Zori Noi, aprilie-iunie 1982 (Anul 35, nr. 10116-10192)

1982-06-15 / nr. 10179

T ZORI NOI • Pagina 3 -< SĂ TRIUMFE DREPTUL LA PACEsF viAȚA! „Poporul român, alături de toate popoarele lumii, cere să se acționeze cît mai grabnic, acum, pînă cînd nu este prea tîrziu, pentru a se asigura dreptul fundamental al oamenilor — dreptul la pace, la viață, la libertate !“ ---------MITINGURI ----------ALE OAMENILOR MUNCII Duminică, în marea majoritate a comunelor din județul nostru au avut loc vibrante mitinguri în cadrul cărora cetățeni de toate vîrstele și preocupările au dat o înaltă apreciere inițiativelor de pace ale României socialiste, ale strălucitului conducător al partidului și statului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, au condamnat cu vehemență cursa înarmărilor și și-au exprimat hotărîrea fermă de a întări prin fapte de muncă semnătura pusă pe Apelul poporului român adresat sesiunii speciale a O.N.U. consacrată dezarmării. Prin moțiuni adresate actualei sesiuni speciale a Adunării Generale a O.N.U., participanții la mitinguri au cerut ca forumul mondial al națiunilor să impună, pînă nu e prea tîrziu, trecerea la măsuri de dezarmare și, în primul  rînd, la dezarmarea nucleară. stingul pentru dezarmare și pace, care a avut loc, duminică, în comuna Bosanci, în fața căminului cultural, sub lozinca „Să triumfe dreptul fundamental al tuturor popoarelor la viață, pace și libertate!“, a fost nouă mărturie a voinței cetățenilor din această localitate, ca de pretutindeni din județ și din țară, de a trăi și munci într-o lume ferită pentru totdeauna de pericolul războiului. Exprimînd profunda recunoștință a bosîncenilor pentru noua și strălucita inițiativă a tovarășului Nicolae Ceaușescu de a se lansa Apelul poporului român adresat sesiunii speciale a O.N.U. consacrată dezarmării și de a se organiza o largă campanie pentru strîngerea de semnături pe acest Apel, primarul comunei, tovarășul Gheorghe Ieremie, spunea, între altele, în deschiderea mitingului : „Alăturăm semnăturile noastre milioanelor de semnături de pe întreg cuprinsul țării conștienți de faptul că numai în condiții de pace putem contribui, prin munca noastră, la edificarea celei mai drepte societăți pe pămîntul scump al patriei". Dealtfel, pînă la miting, pe Apel fuseseră puse peste 2.500 de semnături. „Munca este crezul nostru, a arătat, în continuare, inginerul Constantin Corduș, președintele C.A.P., iar pacea reprezintă năzuința cea mai arzătoare. In numele celor mai nobile idealuri ale omenirii, al tuturor lucrătorilor ogoarelor din comuna Bosanci, adresăm reprezentanților statelor participante la cea de-a doua sesiune specială a O.N.U. consacrată dezarmării îndemnul să facă tot ce depinde de ei pentru a se trece cît mai curînd posibil la dezarmare, să se pună stavilă cursei înarmărilor“. Cuvinte emoționante, care au constituit tot atîtea pledoarii pentru dezarmare și pace, au rostit și țăranii cooperatori Rahila Croitoru, mamă a 5 copii, și Constantin Gavrilovici, șeful fermei zootehnice, profesoara Mărioara Hanganu, directoarea școlii generale, și pioniera Croitoru Monica. In moțiunea pe care au adresat-o sesiunii speciale a O.N.U. consacrată dezarmării, participanții la miting și-au reafirmat dorința ca Apelul poporului român să determine reprezentanții statelor la acest forum mondial să contribuie activ la luarea celor mai potrivite măsuri pentru a se salva viața și civilizația pe pămînt. O entuziastă manifestare în favoarea păcii și dezarmării, pentru oprirea cursei înarmărilor și prevenirea izbucnirii unui nou război s-a desfășurat, duminică, la Salcea. în curtea largă a căminului cultural erau prezenți sute de țărani cooperatori și mecanizatori din Plopeni, Prelipca, Văratec, Mereni și Salcea, elevi și pionieri de la toate școlile din comună, uteciști, bătrîni care au cunoscut nenorocirile pe care le-a adus ultima conflagrație, mondială, mame cărora le este, scump viitorul copiilor lor. Deschizînd mitingul, tovarășul Petru Dan, primarul comunei, a relevat r rolul secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, în promovarea nobilelor idei de pace și bună înțelegere între toate popoarele. Au luat apoi cuvîntul profesoara Gabriela Meleș, țăranul cooperator Ioan Iacobeț, Emil Cojocaru, președintele cooperativei de producție, achiziții și desfacerea mărfurilor, preotul Ion Agape, Alexandrina Pintilie, membră a C.A.P., eleva Siminiceanu Doina și pioniera Cocieru Cristina. „Ca mamă, ca profesor care mă bucur zilnic de zîmbetul cald al copiilor — spunea Gabriela Meleș — îmi exprim totala adeziune la politica de pace a partidului și statului nostru". „Omenirea are nevoie de pîine, nu de bombe — arăta, la rîndu-i, tovarășul Ioan Iacobeț — și noi, care cultivăm pămîntul, suntem hotărîți să cultivăm și cea mai frumoasă floare a planetei — PACEA!“. . în încheiere, cei prezenți au adoptat o moțiune adresată sesiunii speciale a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite consacrată dezarmării, în care se spune, printre altele : „Conștienți de înalta răspundere pe care o avem față de prezentul și viitorul patriei noastre, al tinerei generații, rostim una categoric înarmărilor, războiului și cerem hotărît să se înfăptuiască pacea pe pămînt!". Un însuflețitor miting pentru pace, împotriva înarmărilor a avut loc și la Dumbrăveni, comună renumită prin hărnicia și munca pașnică a locuitorilor Sute dintre aceștia, după ei, ce semnaseră Apelul poporului român adresat sesiunii speciale a Organizației Națiunilor Unite consacrată dezarmării, reunit voința, exprimînd și au un NU hotărît înarmărilor create, oricăror arme, spre nuse asigura omenirii dreptul ei sacru, acela de a trăi și munci în liniște și pace. In sala mare a căminului cultural erau afișate lozinci cu înscrisurile: „NU hotărît bombei cu neutroni!“, „Ne ridicăm cu toată energia împotriva politicii de continuare a înarmărilor !", „Mame, apărînd pacea apărați viitorul copiilor voștri!“ etc. în această atmosferă, Aurelia Gașpar, Ion Ciobanu, Augustin Dascălu, Costina Hosman, Mariana Văcaru, Gheorghe Gașpar, Mihai Sandu, Constantin Sandu — oameni de vîrste și preocupări diferite— au spus că uriașele fonduri destinate pe glob pentru înarmări sunt vital necesare asigurării unei vieți pașnice, unui trai mai bun. „Nu vrem ca ochii limpezi ai copiilor noștri să privească neputincioși la distrugerea a tot ceea ce cu grijă și răbdare, de-a lungul anilor, i-am învățat că trebuie să apere. Ce răspuns veți da, mame, la întrebarea lor, de ce o asemenea nesăbuință?" — spunea profesoara Costina Hosman. „Unii dintre noi, din cauza ultimei conflagrații mondiale nu ne-am mai văzut copiii, frații și părinții. Un nou război ar face din planeta noastră un depozit de cenușă. Așa ceva nu dorim. In locul bombelor și tancurilor să se facă tractoare și mașini agricole, să fie ușurată munca oamenilor, să se asigure un trai mai îmbelșugat“ — a spus Mihai Sandu, președintele C.A.P. Astfel de gînduri curate au fost exprimate și în moțiunea adoptată de participanți și adresată forumului mondial pentru dezarmare. (DIN APELUL POPORULUI ROMÂN ADRESAT SESIUNII SPECIALE A ORGANIZAȚIEI NAȚIUNILOR UNITE CONSACRATĂ DEZARMĂRII) întreprinderea de tricotaje „Bucovina” din Rădăuți. Se semnează Apelul pentru dezarmare și pace în numele păcii, au răsunat puternic și glasurile participanților la mitingul din comuna Dumbrăveni Cetățeni din comuna Frasin semnează vibrantul Apel pentru dezarmare și pace al poporului român Am semnat pentru un ideal sacru . Am semnat pentru pace cu profunda convingere că glasul meu, alăturat glasului celorlalți oameni ai patriei, tuturor locuitorilor planetei, iubitori de liniște și speranță, reprezintă o forță. Am semnat cu certitudinea că această uriașă forță trebuie opusă neîntîrziat, victorios, celorlalte, care gîndesc viitorul, iresponsabil, ca pe un dezastru. Un dezastru, în folosul cui ?, cînd, cum arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu, un al treilea război mondial ar însemna uciderea oricărui viitor, stoparea vieții pe pămînt. Pentru cei trei copii ai mei, pentru copiii pe care îi îndrum spre lumina cărții, pentru patria noastră socialistă, construită cu dragoste și sacrificii, pentru ca ziua de mîine să existe — bună, prielnică omeneștilor zidiri și aspirații —, și pentru copii, și pentru scumpa noastră România, pentru întreaga planetă, eu am ales hotărît pacea ! (AURICA HETRIUC, învățătoare, Școala generală nr. 4 din Cîmpulung Moldovenesc). In fiecare zi, îndeplinindu-ne rosturile profesionale, noi, tipografii, semnăm în cartea muncii cu litere fierbinți, de plumb topit. Ne spunem astfel, prin fapte, mulțumirea și bucuria de a ne simți liberi și demni și dorința de a nu ne fi tulburate activitatea și traiul. Punîndu-mi semnătura pe Apelul pentru dezarmare, m-am gîndit tocmai la liniștea de care întreaga lume are nevoie, la pericolele care amenință omenirea sub forma armelor și războaielor ucigătoare. Am avut în minte și în suflet, în acel moment, familia mea, pe cei trei copii pe care, ca orice părinte, vreau să-i văd crescînd fără spaime, pe tovarășii de muncă, pe toți cei care, în patria noastră și pe întreg pămîntul, merită să beneficieze de bucuriile vieții. (VASILE ZAIT, muncitor la Tipografia din Suceava). Mi-am pus printre primii din cunună semnătura pe Apelul poporului român adresat sesiunii speciale a Organizației Națiunilor Unite consacrată dezarmării, ca om care a cunoscut ororile celui de-al doilea război mondial, război de pe urma căruia am rămas cu o gravă invaliditate. Acum, un nou război ar însemna distrugerea omenirii, a tot ceea ce a fost creat de oameni pe pămînt. Am iscălit Apelul gîndind că pînă la urmă speranțele de pace ale milioanelor de cetățeni din întreaga lume se vor împlini, că noi, cei de azi și cei ce ne vor urma peste ani, ne vom bucura de binefacerile progresului și civilizației. (VASILE MARIAN, pensionar din comuna Rădășeni). < *