Zori Noi, aprilie-iunie 1952 (Anul 5, nr. 1380-1456)

1952-06-11 / nr. 1440

) : Patru ani dela naționalizare Ziua de 11 Iunie 1948 a înscris în istoria luptei poporului nostru muncitor una din paginile victorioase împotriva forțelor capitalismului, prin trecerea principalelor mijloace de producție în mâinile clasei muncitoare în alianță cu țărănimea muncitoare, sub conducerea gloriosului nostru partid. Prin actul adânc revoluționar al naționalizării principalelor mijloacei de producție, în țara noastră s’a creiat un puternic sector socialist în economia națională, s’au creiat condiții pentru trecerea la planificarea economiei, la refacerea economică și industrializarea socialistă a țării. In cd. patru ani parcurși de la naționalizare pe drumul construirii socialismului in țara noastră, sub conducerea partidului — cu ajutorul permanent al Uniunii Sovietice și personal al tovarășului Stalin —clasa muncitoare din țara noastră a desfășurat o muncă plină de abnegație și avânt patriotic, obținând succese deosebit de însemnate în întărirea și desvoltarea economică a țării. "» Datorită condițiilor create prin trecerea întreprinderilor naționalizate în stăpânirea statului— ca bun comun al întregului popor muncitor — desvoltarea forțelor de producție a luat un suriaș avânt în lupta pentru lichidarea înapoierii tehnice și economice moștenite de la capitalism. Succesele minunate obținute în acești patru ani de către sectorul socialist al economiei naționale, dovedesc superioritatea economiei socialiste față de cea capitalistă, măcinată de crize și contradicții. Numai în anii 1949 și 1950 producția industriei noastre socialiste a crescut aproape de 2 ori și jumătate față de 1948, iar în anul 1951 producția globală a industriei noastre a crescut cu 28,7 la sută față de 1950. Datorită creșterii procesului de mecanizare a muncilor grele, în lupta pentru industrializarea socialistă a țării, se crează condiții de muncă și de trai din ce în ce mai bune pentru muncitori și tehnicieni. Numai în anul 1952 din cifra totală a cheltuielilor bugetare, 70,1 la sută prezintă cheltuieli privind finanțarea economiei naționale și acțiuni social culturale. In cursul celor patru ani de când principialele mijloace de producție industrială se află în mâinile clasei muncitoare, noi ramuri și industrii întregi, ca: industria construcțiilor de mașini, industria de utilaj petrolifer, industria de tractoare și mașini agricole, industria chimică, etc., au luat ființă în țara noastră. Noi fabrici și 'uzine' s'au înălțat ca niște giganți uriași ai construcției pașnice în drum spre socialism. Numai în regiunea noastră au fost construite: combinatul forestier „Bernat Andrei” din Vatra Dornei, combinatul forestier din Fălticeni, fabrica de cherestea Falcăiu, turnătoria „21 Decembrie” Rădăuți, uzina de reparații auto „23 August” Vatra Dornei și altele. întrecerea socialistă și mișcarea stahanovistă s’au extins ca un val uriaș de energie ce mișcă întreg poporul muncitor condus de partid, în lupta pentru progrese din ce in ce mai însemnate pe drumul construirii socialismului și al întăririi lagărului păcii. Datorită condițiilor create, noi inițiative patriotice se ivesc în întrecerea socialistă. Ele contribuie la ridicarea producției și productivității muncii, la reducerea prețului de cost al producției și la îndeplinirea și depășirea înainte de termen a planului de stat pe anul 1952. Cu nespusă bucurie au îmbrățișat muncitorii și tehnicienii fabricilor de cherestea din regiunea noastră și din întreaga țară, metoda stahanovistului Constantin Ivanov care a introdus munca la două gatere, obținând rezultate deosebite. Datorită ajutorului Uniunii Sovietice crește într’un ritm nemaiîntâlnit nivelul tehnic și profesional al muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor, crește nivelul profesional al cadrelor de conducere din economie, care conduc întreprinderile noastre socialiste cu mână sigură, fără capitaliști și împotriva capitaliștilor. Cu deosebită bucurie au primit muncitorii, tehnicienii și inginerii din întreprinderile noastre socialiste, vestea alegerii celui mai neînfricat luptător pentru cauza clasei muncitoare, conducătorul iubit al partidului și întregului popor muncitor —tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej ■—(Continuare în pagina 4-a). V* /•1 pe valea Suhei ^-------- (pagina 2-a) — Un țapinar închină un poem luiii Iunie (pagina 2 a). — Toată atenția problemei număr: — O combaină sovietică la I. C. A. R. -Suceava (pagina 3-a) — Sasoarea adresată de Jacques Duclos judecătorului de instrucție Jacquinot (pagina 4-a) alegerii, creșterii și replarii. — Evenimentele din Coreea zării cadrelor . (pagina 3-a) (pagina 41a) ÎCț \%\' în acest Oamenii muncii își exprimă dragostea și încrederea față de partid și conducătorul său ca în întreaga țară și în regiunea noastră au continuat să se desfășoare meetinguri entuziaste pentru a cinsti alegerea tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej ca președinte al Consiliului de Miniștri. In cadrul acestor metinguri, oamenii muncii și-au luat angajamentul de a depăși sarcinile de plan și de a lupta cu fermitate împotriva oricăror devieri și șovăeli oportuniste. Angajamentele colectivului întreprinderii metalurgice „21 Decembrie“ Muncitorii și tehnicienii întreprinderii metalurgice ,,21 Decembrie” din orașul Rădăuți au salutat cu entuziasm alegerea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej în funcția de președinte al Consiliului de Miniștri. Pentru a-și dovedi prin fapte devotamentul lor față de partidul clasei muncitoare și tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, muncitorii și tehnicienii acestei întreprinderi și-au luat o serie de angajamente pentru a cinsti alegerea iubitului conducător al partidului și poporului din țara noastră în funcția de președinte al Consiliului de Miniștri. Astfel, colectivul întreprinderii metalurgice ,,21 Decembrie” s’a angajat să îndeplinească până la 15 Septembrie a.c. planul de producție pe anul 1952, să reducă cu 7 la sută prețul de cost al produselor," să ridice cu 14 la sută productivitatea muncii "față de plan, să realizeze o economie de 72.000 lei pri reducerea consumurilor specifice. S. SONTAG coresp. La gospodăria Cu acelaș entuziasm a fost primită vestea alegerii tovarășului Gheorghe Gheorghiu- Dej în funcția de președinte al Consiliului de Miniștri,de către membrii gospodăriei agricole colective ,,Drum nou” din comuna Șcheia, raionul Suceava. In cinstea acestui mare eveniment din viața poporului nostru muncitor, colectiviștii și-au luat numeroase angajamente in cadrul unui însuflețit meeting. „Alegerea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, a celui mai bun fiu al clasei agricolă colectivă din muncitoare, în funcția de președinte al Consiliului de Miniștri — a spus tov. Gh. Oarnea, președintele gospodăriei agricole colective — înseamnă întărirea regimului nostru de democrație populară. Unii iau angajamentul de a lupta necontenit pentru întărirea organizatorică și economică a gospodăriei noastre colective, pentru aplicarea întocmai a regulilor agrotehnice, pentru întărirea necontenită a simțului de răspundere în muncă al colectiviștilor”, comuna Șcheia și alți colectiviști și-au luat de asemenea însuflețite angajamente. In numele brigăzii pe care o conduce, tov. C. Sologiuc și-a luat angajamentul să cinstească alegerea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej ca președinte al Consiliului de Miniștri, să lupte cu și mai multă râvnă pentru aplicarea întocmai a minimelor agrotehnice, pentru întărirea disciplinei în muncă și pentru atragerea de noi țărani muncitori în gospodăria agricolă colectivă. Libertate lui Jacques ""Se înmulțesc cu fiecare zi crimele imperialiștilor americani și a slugilor lor din țările aservite dolarului, se înmulțesc atentatele săvârșite de către acești barbari ai secolului al XX-lea împotriva libertății popoarelor, împotriva păcii. Valul de teroare deslănțuit de către guvernul Pinay în Franța, arestarea lui Jacques Duclos, secretar al C.C. al Partidului Comunist Francez și a lui André Stil, redactor șef al ziarului L’Humanité, devastarea sediilor Partidului Comunist Francez și a diferitelor organizații muncitorești,dovedesc spaima guvernanților vânduți dolarului în fața creșterii necontenite a mișcării de rezistență a poporului francez, împotriva planurilor criminale ale imperialiștilor americani și a slugilor lor. Prin astfel de măsuri, imperialiștii americani și guvernanții dolarizați din Frank, socotesc că vor putea înfrânge rezistența patrioților francezi, că vor putea distruge partidul clasei muncitoare din Franța. Măsurile teroriste de felul celor aplicate până acum, nu fac însă decât să sporească și mai mult clocotul de ură al masselor muncitoare, exploatate și asuprite și să aproprie Duclos sfârșitul inevitabil al capitalismului. Alături de oamenii muncii din țara noastră și din lumea întreagă, protestez cu tărie împotriva arestării samavolnice a lui Jacques Duclos și cer eliberarea lui neîntârziată. Să fie puși în libertate patrioții francezi arestați samavolnic și ilegal! Libertate lui Jacques Duclos! Afară din Europa cu generalul ciumă Ridgway! Prof. ing. TRAIAN POPOVICI directorul Institutului de Silvicultură din Câmpulung-Mold.