Zori Noi, ianuarie 1965 (Anul 18, nr. 5306-5330)

1965-01-03 / nr. 5306

sV 1 i ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL SUCEAVA AL P.M.R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ȘI Spor lar ia munca în noul an întregul nostru popor a trecut pragul noului an cu legitimă mindrie patriotică pentru succesele dobindite în 1964, cu nestrămutată încredere în viitorul luminos pe care și-l făurește, în partidul care-l călăuzește cu înțelepciune și fermitate spre desăvîrșirea construcției socialismului. Așa după cum au arătat lucrările recentei sesiuni Marii Adunări Naționale, prevenderile planului de stat pe 1901 au fost realizate și depășite. Producția globală industrială obținută în 1964 este cu 14 la sută mai mare față de 1969, sporuri și mai mari înregistrîndu-se în ramurile industriei grele. A crescut mult potențialul economic al țării, creîndu-se premisele pentru succese și mai însemnate în viitor. După citeva zile de binemeritată odihnă, oamenii muncii se reîntorc la locurile de producție, însuflețiți de hotârîrea de a obține noi victorii în înfăptuirea sarcinilor din planul pe 1965 — ultimul an al sesenalului. In noul an poporul nostru intră cu un program concret de activitate. Planul de stat pe 1965 aprobat de plenara C.C. al PMR din 90 noiembrie — 1 decembrie 1964 prevede continuarea ritmurilor susținute de dezvoltare a industriei, realizarea in ultimul an al sesenalului a unei producții industriale de 2,25 ori mai mare decât în 1959 față de 2,1 ori cât s-a prevăzut în Directivele Congresului al IlI-lea al partidului. Recenta plenară a C.C. al F.M.R. și sesiunea Marii Adunări Naționale au îndreptat atenția oamenilor muncii spre asemenea probleme economice centrale cum sunt: ÎMBUNĂTĂȚIREA,CALITĂȚII PRODUSELOR, IN TOATE RAMURILE DE PRODUCȚIE, PUNEREA IN FUNCȚIUNE CA TERMEN A NOILOR OBIECTIVE PRODUCTIVE. ÎNDEPLINIREA EXEMPLARA A SARCINILOR DE EXPORT. Realizarea cu succes a acestor probleme are o importanță covârșitoare pentru dezvoltarea întregii economii naționale în perioada actuală. In anul ce a trecut succese însemnate au dobîndit și oamenii muncii din regiunea Suceava. Sub conducerea organelor și organizațiilor de partid, colectivele de muncă ale întreprinderilor industriale au îndeplinit cu 7 zile mai devreme prevederile planului anual, dînd pină la finele anului mari cantități de produse peste plan. Semnificativ este faptul că cea mai mare parte din producția obținută peste plan se datorește creșterii productivității muncii. Din plănul de stat pe 1965, oamenilor muncii din regiunea noastră le revin sarcini sporite față de 1964. In acțiunea de dezbatere a cifrelor de plan pe 1965, colectivele de muncă ale întreprinderilor manifestă inițiativă și spirit gospodăresc, descoperă noi rezerve interne ale producției, făcind propuneri valoroase. In centrul discuțiilor purtate stau problemele nătățirea calității privind îmbuproduselor, tare constituie un obiectiv esențial al întregii activități economice Cu acest prilej, se stabilesc măsuri concrete pentru îmbunătățirea continuă a calității produselor, precum și pentru îndeplinirea celorlalți indicatori ai planului. Important este ca din primele zile ale noului an să fie aplicate sistematic, în toate întreprinderile, măsuri tehnico-organizatorice eficiente pe întreg parcursul procesului de producție — de la recepționarea materiei prime pina la controlul produsului finit. Respectarea riguroasă a tehnologiei de fabricație, executarea ficărei operații la un înalt nivel tehnic, asigurarea desfășurării ritmice a producției, exercitarea controlului calității cu mai multă exigență și competență in toate fazele, ridicarea îndestriei profesionale, întărirea răspunderii personale , iată ce se cere pentru ridicarea continuă a calității produselor. Fiecare muncitor să lucreze astfel incit să poată spune cu mîndrie: lucrul acesta l-am făcut eu !... Neglijența sau nepăsarea față de calitate sînt potrivnice intereselor statului, cit și ale populației. Organele și organizațiile de partid trebuie să combată orice tendință de automulțumire față de calitatea produselor obținute la un moment dat, de a se obține economii în dauna calității, de a considera că lupta pentru calitate se rezumă la scăderea procentului de rebuturi. O atenție cu totul deosebită trebuie acordată calității produselor pentru export. Aceste produse să fie fabricate în sectoarele cel mai bine utilate din punct de vedere tehnic, să fie încredințate muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor cu cea mai înaltă calificare. O preocupare de prim ordin a întreprinderilor care produc pentru export trebuie să fie îndeplinirea exemplară a sarcinilor de livrare a mărimilor la termenele prevăzute, adoptarea cet mai operativă a producției la cerințele și exigențele pieței externe. In 1965 se va urmări în continuare valorificarea la un nivel superior a resurselor naturale ale țării. Valoarea produselor fabricate dintr-un m.c. de masă lemnoasă va trebui să fie la finele anului 1965 cu peste 86 la sută mai mare decât în 1959. Datoria muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor din economia forestieră a regiunii noastre este ca în noul an să-și sporească eforturile pentru a valorifica tot mai bine masa lemnoasă, acordând o atenție deosebită îmbunătățirii calității produselor și îndeplinirii exemplare a sarcinilor pentru export. Folosirea din plin a mecanismelor și utilajelor, îmbunătățirea în continuare a organizării muncii și extinderea metodelor înaintate se vor da posibilitate lucrătorilor din economia forestieră să ridice productivitatea muncii, să transforme în produse cu o valoare economică mai mare întreaga masă lemnoasă dată în exploatare. O condiție esențială pentru în Continuare în pagina a 2-a). Anul XIX nr. 53064 pagini 25 bani duminică 3 ianuarie 1965 CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII POPULARE ROMÎNE DECRET pentru fixarea datei alegerii deputaților în Marea Adunare Națională și în Sfaturile Populare Avînd în vedere că mandatul Marii Adunări Naționale și al sfaturilor populare expiră la 5 martie 1965. Față de dispozițiile art. 28 și 52 din Constituție, Consiliul de Stat al Republicii Populare Romîne decretează: Art. unic. — Alegerile de deputați pentru Marea Adunare Națională, precum și pentru toate sfaturile populare, vor avea loc la data de 7 martie 1965. Președintele Consiliului de Stat, București, 2 ianuarie, 1960. Nr. 1 obiesigiie ene orgnnu-oei Constituirea de birouri ale F.D.P. In ziua de 30 decembrie 1964, la Gura Humorului a avut loc ședința de constituire a biroului orășenesc al Frontului Democrației Populare. De asemenea, tot în ziua de 30 decembrie, a fost constituit biroul orășenesc Sosca al Frontului Democrației Populare. Din birourile orășenești ale Frontului Democrației Populare fac parte, reprezentanți ai organizațiilor de partid, ai sindicatelor, organizațiilor UTM, de femei și ai altor organizații obștești, muncitori fruntași,, țărani, intelectuali. în regiune au continuat ședințele de constituire a birourilor comunale ale Frontului Democrației Populare. Cilm imarlșului GMe Enesryiny-Bel rosină la pisa de radio ai televiziopeni orițeiului Nou Dragi tovarăși și prieteni. Peste câteva clipe vom rupe ultima filă din calendarul anului 1964. Marcînd hotarul a două decenii de la eliberarea țării — anul de la care ne luăm acum rămas bun a dat roade bogate în înfăptuirea mărețelor obiective stabilite de partid, a înscris noi succese ale poporului nostru în toate domeniile construcției socialiste. Lucrările recentei Sesiuni a Marii Adunări Naționale au înfățișat tabloul acestor realizări. A continuat să se dezvolte armonios și în ritm susținut întreaga economie națională , prin munca entuziastă și perseverentă a muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor, prevederile planului de stat pe anul 1964 au fost îndeplinite și depășite. Harta țării s-a îmbogățit cu noi obiective industriale prin intrarea în producție a numeroase întreprinderi dotate cu tehnică modernă ; alte întreprinderi și combinate se află în construcție, urmînd să fie date în funcțiune în anii 1965 și 1966. Toate ramurile agriculturii au continuat să se dezvolte, statul alocînd în acest scop însemnate resurse materiale , țărănimea muncitoare, lucrătorii din gospodăriile agricole de stat și stațiunile de mașini și tractoare au făcut ca și în acest an ogoarele să dea rod bogat ; un mare număr de gospodării de stat și cooperative agricole de producție au încheiat anul cu realizări remarcabile. S-au obținut noi progrese în ridicarea bunăstării oamenilor muncii — obiectiv fundamental al politicii partidului și statului nostru. Au fost luate, măsuri de sporire a salariilor, construire de locuințe, lărgirea rețelei de învățămînt și sănătate, dezvoltare a științei, artei și culturii. La capătul acestui an de muncă, patria noastră se înfățișează mai faimoasă, mai bogată, iar în această minunată imagine pe care ne-o oferă, este întruchipată munca fiecăruia dintre noi. Toate acestea sunt mărturii ale justeței politicii partidului, căreia cetățenii țării noastre îi dau viață cu entuziasmul propriu acelora ce se simt stăpîni deplini pe soarta și pe roadele muncii lor. Pe agenda anului 1964 au fost înscrise noi succese ale forțelor socialismului și păcii din întreaga lume. Crește rolul și influența sistemului mondial socialist în toate problemele majore ale contemporaneității, nn întreaga dezvoltare a societății omenești. Alături de celelalte țări socialiste, Romînia s-a manifestat ca un factor activ al vieții internaționale, militînd cu perseverență pentru promovarea principiilor coexistenței pașnice între țări cu orînduiri sociale diferite, pentru instaurarea unui climat de înțelegere, prietenie și colaborare între popoare. Republica Populară Romina și-a lărgit continuu relațiile internaționale, bucurîndu-se de prietenia și simpatia popoarelor iubitoare de pace și progres. Dragi prieteni și tovarăși. Acum, cînd trecem în revistă realizările anului care se încheie, permiteți-mi ca în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al Consiliului de Stat și al guvernului Republicii Populare Române, să adresez cele mai călduroase urări de fericire, muncă spornică și sănătate muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, activiștilor de partid și de stat, bărbați și femei, vârstnici și tineri, oameni ai muncii de toate naționalitățile tuturor acelora care nu-și precupețesc forțele și. energia pe vastul șantier al țării noastre în plin avînt. Privim înainte cu optimism și încredere, convinși că noul an va aduce poporului nostru noi victorii ,n lupta pentru înflorirea și prosperitatea patriei noastre socialiste, iar pe plan internațional, noi succese ale forțelor socialismului, democrației și păcii, destindere în relațiile internaționale, dezvoltarea colaborării pașnice dintre toate țările. Frumos și minunat este viitorul care stă în fața țării și a poporului nostru. Pentru înfăptuirea acestui viitor vă invit sa ridicăm paharul și vă adresez tradiționala urare, La Mulți Ani. Primirea de către tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej a șefilor misiunilor diplomatice acreditați în R.P. Romina Președintele Consiliului de Stat al R.P. Române, Gheorghe Gheorghiu-Dej, împreună cu președintele, Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, și președintele Marii Adunări Naționale, Ștefan Voitec, ,au primit joi la arhiată lanalatui Consiliului de Stat pe șefii misiunilor diplomatice acreditați în R.P. Romina.. Au participat Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, și George Macovescu, adjunct al ministrului afacerilor externe. Șefii misiunilor diplomatice au prezentat felicitări Consiliului de Stat și guvernului, tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, personal, cu prilejul Anului Nou, și urări de prosperitate poporului român. ■ * Tovarășii Gheorghe Gheorghiu- Dej, Ion Gheorghe Maurer și Ștefan Voitec au mulțumit pentru felicitările și mările exprimate și s-au întreținut într-o atmosferă cordială, cu șefii misiunilor prietenească, diplomatice. Președintele Consiliului de Stat al R.P. Române a felicitat pe șefii misiunilor diplomatice, urîndu-le prosperitate pentru popoarele țărilor lor și a toastat pentru prietenie, colaborare internațională și pace. In numele corpului diplomatic a răspuns ambasadorul R.S.F. Iugoslavia, Arso Milatovici. (Agerpres) REVELIO N1965 Miiiiiiiiiiiiniiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiniiii M LA DATORIE Scara de revelion. Revărsare de lumini, muzică și veselie. Belșug pe mese și voioșie in inimile celor adunați să primească Anul Nou așa cum se cuvine. Dacă marea majoritate a oamenilor au întimpinat noul an în fața aparatelor de radio, cu cupele pline, alții l-au intimpinat la locul lor de muncă. Pe cîțiva dintre aceștia încercăm să vii prezentăm în rindurile de față. La Depoul C.F.R. Suceava-Nord forfota e cea obișnuită altor nopți. Locomotivele trec grăbite pe șinele lunii scrîșnind la macaze, pornind înspre Dărmănești sau Verești. Aceeași exactitate ca întotdeauna caracterizează sosirile și plecările trenurilor. De la panoul de centralizare electrodinamică, impiegatul de mișcare Octavian Popescu dirijează întreaga activitate a statici. Anul Nou îl găsește la datorie, în fața panoului, dirijind circulația pe calea ferată. Mecanicul Ion Munteanu și fochistul Vasile Ilincar au făcut noaptea de revelion împreună, pe locomotivă. Ei au condus primul tren de persoane din anul 1965, care a plecat din stația C.F.R. Suceava Nord, spre Vatra Dumei. Cu semnalele locomotivei, ei au salutat noul an, plini de încredere că acesta le va aduce și mai multe satisfacții decât anul ce a trecut. Un altul care a primit noul an la locul său de muncă este dispecerul Traian Stamate de la stația de 110 KW. din Suceava. In fața panoului, urmărind mersul aparatelor, el a vegheat în prima noapte a anului 1965, ca de altfel și multe alte nopți din anul care a trecut, ca cele două mari unități industriale din lunca Sucevei, ca și orașul, în general, să nu ducă lipsă de energie electrică. Atenția sa nu i-a slăbit o clipă, astfel că stafia a funcționat normal, neînregistrîndu-se nici un fel de defecțiuni. Următorul popas l-am făcut la spitalul unificat din Suceava. Pe coridoarele tăcute ale secției chirurgie pașii medicului de gardă Mircea D Unici, abia se auzeau. Primele clipe ale noului an l-au găsit la dindu-le căpătîiul celor bolnavi, o încurajare, un sfat, sau administrindu-le tratamentul necesar. Cel ce în noaptea de revelion a ridicat receptorul telefonului și a format 09 a auzit, fără-ndoială, glasul binevoitor al telefonistelor de la serviciul interurban Rădică Curcă, Iulia Luncă, Silvia Popa. Și dacă au trebuit să transmită un mesaj telefonic, o felicitare în noaptea de revelion, au fost serviți cu promptitudine de telefonistele amintite mai sus. Revelion 1965. In fața cupelor pline, sau la foad de muncă, oamenii au primit cu veselie și încredere noul an, cu dorințe pentru a căror îndeplinire vor munci toți cu avînt. „Hai, noroc și la mulți ani! Ripiceni, comună cu renume pe meleagurile Săvenilor, atit în privința hărniciei oamenilor de aici, cit și a felului cum știu ei să petreacă. Există o tradiție la Ripiceni ca noaptea Anului Nou să fie petrecută împreună, intr-un cadru sărbătoresc. Și de data aceasta, în sala cinematografului din centrul de comună, a fost mare veselie. Peste 200 persoane s-au adunat de cu seară aici și au luat loc în jurul meselor încărcate cu tradiționalele mîncăruri și cu. . . vin din belșug. Membri ai consiliului de conducere al cooperativei agricole de producție din această comună și brigadieri, șefi de echipă și îngrijitori de animale, fruntași ai recoltelor bogate, cu toții dimpreună au întimpinat cum se cuvine sosirea Anului Nou. — Hai, noroc și la mulți ani ! — această urare a fost rostită de nu știu cîte ori și aici, la revelionul ripicenenilor, ca și pretutindeni , de altfel, urare însoțită, desigur, de clinchetul paharelor pline. Și au fost acolo brigadieri harnici ca Ion D. Ciocoiu, Jan Ciocoiu și Ion Carabulea, șefi de echipă ca Gheorghe Bernat și Maria Gh. Ene, îngrijitori de vaci ca Petru Clipa și Dumitru I. Belinschi, ciobanul Mihai Ene, fruntași ai recoltelor bogate ca Nicolae Iosub, Gheorghe Duculescu, Dumitru D. Ciobanu și atîția alții. Au ciocnit pahare pline pentru viața nouă, făurită sub conducerea partidului, pentru succesele dobîndite în anul 1964, pentru producțiile mari de porumb (5.008 kg. știuleți la hectar de pe 529 ha.), de floarea-soarelui (1.828 kg. la hectar), de sfeclă de zahăr (20 tone la hectar) ; au ciocnit pahare pline pentru noul an, 1965, pentru succesele viitoare. — Hai, noroc și la mulți ani ! — această urare, deși rostită de atîtea ori în noaptea de Anul Nou, n-a plictisit pe nimeni, ci din contra a constituit un mijloc de a îmbia și mai mult la veselie. Și, după cum am spus, la revelionul membrilor cooperativei agricole de producție din Ripiceni a fost destulă veselie. D. T. IACOBEANU . Aspect de la revelionul tineretului din orașul Suceava. (Citiți în pag. a II-a relatări de la acest revelion). x w wwv wwwww wwww ww www Printre chimiștii suceveni împodobită feeric, sala de mese de la cantina Combinatului de celuloză și hârlie din Suceava sugera, în noaptea de Anul Nou, cînd imaginea unui peisaj de munte cu prospețimea imaculată a zăpezii, cînd atmosfera de carnaval la care și-au dat întâlnire personaje din basme. In acest decor, cu tradiționalul brad frumos împodobit, ghirlande de becuri multicolore și jocuri de artificii, s-a desfășurat masa tovărășească de revelion. 220 de familii de muncitori, tehnicieni, ingineri și funcționari au întîmpinat Anul Nou toastînd pentru noi succese în activitatea combinatului, pentru fericire în viața de toate zilele. Erau printre participanți, inginerul Gheorghe Asandei, tînărul Viorel Jucan, evidențiat luna de lună in întrecerea socialistă pe anul 1984, soții Ciornei, amindoi fruntași în secția de confecționat saci și pungi. Răvașe, surprize, uraturi au întregit programul de revelion pregătit cu grijă de artiștii amatori. Veselia și voia buna au domnit pina în zori. In schimbul de noapte, cei rămași la datorie au elaborat prima șarjă de celuloză din noul ani. La locul lor de muncă au vegheat cu atenție buna funcționare a mașinilor de la pupitrele automate de comandă maiștrii Nicolae Halițchi și Gheorghe Arușoaie din secția celuloză, Ene Toader, conductor de mașină la secția de hârtie cu ajutorul său Dumitru Munteanu. Intr-o atmosferă plǎcutá, plină de veselie La colțul roșu al uzinelor, textiliștii botoșăneni au întimpinat noul an reuniți în jurul meselor, pline cu mîncăruri și băuturi alese. Pomul de iarnă, frumos împodobit, ghirlandele multicolore, lumina feerică a lămpilor de neon, orchestra comitetului sindicatului, toate au sporit frumusețea petrecerii revelionului. Prin efortul lor colectiv, harnicii textiliști au înscris în timpul anului trecut multe succese în producție. De aceea, tot în colectiv, ei au întimpinat sosirea noului an. Se aflau în sală, alături de ceilalți, filatoarea Aglaia Cuceag, maistrul Petru Sumanaru, inginerii Augustin Rațiu și Ion Floarea, împreună cu familiile lor. Cu toții s-au distrat de minune cînd ceilalți tovarăși ai lor de muncă, care activează în formațiile artistice ale uzinei au prezentat plugușorul și momente vesele. Toată noaptea surprizele n-au contenit. O surpriză plăcută au constituit-o răvașele de care s-au bucurat fruntașele uzinei, filatoarele Aneta Negru și Vasilca Mîndrescu, țesătoarele Elena Onofrei și Ecaterina Boghițoi, maistrul Gheorghe Bagiu și atîția alții. Cînd ceasornicul a vestit cu douăsprezece bătăi venirea noului an, cei prezenți au fost felicitați de către inginerul Gheorghe Voicu, directorul uzinei. Se toastează pentru noi succese în muncă, sub conducerea partidului, pentru patrie, pentru fericirea celor dragi, pentru pace. Peste 130 de textiliști au petrecut un plăcut revelion colectiv. 140 cadre didactice, salariați de la S.M.T. Botoșani și întreprinderea regională piscicolă au petrecut revelionul la școala profesională de mecanici agricoli. Printre cei prezenți se aflau și profesorul Jorj Plaidău, inginerul Dan Protopopescu, profesoara Lucia Lungu, maistrul I. Vasilică. Atmosfera e sărbătorească. Fiecare petrece de minune și se bucură de surprizele plăcute pregătite de organizatorii revelionului. Și acum își amintesc de frumoasele clipe cînd luminile s-au stins și de pe buzele fiecăruia s-a desprins tradiționala urare „La mulți ani“. Cu toții au ciocnit pahare urîndu-și noi succese în munca de educare a tineretului. JANETA IVEXLER ★ Cu bucurie în inimi Sosirea Anului Nou i-a găsit pe cimpulungeni cu toate luminile aprinse, cu mesele încărcate și mai ales, cu multă, multă voioșie. Cei mai mulți dintre ei l-au primit împreună cu tovarășii lor de muncă, întrucît și-au petrecut noaptea la revelioanele colective organizate în oraș. Muncitorii, minerii și tehnicienii, cât și ceilalți salariați ai fabricii de mucava „Molidul", din comuna Vama, cei ai întreprinderii tiere Moldovița și ai altor forestinități industriale din raionul Câmpulung și-au petrecut în veselie și bunăvoie noaptea de rnul Nou la revelioanele colective organizate de aceste unități. Colectivul de muncă de la moderna fabrică de conserve de lapte „Ramul" și-a petrecut revelionul la noul și frumosul restaurant cîmpulungean „CarpațiV Printre cei pe care i-am văzut, aici, în fața meselor încărcate cu bunătăți, sărbătorind sosirea Noului An, se aflau evidențiații în întrecerea socialistă Filaret Catargiu, Simion Titunar, D. Nisior, Maria Tipa și alții, împreună cu familiile lor. Alți oameni ai muncii din Câmpulung sau din alte localități și-au petrecut revelionul la frumoasele cabane turistice Deia și Rarău. Ei au toastat pentru conducătorul înțelept al poporului nostru — P.M.R., pentru înflorirea patriei socialiste, pentru pace In lumea întreagă ,v. idrocopiuc