Zori Noi, august 1972 (Anul 25, nr. 7655-7680)

1972-08-29 / nr. 7678

ZORI NOI O PAGINA 4 HELSINKI Conferința tineretului pentru securitate și cooperare europeană HELSINKI 28. — Corespondență specială de la Radu Bogdan . In capitala finlandeză au continuat lucrările Conferinței tineretului pentru securitate și cooperare europeană. In intervențiile lor din cadrul ședinței plenare, reprezentanții diferitelor organizații internaționale, conducători ai unor asociații sau organizații naționale de tineret, au relevat hotărirea tinerilor, de diferite convingeri politice, filozofice, ideologice sau religioase, de a-și intensifica necontenit conlucrarea, de a depista noi căi care să ducă la întărirea unității de acțiune a tinerei generații, în lupta pentru continua îmbunătățire a climatului politic pe continentul nostru, pentru edificarea unui sistem trainic de securitate europeană. Vorbitorii au abordat o arie largă de probleme legate de realizarea securității europene, subliniind că aceasta nu este o problemă care trebuie să preocupe numai guvernele, ci și o problemă legată în mod vital de viitorul tinerei generații. în acest sens, participanții la lucrări s-au pronunțat, în timpul dezbaterilor, pentru o Europă eliberată definitiv de coșmarul războaielor, pentru o Europă în care relațiile dintre state să fie bazate pe egalitate în drepturi, respect reciproc, suveranitate. Ei au subliniat că desființarea blocurilor militare, a bazelor militare străine situate pe teritoriul altor state, renunțarea la amenințarea cu forța sau folosirea forței ca mijloc de reglementare a diferendelor ar reprezenta pași pozitivi în direcția securității. Reprezentanții tinerei generații întruniți la Helsinki s-au pronunțat în sprijinul organizării conferinței generale a statelor europene, subliniind necesitatea începerii, cit mai curînd posibil, a consultărilor multilaterale de pregătire a acestei întîlniri. Luînd cuvîntul în cadrul ședinței plenare, conducătorul delegației Uniunii Tineretului Comunist din România, Vasile Nicolcioiu, secretar al C.C. al U.T.C., a arătat că „reprezentanții tineretului român participă la actuala reuniune de la Helsinki animați de convingerea că ea va contribui la întărirea acțiunilor tineretului pentru promovarea și realizarea ideilor de pace și securitate pe continentul nostru, pentru transformarea acestuia într-un continent al păcii și înțelegerii intre popoare". In continuare, el s-a referit la evenimentele pozitive care au apărut în ultimul timp pe continent, la climatul de colaborare și destindere, care cîștigă din ce în ce mai mult teren, ca rezultat al acțiunilor unor importante forte sociale și politice, între care tineretul se situează la loc de frunte. Vorbitorul a expus pe larg poziția țării noastre privind căile și formele de realizare a acestui important obiectiv, precum și în legătură cu conferința general - europeană, concepută ca un pas însemnat pe calea edificării securității pe continentul nostru. în perspectivă, o nouă reuniune indo-pakistaneză la nivel înalt ISLAMABAD 28 (Agerpres). O nouă reuniune indopakistaneză la nivel înalt, cu participarea primului ministru Indira Gandhi și a președintelui Pakistanului, ar putea avea loc la jumătatea lunii septembrie, la o dată care va fi fixată în cursul convorbirilor ce se desfășoară în prezent la Delhi între reprezentanți ai celor două țări, a declarat președintele Pakistanului, Zulfikar Ali Bhutto, într-un interviu acordat radiodifuziunii din Caraci. Șeful statului a adăugat că ar prefera ca această reuniune să aibă loc după 15 septembrie. Succese ale patrioților sud-vietnamezi VIETNAMUL DE SUD 28 (Agerpres). Continuînd acțiunile ofensive în zona Văii Que Long — important obiectiv strategic, care asigură accesul în Da Nang și spre șoseaua nr. 1 —, duminică noaptea, patrioții sud-vietnamezi au obligat trupele saigoneze să abandoneze, pentru a doua oară în ultimele nouă zile, statul major districtual. După cum precizează agenția Associated Press, evacuarea statului major, amplasat la numai 30 mile sud de Da Nang, a survenit după un violent bombardament cu obuze și rachete efectuat de patrioți. Elicopterele care au încercat să se apropie de statul major pentru a ajuta la evacuarea trupelor saigoneze au fost obligate să se retragă în fața puternicului baraj al unităților antiaeriene ale Frontului Național de Eliberare, care au încercuit orașul. Totodată, baza militară americano - saigoneză „ROSS" amplasată la 2 mile vest de Que Long, continuă să se afle sub controlul patrioților. In nord, la 100 mile de Que Long, se dau lupte grele intre trupele saigoneze și unitățile F.N.B., în zona localității Ouang Tri. De asemenea, în ultimele 24 de ore, s-au intensificat luptele și în zona localității Hue. Potrivit agențiilor internaționale de presă, trupele saigoneze au suferit pierderi grele în oameni și echipament de luptă pe toate teatrele de operațiuni militare. Ca și în zilele precedente, superbombardierele americane „B-52" au lansat numeroase bombe asupra pozițiilor patrioților, dar situația critică a trupelor regimului de la Saigon nu a putut fi ameliorată. in preajma întîlnirii dintre președintele S.U.A. și premierul japonez TOKIO 28 (Agerpres). Primul ministru al Japoniei, Kakuei Tanaka, și președintele S.U.A., Richard Nixon, vor avea două ședințe de convorbiri in cursul întîlnirii lor la nivel înalt, de la 31 august și 1 septembrie — informează guvernul japonez, citat de agenția Kyodo. La sfîrșitul întrevederilor din Hawai, la 1 septembrie, va fi dat publicității un comunicat comun. Premierul Tanaka urmează să părăsească Tokio joi dimineață, cu un avion special. El va fi însoțit de ministrul afacerilor externe al Japoniei, Masayoshi Ohira. Din delegația americană fac parte secretarul de stat William Rogers și consilierul special al președintelui Nixon, Henry Kissinger. GHANNA ACCRA 28 (Agerpres). Președintele Consiliului redeșteptării naționale din Ghana, colonelul Ignatius Acheampong, a rostit un discurs în care a cerut întregii națiuni să acționeze pentru soluționarea disputelor dintre diversele grupuri etnice, pentru unirea tuturor eforturilor în vederea consolidării unității naționale și propășirii economico - sociale a țării. El a chemat toate partidele și organizațiile, indiferent de natura lor, să servească intereselor unității naționale și să asigure generațiilor viitoare un climat de armonie și înțelegere. Consiliul redeșteptării naționale, a declarat Ignatius Acheampong, va exercita funcția de organ suprem în stat pînă la edificarea unor trainice baze economice și sociale. Apel către națiune 0 declarație a generalului Juan Peron MADRID 28 (Agerpres). Fostul președinte al Argentinei, generalul Juan Peron, stabilit în prezent în Spania a calificat ca „ilegală și neconstituțională“ hotărîrea autorităților argentiniene privind reîntoarcerea obligatorie în țară, pînă la 25 august a.c., a oricărui candidat la viitoarele alegeri prezidențiale „Un candidat poate trai în afara granițelor țării sale, fără a-și pierde drepturile" a spus Juan Peron. Generalul Peron a afirmat că „așteaptă de 17 ani să se reîntoarcă in țară", dar că va râmine în Spania dacă revenirea sa ar putea declanșa tulburări interne în Argentina R.F.G. a propus Egiptului elaborarea unui program comun complet de cooperare economică CAIRO 28 (Agerpres). Republica Federală a Germaniei a propus Egiptului elaborarea unui program comun complet de cooperare economică și a sugerat trimiterea, în octombrie a.c., a unei delegații economice egiptene la Bonn, informează cotidianul „Al Ahram“, citat de A.F.P. Convorbirile prilejuite de această vizită, precizează „Al Ahram", ar urma să fie axate, în special, asupra modalităților de soluționarea a problemelor financiare în suspensie dintre cele două țări, precum și asupra studierii unor mari proiecte economice. Vor fi evocate și probleme referitoare la colaborarea în domeniile cultural și turistic. Bombardamentele americane pe teritoriul R.D. Vietnam nu ocolesc satele sau cătunele fară nici un fel de obiectiv militar sau strategic. Dimpotrivă, zilnic, aici cad victime mii de persoane civile și sunt distruse case de locuit, spitale și școli. In loto: Urmările bombardamentului asupra unuia din cartierele dens populate ale orașului Duong „New York Times"” despre bombardamentele americane în Vietnamul de sud NEW YORk 28 (Agerpres). După cum informează ziarul „New York Times", numărul victimelor bombardamentelor americane în rîndul populației civile din Vietnamul de sud a crescut, în ultimele luni, cu „peste 100 la sută". Chiar potrivit datelor oficiale ale comandamentului S.U.A., în ultimele patru luni 24.788 de civili au fost grav răniți sau mutilați de bombardamentele efectuate de avioanele americane în zonele eliberate. Ziarul adaugă că aceste date au fost, evident, SAIGON 28 (Agerpres). Regiunea din jurul Saigonului a constituit, în noaptea de duminică spre luni, principalul obiectiv al bombardamentelor americane din Vietnamul de sud. Escadrile de avioane „B-52" au efectuat numeroase misiuni de bombardament în regiunea din apropierea capitalei sud - vietnameze, ca și asupra unor obiective din regiudiminuate, deoarece ele au fost furnizate de autoritățile de la Saigon, care exclud statisticile cu privire la victimele în rîndul populației pașnice din provincia Quang Tri și din orașul An Loc, pe care aviația americană le supune unor extrem de puternice bombardamente. Informațiile oficiale, continuă „New York Times“, trec sub tăcere numărul locuitorilor civili care și-au pierdut viața în timpul noii escaladări a războiului aerian din Vietnamul de sud, cea de nord Quang Tri-Hue, în încercarea de a slăbi presiunea exercitată de formațiunile de luptă ale forțelor patriotice. Aviația americană a bombardat, de asemenea, în ultimele 24 de ore, și teritoriul Republicii Democrate Vietnam, în special zona din jurul orașului Dong Hai, a precizat comandamentul american de la Saigon. Stadiul negocierilor între unele state arabe producătoare de petrol și companiile occidentale BEIRUT 28 (Agerpres). Negocierile care se desfășoară la Beit Merv între cinci state arabe producătoare de petrol și companiile occidentale care acționează în această zonă au intrat în faza examinării aspectului tehnic al cererilor formulate de către statele producătoare, au anunțat Ahmed Zaki Yamani și Arthur Palmer, reprezentanții celor două părți angajate în convorbiri. Declarația, apreciază corespondenții de presă, este apreciată ca un indiciu al faptului că cererea statelor producătoare de a obține o cotă inițială de cel puțin 20 la sută din acțiunile companiilor respective a fost acceptată în principiu, urmînd ca discuțiile ulterioare să precizeze așa - numitele ultime detalii ale participării. Este vorba de procentul de participare, indemnizația ce urmează să fie acordată companiilor, comercializarea cantității de petrol care revine statelor producătoare și prețul petrolului. Este pentru prima dată de la începutul negocierilor (februarie a.c.) cînd cele două părți au reușit să ajungă la un acord în ceea ce privește participarea statelor posesoare de petrol respective la acțiunile companiilor occidentale și să procedeze la examinarea aspectelor tehnice ale acestei participări. A XX-A [BITIE A JOmiloR OLIMPICE (Urmare din pagina I) fața japonezului Masahiko Umeda. In unul din cele mai echilibrate meciuri ale turneului de polo pe apă, care se desfășoară în Palatul de natație, echipa României a pierdut la limită cu scorul de 3—4 (0—1, 1—2, 1—0, 1—1) în fața formației S.U.A. In mijlocul unui mare interes a început „maratonul” pugilistic, la care participă 357 de boxeri reprezentînd 11 categorii de greutate. In cea de-a doua gală a turneului Gabriel Pometcu, campionul țării noastre la categoria pană, a dispus prin k.o. în prima repriză de norvegianul Stromme. Rezultate înregistrate în cea de-a doua reuniune a turneului de lupte libere : categ. 82 kg : Vasile Iorga (România) dispune la puncte de Andre Boudoule (Franța) , categ. 100 kg : Enache Panait învinge prin tuș pe Robert (Senegal) , categ. 74 kg : Ndiage Iuri Gusov (U.R.S.S.) întrece la puncte pe Ludovic Ambruș (România) , categ. 90 kg . Barbarei Morgan (Cuba) învinge la puncte pe Ion Marton (România). Gimnastică. După disputarea figurilor impuse, în cursul masculin conduce confecționata Japoniei cu un setotal de 285.05 puncte, urmată de U.R.S.S. — 282,20 puncte, R. D. Germană — 278,40 puncte și R. F. a Germaniei — 278,40 puncte. Formația României se află pe locul 9 cu 266,80 puncte. Sărituri în apă . Concursul feminin de sărituri de la trambulină a programat 7 sărituri preliminare. Cel mai bun punctaj : 292,59 puncte s-a realizat suedeza Ulrika Knape. Sportivele românce Sorana Prelipceanu și Melania Decuseară s-au situat pe locurile 21 (cu 242,61 puncte) și, respectiv, 27 (cu 232,02 puncte). Pentru finala competiției s-au calificat primele 12 clasate. După Dan Iuga, medaliat cu argint la pistol precizie, un alt maestru al tirului românesc, Nicolae Rotaru, a urcat pe podiumul olimpic, fiind distins cu medalia de bronz pentru locul 3, ocupat la armă liberă calibru redus — poziția culcat. Dar ca și în prima zi a concursului de tir, primul clasat a fost un trăgător necunoscut, reprezentantul R. P. D. Coreene, Li Ho Jun, un trăgător de o regularitate și siguranță extraordinare. Pentru celelalte două medalii, lupta s-a dat între americanul Auer, creditat anul acesta cu performanțe deosebite (de două ori a tras 600 din tot atîtea posibile) și românul Nicolae Rotaru. In primul meci susținut în cadrul turneului masculin de volei, echipa României a avut ca adversară puternica formație a Japoniei, una dintre candidatele la titlul olimpic. Voleibaliștii niponi au terminat învingători în trei seturi cu 15—4, 15—5, 15—7, la capătul unei partide în care s-au dovedit superiori. Tot în competiția masculină, R. D. Germane a selecționat a dispus cu 3—0 (15—7, 15—13, 15—7) de reprezentativa Cubei. Intr-un meci contînd pentru turneul feminin, echipa R. P. D. Coreene a învins cu 3—0 (15—1, 15—8, 15—3) selecționata Cubei. Prima zi a întrecerilor de natație a adus în tribunele piscinei olimpice un număr record de spectatori — 10.000 — care au fost martorii unor pasionante întreceri soldate cu trei noi recorduri ale lumii. In proba masculină de 200 m. fluture, americanul Mark Spitz, marele favorit al probei, condus cursa din... cap în cap. El a obținut medalia olimpică de aur cu timpul de 2W70/100, performanță care constituie un nou record al lumii (v. r. era de 2’01 ”5/100). In ultima finală programată în prima zi s-a disputat ștafeta masculină de 4x100 m, liber, în care victoria a revenit selecționatei S.U.A. Murphy, Heidenreich, (Edgar, cu timpul de 3’26”42/100 Spitz) nou record mondial și olimpic (v.r. era de 3’28”8/10 și aparținea tot echipei S.U.A.). Astfel, Mark Spitz a cucerit o medalie olimpică de aur doua la actuala ediție a J.O. MIGIt PUBLICITATE • Vînd „Moskwici 408". Adresați-vă lui Popa Vasile, comuna Vadu Moldovei — Su® Pierdut certificatul medical seria Nr 321, nr. 2593, din carnetul cu seria menționată de la Spitalul rural Dumbrăveni. Îl declarăm nul. ® Ofer apartament cu două camere in orașul Gheorghe Gheorghiu - Dej, contra similar în Rădăuți. Adresati-vă la Bordei, strada Călărași, bloc 5, apartament 19 — Rădăuți. † Pierdut legitimația nr. 2567, eliberată de Fabrica de tricotaje „Zimbrul" din Suceava, în anul 1972, pe Gașparovici Vasile. O numere declaraută. † Pierdut legitimația nr. 642, eliberată de U.E.I.S. Iacobeni, în anul 1972, pe numele Ciobanu Alexandru. O declaranlă. • Vînd I.M.S. Adresați-vă lui Toth, strada Mărășești 7, blocul, scara B, apartamentul 1 — Suceava. ® Pierdut legitimația nr. 139, eliberată de către întreprinderea județeană pentru valorificarea legumelor și fructelor Suceava, în anul 1970, pe numele Simota Trandafira. O declaranlă. • Vînd Wartburg 311, stare bună. Relații la Chiriac Mihai, după orele 16, în strada Alexandru cel Bun, bloc H 5, scara B, apartamentul 7 — Suceava. Combinatul de exploatare și industrializare a lemnului din Suceava livrează, fără repartiție, pe bază de comenzi ferme, P.A.L. emailat din așchii de lemn, șpăcîuite, emailate, texturate, folosit pentru producția de mobilă, construcții interioare etc. Relații suplimentare se pot obține la telefon nr. 10793 (interior 110 sau 152) — Suceava. C.C.H. SUCEAVA recrutează absolvenți ai claselor a VIII-a sau a X-a ale școlii generale pentru a-i califica în următoarele meserii: — operator la fabricarea celulozei și hîrtiei — lăcătuș mecanic pentru industria lemnului — strungar. Recrutarea se face din municipiul Suceava și comunele învecinate acestuia, la sediul C.C.H. Suceava, pînă la data de 30 august 1972. GRUPUL ȘCOLAR DE INDUSTRIALIZARE A LEMNULUI SUCEAVA ANUNȚĂ concursul de admitere în anul I, pentru învățâmîntul seral — liceul industrial — care are loc între 1—10 septembrie 1972. Se fac înscrieri pentru specialitatea „industrializarea lemnului“. Se pot prezenta la acest concurs persoanele care au absolvit clasa a VIII-a a școlii generale sau care posedă studii echivalente și lucrează în domeniul specialității pentru care candidează, indiferent de vîrstă; înscrierile se fac la secretariatul școlii din Suceava, strada Calea Unirii nr. 17, pînă la 31 august 1972. Informații suplimentare se pot solicita de la secretariatul școlii, telefon 11598 — Suceava. ȘCOALA PROFESIONALA DE MECANICI AGRICOLI FĂLTICENI, strada Maior Ioan nr. 1, primește înscrieri pentru concursul de admitere, în meseria mecanic agricol. înscrierile se fac zilnic la secretariatul școlii. Se pot înscrie absolvenți ai școlii generale de 8 și 10 ani, în vîrstă de 18 ani împliniți pînă la 31 decembrie 1972. Concursul va avea loc între 1 și 7 septembrie 1972. Pe toată durata școlarizării, elevilor li se asigură întreținere gratuită. Șantierul Electromontaj Suceava angajează muncitori calificați și necalificați pentru execuția de linii electrice aeriene de înaltă tensiune. Se asigură cazarea, transportul pentru vizitarea periodică a familiei și calificarea la locul de muncă. Doritorii se vor adresa la sediul șantierului, Suceava, strada Bazelor nr. 3, zilnic, între orele 7,30—15,30. TRUSTUL DE CONSTRUCȚII ȘI MONTAJE ELECTRICE 9 face înscrieri pentru școlile profesionale de 2 ani din Iași, Ploiești, Sibiu, Buftea, ale Ministerului Energiei Electrice. Se pregătesc cadre în specialitățile : — finisor - constructor (zidari, mozaicuri, faianțari, zugravi, vopsitori)— montatori prefabricate (dulgheri și montatori de schele și cofraje din lemn și metalice). Pe timpul școlarizării se asigură, în mod gratuit, cazarea, masa, echipament, rechizitele școlare, precum și transportul cu prilejul vacanțelor. CONDIȚII : — absolvenți a cel puțin 8 clase — vîrstă , pînă la 25 de ani. Examenul de admitere se va ține la întreprinderea de rețele electrice din Suceava, strada Ștefan cel Mare nr. 24, Grupul școlar energetic din Ploiești, strada Davila nr. 39, Grupul școlar energetic Buftea, șoseaua București — Ploiești, km. 21, Grupul școlar energetic din Sibiu, strada Electricienilor nr. 1, Grupul școlar energetic din Iași, strada Socola nr. 188. Se vor da probe scrise și orale la matematică și fizică din materia pentru clasele V—VIII, examenul urmînd să aibă loc între 4—7 septembrie 1972. La înscriere, candidații trebuie să prezinte următoarele acte : — adeverința de absolvire a 8 clase în original sau copie de pe diploma de absolvire — copie de pe certificatul de naștere — fișa medicală. înscrierile se pot face pînă în ziua examenului, la sediul I.R.E. Suceava și sediile școlilor menționate. KhiiACUA «I ADMINISIRA 11A | Suceava str Tipografiei nr. 1, telefoane • redactori ei 10766 | redactor sef adjunct — 11998 | secretariatul de redacție - 11692 | industrie, viața de partid - 10765 | cultură, informații - 10764 i agrară, adraim, I I trape - 0995 , cons.ructii de staLuri si corespondenti - 0696. Tiparul i întreprinderea Poligrafică Suceava, telefon serv, producție, expediție - 11914. I--------------------1