Zori Noi, octombrie 1971 (Anul 24, nr. 7397-7423)

1971-10-28 / nr. 7420

Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVI nr. 7420 joi 28 octombrie 1971 4 pagini 30 bani Cum sunt materializate propunerile oamenilor muncii ? Instituționalizarea adunărilor generale, ca și alegerea reprezentanților salariaților în comitetele oamenilor muncii oferă cadrul optim pentru ca producătorii bunurilor materiale să participe efectiv la conducerea treburilor economice, la soluționarea problemelor privind bunul mers al producției. Afirmîndu-și opiniile deschis, formulînd propuneri pentru îmbunătățirea activității și, ulterior, depunînd eforturi pentru materializarea perfecționării lor și înfăptuirea indicatorilor de plan, lucrătorii din industrie își îndeplinesc astfel dublul lor rol: de proprietari și de producători ai bunurilor materiale. în acest climat propice schimbului de opinii și idei, fiecare angajat se simte mobilizat plenar în asigurarea progresului general al societății noastre. După ce au ascultat darea de seamă a comitetului oamenilor muncii asupra activității desfășurate în prima jumătate a anului și au evaluat resursele interne existente pentru materializarea indicatorilor planificați următoarelor șase luni, participanții la adunarea generală a oamenilor muncii de la U.E.I.S. Iacobeni, de exemplu, au făcut 48 de propuneri. Aceasta demonstrează gradul de preocupare a oamenilor, indiferent de sectorul în care își desfășoară activitatea, pentru soluționarea unor probleme stringente. Pornind de la realitatea existentă pe teren și de la necesitatea valorificării doborîturilor de vînt, o parte dintre propuneri se referă la prelungirea traseelor sau la construcția de noi drumuri forestiere. Drept urmare, pînă la finele lunii august, s-au prelungit cu 3 km. drumul forestier din bazinul Prinosul Mare, cu 3,5 km. drumurile de tractoare de pe pîrîul Tarnău și de la Negrești și cu 2 km. cel de la Hîrja. Concomitent, s-au reparat drumurile folosite la apropiat cu vitele în parcelele 99 și IOD Cucureasa. Pentru fabrica de cherestea, oamenii muncii au propus repararea liniilor de covil pe porțiuni, în așa fel ca activitatea de producție să nu fie stingherită. Și s-a procedat întocmai. Dovadă, și nu singulară, a receptivității specialiștilor la sugestiile muncitorilor și îndemn, pentru aceștia din urmă, la noi căutări de soluții eficiente. Propunerile care n-au putut fi materializate imediat sunt consemnate pe agenda de lucru a comitetului oamenilor muncii sau înaintate forului tutelar. Vorbind despre dialogul continuu cu masele, cu experiența oamenilor, care are implicații deosebit de pozitive pentru producție, salariatul care ține evidența propunerilor ne-a mărturisit că operativitatea conducerii unității în concretizarea ideilor este condiția esențială a succesului acestui dialog. Atunci cînd propunerile vizează activitatea altor unități, această condiție nu se realizează. Rămîn fără ecou, deocamdată, referirile la buna aprovizionare și programele de funcționare ale magazinelor forestiere. Deși i s-au făcut insistente demersuri, conducerea întreprinderii economice județene a cooperației de consum n-a făcut nimic. Evidența clară existentă la Iacobeni din care rezultă, în orice moment, stadiul de rezolvare a fiecărei propuneri, contrastează cu situația de la unitatea vecină, cu același profil — Vatra Dornei. Cu toată amabilitatea șefului serviciului plan, dispus să dea relații și să ne pună la dispoziție copii după adresele ce LT au înaintat C.E.I.L., n-am deslușit preocuparea distinctă pentru finalizarea opiniilor angajaților. Am încercat o statistică : din 51 de propuneri făcute la aceeași adunare generală a oamenilor muncii din luna iulie, figurează ca rezolvate doar 7. Restul sînt, după cum ni s-a spus, fie în curs de rezolvare, fie amînate, fie... rătăcite, zicem noi, în „apele" neclarității. Așa cum neconcludentă rămîne pentru noi și eficiența informării privind modul de rezolvare a propunerilor, prezentată comitetului oamenilor muncii în ședința din 18 iunie a.c., la punctul 3, după analiza realizării contractelor economice și a calității produselor. Nici unul dintre participanții la respectiva ședință n-a avut de Dar problema adăugat nimic, figurează ca fiind abordată. Ca și cum aceasta era esențial !... Prezentarea modului diferit în care sunt recepționate propunerile salariaților de la cele două unități de exploatare și industrializare a lemnului, cu sediul în orașul Vatra Dornei, subliniază necesitatea reconsiderării atitudinii unor cadre de conducere față de o problemă deosebit de importantă. Indiferența, formalismul nu au darul să stimuleze inițiativa maselor, atît de necesară în actuala etapă de dezvoltare a economiei și vieții sociale. De aceea, considerăm că este de datoria organizațiilor de partid, a tuturor factorilor competenți să repună în drepturile sale, peste tot, și mai cu seamă acolo unde se întîlnește rutină, răspunderea față de înfăptuirea propunerilor oamenilor muncii. MARIA FLOREA Sîntem în plin sezon de recoltare, înmagazinare sortare și a fructelor. In foto : un grup de cooperatoare de la Rădășeni, sortind mere Perfecționarea transporturilor uzinale Practica de zi cu zi confirmă că, în multe unități economice, perfecționarea transporturilor uzinale reprezintă o importantă sursă de sporire a eficienței economice. Studiul întreprins pe această temă, de către un colectiv de specialiști, la Uzina de reparații auto din Suceava, a stabilit căile de înlăturare a unor deficiențe care existau în transporturile uzinale, măsurile ce se cuvin aplicate în acest scop. Intre acestea, amintim : containerizarea și paletizarea completă a tuturor pieselor și subansamblelor, crearea, după fluxul tehnologic optim, a unor ateliere, cum sunt cele pentru dezechiparea autovehiculelor și recondiționarea pieselor de schimb, prevăzute cu spațiile de depozitare necesare ; stabilirea itinerariilor de transport pentru fiecare piesă și subansamblu, în funcție de locurile de muncă etc. Eficiența măsurilor constă în obținerea unei importante producții suplimentare și, ca urmare, în sporirea productivității muncii. CU PLANUL ANUAL ÎNDEPLINIT Aflăm, de la I.S.C.I.P. — Verești că la 24 octombrie ferma nr. 1 montă - gestație și-a îndeplinit planul anual de purcei de 136.000 capete. Potrivit calculelor, pînă la finele anului se va înregistra o depășire de cel puțin 25.000 capete purcei, ceea ce reprezintă un venit suplimentar de 2,5 milioane lei. Previzibil, ferma, al cărei șef este ing. C. Turei, își va încheia activitatea anuală cu un beneficiu peste plan de 1,5 milioane lei. Anticipînd sezonul turistic de iarnă Temperatura scăzută a adus în actualitate preocuparea pentru pregătirea practicării turismului în sezonul de iarnă în județul nostru. In acest sens, au fost puse la punct cabanele Zugreni, Rarău, Mestecăniș și Deia și s-au reevaluat posibilitățile de cazare pe timp friguros în complexele hoteliere de la Putna, Rădăuți, Cîmpulung, Vatra Dornei și Suceava, asigurîndu-se condiții optime pentru primirea zilnică a peste 1.000 vizitatori. De asemenea, recent, a fost dat în folosință un modern complex de unități de alimentație publică la parterul noului hotel „Zimbrul" din Cîmpulung. La toate acestea se adaugă hanul turistic „Ilișești", care va funcționa și în sezonul rece. Vizitatorilor le sînt rezervate și cîteva surprize, între care practicarea sporturilor de iarnă pe pîrtiile de schi și săniuș, amenajate special în zonele Cîmpulung și Dorna și, în sfîrșit, o ultimă noutate , în toate cabanele se vor organiza revelioane, devenite tradiționale. I ^ Ing. Felicia Sumănaru, de la Fabrica „Străduința" din Suceava, măsoară la dinamometru aderența tălpii la încălțămintea lipită Foto . L. BURAC FAPTELE: OGLINDĂ A CONȘTIINȚEI • Intr-un puternic climat de receptivitate la nou • De la operator chimist la inginer • Vorbele impresionează, faptele conving • „Instanța“ omeniei, lipsă la apel IN PAGINA 3 ÎNTREAGA activitate PRODUCTIVA, IA 0 SUPERIOARA COTA A EFICIENTEI Definit ca o etapă importantă în procesul istoric de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate, actualul cincinal va marca, concomitent cu o accentuată creștere cantitativă a producției, o substanțială sporire a eficienței activității economice, înseși obiectivele stabilite, care prevăd intensificarea procesului de modernizare a structurilor pe ramuri și subramuri, promovarea cu precădere a sectoarelor purtătoare de progres tehnic, fabricarea de produse cu înalt grad de prelucrare a resurselor, cu valori de întrebuințare cit mai ridicate, sunt direcționate, susținute către atingerea unor superioare cote ale eficienței. In același timp, ritmurile superioare de creștere a producției, prevăzute a se realiza în actualul cincinal, au la bază, pe lângă crearea unor noi capacități, utilizarea cu eficiență ridicată a capacităților existente. Desfășurarea activității în condițiile unei eficiențe sporite reprezintă, în același timp, un mijloc important de înfăptuire a sarcinilor majore care au fost stabilite. Unul dintre inuniatorii de bază ai eficienței îl constituie, după cum se știe, productivitatea muncii. In perioada 1971 —1975, productivitatea muncii pe salariat va crește cu cel puțin 42 la sută în industrie, cu 35 la sută în activitatea de construcții-montaj și cu 33 la sută în transporturile feroviare. Legea pentru adoptarea planului cincinal precizează că sarcinile pentru creșterea productivității muncii sunt minimale. Este un îndemn de a acționa pe toate căile, de a valorifica mai bine experiența cîștigată, de a investi, în acțiunile care se întreprind, un volum mai mare de inteligență, pentru ca, promovînd mai intens tehnica nouă, îmbunătățind necontenit organizarea producției și a muncii, să se creeze condiții pentru depășirea nivelelor prevăzute. Importante rezerve în acest sens reprezintă, in multe unități economice, creșterea indicelui de utilizare a instalațiilor și utilajelor, așezarea pe baze științifice a producției, perfecționarea tehnologiilor de fabricație, utilizarea deplină a fondului de timp, precum și îmbogățirea cunoștințelor profesionale ale tuturor salariaților. Pe șantierele de construcții, unde calea principală de sporire a productivității muncii o reprezintă scurtarea termenelor de execuție, se cere o judicioasă eșalonare a lucrărilor, perfecționarea organizării muncii, îmbunătățirea calității execuției, precum și ridicarea gradului de industrializare a acestora. In transporturile pe calea ferată, obținerea unei productivități superioare, în afară de creșterea gradului de mecanizare și automatizare a proceselor de transport, ține în măsură importantă de utilizarea deplină a mijloacelor tracțiune, reducerea stațiodenării vagoanelor la încărca (Continuare in pagina a IV-a) y\\w N\\WWWWAW^^^W^^V,\\\v \vw\\\v^ PRODUCTIVITATEA MUNCII PE SALARIAT VA CRESTE IN PERIOADA 1 \V W^ EXIST A JUASE comuNLE pentru A Eimm GRABNIC TRANSPORTUL Caracterul instabil al vremii a început, în ultimele zile, să se accentueze tot mai mult. Odată cu aceasta, în fața cooperativelor agricole de producție și a fermelor I.A.S. din județul nostru, mari unități producătoare de cartofi, se ridică cu deosebită acuitate sarcina livrării întregii cantități de tuberculi, contractată către fondul centralizat al statului. De felul cum se realizează această operațiune depinde, într-o măsură hotărîtoare, atît calitatea mărfii ce o primesc consumatorii sau fabricile, cit și veniturile ce urmează să fie încasate de unitățile producătoare. In ultimul timp, pentru impulsionarea transportării cartofilor în baze, la parcul auto din județ s-a mai adăugat un însemnat număr de mașini venite din alte județe. Cu toate acestea însă, pînă marți seara, furnizorii își onoraseră obligațiile asumate către fondul central al statului în procent de numai 80 la sută, ceea ce denotă că rezultatele obținute nu se ridică peste tot la nivelul posibilităților. Dacă cooperatorii din Calafindești, Siminicea, Siret, Reuseni, Fîntînele, Zamostea au înțeles importanța economică deosebită ce o reprezintă pentru ei și unitatea lor sortarea riguroasă a întregii producții de tuberculi pe categorii și grupe calitative, conform hotărîrilor actuale, livrînd cantități suplimentare de carbitofi, în cooperativele agricole din Baia, Boroaia, Șosea, Bogdănești se înregistrează nejustificate rămîneri în urmă transportul cartofilor pe ramla pe sau la fabrici. Intr-o asemenea situație se pune în mod firesc întrebarea : ce așteaptă organizațiile de partid, tovarășii din conducerea cooperativelor amintite ? Oare nu știu că un eventual îngheț poate compromite recolta de cartofi ? Orice argumente justificatoare nu pot explica mulțumitor starea de lucruri existentă. Așa stînd lucrurile, apare destul de clar că se impun măsuri energice menite să ducă la lichidarea rămînerilor în urmă. Factorii răspunzători trebuie să ia cele mai potrivite măsuri în vederea impulsionării transportului cartofilor. O mare responsabilitate revine și personalului din bazele de recepție care are datoria să organizeze munca pe rampe în așa fel încît staționările autocamioanelor să fie reduse la minimum. Paralel cu preluarea tuberculilor de la unitățile agricole, se impune ca aceștia să fie operativ livrați beneficiarilor astfel încît frontul de încărcare-descărcare să fie tot timpul liber. Aspectele întîlnite cu prilejul unui raid - anchetă, efectuat prin cîteva unități agricole și baze de recepție, ne conduc la concluzia că nu peste tot munca este organizată rațional. Dacă pînă zilele trecute, datorită lipsei mijloacelor de transport și difectuoasei organizări a muncii, C.A.P. Bălăceanu se situa printre unitățile agricole cu cele mai serioase rămîneri în urmă la trans- ION BÂNCESCU (Continuare in pagina a Il-a) CARJOEILOR TELEX Nisipurile de la Aghireș, spălate și sortate granulometric, capătă o tot mai largă căutare în diferite ramuri ale economiei. Recent, specialiștii Centralei minelor de fier și nemetalifere Cluj au pus la punct, pe baza unor cercetări originale, o linie tehnologică modernă care permite valorificarea integrală a nisipurilor cuarțoase și caolinoase din această zonă. Astfel, din deșeurile rezultate la spălare se prepară în prezent cel mai valoros și rentabil produs: nisipul - filtru pentru uzinele de apă industrială și potabilă. Totodată, se produc nisipuri pentru cartoane asfaltate, pentru turnătorii, pentru sticlă de ambalaj și geamuri. In localitatea Orvieto din Italia s-a încheiat recent cea de-a doua ediție a Festivalului internațional al filmului, consacrat artelor populare și meșteșugurilor tradiționale — confruntare cinematografică la care au participat 20 de țări, printre care și România. Marele premiu al Festivalului „Maurizio 1971" a fost atribuit filmului „Anotimpul mireselor", al regizorului Alecu Croitoru, pentru modul original de exprimare prin intermediul cinematografului a unor aspecte privind arta populară românească. Filmului i-a fost, de asemenea, acordat premiul „Victoria" al Institutului de studii fice de la cinematograFlorența, pentru scenariu și regie. Pe platforma industrială de la Săvinești a început montajul instalațiilor la noua unitate de îngrășăminte chimice, care cuprinde două fabrici : una de amoniac și alta de uree cu o capacitate de producție de 10 ori mai mare decît a instalațiilor existente. Cele două unități vor produce îngrășăminte chimice granulate, cu un conținut ridicat de substanță activă. (Agerpres)