Zori Noi, mai 1964 (Anul 17, nr. 5098-5122)

1964-05-03 / nr. 5098

r Á ■y J. Organ al Comitetului regional Suceava al P.M.R. și al sfatului popular regional Anul XVIII nr. 5.098 4 pagini 20 bani!*duminică 3 mai 1964 Anul acesta, de 7 Mai, Bucureștiul cu hainele sale sărbătorești, cu clădirile sale noi și bulevardele proaspăt croite, se înfățișează mai primăvăratec ca oricînd. Piața Aviatorilor, tradiționalul loc unde se desfășoară marile demonstrații ale oamenilor muncii din Capitală, este împodobită festiv. Deasupra tribunei principale se află un mare glob pămintesc, înconjurat de un briu purpuriu, pe care este înscrisă chemarea " Proletari din toate țările uniti-vâ". Dedesubt, se află urarea „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni .“ Portretele genialilor învățători ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin — domină piața, insolite de urarea: „Trăiască unitatea și coeziunea mișcării muncitorești și comuniste internationale !" Deasupra tribunelor, străjuite de steaguri roșii și tricolore, sunt înscrise chemările: „Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Rominul“, „Trăiască Partidul Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul și organizatorul victoriilor noastre !", „Trăiască unitatea marii Comunități frățești a țărilor socialiste !“, „Trăiască pacea și prietenia între popoare !" Este ora 9. Miile de bucureșteni, prezenți in piață pentru a participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai, întimpină cu aplauze îndelungi și orate pe conducătorii partidului și statului. In tribuna oficială iau loc tovarășii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borud, Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Moghioroș, Alexandru Birlădeanu, Dumitru Colin, Leonte Răutu, Leontin Sălă)an, Stefan Voitec, Mihai Dalea, Gh. Gaston Marin, Gogu Rădulescu, Constantin Trizu, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, ai Consiliului de Stat și ai guvernului. In tribuna oficială, împreună cu conducătorii de partid și de stat se află și secretarul general al Federației Sindicale Mondiale, Louis Saillant. In tribune sunt prezenți numeroși invitați, conducători ai organizațiilor de masă și ai instituțiilor centrale de stat, reprezentanți ai întreprinderilor și instituțiilor Capitalei, fruntași în întrecerea socialistă, academicieni și alți oameni de știință și cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști. Sunt prezenți, de asemenea, numeroși oaspeți de peste hotare. In tribuna rezervată corpului diplomatic se află șefi ai misiunilor diplomatice acreditați în R.P. Romină și alți membri ai corpului diplomatic. Fanfara militară aflată in piață intonează Imnul de Stat al Republicii Populare Romîne. Mitingul este deschis de tomășul Florian Dănălache, membru al C.C. al. P.M.R., prim-secretar al Comitetului orășenesc București al P.M.R. la cuvintul tovarășul Gheorghe Apostol, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R.,, primvicepreședinte al Consiliului de Miniștri ai R. P. Române. Cuvintarea este subliniată de urale și ovații puternice, începe apoi marea demonstrație. Mii de copii, de pionieri pătrund in piață intr-un șuvoi al voioșiei și voii bune, scandind din piepturile lor tinere, numele partidului drag. Uniti intr-un singur glas, ei își exprimă nestăvilit bucuria de a trăi sub soarele socialismului. Ajuns în fața tribunelor oficiale, un stol de copii, cu brațele încărcate de garoafe albe și roșii, urcă pe scări, înconjurînd cu dragoste pe conducătorii de partid și ele stat oferindu-le buchete de flori, înaintează apoi ia piață, prima coloană a oamenilor muncii din Capitală. In frunte se află un mare car alegoric, înconjurat de sute de oameni, purtînd mari steaguri roșii și drapele tricolore. Cu litera mari este scrisă data de 7 Mai. Grupuri de muncitori poartă mari portrete ale genialilor dascăli ai proletariatului internațional: Marx - Engels - Lenin. Alte grupuri poartă portretele tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej și ale celorlalți membri ai Biroului Politic al C.C. al P.M.R. Șase mari grafice oglindesc succesele obținute de oamenii muncii din întreprinderile Capitalei. Planul producției globale pe anii 1962—1963 a fost îndeplinit in industria Capitalei in proporție in ultimii de 102,4 la sută. Tot doi ani s-au obținut economii suplimentare la prețul de cost in valoare de circa 920 milioane lei și aproape 330 milioane lei beneficii peste plan. Oamenii muncii din Capitală se mindresc cu faptul că industria bucureșteană realizează acum nu numai 33 de zile întreaga producție a anului 1938. De la uriașele cisterne, de la autobuze și pină la obiecte de uz casnic, Capitala dăruiește țării o impresionantă diversitate de produse. Și gama noilor sortimente se îmbogățește continuu. Numai în ultimii doi ani au fost asimilate in diverse faze de fabricație peste 1.000 tipuri de produse noi. Ziua de 7 Mai a constituit pentru colectivele de muncă din întreprinderile și instituțiile bucureștene un nou prilej de trecere în revistă a înfăptuirii angajamentelor luate în întrecerea care se desfășoară in întîmpinarea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei. Oamenii muncii raportează partidului că, in cinstea zilei planul pe de 7 Mai, au depășit primul trimestru al acestui an. In primele rinduri ale coloanelor pășesc colectivele celor mai mari întreprinderi din Capitală : 23 August, Grivița Roșie, Republica, Semănătoarea, Vulcan, Combinatul Casa Scinteii, fabrica de confecții și tricotaje „București“ și multe altele, cunoscute în Întreaga țară și peste hotare pentru produsele lor de bună calitate Cu puternice aplauze sunt primiți muncitorii celor 77 noi întreprinderi industriale cu care s-a Îmbogățit Capitala in primii 4 ani ai desenatului, intre care cei de la „Danubiana“, „întreprinderea pentru piese de radio și semiconductor“, „Fabrica de mașini-unelte și agregate“, „Fabrica de radiatoare și băi“ și altele înzestrate cu utilaje de cel mai înalt nivel tehnic. Demonstranții au adus cu ei la marea sărbătoare portretele unor fruntași in întrecerea socialistă, demonstrind astfel prețuirea de care ei se bucură. Pe pieptul multora dintre cei care pătrund în piață strălucește insigna de (Continuare în pagina a 3-a) Intr-o atmosferă m \\\\\\\\\\\\^ V\\\^^^ pilită de entuziasm V\\\\\\\N\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\^^^ XXXX\XX S\X M^^ și însuflețire V\V\\\\\^^^ \XXX XXXXXXXXXXXXXXXXXV* Oamenii muncii au sărbătorit ziua de 1rai \\\\\\^^^^ Mitingul și demonstrația oamenilor muncii din Capitală Dragi tovarăși și prieteni. . Stimați oaspeți de peste hotare, Poporul român cinstește astăzi o sărbătoare scumpă inimii oamenilor muncii din întreaga lume . Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, a luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni, pentru pace, democrație și socialism. . Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat și guvernul Republicii Populare Române adresează clasei muncitoare, țărănimii colectiviste, intelectualității, întregului nostru popor un călduros salut și felicitări pentru succesele dobîndite în opera de desăvîrșire a construcției socialismului. Aducem salutul nostru cordial, prietenesc, tuturor oaspeților din alte țări care participă împreună lu noi , la această mare sărbătoare a omenirii muncitoare. Clasa muncitoare și poporul nostru sărbătoresc în acest an două decenii de la eliberarea patriei de sub jugul fascist. Acum 20 de ani, Partidul Comunist Român și Partidul Social- Democrat au creat Frontul Unic Muncitoresc, ceea ce a avut o mare însemnătate pentru unirea tuturor forțelor patriotice antihitleriste și mobilizarea maselor populare pentru înfăptuirea insurecției armate de la 23 August 1944, care a însemnat o cotitură istorică în destinele poporului român, trecerea la adunei transformări revoluționare în patria noastră. Victoriile grandioase dobîndite in anii vieții sale libere insuflă poporului român o bucurie și încredere îndreptățită deplină în viitor. Economia națională se dezvoltă pe o linie continuu ascendentă, ca rezultat al aplicării consecvente a politicii leniniste a partidului de industrializare socialistă a țării. Desfășurînd larg întrecerea socialistă pentru a da viață angajamentelor luate la începutul anului în cinstea lui 23 August, oamenii muncii sărbătoresc 1 Mai cu noi și însemnate succese in realizarea hotărîrilor Congresului al III-lea al Partidului. Avem satisfacția de a putea anunța că planul de stat pe trimestrul I al acestui an a fost îndeplinit în proporție de 103 la sută, realizîndu-se o producție industrială cu peste 16 la sută mai mare decit in trimestrul I al anului trecut. Țărănimea noastră, lucrătorii din gospodăriile de stat și stațiunile de mașini și tractoare muncesc cu însuflețire pentru obținerea unor recolte tot mai bogate, sporirea producției vegetale și animale, asigurînd astfel aprovizionarea industriei cu materii prime și satisfacerea necesităților de consum mereu crescînde ale populației. Oamenii de cultură, artă, știință aduc o prețioasă contribuție la dezvoltarea economiei naționale, la avîntul științei și culturii. Oamenii muncii de la orașe și sate sunt conștienți că toate victoriile repurtate în opera măreață de construire a socialismului se datoresc politicii înțelepte a partidului, întregul nostru popor urmează cu nemărginită încredere, dragoste și devotament încercatul Partid Muncitoresc Român și Comitetul său Central. Tovarăși, prieteni. Au trecut trei sferturi de veac de cinci ! Mai a fost proclamat Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. In acest răstimp în lume s-au produs mari schimbări înnoitoare. Pe a patra parte a pămîntului popoarele a 14 țări și-au luat soarta in propriile mîini făurind o ob tiduire socială nouă. Datorită considerabilei sale forțe economice, politice și sociale, sistemul mondial socialist exercită inrîurire determinantă asupra dezvoltării istorice. Succesele obținute de Uniunea Sovietică în construcția desfășurată a comunismului, realizările celorlalte țări socialiste în construirea socialismului, perspectivele spre care ele se îndreaptă însuflețesc masele oamenilor muncii din lumea capitalistă, constituie pentru ele un îndemn la lupta împotriva exploatării și asupririi, pentru eliberare socială și națională, pentru democrație, pace și socialism. Poporul român, clasa muncitoare, Partidul Muncitoresc Român transmit un călduros salut frățesc popoarelor prietene, clasei muncitoare, partidelor comuniste și muncitorești din toate țările socialiste, din Uniunea Sovietică, China, Cehoslovacia, Polonia, R. D. Germană, Bulgaria, Ungaria, Iugoslavia, Albania, R.P.D. Coreeană, Mongolia, R.D. Vietnam, Cuba, dorindu-le din toată inima să dobîndească noi și însemnate succese în dezvoltarea economiei și culturii, în construirea socialismului și comunismului. Oamenii muncii din țara noastră transmit un fierbinte salut de solidaritate și simpatia lor frățească clasei muncitoare și maselor populare din țările capitalului, eroicelor partide comuniste și muncitorești din aceste țări, care luptă (Continuaure in Pagina a 3-a). Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Apostol Mitingul oamenilor muncii din orașul Suceava ASPECT DE LA MITING. Prima zi a lui Mai este sărbătorită la Suceava sub semnul marilor succese pe care, poporul nostru le obține în lupta pentru traducerea în viață a sarcinilor trasate de partid, în vederea desăvîrșirii construcției socialiste, sub semnul solidarității internaționale a celor ce muncesc. Orașul este îmbrăcat sărbătorește. Peste tot flutură drapele roșii și tricolore. Pe fațadele principalelor clădiri sunt expuse tablourile genialilor dascăli ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin — și tablourile membrilor Biroului Politic al C.C. al P.M.R. Arterele principale ale orașului sunt împînzite de lume. Coloane de oameni ai muncii din întreprinderi și instituții se îndreaptă spre piața centrală a orașului, împodobită sărbătorește.. Sus, pe blocul turn, este expus un panou pe care stă scris „1 Mai“. Pe un alt bloc din piața centrală e scrisă cu litere mari lozinca „Trăiască Partidul Muncitoresc Român". La balcoanele blocurilor flutură steaguri purpurii și tricolore. Piața este parcă mai largă prin amenajările ce i s-au adus în ultimele zile. La înfrumusețarea străzilor și trotuarelor, la amenajarea spațiilor verzi și peluzelor de flori au lucrat sute de cetățeni din oraș, mobilizați de organele locale de partid și de stat, în întrecerea patriotică pentru înfrumusețarea și buna gospodărire, a orașului. Cu toată vremea ploioasă, la orele 10, în piață sunt prezenți citeva mii de oameni ai muncii. Pe piepturile multora dintre cei prezenți strălucesc ordinele și medaliile cu care au fost distinși pentru meritele in , muncă și in activitatea ce o desfășoară. Multi dintre participanți poartă cupindere insigna de fruntaș în întrecerea socialistă. Din mulțime se aude scandîndu-se lozinci, peste piață răsunsurlele închinate lui 1 Mai — Ziua solidarității internationale a celor ce muncesc, închinate partidului , nostru drag, pecii, intîmpinați cu aplauzi, la tribună iau loc membri ai biroului comitetului regional de partid si ai comitetului executiv al sfatului popular regional, in frunte cu tovarășul ENE ȚURCANU, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al comitetului regional de partid, activiști ai organelor orășenești de partid și de stat, conducători de instituții și întreprinderi, fruntași ,în producție, activiști obștești. Este ora 10,30. Fanfara intonează Imnul de Stat al Republicii Populare Romîne. Apoi GHEORGHE MOROȘAN, tovarășul prim-secretar al Comitetului orășenesc Suceava al P.M.R., declară deschis mitingul oamenilor muncii din orașul Suceava cu prilejul zilei de 1 Mai. De la tribună in cuvintul tovarășul CONSTANTIN IFTODI, secretar al comitetului regional de partid, care, în numele comitetului regional de partid (Continuare în pagina a 2-a) Cuvîntarea tovarășului Constantin Iftodi Dragi tovarăși. In acest an, clasa muncitoare și întregul nostru popor sărbătoresc două decenii de la eliberarea patriei de sub jugul fascist. Se împlinesc 20 de ani de cind Partidul Comunist Romin și Partidul Social-Democrat au creat Frontul Unic Muncitoresc, ceea ce a avut o mare însemnătate pentru unirea tuturor forțelor patriotice antihitleriste și mobilizarea roaselor populare pentru înfăptuirea insurecției armate de la 23 August 1944, care a constituit începutul revoluției populare în țara noastră, împreună cu toate popoarele lumii, poporul nostru sărbătorește astăzi, cu deosebită însuflețire, 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni pentru pace, democrație și socialism. Cu prilejul acestei marele sărbători, Comitetul regional de partid și Sfatul popular regional Suceava transmit muncitorilor, colectiviștilor, intelectualilor, tuturor , oamenilor muncii din regiune in fierbinte salut și felicitări pentru realizările obținute in îndeplinirea sarcinilor de producție, în lupta pentru dezvoltarea economică și social-culturală a regiunii. Tovarăși. Astăzi se împlinesc 20 de ani de cinci P.C.R. și P.S.D., la 1 Mai 1944, au făurit Frontul Unic Muncitoresc, în jurul căruia s-au unit toate forțele patriotice și democratice, pregătind condițiile realizării insurecției armate de la 23 August 1944 care a constituit începutul revoluției populare in tara noastră. Poporul nostru muncitor sărbătorește anul acesta ziua de 1 Mai cu inima plină de bucuria succeselor repurtate sub conducerea înțeleaptă a Partidului Muncitoresc Român, în lupta pentru desăvîrșirea construcției socialiste. Pretutindeni pulsează viața nouă, se înalță fabrici și uzine, se construiesc cartiere întregi de locuințe. Pe ogoarele colectivizate ale patriei noastre lucrează tot mai multe tractoare și mașini agricole, iar înfățișarea satelor se schimbă necontenit. Poporul nostru, sub conducerea partidului, a transformat Rominia intr-o țară înaintată, cu industria și agricultura organizate pe baze socialiste, în plină de/voltere. Cu forte sporite, oamenii muncii din patria noastră înfăptuiesc mărețele sarcini trasate de cel de-al III-lea Congres al P.M.R., traduc in viată politica de industrializare socialistă, de dezvoltare a întregii economii naționale, de sporire a bogățiilor materiale și spirituale ale țării. Anul 1963 — cel de-al patrulea an al sesenatului — a adăugat noi succese muncii rodnice a întregului nostru popor. Producția întregii industrii a sporit cu 12,5 la sută față de 1962, a continuat să se dezvolte cu prioritate industria grea și pe această bază să se obțină realizări importante in toate ramurile economiei naționale. In prezent, Republica Populară Romina dispune de o puternică industrie constructoare de mașini — mîndrie a întregului popor — care produce mașini, utilaje și instalații perfecționate, cu calități și performante la nivelul tehnicii mondiale. Alături de alte produse noi, mașinile și utilajele noastre sunt tot mai solicitate la export. O trăsătură esențială a dezvoltării industriale o constituie valorificarea superioară resurselor naturale ale țării. Se îmbunătățește continuu repartizarea teritorială a forțelor de producție, are loc ridicarea continuă a regiunilor, raioanelor și orașelor lăsate în urmă de vechiul regim. Se înfăptuiește cu succes politica partidului orientată în mod statornic, de mulți ani, spre dezvoltarea intensivă și multilaterală a agriculturii, prin tractoarelor și mașinilor folosirea agricole perfecționate, a îngrășămintelor naturale și chimice, precum și a semințelor de înaltă productivitate, încheierea colectivizării agriculturii a exercitat o profundă inrîurire asupra tuturor domeniilor vieții sociale și economice, a țării, difici un puternic avînt muncii creatoare a poporului, pentru desăvîrșirea construcției socialismului, a deschis posibilități mari pentru creșterea continuă a producției agricole. Avîntul producției industriale și agricole, dezvoltarea științei și culturii, creșterea conștiinței socialiste a oamenilor muncii, ridicarea continuă și sistematică a nivelului de trai exprimă în modul cel mai elocvent justețea politicii științifice, creatoare, partidului nostru, însuflețește manșele largi de oameni ai muncii in lupta pentru obținerea de noi succese în îndeplinirea planului pe anul 1964, al cincilea an al sesenalului. Tovarăși. Oamenii muncii din regiunea Suceava, sub conducerea organelor și organizațiilor de partid, muncind cu hărnicie și entuziasm, obțin an de an noi și importante succese in toate domeniile de activitate. Producția industrială globală a regiunii noastre a fost in 1963 de 3,7 ori mai mare decit in anul 1950. Anul trecut colectivele de muncitori, tehnicieni și ingineri din întreprinderile re. (Continuare în pagina a 2 a)