Zori Noi, iulie-septembrie 1979 (Anul 32, nr. 9264-9340)

1979-09-15 / nr. 9327

LA SUCEAVA ADUNARE FESTIVA CU PRILEJUL CELEI DE-A XXXV-A ANIVERSARI A VICTORIEI REVOLUȚIEI SOCIALISTE IN BULGARIA In șirul manifestărilor organizate în țara noastră cu prilejul celei de-a XXXV-a aniversări a victoriei revoluției socialiste în Bulgaria, ieri, în aula Institutului de învățămînt superior din Suceava a avut loc o adunare festivă, la care au participat tovarășul Traian Gîrlea, prim - secretar al Comitetului județean Suceava al P.C.R., președintele comitetului executiv al consiliului popular județean, membri ai birourilor comitetelor județean și municipal de partid și ai comitetelor executive ale consiliilor populare județean și municipal, tentanți ai organizațiilor reprede masă și obștești, conducători de întreprinderi și instituții, numeroși oameni ai muncii.A fost prezent tovarășul Petăr Danailov, ambasadorul Republicii Populare Bulgaria la București. Reliefînd semnificația istorică a actului revoluționar de la 9 Septembrie 1944, care a marcat eliberarea poporului bulgar de sub exploatarea capitalistă și dominația fascistă, tovarășul Mihai Găinarii, secretar al județean de partid, comitetului vicepreședinte al comitetului executiv al consiliului popular județean, a evidențiat succesele remarcabile obținute, sub conducerea P. C. Bulgar, de țara vecină și prietenă în cei 35 de ani care au trecut de la victoria revoluției socialiste in Bulgaria. Vorbitorul a arătat că poporul român, ca prieten apropiat al poporului bulgar, urmărește cu admirație realizările sale în construcția socialistă și se bucură sincer pentru ele. Totodată, a adresat harnicului și talentatului popor bulgar călduroase felicitări, urîndu-i noi și importante succese în înfăptuirea hotărîrilor celui de-al XI-lea Congres al P. C. Bulgar. în continuare, a luat cuvîntul ambasadorul R. P. Bulgaria la București, tovarășul Petăr Danailov, care, după ce a adresat mulțumiri pentru sărbătorirea Zilei naționale a Bulgariei în România și felicitări pentru realizările poporului român și ale sucevenilor, s-a referit la semnificația victoriei revoluției socialiste în țara sa, subliniind că acest act istoric, înfăptuit sub conducerea P. C. Bulgar, a deschis calea unor înfăptuiri fără precedent. Vorbitorul a înfățișat apoi pe larg marile realizări ale poporului bulgar în făurirea societății socialiste dezvoltate și politica externă pe care o promovează partidul comunist și statul bulgar. Evocînd tradiționala prietenie româno - bulgară, care are rădăcini actinei în trecutul istoriei, în lupta comună pentru libertate socială și națională, vorbitorii au subliniat că relațiile dintre cele două țări și popoare vecine și prietene, dintre Partidul Comunist Român și Partidul Bulgar s-au dezvoltat Comunist nic în anii socialismului, putemîndeosebi în ultimul deceniu, un rol hotărîtor în întărirea și aprofundarea lor avîndu-i întîlnirile și convorbirile dintre tovarășii Nicolae Ceaușescu și Todor Jivkov, care au deschis noi și largi orizonturi cooperării bilaterale pe multiple planuri, în folosul ambelor popoare, al cauzei socialismului și păcii în lume. Instruirea propagandiștilor de la sate In spiritul exigențelor și orientărilor cuprinse în cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu la recenta consfătuire de lucru de la C.C. al P.C.R. cu privire la creșterea conținutului și eficienței îstregii activități ideologice și politico - educative desfășurate de organele și organizațiile de partid, ieri, la Suceava, Cîmpulung Moldovenesc și Rădăuți a avut loc instruirea propagandiștilor de la învățămîntul politico - ideologic de partid, al U.T.C. și de sindicat de la sate, în vederea pregătirii și deschiderii noului an de studiu. In cadrul instruirii, la care și-au dat concursul membri ai biroului, activiști și lectori ai comitetului județean de partid, s-au ținut expunerile „Proiectul de Directive ale Congresului al XII-lea al P.C.R. cu privire la dezvoltarea economico - socială a României în cincinalul 1981—1985. Direcțiile principale ale dezvoltării județului Suceava în această „Concepția partidului etapă“, nostru cu privire la formarea conștiinței socialiste a maselor, la lărgirea orizontului lor cultural - științific și educarea materialist - științifică. Forme și mijloace de educare materialist - științifică a maselor“ și „Aspecte ale crizei energetice pe plan mondial și implicațiile ei asupra relațiilor dintre state". De asemenea, au fost abordate problemele organizării și desfășurării învățămîntului politico - ideologic în anul 1979—1980, subliniindu-se sarcinile ce revin lectorilor, propagandiștilor și cursanților pentru ca noul an de studiu să fie caracterizat de o preocupare intensă pentru cunoașterea, însușirea și aplicarea creatoare, în funcție de cerințele fiecărui loc de muncă, a obiectivelor prevăzute în documentele programatice ale partidului nostru. Un deosebit accent s-a pus pe evidențierea formelor și metodelor care și-au dovedit eficiența, pe combaterea neajunsurilor care s-au semnalat în anii precedenți în învățămîntul politico - ideologic. DUMINICĂ, PE STADIOANE ȘI TERENURI DE SPORT SUCEAVA. Fotbal, divizia B : C.s.M. — C.S. Botoșani (stadion Arini, orele 11.00). Handbal, divizia B. C.S.M. — Universitatea București (teren inst. de înv. sup., orele 10.00). Rugbi, divizia B : C.S.M. Suceava — C.F.R. Suceava (teren complexul sportiv Unirea, orele 9.30). șah . La sala i.r.e. continuă semifinala campionatului republican Individual masculin. GURA HUMORULUI. Fotbal, divizia B : Minerul — Viitorul Vaslui (teren Minerul, orele 11.00). Rugbi, divizia B : Minerul Rulmentul II Bîrlad (teren Minerul, orele 13.00). Fotbal, divizia C : Avîntul T.C.M.M. Frasin — Cimentul Bicaz; Dorna Vatra Dornei — Metalul Rădăuți; Foresta Fălticeni — A.S.A. Cîmpulung Moldovenesc. Zimbrul Suceava (fotbal, divizia C) joacă la Roman cu Danubiana. Tir In campionatul județean de fotbal (seniori și juniori), etapa a VII-a programează jocurile : Constructorul Dărmănești — Avîntul nești; Minerul Vatra Dornei Gălă— C.F.R. Suceava; viitorul Verești — Viitorul Cîmpulung Moldovenesc; Locomotiva Dornești — Foresta Moldovița; Voința Bunești — Recolta Bosanci; Spicul Calafindești — Bradul Vama; Unirea Siret — Bistrița Broșteni; Viitorul Luca Arbore — Șiretul Dolhasca; Avîntul Todirești — Fuiorul Cornu Luncii. Reducerea decalajelor între recoltat și semănat (Urmare din pagina I) care 1.400 tone au fost livrate pentru sămînță. Pe tarlaua „Albu — Hreațea“, în suprafață de 51 ha., teren pe care s-au cultivat cartofi, inginerul șef al C.A.P., tovarășul Gheorghe Coțovanu, supraveghea pregătirea terenului pe ultimele hectare și modul cum mecanizatorii Viorel Ciutac și Sîrghie Petrișor, cu două semănători S.A.P. 29, încorporau în sol semințele de orz de toamnă. — Pentru a pregăti corespunzător patul germinativ — a precizat Gh. C. — s-au efectuat aici două lucrări cu grupa cu discuri, un tăvălugit și o nouă discuire. Semănăm și, apoi, vom tăvălugi din nou. Multe lucrări, dar se face o treabă bună. Avem toate condițiile ca sîmbătă (n.r. — azi) să încheiem semănatul celor 100 ha. cu orz de toamnă și să trecem cu toate forțele la însămînțatul griului. Controlul efectuat de specialiștii consiliului unic agroindustrial a evidențiat necesitatea organizării lucrului în schimburi prelungite la executarea arăturilor și pregătirea terenului. Unitatea dispune de însemnate suprafețe de teren eliberate de culturi, dar care nu pot fi arate din cauza folosirii tractoarelor la mașinile de recoltat, la combine și remorci, la aceasta adăugîndu-se și unele defecțiuni ce se remediază cu oarecare întîrziere. Cooperatori din Dumbrăveni, la strînsul roadelor toamnei UN BENEFICIAR (Urmare din pagina I) luminatoarele. Au fost date și soluțiile de executare a canalelor apelor pluviale și de drenare a terenului. Dar nici instalatorii și nici drenorii nu acționează“ (I. A.). Aceeași situație, total necorespunzătoare, și la dezvoltările de la I.M., unde „restanțieri" sunt oamenii de la T.I.M. Iași la T.I.L.I.M. și instalatorii de „Ni s-a promis că la 3 septembrie vor termina lucrările, dar . . . Azi, doar 4 oameni de la T.I.M. sunt pe șantier, în timp ce instalatorii absentează cu totul“ (I.A.). Firesc, am căutat să aflăm opinia antreprenorului general, reprezentat prin inginerul Vasile Cotleț, șeful șantierului 3. „Eforturile șantierului sunt dirijate la obiectivele cu punere în funcțiune. Pentru moment nu dispunem de forța de muncă necesară impulsionării execuției. Dar, ambele obiective — I.A.M.C. și I.M.U.G. — vor fi realizate la termenele planificate". „Cunoaștem marile răspunderi ce ne revin, subliniate cu claritate de tovarășul Nicolae Ceaușescu și în cuvîntarea de la recenta consfătuire de lucru de la C.C. al P.C.R. — ne spunea tovarășul Gheorghe Lesenciuc, membru al comitetului de partid de la grupul de șantiere. In discuțiile referitoare la I.A.M.C. s-a arătat că există condiții ca, pînă la 30 decembrie, să predăm la montaj hala joasă. Evident, în cel mai scurt timp posibil vom concentra forțele necesare accelerării lucrărilor, recuperării restanțelor“. Constructorii — aprecieri — trebuie să-și amplifice eforturile la aceste obiective, să organizeze lucrul în schimburi prelungite și în două schimburi, pentru a se asigura condițiile necesare îndeplinirii planului, care, de asemenea, condiționează realizarea planului ce revine, în acest an, întreprinderii mecanice din Suceava. PE ECRANE SIMBATA, 15 SEPTEMBRIE SUCEAVA ; „Modern“: Ultima frontieră a morții ; „Tineretului“; Școala curajului; „Arta": Pîine cu nuci; „Burdujeni“: A fost regăsită compania a 7-a; CIMPULUNG MOLDOVENESC: „Moldova“: Tînărul din Istanbul; Din nou împreună; „Luceafărul“: Poliția este învinsă; FĂLTICENI: „Doina": Vestul sălbatic; „Popular“: Certificat de paupertate; GURA HUMORULUI: „Lumina“: Un om în loden; RĂDĂUȚI: „Flacăra“: Omul cu masca de fier ; „Unirea": Napoli se revoltă; ȘIRET: „Șiretul“ : Cobra; SOLCA : „Solca“: Brațele Afroditei ; VATRA DORNEI: „Dorna“, Alibi pentru un prieten. DEBUTUL UNUI NOU AN DE ÎNVĂȚĂTURĂ ȘI MUNCA (Urmare din pagina D pe aceste meleaguri, dorința copiilor și tinerilor de a realiza noi pași înainte pe calea cunoașterii și a pregătirii pentru muncă sunt temeiuri viguroase ale înfăptuirii importantelor obiective ce stau în fața școlii sucevene în noua perioadă. Astfel, este semnificativ că baza materială a acesteia s-a îmbogățit, în ultimul timp, cu circa 100 de clase, cu noi ateliere școlare, săli de gimnastică, internate și cantine, o sumă de aproape 17 milioane lei fiind investită pentru dotarea unităților cu mobilier, material didactic, aparatură, unelte, utilaje. Rețeaua învățămîntului general s-a întărit, printre altele, prin apariția unor noi instituții, iar a celui liceal a dobîndit o structură ce reflectă mai fidel cerințele de cadre ale vieții social - economice a județului, prin înființarea la Suceava a unui liceu industrial de chimie și prin creșterea ponderii claselor cu profil industrial și agroindustrial. Numeroși profesori, învățători și educatoare au urmat cursuri de perfecționare, recenta adunare județeană a reprezentanților cadrelor didactice, ca și consfătuirile anuale ale acestora, constituindu-se ca prilejuri de analiză a activității și de stabilire a direcțiilor de acțiune pentru înlăturarea neajunsurilor și ridicarea ei la nivelul exigențelor unei noi calități, superioare a muncii. La rîndul lor, elevii, după o vacanță bogată în bucurii, care le-a asigurat, deopotrivă, reconfortarea și împlinirea dorinței de a-și afirma prin muncă elanul tineresc, sunt gata să contribuie ca parteneri activi ai educatorilor la propria devenire umană, intelectuală și profesională. Odată cu evenimentul sărbătoresc de astăzi începe, așadar, acțiunea plină de răspundere de realizare de către colectivele de cadre didactice, organizațiile de partid și de tineret din unitățile de învățământ, ceilalți factori care colaborează cu școala a unui amplu program de activitate concretă. In înfăptuirea lui, de inestimabilă valoare sînt indiocațiile cuprinse în cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu la recenta consfătuire de lucru de la C.C. al P.C.R. In lumina acestora, ca și a cerințelor formulate de conducătorul partidului și țării cu alte prilejuri sîntem chemați să ne intensificăm preocupările pentru ridicarea la parametri de calitate superiori a educației comuniste a copiilor și tinerilor, acordînd atenție deosebită lărgirii orizontului lor de cunoaștere pe calea familiarizării cu cele mai noi cuceriri ale gîndirii umane, cultivării concepției științifice despre lume și viață în rîndul elevilor, modelării personalității acestora în spirit patriotic, revoluționar, adîncirii integrării învățămîntului cu cercetarea și producția etc. Cadrelor didactice și elevilor, tuturor celor ce se integrează frontului înfăptuirii acestui amplu și complex program le adresăm urarea de SPOR LA MUNCĂ IN NOUL AN DE ÎNVĂȚĂMINT ! • ILIE POPA, Suceava, în cursul lunii septembrie a.c., la imobilul respectiv va fi soluționată problema apei calde menajere. a GHEORGHE GAVRILOAIA, Fălticeni. Ați primit răspuns de la E.G.C.L. Fălticeni. ZORI NOI • Pagina 2