Zori Noi, martie 1973 (Anul 26, nr. 7834-7860)

1973-03-23 / nr. 7853

4 PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI-VA I ori noi ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SUCEAVA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN * • ANUL XXVII NR. 7853 vineri 23 martie 1973 4 PAGINI 30 BANI AN HOTÂRITOR FENTIU ÎNFĂPTUIREA CINCINALULUI ÎNAINTE DE TERMEN la Întreprinderea avicolă de stat ițcani-suceava Rezultatele bune tind să se situeze pe „pragul de sus" al posibilităților existente . „Asaltul" continuu al beneficiilor . Aplicarea tehnologiilor moderne ridică nivelul eficienței economice . Oamenii activează energic pentru depășirea producțiilor planificate Rezultatele cu care și-au încheiat anul trecut activitatea lucrătorii Întreprinderii avicole de stat Ițcani — Suceava conferă muncitorilor și specialiștilor din această unitate posibilitatea de a se situa pe un loc fruntaș între colectivele de muncă din agricultura Județului nostru. — Desfășurîndu-ne activitatea într-o unitate ce funcționează după principiile tehnicii moderne — ne declara, într-o recentă discuție, tovarășul ing. Alexandru Chiriac, directorul întreprinderii —, urmărim consecvent să folosim cît mai rațional baza materială care ne stă la dispoziție, valorificînd într-un grad superior resursele existente. Prin aceasta vizăm sporirea continuă a beneficiilor întreprinderii. Menționez că, din punct de vedere organizatoric, activitatea ne-o desfășurăm în două ferme specializate. Prima, cea situată pe teritoriul județului Suceava, este dotată cu o stațiune de incubație și hale moderne pentru creșterea puilor pentru carne și a găinilor de reproducție. La ferma nr. 2, amplasată pe raza județului Botoșani, se cresc găini și puicuțe de reproducție și, într-un număr mai mic, pui pentru carne, întrucît „produsul finit" al muncii noastre îl reprezintă carnea de pasăre, ne concentrăm permanent atenția spre obținerea ei într-un mod ritmic și în condiții de eficiență economică sporită. Anul trecut am realizat o producție totală de 1.505 tone, față de 1.490 tone cît ne planificasem. Dacă sub cantitativ realizarea un raport este destul de substanțială, în schimb, planul la indicatorul beneficii a fost îndeplinit în procent de 127 la sută, cu o depășire valorică de 1.080.000 lei. La obținerea rezultatelor amintite și-au adus contribuția toți lucrătorii întreprinderii, acționînd cu succes în două sensuri precise : în primul rînd, printr-o bună îngrijire a păsărilor și aplicarea riguroasă a întregului complex de măsuri zooveterinare stabilite s-a înregistrat un spor mediu zilnic de creștere în greutate, pe fiecare pasăre, de 21,5 grame, față de 20 grame cît fusese planificat ; apoi, datorită folosirii judicioase a furajelor și reducerii altor cheltuieli, am reușit să obținem tona de carne cu 12.172 lei, ceea ce, comparativ cu planul, înseamnă o economie de 262 lei per tonă. Folosind ca argumente faptele concrete, putem aprecia, totuși, că producțiile mari obținute anul trecut de lucrătorii întreprinderii avicole de stat Ițcani — Suceava, în condiții de eficiență economică ridicată, nu au atins încă „pragul de sus" al posibilităților de care dispune unitatea. Principalul fapt ce pledează în sprijinul afirmației făcute îl constituie „demarajul" bun pe care l-au luat, în activitatea productivă, muncitorii specialiștii acestei întreprinși deri încă din primele două luni ale anului curent. — Pe data de 9 ianuarie — ne spunea tehnologul șef al unității, medicul veterinar Iorgu Șandru — s-a început acțiunea de populare a halelor cu pui pentru carne. Știind că cuvîntul hotărîtor în obținerea rezultatelor scontate îl au tehnologiile moderne pe care le aplicăm în creșterea și îngrășarea păsărilor, am urmărit de la bun început să utilizăm la maximum capacitatea de cazare a halelor. Astfel, în spațiile disponibile s-au adus 230.000 pui, față de 224.000, cîți ne prevăzusem o inițial, asigurînd în acest mod densitate optimă de 14 exemplare pe m.p. încă din primele zile ale începerii propriu - zise a ciclului de producție s-a trecut cu fermitate la aplicarea unui riguros program de măsuri sanitar - veterinare, avînd ca scop prevenirea îmbolnăvirilor și limitarea mortalităților, puilor aduși din afara tuturor întreprinderii și chiar celor proveniți din matca proprie li s-au ION BĂNCESCU (Continuare în pagina a Il-a) * »›©‡‡››anoapofiutiopococ Operatoarea Doina Baciu, de la întreprinderea avicolă de stat Ițcani- Suceava, supraveghind stația de incubație Foto, D. VINTU CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNII DECRET PENTRU CONVOCAREA MARII ADUNĂRI NATIONALE In temeiul articolului 64 punctul 1 din Constituție: Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: ARTICOL UNIC. — Se convoacă Marea Adunare Națională în a zecea sesiune a celei de-a șasea legislaturi în ziua de 28 martie 1973, ora 10 dimineața. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU ! fe90osaö0oooooooaaoooöooooöooaoüooooo®ooooo©i>©©oooooooooooooooo®o®oo^ CtKMSt „CI CUNOAȘTE 1 i AGRICULTURĂ CISICU“ ! ‡ » © Este o necesitate ca țăranii cooperatori și lucrătorii din întreprinderile agricole de stat și stațiunile experimentale să se pregătească temeinic sub raport profesional pentru a aplica în practică cuceririle științei agricole. Pentru înfăptuirea acestei cerințe, au fost întreprinse măsuri, cu sprijinul organelor și organizațiilor de partid, al direcției generale a agriculturii, U.J.C.A.P. și comitetului județean de cultură și educație socialistă, constînd în desfășurarea unei largi și variate propagande agricole. In acest context se înscrie și organizarea concursului „Cine cunoaște- agricultură cîștigă“ cu următoarele faze: pe unitate, ce are loc în aceste zile, cu prilejul lecțiilor recapitulative ale învățămîntului agrozootehnic, intercomunală, ce va avea loc la sediul fiecărui consiliu intercooperatist, la 1 aprilie a.c., pe județ, ce se va desfășura între 1—10 iunie și faza finală, pe țară, ce s-a stabilit să aibă loc la 15 decembrie a.c. La acest concurs pot să se înscrie un mare număr de țărani cooperatori și lucrători din unitățile de stat, care frecventează cercurile din cadrul învățămîntului agrozootehnic, indiferent de anul de studiu și profilul cercului, precum și cei care audiază cu regularitate ciclurile de conferințe prezentate la căminele culturale. Selecționarea celor mai buni concurenți care vor participa la faza intercomunală revine în sarcina fiecărui sector de la cercurile învățămîntului agrozootehnic sau de la căminele culturale. Evident, concurenții vor trebui să-și întregească cele învățate la lecțiile teoretice cu temeinice cunoștințe în ce privește sarcinile puse de partid în fața agriculturii, să cunoască date referitoare la dezvoltarea agriculturii în țară, experiența unităților agricole fruntașe din județul nostru ș.a. Lectorii au datoria să organizeze consultații cu viitorii (Continuare în pagina a H-a) ‡e›9›‡o © o © eoo«‹9ooo›‡ O VALOROASA INIȚIATIVA PENTRU ÎMBOGĂȚIREA VIEȚII SPIRITUALE Stagiune muzicală permanenta cu concursul Filarmonicii de Stat „Moldova“ din Iași Astăzi se deschide in municipiul Suceava, la casa de cultură a sindicatelor, stagiunea permanentă a Filarmonicii de Stat „Moldova" din Iași. Inițiativa comitetului județean de cultură și educație socialistă adaugă, astfel, latură importantă vieții spirituale sucetifîria reeprinzind cerințelor unui număr mare de iubitori ai muzicii culte. Stagiunea, constînd din 8 spectacole, programate pe parcursul a opt luni, va beneficia de prezența unei orchestre simfonice prestigioase, care a cucerit aprecieri elogioase în țară, precum și în cadrul turneelor din străinătate. In cadrul concertelor vor evolua, de asemenea, dirijori și soliști de renume din țară și de peste hotare. Programele spectacolelor cuprind lucrări aparținînd muzicii preclasice, clasice și romantice, urmînd ca, treptat, să fie abordată creația secolului XX. Remarcabilă în contextul preocupărilor organizatorice de a conferi acestor manifestări, pe lingă o înaltă ținută artistică interpretativă, și un accentuat caracter de mijloc de educație muzicală, este inițiativa de a se completa concertul propriu - zis cu o prezentare competentă a programului, făcută de profesorul universitar și muzicologul George Pascu de la Conservatorul de muzică „George Enescu" din Iași, binecunoscut pentru activitatea sa neobosită în scopul lărgirii rîndurilor celor care iubesc frumusețile muzicii culte. Valoarea inițiativei de a se organiza la Suceava o stagiune permanentă este subliniată și de numărul mare de tineri care au devenit deja posesorii unor abonamente pentru toate cele 8 spectacole. După cum ne-a informat tovarășul Mihai Jora, inspector principal cu problemele de artă din cadrul comitetului județean de cultură și educație socialistă, pentru concertele - matineu au fost distribuite 730 de abonamente, acoperindu-se pînă la ultimul locurile disponibile, un număr de circa 400 de abonamente fiind, de asemenea, vîndute pentru cel de-al doilea concert al zilelor în care au fost programate spectacolele. Astăzi, în concertul simfonic cu care se deschide stagiunea, orchestra ieșeană va evolua sub bagheta dirijorului italian Francesco de Massi, avîndu-l ca solist pe Daniel Podlovschi, laureat al concursurilor internaționale „George Enescu" și „P.I. Ceaikovski" și va cuprinde uvertura la opera „Wilhelm Teil" de Gioachino Rossini, „Concertul pentru vioară și orchestră în Re major op. 61" de Ludwig van Beethoven și „Simfonia a V-a în mi minor op. 64“ de Piotr Ilici Ceaikovski. Programul concertelor din lunile următoare va fi anunțat prin afișaj și prin intermediul ziarului nostru. 1 COMUNICAT In ziua de 22 martie 1973 a avut loc ședința Consiliului de Stat, prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat. Consiliul de Stat a dezbătut și adoptat Decretul privind stabilirea normelor unitare de structură pentru unitățile economice. DECRET privind stabilirea normelor unitare de structură pentru unitățile economice tății în toate schimburile, precum și pentru realizarea planului pe întreaga secție. ART. 8. — Uzinele, fabricile, exploatările și celelalte unități similare fără personalitate juridică se pot înființa în mod excepțional, în cadrul întreprinderilor foarte mari și complexe, avînd procese de producție diferite, cu aprobarea Consiliului de conducere al ministerului, pe baza acordului Consiliului pentru problemele organizării economico - sociale, ce urmează a lua ființă. Uzinele, fabricile, exploatările și celelalte unități similare fără personalitate juridică sunt conduse de cîte un director sau inginer șef. Unitățile economice prevăzute în alin. 1 au în componența lor mai multe ateliere sau secții de producție, montaj și pentru alte activități productive corespunzător atribuțiilor care le-au fost stabilite potrivit legii, de către organul ierarhic superior și cu respectarea normelor unitare și a structurilor tip, în cazul în care aceste unități sunt situate în alte localități decât cele în care își are sediul unitatea din care fac parte, ele pot avea în structura lor organizatorică un număr minim de compartimente funcționale strict necesare, care să le asigure o activitate normală. ART. 9. — Biroul este un compartiment funcțional , care se poate constitui pentru îndeplinirea unor lucrări sau activități omogene care necesită o organizare distinctă. Biroul poate fi constituit independent dacă volumul de muncă necesită un număr minim de 5 persoane ; de asemenea, se pot constitui, în mod excepțional, birouri în cadrul unor servicii cu număr mare de persoane. ART. 10. — Serviciul este un compartiment funcțional care se poate organiza pentru îndeplinirea unor activități importante, cu un volum mare de muncă, sau pentru mai multe activități complementare care trebuie conduse unitar, dacă volumul de muncă necesită cel puțin 15 persoane ; în cadrul unui serviciu cu cel puțin 20 persoane, dacă există o activitate care necesită o organizare distinctă se poate înființa și un birou ; la serviciile mai mari pot fi organizate mai multe birouri. ART. 11. — întreprinderile sau combinatele de grad special și I sunt conduse de un director, care este ajutat de un director adjunct tehnic și de producție, un director adjunct comercial și un contabil șef. întreprinderile de gradul II și III sunt conduse de un director ajutat de un inginer șef, un director adjunct comercial și un contabil șef. Celelalte întreprinderi au în conducerea lor cîte un director, un inginer șef sau, după caz, un conducător tehnic, precum și un contabil șef. (Continuare în pagina a VI-a) Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: CAPITOLUL I Dispoziții generale ART. 1. — Structura organizatorică a centralelor industriale și unităților asimilate acestora, a întreprinderilor subordonate, precum și a unităților componente fără personalitate juridică ale centralelor — uzine, fabrici, exploatări și altele similare — denumite în cele ce urmează unități economice, se stabilește în mod unitar, potrivit legii, de organele de conducere colectivă ale acestora, pe baza prezentelor norme. ART. 2. — Se aprobă structurile organizatorice tip pentru centralele industriale și alte unități similare și pentru întreprinderile industriale, prevăzute în anexa 1, care face parte integrantă din prezentul decret. Pe baza acestor structuri, Consiliul de Miniștri va prezenta spre aprobare Consiliului de Stat structuri tip pe ramuri și subramuri economice, pentru unități asimilate centralelor, pentru întreprinderi și unitățile componente ale centralelor, precum și pentru alte unități economice. CAPITOLUL II Norme de structură pentru întreprinderi ART. 3. — In funcție de volumul, complexitatea, importanța și specificul activității, structura organizatorică a întreprinderii industriale sau combinatului cuprinde : A) Structura de producție și concepție a) ateliere montaj, service, de producție, proiectare, precum și pentru alte activități productive ; b) laboratoare de control și cercetare ; c) secții de producție, montaj, service, precum și pentru alte activități productive ; d) uzine, fabrici, exploatări și alte unități similare fără personalitate juridică. B) Structura funcțională a) birouri; b) servicii. ART. 4. —• Atelierul de producție, montaj, service și alte activități similare cuprinde cel puțin 4 formații de lucru, conduse de cîte un maistru; mărimea acestor formații de lucru se stabilește pe bază de normative unificate, aprobate pe ramuri, subramuri sau activități, depinzînd de natura și specificul procesului de producție, precum și de diviziunea muncii corespunzătoare a acestuia. Maiștrii lucrează sub conducerea nemijlocită a șefului de atelier. Dacă volumul activității necesită un număr de muncitori echivalent cu patru formații de lucru normate, iar specificul muncii permite aceasta, atelierul se poate constitui cu un număr mai mic de maiștri sau fără maiștri, șeful de atelier conducînd nemijlocit activitatea muncitorilor, în cazul unor procese de producție de complexitate deosebită, formațiile de lucru pot fi conduse de subingineri sau ingineri. Activitatea atelierelor se desfășoară pe schimburi, fiecare atelier avînd numărul de maiștri corespunzător normativelor și cîte un șef de atelier pe schimb. Atelierul poate funcționa atît în cadrul secțiilor de producție cît și independent. ART. 5. — Atelierul de proiectare se poate constitui dacă volumul de muncă necesită cel puțin 25 de persoane ; în cazurile în care volumul de muncă este mai redus se vor organiza colective de proiectare. ART. 6. — Laboratorul de control și cercetare execută analize, probe, măsurători pentru determinarea calității materiilor prime, materialelor, subansamblelor, produselor, precum și unele lucrări cu caracter de studiu și cercetare ; el se constituie dacă volumul de muncă necesită cel puțin 5 persoane. ART. 7. — Secția de producție, montaj, service și pentru alte activități productive se poate organiza pentru conducerea unitară a activităților legate între ele din punct de vedere tehnologic, dacă volumul de activitate necesită cel puțin 3 ateliere de producție ; de asemenea, se pot constitui secții în care șefii acestora conduc direct un număr de cel puțin 6 formații de lucru conduse de cîte un maistru. Activitatea în secție se desfășoară pe schimburi. Ea este condusă de un șef de secție coordonator și de șefi de secție pe schimburi. Se numesc șefi de secție pe schimb numai dacă schimbul respectiv lucrează cu întreaga capacitate a secției. Șeful de secție coordonator îndeplinește și atribuția de șef de secție pe schimb. Șeful de secție coordonator, ajutat de ceilalți șefi de schimb, răspunde de asigurarea condițiilor necesare pentru buna desfășurare a activi Din activitatea consiliilor de control muncitoresc Unii acționează, alții așteaptă... „noi instrucțiuni" rei Pe baza prevederilor Plen aComitetului Central al partidului din noiembrie 1972 și ale Legii nr. 15, adoptată de sesiunea Marii Adunări Naționale din decembrie 1972, adunările oamenilor muncii care au avut loc în luna februarie a.c. în întreprinderile industriale, agricole, de construcții și transporturi etc. din municipiul Suceava au aprobat, în plenul lor, consiliile de control muncitoresc — organisme colective cu o largă reprezentare socială, care au menirea ca, prin activitatea ce o desfășoară, să determine întărirea răspunderii fiecărui salariat pentru înfăptuirea exemplară a hotărârilor partidului, respectarea legilor statului și materializarea deciziilor ce le adoptă conducerile unităților. Timpul care a trecut de la înființarea noilor organisme este destul de scurt. Totuși, în cele mai multe întreprinderi din municipiu, sub îndrumarea organelor de partid și comitetelor oamenilor muncii , pe lingă care acționează, acestea și-au stabilit programe concrete de lucru, trecînd operativ la aplicarea lor în viață. Astfel, consiliul de control muncitoresc de la uzina pentru producția de utilaje și piese de schimb, pînă la sfîrșitul lunii februarie, a finalizat deja un studiu privind soluționarea propunerilor și sesizărilor salariaților, iar în cursul lunii curente efectuează o analiză asupra posibilităților din uzipă pentru ridicarea gradului de încărcare a mașinilor - unelte și de trecere treptată la generalizarea schimbului III. In programul de lucru al acestui consiliu se prevede ca, pînă la sfîrșitul trimestrului II al anului rent, să fie rezolvate încă cu18 probleme majore de ordin economic și social. La întreprinderea mecanică, consiliul de control muncitoresc și comisia pentru calitatea produselor au realizat și prezentat, într-o ședință a comitetului oamenilor muncii, un studiu în legătură cu îmbunătățirea asistenței tehnice pe ateliere, propunînd măsuri in vederea stimulării fiecărui salariat la un autocontrol permanent. Consiliul de control muncitoresc și cele 8 comisii pe domenii de activitate de la combinatul de celuloză și hîrtie și-au propus în programele de lucru studii asupra unor probleme ce vizează perfecționarea producției și muncii, gospodărirea rațională a materiilor prime și materialelor reducerea cheltuielilor de proiducție, creșterea simțului de răspundere al muncitorilor, pentru calitatea produselor, respectarea legislației și normativelor privind protecția și igiena muncii etc. Asemenea inițiative și acțiuni au întreprins și consiliile de control muncitoresc comisiile pe domenii de actiivitate de la uzina de reparații auto, platforma C.I.L., fabrica de încălțăminte „Străduința" și altele. Comitetele și birourile organizațiilor de partid, comitetele oamenilor muncii de la unitățile amintite au M. HUMOREANU (Continuare in pagina a 111-a) Depășirea zilnică a planului de producție și folosirea rațională a materiei prime sunt obiective principale și pentru muncitorul Ilie Laur, croitor la Fabrica de încălțăminte „Străduința” din Suceava . 1