Zori Noi, mai 1961 (Anul 14, nr. 4168-4192)

1961-05-03 / nr. 4168

> v A ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R SUCEAVA $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL "$ ANUL XV - NR. 4169 MIERCURI 3 MAI 1961 4 PAGINI - 20 BANI A In atmosfera de puternic avînt politic prilejuită de aniversarea partidului, trecînd în revistă succesele obținute în construcția socialistă, manifestîndu -și hotărîrea de a înfăptui mărețul program trasat de Congresul al lll-lea al Partidului Muncitoresc Român OAMENII MUNCII AU SĂRBĂTORIT CU BUCURIE ZIUA DE 1 MAI *--1» ' tE-' I.-N*». Cuvîntarea tovarășului Chivu Stoica rostită la posturile noastre de radio și televiziune Cu prilejul zilei de 1 Mai, tovarășul Chivu Stoica, membru al Biroului Politic și secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, DRAGI TOVARĂȘI ȘI PRIETENI, OAMENI AI MUNCII DIN PATRIA NOASTRA. Poporul nostru sărbătorește astăzi, împreună cu popoarele țărilor socialiste frățești, cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, zi de luptă a clasei muncitoare pentru viitorul luminos al întregii omeniri, pentru pace, democrație și socialism. In această zi, în care poporul muncitor trece în revistă roadele minunate ale muncii sale entuziaste, permiteți-mi ca în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al Consiliului de Stat și al guvernului Republicii Populare Romîne, să transmit clasei muncitoarei, țărănimii muncitoare, intelectualității, întregului nostru popor un fierbinte salut și felicitări pentru succesele obținute în dezvoltarea economiei și culturii, in lupta pentru desăvîrșirea construcției socialismului. Sărbătorim ziua de 1 Mai în condițiile unui puternic avînt în munca întregului popor pentru îndeplinirea sarcinilor mărețe trasate de cel de-al III- lea Congres al Partidului. Pretutindeni, pulsează viața nouă, se înalță fabrici și uzine, se construiesc cartiere întregi de locuințe, pe ogoarele unităților socialiste din agricultură lucrează tot mai multe tractoare, combine și alte mașini agricole, se schimbă întreaga înfățișare a satelor. Poporul nostru liber și stăpîn pe soarta sa a transformat Romînia într-o țară socialistă cu o industrie în continuă dezvoltare, cu o agricultură în plin progres și o cultură înfloritoare, întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai și a glorioasei aniversări a partidului, în centrul căreia se află lupta pentru ridicarea calității produselor, s-a transformat într-o mișcare a întregului popor ți s-a concretizat în succesele obținute în îndeplinirea și depășirea sarcinilor prevăzute în planul de stat i pe trimestrul I al acestui an, care a fost realizat în proporție de circa 104 la sută. Volumul producției globale industriale este cu aproape 18 la sută mai mare față de perioada corespunzătoare a anului trecut. Aceste succese sunt rezultatul muncii pline de avînt și al priceperii clasei noastre muncitoare, care traduce în viață cu hotărîre și consecvență politica partidului de industrializare socialistă a țării. Realizări de seamă au fost obținute și în agricultură. Marea majoritate a țăranilor muncitori, urmînd cu încredere calea arătată de partid, muncesc uniți în gospodării colective și întovărășiri agricole. Harnica noastră țărănime muncitoare a pornit cu multă însuflețire la efectuarea la timp și în bune condiții a lucrărilor agricole de primăvară, muncește pentru sporirea continuă a producției vegetale și animale, își făurește condiții de viață tot mai bune, asigurînd în același timp cantități sporite de produse agro-alimentare necesare industriei bunurilor de consum și aprovizionării celor ce muncesc. Punîndu-și talentul și energia în slujba socialismului, intelectualitatea aduce un aport de preț la dezvoltarea economiei naționale, la îmbogățirea patrimoniului nostru cultural, la răspândirea largă a culturii în masele poporului. Ca rezultat al succeselor obținute în economie, în creșterea venitului național, partidul și guvernul au înfăptuit o serie de măsuri menite să satisfacă tot mai deplin cerințele materiale și culturale ale oamenilor muncii. Salariul real a crescut în primul an al planului de șase ani cu și la sută, iar veniturile țărănimii, realizate numai din vînzările de produse către stat, au fost de circa 9,5 miliarde lei. In anul 1960 și în primul trimestru al acestui an au fost construite din fondurile statului și date în folosință peste 34.000 apartamente. Elanul și spiritul creator al celor ce muncesc, devotamentul lor față de cauza socialism rostit la posturile noastre de radio și televiziune următoarea cuvîntare amnului sînt chezășie că planurile de dezvoltare economică și de ridicare continuă a nivelului de trai vor fi și în viitor îndeplinite cu succes. TOVARĂȘI. Sărbătorim anul acesta ! Mai în condițiile cînd sistemul mondial socialist exercită o înrîuire hotărîtoare asupra evoluției societății omenești. Marile realizări ale Uniunii Sovietice în construcția desfășurată a comunismului, avîntul științei și tehnicii sovietice, succesele remarcabile ale popoarelor din toate țările socialiste in dezvoltarea economiei și culturii demonstrează cu puterea faptelor superioritatea incontestabilă a socialismului asupra capitalismului. Creșterea impetuoasă a sistemului socialist mondial, unitatea și coeziunea de nezdruncinat a țărilor socialiste și mișcării comuniste muncitorești internaționale sporesc influența ideișilor socialismului în întraga lume. In această primăvară care va rămîne de-a pururi în amintirea popoarelor prin minunata victorie a omului comunist, care a pătruns pentru prima oară în Cosmos, mai strălucitoare ca oricînd luminează inimile tuturor celor ce muncesc încrederea nestrămutată în triumful cauzei comunismului , primăvara omenirii. Ziua de 1 Mai este sărbătorită de oamenii muncii din țările capitaliste sub semnul luptei pentru interesele lor vitale, pentru drepturi democratice și progres social, pentru apărarea păcii. Clasa muncitoare și alte pături muncitoare din țările capitaliste se ridică împotriva politicii monopolurilor de aruncare pe umerii celor ce muncesc a poverii crizei economice și a cursei înarmărilor, împotriva șomajului în continuă creștere, împotriva scumpirii vieții, inflației, sporirii impozitelor, restrîngerii drepturilor cetățenești. Trimitem muncitorilor, tuturor oamenilor muncii, partidelor comuniste din țările capitaliste un călduros mesaj de simpatie frățească și solidaritate internaționalistă. Desfășurarea recentă a evenimentelor pa arena inernațională arată că forțele care luptă pentru apărarea libertății popoarelor și a păcii, împotriva acțiunilor agresive ale imperialiștilor, sînt mai mari și mai puternice decit oricînd. Zdrobirea de către poporul cuban a agresiunii săvîrșite de mercenarii imperialismului american a fost salutată cu mare bucurie de poporul nostru. Această victorie a demonstrat din nou hotărîrea cu care își apără independența popoarele care au scuturat jugul imperialist, sprijinul puternic de care se bucură lupta lor din partea lagărului socialist, a popoarelor iubitoare de pace și libertate. Poporul nostru sprijină lupta dreaptă a poporului algerian pentru eliberarea patriei sale de sub jugul colonialismului, pentru dreptul de a dispune în deplină libertate de soarta sa, lupta celorlalte popoare din Asia și Africa pentru libertate și independență politică și economică. In țara noastră a produs o mare satisfacție eșecul puciului militar-fascist din Algeria, ca urmare a ripostei date de milioanele de oameni ai muncii din Franța și Algeria. Ne exprimăm calda simpatie pentru masele populare din Franța, în frunte cu clasa muncitoare, care s-au ridicat cu hotărîre în apărarea democrației. TOVARĂȘI.♦ In domeniul relațiilor internaționale, Republica Populară Romînă este un factor activ al luptei pentru pace. La temelia politicii externe a țării noastre stau prietenia și alianța de nezdruncinat cu Uniunea Sovietică și cu celelalte țări ale lagărului socialist, O manifestare a prieteniei și frăției po(Continuare in pagna) Lriw^J Mitingul și demonstrația din Orașul a îmbrăcat din nou haină sărbătorească. In preajma Zilei solidarității internaționale a oamenilor muncii, el a fost îmbrăcat in straie care să-i scoată mai mult în evidență tinerețea. Pretudindeni, s-au arborat drapele, s-au pus lozinci, panouri, grafice, tablouri. Chiar în centrul orașului, pe brațul unei uriașe macarale turn, înconjurată de schele, s-a instalat, din becuri electrice, o mare lozincă: „TRĂIASCĂ A 40-A ANIVERSARE A PARTIDULUI!“. Este un simbol al operei înnoitoare ce se desfășoară în oraș, al ritmului impetuos în care este reconstruit orașul Suceava. In parcuri s-au amenajat rondouri și straturi cu flori, pe străzi s-au făcut ultimele pregătiri urbanistice. Iar în ziua de 29 aprilie, sucevenii au avut o surpriză deosebit de plăcută. Odată cu lăsarea serii, întreg centrul orașului, pînă sus la policlinică, a fost inundat de mina plăcută a noilor lămpi lucuneon, In timp ce pe aleile parcului s-au aprins elegantele luminatoare electrice. Orașul a cunoscut o animație deosebită, așa cum se fntîmplă de obicei în ajunul marilor sărbători. 1 Mai 1961, încâlcind tradiția, zorii acestei zile nu și-au mai făcut apariția împreună cu razele calde de soare. A fost înnourat și deseori a plouat. Cu toate acestea, oamenii muncii s-au sculat de dimineață, s-au îmbrăcat sărbătorește, adunîndu-se la întreprinderi și instituții. In coloane nesfîrșite, ei au pornit spre centrul orașului venind din toate direcțiile. Apoi, în așteptare, oamenii au cintat, s-au prins în hore, au scandat lozinci. Aceeași atmosferă de entuziasm a domnit în timpul mitingului, ca și în timpul demonstrației. Pînă la urmă, însăși ea, sfioasa primăvară, a prins curaj și a hotărît să participe cu toată inima la marea manifestație. Proaspătă, înviorătoare, o întâlneai pretutindeni în privirile oamenilor, în mulțimea buchetelor de liliac și narcise, in roșul aprins al lozincilor și panourilor, în diagramele graficelor. Cu tot timpul nefavorabil, demonstrația oamenilor muncii din orașul Suceava a fost plină de însuflețire. S-a manifestat pentru prietenia veșnică cu eroicul popor sovietic, constructor al comunismului, pentru frăția cu popoarele prietene care construiesc cu succes socialismul. S-a manifestat pentru solidaritate cu popoarele din America Latină, Asia și Africa ce luptă să-și dobîndească libertatea și independența națională. Participanții la demonstrație au adresat cuvinte de caldă simpatie oamenilor muncii din țările capitaliste, care, înfruntînd teroarea și opresiunea, luptă pentru o viață mai bună, împotriva mizeriei și a șomajului. Desfășurată în preajma celei de-a 40-a aniversări a întemeierii partidului, demonstrația a constituit o puternică manifestare de dragoste și atașament față de Partidul Muncitoresc Român și Comitetul său Central, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, o manifestare a hotărîrii oamenilor muncii din orașul Suceava de a traduce în grandiosul program elaborat viață de Congresul al lll-lea al P.M.R. Demonstrația a decurs sub semnul marilor victorii obținute de poporul nostru, ai succeselor cu care oamenii muncii din regiunea noastră întîmpină glorioasa aniversare a partidului. Vremea neprielnică n-a putut stăvili atmosfera de bucurie și entuziasm. Bătrîna reședință a domnitorilor moldoveni, un tînăr oraș socialist în astăzi comi # Tovarășul Filatet Cora, primsecretar al Comitetului orășenesc de partid Suceava, declară deschis mitingul oamenilor muncii din orașul Suceava consacrat sărbătoririi zilei de 1 Mai. Intimpinat cu puternice aplauze, ia cuvîntul tovarășul Constantin Simiciuc, secretar al comitetului regional de partid, care vorbește despre însemnătorită înflorire, a sărbătorit așa cum se cuvine măreața zi a solidarității internaționale a celor ce muncesc ziua înfrățirii muncitorilor de pretutindeni. Ora 9.30. Ultimele coloane și-au luat loc în piața „Vasile Alecsandri“, așteptînd berea mitingului consacrat deschisărbătoririi zilei de 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. Sînt prezenți aici muncitori, ingineri și tehnicieni din întreprinderile orașului, constructori de pe șantierul marelui complex de industrializare a lemnului, care se construiește în lunca Sucevii, de pe șantierele construcțiilor de locuințe, țărani colectiviști și întovărășiți din satele din apropierea orașului. De peste tot, se aud lozinci înflăcărate, urale, întreaga piață pare acum o mare de lume, o pădure de steaguri și tablouri, o uriașă cascadă sonoră. Fanfara intonează Imnul de Stat al R.P.R. tatea zilei de 1 Mai. Cuvîntarea este întreruptă în repetate rînduri de aplauze și urale. Se scandează lozinci, se ovaționează îndelung pentru Partidul Muncitoresc Român, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu- Dej, pentru pace în lumea întreagă. (Continuare In pag. 2-a) orașul Suceava TOVARAȘS Cu prilejul zilei de 1 Mai. Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, comitetul regional de partid, comitetul executiv al sfatului popular regional și Consiliul sindical regional vă transmit, dumneavoastră, oameni ai muncii din orașul și regiunea Suceava, un fierbinte salut tovărășesc, vă felicită pentru succesele obținute în întîmpinarea zilei de 1 Mai și a celei de-a 40-a aniversări a creării Partidului Comunist din Romînia și vă urează noi succese în muncă. TOVARĂȘI. Sărbătorim anul acesta ziua de 1 Mai in condițiile creșterii și întăririi continue a forțelor socialismului și păcii în lumea întreagă, în condițiile cînd sistemul mondial socialist s-a întărit și consolidat, devenind factorul hotărîtor al dezvoltării societății omenești. Succesele deosebite obținute de către Uniunea Sovietică pe calea înfăptuirii grandiosului program de construire a comunismului, puternicul avînt al științei și tehnicii sovietice, precum și realizările însemnate obținute de popoarele țărilor de democrație populară în construirea socialismului, demonstrează mod evident întregii omeniri șiîn perioritatea orînduirii socialiste asupra celei capitaliste. Lansarea cu succes de către Uniunea Sovietică a primului om în Cosmos și întoarcerea sa pe Pămînt reprezintă o victorie fără precedent a omului asupra forțelor naturii, o nouă și strălucită confirmare a locului de frunte pe care-l ocupă știința și tehnica sovietică pe plan mondial. Ca urmare a succeselor obținute de sistemul mondial socialist în toate domeniile de activitate, ideile socialismului exercită o influență și o atracție din ce în ce mai puternică asupra oamenilor muncii din țările capitaliste, care trăiesc încă sub jugul exploatării și asupririi, le luminează calea în lupta lor dreaptă pentru viață mai bună, pentru libertate și pace. Cu prilejul zilei de 1 Mai, oamenii muncii din țara noastră își manifestă solidaritatea lor frățească cu lupta celor ce muncesc din țările capitalului, împotriva șomajului și mizeriei, pentru condiții mai bune de muncă, pentru drepturi democratice, progres social, pentru pace în lumea întreagă. Dezvoltarea și avîntul multilateral al țărilor sistemului socialist mondial au o influență deosebită pentru lupta popoarelor din Asia, Africa și America Latină, care luptă pentru libertate și independență națională, pentru o viață mai bună. Dar, imperialiștii, în frunte cu cei americani, nu se pot împăca cu gîndul că politica de subjugare colonială este condamnată la pieire. Evenimentele recente din Laos, Congo, Cuba și Algeria demonstrează că imperialiștii - promotorii politicii coloniale - fac eforturi disperate pentru a-și menține și acapara poziții economice și politice în țările eliberate, recurgînd la metode din cele mai mîrșave, de la provocări și asasinate, pînă la intervenții armate fățișe.Recenta invadare a Cubei de către bandele contrarevoluționare și înfrîngerea lor rușinoasă constituie o puternică lovitură dată imperialismului american, care s-a demascat și a apărut în fața popoarelor în adevărata sa postură de jandarm internațional, ca promotor al politicii agresive îndreptată împotriva păcii și libertății popoarelor. întreaga desfășurare a evenimentelor internaționale arată că forțele mondiale care luptă pentru apărarea păcii sunt superioare forțelor agresive, că în epoca noastră este posibilă preîntîmpinarea războiului. Oamenii muncii din țara noastră, profund interesați în asigurarea păcii trainice, sprijină întrutotul politica partidului și guvernului nostru de întărire a unității și colaborării frățești cu Uniunea Sovietică și celelalte țări socialiste, politica de coexistență pașnică, de dezvoltare a schimburilor economice și culturale cu toate țările, indiferent de orînduirea lor socială și de stat. TOVARĂȘI. Astăzi sărbătorim 1 Mai mîndri de succesele obținute în construcția socialismului. Sub conducerea gloriosului nostru partid, poporul muncitor a străbătut, într-un timp relativ scurt, un drum victorios, obținînd succese de însemnătate istorică în construirea bazei economice a socialismului. Congresul al III-lea al P.M.R. ~n eveniment de însemnătate istorică in viața partidului și a poporului nostru - făcînd bilanțul activității rodnice, al mărețelor sucscese obținute de oamenii muncii în anii care au trecut de la Congresul al II-lea a consfințit victoria socialismului și a trasat sarcinile pentru desăvîrșirea construcției socialiste în țara noastră. Economia națională a patriei noastre a cunoscut un puternic avînt. In anii construcției socialiste, producția industrială globală a fost în 1960 de peste 5 ori mai mare decit în 1938. O dezvoltare fără precedent în istoria patriei noastre au cunoscut ramurile industriei grele, care au rolul hotărîtor pentru avîntul întregii economii. Succese hotărîtoare au fost obținute și în agricultură. Procesul de transformare socialistă a agriculturii este în linii generale înfăptuit. Sectorul socialist din agricultură cuprinde peste 83 la sută din suprafața agricolă a țării. Unitățile agricole socialiste se întăresc continuu din punct de vedere economico-organizatoric. Agricultura se dezvoltă multilateral, sporind an de an producția agricolă, vegetală și animală. Pe baza succeselor obținute in dezvoltarea economiei naționala (Continuare si pag. 3-a) Cuvîntarea tovarășului Constantin Simiciuc Aspecte de la demonstrația de 1 Mai a oamenilor muncii din orașul Suceava PURTÂND STEAGURI. PANOURI, LOZINCI ȘI MACHETE. PARTICIPANȚII AU ADUS LA SĂRBĂTOARE MĂRTURII ALE ENTUZIASMULUI NESTĂVILIT ȘI CREATOR AL MUNCII LOR