Zori Noi, aprilie 1974 (Anul 27, nr. 8171-8195)

1974-04-17 / nr. 8184

ori noi ANUL XXVIII NR. 8184 miercuri 17 aprilie 1974 4 PAGINI 30 BANI ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SUCEAVA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN înaltelor distincții cu care conducerea superioară de partid și de stat a încununat munca harnică, responsabilă ți fructuoasă a sucevenilor, desfășurată anul trecut înfăptuirea sarcinilor de plan și a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă pentru „Ordinul Muncii" clasa a IlI-a conferit organizației județene de partid, „Diploma de onoare", consiliului popular județean, pentru ocuparea locului IVI pe țară, și „Ordinul Muncii" clasa I, I.F.E.T. Suceava — li s-au alăturat altele două, la fel de prestigioase și onorante : „Ordinul Muncii" clasa I, decernat prin Decret prezidențial întreprinderii agricole de stat Rădăuți și Asociației intercooperatiste de creștere și îngrășare a taurinelor din același oraș, pentru producțiile mari realizate în 1973. Vestea decorării cu aceste deosebite ordine i-a entuziasmat pe toți oamenii muncii din județ, dar în primul rînd pe membrii colectivelor din cele două unități rădăuțene, care sînt hotărîți să răsplătească prin noi succese onoarea ce li s-a făcut, așa cum reiese și din cele consemnate mai jos. .ORDINUL MUNCII* CLASA I întreprinderii agricole de stat Rădăuți / ORDINUL MUNCII“ CLASA I Asociației intercooperatiste de creștere și îngrășare a taurinelor Rădăuți Lucrătorii, din toate fermele și sectoarele de activitate ale I.A.S. Rădăuți, aflînd că unitatea noastră a fost distinsă, prin Decret prezidențial, cu „Ordinul Muncii" clasa I pentru rezultatele bune obținute anul trecut în domeniul creșterii și îngrășării taurinelor, trăiesc plenar, în aceste zile, sentimente nobile de profundă satisfacție și bucurie, de nețărmurită recunoștință față de conducerea superioară a partidului și statului nostru care ne-a acordat această înaltă distincție — deosebită prețuire a eforturilor depuse de fiecare salariat, a succeselor dobîndite în întrecerea socialistă pentru realizarea înainte de termen a sarcinilor ce ne revin în actualul cincinal. Complexul de îngrășare a taurinelor al I.A.S. Rădăuți, a cărui capacitate de cazare se ridică la 6.400 animale, a ocupat în 1972 locul I pe țară în cadrul întrecerii socialiste desfășurate între fermele similare ale departamentului agriculturii de stat. Puternic stimulați de această situație, muncitorii și cadrele tehnice din unitatea noastră și-au amplificat hărnicia și iscusința pentru a dobîndi rezultate economico - financiare superioare. Astfel, lucrătorii complexului, îndrumați cu competență de organele și organizațiile de partid, au reușit să înscrie, și în anul trecut, succese de prestigiu în bilanțul activității desfășurate : obținerea unui spor mediu zilnic de creștere TRAIAN ASMARANDEI directorul I.A.S. Rădăuți (Continuare in pagina a 11 l-a) Deși tînăr, colectivul de muncă al asociației noastre, mobilizat de către organizația de partid, a acționat cu răspundere, cu hărnicie și dăruire, înscriind în bilanțul anului trecut realizări remarcabile. Succesele dobîndite au la bază ajutorul primit din partea statului, noua formă de creștere și îngrășare a taurinelor în complexe mari, o superioară asistență din partea cadrelor de specialitate, organizarea mai bună a muncii, aplicarea acordului global, ceea ce a contribuit substanțial la stimularea lucrătorilor în realizarea și depășirea sarcinilor de plan, munca politico - educativă desfășurată de organizația de partid pentru întronarea ordinii și disciplinei, educarea muncitorilor, creșterea răspunderii lor față de îndatoririle ce le revin, grija pentru continua perfecționare a pregătirii lor profesionale. Toate acestea, precum și aplicarea unor tehnologii înaintate ne-au permis obținerea pe întregul an, de la un efectiv mediu de 5.460 taurine, a unui spor mediu zilnic de creștere în greutate de 916 grame pe cap de animal, cu 126 grame mai mult față de plan, cu un consum de numai 5,5 unități nutritive față de 6 planificate, depășirea obligațiilor la fondul de stat cu 150 de tone carne și înregistrarea unor importante beneficii. Este acesta un rezultat al conștiinciozității și competenței cu care au muncit șefii de ferme Dumitru Simionesei, LIVIU LIVESCU tehnolog șef Asociația intercooperatistă de creștere și îngrășare a taurinelor Rădăuți (Continuare în pagina a IlI-a) La I.A.S. Rădăuți, mărturie a preocupărilor pentru buna pregătire a furajelor necesare animalelor La Asociația intercooperatistă de creștere și îngrășare a taurinelor Rădăuți, atenție deosebită îngrijirii și hrănirii tineretului taurin. Înmînarea Diplomei de întreprindere evidențiată pe ramură întreprinderii de industrializare a cărnii din Suceava La întreprinderea de industrializare a cărnii din Suceava a avut loc, ieri, festivitatea de înmînare a Diplomei de întreprindere evidențiată pe ramură, acordată de comitetul Uniunii sindicatelor din agricultură, industriei alimentare și apelor pentru rezultatele obținute în îndeplinirea și depășirea planului de stat și angajamentelor asumate în întrecerea socialistă pe anul 1973. Ia festivitate au luat parte tovarășii Ion Siminiceanu, prim - secretar al Comitetului municipal Suceava al P.C.R., primarul municipiului, Emanioil Simion, membru al comitetului Uniunii sindicatelor din agricultură, industriei alimentare și apelor, reprezentanți ai organelor,locale de partid și de stat, ai organizațiilor de masă și obștești din municipiu, ai centralei industriale de care aparține unitatea suceveana, conducători ai unor întreprinderi cu care colaborează unitatea evidențiată. Cota de participare a întreprinderii de industrializare a cărnii Suceava la rezultatele economice deosebite obținute anul trecut de județul nostru și pentru care organizația județeană de partid a fost distinsă cu „Ordinul Muncii" clasa a IlI-a a fost relevată participanților la adunarea festivă de către tovarășul Emilian Petrescu, directorul unității, care, în informarea prezentată, a spus, între altele : „Anul 1973 a constituit pentru noi o importantă etapă de valorificare a potențialului și de determinare a căilor de urmat în domeniul extinderii și diversificării producției industriale, al îmbunătățirii calității produselor și a condițiilor de igienă și salubrizare a procesului tehnologic. Aceste cîteva direcții, munca harnică a întregului colectiv, ne-au permis să depășim planul anual cu peste 15 milioane lei la valoarea producției globale, iar în expresie fizică — cu 130 tone carne, 410 tone preparate și conserve din carne, să livrăm la export, peste prevederi, mărfuri în valoare de peste 7 milioane, lei valută. Menționez, de asemenea, că productivitatea muncii pe salariat a sporit anul trecut cu 11.830 lei față de cît a fost prevăzut. (Continuare în pagina a IV-a) TROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. VN1T1-VA1 JUDEȚUL SUCEAVA AZI CONSEMNĂM: Plantări de pomi Gospodari autentici, locuitorii orașului Siret au înregistrat, în această primăvară, un bogat bilanț în plantarea, prin muncă patriotică, a diferitor pomi in raza localității. Astfel, pe dealurile „Șosea“ și „Ruina" au fost sădiți circa 50.000 de salcîmi, 2.000 de tei, cărora li se adaugă un mare număr de sălcii, stejari și plopi. Pe lingă contribuția care o aduc la înfrumusețarea orașului și combaterea eroziunii solului, salcîmii amintiți constituie și o bună bază meliferă. își completează studiile generale obligatorii Continua lărgire a orizontului cultural și politic al oamenilor muncii reprezintă unul dintre obiectivele permanente ale organelor locale de partid și de stat din comuna Dorna Candrenilor. Printre numeroasele măsuri întreprinse în acest scop se înscriu și cele ce răspund necesității ca toți cetățenii maturi să-și completeze studiile generale obligatorii. Ca urmare a stăruinței cu care au fost aplicate în viață aceste măsuri, în anul școlar 1972/73 au fost înscriși Biblioteca orășenească din Cîmpulung Moldovenesc s-a mutat într-un sediu nou, dispunînd în prezent de condiții optime pentru activitățile secțiilor sale. Eforturile bibliotecarilor de a aranja într-un timp cît mai scurt zecile de mii de volume au făcut ca secțiile pentru completarea studiilor 84 cetățeni adulții din comună, iar în anul școlar 1973/74 — 69 cetățeni. Cu toții s-au prezentat la toate sesiunile de examene ținute pînă în prezent, o parte dintre ei absolvind deja cursurile școlii generale. Fapt notabil , unii dintre acești absolvenți s-au înscris, în acest an școlar, la Liceul din Vatra Dornei, spre a-și completa și studiile medii. Coresp. ALEX. NEDELEA de împrumut, cea pentru copii și sala de lectură să poată fi puse imediat la dispoziția cititorilor. Prima manifestare, în noul local, a fost destinată copiilor și s-a desfășurat duminică, 14 aprilie a.c. Coresp. ART. IGNATESCU în sediu nou DESCHIDEREA SESIUNII UNIUHII INTERPARLAMENTARE Cuvîntarea președintelui Republicii Socialiste România, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU Doamnelor și domnilor, Onorată asistență, Stimați tovarăși. Doresc să încep prin a vă adresa un salut cordial dumneavoastră, participanților la lucrările sesiunii de primăvară a Uniunii Interparlamentare, personalități marcante ale vieții politice din peste 60 de țări ale lumii, și să-mi exprim satisfacția că România găzduiește această importantă reuniune internațională. Fără îndoială că lucrările sesiunii, care abordează probleme majore ale situației politice internaționale actuale, vor contribui la mai buna cunoaștere reciprocă, la dezvoltarea contactelor și a relațiilor dintre parlamente, dintre factorii politici ai țărilor participante, la progresul eforturilor generale pentru instaurarea pe planeta noastră a unei lumi mai bune și mai drepte. Reuniunea dumneavoastră își propune să dezbată probleme de importanță capitală pentru așezarea relațiilor dintre state pe baze noi, pentru lichidarea vechii politici de dominație și dictat, de amestec în treburile interne ale altor state, a colonialismului și neocolonialismului, pentru impulsionarea luptei de eliberare națională a popoarelor și respectarea dreptului sacru al fiecărei națiuni de a-și hotărî singură destinele. Abordarea unui asemenea larg cerc de probleme de către acest important for politic internațional va putea neîndoios aduce o contribuție prețioasă la unirea eforturilor popoarelor, ale forțelor înaintate de pretutindeni în vederea afirmării în lume a unei politici noi, de egalitate și respect reciproc între națiuni, de pace și colaborare între state. O importanță deosebită are faptul că sesiunea reunește parlamentari din țări cu orînduiri sociale diferite, reprezentând opinia publică de pretutindeni, năzuințele tuturor popoarelor de a pune cu hotărîre capăt vechii politici, de a inaugura o eră nouă a relațiilor interstatale, bazate pe principii de egalitate și democratice. Subliniez în mod deosebit aceasta pornind de la faptul că în condițiile de astăzi opinia publică și reprezentanții ei, masele largi populare din toate țările joacă un rol tot mai mare in determinarea evoluției politice mondiale, în promovarea păcii și colaborării. Tocmai ca rezultat al intensificării activității politice în viața internațională a maselor populare, al afirmării tot mai puternice a voinței popoarelor de a se dezvolta liber și nestînjenit, în lumea de astăzi s-au produs și se produc profunde transformări revoluționare, sociale și naționale, mari mutații în raportul de forțe mondial, au loc o serie de procese pozitive în direcția destinderii și colaborării. O expresie elocventă a acestor tendințe noi o constituie faptul că în ultimii ani au fost soluționate un șir de probleme ce afectau în mod grav pacea și securitatea planetei, s-au intensificat contactele și tratativele dintre state, s-a amplificat colaborarea între națiuni. O semnificație deosebită are, în acest sens, de asemenea, trecerea la înfăptuirea dezideratului securității europene, realizarea de pași concreți în direcția normalizării raporturilor dintre statele continentului nostru, începerea și desfășurarea conferinței general - europene. In același timp, însă, trebuie să constatăm că în lume mai sînt forțe politice interesate să perpetueze vechea politică de inegalitate, dominație și dictat, de agresiune și război, să frîneze și să tragă înapoi procesul destinderii și păcii, al înțelegerii și colaborării dintre toate popoarele. Aceasta face necesară continuarea cu și mai mare fermitate și consecvență a eforturilor depuse de forțele democratice, de toate popoarele împotriva încercărilor de reeditare a spiritului „războiului rece“, pentru normalizarea întregului climat internațional. Pornind de la aceste considerente, Republica Socialistă România desfășoară o largă activitate internațională, acționează din toate puterile pentru accelerarea proceselor pozitive care au loc pe arena (Continuare în pagina a IlI-a) In prezența președintelu Republicii Socialiste Romănia, NICOLAE CEAUȘESCU, marți, 16 aprilie, la Palatul Marii Adunări Naționale avut loc ședința inaugurală a a sesiunii de primăvară a Uniunii Interparlamentare. La ceremonia deschiderii au luat parte tovarășii Emil Bodnaraș, Gheorghe Cioară, Emil Drăgănescu, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Ștefan Voitec, Comel Burtică, Mihai Dalea, Ștefan Andrei. De asemenea, au fost prezenți vicepreședinți ai Marii Adunări Naționale, secretarul Consiliului de Stat, ministrul afacerilor externe, membri ai Consiliului de Stat, președinți ai comisiilor permanente ale Marii Adunări Naționale, reprezentanți ai vieții publice din România. Erau de față șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București. Sosind la Palatul Marii Adunări Naționale, ședințele Republicii a presalutat cu cordialitate fost de președintele ad - interim al Consiliului Interparlamentar, G. S. Dhillon (India) și vicepreședintele E. J. Derwinski (S.U.A.), de secretarul general al Uniunii Interparlamentare, P. C. Terenzio, precum și de alte personalități politice care au adus președintelui României un cald omagiu. A urmat o scurtă conversație caracterizată de convingerea exprimată de președintele Nicolae Ceaușescu în succesul misiunii de pace și largă cooperare pe care Uniunea Interparlamentară și-a asumat-o, în contribuția pozitivă așteptată din partea sesiunii de la București. Cei prezenți au exprimat sentimente de gratitudine pentru aprecierile cuvintele încurajatoare rosșitite de șeful statului român. (Continuare în pagina a IlI-a) «WftrfVVVVVVWVVVVW%n*VVVVVVVVrWVWVVV,WVlWVVWlWW,WVlWVV,‘ Minerii dorneni dat la „porțile“ lui 1976 De la începutul anului și pînă în prezent, colectivul Exploatării miniere din Vatra Dornei a adăugat noi realizări la bilanțul succeselor dobîndite în actualul cincinal. Planul producției marfă, de exemplu, a fost depășit, in trimestrul I, cu peste 1,1 milioane lei față de 1 milion lei angajament pe această perioadă. Avansul în timp luat îi situează pe minerii Dornei în noiembrie 1975, ei avînd pînă acum o producție valorică suplimentară de peste 125 milioane lei, concretizată, între altele, în 25.000 tone carbonat de mangan, 10.000 tone mangan metal, 400 tone de praf de curățat „Lux" și 200 tone de sulfat de mangan. De remarcat că 70 la sută din sporul de producție amintit s-a obținut pe seama creșterii productivității muncii. Depășiri pline de rezonanță Intr-o singură decadă, prima din luna aprilie a.c., forestierii de la A.F.E.T. Iacobeni au realizat, peste nivelele planificate , 1.249 m.c. bușteni de rășinoase pentru gater, 236 m.c. lemn de mină și 1.350 m.c. lemn pentru celuloză. Cumulind aceste depășiri la cele consemnate în bilanțul activității profesionale din primul trimestru al anului curent, obținem argumente privind cota de participare a acestui harnic colectiv la marea întrecere socialistă consacrată îndeplinirii sarcinilor actualului cincinal înainte de termen. Notăm astfel, în contul perioadei care a trecut din acest an, că forestierii de la U.F.E.T. Iacobeni au depășit planul valoric la producția globală cu peste 3,4 milioane lei, iar la producția marfă cu peste 4,9 milioane lei. Productivitatea muncii a sporit, în același interval, cu 1,3 la sută. In expresie fizică, depășirile valorice se regăsesc, între alte sortimente, în 7.689 m.o bușteni de rășinoase pentru gater și 1.512 m.c. cherestea destinată exportului. Și încă un element ilustrînd eficiența economică a activității productive a acestui colectiv: volumul alimentare beneficiilor sadin primele trei luni însumează 1.674.000 lei. Cu o contribuție aparte la succesele repurtate de unitate se detașează, în întrecerea socialistă, Sectorul de exploatare Dornișoara, condus de maistrul Ștefan Vlad, și Fabrica de cherestea din Vatra Dornei. έn intimpinarea marii sărbători • • a muncii