Zycie Warszawy, styczeń 1972 (XXIX/1-25)

1972-01-15 / nr. 12

ZYCIE WARSZAWY ROK XXIX NR 12 (8785) SOBOTA, 15 STYCZNIA 1972 R. CENA 50 GR Posiedzenie Prezydium Rządu Bezpłatny urlop macierzyński do 3 lat ♦ Zahamowanie tendencji wzrostu cen w budownictwie mieszkaniowym ♦ Ocena sytuacji na rynku-zaopatrzenie w I półroczu 1972 ♦ Produkcja miejskiego autobusu dużej pojemności ♦ Program rozwoju telekomunikacji ♦ Zwiększenie uprawnień dyrektorów wielkich przedsiębiorstw (W) Jak informuje rzecznik prasowy rządu — 14 stycznia br. odbyło się posiedzenie Prezydium Rządu. Rozpatrzono wstępnie przedłożony przez Ministerstwo Łączności kompleksowy program rozwoju telekomunikacji i przemysłu teleelektronicznego w celu przedstawienia tego programu na posiedzeniu Biura Politycznego KC PZPR. Program ustali podstawowe kierunki i sposoby unowocześnienia systemu telekomunikacyjnego kraju oraz poszerzenia i modernizacji produkcji urządzeń i sprzętu wytwarzanego przez nasz przemysł teletechniczny. Realizacja założeń i postanowień programu powinna zapewnić szybsze tempo rozwoju i zautomatyzowanie telekomunikacji, co jest niezbędne dla usprawnienia zarządzania gospodarką narodową oraz administracji, a także dla znacznie lepszego niż dotychczas zaspokojenia rosnących potrzeb ludności i eksportu w tej dziedzinie. W kolejnym punkcie posiedzenia omówiono kompleks zagadnień związanych z uruchomieniem w resorcie przemysłu maszynowego produkcji nowoczesnych autobusów dużej pojemności dla potrzeb komunikacji miejskiej j międzymiastowej. Rząd uznał to przedsięwzięcie za ważne i pilne z punktu widzenia potrzeb społecznych. Jest ono niezbędne dla osiągnięcia wydatnej poprawy stanu komunikacji autobusowej u kraju, zarówno w transporcie miejskim, jak i międzymiastowym, a także turystycznym. Na mocy postanowienia rządu resort przemysłu maszynowego przystąpi do realizacji przedsięwzięcia już w najbliższych miesiącach, aby produkcję nowego typu autobusu można było rozpocząć w 1974 r., przy zastosowaniu najnowocześniejszej technologii i organizacji wytwarzania. Podejmując odpowiednie decyzje rząd kierował się zarówno przesłankami doraźnymi, jak długofalową perspektywą rozwoju i przemysłu motoryzacyjnego oraz modernizacji komunikacji autobusowej, odpowiednio do potrzeb wynikających z obecnego etapu intensywnej industrializacji i urbanizacji kraju. W omawianiu zagadnienia wzięli udział? sekretarz KW PZPR we Wrocławiu — Z. Bartosik, dyrektor Jelczańskich Zakładów Samochodowych — J. Strzelbicki, I sekretarz KZ PZPR przy J,Z.S. — J. Kieda oraz przedstawiciel Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego — E. Loth. W związku z występującą sprzeczną z założeniami polityki rządu, tendencją do podnoszenia średnich cen jednostkowych uspołecznionego budownictwa mieszkaniowego, co zaznaczyło się w projektach planów na 1972 r. i mogłoby zagrozić realności przyjętego programu zaspokojenia potrzeb mieszka' * wych ludności w bieżącym 5-’cciu, Prezydium Rządu zobowiązało ministra gospodarki komunalnej oraz ministra budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych do zastosowania niezbędnych przedsięwzięć mających na celu przestrzeganie i stabilizację normatywnych kosztów budownictwa mieszkaniowego. Podkreślono, te ważnym społecznie obowiązkiem Prezydiów WRN oraz ministrów nadzorujących zarówno producentów materiałów budowlanych, jak i wykonawstwo, jest zwiększenie wysiłków na rzecz obniżenia kosztów budynków mieszkalnych, przewidzianych do realizacji w latach 1972—75. Chodzi m. in. o skuteczne eliminowanie nieekonomicznych projektów budowlanych oraz konsekwentne stosowanie takich rozwiązań projektowych, które sprzyjają stabilizacji i obniżaniu kosztów budowy przy zachowaniu normatywnych ści użytkowych mieszkań. wartoPrezydium Rządu podkreśliło z całą stanowczością wagę zdyscyplinowanego działania w tej dziedzinie, a jednocześnie odpowiedzialność wszvstkir.h zainteresowanych instytucji, w tym Państwowej Komisji Cen, za prawidłowe kształtowanie cen rzutujących na koszty budownictwa mieszkaniowego, Z kolei dokonano, nr podstawie materiałów rrzedstawionych przez ministra handlu wewnętrznego, r my sytuacji rynkowej w końcu IV (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Możliwości zwiększenia produkcji spożywczej i przetwórstwa owocowo-warzywnego E. Gierek w zakładach przemysłowych Wielkopolski (P) 14 bm. przebywa! w Wielkopolsce I sekretarz KC PZPR — E. Gierek. W towarzystwie I sekretarza KW PZPR w Poznaniu J. Zasady i przewodniczącego prezydium WRN F. Szczerbata E. Gierek odwiedził załogi szeregu fabryk spożywczych i przetwórstwa owocowo-warzywnego w Poznaniu, Kotlinie i Kaliszu. Wielkopolska dysponuje rozgałęzioną siecią zakładów rolno-spożywczych i Jest jednym z głównych producentów towarów spożywczych W czasie wizyty I sekretarz KC zapoznał się z możliwościami zwiększenia produkcji i dostarczenia na rynek jeszcze w tym roku dodatkowych towarów. W imieniu samorządów robotniczych informowali o tym i przedstawiciele fabryk. Poznańskie kaliskie zakłady koncentratów spożywczych dadzą w tym roku dodatkowo na rynek produkcję wartości ponad 120 min zł — głównie szybkich posiłków regeneracyjnych, kawy „Inka” i odżywek dziecięcych. Duże możliwości wzrostu produkcji rynkowej istnieją w fabrykach kaliskich. Powiat Kalisz ma warunki glebowo-klimatyczne sprzyjające produkcji warzyw owoców oraz dysnonuje odnowień - i nią liczbą rąk do pracy. Baza ta ulegnie znacznej rozbudowie. Mówiono o tym m. in. na spotkaniu E. Gierka z aktywem partyjnym Kalisza i powiatu, które odbyło się ńa zakon rżenie wizy tv w Wielkopolsce. Podkreślano, że warunki. jakie stworzono obecnie rolnikom, gwarantują dostateczną ilość surowców na pokrycie zwiększonej produkcji fabryki 1 zakładów owocowo-przetwórczvc.h. Z możliwościami rozwoju produkcji rolnei F. Gierek zazna iomił się zwiedzając kombinat spółdzielczy „Nowy Świat** pow. Pleszew, którym kieruje członek KC PZPR S>Królik. Spółdzielcy osiągają bardzo dobre wyniki w uprawie zbóż i hodowli. Zabierając głos na spotkaniu w Kaliszu I sekretarz KC P7PT? położył duży nacisk na rozwój przemysłu rolno-spożywczego i jego bazy oraz stwarzanie właściwej atmosfery dla wszelkich inicjatyw, które zmierzają do przedterminowej realizacji zadań wynikających z uchwały VI Zjazdu partii. W imieniu władz miasta i powiatu I sekretarz Komitetu Powiatowego PZPR — Z. Raniś wręczył E. Gierkowi medal wybity z okazji XVIII wieków Kalisza. (W) E. Gierek z wizytą w Zakładach Przetwórstwa Owocowo- Warzywnego w Kotlinie. CAF — Kitzman — teleioto 5 -12 malcu „Wiosna -72“ (A) Jak informuje ośrodek prasowy MTP, uległ zmianie termin tegorocznych targów Krajowych „Wiosna 72”, które odbędą się w dniach 5—1? marca br. (PAP) Cel: dodatkowa produkcja wartości 20 mld zł List Sekretariatu KC PZPR i Prezydium Rządu do Konferencji Samorządów Robotniczych (P) W zakładach pracy rozpoczęły Się posiedzenia KSR-ów, podczas których rozpatrywane są plany na rok bieżący. Omawiane są one w duchu stanowiska kierownictwa partii oceniającego istniejące w gospodarce rezerwy i potrzeby ogólnospołeczne, uważającego za możliwe, aby dodatkowo w tym roku wykonana została produkcja wartości 20 mld zł. O tym stanowisku informowaliśmy przy okazji ostatniego posiedzenia Biura Politycznego KC PZPR. Tej właśnie sprawie poświęcony jest list skierowany przez Sekretariat KC PZPR i Prezydium Rządu do konferencji samorządów robotniczych. List przypomina, że twórczy trud ludzi pracy stworzył warunki dla usuwania narosłych dysproporcji w naszym życiu społecznym i gospodarczym, umożliwił umocnienie równowagi ekonomicznej, przyczynił się do powstania bardziej pomyślnego punktu wyjścia do realizacji zadań 1972 r. Mamy także rezerwy, których wykorzystanie powinno umożliwić bardziej efektywne gospodarowanie i dynamiczniejszy wzrost produkcji. Sekretariat KC PZPR i Prezydium Rządu zwracają się w związku z tym do KSR-ów o nie tylko zapewnienie pełnej realizacji tegorocznych planów, ale także o produkcję ponadplanową. ły List apeluje aby KSR-y zbadazwłaszcza możliwość podjęcia dodatkowej produkcji w przedsiębiorstwach wytwarzających dobra konsumpcyjne, wyroby przemysłu lekkiego, chemicznego, maszynowego, świadczących materiały budowlane, usługi, produkujących na eksport. Administracja państwowa i gospodarcza zobowiązana jest do udzielenia poparcia i pomocy ta-kim wszystkim inicjatywom. List podkreśla odpowiedzialne zadania, jakie w związku z tym stają przed instancjami i organizacjami partyjnymi wszystkich szczebli. (PAP) Pierwszy sukces rządu w komisji prawnej Bundesratu Rozpoczęły się prace parlamentarne nad ratyfikację układów z Polskę i ZSRR (Od. stałego korespondenta) Bonn, 14 stycznia (P) Posiedzeniem komisji prawnej Bundesratu rozpoczęły się w piątek prace parlamentu NRF nad ratyfikacją układów z Polską i ZSRR. Komisja prawna, w której większość — w odróżnieniu od plenum Bundesratu — posiadają kraje federalne rządzone przez SPD, rozpatrzyła aspekty konstytucyjno-prawne obu układów W trakcie posiedzenia przedstawiciele CDU/CSU zgłosili „wątpliwości co do zgodności obu układów i konstytucją NRF”. Postawiony przez nich wniosek stwierdzający, że ratyfikacja układów wymaga uzupełnienia konstytucji odrzucony został większością głosów 7:4. Jeżeli chodzi o kwalifikację prawną ustaw ratyfikacyjnych, to komisja 8 głosami (jeden z przedstawicieli CDU głosował tu wraz z socjaldemokratyczną większością) przy trzech wstrzymujących się stwierdziła, że ustawy te nie należą do kategorii aktów' ustawodawczych wymagających zgody, czyli że ewentualny sprzeciw tej izby może być odrzucony absolutną większością głosów przez Bundestag. Sukces, jaki odniósł tutaj obóz rządowy, ma jednak ograniczone znaczenie, gdyż uprawnienia komisji mają jedynie doradczy charakter. Zakłada się, że plenum Bundesratu uchwali odrzucony przez komisję postulat c powiązanie ratyfikacji układów ze zmianą konstytucji. Wniosek ten, związane z nim wątpliwości i całość taktyki przyjętej przez chadecję wskazuje bowiem, że bońska opozycja nastawia swe działanie w coraz większym stopniu na twierdzenie o rzekomej niezgodności układów z konstytucją. W tym duchu utrzymane było wszakże ogłoszone w czwartek oświadczenie premierów krajów rządzonych przez CDU/CSU, jak również ekspertyza grupy prawników CDU, którą publikuje springerowska „Die Welt”. Otwartą kwestią pozostaje nadal czy chadecja zgłosi swe „wątpliwości” w postaci formalnej skargi do Trybunału Konstytucyjnego w Karlsruhe, co musiałoby pociągnąć za sobą co najmniej bardzo znaczne opóźnienie wejścia układów w życie. Nä piątkowym posiedzeniu komisji prawnej Bundesratu nie padło jednak na ten temat ani jedno słowo. Liczne koła i osobistości chadeckie — w tej liczbie, jak słychać, wpływowy premier Schlezwigu-Holsztynu, Stoltenberg — są przeciwne odwoływaniu się do Trybunału Konstytucyjnego. Przed „drogą do Karlsruhe” przestrzega również organ wielkiej burżuazji „Frankfurter Allgemeine”, nazywając ją „najgorszym z możliwych rozwiązań”. Nawet zbliżona do CDU „Bonner Rundschau” pisze w piątek: „Jeżeli większość parlamentarna, nawet bardzo nikła, wypowie się za obydwoma układami, to sprawę trzeba uznać za załatwioną. Decyzja większości deputowanych nie może być zastępowana czy uzupełniana przez wyrok sędziów Trybunału Konstytucyjnego”. Czy Barze! i Strauss wyciągną w miński z tych głosów pochodzących z ich własnego obozu, pokażą najbliższe tygodnie. Dalszy harmonogram postępowania parlamentarnego wygląda następująco: 19 i 27 stycznia — obrady komisji spraw zagranicznych Bundesratu, 11 lutego — pierwsze czytanie na plenum Bundesratu, 23—24 lutego — pierwsze czytanie w Bundestagu, marzec i kwiecień — prace komisyjne, 3—4 maja — drugie i trzecie czytanie w Bundestagu, 19 maja — drugie czytanie w Bundesracie. RYSZARD DRECK 1 Kolejarska batalia ze skutkami mrozu * 2,5 tysiąca wagonów ze skamieniałymi ładunkami * Piecyki na zwrotnicach * Opóźnienia pociągów Zapowiedź stopniowego zelżenia mrozu (Informacja własna) (B) Już drugą dobę utrzymują się niemal w całym kraju silne mrozy. W nocy temperatura spada miejscami na wschodzie kraju do minus 23—25 st. a w centrum do minus 18—20 st. Synoptycy zapowiadają jednak możliwość zelżenia mrozu. A oto jak rzecznik prasowy Min. Komunikacji ocenia aktualną sytuację na PKP: — Walka ze skutkami silnych mrozów prowadzona jest na wszystkich stacjach 1 węzłach. Ogólnie praca przeładunkowa odbywa się wszędzie w nieco zwolnionym tempie. Szczególnie hamuje ją zamarzanie wagonów z sypkimi ładunkami. W hutach, portach i kopalniach oblicza się, że w piątek było około 2,5 tys. IB osób rannych Katastrofa kolejowa pod Czechowicami (INFORMACJA WŁASNA) (W) Późnym wieczorem 14 bm. wydarzyła się tragiczna w skutkach katastrofa kolejowa w pobliżu stacji Czechowice-Dziedzice, w woj. katowickim. Wykoleił się osobowy pociąg elektryczny; 16 pasażerów zostało rannych. Kilka wagonów zostało poważnie uszkodzonych. Zerwane zostały również tory i trakcja napowietrzna. Do akcji ratunkowej pospieszyły ekipy lekarskie z Czechowic, Bielska-Białej i Pszczyny. Po udzieleniu rannym pierwszej pomocy na miejscu katastrofy przewieziono ich do szpitali. Stan kilku osób jest ciężki. Katastrofa spowodowała dłuższą przerwę w komunikacji na. tym ważnym szlaku kolejowym. Przypuszcza się, że przyczyną katastrofy było pęknięcie szyny. Bliższe okoliczności bada komisja ekspertów PKP. (1.) wagonów z zamarzniętymi ładunkami, głównie z węglem i rudą. W samej tylko hucie im. Lenina ponad 1000 wagonów z rudą czeka na odmrożenie. Innym poważnym kłopotem pracy PKP jest pękanie szyn. Obserwowano takie przypadki na magistrali Sląsk-Porty, na linii z Katowic do Warszawy i na kierunku ze Śląska przez Kraków do Rzeszowa i Przemyśla. Na tych odcinkach pociągi musiały kursować dużo wolniej. To właśnie jest przyczyną spóźnień oraz dalszych perturbacji związanych np. z powrotem pustych węgłarek na Slask W ruchu dalekobieżnych pociągów pasażerskich obserwuje sie spóźnienia od 30 minut do 1,5 godz. Z takimi opóźnieniami przyjeżdżały pociągi na dworce Warszawy. Największe opóźnienia miały pociągi kursujące przez Koluszki, bowiem w tym rejonie zanotowano stosunkowo najwięcej pęknięć szyn i trzeba było kierować pociągi okrężną trasą przez Sochaczew. Na stacjach i węzłach PKP kolejarze zapalili uh. doby ponad 20 tys. piecyków koksowych oraz prawdę 1,5 tys. elektrycznych podgrzewaczy zwrotnic. Dla ludzi pracujących na mrozie wydawane sa cieple posiłki. W bufetach stacyjnych, w bufetach PSS zorganizowano specjalne żywienie dla ekip pracujących na mrozie. Nową formę zatrudnienia dodatkowych pracowników wprowadzono na wielu stacjach. PKP zawarły już blisko 3 tys. umów z osobami prywatnymi na wykonywanie różnych prac przy odśnieżaniu terenów stacyjnych i przy odmrażaniu zwrotnic. Wynagrodzenie wynosi 10 zł na godzinę. Na obszarze DOKP Warszawa zawarto 427 takich umów a 153 w Białymstoku. Część zatrudnionych w ten sposób pracowników już zgłosiła się do pra-Prognozy mówią, że dziś będzie zachmurzenie niewielkie lub umiarkowane, tylko w części północno-wschodniej możliwy wzrósł zachmurzenia z drobnymi opadami śniegu. Temperatura w dzień od minus 18 st. na wschodzie i minus 13 st. w centrum do minus 8 st. na zachodzie. Na północnym wschodzie możliwe lokalne stopniowe ocieplenie. Wiatry słabe de umiarkowanych południowo-wseho dnie, ku W Warszawie, po nocnym spadtemperatury do około minus 20 st,., będzie zachmurzenie niewielkie lub umiarkowane i nieco słabszy mróz do minus 12—13 st. Wiatry będą słabe i umiarkowane południowo-wschodnie. Słońce wzeszło o godz. 7.39, zajdzie o godz. 15.52- Imieniny obchodzą Jan i Izydor. (WICHEREK) (P) Mimo dużych mrozom me ustają prace przy budowie Trasy Łazienkowskiej w Warszawiś. CAF — Zagożdziński Zmarł Fryderyk IX Księżniczka Małgorzata - królowi Danii KOPENHAGA (PAP). W piątek wieczorem w wieku lat 72 po ciężkiej chorobie zmarł panujący od 1947 r. król Danii Fryderyk IX. Na tron duński po zmarłym królu wstąpi jego córka, 31-letnia księżniczka Małgorzata. Będzie ona pierwszą kobietą na tronie. Danii. (P) Finlandia zakończyło techniczne przygotowania przed konferencją bezpieczeństwa HELSINKI PAP. Minister spraw zagranicznych Finlandii, O. J, Mattila oświadczył, że w Helsinkach zakończono już techniczne przygotowania związane z ewentualnym rozpoczęciem wstępnych rozmów przed europejską konferencją bezpieczeństwa i współpracy. Powiedział on, że przed przejściem od słów do działania każdy zainteresowany rząd powinien zdaniem Finlandii umocnić się w przekonaniu co do niezbędności konferencji bezpieczeństwa. Obecnie wymiana poglądów w sprawie konferencji bezpieczeństwa odbywa się na różnych płaszczyznach i w różnych formach. „Naszym zdaniem —■ dodał Mattila — wielostronne rozmowy w Helsinkach umożliwiłyby skrystalizowanie i skoordynowanie tego procesu”. (B) 4,5 tysiąca „Ursusów” do CSRS i Jugosławii Podpisanie umowy w Warszawie (P) Zakłady Mechaniczne „Ursus” zawarły 14 bm. dwie umowy eksportowe wartości ponad 60 min zł dew., przewidujące dostawę w br. 4,5 tys. ciągników do Czechosłowacji i Jugosławii. Umowa z Czechosłowacją przewiduje dostawę 1500 ciągników ciężkich C-385, które produkowane są w ZM „Ursus** w kooperacji z zakładami w Brnie. Eksport „Ursusów** do Jugosławii, zapoczątkowany w 1969 r., osiągnął w ubr. już blisko 2 tys. maszyn. Obecna umowa przewiduje dostawę 3 tys. ciągników lekkich C-335 i średnich C-355. Jednocześnie ZM „Ursus” rozwijają współpracę z jugosłowiańskim przemysłem maszyn rolniczych m. In. z Zakładami „Pobieda” w Nowym Sadzie w produkcji części zamiennych i niektórych detali. (PAP) Akt agresji Izraela wobec Libanu PARYŻ (PAP). Izrael dokonaf kolejnego aktu agresji wobec Libanu. W nocy z czwartku na piątek oddział izraelski wtargnął na terytorium libańskie do wioski Ka. fra, położonej o 8 km od lłni przerwania ognia. Agresorzy wysadzili kilka domów. (A) Sprawa Malty Rozmowy w Rzymie RZYM (PAP). Korespondent PAP: red. Z. Morawski pisze: Premier Malty D. Mintoff przybył w piątek do Rzymu na pokładzie samolotu wojskowego oddanego do jego dyspozycji przez rząd włoski. Natychmiast po przyjeździe rozpoczął rozmowy z premierem E, Colombo i min. spraw zagranicznych A. Moro. Jak wynika z informacji półoficjalnych, wizyta Mintoffa jest następstwem mediacji prowadzonych przez dyplomację włoską i arcybiskupa Malty Michele’a Gonzi. Premier Malty zgodził się na ponowne przedyskutowanie problemu obecności baz brytyjskich na terytorium swego kraju oraz wysokości dzierżawy za te bazy. Mintoff ma rozmawiać w Rzymie nie tylko z przedstawicielami władz włoskich, lecz również z ministrem obrony W. Brytanii lordem Carrington em i sekretarzem generalnym NATO J. Lunsem. (W> („Spór o Maltę” — czytaj na itr. 2). ★ Koncert w ńuwl ★ Obchody w kraju Uroczystości 27 rocznicy wyzwolenia Warszawy (P) W poniedziałek 17 stycz« nia mija 27 rocznica oswobodzenia Warszawy. Z tej okazji, jak zawsze, w całym kraju odbywać się będą uroczystości poświęcone stolicy. W Warszawie Stołeczny Komitet FJN zorganizuje w tym dniu o godz, 18 w S^li Kongresowej PK.iN uroczysty koncert dla przodujących robotników, weteranów ruchu robotniczego i walk z okupantem, aktywistów społecznych. Przedtem, w siedzibie St. RN, odbędzie sie spotkanie zasłużonych działaczy robotniczych, któ« rym z okazji 30-lecia powstania PPR wręczone będą odznaczeń!! państwowe. Przed południem mieszkańcy stolicy złożą hołd żołnierzom ra* dzieckim i polskim poległym na przedpolach miasta. Uroczystości składania wieńców odbędą się na Cmentarzu - Mauzoleum żołnierzy radzieckich na Rakowcu, przed Pomnikiem Bohaterów Warszawy na, pl. Teatralnym, przed Grobem Nieznanego Żołnierza oraz Pomnikiem Braterstwa Broni i Pomnikiem Wdzięczności. Harcerze chorągwi stołecznej zapraszają mieszkańców Warszawy na świąteczny capstrzyk na pl. Teatralnym o godz. 17. W przeddzień święta wyzwolenia, w niedzielę 16 hm., w stołecznym ratuszu wręczone zostaną doroczne nagrody m. St. Warszawy „Za upowszechnianie kultury”. W dniach 15—-20 bm. we wszystkich placówkach kulturalnych, zakładach pracy, klubach, odbywać się będą odczyty, prelekcje, koncerty tematyczne związane z Warszawą, jej dorobkiem powojennym, planami na przyszłość. Na 21—22 bm. zapowiedziana jest kolejna sesja popularno-naukowa' z cyklu poświęconego dziejom warszawskich dzielnic. Tym razem uczeni i varsavianiści zajmą się historia i współczesnością Ochoty. (PAP) Pakistańska decyzja zerwania stosunków z Polską (W) Ministerstwo Spraw Zagranicznych otrzymało ra. port ambasadora PRL w . Pakistanie potwierdzający wcześniejsze doniesienia agencyjne, że Pakistan zrywa stosunki dyplomatyczne z Polską, w związku z uznaniem przez Polskę Ludowej Republik! Banela Desz. Stosunki między Polską a Pakistanom rozwijały się przyjaźnie i z korzyścią dta obu stron. Zarówno w ciągu iibtetriosro roku, jak i w ostatnich dniach. Polska dawała dowody tego, że dąży do kontynuowania przyjaźnych stosunków i rozwijania dwustronnej (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) M. Rahman: - Zbudować sprawiedliwe społeczeństwo, wolne od wyzysku Konferencja prasowa premiera Bangla Desz DELHI (PAP) Z Dhaki donoszą, że w piątek odbyła się tam pierwsza konferencja pra sowa premiera rządu Bangla Desz, Mudżibura Rahmana. Premier wyraził podziękowanie rządowi i narodowi ZSRR za konsekwentną pomoc oraz za rolę, jaką odegrał Zw. Radziecki w ONZ. Wyraził także szczerą wdzięczność Polsce, NRD. Bułgarii, Mongolii i innym państwom; jak również wszystkim miłującym pokój narodom za materialne i moralne poparcie narodu Bangla Desz w jego walce wyzwoleńczej. Naród bengalski — oświadczył premier M. Rahman — popierał i będzie popierać walkę wyzwoleńczą i walkę o wolność narodów Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej. . . Premier wyraził głęboka wdzięczność zaprzyjaźnionemu narodowi indyjskiemu i osobiście premierowi Indii, Indirze Gandhi, za pomoc udzielaną narodowi Bangla Desz w jego walce wyzwoleńczej. Mówiąc o najpilniejszych zadaniach w dziedzinie odbudowy kraju M. Rahman zaapelował do wolnego narodu Bangla Desz, by „zbudował na swej ziemi nowe, sprawiedliwe społeczeństwo, wolne od wyzysku’’. Zakomunikował w związku z tym, że powołana została państwowa komisja planowania. która opracuje wszechstronny plan odbudowy i rozwoju gospodarki Bangla Desz. Rozwój gospodarki rolnej i przemysłu, jak najszybsze zatrudnienie powracających do kraju uchodżców. zaopatrzenie w żywność i odzież osób, które ucierpiały wskutek represji ze strony armii zachodniopakistańskiej — oto najpilniejsze zadania stojące przed republika Bangla Desz — powiedział premier Rahman. Premier Rahman zwrócił się do wszystkich miłujących wolność narodów świata, do ONZ i innych organizacji międzynarodowych z apelem o udzielenie narodowi Depesze z Polski do przywódców Republiki Bangla Desz Jego Ekscelencja Pan dr ABDUL SYEED CHOUDHURY Prezydent Ludowej Redubliki Bangla Desz DHAKA W imieniu Rady Państwa PRL i własnym, przesyłam Waszej Ekscelencji serdeczne gratulacje z okazji powołania na stanowisko prezydenta Ludowej Republiki Bangla Desz. Pragnę z tej okazji przekazać Waszej Ekscelencji życzenia owocnej i pełnej sukcesów działalności na rzecz wszechstronnego rozwoju Bangla Desz. Jestem przekonany, że miedzy Polską Rzecząpospolitą Ludowa a Ludową Republiką Bangla Desz rozwijać sie będzie szeroka współpraca służąca pogłębieniu więzów przyjaźni między naszymi narodami. JOZEF CYRANKIEWICZ Przewodniczący Rady Państwa PRL Minister spraw lagranicznych S. Olszowski wystosował depeszę z serdecznymi gratulacjami i życzeniami do ministra spraw zagranicznych Ludowej Republiki Bangla Desz Abdusa Samada Azada z okazji ponownego powołania go na to stanowisko. (PAP> Bangla Desz pomocy w dziedzinie zaopatrzenia kraju w artykuły pierwszej potrzeby i w artykuły żywnościowe, których brak Bangla Desz odczuwa bardzo dotkliwie. (P) Gazeta pakistańska za uznaniem Banala Desz DELHI (PAP) Ukazujący się w Rawalpindi „New Times” pisze, że Pakistan powinien uznać Bangla Desz, Czy się to nam podoba, czy nie — pisze „New Times” — Bangla Desz istnieje już jako niezależne państwo. Szereg krajów. w tym Polska. Bułgarią, Mongolia. NRD i Birma uznały już niezależną, suwerenną Republikę Bangla Desz i nie ulega wątpliwości, że inne kraje także to uczynią. „New Times” podkreśla, że trzeba położyć mu oskarżaniu kres histeryczneIndii i innych krajów o to. że na kontynencie indyjskim powstało nowe państwo. Powinniśmy być realistami i fatrtu uznania Bangla Desz przea niektóra państwa nie powinniśmy uważać ra posuniecie nie« przyjazne w stosunku dn Pak!« stanu — stwierdza „New Time*”«