Zycie Warszawy, wrzesień 1971 (XXVIII/209-234)

1971-09-26 / nr. 231

I mii unii a 123i 15 ■j ••■’■'. *‘ •*' ' -•' •■; .'•' ■. J,. •'-. V *> • .>'-' ; ,;V»;;^1v''■'-''V*: * . •'• * . ' ■". '-•> ' ■ '" ' K ■;/ ' " •:• - ;. . " -.■ ' -. ’ •* •■' Moskiewscy hutnicy oa cześć VI Zjazdu PZPR MOSKWA (P.AP). Załoga Moskiewskich Zakładów Hutniczych „Sierp i Młot”, która jest kolektywnym członkiem Towarzystwa Przyjaźni Radziecko-Polskiej i o<j wielu lat prowadzi owocną współpracę z Hutą „Warszawa”, żywe interesuje sie sprawami polskimi. Przejawem tego są m. in. zobowiązania produkcyjne podjęte przez załogę zakładów z okazji zbliżającego się VI Zjazdu PZPR, Brygada s falowników S. Kokoriewa postanowiła wyprodukować 300 ton stali, a pracownicy jednej ze zdiian walcowni 1,1 tys. ton dodatkowo wyrobów walcowanych. Ambasador PRL w Związku Radzieckim Z. Nowak złożył wizytę w zakładach „Sierp i Młot”, gdzie zwiedził wydziały huty, interesując się procesami produkcyjnymi i dalszą rozbudową zakładów. (BI Min. C. Ripamonti u P, Jaroszewicza (B) 25 bm. prezes Rady Ministrów — P. Jaroszewicz przyjął przebywającego w Polsce, z wizytą oficjalną włoskiego ministra d/s koordynacji badań naukowych i technicznych — senatora C. Ripamonti W. spwfjlcaniu wzięli udział : wicepremier —■ F. Kaim, przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki h- J. Kaczmarek oraz dyrektor generalny URM — W. Waniewski. O- becny był charge d’affaires a. i, Wioch — G, I*. Valetiza. W czasie spotkania, które upłynęło w przyjacielskiej atmosferze, omówiono wyniki rozmów, jakie przeprowadził w Polsce min. Ripamonti, a także problemy dalszego rozwoju i pogłębiania współpracy naukowej i technicznej między Polska i Włochami. Tego samego dnia prof. J. Kaczmarek, przewodniczący KNiT oraz min. C. Ripamonti podpisali protokół precyzujący zakres współpracy naukowej i technicznej między Polską i Włochami. W godzinach popołudniowych min. C. Ripamonti opuścił Polskę. (PAP) Delegacja WłPK z G. C. Pajetfą w Warszawie (B) Na zaproszenie KC PZPR przybyła do Warszawy 25 bm. delegacja Włoskiej Partii Komunistycznej członkiem Biura Politycznego 2 KC tej partii — G. C. Pajettą. Na lotnisku Okęcie gości powitał członek Biura Politycznego, sekretarz KC PZPR J. Tejchma. (PAP) Kampania przed VI Zjazdem PZPR W poniedziałek wybory pierwszych delegatów Wkrótce konferencje dzielnicowe, miejskie i powiatowe Rozszerza sie krąg dyskusji nad Wytycznymi (P) Minął drugi tydzień kampanii przed XI Zjazdem PZPR i w tym czasie — pisze dziennikarz PAP — weszła ona w bardzo ważny okres. OS kliku dni niema! w całym kraju dokonywane są wybory delegatów na konferencje dzielnicowe, miejskie i powiatowe. Relacje dziennikarskie zebrań partyjnych zwracają z uwagę na kilka bardzo typowych i ważnych momentów. Przede wszystkim podkreśla, ją korzystną atmosferę obrad i wysoką frekwencję członków i kandydatów partii. Dodać warto, że w zebraniach licznie uczestniczą przedstawiciele wyższych instancji par. tyjnych, w tym także członkowie Komitetu Centralnego. Wybory delegatów dokonywane są ze szczególną rozwagą, pogłębioną niewątpliwie przez wysoką w-ostatnich miesiącach i tygodniach aktywność członków partii i rosnącym poczuciem odpowiedzialności i zaangażowania, Mandatami obdarzani są wypróbowani towarzysze, reprezentujący walory polityezno-moralne, cieszący się zaufaniem i szacunkiem w środowisku. Zwraca uwagę fakt, że wśród delegatów zdecydowanie przeważają robot“ nicy i ludzie z pierwszego frontu produkcji W bardzo wielu organizacjach zgłaszanie kandydatów poprzedzono konsultacją z szerokim aktywem. zasięgano też opinii u osób bezpartyjnych, wychodząc ze słusznego założenia, że delegat reprezentuje nie tylko daną organizację partyjną, ale także, w poważnym stopniu, cały kolektyw pracowniczy. Taka forma działania w sprawach wewnątrzpartyjnych spotyka się z dużym uznaniem, ponieważ oznacza praktyczną realizację — w bardzo istotnym momencie — zasady jawności życia politycznego i społecznego. Równolegle z wyborem delegatów na zebraniach omawiane są wnikliwie Wytyczne «a VI Zjazd partii. Dodać też tu trzeba, że w różnych zakładach pracy, zwłaszcza w wielkich produkcyjnych, przedsiębiorstwach zastosowano bardzo różne formy zapoznawania z Wytycznymi na VI Zjazd i wynikającym) stąd zadaniami dla załóg. Do tego celu szeroko wykrzystane są własne środki masowego przekazu — radiowęzły, gazety zakładowe, tzw. błyskawice, tablice Informacyjne itp. Najbliższy poniedziałek — 27 bm. — otworzy nowy etap kampanii przedzjazdowej. W tym bowiem dniu na Śląsku i Zagłębiu rozpoczyna się seria konferencji wyborczych dużych zakładach pracy. Podw czas nich zostaną już wybrani delegaci na VI Zjazd PZPR. W tym dniu konferencja odbędzie się w kop „Ziemowit” oraz w bielskich zakładach „Lenko”. Przypomnijmy w związku z tym, iż bezpośredniego wyboru delegata na VI Zjazd dokonują te organizacje partyjne w zakładach pracy, które skupiają — według stanu z końca czerwca br. — ponad 700 członków i kandydatów partii, a dwóch delegatów — Jeśli mają powyżej 1400 członków i kandydatów. Na Śląsku 1 Zagłębiu, które inaugurują wvbory delegatów na Zjazd, jest 100 organizacji partyjnych dysponujących mandatami zjazdowymi. W kilku Innych regionach kraju wybory w dużych zakładach pracy rozpoczną się już w początku przyszłego miesiąca. W tym też czasie rozpoczną się pierwsze powiatowe i dzielnicowe konferencje wyborcze, Łącznie — w oparciu o normy przedstawicielskie przyjęte na XI plenum KC PZPR — wybranych zostanie na VI zjazd 1802 delegatów. Tak przedstawiony obraz obecnego stanu kampanii przedzjazdowej byłby niepełny bez podkreślenia, że coraz szersze kręgi zatacza sama dyskusja nad Wytycznymi na zjazd. Od kilku dni trwają zebrania środowiskowe — nie tylko członków7 partii. Licznie włączyli się do debaty ludzie świata nauki i techniki. Dla przykładu — w kluczowych zakładach przemysłowych oraz całych branżach Śląska i Zagłębia odbywają się wspólne zebrania doświadczonych robotników, inżynierów', techników7. Program swego udziału w debacie nad przyszłym Polski określiło też już kształtem wiele terenowych ogniw Frontu Jedności Narodu. tPAPl E. Gierek odwiedził Kielecczyznę Spotkania z aktywem zakładów; FSC w Starachowicach, huty w Ostrowcu i kombinatu w Gackach (P) 21 bm. przebywał na Ziemi Kieleckiej I sekretarz Komitetu Centralnego PZPR E. Gierek. Zwiedził on kilka czołowych obiektów przemysłowych Kielecczyzny — spotykając się z robotnikami i aktywem partyjno-gospodarczym zakładów. Była to niezwykle serdeczna wizyta, zapoczątkowana spotkaniem z robotnikami przy taśmie montażowej starachowickiej FSC. E. Gierek interesował się warunkami pracy i perspektywami rozwojowymi gruntownie modernizowanej fabryki. Starachowiccy samochodziara« zaprezentowali pierwszemu sekretarzowi KC wszystkie typy produkowanych tu samochodów — znalazły się wśród nich trzy przyszłościowe „Stary”: 20«. 244 i 266. Na budowie nowej wielkiej prasowni odkuwek ciężkich w Ostrowcu Świętokrzyskim budowniczowie i hutnicy poinformowali E. Gierka o zobowiązaniu skrócenia terminu realizacji tej wielkiej inwestycji. Dzięki temu gospodarka nasza uzyska przed terminem stal i, odkuwki wartości 1060 min zł. Meldunki o czynie zjazdowym składano zresztą w każdej odwiedzanej fabryce. „Cenne jest wszystko co z serca płynie — powiedział E. Gierek dziękując za przedzjazdowy wysiłek. Szybciej rozwiązując problemy ekonomiczne należy jednakże zwracać nadal dużą uwagę na poprawę warunków bytu i pracy załóg fabrycznych. nąłbym bowiem, abyście Pragpamiętali. że hasło „Pomożemy” — należy interpretować, że „pomożemy także sobie”. W drodze do Zakładów Przemysłu Gipsowego „Dolina Nidy”, E. Gierek Kielce, gdzie obejrzał odwiedził nowo wybudowany amfiteatr. Główna sprawa kombinatu „Dolina Nidy” w Gackach — to wykorzystanie gipsu i elementów z niego wykonywanych w budów, nictwie. Zakład może zwiększyć swoją produkcję zastępując nią cement, czym żywo interesował się E. Gierek. Stwierdził on, zagospodarowania iż problem zasobów gipsowych będzie w najbliższym czasie rozpatrzony przez kompleksowo centralne władze narty in e i państwowe. I sekretarzowi KC towarzyszyli: kierownik Wydziału Przemysłu Ciężkiego i Komunikacji KC PZPR St. Kowalczyk oraz gospodarze województwa T. Rudolf 1 A. Zarajczyk. (PAP) Po prostu - Sejm (P) Niedługa jest historia naszego socjalistycznego parlamentaryzmu. Niedługa, ale podzielona na okresy „tłuste” i „chude”. Były lata rozwoju parlamentaryzmu, były też lata zastoju, a nawet cofania się. Niepodważalny jest dorobek Sejmu zarówno jeśli chodzi o pełnienie funkcji ustawodawczych, jak i kontrolnych. Szczycimy s ię dokonaną w ostatnich latach kodyfikacją podstawowych dziedzin systemu prawnego (prawa karnego, cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego), ale wiemy również, że mamy wiele niezharmonizowanych, a niekiedy wręcz ze sobą sprzecznych przepisów i postanowień, że mamy wiele doskonałych ustaw, które nie są realizowane, że mamy też ustawy nie poparte odpowiednimi przepisami wykonawczymi. Konstytucyjne uprawnienia dają Sejmowi możliwości., które nie w pełni były wykorzystywane. Po wydarzeniach grudniowych, u których podłoża legły prócz wszystkich innych okoliczności niedomogi w systemie demokracji socjalistycznej — stanęła na porządku dnia sprawa wzmocnienia pozycii. Seimu. W przemówieniu Edwarda Gierka wygłoszonym na VIII Plenum KC są takie sformułowania: „...Sejm stanowi prawa, które wyznaczają ramy praworządnej działalności zarówno dla władz państwowych, instytucji tycia społecznego. jak i poszczególnych obywateli. Konieczne jest również dyskutowanie na forum Sejmu informacji i sprawozdań rządowych dotyczących ważnych problemów, takich jak np. budownictwo mieszkaniowe, efektywność programów inwestycyjnych, polityka zagraniczna państwa itp. Częściej powinno się też korzystać z Instytucji interpelacji poselskich. Na tej drodze nastąpi podniesienie roli Sejmu, zarówno w dziedzinie stanowienia praw, jak też w zakresie kontroli nad pracą rządu“. Wnioski wynikające 7. tych sformułowań są oczywiste i — zobowiązujące. Dążenie do umocnienia pozycji Sejmu jest w ostatnich miesiącach widoczne i konsekwentne. Po dłuższym okresie milczenia ożyła w tym roku instytucja interpelacji poselskich. Zgłoszono ich 21. Liczba dezyderatów wzrosła niemal w dwójnasób w porównaniu z analogicznym okresem roku minionego. Zmienił się ton poselskich dyskusji, Z inicjatywy Klubu Poselskiego PZPR opracowano „Wnioski w sprawie działalności Sejmu”. Po omówieniu ich przez prezydia klubów poselskich i przez wojewódzkie zespoły poselskie najwyższa reprezentacja Wysokiej Izby przedstawiła je Radzie Ministrów. Jak już informowaliśmy — w piątek odbyło się posiedzenie Rady Ministrów, pierwsze tego rodzaju, na co zwracamy szczególną uwagę. W komunikacie PAP czytamy: ..zarówno tematyka posiedzenia — pierwszego tego rodzaju — jak i uczestnictwo w n*im członków Prezydium Sejmu wskazują na zasadnicze znaczenie obrad dla dalszego doskonalenia stylu, metod i form rządzenia i zarządzania życiem publicznym, a tym samym dla najszerzej pojętego procesu pogłębiania i rozwijania demokracji socjalistycznej“. „Wnioski“ poselskie nakładają na rząd nowe jakościowo obowiązki, szczególnie jeśli chodzi o porządkowanie przepisów prawa i usprawnienie działalności legislacyjnej. Oto np. w naszym parlamencie przeprowadzono ostatnio analizę treści ustaw i przepisów wykonawczych. W 8 projektach rządowych ustaw przesłanych do łaski marszałkowskiej zawartych było 48 delegacji ustawodawczych, co świadczy o tendencji szenia tematyki istotnej na przenorzecz aktów typu wykonawczego, opracowywanych poza Sejmem. Poszukiwanie nowych dróg rozwoju socjalistycznej demokracji trwa. Podejmowane są wysiłki w celu zapewnienia lepszego niż dotychczas funkcjonowania instytucji demokracji socjalistycznej i organów państwa. Piątkowe spotkanie przedstawicieli Sejmu i rządu zamyka niejako pewien etap prac zmierzających ku naprawie Rzeczypospolitej, ku temu, aby Sejm był po prostu Sejmem, a rząd — rządem, (rys) Poszukiwania nowych klientów Wyroby polskiego przemysłu maszpwego na akwizycyjnej wystawie w Charkowie (Od naszego specjalnego wysłannika) Charków, we wrześniu (P) Moskiewski korespondent „Życia” musiał niedawno odnotować, iż nie popisaliśmy się w stolicy Kraju Rad na międzynarodowej wystawie „Strojmateriały” — że nie wykorzystaliśmy tej okazji, by na chłonnym radzieckim rynku przedstawić interesującą ofertę handlową. Z tym większą więc satysfakcją mogę donieść dziś, iż wykorzystaliśmy w pełni inną szansę, organizując własną, polską wystawę przemysłu maszynowego w Charkowie. To wielkie, blisko półtoramilionowe miasto, jeden z najpotężniej szych ośrodków przemysłowych Ukrainy, nie jest tak „rozpuszczone” międzynarodowymi imprezami. jak np. Moskwa». Tą skal« też należy mierzyć sukces ekspozycji przygotowanej przez przedsiębiorstwa handlu zagranicznego „Bumar”, „Polimex-Cekop” i „Pol-Mot”. Ponad ISO tys. zwiedzających obejrzało wystawę, która w gruncie rzeczy zainteresować winna wąskie grono specjalistów. Pokazaliśmy, w dobrej zresztą oprawie plastycznej, zarówno precyzyjny sprzęt mechaniczny, jak i szeroki zestaw maszyn budowlanych — od niewielkich podnośników do ciężkich koparek ł dźwigów. Wystawiono też prawie wszystkie typy produkowanych w Polsce samochodów dostawczych czy specjalnych (np. chłodnie, ruchome warsztaty itd.) 1 — oczywiście — „Polskiego Fiata”. Wokół tego wozu gromadziły się chyba największe tłumy ciekawych. Skrupulatnie oglądano żerańskl samochód, porównując go z radzieckim „Żiguli”. Niejednokrotnie powtarzano, że oba wozy są tak do siebie podobne, iż właściwie szkoda, że nie postarano sie <B) DOKOŃCZENIE NA STR. 3 Na str. 12 regulamin konkursu • Oszczędność • Obowiązkowość • Organizacja (A) „De revolutionibus” — znowu .pod prasą (Patrz fotoreportaż na str. 7), Pomyślne perspektywy rozwoju współpracy Podpisanie radziecko - jugosłowiańskiego oświadczenia l. Breżniew opuścił Belgrad * J. Broz-Iito zaproszony do Moskwy I sekretarz KC KPZR przybył do Budapesztu BELGRAD (PAP). Ogłoszono tu komunikat o wizycie sekretarza generalnego KC KPZR L. I. Breżniewa złożonej w dniach 22—25 września w Jugosławii, na zaproszenie prezydenta SFRJ, przewodniczącego Związku Komunistów Jugosławii J. Broz-Tito. BELGRAD (PAP). Red. W. Knycpel pisze: W sobotę sekretarz generalny KC KPZR, L. Breżniew, zakończył czterodniową przyjacielską wizytę w Jugosławii i opuścił Belgrad. Na lotnisku belgradzkim gościa radzieckiego oraz towarzyszące mu osobistości pożegnał prezydent SFRJ i przewodniczący Związku Komunistów Jugosławii, J. Broz-Tito, w towarzystwie innych przywódców jugosłowiańskich. Żegnając gościa radzieckiego na lotnisku, J. Broz-Tito oświadczył, że pobyt L. Breżniewa w Jugosławii będzie miai doniosłe znaczenie dla dalszego rozwoju przyjaźni i współpracy między obu kra lami. Zdaniem prezydenta Tito, przeprowadzone rozniowy były bardzo wszechstronne i prowadzone w duchu wzajemnego zrozumienia i przyjaźni. Wyjaśniliśmy wiele spraw i przetarliśmy drogę dalszego rozwoju — powiedział prezydent Tito. Mówił on dalej o tym. co należy jeszcze uczynić nie tylko w dziedzinie rozwoju wzajemnych stosunków między ZSRR a Jugosławią, lecz także jeśli idzie o dalsze zapewnienie zwycięstwa pokoju na święcie. L. Breżniew oświadczy} w odpowiedzi. że zgadza się z prezydentem Tito, iż rozmowy były potrzebne i korzystne. się one do umocnienia Przyczyniły przyjaźni między obu partiami i krajami i prowadzone były w przyjacielskiej, konstruktywnej atmosferze. W dokumentach, które właśnie podpisaliśmy — powiedział Ł. Breż niew — dano mocną podstawę i perspektywę dalszego rozwoju współpracy jugoslowiańsko-radzieckiej we wszystkich dziedzinach. (B) Komunikat Podczas rozmów strony poinformowały się wzajemnie o przebiegu budownictwa komunistycznego i; socjalistycznego w ZSRR i SFRJ. Omówiono szeroki krąg problemów dotyczących stosunków radzieckojugosłowiańskich, zacieśnienia współpracy politycznej i gospodarczej obu krajów, kontaktów między KPZR i ZKJ Wyrażono obopólne dążenie do dalszego rozszerzenia i umocnienia przyjaźni radziecko-jugosłowiańskięj oraz współpracy dla dobra narodów obu krajów, sprawy pokoju i socjalizmu. Dokonano wymiany poglądów na szereg aktualnych problemów międzynarodowych stanowiących przedmiot wzajemnego zainteresowania. Komunikat stwierdza, że strony radziecka i jugosłowiańska jednomyślne są co do tego, że dokonana podczas wizyty wymiana poglądów jest pożyteczna i sprzyjać będzie pomyślnemu rozwojowi przyjacielskich stosunków i owocnej współpracy między KPZR i ZKJ, między obu krajami. Sekretarz generalny KC KPZR L. I. Breżniew zaprosił prezydenta SFRJ, przewodniczącego ZKJ J .Broz-Tito do złożenia wizyty w Związku Radzieckim. Zaproszenie zostało przyjęte z zadowoleniem. Termin wizyty będzie dodatkowo uzgodniony. 7 rejsów-10 tys. pasażerów Rekordowe przewozy „Stefana Batorego” (INFORMACJA WŁASNA) (P) Nasz transatlantyk „STEFAN BATORY” opuścił 17 września Montreal i odbywa rejs powrotny do kraju, zawijając po drodze do portów: Southampton, Rot terdam i Kopenhaga. W Gdyni statek spodziewany jest w dniu 29 września, przewożąc, jak w zwykle, komplet pasażerów. W ciągu 7 okrężnych rejsów transatlantyckich odbytych w tym roku „Stefan Batory” przewiózł już przeszło 10 tysięcy pasażerów, co stanowi aż 98 procent wykorzystania zdolności przewozowej statku! Takimi rekordowymi przewozami a więc — popularnością nie może się wykazać żaden, najbardziej nawet nowoczesny statek spośród tych, które utrzymują regularną komunikację pasażerską na Północnym Atlantyku. „Stefan Batory” wykona jeszcze w tym roku cztery rejsy transatlantyckie? trzy — do Kanady (do Montrealu i Quebec) oraz jeden — do USA (do Nowego Jorku.) Rejsy te mają również zapewnioną wysoką frekwencje. T.D. Oświadczenie BELGRAD (PAP). Podajemy pełny tekst oświadczenia radziecko-jugosłowiańskiego, podpisanego na zakończenie wizyty L. I. Breżniewa w Jugosławii: Sekretarz generalny Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego — L. I. Breżniew oraz prezydent Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii, przewodniczący Zwiąż ku Komunistów Jugosławii — J, Broz-Tito podczas szczegółowej wymiany poglądów w Belgradzie w dniach 22—25 września 1971 r. stwierdzili, że istnieje dogodna podstawa do dalszego rozwoju stosunków radziecko-jugoslowiańskich, do pogłębienia współpracy między Komunistyczną Partia Związku Radzieckiego i Związkiem Komunistów Jugosławii, Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich i Socjalistyczną Federacyjną Republiką Jugosławii dla dobra ich wysiłków w budowie socjalizmu i komunizmu, na (A) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Podczas pobytu sekretarza generalnego KC KPZR L. I. Breżniewa podpisano oświadczenie radziecko-jugosłowiańskie. (P) L. Breżniew (z lewej), i J. Broz-Tito podpisują dokumenty. CAF — Interphoto Chmurno (B) Prognozy pogody na dzisiejszą niedzielę nie są zachęcające, Przez F.uropę wędrują niże i związane z nimi fronty, które dsJą przewagę zachmurzenia dużego i opady. Chwilami • jednak Występują przejaśnienia i rozpogodzenia. W Warszawie przeważać będzie zachmurzenie duże, okresami umiarkowane. W godzinach rannych niewielki tura około 16 st. deszcz. TemperaWiatry słabe i umiarkowane ż kierunków zachodnich. Słońce wzeszło o godz. 5.27, zajdzie o 17.27. Imieniny obchodzą Justyna t Cyprian, (WICHEREK) Ilu uczniów tyle złotówek (P) W ciągu kilku sobotnich godzin przez nasz redakcyjny tele- Eon nr 25-27-31 napływały zgłoszenia o przystąpieniu młodzieży " szkolnej do błyskawicznej zbiórki makulatury. O tym, jak sposobi się do niej 571 uczniów Lic. Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza, opowiedzieli nam w redakcji przewodnicząca samorządu, Kalina Flinker i Bronek Grzybowski, a telefonicznie — przedstawiciele Szkoły Podstawowej nr 75 przy ul. Niecałej. Odnotowujemy również pierwszy sygnał o oddaniu pierwszych 200 kg makulatury zebranej przez młodzież szkoły nr 274 w osiedlu Wrzeciono. Brawo, dziękujemy. Odezwali się także nasi Czytelnicy. mający w domu spore ilości makulatury, którą chętnie przekażą młodzieży szkolnej po uprzednim skontaktowaniu się przez telefon: nr 29-12-23, 28-17-93 i 33-49-56 oraz spółdzielnia na Żeraniu — tel. 11-02-76. Nasz apel spotka! się z pełnym zrozumieniem nie tylko uczniów stolicy. Zbiórkę makulatury — z przeznaczeniem uzyskanych kwot na odbudowę Zamku Królewskiego w Warszawie — podejmuje także młodzież szkół Radomia oraz szkoła podstawowa nr 4 w Żyrardowie, o czym zawiadomiła nas jej kierowniczka, p. Więckowska. Przypominamy jeszcze raz, że błyskawiczna zbiórka makulatury w szkołach będzie przeprowadzona w ostatnich dniach września, tj. od 27 do -30 bm. Czekamy na dalsze wiadomości o jej przebiegu I wynikach. Dziś 12 stron