Zori Noi, iunie 1968 (Anul 21, nr. 6363-6388)

1968-06-01 / nr. 6363

jY Organ al Comitetului Județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean provizoriu Universitățile populare Tentația perfecționării continue, multilaterale, exprimată cel mai bine prin setea nepotolită de cunoștințe, de informație, căreia vechea curiozitate umană abia dacă i se poate alătura, constituie una dintre caracteristicile spirituale majore, de netăgăduit, ale epocii contemporane. Este vorba, desigur, de reflectarea în viața individului a accelerării într-un grad nemaiîntâlnit a ritmului progresului tehnicii, științei și culturii: omul, autorul unor mutații uriașe în viața socială, ca și în producția materială, este hotărît să țină neîntîrziat pasul cu aceste mari transformări. Una din consecințe, și nu cea din urmă, este prelungirea perioadei de formație dincolo de granița tradițională, vîrsta tinereții. Apoi, datorită solicitărilor multiple ale realității, munca individuală de formare continuă a personalității, de desăvîrșire nu se mai poate limita la o unică direcție, cea profesională. Sînt necesare aprofundarea unor domenii înrudite, cunoașterea unor limbi străine de circulație, în sfîrșit, atingerea unui nivel de cultură care să faciliteze munca în sectorul de specialitate. Fără îndoială, societatea fiind direct interesată în procesul desăvîrșirii personalității individuale, sprijină și organizează în diferite forme eforturile de acumulare sistematică a cuceririlor științei și culturii. Intre acestea, universitățile populare ocupă un loc însemnat, datorită îndeosebi ariei largi de cuprindere, categoriilor individuale extrem de diverse — ca vîrstă, profesie, nivel de pregătire, aspirații etc. — cărora li se adresează. In județul nostru funcționează patru instituții de acest gen, pe lingă casele de cultură din Suceava, Rădăuți, Cîmpulung și Fălticeni. In anul de studii care în unele locuri s-a încheiat, în altele urmează să se încheie (pînă la 15 iunie), au putut fi consemnate unele succese certe în ceea ce privește calitatea cursurilor predate, însușirea cunoștințelor, participarea etc. In special la Rădăuți, frecvența cursanților a fost bună, creîndu-se prin aceasta condiția hotărîtoare pentru un studiu temeinic. Totodată, însă, experiența anului 1967—1968 ridică și unele probleme, la care — în perioada „vacanței de vară“ — trebuie să li se răspundă în modul cel mai adecvat. Este vorba, mai întîi, de tematica cursurilor de informare generală, nu întotdeauna suficient de interesantă la universitățile populare din județul nostru și, în consecință, lipsită uneori de... popularitate. Foarte semnificativ, în această direcție, ni se pare faptul că dacă la cursurile de limbi străine a existat în toate centrele un aflux deosebit de public, o bună frecvență la ore, în schimb cursurile pe diverse teme (istorie, literatură, etică etc.) au atras puțini participanți. La Suceava, de pildă, aceste cursuri au fost întrerupte încă din iarnă, din lipsă de asistență, în afară de orice discuție, tematica cursurilor de informare generală se vede a fi insuficient gîndită, nu pleacă încă de la sondarea largă a intereselor diverselor categorii umane, cu alte cuvinte, este stabilită „de la catedră“. Iată, de pildă, „Mica enciclopedie“ (în programul universităților populare din Suceava și Fălticeni), curs care poate cuprinde orice, în orice ordine și din orice domeniu, deci poate atrage pe oricine sau... pe nimeni. Sau, la fel, nu poți să nu te întrebi dacă „Istoria poporului român“ poate fi trata C. CIOLCA (Continuare în pagina a IlI-a) vremea în ultimele 21 de ore, vremea a fost frumoasă cu cerul mai mult senin. Vîntul a suflat slab piuă la potrivit din sectorul sudic. Temperatura aerului în creștere ușoară. Maximele au fost cuprinse intre 21 grade la Poiana Stampei și 24 grade la Suceava, Rădăuți și Fălticeni, iar minimele din cursul nopții între 3 grade la Poiana Stampei și 10 grade la Fălticeni. Ieri dimineață la ora opt temperatura a fost cuprinsa între 11 grade la Cîmpulung și Poiana Stampei și 15 grade la Suceava. La Razău temperatura a oscilat între 6 și 18 grade, iar Ieri dimineață la ora opt a fost de 8 grade. Pentru următoarele 3 zile, vreme instabilă cu cerul temporar acoperit. Vor cădea ploi de scurtă durată. Vîntul va sufla potrivit din nord-vest. Temperatura aerului staționară. Minimele vor fi cuprinse între 6 si 10 grade, iar maximele între 18 și 21 grade. La I. M. I. L. Rădăuți a început fabricarea în serie a primelor piese (bolțuri) destinate Uzinei de autoturisme din Colibaș. Pentru precizie și durabilitate, a fost adusă o instalație ultramodernă CIF, (curenți de înaltă frecvență) cu ajutorul căreia se execută prin încălzire și răcire tratarea bolțurilor. In clișeu , maistrul Gh. Doroșcan supraveghind funcționarea mașinii de la tabloul de comandă Foto : D. VINTILA Viața economica De ce industria locală întîrzîe să adopte soluții productive eficiente ? Unitățile economiei locale includ în activitatea lor sectoare care solicită un volum mare de muncă. Unele s-au efectuat, ani la rînd, manual. Parte dintre ele au fost mecanizate, folosindu-se instalații, mecanisme al căror randament este mai mult sau mai puțin eficient. Altele solicită în continuare eforturi substanțiale din partea muncitorilor. Făcînd o apreciere globală asupra gradului de mecanizare, de perfecționare a producției, se constată existența, într-o pondere apreciabilă, a unor soluții și procedee depășite. Ele constituie punctul de plecare a unor indicatori inferiori ai eficienței economice: productivitate scăzută, cheltuieli materiale superioare. Extinderea electrificării la toate secțiile de activitate, la toate locurile de muncă ar înlătura astfel de neajunsuri. Ar fi scoase din funcție mijloace de bază pentru care se percep anual sume importante drept amortizări, volumul și, implicit, cheltuielile reparațiilor s-ar diminua substanțial etc. întreruperile sau stagnările în producție, generate de utilizarea unor mecanisme cu un grad înaintat de uzură, ar fi și ele mult reduse. Concomitent, combustibilul superior, în cantități de loc neglijabile, ar căpăta, în alte domenii ale economiei, o valorificare superioară. Deducem, din cele relatate, că în unitățile economiei locale există posibilități reale, cu avantaje evidente, de extindere a utilizării energiei electrice. Normal ar fi, avînd în vedere cerințele exigente ale organizării științifice a producției și a muncii, ca valorificării acestei substanțiale rezerve să i se acorde o atenție deosebită. Dar, fapt de neînțeles, lucrurile se petrec tocmai invers. Există în acest sens o reținere nejustificată, atît din partea direcției județene a industriei locale, cit și a întreprinderilor. Un exemplu concludent, din care reiese lipsa de preocupare pentru gospodărirea bunurilor materiale și bănești, îl oferă întreprinderea de industrie locală din Fălticeni. La secția a doua de mobilă nu există post de transformare. Secția este racordată la rețeaua de distribuție a orașului. Cum puterea instalată crește, prin renunțarea la transmisia mecanică centrală, ineficientă, și adoptarea acționării electromecanice individuale, apar căderi de tensiune. Se folosește, concomitent, centrala Diesel - electrică proprie. Nu sunt satisfăcute totuși cerințele de energie. Conducerea întreprinderii, în loc să stabilească împreună cu electricitate întreprinderea de Suceava soluția optimă de rezolvare a acestei situații (montarea unui post de transformare în incinta secției sau redimensionarea rețelei de distribuție), a recurs la achiziționarea unor grupuri electrogene pentru amplificarea centralei proprii. In afară de cheltuielile făcute cu achiziționarea grupurilor, se vor înscrie alte pierderi prin blocarea unor cantități mult sporite de combustibil superior, întreținere și reparații, crearea unor posturi noi de deservire etc. Astfel de exemple se întîlnesc și la alte întreprinderi. Ing. TUDOR CHETRICEANU inspector energetic șef, Inspectoratul energetic Suceava N. GROZA (Continuare în pagina a III-a) VvvxxnxxXXNXXxnv>.nxxVXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX\XXXXXXXXXXXXXXXXXXVXVXKXXXXXXXXV>XVXX.VXXXXXXXXXXXXXXXXXVXXXXVXXXXXXXXXXXXXV In acest număr: COPIII VĂ INVITĂ LA O CĂLĂTORIE ÎN TIMP In pag. 2 R DIALOG in pag 2 ■ CURIER BIBLIOGRAFIC In pag. 3 Evenimentele zilei în EUROPA ASIA AMERICA AFRICA In pag. 4 BRIONI 31. — Trimișii speciali Agerpres, S. Strujan și N. Plopeanu, transmit: Vineri după-amiază, tovarășa Iovanka Broz a oferit la Brioni un ceai în cinstea tovarășei Elena Ceaușescu. Au participat tovarășele Elena Maurer și Maria Mămășan, Ștefița Șpiliak, Tatiana Dugonici, Milka Petrici. Ceaiul s-a desfășurat într-o atmosferă prietenească. ADUNĂRI DE CONSTITUIRE A COMITETELOR COMUNALE DE PARTID ȘI A CONSILIILOR POPULARE Ca urmare a încheierii acțiunii de delimitare administrativ-teritorială a municipiilor, orașelor și comunelor, în lumina măsurilor adoptate de Conferința Națională a partidului pentru perfecționarea întregii vieți și activități economice și sociale, în județul Suceava a început desfășurarea adunărilor comuniștilor și deputaților pentru constituirea organelor comunale de partid și de stat. Asemenea adunări au avut loc ieri în comunele : Botoșana, Calafindești, Ciprian Porumbescu, Dolhești, Fîntînele, Forăști, Moldovița, Mușenița, Stulpicani, Șaru Dornei, Șcheia, Todirești, Udești, Vicov de Sus. Pe ordinea de zi a acestora au fost înscrise : constituirea organizațiilor comunale de partid și desemnarea comitetelor acestora ; constituirea consiliilor populare comunale, alegerea comitetelor lor executive și aprobarea comisiilor permanente ; dezbaterea și aprobarea sarcinilor comuniștilor, deputaților și ale tuturor cetățenilor pentru întărirea muncii de partid și dezvoltarea social-economică a localităților. Din noile organe comunale de partid și de stat fac parte comuniști și deputați, muncitori, țărani cooperatori, cadre tehnice, intelectuali, oameni cu competență, inițiativă și spirit de răspundere în rezolvarea sarcinilor de partid și obștești. Adunările au avut un pronunțat caracter de lucru. Participanții la dezbateri au subliniat marea importanță politică și socială a noii organizări administrativ-teritoriale a țării, arătînd că aceasta creează un cadru adecvat desfășurării pe planuri superioare a întregii activități. Referindu-se concret la sarcinile actuale și de perspectivă ce trebuie înfăptuite în localitățile respective, la înalta răspundere a tuturor comuniștilor și deputaților pentru rezolvarea problemelor ce preocupă zilnic masele de cetățeni, participanții la dezbateri s-au angajat ca, sub conducerea organelor de partid și de stat, să depună eforturi pentru continua perfecționare a stilului și metodelor de muncă, corespunzător actualelor sarcini ale construcției socialiste, să valorifice întregul potențial uman și material de care dispun comunele, în vederea continuei înfloriri a acestora, a întregii țări. Anul XXII ■ 6363 REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA Suceava, str. Tipografiei nr. 1 ; telefoane: redactor șef 2766 ; redactor șef-adjunct - 3198 ; secretariatul de redacție - 2692 ; industrie, viață de partid — 2765 , agrară. Informații - 2764 ; cultură, administrație - 3195 ; construcție de stat, scrisori $1 corespondenți - 3096. sîmbatS 1 iunie 1968 4 pagini 30 bani VIZITA IN IUGOSLAVIA A DELEGAȚIEI DE PARTID ȘI DE STAT A ROMÂNIEI CONDUSA DE TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU Sosirea la Brioni BRIONI 31 — Trimișii speciali Agerpres, S. Strujan și N. Plopeanu, transmit : Vineri dimineața, delegația de partid și de stat a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Stat, a plecat cu avionul din Dubrovnik spre Pola. Oaspeții români sunt însoțiți de Rato Dugonici, președintele Conferinței Federale a U.S.P.M.R., membru al Consiliului Federației, membru al Prezidiului C.C. al U.C.I., Iakov Blajevici, membru al Prezidiului C.C. al U.C.I., președintele Scvpștinei R. S. Croația, și alte persoane oficiale. Pe aeroportul din Pola, membrii delegației române au fost salutați de tovarășul Mialko Todorovici, secretar al Comitetului Executiv al C.C. al U.C.I., membru al Consiliului Federației, Mika Șpiliak, președintele Vecei Executive Federale, membru al Consiliului Federației, membru al Prezidiului C.C. al U.C.I., Petar Stambolici, președintele C.C. al Uniunii Comuniștilor din Serbia, membru al Consiliului Federației, membru al Prezidiului C.C. al U.C.I., Marko Nikezici, secretar de stat pentru afacerile externe, membru al C.C. al U.C.I., precum și de Anton Pavlinici, președintele Scupștinei orășenești Pola, Ivan Silian, președintele Conferinței orășenești a U.S.P.M., și alți reprezentanți ai organelor locale. Delegația română a plecat apoi din portul Pola — împreună cu conducătorii iugoslavi veniți în întîmpinare — spre Brioni, reședința de vară a președintelui R.S.F. Iugoslavia, cu nava „Podgorica“, escortată de vedete — torpiloare ale marinei militare iugoslave. La sosirea la Brioni, membrii delegației române au fost întîmpinați de tovarășul Iosip Broz Tito și soția, precum și de Vladimir Popovici, membru al Consiliului Federației, membru al Prezidiului C.C. al U.C.S., secretar general al președintelui Republicii, și de alte persoane oficiale. Pe chei era aliniată o gardă de onoare a marinei militare. Convorbiri oficiale BRIONI 31. — Trimișii speciali Agerpres, S. Strujan și N. Plopeanu, transmit: Vineri după - amiază au continuat la Brioni convorbirile dintre delegația Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Stat, și delegația Republicii Socialiste Federative Iugoslavia, condusă de tovarășul Iosip Broz Tito, președintele R.S.F. Iugoslavia, președintele Uniunii Comuniștilor din Iugoslavia. Din partea română au participat : tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, Paul Niculescu - Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., Gheorghe Rădulescu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, George Macovescu, prim - adjunct al ministrului afacerilor externe, Aurel Mămășan, ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al Republicii Socialiste România la Belgrad. Din partea iugoslavă au participat tovarășii: Mialko Todorovici, secretar al Comitetului Executiv al C.C. al U.C.I., membru al Consiliului Federației, Mika Șpiliak, președintele Vecei Executive Federale, membru al Consiliului Federației, membru al Prezidiului C.C. al U.C.I., Petar Stambolici, președintele C.C. al U. C. din Serbia, membru al Consiliului Federației, membru al Prezidiului C.C. al U.C.S., Jakov Blajevici, președintele Scvpștinei R. S. Croația, membru al Prezidiului C.C. al U.C.S., Rato Dugonici, președintele Conferinței Federale a Uniunii Socialiste a Poporului Muncitor din Iugoslavia, membru al Consiliului Federației, membru al Prezidiului C.C. al U.C.I., Vladimir Popovici, membru al Consiliului Federației, membru al Prezidiului C.C. al U.C.I., secretar general al președintelui Republicii, Marko Nikezici, secretar de stat al afacerilor externe, membru al C.C. al U.C.I., Mustafa Șabici, membru al Vecei Executive Federale, membru al C.C. al U.C.I., Liubo Babici, consilier al secretarului de stat pentru afacerile externe, și Iakșa Petrici, ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al R.S.F. Iugoslavia la București. Convorbirile s-au desfășurat într-o atmosferă cordială, prietenească, de înțelegere reciprocă. V, X A I.C.I.L. Vatra Dornei. In secția de brînzeturi topite cele două mașini multiform porționează și ambalează zilnic 8.000 de cutii cu brînză. In foto , Stra tca Boureanu lucrînd la una din mașini Depozitul de bușteni al Fabricii de cherestea din Sucevița. Aici se pregătesc pentru debitare în halamatere circa 250 m.c. bușteni în 8 ore. In fotografie : Andrei Sorodoc, retezînd buștenii cu ferăstrăul electric PENTRU APROVIZIONAREA PIEȚEI CU LEGUME Pentru combaterea efectelor secetei, legumicultorii din Chilișeni au luat un complex de măsuri, menite să asigure condiții optime dezvoltării culturilor. Astfel, materialul săditor pentru roșii timpurii, varză, ardei grași a fost pregătit cu grijă în paturile calde și repicat la vreme, iar acum, în cîmp, este protejat în nopțile mai răcoroase. Introducerea sistemului de irigare prin aspersiune a făcut ca varza, roșiile, ceapa, cartofii timpurii, cultivate pe o suprafață de circa 8 ha , să se dezvolte normal. Aceasta este o garanție că producția reală va depăși pe cea planificată, iar legumele vor fi în curînd livrate piețelor. SIMPOZION DE FTIZIOLOGIE Ieri, în sala de conferințe a spitalului din Suceava, a avut loc simpozionul de ftiziologie organizat de filiala Uniunii societății de științe medicale. Tema acestei manifestări științifice a fost : „Influența acțiunilor profilactice asupra morbidității în tuberculoză“. Au luat parte medici primari și specialiști ftiziologi din județ și din municipiul Suceava, medici de circumscripții. Au participat, de asemenea, în calitate de invitați, profesor doctor docent N. Bumbăcescu de la Institutul medico-farmaceutic din Iași, și doctor în medicină Radu Constantin, din Brăila. Au fost prezentate, cu acest prilej, nouă comunicări științifice despre acțiunile profilactice în tuberculoză. ACȚIUNE CICLOTURISTICĂ „PLAIURI SUCEVENE" Duminică s-a dat startul într-o interesantă acțiune cicloturistică inițiată de comisia de turism Comitetului județean Suceava al a UTC. Participanții la prima etapă, tineri muncitori și elevi din municipiul Suceava, împărțiți în două plutoane, au plecat spre Bosanci și Dumbrăveni. In cele două jurnale puse la dispoziție, peste 1.500 de tineri amatori de cicloturism din județ vor descrie frumusețile orașelor, ale comunelor și vor face propuneri pentru îmbunătățirea activității turistice. La Bosanci și Dumbrăveni, numeroși țărani și elevi au întîmpinat plutoanele, preluînd jurnalele ce le vor preda, în a doua etapă, tinerilor din Udești și respectiv, Siminicea. După ce vor străbate timp de aproape două luni șoselele județului, jurnalele se vor înapoia la Suceava, avînd înscrise cele mai pitorești meleaguri și nenumărate imagini din activitatea tineretului. I