Zori Noi, iulie 1960 (Anul 13, nr. 3908-3934)

1960-07-22 / nr. 3926

Pagina 2-a Pregătirea propagandiștilor de la IBTă fâmfilatBi de partid . In ziua de 21 iulie a.c. s-a deschis la Cîmpulung Moldovenesc con curs de 15 zile pentru pregătirea propagandiștilor, organizați de către Comitetul regional P.M.R. Suceava. La acest curs participă prima serie de peste 200 de propagandiști ce vor conduce cercurile și cursurile învățămîntului de partid în organizațiile de bază din Întreprinderile și instituțiile din regiune. Pregătirea propagandiștilor a inceput cu studierea documentelor icelui de-al III-lea Congres al ÍP.M.R. In program sînt prevăzute p lecții printre care: „Dezvoltarea pazei tehnico-materiale a socialismului în vederea desăvîrșirii construcției socialiste în R.P.R. obiectiv principal al planului economic de 6 ani 1960-1965“, „Lărgirea și consolidarea relațiilor de producție socialiste la sate. Sarincinile dezvoltării agriculturii anii 1960-1965“ și altele. Lecțiile sunt predate de către secretari ai comitetului regional de partid, lectori ai C.C. al P.M.R. și ai comitetului regional de partid. In afară de lecții sunt prevăzute o serie de expuneri privind sarcinile actuale ale organizațiilor de bază și consfătuiri metodice despre munca propagandiștilor, despre ajutorul care trebuie să-l dea ei cursanților, despre conducerea seminariilor și discuțiilor etc. In perioada desfășurării programului sînt prevăzute întîlniri ale propagandiștilor cu muncitorii de pe șantierul fabricii de lapte praf din Cîmpulung și vizionarea filmelor romînești „Valurile Dunării“ și „Furtuna“ și a filmelor sovietice „In iureșul focului“ și „,Drumuri spre stele“; 1 ‘»WWW Tovarășul Roman, tehnologul (Urmare din pag. t-a) — Nu-i mare lucru, zimbește el. Doar m-au ajutat fii ceilalți tovarăși din secție, învățăm unii de la alții. În cameră intră un alt tahăr. — Ei, tovarășe Roman, eu, am plecat. Sper la muncă! Ai grijă să meargă treaba numai bine. Cei doi oameni își string inimile, se îmbrățișează. Tîărul e inginerul secției și pleacă în concediu. In locul lui va conduce secția ,maistrul tehnolog, tovarășul de nădejde al tînărului inginer. Căci s-au intîlnit aici experiența îndelungată și avîntul tineresc, cunoștințele științifice. — Merg bine treburile în secția țesătorie? Omul îmi vorbește despre producție ca despre viața lui. — Ne am angajat în cinstea Congresului partidului să dăm produse de bună calitate. Ne ținem de cuvînt. Iată, procentul de cupoane a scăzut cu mult, căci au scăzut defectele. Dacă n-ai defect in țesătură, nu trebuie s-o tai, dacă n-o tai, nu faci cupoane și dai produse de bună calitate. E simplu, nu-i așa? Firește. Maistrul Roman e comunist și pentru el e firesc să nu existe nimic mai presus de îndeplinirea angajamentelor luate, de respectarea cuvîntului cu care s-a partidului, angajat în fața Angajamentele se îndeplinesc întocmai în secția țesătorie. Și • acum, cînd vizitez secția, planul de producție e »la zi“. Șuierul puternic al sirenei a izbucnit undeva în apropie[re: sfîrșitul schimbului.] Am ieșit împreună în ziua liniștită de afară. Omul a rămas puțin în urmă, vorbind cu cineva, apoi s-a grăbit să mă ajungă. I priveam cum se apropie, cu pași mari, siguri, cu umerii drepți. Îndrăzneți. Și mă uitam cît e de tînăr acest om de 48 de ani. 1 ZORI NOI Vești de la I. F. Fălticeni . Pînă nu de mult, motoarele primare de 26 C.P. de la grupurile electrogene „P.E.L. 14/200“ din depozitele de bușteni ale I.F. Fălticeni, consumau in 8 ore circa 50 — 60 litri benzină. Aceste motoare aveau drept scop antrenarea generatoarelor de la care ferăstraiele electrice primeau energie necesară mișcării. Folosind rețeaua electrică din fabrică, colectivul tehnic a înlocuit motoarele primare cu electromotoare a câte 10 kw. fiecare. Acum, prin această raționalizare întreprinderea realizează o economie anuală de 40.000 lei. Lăcătușii mecanici și mecanicii de la sectorul c.f.f întîmpinau greutăți în ceeai ce privește îndreptarea longeroanelor de la vagonetele c.f.f. care, sub presiunea , sarcinilor, se curbau. Vagonetele cu longeroane strimbe trebuiau demontate, aceasta 11 operație făcîndu-se de către 3 muncitori. După un studiu tehnic, comunistul Constan tin Nistoreasa, lăcătuș va-*1 goane c. f. f., a construit, din materiale economisite, o presă cu ajutorul căreia se îndreaptă longeroanele deformate, fără să le mai demonteze. Prin această operație se realizează o economie anuală de 20.000 lei. ★ In gurile de exploatare Retigna și Bolohanți, operațiile de scos apropiat al materialului lemnos cu vitele se făceau terenului anevoios din cauza accidentat. Intreprinderea a luat măsuri ca aceste operațiuni să se execute cu două funiculare tip „Mîneciu“ care sunt în curs de montare și cu care se vor scoate 80 — 100 m.c. bușteni în 8 ore. # Aspect de la tradiționalul bilet anual din Fălticeni, EOOO<K000=^^ „Mășina-i ascultătoare, dar Iți cere s-o îngrijești“ — obișnuiește să spună tov. Ion Laurus, unul din mecanicii topitoriei de in din Dornești. Și nu numai c-o spune, dar tov. Laurus și face acest lucru. Iată-1 făcând întreținerea unui motor Diesel de la centrala electrică a Întreprinderii. Foto: D. VINTILĂ Nr. 3926 ANUNȚ Grupul școlar „N. Crețulescu“ București, b-dul Hristo Botev nr. 17, raionul Tudor Vladimitrescu, primește înscrieri în , anul școlar 1960—1961 pentru următoarele specialități : Pentru specialitatea merceologie — din regiunile Suceava, București, Bacău și altele, cu durata de școlarizare de 2 ani (in București). — Pentru școala tehnică comercială din Botoșan str. Marchian nr. 64, cu secția „contabili comerț cu durata de] școlarizare de 2 ani (în Botoșani). Pentru ambele școli se primesc absolvenți ai școlilor de cultură jrvială cu examen de maturitate, ani. Examenul de admitere se ține în jurul in vîrstă de 17-25 datei de 20 septe nori a.c. și va consta din probe scris și oral la chimie și matematică pentru merceologie, și scris și oral la limba română și matematică pentru conta de comerț. Se acordă burse elevilor care îndeplinesc condițiunile legale. Școlile au cantine. , Informații suplimentare se pot obține de la sediul: I.C.R.M. serviciul cadre, str. Ștefan cel Mare nr. 10 Suceava, telefon 2690 și 2722. AmiB niai pENTRU TOT PRODUCĂTORI, CETATENI. Predați surplusul de lună unităților D.C.A., care vă plătesc prețuri de achiziție, mărindu-vă venitul gospodăriei voastre. Unitățile D.C.A. achiziționează orice cantități de deșeuri textile provenite din îmbrăcăminte uzată și din obiecte casnice. Predați unităților D.C.A orice cantități de asemenea deșeuri din lînă, bumbac, in și cînepă, pentru care vi se plătesc pe loc prețuri avantajoase. Unitățile D.C.A. colectează, de asemenea, orice cantități de piei de animale și piei vînat. Unitățile D.C.A. funcționează în toate orașele,precum și în toate comunele mari, avînd agenți colectori în fiecare comună. La cîteva chioșcuri din orașul Suceava Pe piață și în diferite locuri din orașul Suceava, se găsesc instalate chioșcuri de desfacere a legumelor și a fructelor. Majoritatea acestor unități, fie că aparțin Oficiului de aprovizionare legume-fructe a U.R.C.C., fie magazinului de desfacere a produselor gostat, sunt bine aprovizionate. Aici, consumatorii pot cumpăra, în cantități îndestulătoare, roșii, ceapă, ardei grași, fasole verde, mere, pere etc. De asemenea, și deservirea se face aici în bune condițiuni, în sensul că personalul de serviciu se comportă civilizat cu cumpărătorii, iar manipularea mărfurilor către clienți se face operativ. In activitatea acestor unități se remarcă însă și unele deficiențe care, cu mai multă bunăvoință și preocupare din partea organelor respective, pot fi eliminate. Aceeași marfă — prețuri diferite Alături de unitatea nr. 16 a Oficiului de aprovizionare legumefructe a U.R.C.C., își desface mărfurile și un chioșc al magazinului gostat. Ambele chioșcuri vînd aceleași mărfuri. In ziua de 20 iulie a.c. afluența de cumpărători era însă mai mare la unitatea URCC- ului. Explicația vine de la următorul fapt: în timp ce la unitatea gostat kilogramul de castraveți se vindea cu 3 lei, la chioșcul vecin (al U.R.CC. n. a.) aceeași marfă cetățenii o cumpărau cu 1,90 lei kg. Alt aspect: la ambele unități vecine, roșiile se vînd cu 4 lei per kg. Dar clienții preferă să cumpere la chioșcul cooperatist fiindcă marfa este de calitate superioară celei desfăcute de unitatea gostat. La prima unitate, ardeii grași, se vînd cu 5,60 lei kg. La magazinul de desfacere a produselor gostat ardeii se vînd cu 0,70 lei bucata... De ce? Mai multă preocupare ar trebui să manifeste conducerea oficiului de aprovizionare legumefructe a O.R.C.C. cît și magazinul gostat în ceea ce privește îmbogățirea sortimentelor de fructe ce se desfac. Sintem în plin sezon cînd se recoltează caise, vișine, dar aceste fructe sînt puse în vînzare în cantități insuficiente. Din această cauză prețurile la caise, vișine pe piața neorganizată se mențin încă ridicate. Vorbind de preocupare, ne referim la faptul ca să se dea mai multă atenție muncii de achiziționare a fructelor, de urmărire a respectării cu strictețe a contractelor încheiate cu diverși producători, de activizare a merceologilor. Activitatea acestora din urmă să nu se rezume numai la munca de control a vînzătorilor ci, mai mult, la cea de achiziții și de procurare la timp a unor cantități cît mai mari de fructe solicitate acum des de cumpărători. Din nou despre răcoritoare în urmă cu cîtva timp, ziarul „Zori noi“ a sezisat faptul că la chioșcurile care desfac răcoritoare publicul consumator este deservit cu răcoritoare insuficient de reci. Găsim nimerit să revenim din nou asupra acestei probleme. La unele din chioșcuri (în special în orele de după masă), cetățenii sunt nevoiți să se „răcorească“ cu siropuri calde. întrebați de ce servesc răcoritoare insuficient de reci, unii gestionari motivează că... gheața pe care o cumpără de la întreprinderea „Producția“ Suceava se topește repede și că, în genere, furnizorul de gheață le oferă acest produs numai în cursul dimineții. Lucrurile se prezintă cu totul altfel. Gestionarii chioșcurilor cu răcoritoare, potrivit contractului încheiat fie cu TAPS, fie cu OCX. „Alimentara“, au obligația să-și procure singuri gheață. Fiind vorba de cheltuit încă un leu, dar în plus pentru a-și procura gheață în cantități suficiente, ei se abțin să procedeze așa. E de datoria conducerilor TAPS și OCL „Alimentara“ să controleze mai des modul de deservire la chioșcurile cu răcoritoare și să oblige gestionarii respectivi să vîndă răcoritoare... reci. GH. PRISACARU o Publicitate ® Publicitate ® Publicitate • Publicitate ® Publicitate • >^)iJOeiUUUUUtiLJUUUUUUiJUi.sc^.SUUULiCIULSUUUU^ JUJLSUUUUJUJUJUâUUJUJLlUUUUUUUl^ JUUUUULfiJLOJUâULSUUUUL^^ IAJUUUL mașini de cusut Super casnica ANUNȚ T.A.P.L. Suceava anunță întreprinderile și instituțiile că la cabanele noastre Rarău și Deia din Cimpulung pot fi cazați în bune condițiuni oamenii muncii care fac excursii la Cimpulung. Totodată li se asigură masa și tot confortul necesar. Prețuri convenabile. , CONCURS In ziua de 4 august 1960 la Ansamblul de cîntece și dansuri »Ciprian Porumbescu“ din Suceava va avea loc un concurs pentru ocuparea locurilor libere de coriști, soliști vocali, instrumentiști și dansatori. înscrierile se fac zilnicîntre orele 8—15. Informații suplimentare, la sediul ansamblului telefon 2002. Redacția ziarului „ZORI NOI“ primește spre publicarea de la întreprinderi, instituții, organizații cooperatiste, orice fel de reclame, oferte de servici și alte anunțuri de mică publicitate. Pentru publicarea unor asemenea anunțuri vă puteți adresa <1in scris redacției, indicînd textului. Le puteți procura în condițiuni avantajoase de la magazinele universale și specializate ale cooperativelor de consum. Activități culturale /scoeasooocf Concursul „Prieten al cărții“ Duminică 11 iulie a. c., s-au desfășurat la Darabani fază 8 raională a concursului „Prietj jj ten al cărții In cadrul acestui concurs, la care au participat comunele raionului, cele mai bune rezultate le-a obținut echipa I pregătită de tov. Maria Ași 8 g mionesei, profesoară din cost Imuna Păltiniș. Astfel, premi 8 jrile I, II și III au revenit elevilor Serghei Elena, Dingea jinu Emil și Niță Gheorghei care s-au clasificat pentru faza Ij regională a concursului. . 8 Coresp. D. SIRIDIAC . Seară culturală in cadrul clubului muncitoresc unificat din Botoșani și s-a organizat o seară culturală, închinată fruntașilor în ji I producție. Cu acest prilej, mai i 8 mulți fruntași în producție ca: § Paraschiva Burat, Eugenia Baltaru, Neculae Roman, de la uzinele textile ,Moldova 1,8 8 Dumitru Bulgaru, lăcătuș meg canic de la întreprinderea de est industrie locală ,flamura roghieii și alții au vorbit despreț metodele folosite de ei la 8 8 locul de muncă și rezultatele f 8 I bune pe care le obțin zi de zi. I După cuvâtul fruntașilor g g în producție, brigada artistică ? 1 de agitație de la uzinele text utile „Moldova“ a prezentat ji ji programul „File de calendar“ 8 8 care s-a bucurat de aplauzele g a celor peste 200 de spectatori. 8 La club 1 La clubul muncitoresc „18 g / 8 Mai" din orașul Rădăuți s-a g ki organizat, zilele trecute, ori o expunere, pe tema „Dezvoltjtarea industriei chimice din I . R.P.R.". Cu acest prilej, tov. prof. 88 Ana Betcu a vorbit celor pestrate 100 de participanți, despre % importanța industriei chimice 8 și perspectivele ei de dezvoltjtare în anii următori. 3 VOOOOOC OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO 300000OOOOOCOO DIN PROGRAMUL DE RADIO Sîmbătă 23 iulie 1960 PROGRAMUL I Obișnuitul sfat al medicului care se va transmite la ora 7.30, va trata dispre „Duodenită“. In continuare la ora 8.30, în interpretarea orchestrei simfonice Festivalelor de la Perpignan, veți a putea asculta Simfonia nr. 29 în La major de Mozart. Programele de muzică populară românească vor fi transmise la orele 9.00, 10.30, 14.00 și 18.30. Un interesant program intitulat „Pe aripile valsului“ va fi difuzat la orele 11.40 și va cuprinde cîteva din cele mai frumoase valsuri. După un program de lucrări muzicale inspirate din lupta partidului, care se transmite la ora 14.20, veți putea audia la orele 14.40 emisiunea muzicală „Cîntăm pacea și prietenia“. Actualitatea literară în revistele noastre va fi transmisă la orele 15.50, iar la 16.15 veți putea asculta emisiunea „Vorbește Moscoval“. La ora 20.30 va fi prezentată emisiunea: „La microfon satira și umorul“, după care va urma muzică de dans. Un program de muzică de dans veți mai putea asculta și la ora 22.30 pînă la 23.19, cînd se va transmite concertul nr. 1 în Do major pentru pian și orchestră de Beethoven. PROGRAMUL II In interpretarea orchestrei simfonice a Filarmonicii de Stat „George Enescu“ veți putea asculta la ora 15.35, cîteva lucrări muzicale inspirate din capodoperele literaturii universale. Un program de cîntece de dor și jocuri populare romînești va fi transmis la ora 17.00, iar la ora 19.00 se vor difuza noi trări de muzică populară înregiiromînească. In cadrul emisiunii „Cîntăreți celebri“, la ora 18.25, »l veți putea asculta pe Mario del Monaco interpretând diferite arii din cele mai cunoscute opere. La ora 19-30 se va transmite radioreportajul „In tabăra studențească“. După emisiunea „Să încheiem săprtămîna cu voie bună“, la ora 21.50 se va transmite rubrica „Citind pagina culturală a unor ziare regionale“. Săptămîna muzicii poloneze se încheie cu un program de muzică ușoară care va fi difuzat la ora 20.30 Tot muzică ușoară și de dans se va transmite și la orele 11i.30, 18.45, 22.00 și 23.15- Biblioteca Centrală Universitară „M. Eminescu“ Iași din str. Păcurari nr. 4, aduce la cunoștință tuturor studenților de la învățămîntul fără frecvență, că pot cere cu împrumut pe tui termen de 30 zile, prin intermediul bibliotecilor regionale, raionale și sătești, cursuri, tratate, manuale, pentru orice disciplină, necesare pregătirii lor. Direcțiunea