Zori Noi, mai 1966 (Anul 19, nr. 5717-5742)

1966-05-03 / nr. 5717

/ Intr-o atmosferă de puternic entuziasm, întregul popor a sărbătorit ziua de 1 Mai - Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc Anul XX nr. 57174 pagini 25 bani marți 3 mai 1966 Organ al Comitetului regional Suceava al P.C.R. și al Sfatului popular regional MAREA ADAM ÎN CAPITAL, 1 Mai 1966, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, în lupta pentru libertate, pentru pace, democrație și socialism. Desfășurată în acest an în preajma celei de-a 45-a aniversări a Partidului Comunist Român, marea sărbătoare a oamenilor muncii a prilejuit o nouă și vibrantă afirmare a dragostei poporului față de partid, a încrederii nestrămutate în politica sa înțeleaptă. In Întâmpinarea marii sărbători și-au unit energiile lor creatoare, obținînd remarcabile succese: constructorii hidrocentralelor de pe Argeș și de la Porțile de Fier, ai marelui Combinat siderurgic de la Galați, cei care arcuiesc peste munți magistralele electrice sau scot din inima munților comori de minerale, muncitorii uzinelor cu vechi tradiții de luptă și cei ai întreprinderilor create în ultimii ani, lucrătorii ogoarelor, oamenii de știință și artă, toți acei care cu brațele și mintea înfăptuiesc hotărîrile Congresului al IX- lea al Partidului Comunist Român, dăruind patriei noi avuții materiale și spirituale. Demonstrațiile care au avut loc în această zi în Capitală și în toate marile orașe ale țării au exprimat cu intensitate și strălucire gândurile și sentimentele patriotice și internaționaliste ale oamenilor muncii. La București, 250.000 de cetățeni și-au dat întîlnire în Piața Aviatorilor, tradiționalul loc de desfășurare a marilor sărbători populare. Ei au regăsit aici atmosfera de zile mari, subliniată parcă mai pregnant de lumina aurie a acestui anotimp, cînd se va pătrunde în muguri și frunze, trezind la viață natura. O primăvară pe care o trăiește și patria noastră. O primăvară a istoriei sale, cînd toate forțele creatoare ale poporului cunosc o înflorire fără precedent, pornite intr-un nestăvilit elan să transpună în fapte vastul și însuflețitorul program de dezvoltare multilaterală a țării elaborat de Congresul al IX-lea al partidului. Semnificația acestei zile este simbolizată de marele glob pămîntesc, care domină piața de la înălțimea tribunei centrale, deasupra căruia se înalță un mare steag roșu cu data festivă 1 Mai, pe panglica purpurie ce-l înconjoară este înscrisă chemarea de luptă: „Proletari din toate țările, uniți-vă!“. Steme ale partidului și patriei încadrează tribuna centrală. In partea cealaltă a pieței, în centru, se înalță un mare medalion cu portretele dascălilor proletariatului — Marx - Engels - Lenin. Fluturînd în primăvară, adierea vîntului de fiamma purpurii se îngemănează cu tricolorul steagurilor patriei. Sute de drapele se înalță deasupra mulțimii aflate în piață pentru a lua parte la miting. Oamenii muncii poartă stemele partidului și țării, tablouri ale lui Marx, Engels, Lenin, al fiului credincios al poporului nostru — Gheorghe Gheorghiu - Dej, portretele membrilor Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., grafice ilustrând realizări ale economiei noastre naționale, nenumărate buchete de flori. Aerul vibrează de urările reluate de mii de glasuri și care sunt înscrise pe mari pancarte deasupra tribunelor : „Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni !“, „Trăiască Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul și organizatorul tuturor victoriilor noastre !“, „Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie, Republica Socialistă România !", „Trăiască poporul român, constructor al socialismului !“, „Trăiască unitatea țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale !“, „Trăiască pacea și prietenia între popoare !“. Ora 9. Miile de oameni ai muncii aflați în piață salută cu aplauze și urale îndelungi pe tovarășii Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraș, Alexandru Drăghici, Petre Borilă, Constantin Drăgan, Alexandru Moghioroș, Paul Niculescu- Mizil, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, pe membrii supleanți ai Comitetului Executiv și secretarii Comitetului Central al Partidului Comunist Român, pe vicepreședinții Consiliului de Stat și ai Consiliului de Miniștri, care urcă în tribuna oficiala. în tribuna oficială iau loc, de asemenea, membri și membri supleanți ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului. In celelalte tribune sunt prezenți conducătorii organizațiilor de masă și ai instituțiilor centrale, reprezentanți ai întreprinderilor și instituțiilor bucureștene, numeroși fruntași în întrecerea socialistă, academicieni și alți oameni de știință și cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști. Sunt prezenți șefi ai misiunilor diplomatice acreditați în țara noastră și alți membri ai corpului diplomatic. Asistă numeroși oaspeți de peste hotare, invitați la sărbătorirea Zilei internaționale a oamenilor muncii. Răsună solemn acordurile Imnului de stat al Republicii Socialiste România, începe mitingul de preludiu al marii demonstrații a oamenilor muncii. El este deschis de tovarășul Florian Dănălache, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului orășenesc de partid București, Ia cuvîntul Niculescu-Mizil, tovarășul Paul membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.H. Cuvîntarea este subliniată în repetate rînduri de aplauze și urate îndelungate. Mitingul ia sfîrșit într-o atmosferă de puternică însuflețire. . Douăzeci de trompeți vestesc apoi sosirea pionierilor. Intr-o continuă revărsare, copii, îmbrăcați în costume de culoarea cerului de primăvară, pătrund în marea piață legănînd în mîinile tinere flori de toate culorile curcubeului, parcă vin în coloană înseși poienile și livezile țării. In frunte, o gardă de zece pionieri poartă tricolorul scump al țării și drapelul organizației lor. de în timp ce peste piață aerul primăvară vibrează de uralele copiilor care scandează numele drag al partidului, un stol de fetițe și băieți urcă la tribună și oferă conducătorilor de partid și de stat buchete de flori. Flori pentru Partidul Comunist Român — părintele iubit al copiilor țării, flori pentru cei 45 de ani de lupte și de victorii ai partidului, flori pentru cei care conduc minunatul nostru popor către culmile civilizației socialiste. Care alegorice trec prin fața tribunelor, încărcate cu simboluri înfățișînd viața fericită a copiilor noștri, multiplele activități prin care se pregătesc să devină constructori destoinici și puternici, „schimbul de mîine“ capabil să duca mai departe steagul victoriilor câștigate de părinții lor. După pionieri — însoțiți tot timpul de aplauzele celor din tribune — pătrund în piață oamenii muncii. E o revărsare de forță și entuziasm. In fruntea coloanelor de demonstranți e purtată de brațe vînjoase de muncitori, o mare lozincă — „Trăiască 1 Mai“. Urmează grupuri de muncitori purtînd portrete ale clasicilor marxism-leninismului. Alte grupuri compacte aduc stemele Partidului Comunist Român și Republicii Socialiste România încadrate de rînduri nesfîrșite de steaguri roșii și tricolore. Citim pe mari pancarte cuvinte de salut adresate în această zi a solidarității internaționale a celor ce muncesc popoarelor frățești din țările socialiste. Apropiatul eveniment din viața țării noastre este întruchipat de urarea : „Trăiască a 45-a aniversare a Partidului Comunist Român !“, în șuvoiul uriaș al demonstranților se văd portretele conducătorilor partidului și statului nostru. Tabloul mărețelor înfăptuiri cu care se mîndrește poporul este redat în graiul solemn dar elocvent al graficelor și cifrelor. Bucureștenii țin să raporteze realizările cu care ei întîmpină aniversarea partidului. Cifrele înscrise pe panouri evidențiază noi și importante succese. Volumul global al producției industriale a Capitalei este în prezent de 2,28 ori mai mare decât în 1959, iar ritmul anual de creștere a producției a fost în perioada 1959 —1965 de 14,7 la sută. Bucureștiul, cel mai important centru industrial al țării, produce aproape un sfert din întreaga producție industrială. „De partid condus poporul își clădește viitorul“ — „Cel de-al nouălea Congres, nou imbold pentru progres“, sunt lozinci pe care mii de demonstranți le scandează plini de însuflețire. Pentru ei, pentru toți oamenii muncii, realizările remarcabile dobîndite în dezvoltarea economiei și culturii sunt indisolubil legate de politica înțeleaptă a partidului, de desăvîrșire a construcției socialiste în patria noastră. Trei coloane și-au unit, aici în piață, rîndurile pline de dinamism, compacte Păstrînd tradiția, deschid demonstrația cei ce muncesc în raioanele „23 August“, „Tudor Vladimirescu“ și „Grivița Roșie“. în frunte sunt colectivele marilor întreprinderi constructoare de mașini „23 August“, „Timpuri Noi“ și „Grivița Roșie“. Cu puternice aplauze sunt primiți muncitorii uzinelor construite în ultimii ani, printre care: fabrica de mașiniunelte și agregate și cea de ALEXANDRU BRAD ADRIAN IONESCU MIRCEA IONESCU Redactori ai Agerpres (Continuare în pag. a III-a) DEMONSTRAȚIE ENILOR MUNCII T“! Cuvîntarea tovarășului , Paul Niculescu-Mizil Dragi tovarăși, Dragi oaspeți de peste hotare, Poporul român sărbătorește astăzi, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției în lupta pentru libertate și viață mai bună, pentru pace, democrație și socialism. Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Guvernul Republicii Socialiste România adresează muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, un fierbinte salut, felicitări pentru realizările de seamă obținute în dezvoltarea economiei și culturii, urări de noi succese în activitatea neobosită pentru înflorirea patriei socialiste ! Exprimând sentimentele întregului popor român, adresăm un salut frățesc oaspeților noștri, tuturor delegaților de peste hotare, care participă împreună cu noi la această sărbătoare. Sărbătorim ! Mai în condițiile cînd întregul nostru popor înfăptuiește cu hotărîre și elan programul cel de-al IX-lea elaborat de Congres al Partidului Comunist Român. Anul care a trecut de la acest Congres de însemnătate istorică a fost bogat în evenimente. •Marile izbînzi ale poporului, profundele transformări revoluționare care au schimbat din temelii înfățișarea patriei și-au găsit consacrarea în Constituția Republicii Socialiste România. Planul de șase ani a fost încheiat cu succes. Cu deosebită satisfacție relevăm rezultatele bune cu care poporul nostru a început înfăptuirea prevederilor noului cincinal. Planul producției industriale pe primele 3 luni ale anului în curs a fost îndeplinit în proporție de 102,2 la sută. Producția globală industrială realizată în acest trimestru este de aproape două ori și jumătate mai mare decât întreaga producție a anului 1938. Se înfăptuiesc cu succes sarcinile stabilite de partid privind îmbunătățirea conducerii și planificării agriculturii, dezvoltarea înzestrării ei tehnicomateriale, sporirea producției agricole, ridicarea nivelului de viață și cultură în sate noastre. Lucrările de primăvară se desfășoară în condițiuni bune, însămînțările fiind terminate în majoritatea regiunilor țării. Oamenii de știință, artă și cultură, întreaga intelectualitate participă activ la opera de construcție socialistă, consacră talentul și energia lor creatoare dezvoltării economiei și culturii, înfloririi patriei. Succesele obținute în timpul scurt care a trecut de la Congresul partidului ne întăresc convingerea că poporul nostru, ■ strîns unit în jurul încercatei sale călăuze — Partidul Comunist Român — va da viață obiectivelor însuflețitoare stabilite de Congres, spre binele și prosperitatea națiunii noastre socialiste. Tovarăși. Epoca noastră se caracterizează prin mari schimbări sociale, prin întărirea forțelor mondiale ale socialismului, intensificarea luptei popoarelor împotriva imperialismului, pentru suveranitate și independență, prin amploarea crescîndă a acțiunilor clasei muncitoare, a mișcării de eliberare națională, a mișcărilor democratice, pentru pace și progres social. Sub steagul atotbiruitor al marxism-leninismului, popoarele țărilor socialiste dobîndesc victorii însemnate în făurirea noii orînduiri, sporind astfel forța economică, socială, politică și militară a sistemului socialist mondial, înrîurirea pe care acesta o exercită asupra dezvoltării istorice. Corespunzător intereselor fundamentale ale poporului român, ale cauzei socialismului și păcii, țara noastră pune în centrul politicii sale externe alianța frățească cu statele socialiste, dezvoltă multilateral legăturile de prietenie și colaborare cu toate țările sistemului mondial socialist. " Cu prilejul zilei de 1 Mai, transmitem popoarelor din Uniunea Sovietică, China, Bulgaria, Iugoslavia, Ungaria, Cehoslovacia, Polonia, Republica Democrată Germană, Albania, Republica Democrată Vietnam, Republica Populară Democrată Coreeană, Mongolia, Cuba un cald salut tovărășesc, sincere,urări de noi succese în opera de construire a socialismului și comunismului! România socialistă militează activ pentru promovarea în relațiile internaționale a principiilor suveranității și independenței naționale, egalității în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, pentru respectarea strictă a dreptului sfînt al fiecărui popor de a-și hotărî soarta, de a-și afirma singur ființa națională, de a-și alege nestingherit ,calea dezvoltării politice și economice. Consecvent acestor principii, poporul nostru își manifestă deplina adeziune la cauza dreaptă a poporului vietnamez, sprijină lupta sa eroică pentru libertate și independență. Condamnînd agresiunea Statelor Unite în Vietnam, România se pronunță pentru încetarea bombardamentelor împotriva R. D. Vietnam, pentru retragerea tuturor trupelor (Continuare in pag. a III-a) MASA TOVARAȘEASCA OFERITĂ DE C.C. AL P C.R. Duminică la amiază, după marea demonstrație de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, a avut loc o masă tovărășească oferită de Comitetul Central al Partidului Comunist Român, la Palatul Snagov. Au participat tovarășii : Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol,Alexandru Bîrlădeanu, Alexandru Drăghici, Petre Borilă, Constantin Drăgan, Alexandru Moghioroș, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjariu -Ștefan Voitec, membrii supleanți ai Comitetului Executiv, secretarii C. C. al P. C. R., membri și membri supleanți ai C. C. al P. C. R. membrii Consiliului de Stat și ai guvernului, șefi ai unor instituții centrale, activiști de partid, numeroși veterani ai mișcării revoluționare din țara noastră. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., luînd cuvîntul, a felicitat pe cei prezenți cu ocazia sărbătoririi zilei de 1 Mai — ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua muncii și a primăverii. Vorbitorul s-a referit la tradițiile vechi ale mișcării muncitorești din țara noastră, la activitatea primelor cercuri socialiste, a partidului socialist, creat în 1893, care au premers lupta revoluționară a partidului comunist. El a amintit apoi felul în care comuniștii, oamenii muncii sărbătoreau ziua de 1 Mai în anii grei ai ilegalității, în condițiile luptei de clasă, demonstrațiile, mitingurile, manifestațiile, serbările câmpenești organizate cu acest prilej. Evocînd puternica demonstrație de la 1 Mai 1939, vorbitorul a subliniat lupta desfășurată de comuniști, de forțele progresiste ale poporului român împotriva fascismului, a înfeudării țării Germaniei hitleriste, împotriva pregătirii războiului antisovietic, pentru apărarea intereselor vitale ale poporului, a independenței și suveranității patriei. El a amintit lupta desfășurată de Partidul Comunist pentru mobilizarea tuturor forțelor patriotice ale poporului român în vederea răsturnării dictaturii militaro-fasciste, eliberării României, revoluției și transformării socialiste a societății. Sărbătorim acum ziua de 1 Mai — a spus vorbitorul — în condițiile unor mari victorii în opera de desăvârșire a construcției socialiste, la care și-au dat contribuția, în diferitele etape ale luptei revoluționare, vechii militanți ai partidului și mișcării muncitorești, toate generațiile. In încheiere, tovarășul Nicolae Ceaușescu a toastat pentru Partidul Comunist, pentru activul său, pentru veteranii mișcării revoluționare, pentru poporul român — creatorul a tot ceea ce s-a făurit de-a lungul anilor in patria noastră socialistă, pentru unitatea țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești, pentru solidaritatea oamenilor muncii din întreaga lume în lupta pentru pace, democrație și socialism. (Agerpres) Tribuna oficială din piața „23 August“ — Suceava Dimineața zilei de 1 Mai a găsit Suceava, asemenea tuturor localităților patriei noastre, îmbrăcată în haine de sărbătoare. In primăvăratec, adierea vîntului pe edificiile orașului, flutură steaguri roșii și tricolore; pe fațadele clădirilor se află portretele marilor dascăli ai proletariatului — Marx, Engels, Lenin — lozinci care cinstesc ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii, Partidul Comunist Român, inspiratorul și organizatorul victoriilor națiunii noastre, pe drumul desăvârșirii construcției socialiste, încă din primele ore ale zilei, străzile par imense fluvii se revarsă, coloanele nesfîrșite ale oamenilor muncii din orașul reședință de regiune și din localitățile învecinate, exprimîndu-și bucuria lor de a trăi într-o țară minunată, dragostea și recunoștința pentru partidul nostru, hotărîrea de a cinsti prin rezultate tot mai bune cea de a 45-a aniversare de la crearea Partidului Comunist Român. Florile pe care miile de demonstranți le poartă alături de drapelele sub faldurii cărora am obținut mărețele victorii de pînă acum, de portretele conducătorilor dului nostru, de graf {cele partide, care se află înscrise realizările în producție ale unităților economice, sau cifre privind dezvoltarea unor sectoare de activitate dau Sucevei imaginea de „veselă grădină“, cum a numit poetul Bucovina, astăzi colț înflorit din imensa grădină a României socialiste. Orele 9,30. In tribunele din piața centrală a orașului iau loc tovarășii Vasile Potop, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului regional Suceava al P.C.R., Emil Bobu, membru al C. C. al P.C.R., președintele comitetului executiv al sfatului popular regional, Gh. Dop, Petru Berică, Șt. Panaitiu, Tudor Doni, secretari ai comite(Continuare în pag. a H-a) LA SUCEAVA