Zori Noi, ianuarie 1960 (Anul 13, nr. 3755-3779)

1960-01-03 / nr. 3755

ANUL XIV — NR. 3755 DUMINICA 3 IANUARIE 1960 4 PAGINI — 20 BANI Cuvîntarea tovarășului Ion Gheorghe Maurer, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R. P. R., rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Cu prilejul Anului Nou, tovarășul Ion Gheorghe Maurer, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Române, a rostit in noaptea de 31 decembrie 1959 la posturile noastre de radio și televiziune următoarea cuvîntare: DRAGI TOVARĂȘI ȘI PRIETENI, CETĂȚENI AI REPUBLICII POPULARE ROMINEt Ne aflăm la sfîrșitul unui an de muncă rodnică, de realizări remarcabile în dezvoltarea economică și social - culturală a patriei noastre. In acest an, pe întinsul țării au intrat în funcțiune noi întreprinderi, s-au deschis noi șantiere, au fost construite noi clădiri de locuit. A sporit avuția națională, prin creșterea însemnată a producției industriale și agricole. Noi creații îmbogățesc patrimoniul culturii noastre socialiste. Poporul muncitor a trecut în revistă cu prilejul celei de-a 15-a aniversări a eliberării patriei bogatele sale înfăptuiri, exprimate în avîntul economiei și culturii, în ascendent al țării noastre mersul pe Calea socialismului. Ca urmare a măsurilor luate de partid și guvern a crescut nivelul de trai al populației. Toate acestea rezultatul muncii entuziaste sunt și pline de eroism desfășurate de clasa muncitoare, de țărănimea muncitoare și intelectualitate, rodul politicii promovate de Partidul Muncitoresc Român. Poporul nostru are toate temeiurile să se mîndrească cu realizările sale, să pășească în noul an cu încredere în forțele sale creatoare, cu hotârîrea de a dezvolta succesele obținute. Perspectivele anului xg6o însuflețesc la noi înfăptuiri. Prin hărnicia și inițiativa creatoare a maselor muncitoare, se vor realiza noi progrese pe tărîm economic, social și cultural. Oamenii muncii trec pragul noului an strînstruiți in jurul forței lor conducătoare, încercatul nostru Partid Muncitoresc Român, întărind necontenit alianța muncitoreascățărănească și frăția între poporul român și minoritățile naționale. Anul de care ne despărțim a fost bogat în victorii însemnate ale sistemului socialist mondial. Tot mai puternică a devenit unitatea lagărului socialist, s-a dezvoltat colaborarea frățească și întrajutorarea tovărășească între popoarele țărilor socialiste. Uniunea Sovietică, pășind în etapa construcției desfășurate a comunismului, înfăptuiește un ritm rapid mărețul plan septenal de dezvoltare a țării. Succesele istorice ale Uniunii Sovietice și ale celorlalte țări socialiste pun și mai mult în evidență superioritatea socialismului față de capitalism. In front unit, țările socialiste pățesc înainte spre noi victorii în folosul popoarelor lor și al progresului mondial. In 1959, ideile păcii și colaborării între popoare s-au impus tot mai mult pe arena internațională. In relațiile internaționale se observă un început bun de destindere a încordării. Propunerea guvernului sovietic de a se înfăptui dezarmarea generală și totală a cîștigat adeziunea largă a popoarelor. Nu peste mult timp va avea loc un eveniment de mare însemnătate - întîlnirea conducătorilor Uniunii Sovietice, Statelor Unite ale Americii, Angliei și Franței, de la care popoarele așteaptă noi rezultate pozitive in dezvoltarea colaborării internaționale și consolidării păcii. Exprimăm speranța că prin eforturile tuturor forțelor iubitoare de pace, procesul destinderii va continua, problemele internaționale litigioase vor căpăta o rezolvare pașnică, năzuințele de pace ale omenirii vor fi îndeplinite. Alaturi de celelalte țări socialiste, Republica Populară România va milita și în viitor pentru triumful păcii și colaborării între toate țările lumii, indiferent de orînduirea lor socială. In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al guvernului Republicii Populare Romîne, al Prezidiului Marii Adunări Naționale, felicit călduros muncitorii, țăranii muncitori, intelectualii, femeile și tineretul țării noastre, pe toți cei ce muncesc și le urez noi succese în construirea socialismului, fericire și sănătate în familie, spor la muncă în toate domeniile de activitate spre înflorirea scumpei noastre patrii . La mulți ani, tovarăși și prieteni . .— —— ♦ [UNK] [UNK]—- —— — Un restaurant modern J In comuna Trușești a fost dat de curînd în folosință un restaurant modern. Noul restaurant este dotat cu tot necesarul pentru deservirea consumatorilor, în cele mai bune condițiuni. IIN CLIȘEE :(sus) utemista Aspazia Maftei, ajutoare de bucătar. (Jos) : noul restaurant din Trușești; Foto : V. DUMITRU fî* Irt acest număr; f - De - al lumii la un capăt la altul ! (pag. 2) I ? - Prin buna impregnare» $ putem economisi mult material lemnos. (pag. 3-a) 1 - Mesajul de Anul Nou ) adresat poporului sovietic de J.C. al P.C.U.S., Prezidiul Sovietului Suprem și Consilliul de Miniștri al U.R.S.S. (pag. 4-a) £ „Pentru executarea unui volum sporit de lucrări la un preț (de cost 1 ...Tr,i..1__________■ cit mai scăzut!“ (Răspunsul mecanizatorilor de la S. M. T. Spătărești) Chemarea pe care mecanizatorii de la S.M.T. Botoșani au adresat-o tuturor S.M.T.-urilor din regiunea Suceava, a fost primită cu interes și bucurie și de către tractoriștii din stațiunea noastră. , Muncind cu însuflețire, sub conducerea și îndrumarea permanentă a organizației de partid, noi am reușit in anul 1959 să realizăm planul de producție in procent de 115 la sută, realizînd peste prevederi 3.434 ha. a. n. Eliminînd deplasările în gol, respectând îngrijirile zilnice și periodice la tractoare și mașini agricole, am realizat cite 272 ha. a. n. pe tractor convențional, față de 228 ha. a. n. planificați, iar prețul de cost al ha. .an. l-am redus cu 21 lei. Toate aceste rezultate dovedesc posibilitățile mari pe care le avem și ne întăresc încrederea că in anul acesta, prin valorificarea mai intensă a rezervelor interne, vom obține succese pe măsura sarcinilor sporite ce ne revin. Răspundem cu bucurie chemării la întrecere ce ne-a fost adresată și, la rîndul nostru, noi, mecanizatorii S.M.T.-ului Spălăcești, ne angajăm s f* Fină la sfirșitul anului 1960 să efectuăm 50.000 ha. a.n., cu 1440 ha. a.n. peste prevederile planului de producție pe anul curent, Să realizăm 400 ha. a.n. pe tractor convențional, iar prețul de cost al unui ba an, să-l reducem cu 16 lei față de cel planificat. » De asemenea, ne propunem să realizăm economii la cheltuielile de producție în valoare de S0.000 lei. Prin executarea unor lucrări de bună calitate, să contribuim la mărirea producției agricole, să sprijinim gospodăriile agricole colective și întovărășirile agricole din raionull Fălticeni, și întărirea lor economico - organizatorică. In vederea înfăptuirii obiectivelor propuse, vom crea condițiile tehnico - materiale necesare și vom organiza munca în așa fel incit fiecare mecanizator să lucreze cu maximum de randament. Pentru îmbogățirea cunoștințelor mecanizatorilor, vom acorda mare atenție învățămîntului profesional care s-a organizat și se desfășoară în stațiune. Ne străduim, de asemenea, ca reparațiile ce se facem acum la tractoare și mașini agricole să fie de cea mai bună calitate și să le terminăm în timpul stabilit. Pentru ca și companiile agricole să putem folosi din plin capacitatea de lucru a tractoarelor și mașinilor agricole, vom asigura o bună aprovizionare a brigăzilor de cîmp cu carburanți și piese de schimb, iar prin respectarea normelor tehnice de exploatare, vom prelungi durata de funcționare a tractoarelor și vom reduce consumul de motorină cu 5 la sută față de plan. In numele mecanizatorilor S.M.T. Spătărești, Director Organizator P.M.R. GH. POPESCU H. ALEXIADIS Președintele comitetului de întreprindere N. OLARU :c <x>ů= ! A&i surlautorst Agiofl Moți . Revelionul petrecut cu entuziasm și bucurie >1 decembrie 1959. Ultima zi a anului 1959. In fața întreprinderii miniere din Vatra Dornei stau la sfat mai mulți mineri. Printre ei se află și Rarion Sidoriuc de la Nepomiceni, Teodor Grămadă de la Arșița și alții. Ei, Ilarioane, petrecem împreună revelionul ? - Desigur ! Am să vin și cu ortacii mei din brigadă. Și seara, în sala frumos pavoazată, în jurul meselor încărcate cu bunătăți, s-au așezat mineri, ingineri, tehnicieni și funcționari. Veselia, atmosfera sărbătorească, entuziasmul domină peste tot. Ridic acest pahar în sănătatea voastră, tovarăși mineri, toastă inginerul șef Emilian Antonesei. Minutele trec. . . E ora 25 și 55 de minute. Prin difuzorul radioului se aud cuvintele tovarășului Ion Gheorghe Maurer, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P.R. Oamenii ascultă cu emoție. Anul 1959 își trăiește ultimele clipe. Luminile s-au stins. A sosit noul an, anul 1960, fiind intimpinat cu chiote și veselie. La mulți ani, tovarășii răsună urarea rostită de tovarășul inginer Mircea Buzilă, directorul întreprinderii miniere. Anul care a trecut a fost un an de mari succese dobîndite de poporul muncitor, sub conducerea partidului nostru drag. Și, munca voastră, dragi mineri, a fost încununată de succes. Deși am avut unele lipsuri și greutăți, totuși, noi am putut raporta îndeplinirea planului anual înainte de termen. Anul 1960 va marca noi și însemnate succese în dezvoltarea economiei noastre naționale. Noi, minerii, vom pune zdravă numărul pentru a înfăptui sarcinile trasate de partid. Producția de minereu va înregistra o creștere simțitoare față de anul trecut, se va îmbunătăți și calitatea produselor. In centrul preocupărilor noastre vor sta permanent problemele creșterii productivității muncii și recucerii prețului de cost. Pentru succesele dobîndite, felicit din toată inima harnicul nostru colectiv de mineri, tehnicieni, ingineri și funcționari și-i terez succese tot mai frumoase în anul 1960. La mulți ani, tovarăși! •<La mulți ani!“ Această tradițională urare o rosteau toți cei prezenți la revelion. Și-n cîntec și dans, minerii au petrecut noaptea revelionului pină cind zorii Zilei au început să mijească. N-au lipsit nici surprizele. Răvașele, epigramele, programul brigăzii artistice, au făcut ca noaptea revelionului să fie deosebit de plăcută. Pășind cu entuziasm și încredere în noul an, minerii din bazinul domelor, ca și toți oamenii munca, și-au îndreptat cu recunnoștință gîndul către P M.R., sub a cărui conducere inteaptă, poporul nostru harnic și talentat ircă, cu fiecare an ce fece, o nouă treabă spre edificiul luminos al socialismului, pe calea progresului și bunăstării. S-au distrat minunat Melodia valsului "Valurile Amurului" te auzea aproape pe întreaga stradă. In localul școlii de 7 ani, tineri - băieți și fete - veniți să sărbătorească revelionul, se avîntau in vîrtejul dansului. Peste tot domnea entuziasmul, veselia, atmosfera prietenească. La acest minunat revelion au participat circa zoc de tineri din întreprinderile și instituțiile orașului Botoșani. Cei prezenți au ascultat cuvîntul tovarășului Constantin Iurea, secretar al comitetului orășenesc U.T.M., care i-a felicitat pe tinerii fruntași în producție, la învățătură și in activitatea obștească. Apoi, Iovi Gheorghe Moroșanu, secretar al Comitetului orășenesc de partid Botoșani, a transmis tinerilor un călduros salut din partea comitetului orășenesc de partid. Participanții la revelion au toastat pentru partidul nostru drag, pentru Comitetul său Central, în frunte cu iubitul tov. Gheorghe Gheorghiu - Dej, pentru prietenia de nezdruncinat dintre poporul nostru și popoarele Uniunii Sovietice. Cîntecul și voia bună au continuat pina în zorii zilei, cinci, grupuri, grupuri, tineri s-au îndreptat spre casele lor, satisfăcuți că s-au distrat minunat. N. ZAMFIRESCU Ioana Smintind a absolvit Școala profesională textilă dinj Botoșani în anul 19$. De atunci lucrează în secția ringuri din sectorul filatură a Uzinelor textile «Moldova» din Botoșani. Folosind la maximum timpul de lucru și aplicînd cele mai avansate metode de muncă, ea reușește să depășească pranul lunar cu 10-15 la sută. Pentru rezultatele frumoase obținute în muncă, comuniștii au primit-o în rândurile candidaților de partid. Foto : II VOICU OOOO LA DATORIE Noapte de revelion. Mii de oameni ai muncii se distrează, cîntă, ciocnesc pahare de vin în cinstea noului sosit — anul 1960. Unii, însă, își petrec noaptea de revelion la datorie, în acele sectoare de activitate unde munca nu se întrerupe. Tradiționalul «La mulți ani și-l spun și ei cu aceeași bucuriei Mecanicul de pe locomotiva Nr. 140.261 Cind a urcat în marchiza locomotivei, comunistul Paul Tănase și-a privit ceasornicul. A dat obișnuitul semnal și locomotiva s-a pus în mișcare. In marchiză se afla și fochistul Vasile Tifoficiuc. De câte ori n-au pornit ei la drum noaptea ? Noul an i-a găsit, ca să spunem așa, pe drum de fier, în plină viteză. Și-au strîns amîndoi și-au urat mîinile, s-au felicitat, sănătate și spor la muncă în noul an. Comunistul Paul Tănase e un vestit mecanic de locomotivă. Și-a încheiat anul 1959 cu un bilanț rodnic : peste 100 tone combustibil economisit. In anul în care a pășit, este hotărît să obțină succese și mai mari. Sîntem siguri că va înfăptui tot ce-și propune, deoarece la el nu există nepotrivire intre vorbă și faptă, de Impegatul mișcare Anul 1960 l-a găsit pe tovarășul Dumitru Boboc notind în registrul de operațiuni mișcarea trenurilor. A încheiat registrul vechi, a luat un altul nou. Și - Ii prima filă a început cu primul ordin. . . - Dărmăneștii... Dărmăneștii.. din Suceava Nord cu nr. 1, la ora 0,52, liber trenul 501? - Suceava Nord, din Dărmănești cu nr. 3 primesc trenul 501) impegatul și-a luat paleta și a ieșit la locomotivă. A întins mecanicului foaia de parcurs și acces Seratul 501 s-a pus în mișcare. Muncitorii uzinei electrice La uzina electrică din orașul Suceava, în noaptea de Anul Nou s-a lucrat în mod obișnuit. Mai mult chiar, tovarășii din tura condusă de Ilie Vatamaniuc au trebuit să fie mai pentru că, de munca lor atenți despindea ca locuitorii orașului să primească lumină electrică la bune condiții. Către miezul nopții, electricianul Ion Lucaciuc s-a îndreptat, spre tabloul de comandă. Cind gongul a anunțat la radio sfîrșitul anului, el a întrerupt lumina pentru cîteva minute. Apoi, a reaprins-o iarăși, de data aceasta în noul an. Mecanicul Ion Macoviciuc, ajutorul de mecanic Emilian Bucaciuc și celalți tovarăși și-au strîns călduros mîinile, urîndu-și pentru noul an succese și mai mari în munca, INSTANTANEE SARBATOARE ... o lume ca în basme , iepurași cu treninguri imaculate și urechi de vată, bucătari cu berete albe, mari, pitici cu barba pină la brîu, balerine și zinc - toți așteaptă cu nerăbdare sosirea lui Moș Gerilă. Pe scenă, rînd pe rînd, își fac apariția micii »artiști” de la căminul de zi, grădinița de copii nr. 1 din Cîmpulung. Iată, un dans al iepurașilor: Interpreții sînt 15 la număr copii din grupa mică. Nu știi pe cine să privești mai întîi pe Silviu cel bălan, pe Marcela, Julieta sau pe Rodica. Dar nu trece mult și apare un alt grup de „artiști”, care interpretează dansul piticilor. Il recunosc printre ei pe Lică, cate zile de-a rîndul și-a pus familia în mișcare pentru a-i pregăti costumașul. Cu polonicele in mîini, sosesc bucătarii ! Toți sînt unul și unul , voinici și roșii la față, aidoma meșterilor de bucate alese. Și-s mîndri tare și Bebe, și Mișa, și Dănuț, că din sală, îi urmăresc cu priviri nespus de duioase, părinții, bunicile, frățiorii mai mari. * Și programul artistic continuă. Catalina și Geta, Rodica și Ria spun poezii, iar Duțu își îngroașă vocea pentru a-l imita mai bine pe „Moșul“ ce se lasă tare așteptat. Și iată că prin mulțime își face loc „Moșul“, bătrin și gîrbov, cu tolba plină de daruri. . . - Ați fost cuminți copii ? - Da, dania ! - Ei, atunci, am să vă împart daniei. . . Să vină, pe rînd bucătarii, iepurașii, piticii, apoi balerinele și stegarii. . . - Din tolba „Moșului“ s-au a ivit pungile cu dulciuri, jucăriile și atîtea alte lucruri minute - care sînt împărțite cu dărinicie, împreună cu copiii lor, părinții fericiți - - mecanici, ? muncitoare și profesoare, funcționare și țărani muncitori —? se bucură de darurile oferite de Moș Gorilă, ART. IGNATESCUl