcza nowoczesne wykładziny podłogowe. W większości przypadków w I kwartale zrealizowano znaczniejszą część postanowień, niż pierwotnie zamierzano. Np. ..Ursus“ dał już ponad plan 485 traktorów. TO BYŁ Oinmśili PRIMA APRIÜS0WY ŻART Dorocznym zwyczajem pozwoliliśmy sobie uradować naszych Czytelników kilkoma „primaaprilisowymi“ kwiatkami. Niniejszym więc powiadamy P.T. Czytelników, iż bieg do właściwych przełożonych po przydział służbowego Fiata 126p, jest na razie bezcelowy. jak również nie ma sensu dopytywać się o chemiczny preparat, wywabiający ze spalin ich duszące właściwości i nadający im milą woń tataraku. Obie te informacje, niestety, wyprzedzają na razie epokę. Zawiedzionych — przepraszamy... REDAKCJA „ŻAV‘* » Żołnierz Wolności nr 78