Zori Noi, octombrie 1971 (Anul 24, nr. 7397-7423)

1971-10-27 / nr. 7419

ZORI NOI ■ PAGINA 2 COND INDISCIPLINA ÎNCEPE DE LA POARTA ______UNITĂȚII_________ In dubla lor calitate, de proprietari și producători ai bunurilor materiale, oamenii muncii au datoria patriotică de a da cît mai mult societății, de a-și aduce din plin contribuția la construcția socialismului. Fiecare membru al colectivelor de muncă trebuie să acționeze conștient pentru realizarea programului partidului, pentru perfecționarea organizării activității unităților socialiste, pentru folosirea la maximum a producție și a mijloacelor de timpului de muncă. Știut fiind că fiecare minut pierdut la locul de producție se răsfrînge asupra realizării planului, a sarcinilor de serviciu, organe ale Direcției teritoriale de control și revizie Suceava au întreprins, recent, în 7 unități industriale, un control privind modul în care este respectată disciplina în muncă. Cu acest prilej s-a constatat că marea majoritate a angajaților respectă orarul de începere a lucrului. Mai sunt însă și unii care își permit să intre pe poarta întreprinderii cu 5—10 și chiar 50 de minute Intirziere. Numărul acestora, în cele 7 unități controlate, a fost de 120, totalizînd 1855 minute, din care 6 cazuri cu 108 minute, aferente personalului tehnico - administrativ. Cel mai mare număr de minute pierdute din producție s-a înregistrat la Fabrica de conserve din legume și fructe Burdujeni (601), iar cel mai mare număr de salariați care au întîrziat la serviciu (40) — la uzina de reparații auto. În ziua controlului, au întârziat 50 de minute — Viorica Moraru, 45 de minute — Florin Leuștean, 40 de minute — Gheorghe Boronia și mulți alții, de la Fabrica de conserve din legume și fructe Burdujeni, 30 de minute — Ioan Rusu, 24 de minute — Victor Grigore, 21 de minute — Emilian Cucu și alții, de la Uzina de reparații auto , 45 de minute — Marin Mihăilescu, 42 de minute — Steliana Luca și alții, de la Fabrica de tricotaje „Zimbrul" , 40 de minute— Mihai Juleschi, de la C.C.H. etc. Intîrzierile de la program sunt favorizate, în multe cazuri, de modul defectuos în care au fost întocmite documentele de evidență privind prezența la serviciu a angajaților, ca și de slabul control efectuat de salariații care răspund de acest compartiment. Astfel, la fabrica de conserve din legume și fructe, condica de prezență din perioada 13 septembrie — 7 octombrie era nesemnată și neoperată la 58 de poziții, din care 24 aferente personalului T.A. La întreprinderea industria cărnii nu s-a întocmit prezența la serviciu, pentru ziua de 7 octombrie, la secțiile preparate carne și porcine. O situație care atestă serioase carențe în munca de educare socialistă a salariaților a fost întîlnită la fabrica de conserve din legume și fructe și C.E.I.S. Suceava. Aici s-au constatat cazuri în care fișele de pontaj sau condica de prezență au fost semnate de către alte persoane, în locul salariatului absent. (Dorel Nistor, de la C.E.I.L., deși venit cu 25 de minute întîrziere, avea fișa de pontaj operată și depusă în secție). Inginera Maria Stoian, de la Fabrica de conserve din legume și fructe, în ziua de 8 octombrie, semnează condica și pentru soțul ei (fapt petrecut și alteori), în aceeași zi, de dimineață era semnat ca prezent la program (de către M. Barbaroș, care, Stoian) Vasile însă, urma să-și înceapă serviciul la orele 14.00. Anterior, la 27 septembrie, același salariat (V.B.) a semnat condica după ce, inițial, se făcuse mențiunea de nesemnare a ei. La fel a procedat și Ferilena Avram Kahane, care, fiind trecută lipsă în condică, pentru perioada 23—28 septembrie, semnează ulterior, peste respectiva mențiune. La 8 octombrie, F.A.KL nu își făcuse prezența în unitate pînă la ora 10,30, fără ca să cunoască cineva motivul absenței sale. Repetarea acestei practici dovedește că nimeni nu a discutat cu cei în cauză, nu le-a atras atenția asupra faptului că asemenea atitudini sunt incompatibile cu profilul moral al omului nou. Măsuri, inclusiv administrative, pe care să le fi luat, în asemenea cazuri, conducerile unităților, nu au fost constatate în timpul controlului întreprins. La fel de dăunătoare este și practica frecvent întîlnită la Fabrica de conserve din legume și fructe Burdujeni (33 cazuri într-o singură zi), de a fi semnată condica de prezență cu anticipație, pentru ieșirea din unitate la încheierea programului, ca și aceea de la C.C.H., unde, în ziua controlului, 32 dintre angajații care au întîrziat nu aveau asupra lor fișe de prezență. Considerăm că factorii corespunzători din unitățile vizate trebuie să militeze consecvent prin forme și metode eficiente, pentru ridicarea conștiinței angajaților, în vederea întăririi disciplinei în muncă. CRISTOFOR VACAREANU controlor - revizor la Direcția teritorială de control și revizie Suceava ■ ■ ■ ■ ■ 2 AWV\\%\\\\\V • 2 2 1 Contra ! 22 punct LEAC PENTRU CEI CARE INCALCA LEGEA SPre a liniști opinia acelor cetățeni cinstiți ca re veghează cu grijă la integritatea avutului obagistesc, facem următoarele precizări pe marginea unor fraude comise de către tehnicianul normator ^ Constantin Moloci, de la ^ Ocolul silvic Fuma : respectivul are dosar penal ^ la procuratura din Rădă £uți, iar neghina se va alege și va fi bine vintu- ? rată în instanță. Spuneți ^ dv. că el vă sfidează cind ^ trece la volanul unui autoturism elegant. Râs- ^ pundem noi: necinstea e ^ prinsă din urmă, indifer ^rent de viteza cu care ^ se deplasează. SOMNUL ATENȚIEI Dacă cercetăm statistiica faptelor diverse locașe, vom afla despre incendii din neglijență, ne^ glijență cu accidente da ^ trafic auto și... culmea neglijenței cu accidente de cale ferată. Stau dovadă ultimele două întimplări dramatice: Alexandru Chiriac, din ^ comuna Frumosu, se găsea în stare de ebrietata te pe terasamentul căii ^ ferate. Un tren de marfă ^ l-a surprins și i-a tăiat ^ ambele picioare. Se află, r.g In stare gravă, la spita ^ Iul din Cîmpulung, Tra 2vian Mindrilă, din localitatea Fundu Moldovei, a fost ucis de trenul mixt £ ^ local. Trecuse cu căruța, fără să se asigure. Amybele accidente s-au co- ^ mis în timpul nopții. ^ Constatăm pericolul avtenției. . . adormite 1 ^ Rubrică realizată de £ VICTOR MICU ȘI 2 ' I áy I \ .VAVXSXXXXXX\XXXXXXXXNXNXXX\\XSXXXXNXN'kN.'< ATLETISM, DIVIZIA B Reprezentativa județului Suceava victorioasă la Giurgiu Timp de două zile, pe stadionul Olimpia din Giurgiu, s-au desfășurat întrecerile celei de-a patra etape a campionatului republican divizia B la atletism, cu participarea echipelor reprezentative ale județelor Ilfov, Galați și Suceava. Evoluînd bine, în ciuda condițiilor grele pe care le-a oferit stadionul, reprezentanții județului nostru au ocupat majoritatea locurilor, iar, în final, victoria în ambele întâlniri pe echipe : Suceava — Ilfov, 111—62 ; Suceava — Galați 104—58. Remarcăm rezultatele obținute de Aurel Scorobiuc (15"13"6 la 5.000 m., nou record județean), Constantin Grigoraș (13,50 m. la aruncarea greutății), Adrian Stan (II"l la 100 m.p.), Angela Gîlă (39,28 m. la aruncarea discului, nou record județean pentru junioare II). La această competiție a ieșit în evidență lipsa unor sportive de valoare în probele de alergări și sărituri, direcție spre care profesorii de specialitate, antrenorii, vor trebui să-și orienteze atenția în următoarea perioadă a pregătirilor. Turiști, dar pe banii cui? Echipa de rugbi Minerul Gura Humorului s-a deplasat în ziua de 16 octombrie 1971 cu autobuzul, la Galați, pentru ca, a doua zi, să dispute întîlnirea cu echipa locală Ancora. Echipa fost prezentă în Galați în seara a zilei respective, dar nu s-a prezentat la meci. Cauza ? A doua zi dimineața, cînd să plece cu autobuzul la stadion s-a constatat că acesta era defect. Cum era fi normal (și timp suficient), jucătorii puteau merge pe jos pînă la stadion (cale de 5 minute). Dar cum se poate să meargă ei, „sportivii“ 5 minute, pe jos, pînă la stadion ? Aceasta le-ar fi consumat din energie și, foarte comozi, au stat în mașină pînă la remedierea defecțiunii. Ca atare, au ajuns la stadion cu 30 minute după ora de începere. Cum era fi normal, arbitrul întîlnirii a consemnat, în foaia de arbitraj, neprezentare și pierderea meciului cu 6—0. Așadar, timp pierdut de un număr mare de sportivi, mașină scoasă din producție, benzină consumată și meci pierdut cu 6—0. Ce are de spus în această privință antrenorul echipei . Ce are de spus consiliul asociației sportive respective și secția de rugbi ? Considerăm comportarea la Galați ca o sfidare la adresa efortului depus pentru condițiile create în vederea antrenamentelor, la adresa activității noastre sportive. E absolut necesar ca această situație să fie analizată, atît în consiliul asociației, cît și a secției de rugbi și să se ia cele mai severe măsuri de sancționare a vinovaților. S. FLORESCU In atenția celor interesați C.C.H. SUCEAVA ANGAJEAZA DE URGENTA: — sudori categ. IV—VI — operatori chimiști categ. III—VI — electricieni categ. V—VI — mecanici turbine categ. V—VI Condițiile de angajare sunt cele prevăzute de H.C.M. 914/1968 și I.T.C. în vigoare. formare din psama I) SUCCESELE ȚIN DE BUNA ORGANIZARE A MUNCII, DE CONCENTRAREA EFORTURILOR In toate brigăzile C.A.P. Fîntînele, forța de muncă a acționat, din zori și pînă noaptea, la tăierea strujenilor. In prezent, porumbul de pe toate cele 595 ha. cultivate se află în glugi, o bună parte din acesta fiind transportat la cele 6 arii fixate. Se acționează cu 3 remorci ale S.M.A., 2 remorci ale cooperativei agricole și 50 atelaje cu cai. Forța de muncă neantrenată la transportul strujenilor este folosită la desfăcat. La brigada a 2-a, am stat de vorbă cu cooperatorii Mihai și Moruz, Eugenia Argint, Anica Melexina Semian Nistor, care ne-au și Valentin a declarat: „Vremea se poate oricînd schimba. De aceea, acum, lucrăm dis - de - dimineață și piuă înserează pentru a termina desfăcatul. In acest fel, ne vom achita cu operativitate de obligațiile contractuale, dar vom primi și noi numai porumb de calitate". Inginera șefă a C.A.P. Fîntînele, tovarășa Rodica Rotaru, a ținut să adauge : „In aceste zile, întreg consiliul de conducere al C.A.P. se preocupă de urgentarea adăpostită recoltei de porumb și grăbirea arăturilor de toamnă pentru culturile de primăvară. Avem de efectuat arături pe 1657 ha. Din acestea, sunt executate 332 ha., din care 60 ha. în porumbiște. Pentru mărirea vitezei de lucru, s-a găsit multă înțelegere și la mecanizatori. Unii dintre ei, cum sunt Ion Avîrvării, Iacob Hofman, Savel Bălănoaia, Gh. Telescu și alții au fost fruntași la însămînțări, lucrînd și acum, zi și noapte, la arături. Exemplul lor va trebui urmat și de mecanizatorii Ștefan Buhai și Toader Nazarie". Hărnicia cooperatorilor din Fîntînele s-a afirmat și la strîngerea sfeclei de zahăr , toate cele 240 ha. sînt recoltate, rădăcinile urmînd a transportate, curînd, la Fabrifica de zahăr Bucecea. Răspunderea lor pentru asigurarea fondului de stat s-a remarcat și prin aceea că, față de 350 tone tuberculi de cartofi planificate a fi predate, conform contractului, s-au transportat în bazele de preluare, suplimentar, 150 tone. „MUNCIND CU CHIBZUINȚĂ PE TOATA DURATA ZILEI, ȘI AVINDU-I IN FRUNTE PE COMUNIȘTI, ÎNTREAGA RECOLTA DE PORUMB VA FI PUSA, IN SCURT TIMP, LA ADĂPOST". Acestea au fost asigurările pe care ni le-a dat președintele C.A.P. Dumbrăveni, tovarășul Mihai Sandu. Ulterior, ne-am convins de consistența celor afirmate. La toate cele 6 arii, era un permanent du-te vino al mijloacelor de transport , 6 platforme improvizate pe câte 2 roți de combină, trei remorci și 40 atelaje. Drept rezultat, au fost eliberate 500 ha, din cele 800 ha, ocupate cu porumb pentru boabe. Se remarcă îndeosebi productivitatea ridicată a platformelor. Deservite de 7—8 cooperatori, fiecare dintre acestea eliberează, zilnic, câte 3 ha. Din urmă, 10—12 tractoare execută alături de toamnă. La ritmul rapid în care a decurs recoltatul și se desfacă, în prezent, porumbul, a contribuit, în primul rînd, exemplul personal al unor comuniști— șefi de echipă și cooperatori — cum sînt : Gh. Podani, D. Gafițescu, Gh. Curelușă, P. Gafițescu, Ruxandra Știrbu și mulți alții. La Dumbrăveni, începînd de astăzi, concomitent cu desfăcatul, va începe transportul masiv a celor 523 tone porumb boabe contractate cu statul. Exemple bune, la tăiatul strujenilor, am întîlnit și la C.A.P. Arbore. Glugile de pe cele 197 ha. erau, însă, parțial transportate la aici. Dar, din păcate, și aici, ca și la C.A.P. Moara, Bosanci ș.a., nu sînt respectate indicațiile date ca întreaga producție de porumb să fie transportată întîi la aici sau la marginea tarlalelor și apoi să fie desfăcută. Unii cooperatori, sub privirile organelor de conducere din C.A.P., desfacă pe cîmp, la glugi, îngrămăjoare mici. Acest fel de a lucra este contraindicat, deoarece, pe lingă îngreunarea transportului recoltei la pătule (sute de opriri și porniri, cu pierderi mari de timp, posibilități de sustrageri), se întîrzie foarte mult eliberarea terenului și, ca urmare, efectuarea arăturilor de toamnă. Ținind seama de cele relatate, organele și organizațiile de partid, conducerile unităților, toți factorii de răspundere din agricultură au datoria de a mobiliza întreaga forță umană și mecanică la eliberarea neîntîrziată a terenurilor de strujeni, la desfăcatul știubilor și urgentarea arăturilor de toamnă pentru culturile de primăvară. ELIBERAREA TERENURILOR DE STRUJENI ȘI EXECUTAREA ARATURILOR DE TOAMNA Sediul P.T.T.R. Suceava I.G.C. Suceava, cu sediul în str. M. Eminescu nr. 5, telefon 10935, angajează de urgență șoferi pentru autobuze cu permis de conducere categoria „C“ Salarizarea conform H.C.M. 9X4/968. Se asigură cazare la dormitorul secției de transport. Relații suplimentare se pot obține de la secția transporturi și de la biroul personal. La C.A.P. Bosanci (fotografia de sus) și C.A.P. Moara (fotografia de jos) însemnate suprafețe sunt încă ocupate cu glugi de porumb, ceea ce îngreunează executarea arăturilor de toamnă Dacă țigla se vinde cu deșeuri, acoperișul poate să rămână... descoperit In condițiile actuale, tuturor cetățenilor li se creează condiții pentru a-și ridica locuințe noi, a și le reface pe cele vechi, ori a-și construi anexe cu diverse destinații în gospodărie. Ni se pun la dispoziție nu numai credite, dar și materialele necesare făuririi construcțiilor. Dacă din aceste puncte de vedere oamenii își exprimă cu sinceritate mulțumirea și recunoștința față de partid și de stat, modul în care se vînd unele materiale de construcții dă naștere, pe drept cuvînt, la discuții foarte penibile și neplăcute. In ziua de 21 septembrie am cumpărat de la depozitul pentru materiale de construcții din Suceava 1.200 de țigle. Am rămas surprins cînd, la cantitatea solicitată, mi s-au adăugat, obligatoriu, 36 de țigle sparte care m-au costat 40 de lei. Am încercat să protestez, întrucît plăteam bani pentru o marfă care, practic, era bună doar de aruncat. Mi s-a răspuns că dacă nu primesc cele 36 țigle sparte n-am decis să se restitui și pe celelalte. Nu puteam să renunț la material deoarece aveam neapărată nevoie de el. Așa că am acceptat tîrgul, crezînd că faptul e cu totul întîmplător. In ziua de 29 septembrie am revenit la această unitate pentru a-mi procura 200 de cuburi prefabricate. Am fost servit cu promptitudine, numai că aproape jumătate din materialul ce mi s-a oferit era sfărîmat. Precizez că peste drum de unitate se afla depozitată o cantitate apreciabilă de cuburi prefabricate de cea mai bună calitate, de care nu s-a atins nimeni pentru că, așa cum mi s-a spus, erau vîndute. Cred că nici o normă de comerț nu prevede ca eu, cumpărător, să plătescă lei pe un cub sfărîmat. Acesta este prețul pentru marfă de bună calitate, nu pentru una deteriorată. NICOLAE BOTEZATU comuna Zamostea N.R. Întrucît semnatarul rîndurilor de mai sus solicită unele lămuriri privind faptele arătate, redacția îi comunică următoarele : cuburile prefabricate la care se referă nu erau vindute. Responsabilul depozitului Gh. Hladiuc a motivat că el nu poate să vîndă marfă după capriciile clientului, ci numai dintr-o singură stivă. O scuză care nu justifică de loc faptul că clientului i s-au „băgat pe gît" materiale necorespunzătoare. Cumpărătorul nu are nici o vină dacă recepția și manipularea materialelor de construcții se fac superficial. După cum nu trebuie să fie purtat pe drumuri, dus cu vorba zile la rînd cînd dorește să-și cumpere o marfă care lipsește la un moment dat din depozite. Personalul unității este pus acolo pentru a da relații precise și nu pentru a încălca normele comerciale aflate în vigoare. Sunt „reguli specifice“ pentrul transportul în comun din Suceava? In municipiul nostru, urcarea în autobuze se face mai mult prin ușa din față, e o regulă locală, specifică ? Dacă da, să se anunțe cumva, s-o știe toți. Dacă nu, să facă cineva ceva ca să se pună ordine, o dată pentru totdeauna ! Un alt aspect: stațiile autobuzelor se respectă doar dacă are șoferul chef. Intr-una din zilele trecute, bunăoară, cel care conducea autobuzul 31 — Sv. — 1167 n-a oprit în stația de la industria cărnii (în jurul orei 15,15) fiindcă — zicea — mașina era aglomerată. Cei ce se urcaseră prin față, la C.C.H., au refuzat să facă loc celor ce trebuiau să coboare la industria cărnii, recomandîndu-le —• spre distracția restului, inclusiv a personalului de bord, — să coboare la Adîncata ! In municipiul nostru •— și nu o dată s-a criticat acest lucru, autobuzele trec prin stații rar sau, cînd o fac, trec toate în același timp. Ni se tot spune că acesta e graficul. Dacă rațiunile care au stat la întocmirea lui sunt irosirea timpului, pierderea pasagerilor, nervii, busculadele etc. înseamnă că e un grafic cel puțin formal, dacă nu de-a dreptul necorespunzător. Propun o anchetă, serioasă și obiectivă, în prezenta organelor de miliție și a conducerii întreprinderii de gospodărie orășenească, for care găsește, de fiecare dată, numai explicații, nu și soluții. ing. IOANA PANȚURU Suceava Oficiul pentru construirea de locuințe proprietate personală La 3 noiembrie a.c., orele 10.00, va avea loc la sediul Consiliului popular orășenesc Gura Humorului contractarea apartamentelor ce compun blocul I 8 (situat în vecinătatea ocolului silvic). Blocul are 20 apartamente cu 2 sau 3 camere, fiecare apartament fiind dotat cu baie, bucătărie, cămară. Sînt invitați toți cetățenii care au depus cereri în acest scop și cei care vor reuși să completeze, pînă la acea dată, documentele necesare contractării. Blocul respectiv are termen de dare în folosință anul 1972, fiind singurul pe care oficiul nostru îl contractează în orașul Gura Humorului în această perioadă. IMPORTANT C.P.V.L.F. Suceava organizează aprovizionarea la domiciliu cu cartofi de toamnă, varză, ceapă uscată, rădăcinoase, sfeclă roșie etc., de bună calitate. Comenzile se primesc zilnic la magazinul de legume-fructe din str. Ștefan cel Mare nr. 13, la complexul comercial Arini și complexul comercial Mărășești. J