Zori Noi, mai 1971 (Anul 24, nr. 7266-7291)

1971-05-05 / nr. 7269

/ > Á * i I PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITIVA I Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXV Nr. 7269 | miercuri 5 mai 1971 | 4 pagini 30 bani ADUNAREA FESTIVĂ A ACTIVULUI ORGANIZAȚIEI JUDEȚENE DE PARTID __CONSACRATĂ ANIVERSARL SEMICENTENARULUI PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN PrezidIUl ADUNării festive COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMI, TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU Activul de partid al organizației județene Suceava, întrunit în adunarea festivă consacrată aniversării gloriosului jubileu — împlinirea unei jumătăți de veac de la crearea Partidului Comunist Român, exponentul strălucit al intereselor fundamentale ale poporului, călăuza sa încercată in focul marilor bătălii pentru libertate națională și socială, pentru edificarea societății socialiste pe pămîntul României, își îndreaptă cu adincă recunoștință gindurile și sentimentele de profundă stimă și atașament către conducerea încercată a partidului nostru, Comitetul său Central, către dumneavoastră personal, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, fiu devotat al poporului, militant neobosit pentru înflorirea patriei și fericirea celor ce muncesc de la orașe și sate, dînd o înaltă prețuire minunatului exemplu ce ni-l oferiți de slujire nemărginită a cauzei socialismului, progresului și păcii în lume. Suntem mîndri că avem un partid mai puternic ca oricine, care, sintetizînd tot ce are mai bun și mai nobil poporul, constituie centrul vital, dinamizator al națiunii noastre, emană conștiința înaintată a comuniștilor, a muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, femei și bărbați, tineri și vîrstnici, indiferent de naționalitate, care văd in lupta și activitatea laborioasă a partidului propria lor cauză, drumul luminos pe care să-l urmeze pentru ridicarea patriei pe noi culmi ale civilizației socialiste. Minunatele meleaguri sucevene, leagăn de veche și glorioasă istorie românească, s-au înscris, prin comuniștii, luptătorii progresiști și masele populare însetate de dreptate și libertate socială, încă de la crearea, acum o jumătate de secol a Partidului Comunist Român, pe făgașul marilor bătălii purtate de întregul nostru popor pentru revoluția și construcția socialismului, pentru aplicarea neabătută a politicii științifice, clarvăzătoare a partidului și statului nostru. Angajați în marea întrecere, comuniștii, toți cei ce muncesc de pe cuprinsul județului Suceava, raportează că în cinstea „ glorioasei aniversări a partidului, unindu-și toate eforturile, cinstesc acest măreț eveniment prin îndeplinirea planului de producție în industrie pe primele 4 luni cu 5 zile mai devreme, dind in plus 87 milioane lei la producția globală industrială, 113 milioane lei la producția marfă vindută și încasată și produse în valoare de peste 11 milioane lei valută la export. Cooperatorii și toți lucrătorii din agricultura județului, însuflețiți de politica de dezvoltare și modernizare a agriculturii, de recentele măsuri ale Comitetului Executiv al Comitetului Central și ale Marii Adunări Naționale, muncesc cu hărnicie pentru a termina de însămînțat ultimele suprafețe, asigurînd tot odată efectuarea lucrărilor de calitate superioară in vederea obținerii unor producții sporite. Și cu acest prilej, asigurăm conducerea partidului, pe dumineavoastră, mult stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, că, dăruindu-ne cu tot devotamentul cauzei Partidului Comunist Român, vom mobiliza întreaga capacitate și hărnicie de care dispune j județul nostru, tot elanul creator al maselor, pentru aplicarea în viață a politicii interne și externe a partidului, a grandiosului program trasat de Congresul al X-lea de înflorire continuă a patriei noastre scumpe — România socialistă. ADUNAREA ACTIVULUI ORGANIZAȚIEI JUDEȚENE SUCEAVA A PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN I Continuîndu-se șirul amplelor manifestări prin care oamenii muncii din județul nostru, în frunte cu comuniștii, asemeni întregului popor, întîmpină glorioasa aniversare a semicentenarului Partidului Comunist Român, ieri, la Casa de cultură a sindicatelor din Suceava, a avut loc adunarea festivă a activului organizației județene de partid, consacrată mărețului eveniment din viața partidului și a patriei noastre socialiste. Caracterul deosebit al acestei manifestări a fost pus cu pregnanță în evidență. Participanții purtau pe piept ordine și medalii ale Republicii Socialiste România. Steaguri roșii și tricolore și stema Partidului Comunist Român, pe care era înscrisă cifra jubiliară „50“, încadrată de anii 1921 — 1971, fundalul scenei, domina. Lîngă însemnele festive putea fi citită urarea care pornește firesc, tot mai năvalnic, din inimile tuturor cetățenilor patriei. (Cotinuare în pag. a lll-a) Aspect din sală Cuvîntarea tovarășului EMIL BOBU Stimați tovarăși. Eveniment istoric de excepțională însemnătate în viața partidului și poporului nostru, aniversarea — la 8 Mai 1971 — a unei jumătăți de veac de la crearea Partidului Comunist Român constituie, pentru fiecare comunist, pentru toți făuritorii de astăzi ai României socialiste, sărbătorirea unei activități eroice și glorioase dusă de partid în focul marilor bătălii pentru libertate și socialism, închinată intereselor vitale ale clasei muncitoare, ale întregii noastre națiuni. Jubileul pe care-l sărbătorim astăzi își găsește rezonanța în profundele transformării revoluționare petrecute în viața poporului român, în schimbarea radicală săvîrșită în destinele țării, astăzi țară socialistă, liberă și prosperă, în plin avînt creator, în care economia se dezvoltă în ritm înalt, pe baza tehnicii contemporane, cultura socialistă cunoaște o puternică înflorire, nivelul de trai material și spiritual al poporului se află în continuă creștere, o țară în care s-au creat toate condițiile unei vieți social - politice intense, afirmării capacităților creatoare ale celor ce muncesc. In remarcabilele rezultate obținute de poporul nostru în toate domeniile vieții economice și social - politice se întruchipează experiența, modul de a gîndi și acționa al Partidului Comunist Român, eficiența căilor prin care el și-a exercitat și își exercită rolul conducător în societatea românească contemporană. Așa cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului nostru, prin întreaga sa activitate, de-a lungul celor cinci decenii de luptă închinată poporului, Partidul Comunist Român s-a afirmat ca exponent fidel al intereselor clasei muncitoare, ale tuturor oamenilor muncii din patria noastră, conducînd cu succes opera complexă, multilaterală de trecere de la orânduirea capitalistă la socialism, de edificare a unei societăți în care își găsesc întruchipare năzuințele cele mai înalte de libertate națională și socială a poporului român. Zămislit într-o perioadă de puternic avînt revoluționar, de afirmare în viața politică a clasei muncitoare, a forțelor înaintate ale societății, Partidul Comunist Român — creat prin istorica hotărîre a Congresului de la 8 Mai 1921, de transformare a partidului socialist în partid comunist — a însemnat o cotitură radicală în lupta proletariatului și a celorlalte mase muncitoare, a dat un puternic impuls dezvoltării conștiinței lor de clasă, exercitînd o puternică influență asupra evoluției ulterioare a României contemporane. In continuare, după ce s-a referit la numeroasele acțiuni greviste, memorabilele bătălii ale minerilor din 1929, ale muncitorilor ceferiști și petroliști din 1933, neînfricatele acțiuni împotriva fascismului, a terorii și reacțiunii dezlănțuite de cercurile reacționare ale burghezo - moșierimii împotriva partidului comunist, a luptătorilor ridicați din sinul poporului nostru, vorbitorul a spus : Organizarea și conducerea insurecției armate din august 1944, răsturnarea dictaturii militaro - fasciste, întoarcerea armelor împotriva Germaniei naziste și alăturarea țării coaliției antihitleriste, au marcat unul din momentele cele mai glorioase ale istoriei partidului nostru comunist. înfăptuirea actului istoric de la 23 August a fost expresia voinței întregului popor, rezultatul coalizării celor mai largi forțe sociale, politice și militare, în rîndul cărora clasa muncitoare și partidul său comunist au avut rolul de organizator și conducător. Cum era și firesc, odată cu răsturnarea dictaturii antonesciene, poporul nostru s-a angajat cu toate resursele sale materiale și umane, cu întregul potențial militar, în războiul antifascist; armata română a luptat cu eroism, împreună cu armata sovietică, care a purtat greul împotriva fascismului, pentru eliberarea întregului teritoriu al patriei, și mai departe, pe pămîntul Ungariei, Cehoslovaciei și Austriei, pînă la înfrîngerea totală a Germaniei fasciste, cimentîndu-se, astfel, frăția de arme dintre armata română și glorioasele armate sovietice. Eliberarea țării de sub jugul fascist a inaugurat o nouă etapă istorică în dezvoltarea României. Ieșit din ilegalitate cu o imensă influență, cu un înalt prestigiu politic, partidul comunist a parcurs un proces rapid de întărire și organizare a propriilor rînduri, adaptîndu-și cu succes metodele de muncă noilor condiții. Mobilizând clasa muncitoare, înfăptuind un larg front al forțelor populare, în centrul căruia se afla alianța muncitorească - țărănească, asigurînd coalizarea tuturor forțelor progresiste ale națiunii, Partidul Comunist Român a organizat și condus bătălii revoluționare de o deosebită amploare, sol (Continuare in pagina a lll-a) ( Í I REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA : J Suceava, str. Tipografiei nr. 1. Telefoane : Redactor șef — 10766 Redactor șef adjunct — 11998 Secretariatul de redacție — 11692 n Industrie, viața de partid — 107658 Cultură, informații — 10764 SI Agrară, administrație — 119950 Construcție de stat, scrisori și corespondenți — 11696 0 • Întreprinderea mecanică Suceava a raportat îndeplinirea angajamentelor luate în trecerea socialistă, desfășurnrată în cinstea zilei de 8 mai. Sporul înscris la producția marfă vîndută și încasată depășește cu aproape 2,5 milioane lei nivelul planificat. Angajamentul cu privire la reducerea consumului de metal a fost, de asemenea, depășit, economisindu-se in plus 8 tone față de normele de consum stabilite. • Asemeni tuturor oamenilor muncii, lucrătorii din rețeaua cinematografică a județului Suceava întîmpină mărețul eveniment de la 8 mai cu importante rezultate economice. Regimul echilibrat al cheltuielilor a determinat economii la prețul de cost în valoare de peste 300.000 lei. Atît realizările financiare, cît și economiile obținute au adus un spor însemnat de beneficii, cifra depășind 300.000 lei. • înscris în seria manifestărilor închinate marii sărbători a partidului, concursul „Tineret, școală, partid", organizat de comitetul județean al U.T.C. și inspectoratul școlar județean între școlile postgenerale, a antrenat un număr de 10.000 de elevi ai liceelor de cultură generală și de specialitate din județ. La faza județeană a concursului, desfășurată la Casa de cultură a sindicatelor din Suceava, s-au întîlnit reprezentanții liceelor: nr. 3 Suceava, Gura Humorului, Vicovu de Sus, Vatra Dornei, nr. 2 Fălticeni și ai Liceului silvic din Cîmpulung. Răspunsurile frumoase care au fost date au atestat din plin buna pregătire a componenților celor 6 echipaje. Primele trei locuri au fost ocupate de echipajele liceelor nr. 3 din Suceava, nr. 2 din Fălticeni și din Vatra Dornei. ÎN AGRICULTURĂ O importantă lucrare de actualitate Combaterea pe cale chimică a buruienilor din culturile agricole constituie o actualitate. Dacă în lucrare de unitățile de stat erbicidarea cartofului, porumbului și inului fuior a intrat în practica curentă, cooperativele agricole din județ abia începînd din acest an vor erbicida suprafețe mai însemnate, și anume : 2.000 ha. cu cartofi, 2.000 ha. cu porumb și 1.700 ha. cu in pentru fibre, în funcție de cantitățile de substanțe chimice repartizate. Specialiștilor le revine întreaga răspundere pentru aplicarea corectă a tehnicii erbicidării. Afirmăm aceasta deoarece se pot ivi eșecuri în combaterea buruienilor, folosind chiar cele mai bune erbicide, dacă tratamentul nu se aplică la timpul optim, în doze corespunzătoare și uniform, pe întreaga suprafață. Ploile care au căzut în zilele din urmă au creat condiții optime aplicării erbicidelor la culturile de cartofi, punînd majoritatea buruienilor în condiții de încolțire. La această cultură, erbicidul Gesagard 50, de care dispunem, va trebui folosit imediat ce terenul se va zvînta, în doză de 4,5—5 kg. la ha., în 400—600 1. apă. Important este faptul că administrarea lui se face imediat după lucrarea de rebilonare, sau concomitent cu aceasta, astfel ca substanța să vină în contact cu țărîna umedă de pe biloane, spre a fi imediat reținută de apa din sol. In această privință, măsurile luate de S.M.A. Salcea, care a adaptat instalația de stropit de la tractorul R. S. 09 pe tractorul S 400, montînd pe cultivatorul legumicol ranițele pentru deschis rigole, iar în urma acestora duzele pentru pulverizarea soluției, corespund cel mai bine cerințelor. Unitățile care vor folosi, pentru aplicarea erbicidului, instalațiile de stropit M.S.P.P., M.S.P. — 900 și S. 291 — în agregat cu tractoarele pe pneuri înguste L 400 și S.R. 09, vor organiza munca în așa fel, încît intervalul de timp dintre trecerea agregatelor de stropit și cele de deschis rigole să nu permită uscarea țarinei pe biloane. Pentru aceasta, stațiunile pentru mecanizarea agriculturii vor constitui formații din 2—3 tractoare, care vor acționa la rebilonat pentru fiecare instalație de stropit, organizînd executarea acestei acțiuni în flux continuu. Aplicarea Gesagardului trebuie terminată pînă la începerea răsăririi cartofului (cînd 5—10 la sută din plante încep să iasă din sol). Aceasta, motivat de faptul că erbicidul, aplicat direct pe frunzele de cartof, atacă planta. In consecință, acțiunea va trebui să se desfășoare foarte rapid, în toate unitățile, avînd în vedere că, în general, cartoful s-a plantat devreme. Atragem atenția asupra faptului că terenul e necesar să fie zvîntat nu numai pe biloane, ci și pe rigole, pentru a se evita tasarea și, în special, formarea bulgărilor care diminuează efectul erbicidului și împiedică recoltarea cu combina a cartofilor. Pentru aceasta, folosirea din plin a timpului optim este o cerință obligatorie, impunînd organizarea perfectă a locului de muncă privind alimentarea cu apă și cu soluție a agregatelor. Cooperativele agricole care și-au propus erbicidarea unor suprafețe mai mari (Volovăț — 120 ha., Bosanci — 120 ha., Șcheia — 100 ha., Verești — 120 ha și altele) vor lua măsuri pentru asigurarea vaselor necesare preparării soluției (suspensiei), recomandîndu-se și prepararea directă a acesteia în cisterne proprietatea S.M.A. în asemenea caz, se impune ca, înainte de alimentarea agregatelor, suspensia din cisterne să se agite (cu ajutorul pompei montată pe tractor), deoarece Gelagar- Ing. VALERIAN TRlMBACIU director general adjunct la D.G.A.I.A.S.A. Suceava (Continuare in pagina a ll-a) In laboratorul de agrochimie și pedologie din Suceava Foto : D. VINTILA