Zori Noi, mai 1962 (Anul 15, nr. 4478-4503)

1962-05-01 / nr. 4478

* to * r ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. SUCEAVA ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL 1 TRĂIASCĂ 1 MAI, ZIUA SOLIDARITĂȚII INTERNAȚIONALE A CELOR CE MUNCESC ! Anul XVI nr. 4478 4 pagini 20 bani Marți 1 mai 1962 LUCRĂRILE SESIUNII EXTRAORDINARE A MARII ADUNĂRI NAȚIONALE A R. P. R. Cuvintarea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej la încheierea discuției generale TOVARĂȘI DEPUTAȚI ȘI INVITAȚI Lucrările sesiunii noastre au ajuns la sfîrșit. Au fost patru zile de însuflețitoare dezbateri, da schimburi de idei impresionant de bogate, de schimburi de experiențe extrem de valoroase prin învățămintele lor practice. Această minunată construcție, care a adunat sub cupola ei toată lumina și tot semnul cerului acestei primăveri, —, operă minunată a arhitecților și constructorilor noștri, a fost parcă anume concepută cu un sens adînte simbolic pentru acest mare sfat al poporului, adunat pentru a sărbători una din strălucitele sale izbînzi. (APLAUZE PUTERNICE). însuflețiți de entuziasmul victoriei, am hotărît aci, tot în atmosferă sărbătorească și sarcinile de îndeplinit mai departe, și mijloacele de consolidare a realizărilor obținute, și perspectivele celor ce vor urma. S-au perindat la această tribună președinți de gospodării colective, mai vechi și mai noi, mecanizatori și directori de gospodării agricole de stat, agronomi și cercetători, reprezentanți străluciți ai intelectualității, activiști de partid și de stat. Opiniile și propunerile făcute ne sunt de mare preț pentru rezolvarea justă și eficace a marilor probleme ridicate de etapa rituială de dezvoltare a societații noastre. Toți vorbitorii, cu un singur glas, au adus o înaltă prețuire și o aprobare deplină politicii Partidului Muncitoresc Romin, Comitetului său Central, guvernului Republicii Populare Romîne. (APLAUZE). Pentru partidul nostru și conducerea sa nu există nimic mai scump decit această prețuire a aleșilor și trimișilor poporului nostru muncitor, mărturie a legăturii deplina și de nezdruncinat între popor și partid, (APLAUZE PUTERNICE). Această prețuire i-a partidului și guvernului revenit pentru devotamentul și consecvența cu care slujesc neobosit înflorirea economică și culturală, bunăstarea poporului, viitorul său fericit, triumful deplin al socialismului și comunismului spre ridicarea pe cea mai înaltă treaptă a patriei noastre socialiste. ( APLAUZE PRELUNGITE). Partidul nu cunoaște'nepotrivire'între vorbă și faptă. Poporul nostru, a fost necontenit și umilitor înșelat de nesfîrșitul șir de guverne care s-au perindat în trecut la cîrma țării și ale căror promisiuni se desfăceau în vînt, ușoare, ca puful de păpădie. Partidul nostru, partid al clasei muncitoare, trup din trupul poporului, schimbă aidoma în faptă, fiecare literă din programul său. El nu face promisiuni ci planuri ; el transformă consecvent, an de an, în realitate vie, visurile generațiilor de oameni ai muncii, pentru care atîția luptători și-au vărsat sîngele. (APLAUZE). Ați văzut cu toții aci, din tabloul vieții din țara noastră, întregit de mărturiile vorbitorilor, cum sub conducerea partidului, țărănimea noastră colectivistă, intr-un înălțător avînt al muncii creatoare și-a înmănunchiat forțele, pe calea arătată de minunata noastră clasă muncitoare, forța conducătoare a societății. Orașe și sate își schimbă înfățișarea de la o zi la alta. Oriunde ne aruncăm privirea, în orice colț al țării, vedem noi uzine și fabrici, noi schele și tot mai întinse și mai rodnice ogoarele gospodăriilor colective și de stat. (APLAUZE). Sesiunea de față va fi un nou îndemn și va da un și mai puternic avînt muncii pline de măreție a poporului nostru, pornind cu tot sufletul la construirea socialismului. (APLAUZE PUTERNICE). Ecoul celor înfățișate aici a răsunat de sub această cupolă peste mări și țări. Prieteni și neprieteni au urmărit cei dinții cu dragoste, cel de-al doilea cu nu mai puțin interes lucrările noastre și rezonanța lor puternică în opinia publică din multe țări. Au asistat, auzind totul și văzînd cu ochii cine sînt vorbitorii, mulți ziariști străini, l-am primit cu ospitalitate pentru a ne cunoaște cu adevărat și oamenii și faptele, ca să-și dea seama de munca noastră pașnică, creatoare, de tot ce dorim să înălțăm aici, de tot ce voim în viitor. (APLAUZE). Sesiunea noastră a fost închinată unei mărețe victorii a poporului nostru. Ea a fost cu putință numai prin munca încordată a organelor noastre de partid și de stat, a nenumăraților lucrători de partid și fără partid care nu au cruțat nimic pentru a duce la îndeplinire misiunile ce le-au fost încredințate. Sesiunea aceasta a fost și ea o sesiune de lucru, de mare folos prin contribuția directă și fără preț a lucrătorilor din agricultură. Ea a pus temelia și a orinduit o nouă etapă a muncii noastre, a tuturor. Ea ne cere noi eforturi. Nimeni dintre dv. nu-și închipuie, firește, că de acum ne punem pe odihnă. Hotărîrile ce vor fi adoptate de scoiune cer în continuare muncă și mai intensă, ale cărei o roade vor fi și mai strălucite. In această muncă trebuie să se considere mobilizate mai departe masele muncitoare, organele de partid și de stat, cu toții laolaltă rîvnind să-și îmbunătățească munca. In fiecare gospodărie colectivă și de stat, în fiecare brigadă, să fie prezentă chemarea partidului, sufletul său. Organelor locale ale puterii de stat, sfaturilor populare, le vor reveni prin hotărârile acestei sesiuni noi sarcini de mare răspundere. Ele vor avea de dezbătut temeinic și amănunțit toate aceste hotărîri, luîndu-și fiecare partea ce i se cuvine, cu gîndul mereu treaz, de a întări și dezvolta gospodăriile noastre colective de a le asigura recolte tot mai bogate, de a realiza noi și noi progrese în toate sectoarele activității economice și socialculturale. Oamenii muncii de la orașe și sate întîmpină ziua de 1 Mai, sărbătoarea muncii, cu succese remarcabile în toate ramurile economiei și culturii. Suntem, convinși că eroica noastră clasă muncitoare, harnica țărănime, intelectualitatea, însuflețite de mărețul program al desăvîrșirii construcției socialiste adoptate de Congresul al III-lea al partidului, vor munci și pe viitor cu entuziasm, perseverență, patriotism înflăcărat pentru realizarea planului de șase ani, pentru continua dezvoltare a industriei, pentru avîmtul agriculturii, pentru înflorirea culturii noi, spre a face patria noastră socialistă tot mai bogată, traiul celor ce muncesc tot mai îmbelșugat și mai fericit. (APLAUZE PUTERNICE, PRELUNGITE). DRAGI TOVARĂȘI, Toată politica noastră internă și toate preocupările de a spori continuu bunăstarea poporului, sînt organic legate de grija pentru îndeplinirea năzuinței supreme a întregii omeniri, apărarea și consolidarea păcii intra popoare, condiție fundamentală pentru ca toate popoarele să facă prin munca lor acest pămînt mereu mai luminos, pentru ca imensele resurse ale științei și tehnicii, ale geniului uman să nu slujească nimicirii vieții milioanelor de oameni și distrugerii tezaurului de neprețuit adunat de omenire de-a lungul atîtor veacuri, ci progresului spre culmile cele mai înalte și mereu mai înalte, ale civilizației umane. (APLAUZE PUTERNICE). Această nobilă năzuință se află la temelia muncii poporului nostru, a luptei sale, alături de celelalte țări socialiste, pentru pace trainică, pentru coexistență pașnică între toate statele lumii, pentru excluderea războiului din viața societății. (APLAUZE PUTERNICE). Dați-mi voie, dragi tovarăși, ca acum, la încheierea lucrărilor noastre, să vă urez spor la muncă, succes în îndeplinirea sarcinilor voastre, fericire și bucurie (VII APLAUZE). Pasul de aici, din sesiune, duce direct pe ogoare unde acum încolțește sămînța. Duceți in satele voastre imaginea nepieritoare a acestui mare sfat, la care poporul însuși prin cei mai vrednici fii ai săi a luat hotărîri de seamă pentru fericirea tuturor. (APLAUZE) Spuneți acolo, tovarășilor colectiviști, că aci ați găsit laolaltă, întruniți în același gînd de propășire a patriei, colectiviști din toată țara, muncitori din uzine și fabrici, intelectuali, și că ați simțit marea forță de neînvins pe care o reprezintă poporul nostru astfel întrunit, sub conducerea înțeleaptă a partidului. (APLAUZE PUTERNICE, ÎNDELUNGI). Să o spuneți ca să o simtă și să o țină minte și copiii voștri ! (APLAUZE). Trăiască patria noastră, Republica Populară Română (APLAUZE FURTUNOASE, URALS). Trăiască clasa muncitoare, țărănimea colectivistă, intelectualitatea, toți oamenii structuri harnici ai muncii consocialismului (APLAUZE ÎNDELUNGI, URALE). Trăiască pacea și socialismul ! (Aplauze furtunoase, îndelung repetate. Participanții la sesiune, în picioare, ovaționează minute în șir). Hotărîre Sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale consacrată încheierii colectivizării agriculturii aprobă Raportul prezentat de președintele Consiliului de Stat, tovarășul Gheorghe Gheorghiu- Dej, din care se face un bilanț cuprinzător al strălucitelor victorii obținute pe drumul construcției socialiste și se trasează sarcinile ce stau în fața întregului popor pentru continua dezvoltare a agriculturii socialiste. Marea Adunare Națională consideră acest raport un îndreptar pentru întreaga activitate viitoare a organelor centrale și locale de stat, a organelor agricole și a tuturor oamenilor muncii din agricultură. Deschiderea expoziției „Victoria socialismului în agricultură“ Luni după - amiază a avut loc în sala Dalles din Capitală deschiderea expoziției „Victoria socialismului în agricultură“. La deschiderea expoziției au luat parte tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Moghioroș, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Mihai Dalea,membri ai C.C. al P.M.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai organizațiilor obștești și instituțiilor centrale, activiști de partid și de stat. Au participat șefi ai misiunilor diplomatice, acreditați la București și alți membri ai corpului diplomatic. In continuare, expoziția a fost vizitată de numeroși participanți la sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale. Raportul comisiilor permanente ale Marii Adunări Naționale—pentru agricultura și silvicultură, juridică și administrativă — referitor la proiectul de lege cu privire la înființarea Consiliului Superior al Agriculturii și a consiliilor agricole regionale și raionale, prezentat de tovarășul Mihai Halea Comisiile permanente ale Mării Adunări Nationale — pentru agricultură și silvicultură, juridică și administrativă — întrunite în ședințe comune, in zilele de 27, 28 si 29 aprilie 1962, au examinat cu toată atentia si cu cel mai viu interes proiectul de lege, de importantă excepțională, depus de Consiliul de Miniștri, cu privire la înființarea Consiliului Superior al Agriculturii și a consiliilor agricole regionale și raionale. Comisiile constată că proiectul de lege exprimă în mod deplin noul sistem de conducere a agriculturii, astfel cum a fost prezentat în Raportul cu privire la încheierea colectivizării și reorganizării conducerii agriculturii, document de însemnătate istorică pentru poporul român. Acest nou sistem are la bază o concepție originală, proprie partidului nostru, și a fost inițiat personal de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și președintele Consiliului de Stat. Comisiile apreciază că proiectul de lege ce vă este supus spre aprobare redă în formă legislativă corespunzătoare concepția și noul sistem de organizare a conducerii agriculturii, potrivit etapei în care am intrat ca urmare a încheierii procesului de colectivizare a agriculturii. De asemenea, comisiile socotesc că acest proiect, devenind lege, va fi un puternic instrument pentru consolidarea victoriei socialismului la sate, și ca urmare, și pentru desăvîrșirea construcției socialismului în patria noastră. De aceea, tovarășe și tovarăși deputați, comisiile pentru agricultură și silvicultură, juridică și administrativă vă roagă să votați proiectul de lege cu privire înființarea Consiliului Superior alla Agriculturii și a consiliilor agricole regionale și raionale, astfel cum a fost depus, Sărbioares naiii micii tim M întreaga noastră țară a îmbrăcat haine noi, de sărbătoare. Verdele crud al frunzelor și albul pomilor înfloriți, treziți la viață de soarele cald al acestei primăveri năvalnice, fețele zîmbitoare, pline de veselie ale oamenilor muncii, întregesc atmosfera festivă, de mare sărbătoare, întîlnită astăzi în fiecare oraș sau sat din patria noastră. Căci, ziua de azi e sărbătoarea întregului popor, sărbătoarea solidarității internaționale a oamenilor muncii de pretutindeni. Această zi amintește de acel 1 Mai al anului 1886, cînd pe străzile orașului Chicago a curs sîngele muncitorilor care ceruseră o viață mai bună, un trai omenesc. De mai bine de 70 de ani, oamenii muncii, făuritori ai tuturor bunurilor materiale ale omenirii, sărbătoresc ziua aceasta de primăvară ca pe o zi a frăției și solidarității lor în lupta pentru drepturi și libertăți. Ziua de 1 Mai reprezintă ziua cînd muncitorul de pe orice meridian al globului simte mai puternic umărul tovarășului său în lupta pentru o viață cu adevărat omenească. Bilanțul luptei comune a oamenilor muncii arată cu fiecare an o creștere continuă a solidarității internaționale clasei muncitoare. Privirile tuturor oamenilor muncii din lumea capitalistă se îndreaptă pline de nădejde spre țările lagărului socialist, spre Uniunea Sovietică, deoarece realizările uriașe înfăptuite de popoarele acestor țări, sub conducerea partidelor comuniste și muncitorești, umplu de mîndrie inimile lor. Cu prilejul zilei de 1 Mai, popoarele țărilor lagărului socialist trec în revistă succesele obținute în munca de construire a socialismului și comunismului, demonstrînd superioritatea incontestabilă a orînduirii socialiste, arătînd uriașele rezerve de care dispune lagărul socialist pentru creșterea necontenită a producției bunurilor materiale, în vederea asigurării ridicării continue a nivelului ,de trai material și cultural al celor ce muncesc, pentru dezvoltarea științei și tehnicii, a culturii și artei. Acest lucru contribuie la demascarea capacității capitalismului, a incapacității cronice a acestei orînduiri de a asigura condiții omenești de muncă și trai popoarelor din țările lor. Succesele dobîndite de țările lagărului socialist contribuie ridicarea conștiinței de clasă la muncitorilor din aceste țări pentru a se ridica tot mai dîrz în lupta împotriva politicii agresive promovate de cercurile imperialiste. Năzuința popoarelor spre pace și colaborare găsește un sprijin ferm în politica externă a statului sovietic și a celorlalte țări ale lagărului socialist. Forța politicii țărilor lagărului socialist, popularitatea ei, succesele ei, își găsesc explicația în caracterul ei popular, în năzuința ei consecventă de a căuta și de a găsi soluții pașnice, reciproc acceptabile pentru cele mai complexe și arzătoare probleme internaționale. ★ Poporul nostru muncitor prezintă la această măreață sărse bătoare cu un bilanț de realizări strălucite în lupta sa ..pentru înflorirea patriei noastre, pe drumul desăvîrșirii construcției socialiste. Recenta plenară C. C. al P.M.R. și sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale a R.P.R. au consemnat încheierea cu aproape 4 ani mai devreme decit termenul lit de Congresul al III-lea stabial P.M.R. a procesului de colectivizare a agriculturii. Acesta este un eveniment care marchează victoria definitivă a socialismului la orașe și sate. Așa după cum a apreciat recenta plenară a C. Ui al P.M.R. „încheierea cu mult înainte de termenul stabilit de Congresul al III-lea al P.M.R. a colectivizării agriculturii constituie o mare victorie a partidului și a întregului popor în opera de desăvîrșire a constructției socialismului, o expresia strălucită a încrederii și hotărîrii cu care țărănimea urmează calea arătată de partid". Sectorul socialist din agricultură deține astăzi 96 la sută din suprafața arabilă și 93,4 la sută din suprafața agricolă a țării , gospodăriile colective cuprind 3.210.000 de familii, aproape totalitatea familiilor țărănești. Colectivizarea agriculturii întregii țări creează posibilități nelimitate de sporire continuă producției agricole vegetale și a animale, în vederea întăririi economico - organizatorice a GAC pentru creșterea nivelului de trai al colectiviștilor. Raportul prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu - Dej la sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale arată că profundele transformări revoluționare care au avut loc la sate s-au înfăptuit în condițiile dezvoltării întregii economii naționale pe o linie ascendentă, echilibrată, toate ramurile crescînd armonios, în ritm susținut. Producția industrială a fost în 1961 de 5 ori și jumătate mai mare decit în 1949, iar producția industriei constructoare de mașini, energiei electrice, a materialelor de construcție a fost de peste 12 ori mai mare în 1961 față de 1938 Oamenii muncii noastră cinstesc cum din patria se cuvine (Continuare în pag. a 4-a) O primăvară cum n-a fost alta „Mîndru de succesele sale, încrezător în viitor, poporul nostru muncește cu nesecată putere de creație pentru ca ziua de mîine să fie însorită și înfloritoare, ca această primăvară minunată". (Din Raportul cu privire la încheierea colectivizării și reorganizării conducerii agriculturii, prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej la sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale ), își Se pare cum că același vînt plimbă arcușul pe struna primăverii, aceeași iarbă firavă a înverzit cîmpii , aceleași flori gingașe și-au desfăcut colidele, aceiași pomii s-au îmbrăcat în mîndra mantie alb-roză, aceiași oameni trebăluiesc încoace și încolo, așa ca în orice primăvară. Și totuși, nimic nu mai este la fel ca altădată. In toate se observă o mare schimbare, iar omul le privește și el altfeli între el și natură s-a stabilit acum o legătură de mult mai mare intimitate. Totul din juru-i este în concordanță cu starea lui sufletească, cu năzuințele lui. Bucuria ii inundă sufletul: „in Republica Populară Romînă socialismul a învins definitiv la orașe și sate“ — a spus primul secretar al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Stat al R. P. Române, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, în Raportul prezentat la 27 aprilie în fața deputaților Marii Adunări Naționale și a celor 11.000 de invitați prezenți acolo. 11.000 de invitații Președinții de gospodării colective, directori de S.M.T. și G A.S, ingineri agronomi și zootehniști, medici veterinari, oameni de știință și cultură etc. Inchspuitivä, 11.000 de ambasadori ai imenselor ogoare socialiste au fost chemați la marele sfat al țării, pentru a se bucura de marea victorie obținută de poporul nostru pe drumul desăvîrșirii constructiei socialismului, pentru a-și spune cuvîntul despre viitorul agriculturii de primăvară minunată! Și mai închipuiți-vă că în urmă cu 55 de ani, în 1907, 11.000 de țărani au fost uciși de către stăpînirea burghezo-moșierească de atunci. 11.000 de țărani! Ce coincidență! Vina lor? Au cerut pământ o viață mai omenească. Au primit gloanțe. Și atunci era primăvară, și atunci iarba prindea să Înverzească pâmântul, florile își desfăceau corolele, dar peste ele curgea singe, sîngele celor care ar fi dorit să se bucure de trezirea la viață a naturii. DUMITRU TURTA (Continuare în pag. 4-a)