Zori Noi, octombrie 1958 (Anul 11, nr. 3369-3395)

1958-10-14 / nr. 3380

I ORGAN AL COMITETULUI KEULONAL KM.K. SUMAVA y ArbaIuluI fUZULAH Kemumu, i ANUL XIII - NR. 3380 | MARȚI 14 OCTOMBRIE 1958 | 4 PAGINI -20 BANI fizm In reisiimea noastră a floriüa doi fii oameni ai muncii flinterpaust (R. S. S. UCRAINA) Sentimentele calde și a cinci, de prietenie și frăție care unesc popoarele român și sovietic și-au găsit o nouă și puternică expresie cu ocazia vizitei pe care a făcut-o. In regiunea noastră, delegația de oameni ai muncii din regiunea Cernăuți (R.S.S. Ucraina, cu prilejul Lunii prieteniei romîno-sovietice. Duminică încă în primele i ore ale dimineții coloana de mașini în care se afla tovarășul Botvinov Alexandr Ignwtovici, membru al C.C. IPC. din Ucraina, prim secrealtar al Comitetului regional Cernăuți al P.C. din Ucraina și ceilalți membri ai delegației oamenilor muncii din regiunea Cernăuți, însoțiți de tovarășul Em Tur La G. A. S. Neam . . . G.A.S. Ițeania Imbră tot haină de sărbătoare. O pancartă scrisă în limbile română și ucraineană, exprimă urările de bun venit adresate oaspeților de către Muncitori. Peste tot pot fi văzute drapele romînești și sovietice, simbolizind frăția celor două popoare sub semnul internaționalismului proletar. Clini oaspeții însoțiți de conducătorii de partid și de stat din regiunea noastră Își fac apariția, în gospodărie răsună puternice urale. Un grup de muncitori ii intimpină cu bucurie pe oaspeți, ramînîndu-le buchete de flori. După ce tov. Zaharia Aurel, directorul gospodăriei de stat le-a vorbit oaspeților despre activitatea gospodăriei, delegația a pornit să viziteze apoi sectorul zootehnic. In fiecare fermă, ei sunt puși ln curent cu metodele de îngrijire și hrănire a animalelor precum și cu producția obținută pe cap de vacă furajată. In același timp, membrii delegației împărtășesc gazdelor din experiența bogată obținută în creșterea animalelor in regiunea Cernăuți. La despărțire, oaspeții sovietici au mulțumit gazdelor pentru călduroasa primire făcută, unindu-le spor la muncă. Coloana de mașini a pornit spre raionul Soarele strălucește Botoșani, puternic. Trecem prin comunele Salcea, Dumbrăveni, Vlădeni, unde un mare număr de țărani muncitori, intelectuali, elevi și pionieri, imbrăcați în costume naționale și cu buchete de flori In mină au venit la șosea, în timpinind cu entuziasm pe oaspeții dragi. In zare, se văd niște construcții cu acoperiș roșu. Ne apropiem de gospodăria agricolă colectivă »Ilie Pintilie“ din comuna Roma, hail Eminescu“ din localitate. Luni dimineață coloana de mașini, care poartă delegația oamenilor muncii din regiunea CiutMuți (R.S. Ucraina), în frunte cu tovarășul botvinov Alexandr Ignatovici, însoțită de conducătorii de partid și de stat din regiunea noastră, a pornit spre Fălticeni. Pe tot parcursul, șoseaua este pavoazată sărbătorește cu drapele romînești și sovietice, lozinci scrise în limbile română și ucraineană. Coloana de mașini, după ce străbate străzile orașului, intră în incinta combinatului forestier „A 5-a aniversare a R.P.R.“ Aici, oaspeții sunt intimpinați de un grup de muncitori, tehnicieni și ingineri care le urează: „Bine ați venit, dragi oaspeții". Delegația a vizitat hala de gatere, secțiile apoi de butoaie, lăzi, precum și alte sectoare de producție ale combinatului. In tot timpul vizitei, un grup de ingineri a dat oaspeților explicațiile necesare în legătură cu procesul tehnologic. După terminarea vizitei, oaspeții, împreună cu persoanele ca: La intrarea în orașul Fălticeni, delegația este întîmpinată de mii de oameni ai muncii, elevi și pionieri. Pretutindeni se aud scandînd lozinci ca: „Bine ați venit la noi dragi prieteni ucraineni", ,,Trăiască în veci prietenia dintre poporul român și popoarele Uniunii Sovietice formate de urale și ovații nesfîrșite. Mașinile își încetinesc viteza, apoi se opresc pentru un moment din pricina ploii de flori multicolore care le-a inundat-re-i Însoțesc, se Îndreaptă spre locul unde sînt strinși sute de muncitori. Tribuna este pavoazată cu roșii și tricolore pe steaguri fondul căreia este scris: „Salut frățesc scumpilor oaspeți din regiunea Cernăuți“. Apariția la tribună a delegației sovietice și a conducătorilor de partid și de stat din regiunea noastră este Îndelung aplaudată și ovaționată de către cei prezenți, care-și manifestă dragostea și prietenia lor față de poporul sovietic, eliberatorul patriei noastre de sub jugul fascist. Mitingul este deschis de . tov. Alexandru Țitran, direc(continuare în pag. 2-a) In mijlocul colectiviștilor din Roma . . . E ora 11. La intrarea în gospodărie, oaspeții sunt latimpinați cu tradiționala pline și sare de către un grup de colectiviști in frunte cu tov. Birliga Mihai, președintele gospodăriei colective. In același timp, membrii delegației sovietice sunt înconjurați de um număr mare de pionieri care le oferă flori, insigne, cravate de pionier. Mai la o parte, tineri și tinere se rotesc visuri populare romînești danși sovietice. Ovaționați de colectiviștii și întovărâșiții din Roma și din satele oaspeții pornesc spre vecine, sală de festivități a gospodăriei unde este organizată o expoziție cu mostre din produsele gospodăriei. Membrii delegației admiră frumoasele recolte de grân, porumb, sfeclă de zahăr, struguri, precum și alte produse obținute anul acesta de colectiviștii din Roma. După ce tov. Birliga a povestit oaspeților felul cum s-a dezvoltat gospodăria colectivă, ajungînd astăzi să aibă un fond de bază de peste un milion lei, tovarășul Grigorosciuc Vasile Petrovici, președintele colhozului „Miciurin“ din raionul Coțmani. Erou al Muncii Socialiste, membru al delegației sovietice, a adus colectiviștilor din Roma, un călduros salut, frățesc din partea colhoznicilor, împărtășind apoi din experiența lui și a celorlalți colhoznici în creșterea producției agricole și dezvoltarea sectorului zootehnic. Oaspeții, au vizitat apoi sectorul zootehnic al gospodăriei, precum și unele tarlaie semănate cu grîu de toamnă. Prin călduroasa primire făcută delegației sovietice, colectiviștii din Roma și-au manifestat dragostea și prietenia lor față de oaspeții din regiunea Cernăuți ca și pentru Întregul popor sovietic, constructor al comunismului. In vizită la S.E.Z. Popăuți Coloana de mașini s-a îndreptat apoi spre Stațiunea Experimentală Zootehnică Popăuți. Aici, delegația fost intimpinată cu aceleași a calde urări de bun venit de către muncitorii, tehnicienii și inginerii stațiunii. Tovarășul inginer Marin Lucian, directorul stațiunii, a vorbit oaspeților despre sarcinile stațiunii și rezultatele obținute de ea în toate sectoarele de activitate. Delegația vizitează stațiunea. Directorul și alți ingineri dau lămuririle necesare. La plecare, răspunzind primirii entuziaste, tov. Botvinov Alexandr Ignatovici a spus printre altele : „Dragi tovarăși, dragi prieteni ! In numele delegației oamenilor muncii din regiunea Cernăuți, vă mulțumim pentru primirea călduroasă pe ne-ați făcut-o și vă urăm noi succese In munca dumneavoastră. Trăiască in seci prietenia romîno - sovietică". ★ Coloana de mașini cu oaspeții dragi își continuă călătoria prin regiune. La intrarea in Botoșani, delegația este intimpinată de mii de oameni ai muncii. De o parte și de alta a străzilor flutură Invint drapelele de stat ale R.P. Române și ale Uniunii Sovietice. Pancarte scrise în limbile română și ucraineană : „Bine ați venit!“, „Trăiască in veci prietenia romîno - sovietică!“, se văd pretutindeni. Oamenii muncii, veniți în număr cît mai mare să-i întîmpine pe oaspeții iubiți, ovaționează îndelung pentru prietenia cu marea țară a socialismului victorios. După Intilnirea ce a avut loc cu conducătorii organelor de partid și de stat din raionul și orașul Botoșani, delegația sovietică a asistat la frumosul spectacol dat în cinstea ei de Filarmonica de stat din Botoșani la, noul teatru „Mi. ★ dincanu, membru al C.C. al P.M.R., prim secretar al Comitetului regional de partid Suceava, Ion Dumitru, președintele Comitetului executiv al Sfatului Popular regional, Vasile Potop și Evghenie Nicolaev, secretari ai comitetului regional de partid, a pornit din orașul Suceava, îndreptîndu-se spre G A.S. Neam. Dealungul șoselei pînă la Ițcani, grupuri mari de oameni ai muncii flutură batiste și aruncă buchete de flori, ovaționînd îndelung pe solii poporului sovietic. „Trăiască în veci prietenia romîno-sovietică”, „Salut frățesc delegației de oameni ai muncii din regiunea Cernăuți, R.S.S. Ucraina!" — acestea sunt lozincile scandate de mulțimea de oameni. Călduroasa primire făcută oaspeților de către muncitorii forestieri ==~=====F^ ■ T ~V =====♦ [UNK] [UNK] [UNK]' Delegația oamenilor muncii din regiunea Cernăuți (R.S.S. Ucraina) a plecat în patrie ieri după amiază, delegațiia oamenilor muncii din regiunea Cernăuți (R. S. S. Ucraina), care ne-a vizitat regiunea, participând la unele manifestări din cadrul „Lunii Prieteniei româno - sovietice s-a întors, în patrie. Delegația a fost compusă din tovarășii: Botvinov Alexandr Ignatovici, membru al C.C. al P.C. din Ucraina, prim- secretar al Comitetului regional Cernăuți al P.C. din Ucraina, conducătorul delegației, Bogoroăcenco Ivan Constantinovici, prim vicepreședinte al Comitetului executiv al sovietului de depotați ai oamenilor muncii din regiunea Cernăuți; Țveniarinul Leonid Pavlovici, prinț secretar al Comitetului orășenesc Cernăuți al P.C. din Ucraina; Glugovskii Anatolie Nicolaevici, șef de secție al Comitetului regional Cernăuți al P. C. din Ucraina; Mați ăonskii Teodor Ignatievici, secretar al Comitetului raional Zastavna al P. C. din Ucraina; Moscaliuc Maria Nicolaievna, muncitoare la fabrica nr. 3 a combinatului textil din Cernăuți; Bejan Iosif Grigorievici, mecanic la depoul de locomotive din Cernăuți; Serebrn Alisa Petrovna, dirijor al filarmonicii regionale; Guțu Profira Ivanovna, șefă de echipă în colhozul „Vatutina“, raionul Noua Suliță; Grigoroșciuc Vasile, „Petrovici, președintele colhozului Miciurin“ din raionul Cotmani. Pînă la punctul de frontieră Siret, delegația oamenilor muncii din regiunea Cernăuți a fost condusă de tovarășii : Ene Țurcanu, membru al C.C. al P.M.R., prim secretar al Comitetului regional de partid Suceava; Ion Dumitru, președintele comitetului executiv al sfatului popular regional, Ion Martalogu, Vasile Potop, Evghenie Nicolaev, secretari ai comitetului regional de partid, de membri ai comitetului executiv al sfatului popular regional, de numeroși reprezentanți ai organizațiilor obștești, ai întreprinderilor și instituțiilor regionale, de reprezentanți ai presei centrale și locale. In semn de prietenie față de marele popor sovietic, la punctul de frontieră au mai venit numeroși oameni ai muncii, elevi și pionieri din orașul și raionul Siret, pentru a-și lua rămas bun de la oaspeții dragi, care ne-au vizitat regiunea. La despărțire, o delegație de pionieri și de oameni ai muncii au oferit delegației sovietice buchete de flori. Au urmat apoi îmbrățișări frățești și cu urale nesfirșite, delegația oamenilor muncii din regiunea Cernăuți (R. S. S. Ucraina) a trecut linia, de frontieră. ■<^csos===r^~i--^ afeasi É! . De pe suprafața de 64 ha. de porumb, colectiviștii de la G.A-C. „1 Mai” din Mihălășeni-Trușești au obținut o recoltă de 3.0 de kg. știuleți la hao VI CLIȘEU, un grup de colectiviști la desfăcatul porumbului. <> FOTO D. VINTILA oOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO ooooooooooooo Cu patru zile înainte de termen La Începutul campaniei de Insămințări, membrii întovărășirii comuna „Steaua Roșie“ din Avrămeni, raionul Săveni și-au luat angajamentul să termine insămințările de toamnă pînă la data de 15 octombrie a.c.. Lucrind cu hărnicie și fiind ajutați de brigada de tractoare de la S.M.T. Săveni condusă de Gh. Dolhascu, membrii întovărășirii „Steaua Roșie" au snsămînțat cele 108 ha. planificate, pînă la data de 11 octombrie, adică cu 4 zile Înainte de termen. Intrucît au teren și sămînță pregătită, membrii acestei întovărășiri au hotărît să depășească planul de însămînțări. Coresp. FIAMSEC —o 9 o— Pe pe frontul muncilor agricole Gospodăriile de stat — fruntașe la însămînțări Anul trecut, majoritatea gospodăriilor de stat din regiunea noastră au terminat însămînțările în timpul optim. Ca urmare, aceste unități au coținut în anul 1958 producții ridicate la culturile păioase. Ținînd seama de importanța ce o are respectarea regulilor agrotehnice, muncitorii, tehnicienii și inginerii din gospodăriile agricole de stat, paralel cu executarea arăturilor și condiționarea semințelor, au re- vizuit tractoarele și mașinile și au stabilit din timp tarlalele ce vor fi insămînțate cu culturi de toamnă. Acest fapt, le-a permis ca, imediat ce a sosit momentul optim, să pornească cu toate forțele la insămînțat. Folosind din pin tractoarele și mașinile, precum și fiecare oră bună de lucru, muncitorii gospodăriei de stat Borolea din raionul Săveni au reușit să îndeplinească primii pe regiune planul Insămînțărilor de toamnă. Și muncitorii din alte gospodării de stat din regiunea noastră au îndeplinit planul la Insămințările de toamnă. Așa, de pildă, GAS- Zvoriștea a insămînțat 330 ha. cu griu, ha. cu 150 ha. cu orz și 120 secară, iar G.A.S. Drăgușeni-Săveni a insămințat grîu și orz pe o suprafață de 550 ha. Acum mecaniizatorii acestor gospodării de stat ajută întovărășirile din comunele învecinate pentru ca și acestea să termine cît mai grabnic insămințările de toamnă. Succese de seamă in această campanie au obținut și gospodăriile de stat Câtărmărâști care, pînă acum citeva zile, a îndeplinit planul la Insămințări in proporție de 91 la sută, Coțușca care a insămînțat € 90 ha, din cele 830 ha planificate, Ițcani și Ripiceni ale căror planuri la insămințări au fost realizate In proporție de 82 și respectiv 81 la sută. Trebuie de menționat faptul că anul acesta gospodăriile de stat efectuează insămințările in condiții agrotehnice deosebite față de anii trecuți, intrucît majoritatea cerealelor păioase urmează după plante buna premergătoare. Pe aceste tarlaje s-au aplicat importante cantități de îngrășăminte naturale și chimice. Pînă acum, bunăoară, în gospodăriile de stat din regiune s-au transportat la cimp și incorporat în sol peste 25.000 tone Îngrășăminte naturale și 498 tone Îngrășăminte chimice, Ingrășîndu-se o suprafață de peste 3.700 ha. teren. S. M. T. Botoșani și-a îndeplinit planul anual de producție Mecanizatorii de la stațiunea de mașini și tractoare Botoșani au reușit ca pînă la data de 10 octombrie să-și îndeplinească planul de producție pe anul 1958 în proporție de 101 la sută. Acest rezultat a fost obținut în urma unei bune organizări a muncii, precum și datorită înaltei calificări a mecanizatorilor, folosirii la maximum a întregii capacități de lucru a tractoarelor și mașinilor agricole. Ajutorul dat în muncă mecanizatorilor de către unitățile socialiste pe care le-au deservit, a avut de asemenea un rol important în îndeplinirea de către colectivul acestei stațiuni de mașini și tractoare a planului anual. Brigăzile care deservesc comunele Roma și Sulița conduse de comuniștii Gheorghe și Lucan Iacobiță Vasile, s-au situat fruntașe. Ele și-au depășit planul anual de producție pînă la această dată cu peste 5 la sută. Printre fruntașii întrecerii socialiste se numără și mecanizatorii Lercă Constantin, Ilaș Teofil, Bordeanu Ion și alții. m X X Fie ploaie, furtună sau ger, revizorii de vagoane sunt prezenți la datorie. Pentru a asigura circulația trenurilor în cele mai bune condițiunile revizorii de vagoane de la Strigoaia lucrează multă conștiinciozitate cu X și v simț de răspundere. IN FOTO : atemiștii X Petru Ungureanu și Gheorgeghe Barnea încep revizia unui tren care a sosit în stație. In cinstea zilei de 7 Noiembrie Angajamentul forestierilor De curind a început din nou regiunii să răsune in pădurile noastre acel „heivolta“ strigat de țapinari. La sectorul ii de exploatare a lemnului Poiana Mărului, IF-E.T. Rădăuți, și a reluat activitatea in parchetul 106, brigada complexă care lucrează în acord global condusă de tov. Buraciuc Nichifor. Această brigadă numără 40 de membri, în afară de personalul de la cele 8 atelaje proprii și 2 K.D.-uri cu care este Înzestrată. Din cele discutate cu tov. Buraciuc, șeful brigăzii, mi-am dat seama că brigada are un colectiv de oameni uniți și harnici, hotăriți să obțină rezultate din cel ® mai bune. Acest lucru s-a desprins, de altfel, și din consfătuirea de producție cu prilejul căreia membrii brigăzii s-au angajat să exploateze cei 8.500 m.c. material lemnos înainte de termen, iar in cinstea zilei de 7 Noiembrie să dea peste plan la faza finală 500 ntc. bușteni. Și forestierii își vor ține cuvântul fiindcă munca in cadrul brigăzii este bine organizată, în echipe, pe faze de lucru. Echipa de fasonatori condusă de tov. Popescu Istrate ,a fasonat în primele 5 zile. de la începerea lucrului, 500 mc. bușteni, iar echipele de corhănitori și încărcători In frunte cu tov. Cenușă Mihai au realizat la faza finală 300 m.c. bușteni care au și luat drumul fabricii Cu multă însuflețire muncesc fasonatorii Chelba Gavril și Coca Vasile, Ciubotaru Vasile și Colțuneac Iacob de la coloana hipo precum și șoferul Tudorancea Sandu de pe mașina I-A.R.T.-ului. S. D. К& Cifiei în pag. 4-a — Numai poziția puterilor occidentale și în primul rînd a S U.A. împiedică încetarea experiențelor cu arma nucleară — Declarația delegației sovietice la cea de a XIII-a sesiune a Adunării Generale a Q.N.U.