Zori Noi, aprilie 1964 (Anul 17, nr. 5072-5097)

1964-04-01 / nr. 5072

\ WL7 p 1/ Mg** Organ al Comitetului regional Suceava al P.M.R. $1 al sfatului popular regional IN ÎNTRECEREA SOCIALISTĂ PE ANUL 1964 Întreprinderi fruntașe Pe fără I. F. FĂLTICENI Ieri, forestierii fălticeneni au trăit un eveniment de neuitat, ter,cu rezultatele deosebite obținute anul trecut în activitatea sa, colectivului de muncă al acestei Întreprinderi i s-a decernat steagul roșu și diploma de întreprindere fruntașă pe țară în ramura forestieră. Forestierii dorneni, care au deținut în ultimul an acest steag, au fost nevoiți să-l cedeze celor din Fălticeni, care au obținut rezultate mai bune. In cuvântul său, tovarășul Mircea Mercheș, directorul întreprinderii, arătat succesele obținute anul trecut de harnicii forestieri. La producția globală, planul a fost realizat un procent de 101,78 la sută, iar la producția marfă — în procent de 100,72 la sută. Printre altele, s-au dat peste plan 1.620 m.c. lemn rotund de rășinoase, 1.634 bușteni de fag, 1.485 m.c. cherestea și mobilă de bucătărie în valoare de 1,2 milioane lei. Planul de producție a fost realizat la toate cele 19 grupe de sortimente. Atenție deosebită s-a acordat valorificării la un nivel superior a masei lemnoase. In exploatări, prin creșterea indicilor de utilizare, s-a obținut în plus, din aceeași masă lemnoasă, 1.950 m.c. lemn de lucru. Importante cantități de masă lemnoasă au fost economisite prin reducerea pierderilor de exploatare care la foloase au fost reduse de la 5 la 3,63 la sută. In fabrici, s-a realizat la rășinoase un procent de 39,9 la sută cherestea de calități superioare, iar la mol.4v,7?,14 la sută cherestea clasele A plus B. Prin creșterea procentului planificat s-a realizat în plus o cantitate de 1.050 m.c. cherestea de calități superioare. Buna organizare a muncii, creșterea indicilor de mecanizare a lucrărilor, valorificarea la un nivel superior a masei lemnoase au dat posibilitate să se realizeze peste prevederi, 1.373.000 lei economii la prețul de cost și 1.065.000 lei beneficii suplimentare. La festivitatea care a avut loc ieri pentru decernarea înaltului titlu de întreprindere forestieră fruntașă pe țară au luat parte tovarășii LUDOVIC CSUPOR, secretar al C.C.S., CONSTANTIN IEFTIMIE membru al Prezidiului C.C.S. VALERIU CRISAN, director general în M.Ef., PETRE BERICĂ, secretar al Comitetului regional Suceava al P.M.R., ION MARTALOGU, filiului regional președintele conal sindicatelor, SPIRIDON IONESCU, directorul D. R. E. F. Suceava, invitați din partea întreprinderilor forestiere din regiune, forestieri fruntași din întreprindere. Inmînînd steagul roșu și diploma de întreprindere fruntașă de țară în ramura forestieră, tovarășul Ludovic Csupor a felicitat, în numele Prezidiului C.C.S., pe harnicii forestieri fălticeneni pentru frumoasele rezultate obținute, le-a urat ca în viitor să muncească cu și mai mult elan și pricepere pentru a păstra cu cinste înalta distincție acordată. După decernarea steagului și diplomei, mai mulți forestieri din întreprindere, printre care ing. Ion Tătaru, șeful combinatului din Fălticeni. Sergiu Păștioiu, șeful sectorului c.f.f. Gheorghe Gheorghiu, sol maior și Grigore Lazăr de la sectorul Rișca Mare au arătat că acest important eveniment constituie un minunat îndemn spre obținerea în viitor a unor rezultate și mai bune. De altfel, succesele obținute in acest an dovedesc hotărârea muncitorilor de a obține rezultate tot mai bune. Planul pa, primul trimestru al anului a fost realizat, la producția globală, încă de la 15 martie, iar la producția marfă la 25 martie. In, două luni au fost obținute economii la prețul de cost, peste prevederi, in valoare de 162.000 lei., In încheierea festivității,, brigada artistică de agitație a întreprinderii a prezentat un bogat program artistic. N. GROZA >• PE REGIUNE A PROFIL RĂDĂUȚI In urmă cu doi ani, colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la IPROFIL Rădăuți se pregătea să dea drumul modernelor mașini, să producă primele garnituri de mobilă. Greutățile inerente începutului au fost învinse și iată că, cu două zile înainte de aniversare, tînărul colectiv rădăuțean a primit răsplata hărniciei. Planul de producție pe anul 1963 a fost realizat după cum urmează: valoarea producției globale— 101,44 la sută, a producției de marfă — 101,60 la sută, iar productivitatea muncii a sporit cu 4,3 procente. S-au înregistrat economii la prețul de cost de 907.000 lei, iar beneficiul peste plan însumează 874.000 lei. Pentru rezultatele obținute anul trecut, consiliul regional al sindicatelor a acordat colectivului de muncă, de la IPROFIL „Diploma de întreprindere fruntașă în întrecerea socialistă în ramura industrializării superioare a le. .nului“. Mulți dintre cei care au luat cuvâtul în adunarea festivă,, printre care fruntașii în întrecerea socialistă Ion Popescu, Toader Nimigeanu, Aurica Olaru, Traian Mercedă și Mihai Gîndea au subliniat hotărîrea colectivului de a-și organiza munca în așa fel încit rezultatele anului curent să fie și mai bune. .Coresp. VASILE CIUBOTARU Anul XVIII nr. 5.0724 pagini 20 bani miercurt aprilie 1964 >> £ Tumînarea Stea>• gutui roșu la In£treprinderea forestieră din Făl>• ticeni, \ Citiți în acest număr : — La sate zilnic activități culturale variate, bogate in conținut (pag. a 2-a) — Rubrica Sport (pag. a 3-a) — Lucrările conferinței O.N.U. pentru comerț și dezvoltare — Ședința Comitetului celor 18 state pentru dezarmare (pag. a 4-a) MARIA GRIGORE DE LA LCM.f. SUCEAVA ESTE PURTĂTOARE A INSIGNEI DE FRUNTAȘ IN ÎNTRECEREA SOCIALISTĂ PE 1963. LU GRIND LA SECȚIA UNTĂRIE, EA CONTRIBUIE LA REALIZAREA UNOR PRODUSE DE BUNĂ CALITATE. FOTO: D. VINȚIKA HAIO-AMHII TV Toată atenția extinderii spațiului de școlarizare. Spre a asigura școlarizarea elevilor în tot mai bune condiții, organele de partid și de stat, adunările cetățenești ale populației din regiunea noastră au hdlăcit construirea in acest an a unui important număr de săli de clasă. Fondurile destinate acestui scop au ca sursă veniturile din buget și sumele din contribuția voluntară bănească a populației. Timpul pentru desfășurarea oricărui set de lucrări de construcție a sosit. Așadar, este normal să se treacă la lucru, astfel ca, până la 15 august, așa cum prevăd și sarcinile, lucrările de extindere a spațiului de școlarizare planificate să fie terminate în bune condițiuni. Spre a vedea care este stadiul pregătirilor și cum se desfășoară lucrările la construcțiile, reparațiile și extinderile de școli, redacția ziarului a întreprins un raid-anchetă in raioanele Dorohoi și Rădăuți. Au colaborat și tovarășii Ilie Cerneleanu, inspector la Secția de invățămint a Sfatului popular raional Dorohoi, R. Botezat, corespondent voluntar și alții. Publicăm mai jos constatările făcute. Au tras învățăminte In cursul anului trecut, în raionul Dorohoi au fost date în folosință 25 de săli de clasă. Acestea însă n-au reprezentat nici măcar jumătate din plan. A existat o slabă preocupare din partea factorilor răspunzători, atît în aprovizionarea cu materiale cit și in ce privește organizarea muncii pe șantiere, grăbirea lucrărilor. In timp ce la Dumbrăvița (Ibănești), Poiana (Fu. Fierui), Șipoteni (Cracalia) s-a lucrat oarecum mai repede, școlile fiind date în folosință, în alte locuri, ca la Dragalina (Cristinești), Comănești (Suharău) etc. s-a mers foarte lent. S-au făcut și lucrări de finisaj de slabă calitate, așa cum s-a întâmplat la școala din Văculești, unde, acum, se fac remedierile. Se pare că tovarășii din raionul Dorohoi au tras învățămintele necesare pentru munca din acest an. Documentația tehnică a fost terminată pentru toate obiectivele, în afară de aceea pentru școala cu 8 săli de clasă din Darabani. Anul acesta urmează să fie date în folosință 20 de obiective și să se înceapă lucrul la alte 6 obiective care vor fi terminate în 1965. Apoi, mai sunt de făcut și lucrări de reparații capitale, așa ca la Școala de 8 ani din Zvoriștea, unde, de altfel, I.G.D. Dorohoi a și început lucrările de cîteva zile. Au pornit la treabă și constructorii din satul Crișan-Hilișeu. Ei fac lucrări interioare la cele două noi clase în construcție. S-au luat măsuri și pentru aprovizionarea cu materiale, dîndu-se repartiții pentru întreaga cantitate de cărămizi, pentru uși și ferestre ca și pentru mari cantități de alte materiale, (nu însă pentru întreg necesarul!) Unele sfaturi populare comunale au și trimis delegați pentru aducerea materialului lemnos, ceea ce le va da posibilitate ca peste puțin timp să poată lucra intens la construcții. Pregătiri intense Incepînd din anul școlar viitori la Vicov de Sus, raionul Rădăuți, va fi deschis un nou local de școală cu 8 săli de clasă. Sfatul popular regional a alocat de la buget suma de 164.000 lei, iar Sfatul popular raional Rădăuți — 200.000 lei. Cu o sumă de bani contribuie și sfatul popular comunal, din contribuția voluntară a cetățenilor (există în cont peste 45.000 lei). Stadiul pregătirilor pentru atacarea lucrării este înaintat. Pa șantier au fost aduse cantitățile necesare de cărămidă, oțel-beton, cherestea, bilemanele, var, apoi importante cantități de ciment, material lemnos diferit, materiale pentru instalațiile electrica etc. Organele comunale de partid și de stat au mobilizat un an(Continuare în pag. a 2-a). zping rpm Gata pentru începerea zborurilor Lucrătorii stației Aviasan Șcheia- Suceava, piloți, mecanici, personal sanitar, după o perioadă de întrerupere a zborurilor din cauza condițiilor climaterice neprielnice, sunt gata să reînceapă activitatea. In acest scop au fost pregătite minuțios aparatele de zbor, parașutele pentru lansarea de medicamente și singe etc. De asemenea, în vederea îmbunătățirii activității de Intervenție în cazurile de urgență, stația a mai fost dotată cu un aparat de zbor de fabricație romînească, numărul acestora ridicîndu-se în prezent la 6 bucăți. Noi sortimente de hîrtie La Combinatul de hîrtie și celuloză Suceava există o permanentă preocupare pentru folosirea întregii capacități a mașinilor. Instalate. Totodată e lărgită și gama de sortimente. Pe lingă hîrtia sulfat nealbită, nu de mult, aici, a început să se producă hîrtie sulfat și sulfit albită, înnobilată cu aracet, microceruri etc., produse pe care pînă de curînd le importam. Concomitent, a crescut și numărul de modele de saci și pungi ce se fabrică aici. Curs cu apicultorii Astăzi se încheie la Botoșani cursul care a avut loc cu apicultorii din gospodăriile agricole colective și gospodăriile de stat din regiunea noastră. Timp de o săptămînă, cei 140 de apicultori prezenți la cursuri au audiat lecții de specialitate, predate de ingineri, medici veterinari și apicultori cu experiență. Un succes al meșteșugarilor suceveni UCECOM București a organizat de curând un concurs de modele noi și originale de încălțăminte pentru femei, bărbați și copii, cu participarea cooperativelor meșteșugărești din țară. De o frumoasă apreciere s-au bucurat și modelele de pantofi pentru femei prezentate la concurs de meșteșugarii suceveni. O pereche de pantofi lucrați la secția de încălțăminte — comandă a cooperativei „Unirea" din Suceava a primit o mențiune a juriului. Da reținut că modelele prezentate la concursul organizat de UCECOM vor fi expuse în curînd și la Suceava. Creșterea animalelor aduce la fiecare an venituri însemnate gospodăriei noastre colective. Acesta ese desigur rezultatul producțiilor mari pe care le obținem în permanență de la animale, al faptului că livrăm statului cantități sporite de produse zootehnice. Valoarea producției animaliere și a animalelor îngrășate livrate în anul trecut către stat s-a ridicat la peste 627.000 lei, ceea ce reprezintă aproape 30 la sută din veniturile bănești totale ale anului realizate de către gospodărie. Dar obținerea de producții mari nu este posibilă fără o muncă perseverentă pentru asigurarea unor condiții bune de hrănire și adăpostire a animalelor, fără utilizarea unor forme eficace de cointeresare a colectiviștilor în sporirea producției animale. Avînd în vedere acest lucru, la indicația organizației de partid, consiliul de conducere al gospodăriei a luat măsuri și încă în anii din urmă la noi s-a trecut la aplicarea retribuției suplimentare în raport cu depășirea sarcinilor de plan la fiecare fermă și grupă de animale. Pregătirile pentru aplicarea retribuției suplimentare trebuie făcute insă cu maximum de atenție și în acest sens noi am dobîndit o oarecare experiență. Astfel, la fiecare început de an se manifestă o mare grijă pentru stabilirea in mod judicios a sarcinilor de pian, atît în ansamblu pe ROSPlidărie, cît și pe fiecare colectivist care răspunde de o grupă de animale. Sarcinile de producție se stabilesc la un asemenea nivel incit să nu fie nici prea micî dar nici prea mari, ceea ce mobilizează pe colectiviști la îndeplinirea lor. La început de an, planul stabilit de adunarea generală defalcămi pe îngrijitori. Defazarea îl lui însă, pe oameni, nu se face în mod mecanic ci avînd în vedere posibilitățile concrete de realizare. La vaci, de exemplu, pe anul acesta, mulgătorului fruntaș Dumitru Muraru care, pe lingă vaci mai bune de lapte are și mai multă experiență, s-a stabilit ca sarcină anuală obținerea de la grupa de vaci a 29.500 litri lapte, pe cînd lui Toader Cojocaru, un mulgător recent promovat in această muncă și cu mai multe vaci la prima fătare, i s-a fixat să obțină numai 9.500 MW Stabilirea placului si fiecare gropi ă însî Meu’de către o comisie formată din membri ai consiliului de conducere, specialiști, brigadieri și mulgători fruntași, care a analizat posibilitățile de producție ale fiecărei vaci, i-a apreciat aptitudinile și a stabilit cam pe ce producție anuală se poate conta de la vaca respectivă. Numai după aceasta s-a stabilit producția totală pe animal și media pe grupă. Sarcinile de producție anuale pe grupe sunt înscrise pe un grafic, așezat la loc vizibil și cunoscute de fiecare îngrijitor. In analizele periodice care se fac în sectorul zootehnic se popularizează rezultatele celor fruntași, se fac schimburi de experiență, unde colectiviștii gazului« hu** își expun metodele de muncă. Cunoscînd sarcinile ce le revin, colectiviștii luptă în permanență pentru depășirea lor, cointeresați filor și la retribuția suplimentară. Pentru anul trecut de pildă,și de fapt anul acesta nu s-au făcut modificări), nivelul retribuției suplimentare stabilit de adunarea generală pentru îngrijitorii de la vaci a fost următorul: — pentru depășirea producției de lapte pe grupa de vaci cu pină la 2.500 litri s-a hotărît să se acorde 30 la sută, în bani, din valoarea producției obținute peste plan la prețul de contractare — pentru o depășire mai mare de 2.500 litri lapte, adunarea a hotărît să se acorde 40 la sută din valoarea producției peste plan. Mulți mulgători au obținut de la Sifjell producții peste sarcinile săi îaău revenit în anul trecut. Dumitru Muraru, de pildă, de la grupa de vaci pe care o îngrijește a realizat un loc de 24.500 litri — cît a avut , planificat — 34 800 litri lapte. Cu însemnate cantități și-au depășit sarcinile de plan Toader Juncanaru și Petru Prisăcaru. Față de media pe gospodărie, de 2.452 litri lapte pe cap de vacă furajată, la un efectiv de 113 vaci, în anul trecut D. Muraru a obținut în medie 3.490 litri, iar T. Juncanaru — 3.382 litri. Ei sînt stimați de ceilalți colectiviști pentru rezultatele bune pe care le obțin, sînt invitați adesea să ia cuvîntul în consfătuirile organizate în sectorul zootehnic și să expună metodele de lucru, iar acum se poate spune că avem tot mai mulți colectiviști care le urmează exemplul. De aceasta se ocupă cu grijă grupa de partid din sectorul zootehnic, brigadierul și membrii consiliului de conducere ce răspund de zootehnie. Trebuie să arătăm să prin munca depusă noi am reușit ca în anul trecut să obținem de la vaci o producție totală de 2.780 hl. lapte, din care aproape 2.000 hl. au fost livrați statului. Aceasta este în bună măsură un rezultat al faptului că pe lîngă condițiile bune de hrănire și adăpostire create TEODOR GH. BICIUȘCA vicepreședinte al GA.C. Sîrbi- Săveni (Cerjiiimiri în pagina a S-a) Din experiența noastră în aplicarea retribuției suplimentare în zootehnie "• Cum a reușit G.A C. Slrbi din raionul Săveni să obțină în anul trecut o producție mare de lapte de la vaci și oi. • Un însemnat număr de purcei înțărcați de la fiecare scroafă. • Colectiviștii ce lucrează in zootehnie au primit retribuție suplimentară. • Și în anul acesta la colectiva din Sirbi se obțin rezultate bune privind producția de lapte de la vaci și numărul de nurcei realizat de la scroafe. Copiii, la ei acasă... încă din primele zile ale vacanței, mulți pionieri și școlari au participat la o serie de manifestări cultural-educative organizate de școli. Dar în afara școlii, acasă la ei, ce fac copiii ? Această întrebare ne-a călăuzit spre mai multe blocuri din cartierul Mihai Viteazu din Suceava. Am găsit aici fapte interesante care pot fi luate ca exemplu și de ceilalți copii care locuiesc in blocuri. Zilele trecute, copiii din blocul B 2 — str. 6 Noiembrie, au organizat o seară de basme și poezii. Rînd pe rînd, Gaîița Monica, Timingem Cristina, Doronei Brândușa, Drișcu Petru, Doroftei Nicu și alți copii au citit basme, ghicitori, au recitat poezii ascultate cu atenție de cei prezenți. Copiii de aici pregătesc în prezent mici serbări la care doresc să invite pe părinți/ sot. Un sprijin deosebit găsesc ei la tovarășa Silvia Horobeț, din cadrul comisiei de femei, care ii ajută in organizarea acestor manifestări. O bogată activitate au și copiii din blocul 15, scara B, de care se îngrijește tovarășa Lidia Țurcănașu. Pe lingă serile de basme organizate, aici arci și o gazetă de perete, un panou de onoare al copiilor. Nu a trecut mult timp de cînd copiii de aici se certau, mîzgîleau pereții, stricau spațiile verzi sau tulburau liniștea locatarilor in orele de odihnă. Acum aceste fapte nu se mai întîmplă. Președintele „comitetului de bloc“ al copiilor, Vasilescu Săndei, și-a luat funcția în serios, organizînd scurte ședințe cu copiii, în care se arată că ei trebuie să păstreze liniște între orele 15 și 18, să îngrijească de curățenia blocului, de spațiul verde din jurul acestuia. Astfel, Vamanu Gabi și Alexa Buți le vor face caricatura la gazeta de perete... în timp ce fruntașii vor fi evidențiați la panoul de onoare. Și se înțelege că toți vor să fie evidențiați la panou ... Copiii de la blocul 8, scara A, au venit și ei in vizită la blocul 15, să vadă realizările de aici, să facă și ei la iei. Le-au plăcut din filmele „Harap Alb“, „Turtița“, „Mihail Eminescu“, care au fost prezentate, dar mai ales au fost înaintați cînd familia Alexa i-a invitat să vizioneze in colectiv programul de televiziune. Și erau nici mai mult nici mai puțin de 28 de copii... Și planurile pentru zilele imediat următoare sînt frumoase. Copiii din blocul 15 vor face o excursie la Ițcani și Burdujeni, vor viziona In colectiv filme Fiecare copil va îngriji un pon din jurul blocului și toți vor participa la amenajarea solarului din vecinătate. Iată, deci cum își petrec copiii timpul liber la ei acasă. M. IONESCU