Zori Noi, octombrie-decembrie 1952 (Anul 5, nr. 1533-1609)

1952-10-14 / nr. 1543

ANUL V, NR. 1543 MARȚI 14 OCTOMBRIE 1952 4 PAGINI 20 BANI Uriașa forță a Statului Sovietic De câteva zile, se desfășoară la Moscova lucrările istoricului Congres al XIX-lea al Partidului lui Lenin și Stalin, lucrări urmărite cu un viu interes de către comuniști și oamenii muncii, partizani ai păcii și progresului din lumea întreagă. Acest eveniment de o uriașă însemnătate nu numai pentru Uniunea Sovietică căreia-i luminează drumul mai departe spre comunism, e totodată un îndreptar sigur spre construirea socialismului, pentru toate țările de democrație populară. Din cifrele și faptele cuprinse în raportul de activitate al C.C. al P.C. (b) al U.R.S.S. prezentat de tov. G. M. Malenkov — se desprind mărețele succese dobândite de Uniunea Sovietică sub conducerea înțeleaptă a Partidului Comunist, a tovarășului Stalin, în perioada de la Congresul al XVIII-lea și până astăzi, succese care arată lumii întregi forța și vitalitatea socialismului, superioritatea economiei socialiste asupra putredului sistem economic capitalist. Pe lângă faptul că popoarele sovietice au lichidat în scurt timp rănile provenite din cel de al doilea război mondial, ele au, și dus mult înainte economia națională, ridicând-o pe o treaptă mult mai înaltă față de cum se afla înainte de război. Astfel, în acești ani industria sovietică a crescut într-un ritm nemaiîntâlnit. In vreme ce producția industrială a Statelor Unite depășise în 1951 abia de 2 ori nivelul anului 1929, în vreme ce industria țărilor capitaliste ca Franța și Italia continuă să se afle cam la acelaș nivel ca în anul 1929, industria Uniunii Sovietice care își desvoltă permanent producția de pace, depășise în 1951 de 13 ori nivelul anului 1929 și mai bine de două ori nivelul anului 1940. Numai în anii 1946- 1951 au fost refăcute, construite și puse în funcțiune circa 7000 întreprinderi mari industriale datorită faptului că industria sovietică se bazează pe marile progrese ale tehnicii producției, pe mecanizarea și electrificarea producției, pe introducerea a numeroase mașini și mecanisme noi care ridică productivitatea muncii spre înaltele culmi ale comunismului. Deasemeni, faptul că știința sovietică a descoperit metode de producere a energiei atomice, pe care, statul sovietic o folosește în scopuri pașnice pentru desvoltarea forțelor de producție, pentru îmbunătățirea nivelului de trai material și cultural al poporului, a contribuit din plin la creșterea ritmului industriei sovietice. Și agricultura sovietică a luat un mare avânt în acești ani, rezolvându-se definitiv problema cerealelor prin cele 8 miliarde puduri realizate în 1952, datorită înzestrării agriculturii cu tehnica nouă, mecanizării continue a muncilor agricole și introducerii cuceririlor științei înaintate, înfăptuirea grandioaselor stațiuni hidroelectrice și sistemelor de navigație de pe Volga, Don, Nipru, Amu - Daria — dintre care canalul Volga-Don „V. I. Lenin” a și intrat în funcțiune — plantarea de păduri de protecție pe supraf.ț. de milie .r.e de hectare, crearea a mii de eleștee și rezervoare de apă pentru recolte îmbelșugate, dovedesc cu prisosință cum genialul plan stalinist de transformare a naturii se îndeplinește zilnic cu succes. Victoriile obținute în industrie, agricultură, au dus la ridicarea continuă a nivelului material și cultural al poporului sovietic. In 1951 veniturile reale ale muncitorilor și funcționarilor au fost mai mari ca în 1940 cu 57 la sută, iar ale colhoznicilor cu 60 la sută. Cele 5 reduceri succesive de prețuri au contribuit la mișcarea prețurilor mărfurilor alimentare și industriale de 2 ori față de 1947. învățământul public de toate gradele s’a extins considerabil, iar știința, literatura și arta au luat un mare avânt. Toate aceste victorii sunt realizate pe baza acțiunii legii fundamentale a socialismului descoperită și formulată pentru prima oară de tovarășul Stalin, lege care exprimă marea superioritate a socialismului față de capitalism, scopul principal al producției socialiste — omul cu nevoile sale— în contrast cu scopul putredului sistem economic capitalist, care supune pe om legii nemiloase a stoarcerii profitului maximal de către capitaliști. După cum arată tovarășul Stalin în geniala sa lucrare de uriașă însemnătate teoretică practică pentru desvoltarea mai și departe a Uniunii Sovietice spre comunism, lucrare intitulată : „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S.” — pentru oamenii sovietici s’au deschis perspectivele însorite ale unei uriașe desvoltări a forțelor de producție din industrie și agricultură, perspectiva ridicării continue a nivelului de trai, cultural, etc. îndeplinirea noului plan cincinal care va fi aprobat de Congres va constitui un însemnat pas spre atingerea acestor obiective. Creșterea continuă a forței Uniunii Sovietice e rezultatul politicii înțelepte și juste a Partidului Comunist și a Statului Sovietic, care se călăuzește în întreaga sa activitate după teoria marxist-leninistă desvoltată și îmbogățită în fiecare etapă istorică de către tovarășul Stalin. Strălucitele victorii oglindite în raportul tovarășului Malenkov sunt cunoscute de sute de milioane de oameni ai muncii, care le consideră drept propriile lor victorii, știind că ,cu cât Uniunea Sovietică e mai puternică cu atât ei însăși devin mai puternici, iar victoria păcii e mai sigură. De aceea, oamenii muncii din patria noastră, din regiunea noastră, au întâmpinat cu un imens interes raportul de activitate al C.C. al P.C. (b) al U.R.S.S., raport în care poporul nostru muncitor vede justețea drumului spre socialism, drum pe care îl conduce partidul nostru luminat de experiența gloriosului partid a lui Lenin și Stalin, Partidul Comunist al Uniunii Sovietice. Editarea Raportului tov. G. M. Malenkov Broșura a fost editată într-un tiraj de 250.000 exemplare, la Congresul al XlX-lea al P. C. (b) V al U. R. 5. 5. Editura pentru literatură politică a tipărit în traducere românească broșura: „G. M. Malenkov, Raportul de activitate al Comitetului Central al P. C. (b) al U.R.S.S. la Congresul al XIX-lea al partidului”. Lista circumscripțiilor electorale din regiunea noastră * Circumscripția electorală Suceava (cu sediul la Suceava). Orașul Suceava. Comunele: Adâncată, Burdujeni, Ipotești, Ițcani, Liteni, Mihoveni, Mitocu-Dragomirnei, Moara, Șcheia, Sf. Ilie. Circumscripția electorală Botoșani (cu sediul la Botoșani). Raionul Botoșani Orașul Botoșani. Comunele: Mănăstirea Doamnei, Răchiți. Circumscripția electorală Bălușeni (cu sediul la Bălușeni). Raionul Botoșani Comunele: Bălușeni, Blândești, Copălău, Coșula, Cristești, Gorbănești, Nicșeni, Sulița, Unțeni. Circumscripția electorală Bucecea (cu sediul la Bucecea). Raionul Botoșani Comunele: Bucecea, Corni, Cucorăni, Hănțești, Leorda, Roma, Tudora, Vlădeni, Vorona. Circumscripția electorală Câmpulung (cu sediul la Câmpulung). Raionul Câmpulung Orașul Câmpulung Moldovenesc. Comunele: Argel, Frumosu, Gemenea, Moldovița, Negrileasa, Pojorâta, Sadova, Stulpicani, Vama, Vatra Moldoviței. Circumscripția electorală Darabani (cu sediul la Darabani). Raionul Darabani Comunele: Cristinești, Darabani, Hudești, Ibănești, Oroftiana, Suharău. • Circumscripția electorală Coțușca (cu sediul la Coțușca). Raionul Darabani Comunele: Adășeni, Bivol, Coțușca, Crasnaleuca, Havârna,Torodiștea, Liveni, Mileanca, Miorcani, Mitoc, Păltiniș, Rădăuți. Circumscripția electorală Dorohoi * Din tabelul anexă la Decretul Prezidiului Marii Adunări Naționale pentru stabilirea datei alegerii deputaților în Marea Adunare Națională, precum și stabilirea numărului și delimitarea circumscripțiilor electorale. (cu sediul la Dorohoi). Raionul Dorohoi. Orașul Dorohoi. Comunele: Brăești, Broscăuți, Corlățeni, Dimăcheni, Lozna, Șendriceni, Văculești. Circumscripția electorală Mihaileni (cu sediul la Mihăileni). Raionul Dorohoi Comunele: Gândești, Cordăreni, Cracalia, Dersca, Hilișeu, Mihăileni, Pomârla, Vârfu Câmpului, Zvoriștea. Circumscripția electorală Fălticeni (cu sediul la Fălticeni). Raionul Fălticeni Orașul Fălticeni. Comunele: Bogdănești, Boroaia, Ciumulești, Drăgușeni, Forăști, Râșca, Uidești. Circumscripția electorală Dolhasca (cu sediul la Dolhasca). Raionul Fălticeni Comunele: Dolhasca, Dolhești, Hârtop, Liteni, Pleșești, Preoțești, Valea Glodului. Circumscripția electorală Mălini (cu sediul la Mălini). Raionul Fălticeni Comunele: Baia, Băișești, Bunești, Drăceni, Fântâna Mare, Găinești, Horodniceni, Mălini, Rădășeni, Rotopănești, Șosea. Circumscripția electorală Gura Humorului (cu sediul la Gura Humorului). Raionul Gura Humorului Orașul Gura Humorului. Orașul Sosca. Comunele: Berchișești, Cacica, Capu-Câmpului, Doroteia, Drăgoești, Frasin, Mănăstirea Humorului, Păltinoasa, Părteștii de Jos, Părteștii de Sus, Poiana Micului, Poeni Solca, Valea Seacă. Circumscripția electorală Rădăuți (cu sediul la Rădăuți). Raionul Rădăuți Orașul Rădăuți. Comunele: Arbore, Clit, Horodnicu, Iaslovăț, Marginea, Sucevița, Volovăț. Circumscripția electorală Brodina (cu sediul la Brodina). Raionul Rădăuți Comunele: Bilca, Brodina, Frătăuții Noi, Frătăuții Vechi, Gălănești, Putna, Straja, Ulma, Vicovu de Jos, Vicovu de Sus, Voitineț. Circumscripția electorală Siret (cu sediul la Siret). Raionul Rădăuți Comunele: Baineț, Bălcăuți, Botoșanița, Calafindești, Dornești, Grămești, Grănicești, Milișăuți, Satu Mare, Siret, Șerbăuți, Zamostea. Circumscripția electorală Săveni (cu sediul la Săveni). Raionul Săveni Comunele: Avrămeni, Borzești, Drăgușeni, Hănești, Manoleasa, Săveni, Știubieni, Ungureni, Vlăsinești, Vorniceni. Circumscripția electorală Todirești (cu sediul la Todirești). Raionul Suceava Comunele: Bălăceana, Botoșana, Cajvana, Comănești, Costana, Dărmănești, Iacobești, Ilișești, Măriței, Părhăuți, Pătrăuți, Stroești, Stupea, Todirești. Circumscripția electorală Verești (cu sediul la Verești). Raionul Suceava Comunele: Bosanci, Chilișeni, Dumbrăveni, Fântânele, Răuseni, Salcea, Siminicea, Udești, Verești. Circumscripția electorală Trușești (cu sediul la Trușești). Raionul Trușești Comunele: Albești, Dângeni, Dobârceni, Filipiceni, Lunca, Răuseni, Socrujeni, Todireni, Trușești. Circumscripția electorală Ștefănești (cu sediul la Ștefănești). Raionul Trușești Comunele:Călărași, Durnești, Mihălășeni, Movila Ruptă, Rânghilești, Românești, Sânta-Maria, Ștefănești. Circumscripția electorală Vatra Dornei (cu sediul la Vatra Dornei). Raionul Vatra Dornei Orașul Vatra Dornei. Comunele: Breaza, Cârlibaba, Ciocănești, Crucea, Dorna, Dorna Candrenilor, Fundu Moldovei, Iacobeni, Izvoarele Sucevii, Moldova-Lulița, Neagra Șarului, Păltiniș, Poiana Stampei, Șaru Dornei. Cetățenii orașului Suceava se înscriu cu drag în listele de alegători Zilele acestea, a început orașul Suceava, înscrierea cetățennilor în listele de alegători. Pentruca această acțiune să se desfășoare în cât mai bune condițiuni, zeci de agitatori ai F.D.P. au mers din casă în casă, pentru a arăta cetățenilor cu drept de vot importanța înscrierilor, precum și locul și data când se vor putea înscrie în listele de alegători. Despre acest lucru, cetățenii s’au putut informa și din publicația comitetului executiv al sfatului popular orășenesc, care a apărut cu câteva zile în urmă. Lămuriri și îndrumări s’au dat și prin stația de radioficare a orașului. In ziua de 10 Octombrie ac., când au început în oraș înscrierile în listele de alegători, încă de dimineață s’au adunat în fața sediului sfatului popular orășenesc zeci de cetățeni, dornici de a fi printre primii înscriși în liste. Printre primii care s’au înscris in listele de alegători au fost tovarășii Hübner Edith, Geletiuc Petru și alții. „Sunt nespus de mulțumită — a spus tov. Hübner — că statul nostru democrat-popular asigură tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, sex, grad de cultură, deplină egalitate în drepturi. In trecut, femeia asuprită și exploatată, nu avea dreptul de a alege și de a fi aleasă, iar minoritățile naționale nu se bucurau deasemeni de acest drept. Faptul că azi fiecare om al muncii se bucură de dreptul de a alege și de a fi ales, oglindește caracterul profund democratic al puterii noastre populare”. Numai până în prezent, s’au înscris în orașul Suceava peste 3.000 cetățeni cu drept de vot în listele de alegători.