Zycie Warszawy, marzec 1978 (XXXV/51-76)

1978-03-15 / nr. 63

NR 63 (10760) W ŚRODA, 15 MARCA 1978 R. CENA 1 ZŁ 450-osobowa delegacja młodzieży polskiej na festiwal „Hawana-78” we (P) Coraz intensywniejsze są wszystkich środowiskach polskiej młodzieży przygotowania do rozpoczynającego się pod koniec lipca br. na Kubie — XI Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów. Aktywność polskiego ruchu młodzieżowego w przygotowaniach do Festiwalu zyskała wysoką ocenę m.in. w Światowej Federacji Młodzieży Demokratycznej oraz na forum międzynarodowego komitetu przygotowawczego — „Hawana-78”. 108 Na całym świecie działa już narodowych komitetów przygotowawczych, grupujących ponad 1,1 tys. organizacji młodzieżowych i studenckich. Jest to świadectwo ogromnej popularności ruchu festiwalowego. Mówiono o tym m.in. 14 bm. w Warszawie podczas kolejnego posiedzenia polskiego komitetu festiwalowego — „Hawana-78”. Zarysowany został bogaty program polityczny XI Światowego Festiwalu Młodzieży Studentów. W dniach od 28 lipj ca do 5 sierpnia odbędą się 2 udziałem młodzieży ze -wszystkich stron świata dziesiątki spotkań dyskusyjnych, posiedzeń komisji problemowych i manifestacji solidarnościowych. Poszczególne dni festiwalu poświęcone będą najważniejszym aspektom walki młodzieży świata przeciwko imperializmowi, o pokój, przyjaźń i postęp społeczny. Wiadomo już, że na festiwal kubański wyjedzie z naszego kraju 450-osobowa delegacja polskiej młodzieży, reprezentująca wszystkie środowiska spo(A) DOKOŃCZENIE NA STR. ‘i Dwujezdniowe arterie ♦ Lepsze połączenia lokalne ♦ Poprawa stanu technicznego Awans polskich dróg Informacja własna (P) Wprawdzie na naszych drogach nie grożą nam jeszcze takie korki jak w krajach na zachodzie Europy, ale postęp motoryzacji indywidualnej i rozwój transportu samochodowego wymagają kontynuowania wysiłków nad modernizacją i rozbudową naszych arterii. Dotychczasowy dorobek w tej dziedzinie mamy w .Polsce jest poważny, blisko 259 tys. km dróg, w tym ponad 143 tys. km o nawierzchni „ warcie j. Uzyskany wskaźnik 46 km dróg o nawierzchni ulepszone; na każde 100 tys. km kw. terytorium kraju stanowi jui poziom przyzwoity w. skali europejskiej. Do roku 1980 ten wskaźnik ma się zwiększyć de 48.7 leni na 100 km kw. Ważne jednak, że dróg dostosowanych do potrzeb ciężkiego transportu a więc pojazdów o obciążeniu 10 ton na oś mamy w Polsce zaledwie 21.4 tys. km. W bieżącym pięcioleciu nakłady na utrzymanie, modernizację i rozbudowę sieci drogowej będą wyższe, niż w poprzednim. Oprócz dalszej kontynuacji rozbudowy sieci arterii szybkiego ruchu, poważne znaczenie będzie miała w tym • pięcioleciu budowa Ż 600 km dróg lokalnych. • W naszym krajobrazie najbardziej dostrzegalny jest postęp w tworzeniu bardziej no(B) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 (P) Prace na drodze ic rejonie Gietrzwałdu w woj. olsztyńskim. Fol. CAF — Moroz Polski kosmonauta gotowy do lotu Program międzynarodowych rejsów na orbitę przedstawicie!!* krajów socjalistycznych MOSKWA (PAP) Korespondent PAP, Władysław Knycpel pisze: Podczas gdy załoga kosmicznego kompleksu „Salut-6’: — ,,Sojuz-27” — Jurij Romanienlto i Gieorgij Greczkc przygotowuje się do powrotu na Ziemię, do nowych wypraw kosmicznych przygotowują się kolejni kosmonauci, w tym z innych krajów socjalistycznych — Kto z kosmonautów z państw socjalistycznych odbył już przygotowania w Miasteczku Gwiezdnym? — zapytali dziennikarze zastępcę kierownika ośrodka szkolenia kosmonautów im. J. Gagarina, dwukrotnego bohatera ZSRR, gen. Aleksieja Leon owa. Od grudnia 1976 r. w ośrodku szkolenia im. J.. Gagarina przygotowują się kosmonauci z Polski i ŃRD. Praktycznie są już oni gotowi do lotu. Wpierw w orbitalny rejs wyruszy polski kosmonauta, a następnie kosmonauta z NRD. Każdy z nich startować będzie z Bajkonuru wraz z kosmonautą radzieckim, loty orbitalne z udziałem przedstawicieli Polski i NRD zamierza się przeprowadzić w bieżącym roku. Program międzynarodowych rejsów przewiduje realizację coraz bardziej złożonych zadań w ramach badań i eksperymentów. prowadzonych na stacji ..Salut-6” — stwierdził A. Leonow. Niedawmo kierownik ośrodka im. J, Gagarina gen. Gieorgij Bieriegowoj stwierdził, iż egzaminy. jakie w lutym zda ało sześciu kosmonautów z CSRS. Polski i NRD wykazały, że wszyscy oni golowi są do pracy na orbicie. Na pytanie — co robią kosmonauci, którzy zakończyli kurs przygotowawczy. Bieriegowoj odpowiedział: „nadal ćwiczą Tymczasem do Gwiezdnego Miasteczka przybywają kolejni kandydaci na kosmonautów z krajów socjalistycznych. W dniach 13—16 marca oczekiwani są tam przedstawiciele Bułgarii, Kuby, Mongolii, Rumunii i Węgier. Rozpoczną oni zajęcia już 9.0 marpii. W przestrzeni kosmicznej przebywało dotychczas 87 kosmonautów — 43 radzieckich (wielu z nich brało udział w dwóch lotach. zaś W. Szatalow i A. Jelisiejew — w trzech). 43 astronautów amerykańskich i jeden kosmonauta czechosłowacki. (Pt Coraz cieplej Mróz tylko w górach Informacja własna (P) Prawie .cały kontynent europejski zalegają układy niskiego ciśnienia. Tylko częściowo Europa południowo-wschodnia jest w zasięgu wyżu. Nad Polskę nadal będzie napływać ciepłe powietrze z zachodu. We wtorek w południe termometry wskazywały: od 3 st. C w Suwałkach. do 15 st. C w Tarnowie. W Warszawie notowano 8 st. C. Śnieżna i mroźna zima utrzymuje się już tyUco w wysokich partiach Tatr i Sudetów We wtorkowe południe na Kasprowym Wierchu notowano minus 5 st. C, a na Śnieżce minus 4 st. C. Synoptycy twierdzą, że ta^a pogoda powinna, utrzymać się przez najbliższe dni. Będz-ie więc zachmurzenie umiarkowane, okresami duże z opadami deszczu. Temperatura w dzień od 7 do 12 st, C, a w- nocy od minus 1 st. do plus 4 st. C. (j.l.) Korespondenci „Życia” relacjonują: Co dalej po Belgradzie? (P) Dziś zamieszczamy kolejne relacje naszych korespondentów na temat spotkania belgradzkiego. Berlin: utrzymania atmosfery panującej w 1975 r. W Helsinkach. Specjalny wysłannik „Berliner Zeitung” cytuje końcowe wypowiedzi członków różnych delegacji, w którjwh mówią „czerwonej nici” między dokuo mentem końcowym z Helsinek i programem umocnienia pokoju, bezpieczeństwa i współpracy w Europie, zamanifestowanym i, uwzględnionym w dyskusji i "w treści belgradzkiego dokumentu. Program umocnienia pokoju Od stałego korespondenta ANDRZEJA OSIECKIEGO (P) Prasa NRD wskazuje na liczne elementy spotkania belgradzkiego. dowodzące chęć ■Rzecznicy niektórych delegacji — pisze korespondent „Berliner Zeitung” — ubolewali nad niedostatecznym uwzględnieniem problemu rozbrojenia w czasie obrad, aczkolwiek pojawiał się on stale w trakcie rozmów i wymiany poglądów. Mimo iż rozbrojenie, nie znalazło się w ostatecznej formule komunikatu, to i tak będzie ono jeszcze długo ważnym tematem do przemyśleń... Udało się natomiast — co podkreśla dziennik — wyeliminować próby niektórych delegacji, usiłujących mieszać się .w wewnętrzne sprawy innyck państw. Korąentator „Neues Deutschland” koncentruje się nad oceną pracy delegacji NRD: „Jest rzeczą zrozumiałą, że wśród kluczowych zagadnień, z jakimi udawaliśmy się do Eelgradu, musiały figurować takie problemy jak: utrwalenie pokoju i bezpieczeństwa, zahamowanie światowych zbrojeń, zapobieganie wybuchowi wojny jądrowej. Zadanie to zostało wykonane dzięki bezpośrednim kontaktom delegacji i w przyszłości przyczyni się niewątpliwie do pogłębienia procesu odprężenia”. Beilin Zachodni Socjalistyczny dziennik Berlina Zachodniego „Die Wahrheit” pisze m.in.: „To właśnie państwa socjalistyczne przyjęły w Belgradzie kurs na konsekwentne i konstruktywne wcielanie zasad helsińskich. Ich propozycje i wnioski na temat odprężenia militarnego, ożywienia współpracy w zakresie ochrony środowiska, komunii kacji. gospodarki energetycznej innych dotyczyły spray; interesujących 700 milionów Europejczyków. Skoro wiadomo, że 80 proc. światowego potencjału zbrojeniowego i więcej niż połowa światowej produkcji przemysłowej znajduje się w rękach państw sygnatariuszy KBWE, to rzeczywiście dla pokoju i bezpieczeństwa byłoby najlepiej, gdyby ten olbrzymi potencjał wykorzystać — zgodnie z propozycjami państw socjalistycznych — na akcje, a w każdym wspomniane razie go nie powiększać”. Dziennik nawiązuje do niewybrednych amferykańsk’ ' ataków delegacji pod adresem państw sor istycznych nazywając takie postępowanie ..niepotrzebną prowokacją, 1 óra (A) DOKOŃCZENIE na STR. 1 Przed drugą turą wyborów we Fraiuji Lewica wystawi wspólnych kandydatów Od stałego korespondenta LESZKA KOŁODZIEJCZYKA Paryż, 14 marca (P) Lewica francuska doszła do spóźnionego porozumienia; delegacje na najwyższym szczeblu trzech partii podpisały wspólną deklarację. Partie socjalistyczna, komunistyczna oraz Ruch Lewicowych Radykałów zobowiązują się w niej do wystawienia w drugiej turze wspólnych kandydatów. Automatycznie zostają nimi osoby, które w pierwszej turze uzyskały największą liczbę ełosów. Prowizoryczne obliczenia wskazują, że kandydaci partii socjalistycznej oraz Ruchu Radykałów Lewicowych znajdują się na najlepiej rrśród lewicy uplasowanych miejscach w 270 przypadkach, a komuniści 155. W przyszłą niedzielę natrafią oni za zblokowanych przeciwników z obozu partii rządzących, z których z kolei na czołowych miejscach' znajdują Się głównie aaulliści RPR. Wcześniejsze porozumienie między partiami obozu rządowego na temat solidarnego .stanowiska i wspólnych kandydatów w drugiej turze zostało potwierdzone także wczoraj na spotka* riu między przywódcą neogaullistów Ćhirakiem. a przedstawicielem trzech partii zrzeszonych w UDF — J. Lecanuet Porozumienie partii lewicy jest jednak głównym przedmiotem komentarzy, które podkreślają, że doszło do niego przy wzajemnych ustępstwach trzech partii i że zapadło ono po trzygodzinnym posiedzeniu ich deleimen Porozumienie to zawarte jest w deklaracji rozpoczynającej się od oceny sytuacji po pierwszej turze wyborów. Deklaracja stwierdza, że po raz pierwszy od 30 Lat lewica u ..yskała w tych wyborach więk- aść i, że istnieje realna szansa przekształcenia jej w większość parlamentarną. prowadzącą 'do utworzenia rządu Unii Lewicy. Skład takiego rządu zostałby uformowany „w poszanowaniu woli DOKOŃCZENIE NA STR. 4 Światło I półprzewodniki, yy Museum Techniki NOT w Warszawie czynna jest interesująca ekspozycja „Światło i półprzewodniki’. Na toy sta wie można bezpośrednio zaznajomić się z niektórymi prawami fizyki. Zwiedzający mogą przekonać się osobiście m. in. o zależności oporności od temperatury w metalach i półprzewodnikach, samodzielnie zbadać zjawisko Faradaya, dowiedzieć się w jaki sposób światło jest pochłaniane przez półprzewodniki. Jest to więc wystawa kształcąca i pożyteczna. Otwarta ona będzie do końca kwietnia br. Fol> caf — Ktoś Prognoza pogody (P) Jak podaje IMiGW Warszawie będzie dziś zachmuw rzenie duże i opady deszczu, w ciągu dnia większe przejaśnienia. Temp. maks. 8 st. (PAP) KALENDARIUM Do • Środa jest 74 dniem 197S r, końca roku pozostało 231 dni, w tym 242 dni robocze. O Słońce wzeszło o godz. 5.51, a zajdzie o godz. 17.40. O Imieniny obchodzą: Ludwika, Longin i Klemens. (j.l.) (P) Pierwsze promienie słońca, zwiastujące rychle chyba nadejście wiosny, z równym zadowoleniem przyjęte zostały przez dzieci, jak i przez ich matki, dla których jest to świetna okazja do -wymienienia ostatnich wrażeń, Na zdjęciu: spotkanie w Parku Ujazdowskim. Fot, Zdzisław KwiteeKi Latamy coraz daléi ŻYCIA z mgr. inż. Włodzimierzem Wilanowskim dyrektorem naczelnym Polskich Linii Lotniczych LOT cie. Taka tradycja i chlubna przeszłość zobowiązuje. — Nie jest sloganem reklamowym twierdzenie, że LOT-em — blisko i bezpiecznie; jest to rezultat wieloletniego doświadczenia świetnej kadry. Mamy obecnie dobrze rozwiniętą sieć połączeń europejskich. LOT wyspecjalizował się w liniach krótkiego i średniego zasięgu. W ciągu ostatnich piętnastu lat długość sieci połączeń Polskich Linii Lotniczych wzrosła czterokrotnie i jeśii w 1976 roku wynosiła blisko 70 tysięcy kilometrów, to już w roku ubiegłym — po uruchomieniu linii dalekowschodniej — osiągnęła 94 tys, km. — Jakie czynniki wpiynęiy na zorganizowanie stałych rejsów na Daleki Wschód? — Otóż rozwój sieci LOT-u jest integralnie związany z kierunkami naszej działalności handlowej i turystyką międzynarodową. Samoloty LOT-u regularnie obsługują 30 państw i lądują w 50 miastach. Przy tym coraz większy wpływ na dochody naszego przedsiębiorsiwa mają loty czarterowe. Obejmują one wszystkie kontynenty i ponad 200 portów lotniczych całego świata. .Nowa lłnia' — zainaugurowana we wrześniu ubiegłego roku — powiększyła naszą .międzynarodowa sieć połączeń i zmieniła w sposób zasadniczy warunki i czas podróży z Warszawy ■ w rejony Dalekiego Wschodu, (CA DOKOŃCZENIE NA STR 1 (P) Jak wiadomo, tradycji pasażerskiej komunikacji lotniczej w Polsce sięgają pionierskich czasów rozwoju lotnictwa cywilnego w świecie, a LOI należy do najstarszych przedsiębiorstw lotniczych na świe 8 i 9 maja - dni wolne od zajęć szkolnych Zmiana terminu egzaminów dojrzałości (P) Jak informuje Ministerstwo Oświaty i Wychowania, w związku z decyzją Rady Ministrów o przesunięciu terminu dodatkowych dni wolnych od pracy na 8 i 9 maja br. (poniedziałek i wtorek) — dni te będą także wolne od zajęć lekcyji nych w szkołach podstawowych ponadpodstawowych wszystkich typów. Równocześnie ulegają zmianie terminy pisemnego egzaminu dojrzałości w szkołach średnich dla młodzieży i dla pracujących: 4 maja br. (czwartek) odbędzie się egzamin z języka polskiego, 6 maja br. (sobota), — z matematyki. (PAP) Dziś 12 stron TYPstr. li Kolumny historyczne strony 8 9 Konsultacja „Życia” przy tel. 250-205 Prawo do trzynastki (A) „Jestem absolwentem technikum ekonomicznego i podjąłem pracę we wrześniu 1977 r. Czy mam prawo do trzynastki za ubiegły rok?” „Na wiosnę idę do wojska, ęzy za miesiące przepracowane będzie przysługiwać mi trzynastka?” „Czy pracując na pół etatu, jako emeryt, zachowuję prawo do trzynastki?” „Czy uwzględnia się okres kombatancki przy ustalaniu wysokości trzynastki?” Na te, i inne pytania naszych'Czytelników odpowiadać będą konsultanci: Jan Grabania, zastępca dyrektora Departamentu Płac Sfery Produkcyjnej Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz mgr Urszula Jełińska st. specjalista tego departamentu oraz redaktorzy Józef Kruk i Jacek Osterwa. Pytania w sprawie nagród prosimy wysyłać na kartce pocztowej z dopiskiem „Trzynastka” pod adresem „Zycie Warszawy”, ul. Marszałkowska. 3/5 00-624 W-wa, bądź też telefonować 17 bm. od godz. 16 do 17, w czasie naszej konsultacji p.t. „Prawo do trzynastki” Wręczeni odznaczeń państwowych na Kremlu MOSKWA (PAP). We wto odbyła się na Kremlu uroczys: tość wręczenia przez Leonida Breżniewa odznaczeń wybitnym dowódcom wojskowym, działaczom partyjnym i państwowym, przyznanych przez Prezydium Raty Najwyższej ZSRR z okazji 60 rocznicy ’ sił zbrojnych ZSRR. Wśród odznaczonych są- wiceminister obrony ZSRR, marsz. Kirił Moskalenko, szef Głównego Zarządu Politycznego Armii Radzieckiej i marynarki vcojennej, gen. armii Aleksiej Jeprszew, naczelny dowódca Zjednoczonych Sił Zbrojnych Państw Układu Warszawskiego, marsz. Wiktor Kulikow, weteran Wielkiej Wojny Narodowej, marsz. Wasilii Czuikow i inni. (P) * Usługi kompleksowe coraz popularniejsze * Remonty maszyn dobiegają kołka Kółka rolnicze przed wiosennymi pracami Informacja własna (P) Coraz cieplejsza pogoda powoduje, że wielu rolników rozpoczyna już prace połowę. Sporą część prac na polach chłopskich wykonywać będą spółdzielnie kółek rolniczych. W tym roku do dyspozycji rolników indywidualnych jest kilkaset tysięcy ciągników, pługów ciągnikowych, siewńików zbożowych, roztrząsaczy obornika, opryskiwaczy ciągnikowych. Maszynami tymi będzie można zaorać ok. 850 tys. hektarów pól 'zasiać zboża na 240 tys. ha, wysiać nawozy sztuczne i wapno na 1,5 min ha pół. W sumie kółkowe maszyny pracować będą tej wiosny na ponad 3 min hektarów pól. Jest to nieco więcej niż w roku ubiegłym, ale nadal o wiele za mało w stosunku do potrzeb. Aby jak najefektywniej wykorzystać posiadane maszyny, kółka rolnicze już zimą rozpoczęły przyjmowanie zamówień i zawieranie umów z rolnikami. Zebrane już zamówienia pozwolą wykorzystać w 90 procentach sprzęt. Dziesięcioprocentowa rezerwa zostaje utrzymana na wypadek niekorzystnych warunków atmosferycznych. Oczywiście trudno w rolnictwie precyzyjnie przewidzieć co się będzie robiło za kilka miesięcy. ale ten sposób przyjmowania zamówień ńa prace połowę daje możliwość lepszej organizacji pracy. W SKR-ach wprowadza się m.in. system brygadowy, który pozwala na pracę maszyn bez dużych przejazdów od jednego pola do drugiego. Przy rozdrobnieniu gruntów przejazdy często kosztują więcej niż sama praca W wiosennej akcji letniej pracować będzie 6 500 brygad ochrony roślin i ponad 7 tysięcy brygad polowych. (Dl DOKOŃCZENIE NA STR. * Wojska izraelskie wkroczyły do Libanu LONDYN (PAP). Jak podaje Agencja Reutera rzecznik wojskowy w Tel Awiwie oświadczył, że w nocy z wtorku na środę wojska izraelskie przekroczyły granicę Libanu południowego. (W) Udana operacja zszycia rozciętego serca (P) W Szpitalu Miejskim przy ulicy Rydygiera we Wrocławiu przeprowadzono skomplikowaną udaną operację zszycia rozciętego serca. Zespół lekarzy — chirurgów kierowany przez dr Zygmunta Sycińskiego współpracy anestezjologów przy ciągu 40 minut dokonał opew racji zszycia który znajdował serca pacjenta, się już w stanie śmierci klinicznej. O- peracja była trudna ze -względu na rozległe rany lewego płuca i lewej komory serca. Pacjent znajduje się pod troskliwą opieką lekarzy, stan Jego zdrowia nie budzi obaw. (PAP'