Zycie Warszawy, marzec 1973 (XXX/51-77)

1973-03-21 / nr. 68

NR 68 (9152) • 1 ZŁ ŚRODA, 21 MARCA 1973 R. Istnieje od 1944 roku ZYCIE WARSZAWY Status państw uczestniczących w rokowaniach Konsultacje wiedeńskie WIEDEŃ (PAP). We wtorek odbyło się w Wiedniu kolejne nieoficjalne spotkani« w ramach nieformalnych konsultacji przed zwołanierr konferencji na temat redukcji sił zbrojnych i zbrojeń w Europie. w W spotkaniu, które odbyło się ambasadzie amerykańskiej, wzięli udział reprezentanci Związku Radzieckiego, Stanów Zjednoczonych, Węgier 1 Holandii. Dyskusja dotyczyła głównie problemu statusu państw, które będą uczestniczyły w rokowaniach. (P) Posiedzenie Biura Politycznego Komitetu Centralnego PZPR (P) Biuro Polityczne na posiedzeniu w dniu 20 bm. podjęło uchwałę w sprawie przyspieszenia rozwoju informatyki w latach 1973—75 oraz przygotowania długookresowego programu partyjno-rządowego wdrażania jej do różnych dziedzin życia społeczno-gospodarczego kraju. Realizacja uchwał VI Zjazdu PZPR, zwłaszcza zaś potrzeby stałego doskonalenia planowania, kierowania i zarządzania życiem społecznopolitycznym i gospodarczym kraju wymagają szerokiego wykorzystania środków i systemów informatycznych. . Biorąc pod uwagę gospodarczą i polityczno - społeczną wagj? tych problemów Biuro Polityczne powołało komisję partyjno-rządową dla opracowania : długookresowego (ze szczególnym uwzględnieniem lat 1975—1980) programu roz-woju środków i wdrażania systemów informatyki do różnych dziedzin życia społeczno-gospodarczego. W pracach nad przygotowaniem programu rozwoju informatyki komisja korzystać powinna w szerokim zakresie z pomocy specjalistycznych placówek naukowych oraz zainteresowanych resortów, a zwłaszcza Polskiej Akademii Nauk, Ministerstwa Nauki. Szkolnictwa Wyższego i Techniki oraz Ministerstwa Przemysłu Maszynowego. Zalecono, aby Prezydium Rządu stworzyło maksymalnie sprzyjające warunki dla najlepszego, efektywnego wykonania i przekroczenia założonego na bieżące 5-lecie programu rozwoju informatyki. Biuro Polityczne zapoznało się ze sprawozdaniem z przyjacielskiego spotkania przywódców partii i rządów PRL i WRL. które odbyło się w Warszawie w dniach 14—15 marca br. Biuro Polityczne zaakceptowało wyniki tego spotkania i uznało, że mieć będą one doniosłe znaczenie dla rozszerzenia i pogłębienia współpracy polsko-węgierskiej oraz umocnienia przyjaźni miedzy obu narodami, a tym samym przyczynia się do zacieśnienia jedności socjalistycznej wspólnoty. Zalecono Radzie Ministrów PRL podjecie niezbędnych przedsięwzięć w celu zapewnienia pełnego wprowadzenia w życie ustaleń przyjętych wspólnie podczas spotkania. (PAP) Twćrey filmu „Wesele“ - zesłali przyjęci w KC PZPR (P). 20 bm. w Komitecie Centralnym PZPR zostali przyjęci twórcy filmu „Wesele” — Andrzej Wajda oraz Maja Komorowska, Barbara Pec-51esicka, Ewa Ziętek, Andrzej Łapicki, Franciszek Pieczka, Wojciech Pszoniak, Marek Walczewski, Sławomir Idziak, Andrzej Kotkowski, Witold Sobociński i Tadeusz Wybult. ra W czasie spotkania członek BiuPolitycznego, sekretarz KC PZPR — Jan Szydlak przekazał wyrazy uznania twórcom filmu Wesele”. W spotkaniu udział wzięli: sekretarz KC — Jerzy Łukaszewicz, kierownik Wydziału Kultury KC — Jerzy Kwiatek oraz minister kultury i sztuki — Stanisław Wroński. (PAP), Pierwsze bloki w osiedlu „Mszczonowska" na Woli - już gotowe (W) W nowo budowanym osiedlu „Mszczonowska” w Warszawie na Woli przygotowane śą do przekazania pierwsze 3 budynki. Są to 11-kondygnacyjne bloki z mieszkaniami typu M-3 i M-4 do których wprowadzi się wkrótce ok. tysiąc warszawiaków. Wieżowce te zostały wzniesione i wykończone w rekordowo krótkim czasie przez załogę Kombinatu Budownictwa Miejskiego „Północ”. Przystąpiła ona do realizacji tego zespołu mieszkalnego zaledwie przed rokiem. Budowa osiedla „Mszczonowska' zaprojektowanego dla ok. 13 tys. mieszkańców — członków spółdzielni „Starówka” ma być zakończoua jeszcze pod koniec bieżącego 5-lecia. Zaplanowano tu także 10 pawilonów' handlowo-usługowych. z których 2 udostępnione będą mieszkańcom w drugim półroczu br. Szkoła i przedszkole oddane zostana do użytku w przyszłym roku. (PAP) Po katastrofie w indyjskiej kopalni węgła Kondolencic z Polski (P) W związku z katastrofą, która wydarzyła się w kopalni węgla w indyjskiej miejscowości Jitpore (stan Bihar) w dniu 18 bm. wiceprezes Rady Ministrów, minister górnictwa i energetyki Jan Mitręga wystosował w dniu 20 bm. depeszę z , wyrazami współczucia do ministra stali górnictwa Republiki Indii, Mohą- i na S. Kumaramangalama. (PAP) Polskis kontrakty na targach w Trypo'hie KAIR (PAP). Na międzynarodowych targach w Trypolisie Polska odniosła znaczny sukces handlowy. W ciągu 20 dni trwania targów zawarliśmy kontrakty na dostawy urządzeń portowych na łączną sumę miliona dinarów libijskich, na dostawy urządzeń budowlanych, obrabiarek i aparatury na łączną sumę ok. I5C tys. dinarów. (W) Obrady Komisji Kongresowej ZSL (P) 20 bm. obradowała pod przewodnictwem prezesa NK ZSL Komisja Kongresowa stronnictwa. Podczas spotkania omówiono propozycje i wnioski do projektu uchwały na VI Kongres, zgłoszone w trakcie powszechnej debaty nad tym dokumeńtem. W podsumowaniu narady Stanisław Gucwa stwierdził, iż opracowania precyzujące tekst projektu uchwały zamykają ważny rozdział przygotowań do VI Kongresu stronnictwa. Projekt uchwały wzbudził duże zainteresowanie w społeczeństwie, nie tylko wśród członków ZSL, lecz także działaczy PZPR i bezpartyjnych, jako platforma szerokiej debaty na temat dróg rozwoju wsi i rolnictwa. (PAP). Role 1973/4 na Uniwersytecie Warszawskim * Więcej miejsc dla kandydatów * Powstają nowe kierunki studiów Obsługa własna (P) Do matury zostało jeszcze trochę czasu, lecz zainteresowanie tegorocznych absolwentów szkół średnich studiami wyższymi jest już bardzo duże. Świadczy o tym m in. ruch w punktach informacyjnych zorganizowanych przez wiele uczelni Zgłaszająca się tu młodzież pyta 0 kierunki i warunki studiów, a także o rozmiary tegorocznych przyjęć na pierwszy tok oraz 1- lość miejsc na poszczególnych wydziałach. Na to ostatnie pytanie nie otrzymują, niestety, od powiedz!, ponieważ nie zapadły jeszcze w tej sprawie ostateczne decyzje. Na razie wszystko sprowadza się do propozycji, planów 1 przymiarek. Takie właśnie orientacyjne dane przedstawili dziennikarzom na konferencji 20 bm. przedstawiciele Warszawskiego. Uniwersytetu Jakkolwiek mogą nastąpić jeszcze pewne korekty, to jednak jest pewne, że w stołecznej Almae Matris zwiększy się w sposób wydatny liczba przyjmowanych w br. studentów. Projektuje się więc przyjęcie 2 700 osób na studia dzienne (w ub. r. ustalona wstępnie ilość miejsc sięgała 1800), a także na studia dla pracujących (z ok. 1200 w ub. r. do przewidywanych 1500). Jest to plan przyjęć uwzględniający również filię w Białymstoku. Przykładowo: na prawie przewiduje się 25o miejsc, na matematyce — ok. 150, na chemii ok. 140, na fizyce — 130, filologii pol» sklej — 120, filologii rosyjskiej i ekonomii — po 100, biologii i historii — po 80, geologii 50. Propozycje Uniwersytetu dotyczące rozmiaru przyjęć zostały opracowane do dokładnym przeanalizowaniu możliwości lokalowych uczelni, które są bardzo ograniczone. Np. przyjęcie na studia dla pracujących sporej grupy czynnych zawodowo nauczycieli będzie możliwe tylko dzięki temu, że kuratorium umożliwi uczelni prowadzenie zajęć w pomieszczeniach swoich szkól. Zmodyfikowane zasady przyjęć znane są uczelniom na razie również z projektu przygotowanego przez Min. Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, ale iuź wiadomo, że zwiększy się W br«. liczba kandydatów zwolnionych x egzaminu wstępnego nie tylko na studia dzienne. Kwalifikacje czynnych zawodowo nauczycieli na studia zaoczne i wieczorowe przeprowadzą bowiem władze oświatowe. Dla zdających interesujące będzie, że Uniwersytet zamierza nadal doskonalić system egzaminowania wprowadzając m. in. jednolite tematy na kierunkach zbieżnych lub dokonując kwalifikacji kandydatów na po-dobne kierunki w jednej komisji egzaminacyjnej. I tak np. na socjologię, filozofię i nauki społeczne dobór najlepszych kandydatów prowadzony będzie łącznie. I wreszcie warto wiedzieć, że od nowego roku akademickiego Uniwersytet Warszawski uruchamia nowe kierunki studiów. i Instytut Profilaktyki Społecznej Resocjalizacji będzie kształcić na magisterskich studiach dziennych pracowników zakładów o = piekuńczych i specjalnych zakła^ dów gogice wychowawczych, na. pedaprzybywa również specjalność psychopedagogika i pedagogiką opiekuńcza, wznowione zostają także przyjęcia na filozofię. Ponadto przybywa spora ilość nowych kierunków kształcenia na studiach zaocznych i wieczorowych, W związku z zamierzonym stopniowym przechodzeniem uczelni na jednolity system studiów magisterskich warszawska WSN nie będzie w br. prowadzi ła przyjęć na studia zawodowe, a w filii białostockiej aż na sześciu kierunkach uruchomione zostaja tylko dzienne studia magisterskie (ki) Pierwszy dzień kalendarzowej wiosny .. ale pogoda nadal bez zmian (P) Za nami pierwsze godziny kalendarzowej wiosny Nadeszła we wtorek o godz. 19.13, kiedy to nastąpiło zrównanie dnia z nocą. Kalendarz kalendarzem, ale zmiany nie odczuliśmy zbyt wyraźnie. Meteorolodzy twierdzą natomiast, że w ciągu najbliższych dni nie należy się spodziewać gwałtownych zmian. Prognozy opracowane do 23 bm, przewidują nadal zachmurzenie duże z przejściowymi rozpogodzeniami, okresami opady deszczu lub deszczu ze śniegiem. Temperatura maksymalna w dzień od plus 5 do plus T st., w nocy w pobliżu 0 st. Wiatry umiarkowane, okresami silne, północno-zachodnie. Tymczasem w górach kalendarzowa wiosna przypomina raczej pełnię zimowego sezonu. Wczoraj na Kavsprowym Wierchu notowano minus 9 st., a pokrywa śnieżna sięgała 240 cni. Według komunikatu narciarskiego w Kuźnicach było 89 cm śniegu, na Łysej Polanie 90 cm. na Hali Gąsienicowej — 135 cm śniegu, » w ciągu dnia w Tatrach śnieg pada? nadal. Wszędzie panowały również doskonałe warunki narciarskie, Podobne zresztą warunki utrzymywały się także w Beskidach. Nic więc dziwnego, że marcowa pogoda ściągnęła w- rejony podgórskie komplety gości. Górskie schroniska i domy wczasowe sa przepełnione. W samym Zakopanem oraz najbliższych okolicach jak podaje tamtejszy korespondent PAP, w Kościelisku, Poroninie, Bukowinie Tatrzańskiej, przebywa aktualnie na wypoczynku ponad 40 tys. osób. Dzięki grubej warstwie śniegu w górach przewiduje się, iż tegoroczny sezon narciarski trwać będzie u Tatrach do końca kwietnia. Natomiast na. północy kraju, wiosna niemal w całej pełni. Mimo występujących ostatnio opadów deszczu, rolnicy nie przerwali prac polowych. Tylko w woj szczecińskim, obsiano już, głównie owsem ok. 17 tys. ha. Rów uleż w Wielkopolsce, gdzie pod wiosenne uprawy przygotowane już ponad 800 tys. ha, sieje się żyto, pszenicę i owies. Tymczasem dziś w kraju, zdaniem dyżurnego synoptyka Instytutu Meteorologii i Ołospodarki Wodnej, zachmurzenie będzie umiarkowane, okresami duże z możliwością wystąpienia niewielkich opadów deszczu ze śniegiem lub śniegu. Temperatura maksymalna od plus 1 st. na wschodzie do plus 5 st. na zachodzie. Wiatry umiarkowane, na północy okresami dość silne i porywiste, północno-zachodnie. W Warszawie — temperatura maksymalna «v granicach plus 3 st. Imieniny obchodzą: Benedykt i Ludomir, (wyr) Życie w Rumunii wraca do normy BUKARESZT (PAP), Centralny sztab zajmujący się usuwaniem skutków wielkich opadów7 śniegu oraz zamieci, które ostatnio nawiedziły Rumunię poinformował, że we wszystkich powiatach dotkniętych klęską żywiołowa sytuacja wróciła do normy. W krótkim czasie odblokowano ulice i drogi, trasy kolejowy i dworce oraz dojazdy dc łrzedsiębiorstw przemysłowych handlowych i rolnych. (W) (W) To nie wiosenna powódź, lecz awaria przewodów wodociągowych spowodowała we wtorek zalanie części ulicy Szwoleżerów przy Cźerniakowskiej, CAF — Miedza Polska — USA 4:0 (P) We wtorek rozegrany został w Łodzi towarzyski mecz piłkarski pierwszych reprezentacji Polski i USA. Inaugurując tegoroczny sezon spotkań międzypaństwowych nasi zawodnicy pokonali gości 4:0 (2:0). Ostatni ostry sprawdzian formy kadry przed meczem z Walis nie mógł dać pełnej odpowiedzi na temat formy wybrańców trenera Górskiego, gdyż przeciwnicy ustępowali polakom poć każdym względem, a od wyższej porażki uchroniły ich poprzeczki i słupki (po 2 razy). Grane w zasadzie na jedną bramkę a obaj nasi bramkarze raczej sią nudzili (RELACJA — STR* 6) W Radzie Bezpieczeństwa USA proponują Panamie nowy traktat SANTIAGO (PAP) Minister spraw zagranicznych Panamy oświadczył we wtorek, że rząd Panamy jest zadowolony z przebiegu odbywającej się w Panamie sesji wyjazr dowej Rady Bezpieczeństwa ONZ. Przedstawiciel St, Z jednoczony cl! Scali oświadczył na wtorkowym posiedzeniu Rady, że USA są gotowe podpisać nowy traktat dotyczący kanału. Jednakże warunkiem zgody St, Zjednoczonych na podpisanie traktatu jest pozostawienie w ich gestii spraw związanych z funkcjonowaniem i obroną kanału na okres, którego czas trwania miałby być dopiero tematem przyszłych rokowań międzj USA a Panamą. Sekretarz generalny ONZ Waldheim zaapelował we wtorek podczas posiedzenia Rady, aby St Zjednoczone i Panama rozwiązały spór między sobą w duchu przyjaźni i zaufania. (W) Spotkanie „SALT II" w Genewie GENEWA (PAP). We wtorek w siedzibie stałego przedstawicielstwa USA przy ONZ w Genewie odbyło się kolejne spotkanie delegacji radzieckiej i amerykan sklej, prowadzących rozmowy v sprawie ograniczenia zbrojeń strategicznych „SALT II”. (P) Czwarta faza wymiany jeńców w Wietnamie p!i Lon Nol chce rozprawić się z całą legalną opozycją PAftYŻ, HANOI (PAP). Wtorek był pierwszym dniem czwartej i- ostatniej fazy wymiany jeńców między stronami południowowietnamskimi. Strona sajgońska zwolniła w prowincji Quang Tri. i w mieście Thien Ngon 1299 żołnierzy sił wyzwoleńczych. Rzecznik delegacji TRR RWf do czterostronnej wspólnej komisji wojskowej, kpt. Phuong Nam oświadczył w Sajgonie, że jego rząd dołoży wszelkich starań, aby akcję zwalniania jeńców amerykańskich zakończyć ao najbliższej niedzieli tzn. do 25 marca. Tymczasem agencje zachodnie donoszą, że nadal dochodzi w Wietnamie płd. do licznych pogwałceń porozumienia o przerwaniu ognia, Ostatnio do incydentów takich doszło w okolicach Tong Le Chan i Rach Bap położonych na północ od Sajgcnu, Jak donosi agencja AP przedstawiciele MKKiN oświadczyli, że jej członkowie udadzą się vs te okolice w celu przeprowadzenia śledztwa, „prawdopodobnie w środę”. Według agencji VNA, w ciągi ostatnich kilku dni piechota sajgońska przy wsparciu artylerii i helikopterów niejednokrotnie atakowała tereny znajdujące się ood kontrolą sił wyzwoleńczych, We wtorek kontynuowana była akcja unieszkodliwiania mir z wód przybrzeżnych w pobliżu dwóch portów północnowietnam* skich — Hajfougu i Hon Ga* przez helikoptery marynarki wojennej USA. W Sajgonie delegaci kaliadyj scy i węgierscy w MKKiN spotkali się z ambasadorem USA w Wietnamie płd„ E Us wor them Bunkerem. Jak donosi agencja Reutera, z Laosu, przedstawiciele Pathet Lao oskarżyli St, Zjednoczone I rząd w Vientiane o pogwałcenie porozumienia o przerwaniu ognia poprzez systematyczne ataki na tereny kontrolowane przez pa* triotów. PARYŻ (PAP). W wywiadzie dla paryskiego dziennika „Le Monde” gen. Vo Nguyen Giap wicepremier i min, obrony DRW zapewnił, że strona północnowietnamska będzie w pełni przestrzegać paryskich porozumień pokojowych, (W) Aresztowania w Kambodży PARYŻ, NOWY JORK (PAP). Jak wynika z doniesień z Phnom Penh, kambodżański rząd Nola skorzystał marszałka Lon ataku bombowego z ostatniego na pałac prezydencki, aby rozprawić1 się z całą legalną opozycją działającą na terenach kontrolo, wariych przez Władze Phnom Penh. Korespondent agencji UPI in* formuje, że grupy specjalnej policji bezpieczeństwa wtargnęły do domów „ńiepiawomyślnych” profesorów. polityków i dziennikarzy kambodżańsldch i dokonały wielu aresztowań. Wśród około 20 członków rodziny królewskiej, osadzonych w areszcie domowym jest 69-łetnia królowa Kosścmak Nearirath, matka księcia Norodoraa Sihanouka, obalonego w marcu 1370 r, przez preamerykański zamach stanu, który wyniósł do władzy marszałka Lon >rola. We wtorek agencje donosiły, że w Phnom Penh i w innych miejscowościach kontrolowanych przez rząd Lon Nola obowiązuje stan oblężenia. Zawieszono wszystkie swobody obywatelskie. Wokół ^ pałacu prezydenckiego ustawiono nowe działa lotnicze. Lon No! opuścił jednak pałac prezydencki i, jak donosi agencja AP, zamieszkał w dobrze strzeżonej willi, 3 km od śródmieścia Phnom Penh. Willę obstawiono działami przeciwlotniczymi i otoczono płotem z siatki w wysokości 9 m, który ma chronić budynek przed atakiem rakietowym. (P) Targi - „Wiosna 73" Nowości rządzą - światem Od naszego specjalnego wysłannika Od wielu lat dominują nowości przemysłu lekkiego (obuwie, galanteria, odziez nd.) Inne branże mają skromniejszy repertuar nowości. Jednak w bież. roku proporcje zmieniły się. Spowodowała tc zwiększona oferta przemysłu spożywczego i równocześnie pojawienie się na targach stoisk nowych wystawców branży spożywczej (przemysł tłuszczowy, tytoniowy, spirytusowy, mleczarski itd.). Zwiększyła się ilość nowość spożywczych. Z 460 nowości zapowiedzianych w br. przez resort przemysłu spożywczego spory odsetek znalazł się na obecnych targach. Nie one jednak decydują Ludziom chodzi przede wszystkim o nowości, które tnogą upięk» szyć i umilić życie. Pragną więcej nowoczesnych mebli, nowoczesnego sprzętu tele-radiowego, gospodarstwa domowego itd. Zda je sobie sprawę z tych ciągot ludzkich nasz handel, ale do icb spełnienia nie kwapi się. Kupcy wolą utarte ścieżki, handlować" towarami zaprowadzonymi, z którymi nie bedzie więk szego kłopotu i zachodu. Jest przecież wiele artykułów, które nie wychodzą z mody latami, artykułów na które zawsze jest popyt, zapewniających wykonani«1 Obrotów i spokojną głowę. ku Nowe towary wymagają wysiłi zaangażowania. Trzeba do nich zachęcać klientów, aktywizować ich sprzedaż, pokazywać, reklamować. przekonywać, Skutefe natomiast fest niewiadomy. (P) W ciągu trzech dni trwania „Wiosny-73” łączne obroty wzrosły d<^ 12 mld zł. Z czego na artykuły spożywcze przypada 5 mld zł. W środę rozpocznie się kontraktacja na największy cli giełdach targowych — odzieżowej, dziewiarskiej i obuwniczej. Targi „Wiosna-73,! zwiedziło już 75 tys. osób Nowości mogą być rozchwylane, ale również mogą zostać na półkach jako niecliodliwy remanent. Każda niewiadoma — „niepewne ryby“ budzą obawy, wymagają ryzyka. Ryzyko zaś, czyli samodzielność wyboru i decyzji wymaga natychmiastowego działania i odwagi, która jest rzadkim przymiotem kupców, nasiąkniętych jeszcze biurokratycznymi nawykami czasów dystrybucji. Ilu spośród 5 tysięcy kupców uczestniczących w targowej „Wiośnie 73“ znajdzie się odważnych idących na ryzyko — nie wiadomo. Wahającym się należy pomóc, chodzi o przełamanie ich oporów', ukrytej niechęci do ryzyka no wości- Mówił o tym 19 bm. na spotkaniu z dziennikarzami wiceprezes zarządu „Społem“ dr Franciszek Łoś. Trzeba, jego zdaniem, usunąć hamulce powstrzymujące kupców od ryzyka. Spółdzielczość „Społem?* uważa, że jej handlowcy powinni zdecydowanie podejmować ryzyko zakupu nowości, gdyby nawet spudłowali, nic im z powodu pudła ze strony „Społem^" nie grozi. Jeżeli kupili złą, niechodliwą nowość to zły towar nie powinien hamować drogi dobrym towarom. Niech taki kupiec „nieudacznik“ spróbuje jeszcze raz. Dopiero za trzecim razem gdy się okaże fajtłapą „Społem“ wyciągnie konsekwencje — rozstanie się z nim. Droga do nowości stoi więc otworem, ale... w walce o wprowadzenie na rynek jak najwięcej nowości niepoślednią rolę odgrywa drugi kontrahent — przemysł. Rzadko wytwarza on większe partie nowości, po 150 i 10C tysięcy sztuk. Przeważnie partie nowości dostarczane są w seriach po 3, 5, 10 albo nawet 2Ó tys. sztuk, w ilościach więc, które »ą przysłowiowymi kroplami w morzu potrzeb. Nowości wchodzą do nie sklepów, ale niestety z nich wychodzą. W placówkach sprzedaży artykułów przemysłu lekkiego 150 tys. ludzi. Gdy się pojawi atrakcyjna nowość tc przeważnie, co stwierdzono wielokrotnie, pozostaje ona w rękach personelu sklepu. Ludzk widzą nowości, o których marzą nie wiedzą jednak skąd się wzięz ły na grzbietach osób związanych detalem. Sądzą, że pochodzą z przesyłek zagranicznych, z koMSW stwierdza Iraku vi tym kacie, komunh że w czasie prowadzenia ćwiczer w pobliżu granicy, irackie wojska ochrony pogranicze zostały - ostrzelane przez jeć ńostkj kuwejkie. Zginęło i żołnierzy irackich. a kilku odniosło rany Wojska irackie odpowiedział} ogniem, działając w obronie własnej. Ministerstwo wyraża ubolewanie, że w momencie, kiedy oba kraje staraja się poprawić ątosunki wzajemne, doszło do tak pożałowania godnego incydentu. Radio Kuwejt podało natomiast komunikat mówiący c „napaści irackiej na terytorium Kuwejtu” i o tym, że zginęło 2 żołnierzy kuwejckiej straży granicznej. W kraju proklamowano stan alarmowy i zwołano nadzwyczajne posiedzenie Zgromadzenie Narodowego. AFP zwraca uwagę, że przed trzema tygodniami przebywał z oficjalną wizytą w Iraku minister spraw zagranicznych Kuwejtu. Wizyta, ta miała, według informacji pochodzących z Kuwejtu, doprowadzić do podpisania porozumienia w sprawie przebiegu granicy między Irakiem a Kuwejtem. Jednak komunikat opublikowany na zakończenie wizyty nic o tym nie wspominał. (F) Sełsretarz generalny Ligi Arabskiej Mahmud Riad powiedział, ż® incydenty zbrojne na granicy misów — o prawdziwym źródlt ich pochodzenia przy małych seriach na ogół się nie można dowiedzieć. Sprzedawca mu tego ni wyjawi Warto by wspomnieć o jednej nowości, która odzieżowcy zaprezentowali na specjalnym pokazie, a mianowicie u linii nowoczesnej konfekcji. Pokazano dziesiątki, nowoczesną technologią szytych wzorów. Z najmodniejszych obecnie gładkich materiałów spodnie i marynarki, kurtki itd. Pokazano to wszystko niestety nie najlepiej. Modele kobiece były bez zastrzeżeń, ale w JOO proc. dostosowane do szczupłych sylwetek — ä la zwiewne sylfidy. O ile we wzorach męskich były modele dla ciężarowców — przeszło 100-kiłogramowych mężczyzn, a o kobietach pełniejszej tuszy zapomniano, chociaż wiadomo że nasze panie w pewnym wieku zmieniają figurę. Szlagier został zaprzepaszczony IGNACY GAWRYLUK między Kuwejtem a Irakiem są godne ubolewania i wezwał oba kraje do położenia im kresu. Zaoferował on swe dobre usługi w sporze, (W' (P) Nie jest to pierwszy kryzys w stosunkach miedzy obu krajami — Irakiem. i Kuwejtem na. tle terytoriów granicznych. Warto przypomnieć, . że kiedy w 1961 r. Kuwejt uzyskał niepodległość, Irak podjął próbę; opanowania tego kraju. Wótoczaf jednak na prośbą emira Kuwejtu przybyły wojska brytyjskie, zastępowane później przez oddziały Ligi Arabskiej. R ewolucyjny rząd Iraku nie uznał bowiem linii granicznej wytyczonej w mienia 1932 r. na mocy porozumiądzy ówczesnym premierem Tra.ku Nuri, Saidem a ■rzĄdem brytyjskim, który sprawował protektorat nad. Kuwejtem. Również w 1967 r. doszło do incydentu zbrojnego na iracko- k uw ejckiejkiedy granicy to na* wet oddział, armii irackiej przekroczył granice Kuwejtu i - zajął pas terytorium tego kraju. Poci koniec ub r. agencje donosiły o koncentracji sił zbrojnych Iraku. na granicy z Kuwejtem. Wojska trackie miały też przystąpić do budowy drogi na. 8 km w głąb terytorium Kuwejtu. Późniejsze doniesienia. agencyjne mówiły o tym, że Kuwejt postanowił udzielić Irakowi pożyczki w wysokości 13 , min dolarów, w wyniku rozmów przeprowadzanych miedzy irackim (DOKOŃCZENIE NA STR, 4] Poznań, 20 marca Gwoździem handlowej „Wiosny” są nowości. Duma o nich na-targowym bruku każdy uczestnik tej imprezy. — Nawet ptaszki o nich ćwierkają. Są one reklamowane, rozreklamowane i częściowo przereklamowane. Można je znaleźć wszędzie: w halach przemysłowych i spożywczych, u spółdzielców i rzemieślników. Każdy wystawca nimi się chlubi, nalepki z napisem „Nowość” są wizytówką jego produkcyjnej działalności. Na każdych zresztą targach nowości są i były pępkiem, przodująca pozycją. Obecnie, w związku z lepszą sytuacją materialną ludności domagającej się rzeczy nowych, uszlachetnionych, wyższego standardu nowości są szczególnie akcentowane. Nieuregulowane spory Starcia graniczne miedzy Irakiem i Kuwejtem KAIR (PAP) We wtorek radio Bagdad ogłosiło komunikat o starciach na granicy z Kuwejtem. Baadnd A K KUWEJT IRAN Basra W Helsinkach Debata nad problemami współpracy gospodarczej HELSINKI (PAP). Specjalny wysłannik PAP, Ludwik Mysak pisze: Uczestnicy wielostronnych rozmów przygotowawczych do europejskiej konferencji bezpieczeństwa i współpracy kontynuowali we wtorek dyskusję nad problemami współpracy gospodarczej, czyli nad treścią drugiego punktu porządku dziennego konferencji. Bardzo aktywny udział w debacie wzięła delegacja polska, która już w poniedziałek przedłożyła nowe propozycje dotyczące rozwoju kooperacji przemysłowej. Według informacji kuluarowych, w ciągu tych dwóch dnj osiągnięto już pewne postępy można oczekiwać, że w stosunkoi wo krótkim czasie grupa robocza przystąpi do wstępnych prac redakcyjnych nad wspólnym projektem tego punktu porządku dziennego. Po południu zebrała się tzw. minigrupa robocza, pracująca nad zredagowaniem punktu pierwszego, dotyczącego zagadnień bezpieczeństwa europejskiego. Prace te mają nadal charakter ściśle poufny. Przewiduje się że potrwają one zapewne do połowy przyszłego tygodnia i że wówczas projekt ten przekazany zostanie do dyskusji pełnej grupie roboczej, której zadaniem będzie usunięcie ewentualnie pozostałych jeszcze różnicy zdań. (P) Zakończenie strajku personelu lotniczego we Francji PARYŻ (PAP). Strajkujący od miesiąca personel kontroli ruchu powietrznego we Francji powrócił we wtorek do pracy. Związek zawodowy zrzeszający tych pracowników ogłosił, że strajk zostaje zawieszony i że rozpoczynają się negocjacje z przedstawicielami ministerstwa transportu. W związku z przejmowaniem przez personel cywilny obsługi ruchu kresie powietrznego, którą w ostrajku rząd pówierzyl personelowi wojskowemu — od północy z poniedziałku na wtorek do godziny 8 rano przez osiem godzin nad Francją były wstrzymane wszystkie loty. (Al W Rotterdamie przechwycono dwie tony haszyszu Od naszego korespondenta Bruksela, 20 marca (P). Przypadkowo policja holenderska wpadła na trop największego bodaj w Europie przemytu narkotyków. Według informacji policji portowej przekazanej prasie, patrol policyjny zaskoczy! trzech osobników podczas włamywania się do jednego ze składów portowych w Rotterdamie. Chcąc zabezpieczyć skład, policja skontrolowała przesyłki okrętowe tam zdeponowane. Ku jej zdumieniu okazało się, że w 90 skrzyniach z napisem produkty żywnościowe znajduje się haszysz o łącznej wadze dwu ton. Jegó wartość w hurcie oceniono na ponad milion dolarów, w sprzedaży detalicznej uległaby ona podwojeniu. Należy dodać, że Holandia jest jednym z tych krajów w Europie, w których stopień narkotyzowania się młodzieży jest wysoki. Zdaniem prasy holenderskiej, tak znaczny transport narkotyków wpadł w Europie w ręce policji po raz pierwszy. Ładunek 90 skrzyń z haszyszem został przewieziony do portów w Rotterdamie w ubiegłym tygodniu prze* statek pływający pod flagą pakistańską ifr a