Zycie Warszawy, kwiecień 1974 (XXXI/78-102)

1974-04-16 / nr. 90

ZYCIE WARSZAWY NR 90 (9482) • 1 ZŁ WTOREK, 16 KWIETNIA 1974 R. Istnieje od 1944 roku Postęp w przemyśle i rolnictwie ♦ Nadrabianie zaległości komunalnych ♦ Nowoczesne pawilony handlowe Gospodarcze przyspieszenie Mazowsza i Podlasia Informacja własna (A) Nowoczesne pawilony handlowe w Błoniu i Łomiankach, których nie powstydziłoby się żadne miasto w Europie, przebudowa śródmieścia Płocka na tle nowej ekspansji Petrochemii i wreszcie awans rolnictwa — oto kilka tylkc przykładów świadczących, że również w woj. warszawskim staje się widoczne ogólnokrajowe przyspieszenie gospodarcze. Dotychczasowy dorobek, ale jeszcze większe potrzeby i możliwości przedstawili dziennikarzom podczas krótkiego rekonesansu przedstawiciele WKW PZPR oraz władz wojewódzkich. Chyba za mało wiemy o tym co się zaczyna dziać wokół Warszawy, tak jak stanowczo nie dostrzegano przez lata, że tuż pod bokiem stolicy rozwój był wolniejszy a postęp urbanizacji słabszy aniżeli w innych regionach. W woj. warszawskim, które pod względem terytorium jest największe w kraju, wciąż blisko 63 proc. ludności mieszka na wsi. A przecież jest to województwo już potentatem przemysłowym. W Mazowieckich Zakładach Rafineryjnych i Petrochemicznych przerabia się 80 proc. rafinowanej w kraju ropy, rozwija się tam bogata petrochemia. Woj. warszawskie jest jedynym w Polsce producentem ciągników rolniczych, kombajnów zbożowych i lamp kineskopowych oraz wytwarza 40 proc. ogólnopolskiej produkcji frezarek. W ciągu ostatnich trzech lat najbardziej chyba dostrzegalny jest rozwój przetwórstwa rolno-spożywczego, co powinniśmy wkrótce dostrzec także na rynku. W tym roku planuje się zakończenie budowy zakładów mleczarskich w Ciechanowie i Ostrowii Mazowieckiej, proszkowni mleka w Ostrołęce, zamrażalni owoców i warzyw w Płońsku, browaru w Warce oraz kombinatów mięsnych w Ostrołęce i Sokołowie Podlaskim. Również rolnictwo woj. warszawskiego stanowi ważną pozycję w ogólnokrajowym bilansie żywnościowym. Ostatnie lata sprawiają, że hodowla bydła i trzody rozwija się na tych terenach znacznie szybciej aniżeli średnio w kraju, województwo warszawskie zajęło pierwsze miejsce w skali ogólnopolskiej, jako dostawca mleka, a jego sady decydują w jednej trzeciej o zaopatrzeniu Polski w owoce. Dobrze, że < ernie opracowano długofalowy program przekształceń urbanizacvinvch. że tworzy się prężne ośrodki przemysłowo—miejskie, oddziałujące na rolnicze zaplecze, że takie miasta jak Płock, Siedlce Ostrołęka i Ciechanów zaczynają zmieniać oblicze. Zmienia również — choć nie tak szybko jakby się chciało, oblicze wieś mazowiecka. Znikają łatwopalne strzechy, widoczny jest postęp elektryfikacji, modernizuje się układy komunikacyjne. Wciąż jednak nie może województwo warszawskie nadrobić zaległości w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego, . choć przewiduje się wybudowanie w tym pięcioleciu 55 tys. mieszkań, to jest o 45 proc. więcej niż w latach 1966—70. Dopierc kiedy do roku 1980 zakres budownictwa mieszkaniowego znowu się podwoi, wyniki będą bardziej odczuwalne. Ale wraz z rozwojem tego budownictwa rozwiązywać trzeba wyjątkowo na tych terenach problemy związane nabrzmiałe z zacofaniem całej infrastruktury technicznej miast. Obecnie nadal 20 miast nie ma sieci wodociągowej a 13 — kanalizacyjnej, 58 pozostaje bez sieci gazowej a 44 bez cieplnej. Dlatego też dalsza rozbudowa urządzeń komunalnych jest (A) DOKOŃCZENIE ŃA STR. 2 „Promenada słońca” od Szczecina do Gdańska (P) Od Szczecina do Gdańska, tuż nad brzegiem morza, przebiegać ma szosa, która już teraz nazwana została przez drogowców „Promenadą słońca”. Na niektórych odcinkach, o szczególnych walorach krajobrazowych, droga zbliżać się będzie na odległość 200—300 m do morza. Na u'odkowym Wybrzeżu zakończono już prace organizacyjne i przygotowawcze do rozpoczęcia budowy. (PAP) ĄhTTka dnia Gospodarze (A) Wybrani przez nas w grudniu ub. roku radni mają już za sobą kilka miesięcy doświadczeń. Trzeba powiedzieć, żc te pierwsze kroki w działalności nowych rad (większość obecnych radnych piastuje mandal Po raz pierwszy) przyniosły liczne dowody, świadczące o tym, że nasi mandatariusze są dobrymi gospodarzami. Zaczęli od tego, że proponowane kierunki rozwoju swoich województw, miast czy powiatów szeroko omawiali z zainteresowanymi środowiskami ludzi pracy, że propozycje planu i budżetu konsultowali na zebraniach z wyborcami. W niektórych województwach powołane zostały zespoły problemowe. Radni poszukiwali najlepszych metod i sposobów poznania miejscowych potrzeb i możliwości. Efekt? Na wszystkich niemal sesjach wojewódzkich rad narodowych, uchwalających tegoroczny plan społeczno-gospodarczego rozwoju i budżetów, podniesiono wiele wskaźników ponad przewidywane w Narodowym Planie darczym. Tak Społeczno-Gosponp. zadania w zakresie Wzrostu pogłowia trzody chlewnej zostały zwiększone o 450 tys. sztuk, bydła o 94 tys. sztuk. Zadania budownictwa mieszkaniowego zwiększono o 15 tys. izb, a zadania przemysłu terenowego o 0,6 proc, Nasi radni zwracali szczególną uwagę na konieczność poprawy efektywności gospodarowania w zakładach pracy i instytucjach obsługi rolnictwa, a także na konieczność poprawy placówek handlowych i usługowych. Przekazali też liczne postulaty dotyczące podnoszenia jakości produkcji i wydajności pracy. Dzięki znajomości realiów i potrzeb społecznych radni mogli ujawnić wiele rezerw, tkwiących w lokalnej gospodarce. Dlatego też można było umieścić w planie zadania uprzednio nie przewidywane, a jednak możliwe do realizacji. Tak np. rada narodowa Wrocławia uchwaliła dodatkowo podjęcie budowy szpitala, domu rencisty i przychodni obwodowej. Nowi radni, jak z tego widać, poczynają sobie jak dobrzj autentyczni gospodarze. Obj tak dalej, (r) Od dziś —- zapisy do szkół średnich (P) Od 16 kwietnia rozpoczynają się zapisy uczniów do szkół średnich. Przyjmowanie dokumentów trwać będzie do końca maja. Szczegółowe terminy mogą być różne, zależnie od ustaleń miejscowych kuratoriów. Najwięcej młodzieży, bo ponad 300 tys. przyjmą zasadnicze szkoły zawodowe. Najlepsi absolwenci tych szkól mają otwartą drogę do 3-letnich techników, w których zwiększona została w br. liczba miejsc do ok. 49 tys. Do liceów ogólnokształcących trafi 135 tys. uczniów, a więc tyle ile w roku ubiegłym. W technikach znajdzie się ich nieco mniej — 74 tys. Zwiększona została za to liczba miejsc w 4-letnich liceach zawodowych, które przyjmą 43 tys. osób. Jak wiadomo, egzaminy wstępne do szkół średnich zostały zniesione. Premiowane będą bardzo dobre wyniki w nauce uzyskane na świadectwie z klasy VII i za I półrocze w klasie VIII. Pierwszeństwo będą mieli również finaliści olimpiad i konkursów centralnych. (PAP) Nieprzerwany rytm transportu, hut i portów „Najazd” gości na ośrodki Święta spokojne —i (P) Spokojnie, w odwiedzinach u krewnych i przyjaciół, na rodzinnych uroczystościach oraz na licznych imprezach artystycznych, rozrywkowych i sportowych spędzali mieszkańcy kraju wielkanocne święta. Ale świąteczne dni nie dla wszystkich były dniami odpoczynku. Pracowicie spędziły je załogi zakładów czynnych w ruchu ciągłym, m. in. hut, fabryk chemicznych, zakładów energetycznych, transportu oraz instytucji związanych z codzienną obsługą ludności, ochroną jej zdrowia i bezpieczeństwa. Jak wynika z meldunków dziennikarzy PAP we wszystkich tych zakładach praca przebiegała rytmicznie, wydajnie i bez zakłóceń, pierwszym dniu świąt ok. 28 tys. ton towarów. Blisko 60 tys. ton towarów przeładowali również w święta szczecińscy dokerzy. Święta były też okresem wytężonej pracy dla ok. 8 tys. rybaków łowczej floty przedsiębiorstw szczecińskiego „Gryfa”, świnoujskiej „Odry” i gdyńskiego „Dalmoru”. Jednostki te łowiące na północnym Atlantyku u wybrzeży Afryki zach. i na Morzu Północnym osiągały średnio po ponad 40 ton ryb dziennie. W lubelskich „suchych portach” w Dorohusku i Małaszewiczach praca trwała święta bez przerwy. Przyjmow wano: radzieckie zboża, rudę żelaza, nawozy potasowe; wysyłano nasze wyroby gotowe, urządzenia, węgiel i siarkę. Sprawnie i rytmicznie przebiegały też prace kowe w największym przeładunnaszym „lądowym porcie” — w zespole stacji kolejowych: Żurawica, Przemyśl, Medyka. W ciągu świąt wyładowano i załadowawano tu ok. 165 tys. ton towarów maksymalnie wykorzystując zdolności urządzeń. Większość towarów stanowiła tu jak zwykle importowana z ZSRR ruda żelaza i metale. Duży udział w świątecznych przeładunkach stanowiły też towary przewożone tranzytem z ZSRR do CSRS, NRD i NRF. Ożywiony ruch notowano w święta tranzytowy na stacji granicznej PKP w Rzepinie Tamtejsi kolejarze wysłali w pierwszy dzień świat ponad 84 tys. ton towarów. 30 pociągów odeszło do Europy zach.. a 24 przyjęto. Wydajnie i rytmicznie Dracowały w święta załogi naiwiekszych fabryk Pomorza. I tak np. we włocławskich „Azotach” wyprodukowano oonad 2950 ton amoniaku i 4500 ton saletry amonowej. Największa w Polsce elektrownia ..Turów“ zasilała w czasie świąt krajowy system energetyczny mocą 1.800 megawatów. Również górnicy kopalWydajnie pracowała załoga płockiego kombinatu rafineryjno-petrochemicznego, przerabiając w czasie świąt ponad 50 tys. ton ropy, dostarczonej rurociągiem „Przyjaźń”. W portach Gdańska i Gdyni stało przy nabrzeżach w czasie świąt 80 statków handlowych. Gdańscy dokerzy, korzystając z ładnej pogody wyekspediowali ponad 60 tys. ton towarów, głównie węgla i drobnicy. W Gdyni 400 portowców przeładowało w wypoczynkowe pracowite ni „Turów“ zapewniali cały czas rytmiczne dostawy węgla brunatnego dla tej elektrowni. Dzienne zadania wykonywano z nadwyżką we wszystkich zakładach pracujących w ruchu ciągłym na Rzeszowszczyźnie. W hucie „Stalowa Wola“ najlepiej spisały się załogi walcowni bruzdowej, stalowni i pieców martenowskich. Nadrobiono też powstałe na początku bm. (brak transportu) opóźnienia w wysyłce wyrobów walcowanych i wlewków stali szlachetnych. W Krośnieńskich Hutach Szkła wyprodukowano 15 bm. m. in. o 9,2 tys. szklanek, przekraczając 800 sztuk dzienne zadania. Na Wybrzeżu Gdańskim panował w święta ożywiony ruch turystyczny. Na promie „Gryf” przybyło z Finlandii ok. 300 turystów, którzy zwiedzili m. in. zabytki Trójmiasta i ziemi gdańskiej. W hotelach Gdańska Sopotu przebywało ponad tysiąc i gości z NRD i z zachodniej Europy. Po wiosennej kosmetyce otworzono sopockie molo — ulubione miejsce spacerów miejscowych mieszkańców i turystów. Radiooperatorzy gdyńskiej stacji brzegowej przez całe święta „łączyli w eterze“ rodziny z ma(B) DOKOŃCZENIE NA STR. S O świętach w Warszawie czytaj na str. 10. P) Świąteczny spacer po Starówce. fot Zbigniew Furman Radziecka delegacja udała sie do Warszawy na posiedzenie Doradczego Komitety Wcznego Państw - Uczestników Układu Warszawskiego MOSKWA (PAP). W celu wzięcia udziału w pracach kolejnego, posiedzenia Doradczego Komitetu Politycznego Państw-Uczestników Układu Warszawskiego w poniedziałek udała się z Moskwy do Warszawy delegacja radziecka. W jej skład wchodzą: sekretarz generalny KC KPZR, L. Breżniew (przewodniczący delegacji), członek Biura Politycznego KC KPZR, przewodniczący Rady Ministrów ZSRR A. Kosygin, członek Biura Politycznego KC KPZR, min. spraw zagranicznych ZSRR A. Gromyko, sekretarz KC KPZR K. Katuszew, członek KC KPZR, doradca sekretarza generalnego KC KPZR K. Rusaków, członek Centralnej Komisji Rewizyjnej KPZR, doradca sekretarza generalnego KC KPZR A. A- leksandrow. Wraz z delegacją do Warszawy udali się doradcy; członek KC KPZR, wicemin. spraw zagranicznych ZSRR N. Rodionow, doradca sekretarza generalnego KC KPZR, A. Błatow, zastępca kierownika wydziału KC KPZR G. Szachnazarow i inni. Na dworcu białoruskim delegację żegnali: J. Andropow, A. Greczko, Kułaków, K. W. Griszyn, F. Mazurów, N. Podgórny, D. Polański, M. Susłow, A. Szelepin, P. Demi-czew, M. Sołomiencew, D. U- stinow, W. Dołgich, I. Kapitanów i inne osobistości. był Wśród żegnających obecny ambasador Polski w ZSRR, Zenon Nowak. Członek Biura Politycznego KC KPZR, min. spraw zagranicznych ZSRR A. Gromyko, który przebywa w Nowym Jorku na sesji specjalnej Zgromadzenia Ogólnego NZ, przyłączy się do delegacji w Warszawie. (P) Święto Danii Depesza H. Jabłońskiego (P) Z okazji święta narodowego Danii, przypadającego w dniu 16 bm., przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński wystosował depeszę gratulacyjną do królowej Danii Małgorzaty II. (PAP) Zamach stanu w Nigrze Armia przejęła władzę PARYŻ (PAP) Radio Niamej podało, że w nocy z 14 na 15 bm. siły zbrojne dokonały zamachu stanu w zachodnioafrykańskiej Republice Nigru, obalając rząd prezydenta Hamani Diori. Szef sztabu armii Nigru płk Seyni Kountie, który stał na czele przewrotu, zawiesił konstytucję republiki, rozwiązał zgromadzenie narodowe oraz zdelegalizował wszelkie partie polityczne. W całym kraju wprowadzona została godzina policyjna. W proklamacji wygłoszonej przez Rad!o Niamej płk Kountie oświadczył, że Niger pozostanie nada] członkiem organizacji afrykańskich i międzynarodowych, do których należał uprzednio, i że będzie wypełniał „wszystkie podjęte w przeszłości zobowiązania, pod warunkiem. że nie beda one sprzeczne z interesami narodu”. Wezwał on ludność do zachowania spokoju. (P) * (P) Niger należy do najuboższych krajów byłej Afryki francuskiej. Ten na wpół pustynny kraj, pozbawiony dostępu ao morza, posiada słabą gospoaarkę. Położony jest w Afryce Zachodniej i graniczy z /ilgierią, Libią, Nigerią. Czadem, uahomejęm, Górną Woltą i Mali. Zajmuje powierzchnię ponad 1 milion km kwadratowych. W ostatnich latach Niger nawiedziła dotkliwa klęska suszy, która spowodowała masową migrację ludności na południe kraju w poszukiwaniu żywności. Duże nadzieje na poprawę warunków życia w Nigrze wzbudziło odkrycie w 1966 r. w pustynnym Arlit bogatych złóż uranu. W utworzonym w dwa lata później specjalnym towarzystwie do eksploatacji tych złóż o nazwie „Sommair” Niger posiada jednak jedynie 16,75 proc. udziałów. By przystąpić do eksploatacji uranu, trzeba było zainwestować ponad 230 min dolarów, tzn. prawie tyle ile wynosi roczny budżet Nigru. Brak możliwości samodzielnego zagospodarowania złóż sprawia, że wydobycie uranu utrzymuje się w rozmiarach, które nie przynoszą oczekiwanych wpływów. 57-letni Hamani Diori, prezydent od chwili uzyskania niepodległości przez Niger w 1960 roku, nie potrafił wydobyć milionowego narodu z nędzy i 4 zależności od obcego kapitału. Zamachu dokonała 2,5 tys. żołnierzy licząca armia. Na czele przewrotu stoi 43-letni szef sztabu, Seyni Kountie, który w przemówieniu radiowym stwierdził m. in., że armia postanowiła przejąć władzę „po 15 latach niesprawiedliwości. korupcji, egoizmu i obojętności wobec ludu”, (bak) Orędzie wielkanocne papieża Pawia VI RZYM (PAP). W niedzielę wielkanocną po uroczystym nabożeństwie w Bazylice Świętego Piotra, papież Paweł VI wygłosił orędzie do chrześcijan całego świata, poświęcone głównie problemom wartości duchowych życia ludzkiego. Następnie Paweł VI przekazał wiernym życzenia świąteczne w 12 językach, w tym także w języku polskim. (W) Chłodno — ale pogodnie Wcześniej zakwitły sady (P) Chłodna — ale słoneczna pogoda utrzymuje się. Dziś w kraju wystąpi zachmurzenie umiarkowane, przejściowo duże. Temperatura wahać się może w granicach od 6 st. na północy do 10 na pozostałym obszarze. W Warszawie przewiduje się zachmurzenie umiarkowane z możliwością niewielkich opadów. Temperatura około 8 stopni. Imieniny obchodzą Julia i Benedykt Tegoroczna łagodna zima wczesne wiosenne ocieplenie c i prawie trzy tygodnie przyspieszyły kwitnienie drzew owocowych. Paki grusz świadczą, jabłoni, wiśni > iż kwitnienie bedzie w tym roku intensywne Jeśli wiec w okresie najbliższych trzech tygodni nie wystąpią przymrozki, zapowiada się obfity urodzaj owoców. Jednak spadek temperatury do poniżej 5 st. może spowodować zwarzenie” kwiatów, (wis) Nowy zbiornikowiec dla fioły PŻM (P) Flota PŻM powiększyła się o kolejną jednostkę — zbiornikowiec „Siarkopol“, który zbudowany został w szwedzkiej stoczni „Ab Lodose — Verf”, Jest to już drugi — po m/t „Tarnobrzeg“ — zbiornikowiec tej stoczni zamówiony przez PŻM. ny M/t „Siarkopol“ przystosowajest do przewozu siarki płynnej, ma nośność 10 tys. DWT i wyposażony jest w wiele urządzeń automatycznych. Stocznia „Ab Lodose — Verf” zbuduje dla PŻM jeszcze jedną tego typu jednostkę. (PAP) Ch. Fouchef wycofał swą kandydaturę na prezydenta Francji PARYŻ (PAP). W poniedziałek odbyła się konferencja prasowa Christiana Foucheta, który wycofał swą kandydaturę na korzyść Jacquesa Chaban-Delmasa. Fouchet wystąpił przed trzema laty z UDR i jako „niezależny“ deputowany — „ortodoksyjny gaullista” — krytykował niejednokrotnie politykę Pompidou oraz ministra finansów Giscard d’Estainga. Grupa czterech ministrów i 39 deputowanych (głównie z gaullistowskiej partii UDR) rzuciła apel, aby partie dotychczasowej większości rządowej dosziy do porozumienia i wystawiły wspólną kandydaturę w wyborach. Apel podpisali m. in. minister spraw wewnętrznych — Chirac, informacji — Lecat, sprawiedliwości — Taittinger oraz minister do spraw stosunków z parlamentem Strin. Zdaniem większości komentatorów, sygnatariusze apelu należą do grupy związanej ze zmarłym prezydentem Pompidou, a niechętnej oficjalnemu kandydatowi UDR Chaban-Delmasowi. Zdaniem „Figaro“, grupa ta nie poprze Chaban-Delma.sa w wyborach, a jej apel świadczy o braku jedności w UDR. Inicjatywa Chiraca została życzliwie przyjęta przez kandydata niezależnych republikanów Giscard d‘Estainga. Zastępca sekretarza generalnego tej partii. Soisson oświadczył, iż w nowej większości, jaką proponui" Giscard d’Estaing, znajdzie się miejsce dla tych. którzy popierali działalność Pompidou. (P) W szybkim tempie powstaje przystań promowa w Świnoujściu (P) Na przystani promowej w Świnoujściu powstaje nowe stanowisko dla promu samochodowo-kolejowego. Wszystkie podstawowe roboty przebiegaa ją zgodnie z harmonogramem, na ' niektórych odcinkach notuje się nawet nieznaczne wyprzedzenie. Zaawansowane są zwłaszcza roboty przy budowie estakady, służącej do transportu samochodów ciężarowych na górny pokład promu. W pełnym toku są także prace przy montażu kolektora towarowego. Montaż tych urządzeń jest niezmiernie skomplikowany. Prom „Mikołaj Kopernik” zabierać będzie bowiem jednorazowo 40 wagonów kolejowych o i 20 samochodów ciężarowych łącznym ciężarze 450 ton. Urządzenia służące do ich transportu odznaczać się zatem muszą dużą wytrzymałością. Pierwszy inauguracyjny rejs promu „Mikołaj Kopernik”, który obok m/f „Wawel” „Skandynawii” pływać ma na i trasie Świnoujście — Ystad zaplanowano na 28 maia br. (PAP) Hala do montażu zespołów napędowych „Fiata 126p” (P) W Fabryce Samochodów Maiolitrażowych w Bielsku- Bia'ri trwają intensywne prace, związane z uruchomieniem montażu zesn-iów napędowych d’a „Fiata 126 p”. Nowa hala, gdzie prowadzić się będzie montaż zespołów otrzymała już peine oprzyrządowanie, a cały wysiłek załogi skierowany jest na przygotowanie stanowisk roboczych. Załoga oprócz „Fiata 126p” rTKWtuje już obecnie z części i zespołów włoskich ..Fiaty 127n”. Ich pierwsze ehz mplarz.o zjeżdżają już z taśmy. Dla uczczenia 30-lecia PRL załogi wszystkich zakładów kombinatu zadeklarowały dodatkową produkcję wartości 200 min zł. Ponadto pracownicy FSM przepracują ponad 86 tys. godzin przy upiększaniu swoich przedsiębiorstw i na rzecz regionu nodbeskidz-Dziś 10 stron (A) Trwajqce wyjątkowo od początku miesiąca - ze względu na święta — imprezy GDAŃSKIEJ PANORAMY l-RZYDZIESTOLECIA zdołały już przedstawić warszawia kom wielostronny doiobek nadmorskiego województwa i udokumentować jego pierwszorzędne znaczenie dla życia całego kraju. Dlatego nasze „ŻYCIE GDAŃSKIE" poświęcamy w dużej części sprawom, które trudno zobrazować występem artystycznym, fotografią, wystawą. Zainteresowało nas szczególnie znamienne dla tego regionu poczucie tożsamości patriotycznej i obywatelskiej, tym ciekawsze, iż wytworzone w mijającym trzydziestoleciu przez ludzi pochodzących z różnych stron Polski i z różnych środowisk A także - przez ich dzieci i wnuki. O nich też — o najmłodszych i najstarszych mieszkańcach ziemi gdańskiej - piszemy dziś na str. 3 KO lYCE GDANSF GdafisM romantyzm użytkowiCa było nr?.&dl Ädaasön*’ Pfiuzvka Wvbrzezi