Zori Noi, iulie-septembrie 1953 (Anul 6, nr. 1761-1839)

1953-07-22 / nr. 1779

ANUL VI NR. 1779 MIERCURI 22 IULIE 1953 4 PAGINI 20 BANI Să facem demdată desmiriștitul! Răspunzând cu însuflețire chemării partidului și guvernului, oamenii muncii de pe ogoare din regiunea noastră, muncitorii și tehnicienii din gospodăriilei agricole de stat și S.M.T., membrii gospodăriilor agricole colective și ai întovărășirilor agricole, țăranii munucitori, depun eforturi sporite pentru a strânge la timp și fără pierderi recolta bogată din acest an. Din primele rezultate obținute la tineriș se constată o producție mare la hectar. O producție medie de peste 3000 kgr. grâu la hectar obțin colectiviștii din Todireni-Trușești, iar de pe unele porțiuni s-a atins o producție de peste 3700 kgr. grâu la hectar. La gospodăriile colective din Poiana și Brăești, raionul Dorohoi, a rezultat până acum o producție de grâu de 3000 kgr. la hectar, iar la numeroase întovărășiri ca cele din Negreni-Săveni, s-a realizat la grâu o producție de peste 2500 kgr.la hectar. Și țăranii muncitori cu gospodării individuale obțin la păioase producție la hectar ce atinge în unele locuri 1600—1800 kgr. Roadele frumoase pe care le culegem sunt fără doar și poate rezultatele folosirii înlucrarea pământului, a metodelor agrotehnice înaintate printre care desmiriștirea ocupă un loc de seamă. Aplicarea desmiriștirii este un mijloc sigur de mărire a recoltelor; prin această lucrare se asigură un spor mediu de producție de 15—30 la sută la hectar. Chiar în anii secetoși desmiriștitul la vreme asigură o producție sporită. E grăitoare în această privință recolta de peste 2200 kgr. grâu la hectar pe care a obținut-o anul trecut gospodăria colectivă din Șcheia, producție de aproape două ori și jumătate mai mare decât cea obținută de pe terenurile unde nu s-a desmiriștit în vara anului 1951. In scopul măririi continue a producției vegetale, Hotărîrea guvernului și partidului cu privire la muncile agricole din vara acestui an pune în fața organelor de partid și de stat sarcina de a asigura executarea desmiriștitului pe suprafața recoltată în termenul și condițiile stabilite de agrominim. Convinși din experiența proprie de foloasele desmiriștitului, membrii a numeroase gospodării colective și întovărășiri cu sprijinul brigăzilor de tractoare de la SM.T. au trecut îndată după seceriș la desmiriștit. Pot fi citate ca exemplu demn de urmat în această privință gospodăriile colective din Iurești-Trușești, Cotârgaci-Botoșani, întovărășirea din Borzești-Săveni etc. Urmând exemplul unităților din sectorul socialist al agriculturii și numeroși țărani muncitori fac desmiriștitul îndată după seceriș. Dar cu toate acestea trebue spus că în regiunea noastră desmiriștitul se desfășoară anevoios, în mod nepermis este subapreciată această importantă lucrare a solului,—prima în vederea asigurării recoltei viitoare, — de către unele organe de partid și organe de stat și de către conducerile unor gospodării agricole de stat și S.M.T.-uri. Aceasta o dovedește faptul că până lacum s-a desmiriștit în regiune o suprafață ce reprezintă doar 1 la sută din suprafața recoltată. In raionul Trușești recoltatul e pe terminate dar desmiriștitul nu s-a făcut nici pe o suprafață de 2000 ha. Situații asemănătoare sunt în raioanele Botoșani, Săveni și altele. Situația de neîngăduit a desmiriștitului dovedește că comitetele executive ale sfaturilor populare au asigurat o chibzuită folosire a atelajelor pentru ca odată cu secerișul, sau la cel mult 2—3 zile da la începerea acestei lucrări, să se facă și desmiriștitul. Prin Hotărîrea guvernului și partidului, gospodăriile agricole de stat sunt obligate să facă desmiriștitul pe întreaga suprafață. Fapt este că conduceriile gospodăriilor agricole de stat au uitat de sarcina aceasta cât și de aceea de a fi model pentru toate gospodăriile agricole în aplicarea agrominimului. Deși au posibilități, conducerile gospodăriilor agricole de stat din Coțușca-Darabani, Zăicești-Botoșani și altele n'au asigurat executarea la timp a desmiriștitului. Organizațiile de partid și comitetele de întreprindere din multe gospodării agricole de stat nu se preocupă de extinderea metodei stahanovistului sovietic Buneev în scopul folosirii din plin a tractoarelor. Din asemenea cauze la gospodăriile agricole de stat desmiriștitul nu s-a făcut decât în proporție de 5 la sută. Multe gospodării agricole colective și întovărășiri au terminat recoltatul însă au rămas în urmă cu desmiriștitul din cauză că unele S.M.T.-uri nesocotesc în mod grosolan contractele de lucrări, nu au asigurat trimiterea la timp a tractoarelor, sau în mod nejustificat tărăgănează desmiriștitul. E mai bine de o săptămână de când colectiviștii din raionul Suceava așteaptă tractoarele de la S.M.T. Salcea să vină la desmiriștit. La fel nu se achită de obligații S.M.T.-rile Albești și Darabani. In scopul asigurării unei recolte bogate în anul viitor, e necesar ca organele de partid și de stat să ia măsurile cuvenite pentru ca desmiriștitul să se facă de îndată. Foloasele desmiriștitului se împuținează cu cât această lucrare întârzie. Conducerile S.M.T.-urilor și G.A.S.urilor, cu sprijinul organizațiilor de partid și al organelor sindicale, trebue să asigure folosirea din plin a tractoarelor repartizate pentru desmiriștii, îndrumând în acest scop aplicarea pe scară largă a metodei graficului orar. Organizațiile de partid din sate, comitetele executive ale sfaturilor populare, au datoria de a nu privi desmiriștirea ca pe o simplă lucrare agricolă, ci ca pe o lucrare de bază în vederea asigurării recoltei viitoare. Inginerii și tehnicienii agronomi au datoria de a arăta țăranilor muncitori foloasele desmiriștitului și să-i îndemne să facă la timp această lucrare. Pentru o recoltă bogată în anul viitor, pentru o mai bună aprovizionare a poporului muncitor, să facem deîndată desmiriștitul! -------------------In acest număr:--------------------- • Tribuna agitatorului (pag. 2-a) • Mai multă atenție muncii cultural-educative la S. M. T. Spătărești (pag. 2-a). • Să pregătim din timp noul an școlar în învățământul de partid (pag. 3-a). • 9 ani de la eliberarea Poloniei (pag. 3-a); • Pentru o Germanie unită, pașnică și democratică (pag. 4-a). • Tineretul lumii se pregătește pentru Festival (pag. 4-a). Prin dezvoltarea întrecerii socialiste, spre noi succese în producție A primit steagul roșu de producție In ziua de 19 Iulie a.e., în sala de festivități a combinatului forestier „Bernat Andrei“ Vatra Dorinei, într'un cadru festiv, a avut loc înmânarea steagului de producție al colectivului de conducere al trustului de industrializare a lemnului Vatra Dornei fabricii de cherestea Falcău pentru meritul de fabrică fruntașă în seimestrul 1953. La festivitate au luat parte muncitori, stahanoviști, fruntași în producție, directori de întreprinderi, tehnicieni și ingineri de la fabricile de cherestea Falcău, Putna și Brodina din raionul Rădăuți, de la combinatul forestier „Bernat Andrei“, fabricile de cherestea „Foresta“ Iacobeni, „Dorna Arini“ și „Floreni“ din raionul Vatra Dornei. Deasemenea au participat reprezentanți din partea Consiliului Central al Sindicatelor, reprezentanți ai Direcției Generale Sovromlenin, reprezentanți din partea comitetului raional de partid Vatra Dornei și din partea comitetului regional al sindicatului lemn-forestier. La masa prezidiului au luat loc cei mai buni stahanoviști și conducători de întreprideri forestiere, iar festivitatea a fost condusă de tov. Walpeer Rudolf, directorul trustului de industrializare a lemnuilui Vatra Dornei. Cu acest prilej, comisia de urmărire a felului cum s-au realizat angajamentele luate în întrecerea socialistă, a prezentat un referat din care a reeșit că colectivul fabricii de cherestea Falcău lucrând mai bine organizat, având peste 90 la sută din totalul muncitorilor antrenați în întrecerea socialistă, a reușit să obțină cel mai mare număr de puncte în întrecere, realizând cea mai înaltă productivitate a muncii, iar planul semestrial a fost depășit cu 12 la sută, lucrând în contul zilei în care va începe Festivalul. Deasemeni a rezultat că metodele unor stahanoviști sovietici și stahanoviști din țara noastră au fost aplicate în mare măsură. Drept rezultat, planul de expediții a fost mult depășit, aceasta și ca urmare a faptului că colectivul de conducere al fabricii s-a interesat îndeaproape de crearea condițiilor celor mai bune de muncă și de viață muncitorilor, înlăturând fluctuația brațelor de muncă. Comisia a arătat că asemenea succese a obținut și colectivul fabricii de cherestea Iacobeni, care în anul trecut era mai mult printre fabricile codașe. Datorită însă reorganizării colectivului de con pe semestrul I ducere și antrenării majorității muncitorilor în întrecere socialistă, el a reușit să realizeze planul de producție pe primul semestru al anului 1953 în proporție de 109 la sută, iar de la data de 18 Iulie lucrează în contul zilei de 1 August 1953. de Cu prilejul decernării steagului producție, pentru meritul de fabrică fruntașă în întrecerea socialistă pe trustul de industrializare a lemnului în semestrul al anului 1953, colectivului fabricii de cherestea Falcău, s’a premiat colectivul de conducere al acestei fabrici și stahanoviștii cu suma de 4000 lei, iar mecanicului șef dela această fabrică, tov. Tralea Adolf, i s’a înmânat ca premiu un aparat de radio pentru inovațiile și raționalizările făcute în cursul acestui semestru. Cu acelaș prilej, colectivului fabricii de cherestea iacobeni i s’a înmânat diploma de onoare clasa I-a, iar colectivul de conducere și stahanoviștii au fost premiați cu sume importante de bani din fondul directorial al trustului. P. POPESCU și A.CACINA corespondenți Succesele colectivului fabricii de cherestea Brodina Colectivul de muncitori, tehnicieni și funcționari al fabricii de cherestea Brodina-Rădăuți, îndrumat de organizația de bază și antrenat de comitetul de întreprindere în întrecere socialistă tot mai activă, în cinstea zilei de 23 August și a Festivalului Mondial al Tineretului și Studenților a obținut unele succese importante în muncă. Luptând pentru realizarea planului la toți indicii prin sporirea productivității muncii, reducerea prețului de cost și îmbunătățirea calității produselor, prin economisirea de materie primă, materiale, etc., colectivul fabricii Brodina, de pildă, a îndeplinit și depășit planul de producție pe semestrul I al acestui an la toate sortimentele cum ar fi : la debitare cherestea cu 8,68 la sută, la lemn mină 57,20 la sută, la rămășițe-celuloză 43,83 la sută, etc. Productivitatea muncii în această perioadă a fost sporită cu 12,2 la sută, iar prețul de cost al producției a fost redus cu 3,96 la sută. Un loc principal în cadrul fabricii l-a ocupat lupta pentru economii. Aceasta a făcut ca numai la materie primă și materiale tehnice să se realizeze economii în valoare de 20.436 lei, iar la fondul de salarii în valoare de 51.216 lei. Din economiile realizate au fost plătite muncitorilor fruntași premii în valoare de peste 17.000 lei, în afară de premiile plătite din fondul directorial. Printre muncitorii care au obținut succesele cele mai importante în primul semestru, sunt comuniștii V. Crețan, Gh. Munteanu și C. Gh. Schipor, care au depășit normele cu 40-50 la sută, U.T.M.-iștii gateriști Ștefan Bodârlău și G. Bobu, care au depășit normele cu 30-40 la sută, precum și tovarășii Ilie Gheorghiță, D. Crețan și alții, care au dat peste normă cu 32 de sută mai multe produse. E. GHEORGHIU corespondent A doua etapă a circuitului ciclist al regiunii Suceava După desfășurarea primei etape, în ziua de 20 iulie ,la ora 12:05 s’a dat plecarea din orașul Botoșani în cea de a doua etapă a circuitului ciclist al regiunii Suceava pe traseul Botoșani — Trușești — Botoșani — Fălticeni pe distanța de 147 km. In această etapă cicliștii au avut de străbătut un traseu greu și pe un timp nefavorabil. Totuși ei au luptat cu hotărîre pentru a învinge toate greutățile, reușind ca să obțină o serie de performanțe valoroase în ceea ce privește sportul cu pedale. La sosirea în Fălticeni pe locul I s’a clasat ciclistul Victor Naidin de la „Flamura Roșie“ București, care a parcurs distanța de 147 km. în 6 ore și 47 minute. Pe locul II s’a clasat ciclistul Marie Ștefănescu, de la acelaș colectiv sportiv, și cu acelaș timp. Pe locul III s’a clasat Dumitru Pantazescu de la „Casa Armatei“ Câmpulung cu timpul de 6 ore și 56 minute, iar pe locul IV s’a clasat Constantin Dumitru, de la aceiași echipă, cu timpul de 7 ore și 18 minute. Până acum, după desfășurarea primelor două etape ale circuitului ciclist al regiunii Suceava, în clasamentul individual conduce ciclistul Victor Naidin, de la „Flamura Roșie“ București, iar pe echipe C. A. Câmpulung. Astăzi cursa ciclistă va pleca în cea de a III-a etapă pe traseul Fălticeni — Gura Humorului — Câmpulung— Vatra Dornei.