Zori Noi, mai 1969 (Anul 22, nr. 6648-6673)

1969-05-22 / nr. 6665

i A V i COMUNICATUL Ședinței plenare a Comitetului Central al Partidului Comunist Român în ziua de 21 mai a.c. a avut loc plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român. La lucrările plenarei au participat, ca invitați, membri ai Consiliului de Stat și ai Consiliului de Miniștri, președinți ai comisiilor permanente ale Marii Adunări Naționale, șefi ai secțiilor C.C. al P.C.R., membrii Colegiului Central de partid, primi - secretari ai comitetelor județene de partid, conducători ai unor instituții centrale de stat, ai organizațiilor de masă și obștești, ai Frontului Unității Socialiste, ai consiliilor oamenilor muncii de naționalitate maghiară și germană, redactori șefi ai presei centrale. Plenara a avut următoarea ordine de zi: Activitatea delegației de partid și guvernamentale române la sesiunea a XXIII-a, specială, a Consiliului de Ajutor Economic Reciproc ; Cu privire la Consfătuirea internațională a partidelor comuniste și muncitorești; Convocarea, normele de reprezentare și ordinea de zi a celui de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român. La primul punct al ordinii de zi, plenara a ascultat informarea prezentată de tovarășul Gheorghe Rădulescu cu privire la lucrările și hotărîrile recentei sesiuni a Consiliului de Ajutor Economic Reciproc și la activitatea desfășurată la această sesiune de către delegația de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România. Plenara a dat o înaltă apreciere și a aprobat în unanimitate activitatea delegației române conduse de tovarășul Nicolae Ceaușescu la sesiunea Consiliului de Ajutor Economic Reciproc. Plenara a aprobat în unanimitate documentele adoptate la această sesiune și a dat sarcină Consiliului de Miniștri să ia măsurile corespunzătoare. Plenara a subliniat că lucrările sesiunii, documentele adoptate cu acest prilej constituie o contribuție importantă la adîncirea colaborării și cooperării economice și tehnico - științifice dintre statele membre ale CAER, la perfecționarea activității Consiliului de Ajutor Economic Reciproc pe baza principiilor internaționalismului socialist, egalității depline în drepturi, respectării suveranității și intereselor naționale, avantajului reciproc și întrajutorării tovărășești. Plenara a apreciat că rezultatele sesiunii Consiliului de Ajutor Economic Reciproc evidențiază încă o dată importanța pe care o are discutarea problemelor de interes comun între conducerile de partid și de stat ale țărilor socialiste în spiritul încrederii, stimei și respectului reciproc, al preocupării pentru întărirea prieteniei și unității. Plenara a reafirmat hotărîrea Partidului Comunist Român și a guvernului Republicii Socialiste România de a milita și în viitor pentru dezvoltarea colaborării economice și a cooperării în producție, știință și tehnică cu țările membre ale Consiliului de Ajutor Economic Reciproc, cu toate țările socialiste, în interesul progresului economic și social al fiecărei țări, al dezvoltării sistemului socialist mondial. In același timp, România va dezvolta în continuare legăturile sale economice cu celelalte state, indiferent de orînduirea lor socială, pe temelia normelor de relații internaționale promovate de partidul comunist și guvernul român. La al doilea punct al ordinii de zi, plenara a ascultat informarea tovarășului Paul Niculescu - Mizil cu privire la participarea Partidului Comunist Român la pregătirea și la lucrările Consfătuirii internaționale a partidelor comuniste și muncitorești. Plenara a aprobat în unanimitate activitatea depusă și măsurile întreprinse de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. în legătură cu participarea Partidului Comunist Român la pregătirea acestei Consfătuiri, precum și activitatea delegației P.C.R. la lucrările Comisiei pregătitoare care s-au desfășurat la Budapesta și Moscova. Comitetul Central a hotărît ca Partidul Comunist Român să participe la Consfătuirea internațională a partidelor comuniste și muncitorești care va începe la 5 iunie anul curent și a stabilit delegația sa la această consfătuire, alcătuită din tovarășii Nicolae Ceaușescu, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, conducătorul delegației, Paul Niculescu - Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Gheorghe Stoica, membru al Comitetului Executiv, al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Mihai Dalea, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Ștefan Voicu, membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Vasile Vlad, membru supleant al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Plenara a examinat proiectul documentului intitulat „Sarcinile luptei împotriva imperialismului în etapa actuală și unitatea de acțiune a partidelor comuniste și muncitorești, a tuturor forțelor antiimperialiste“. Ea a dat mandat reprezentanților Partidului Comunist Român să exprime punctul de vedere al C.C. al P.C.R. asupra acestui document și să acționeze pentru îmbunătățirea lui, pentru ca documentul ce va fi adoptat la Consfătuirea internațională a partidelor comuniste și muncitorești să oglindească pozițiile comune ale partidelor frățești și să contribuie la cauza unității mișcării comuniste și muncitorești, a tuturor forțelor antiimperialiste. Plenara a analizat propunerile Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prezentate de tovarășul Virgil Trofin, cu privire la convocarea, normele de reprezentare și ordinea de zi a celui de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român. Plenara a adoptat în unanimitate hotărîrea cu privire la convocarea Congresului al X-lea al Partidului Comunist Român la data de 4 august 1969. In cursul dezbaterilor au luat cuvîntul tovarășii : Gheorghe Pană, Alexandru Boabă, Mihai Telescu, Valter Roman, Richard Winter, Bujor Almășan, Király Carol, Alexandru Bîrlădeanu, Gheorghe Petrescu, Constantin Pirvulescu, Aurel Duca, Gheorghe Gaston Marin, Fazekas Ludovic, Mihai Roșianu, Alexandru Sobaru, Ion Coman, Barbu Zaharescu, Iosif Uglar. In încheierea lucrărilor plenarei a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu. HOTǍRIRE cu privire la convocarea celui de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român Comitetul Central al Partidului Comunist Român, întrunit în ședință plenară în ziua de 21 mai a.c., hotărăște : Convocarea la data de 4 august 1969 a celui de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român, cu următoarea ordine de zi : 1. — Raportul Comitetului Central cu privire la activitatea P.C.R. în perioada dintre Congresul al IX-lea și Congresul al X-lea al P.C.R. și sarcinile de viitor ale partidului. — Raportor tovarășul Nicolae Ceaușescu. 2. _ Directivele Congresului al X-lea al Partidului Comunist Român privind planul cincinal pe anii 1971 — 1975 și liniile directoare ale dezvoltării economiei naționale pe perioada 1976 — 1980. _ Raportor tovarășul Ion Gheorghe Maurer. 3. _ Raportul Comisiei Centrale de Revizie. _ Raportor tovarășul Constantin Pirvulescu. 4. ________Modificările ce se propun a fi aduse Statutului Partidului Comunist Român. — Raportor tovarășul Virgil Trofin. 5. — Alegerea Comitetului Central al Partidului Comunist Român și a Comisiei Centrale de Revizie. In vederea alegerii de delegați pentru Congresul partidului se stabilește următoarea normă de reprezentare : un delegat la 1.000 membri de partid, luîndu-se ca bază efectivul partidului la 31 mai 1969. Delegații pentru congres vor fi aleși la conferințele extraordinare ale organizațiilor de partid județene și a municipiului București. Plenara a dat mandat Comitetului Executiv să elaboreze tezele Comitetului Central pentru Congresul al X-lea al P.C.R., precum și proiectul de directive privind planul cincinal pe anii 1971—1975 și liniile directoare ale dezvoltării economiei naționale pe perioada 1976—1980, care vor fi supuse dezbaterii tuturor organizațiilor de partid, opiniei publice. Pe baza concluziilor ce se vor desprinde din dezbaterea tezelor și a proiectului de directive, Comitetul Central al partidului va definitiva documentele ce vor fi supuse Congresului al X-lea al P.C.R. • i ■ octvcuiti muusinaia ciuipuiungeana In legătură cu modul de desfășurare a concursului de admitere în liceele de specialitate La Ministerul învățămîntului a avut loc miercuri dimineața o conferință de presă, in cadrul căreia reprezentanții presei au fost informați despre modul de desfășurare a concursului de admitere în liceele de specialitate. Spre deosebire de edițiile anterioare ale examenului, anul acesta subiectele probelor scrise se stabilesc de Ministerul învățâmîntului, care se predă în plicuri sigilate inspectoratelor școlare. Plicurile vor fi deschise de președinții comisiilor de examinare înainte de începerea lucrării scrise respective. Probele orale se vor desfășura pe baza biletelor întocmite de profesorii examinatori și aprobate de președintele comisiei. Fiecare bilet va cuprinde clte două întrebări. In el vor fi menționate sesiunea în care se susține concursul, numărul comisiei și data întocmirii, unde vor funcționa Acolo mai multe comisii de examinare vor fi folosite la examenul oral bilete cu aceleași subiecte. Sesiunea de vară a concursului de admitere în învățământul de zi al liceelor de specialitate se va organiza între 19 și 28 iunie. La liceele la care nu vor fi ocupate toate locurile se va organiza, în toamnă, un nou concurs, între 1 și 9 septembrie. (Agerpres). I ^iitEiiiiiiniiiiiHimnmtinRinntimnniiinniinnnminnnmniiiHiiHitiii[iiiiHii[iiiiiimiiiniiiii!iHiiiii!HtHiNiniHiMiniiuiK^ Consfătuiri | - Redacția ziarului populația, pentru a dezvr „ZORI NOI“ anunță or bate modul cum se pre- grganizarea unei constă ocupă organele locale de || I tuiri cu populația în o reșort și cetățenii de în grașul Siret. Tema : Cum treținerea locuințelor. g I răspunde comerțul ce Consfătuirea va avea = ființelor și exigențelor loc la orele 17, în sala §I I consumatorilor. Constă casei de cultură din loc §§ I tuirea va avea loc azi. calitate. g I la orele 14, în sala con invităm la aceste congsiliului popular al ora sfătuiri un număr cu g 1 șului, mai mare de cetățeni. = I Tot azi, redacția orga precum și pe tovarășii ju j Inizează, la Gura Humo care lucrează în sectea H Irului, o consfătuire cu cele respective. g Corelația necesitateperspectivă în asigurarea cadrelor calificate La începutul activității economice, în orice întreprindere, una dintre problemele majore, care se cuvine rezolvată cu competență, desigur, asigurarea constituie, cadrelor necesare. In cazul întreprinderii de piese de schimb din Suceava, faptul capătă o importanță deosebită, fiind vorba, în plus, de apariția, pe aceste meleaguri, a unor meserii noi, ori mai puțin profesate. Termenul de punere în funcțiune a noilor capacități se apropie. Sunt asigurate cadrele necesare ? Factori răspunzători din întreprindere ne relatează măsurile întreprinse în scopul asigurării forței de muncă. Forma de bază o constituie școlarizarea prin cursuri de scurtă durată. Prin această formă și-au însușit anul trecut și dobîndesc în acest an importante cunoștințe profesionale 437 de strungari, frezori, turnători, rectificatori etc. Alți 250 de elevi urmează cursurile unor școli profesionale, ei urmînd să sosească în întreprindere în anul viitor, cînd vor fi puse în funcțiune noi capacități. Concomitent, 31 de maiștri își vor susține, puțină vreme, examenele peste de diplomă, iar în anul care urmează li se vor alătura 25 de tehnicieni. Merită menționat că întreprinderea ține un permanent contact cu școlile la care și-a trimis elevii, urmărește dacă ceea ce li se predă acestora corespunde cu realitatea din fabrică. Maiștrii, aflați în prezent în practică, sînt repartizați pe sectoare ; cîte un inginer urmărește activitatea unui grup de maiștrielevi, le coordonează activitatea. La nivelul activității productive actuale se poate aprecia că, cel puțin cantitativ, forța de muncă necesară este asigurată. Cadrele tehnice depun eforturi pentru completarea cunoștințelor profesionale ale muncitorilor mai tineri, fără experiență. Aproape toți muncitorii sunt încadrați în cele 12 cursuri de ridicare a calificării, organizate pe me serii și care au ca scop imediat suplinirea golurilor constatate în activitatea productivă. Esențial este faptul că la aceste cursuri, predau ingineri și tehnicieni care conduc efectiv activitatea productivă și cunosc, deci, cel mai bine asupra căror laturi de pregătire să insiste în mod deosebit. De altfel, temele au fost stabilite plecîndu-se de la unele dificultăți întîmpinate. Reamintim că forjorilor tratamentiști li s-au stabilit, printre altele, teme cu privire la lărgirea gamei de tratamente termice și termo - chimice, precum și extinderea forjării în matrițe, procedeu avantajos, care diminuează volumul de manoperă, ca și adaosul de prelucrare. La cursul cu strungarii și rectificatorii, pe lângă noțiuni referitoare la regimul optim de așchiere și modul de folosire a cuțitelor, se insistă asupra executării unor lucrări mai complicate, de categorie superioară, prin aceasta urmărindu-se, de o parte, îmbogățirea cunoștințelor profesionale ale muncitorilor, iar pa de alta, rezolvarea sarcinilor curente ale întreprinderii, sarcini care se înscriu, de la o lună la alta, pe o scară tot mai înaltă a tehnicității. Merită aprecieri această preocupare. Ar fi de dorit însă ca ea să aibă eficiența scontată. Dar tocmai în legătură cu aceasta se ridică o observație. Cursurile, avînd o durată de 2 ore, se țin o dată ... la 3 săptămîni. Să recunoaștem că, avînd în vedere lipsa de experiență a numeroși muncitori, ei nu-și vor însuși, în asemenea condiții, prea multe cunoștințe. Semnalăm faptul cu siguranța că pe viitor vor fi luate măsuri menite să înlăture o asemenea deficiență. Afirmam că, la nivelul sarcinilor actuale, forța de muncă este asigurată. Acest lucru este confirmat și de rezultatele obținute. In perioada care a trecut din acest an, sarcinile de plan au fost depășite substanțial. Desigur, au fost depuse eforturi ce se cer continuate pe un plan superior, spre a asigura condițiile necesare îndeplinirii exemplare a sarcinilor, și ele superioare, care revin în viitor tînărului colectiv de muncă. Cu atît mai mult cu cit, sub aspectul asigurării cadrelor calificate, rămîn unele probleme nerezolvate. După cum am anunțat, recent a fost turnată prima șarjă de fontă. In momentul de față, se fac ultimele pregătiri pentru punerea în funcție a turnătoriei N. GROZA (Continuare în pagina a Il-a) Să fie mobilizate întreținerea toate forțele CULTURILOR . Zilele acestea, în majoritatea unităților agricole au fost create condiții pentru începerea lucrărilor de întreținere a culturilor. Printre obiectivele ce se urmăresc acum, în cîmp și cărora trebuie să li se dea atenția cuvenită sunt distrugerea buruienilor și a crustei. Astfel, pînă în prezent s-au întreținut cu sapa rotativă peste 1300 hectare cu porumb. Sunt numeroase cooperative agricole de producție care, apreciind la valoarea ei eficiența măsurilor imediate de întreținere a culturilor, au acționat cu hotărîre. Iată cîteva din cele care au trecut la efectuarea primei prașile pe suprafețe mari: Chilișeni, Frătăuții Vechi, Siminicea, Liteni — Humor, Costîna ș.a. Ieri, la G.A.P. Dumbrăveni lucrau în cîmp 3 cultivatoare la prășit porumb, urmînd ca de astăzi să mai lucreze încă două. Și la Verești, tot ieri, au lucrat 2 cultivatoare, executînd cca. 30 hectare. In același timp, se executau lucrări și cu o sapă rotativă. Paralel, continua acțiunea de erbicidare la porumb siloz. Numeroase lucrări de întreținere a culturilor s-au desfășurat și la cooperativa agricolă de producție Salcea. Nu de mult s-a terminat erbicidarea culturilor de ceapă, morcov și pătrunjel, pe o suprafață de 30 ha. Tovarășul ing. O. Chariton ne-a informat că, cu o seară înainte, se totaliza, pe întreaga unitate, 200 ha, porumb lucrate cu tăvălugul inelar (suprafață ce avea bulgări mari) și 60 ha. cu sapa rotativă. Ieri mai semănau 2 hectare de busuioc. In legumicultura, plantatul în cîmp este pe terminate. E demn de relevat faptul că aici există multă grijă pentru asigurarea surselor de apă necesară irigării celor 130 ha. cu legume. Pe lingă 3 bazine cu o capacitate de 3.000 m.c. apă, recent s-au mai săpat 3 bazine, din care se vor putea uda, în bune condiții, 16 ha. Peste cîteva zile va începe construcția unui nou baraj necesar acumulării de apă. Ni s-a spus că foarte curînd va începe din plin și prașila manuală, urmînd ca azi să se facă împărțirea prăsitoarelor pe grupe de familii. Nu-i prea tîrziu ? Este bine ca această acțiune să se termine cit mai repede, pentru a nu împiedica executarea lucrărilor de întreținere. La Plopeni, ieri, președintele Petre Climenco discuta cu un număr de cooperatori cu privire la necesitatea ca și aceștia să participe la muncă, să-și ia obligația de a întreține suprafețe de culturi prășitoare. Măsura este absolut necesară deoarece fără aceste 100—120 brațe de muncă ceilalți cooperatori ar avea de prășit o suprafață prea mare, ceea ce ar produce nemulțumiri și chiar imposibilitatea de a lucra la timp și în condițiuni calitative bune suprafețele cu prășitoare. Multe greutăți se întîmpină și din cauza familiilor unor salariați ai diferitelor întreprinderi din oraș, care desconsideră îndatoririle lor statutare, nelucrînd în cooperativele agricole de producție. Este necesar ca, în acest caz, conducerile instituțiilor și întreprinderilor să facă totul pentru a-și determina angajații să respecte îndatoririle ce le au către C.A.P., prin familiile lor. Se impune, în această perioadă, ca toate conducerile cooperativelor agricole de producție, specialiștii să-și îndrepte atenția spre efectuarea mai multor treburi de sezon, printre care, însă, locul principal trebuie să-l ocupe mobilizarea tuturor forțelor spre întreținerea culturilor. Ing. GH. ZAHARESCU CADRAN STUDENȚESC IN PAGINA 3 iit«