Zycie Warszawy, luty 1982 (XXXIX/14-37)

1982-02-01 / nr. 14

mmmmm NR 14 (11920) W PONIEDZIAŁEK, 1 LUTEGO 1982 R. DZIŚ STRON 10 CENA 4 ZŁ W celu złagodzenia skutków spadku realnej wartości pieniądza Jednorazowa 20-procentowa rewaloryzacja wkładów oszczędnościowych ludności (P) W celu złagodzenia skutków spadku realnej wartości pieniądza w wyniku reformy cen detalicznych, Rada Ministrów podjęła uchwałę o dokonaniu jednorazowej rewaloryzacji oszczędności pieniężnych ludności, złożonych na rachunkach oszczędnościowych w bankach. W związku z powyższy« Narodowy Bank Poäski zawia1damia, że: Rewaloryzacją objęte będą .wszystkie formy wkładów oszczędnościowych z wyjątkiem: • wkładów na wych i budowlanych mieszkaniokach oszczędnościowych, książeczobjętych premią gwarancyjną. • wkładów na specjalnych rachunkach w bankach spółdzielczych, na których gromadzone są środki pieniężne z tytułu dostaw produktów rołn vch • wkładów na rachunkach bieżących osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, a także wkładów na rachunkach bieżących organizacj: politycznych, związkowych społecznych. O Podstawę wymiaru rewalo" ryzacji stanowić będą wkłady oszczędnościowe według sta3nu na dzień 31 stycznia 1932 r. Stopa rewaloryzacji wynosi 20 proc. 4 Naliczania rewaloryzacji banki dokonywać okresie od 1 września będą w 1982 r. 5do końca 1983 r. Warunkiem naliczenia rewaloryzacji bedzie przędło-żenie w banku ważnej książeczki oszczędnościowej lub bonu oszczędnościowego. Wkładca zachowuje możliwość swobodnego dysponowania wkładem. Jedynie likwidacja książeczki oszczędnościowej ' lub bonu przed dniem 1.9.1982 r. pozbawia wkładce prawa do rewaloryzacji wkładu fi Wypłata kwoty rewaloryzacyjnej następować będzie w formie 3-letnieh depozytowych bonów rewaloryzacyjnych, oprocentowanych wg stopy 15- proc. w stosunku rocznym. Bony będą realizowane od dnia 1.2.1985 r. w formie dopisu do rachunków, zamiany na inne bony oszczędnościowe lub w 7gotówce Re waloryzacja premiowych bonów oszczędnościowych nastąpi w formie losowania premii w dodatkowego 4 kwartale 1982 r. (PAP) 150 tysięcy złotych na zagospodarowanie Kredyty dla młodych małżeństw (P) (Informacja własna). Chociaż wchodząca w życie reforma- cen dotknie w mniejszym lub większym stopniu całe społeczeństwo — szczególnie dotkliwa może się okazać dla niektórych grup ludności, w tym dla młodych małżeństw, nie zagospodarowanych, o niewysokich na ogół zarobkach, a także dla małżeństw studenckich. Troska o potrzeby tych właśnie startujących dopiero ludzi wywołała uchwałę Rady Ministrów z 27 stycznia br. na temat nowego systemu kraóytowania. W prasie przed trzema dniami ukazał się PAP-owski komunikat w tej sprawie, określający prawa i obowiązki młodych małżeństw, które zabiegają o udzielenie irn finansowej pomocy przez państwo. (A) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Lepszy bank szuflada DECYZJA Rady Ministrów o rewaloryzacji wkładów oszczędnościowych będzie na pewno różnie odbierana przez obywateli. Dla najbiedniejszych, którzy ledwie wiążą koniec z końcem i nie stać ich na żadne oszczędności, jest to wiadomość właściwie obojętna. Mamy jednak w kraju całkiem niętnałą grupę obywateli, którzy zdołali zgromadzić pewne oszczędności — jedni drobne inni grubsze kwoty. Obywatele PRL posiadają 39 milionów rachunków bankowych. Wskaźnikowa — nieźle, więcej niż jeden rachunek na obywatela, choć oczywiście tu nie jest ważna liczba rachunków, lecz liczba cyfr na koncie. Zbiorczo licząc, bankowe oszczędności Polaków wynoszą 650 mld zł. ‘Najwięcej, rachunków mieści się w przedziale między 10 — 25 tys. zł, oraz w przedziale 25 — 50 tys. zł. Wiceprezes NBP Zdzisław Pakuła w wywiadzie dla PAP nazywa posiadaczy tych rachunków ludźmi niezamożnymi. Zgódźmy się z tą terminologią, zwłaszcza że więcej kłopotu sprawia znalezienie stosownego określenia dla innej grupy; posiadaczy kont powyżej 200 tys. zł. A takich rachunków jest w Polsce 40 tys. Przypada na nie 4.5. proc. Ogółu wkładów oszczędnościowych. PKO, rewaloryzując Wkłady, nie czyni rozróżnienia między tymi, którzy mają małe, średnie i bardzo duże kwoty. Być może, .w odczuciu najbiedniejszych, czy też w odczuciu tych niezamożnych, przyjęte to zostanie z obiekcją, iż najbogatsi zyskują najwięcej — ale w istocie sprawa nie jest tak prosta. Z punktu widzenia polityki pieniężnej im większa kwota trafia do banku, tym lepię) dla państuca. a w konsekwencji — dla ogółu obywateli. Chociażby dlatego, iż te „grubsze sumy“ nie obciążają rynku. Przyjęto jednolite i ; stosunkowo najprostsze rozwiązanie, wychodząc z założenia, iż bank winien wszystkich swoich klientów obdzielić jednakową premią za okazaną mu wiarygodność. Premia ta, jak wiemy z komunikatu, wynosi 20 proc., można z niej będzie skorzystać po upływie lat trzech. Czy spadek wartości realnej pieniądza nie przewyższy aby premiowej kwoty? Wydaje, się, że precyzyjnej odpowiedzi nikt dziś na to udzielić nie może. Trudno bowiem z dokładnością przepowiedzieć, w jakim tempie i przy jakich „stratach własnych“ wychodzić będziemy z obecnego kryzysu. Krótko mówiąc, poprawa sytuacji gospodarczej jest podstawą uporządkowania wszelkich innych dziedzin, z polityką finansową włącznie. Nieprzypadkowo decyzja rewaloryzacji następuje wraz z o wprowadzaniem reformy gospodarczej i nowych cen, które są nieodłącznym warunkiem tejże reformy. Jak wielokrotnie powtarzano, na operacji' ceno. wej musimy, jako społeczeństwo, na razie stracić: stracić dziś, by później zyskać. Decyzja o rewaloryzacji wynika z chęci władz, by strata była możliwie najmniej odczuwalna dla tych, którzy powierzyli swe pieniądze państwowemu bankowi, uznając taką lokatę za słuszniejszą niż portfel, Szuflada. czy przysłowiowa pończocha. Ogromne kolejki, jakie utworzyły się przed kasami PKO w Ostatnią sobotę 30 stycznia, są dowodem, ii obywatele darzą bank zaufaniem, choć czasem — W ostatniej chwili. Wątpliwe, by szczegóły rewaloryzacji mogły być z góry dokładnie znane, ale jak się okazuje, niewiele potrzeba, aby wywołać falę. Jeszcze jedno potwierdzenie, w jak nerwowych żyjemy czasach. (A.B.) Nie Ingerencja lecz kontrola (P) Spośród wielu decyzji podjętych przez rząd przed wprowadzeniem podwyżki cen żywności, opału i energii, które mają złagodzić skutki tej operacji dla naszych budżetów, a zwłaszcza dla budżetów rodzin najmniej zamożnych, na uwagę zasługuje decyzja dotycząca cen artykułów przemysłowych. Rozszerzono bowiem zarówno listę towarów, na które ustala się ceny urzędowe, jak i wyłączono z zakresu tzw. cen wolnych szereg pozycji o ważnym znaczeniu dla gospodarstw domowych. Reforma gospodarcza wraz z zasadą samofinansowania stworzyła poważną sferę produkcji, gdzie ceny można było ustalać bez ingerencji władz państwowych. Pierwsze doświadczenie wykazało, że ta wolność została w znacznym stopniu przez wielu producentów nadużyta do ustalania cen nie mających związku z faktycznymi kosztami produkcji. W warunkach wygłodzonego rynku i monopolistycznej pozycji przedsiębiorstw liczono na to, że towar pójdzie po każdej cenie. W tej sytuacji zaszła potrzeba szybkiej interwencji państwa. Oczywiście, interwencja ta nie narusza tych uprawnień, które jednostki gospodarcze uzyskały dzięki ustawie o przedsiębiorstwie i nowym zasadom działania. Państwo nie łamie bowiem istniejących reguł gry, a więc zasady samofinansowania. Żaden minister nie ma prawa ustalać ceny zamiast samodzielnego przedsiębiorstwa. Władze administracyjne mają natomiast prawo i obowiązek kontroli kosztów. I właśnie rozszerzenie listy towarów, na które ustala się ceny regulowane, nie jest niczym innym, jak rozszerzeniem tej sferv produkcji, która objęta zostanie kontrolą kosztów, a także elastyczną polityką ustalania podatku obrotowego, aby można było ceny na te produkty, które są najbardziej nieodzowne, utrzymywać w ryzach. Natomiast przedsiębiorstwo nadal działa w ramaeh zasady samofinansowania, a więc pokrywania kosztów uzyskiwanymi wpływami. Zgodnie z nowym mechanizmem państwo zrezygnowało z ingerencji dotyczącej stopy zysku. Ta kwestia ma być bowiem regulowana przez system podatkowy. Jednakże ważna jest właśnie kontrola kosztów. Ważne jest przeciwdziałanie monopolistycznej pozycji producenta na rynku zarówno poprzez kontrolowanie prawidłowej kalkulacji kosztów, m.in. przez powoływaną inspekcje cen. jak i dzięki jednolitej w skali kraju polityce zakupów handlu, który może wystąpić w roli rzecznika konsumpnta. Ta rola państwa jako obrońcy interesów nabywców staje się możliwa dzięki wprowadzonym zasadom reformy, które oddzielają, a w każdym razie mają całkowicie oddzielić, działalność gospodarczą od funkcji administracyjnych, Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że te funkcje kontrolne mają znaczenie przede wszystkim w okresie wychodzenia z kryzysu i wprowadzania reformy. W miarę bowiem jak będzie się umacniał nowy model, decydujące znaczenie przybierać będą regulatory rynkowe, a więc przede wszystkim konkurencja oraz oddziaływanie państwa poprzez takie narzędzia, jak system podatkowy, stopa, procentowa, a więc narzędzia ekonomiczne. Dlatego też dziś, akcentując kontrolną funkcję państwa, nie można zapominać o tym. że nie narusza ona zasad reformy Przecież mechanizmy ekonomiczne i system zachęt mają doprowadzić do tego, by pojawiło się więcej towarów. Operacje w sferze cen są bowiem tylko wstępem, oczyszczają przedpole dla dalszych elementów reformy, które doprowadzić mają do pobudzenia naszej gospodarki. HENRYK CHĄDZYŃSKI Spotkanie Wojciecha Jaruzelskiego z przewodniczącym „Pax” Zenonem Komeńderem (P) 30 stycznia przewodniczący Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego — I sekretarz KC PZPR gen. armii Wojciech Jaruzelski spotkał sie z przewodniczącym Zarządu Stowarzyszenia „Pax” Zenonem Komenderem. W czasie rozmowy dokonano oceny sytuacji społeczno-gospodarczej i omówiono główne kierunki prowadzące do przezwyciężenia kryzysu w jakim znalazł sie kraj. Zenon Körnender scharakteryzował aktualna sytuacje stowarzyszenia „Pax” j w związku ze wznowieniem działalności przedstawił jego zamierzenia programowe, w tym aktywny udział w tworzeniu warunków dla przezwyciężania kryzysu. Prasa i wydawnictwo stowarzyszenia „Fax” włącza sie aktywnie do kształtowania procesów odnowy Działalność gospodarcza prowadzona przez „Pax”. w ramach, zjednoczonych zespołów gospodarczych koncentrować się bedzie na produkcji dla zaopatrzenia rynku, na eksporcie specjalistycznych wyrobów oraz produkcji kooperacyjnej. W nawiązaniu do wystąpienia sejmowego gen. W. Jaruzelskiego. przewodniczący Z. Körnender zadeklarował udział katolików’ świeckich — działaczy ,.Pax” w tworzeniu obywatelskich komitetów ocalenia narodowego. Generał Wojciech Jaruzelski podkreślił pozytywny stosunek władz państwowych do szerokiego uczestnictwa świeckich działaczy katolickiego stowarzyszenia ..Pax” w rozwiązywaniu problemów, jakie stanęły przed społeczeństwem polskim. (PAP) Rekordowe wydobycie wpgia kamiennego (P) Jak informuje Ministerstwo Górnictwa i Energetyki 29 stycznia górnicy wydobyli 630 643 tony węgla kamiennego. Jest to najwyższy wynik od początku br. (PAP) Czytaj także informacje na str. 6 Zaszkodzić wspólnocie socjalistycznej „Dzień solidarności” - próba umiędzynarodowienia kryzysu polskiego WASZYNGTON, LONDYN, PARYŻ (PAP). W niedzielę późnym wieczorem nadano ze Stanów Zjednoczonych szumnie zapowiadany i reklamowany półtoragodzinny program antypolski, który według rządu USA miał być wyrazem „solidarności z Polska” Program przygotowała amerykańska rządowa agencja łączności międzynarodowej USICĄ, która sfinansowała nagranie programu i jego transmisję na zagranicę. Program ten udostępniono telewizjom innych krajów, ale według informacji z niedzieli wieczór tylko kilka sieci telewizyjnych, m.in: w Hiszpanii i Luksemburgu, nadało go ńa żywo w całości. Szereg innych poprzestało na umieszczeniu fragmentów programu amerykańskiego w swoich dziennikach. Czołową postacią programu był prezydent USA Ronald Reagan, który powtórzył raz jeszcze pełne arogancji tezy. dotyczące wydarzeń w Polsce. Ponowił również groźby wobec Polski > (A) DOKOŃCZENIE NA STR. * W % (W) Żeby Polska była Polską... Żadna uzurpacja tego zewu, nie usunie go z polskich serc. Historia nauczyła nas dobrze, co zliaczą te słowa. Żeby Polska była Polską, musi być państwem silnym i bezpiecznym na zewnątrz, rządnym i sprawiedliwym w swoim ustroju wewnętrznym. Przez z górą dziesięć lat wartości te były systematycznie osłabiane, najpierw przez nieudolność, pychę i egoizm ekipy rządzącej, następnie przez Neronów, którzy wykorzystali uzasadniony sprzeciw . społeczny dla wzniecenia pożaru, mającego opromienić ich lutnie. Na obu etapach osłabianiu państwa polskiego walnie pomagali ci sami. ludzie, którzy w ubiegłą niedzielę postanowili oczyścić się moralnie zbiorowym lamentem nad Polską. To prawda, że kraj nasz zasługuje na sympatię i pomoc. Ale nie ze strony tych, co chcą, aby Polska przestała być Polską, stając się fantem w wielkiej grze o los świata. Wczorajsza rewia telewizyjna ma również inną, szerszą wymowę. Oznacza mianowicie zamysł odtworzenia tego rynsztunku walki psychologicznej i ideologicznej ze Wschodem, który znamionował czas klasycznej zimnej wojny. To właśnie u schyłku lat czterdziestych wypracowano metodę publicz(B) DOKOŃCZENIE NA STR. 4 Ocena przirpM do wprowadzenia relormv cen detaücznvd żywności Narada u wicepremiera Janusza Obodowskiego (P) 31 stycznia pod przewodnictwem wicepremiera Janusza Obodowskiego odbyło się spotkanie poświecone ocenie przygotowań do wprowadzenia od 1 lutego reformy cen detalicznych żywności, opału i energii. W spotkaniu wzięli udział ministrowie wszystkich zainteresowanych resortów. Jak poinformował minister handlu wewnętrznego i usług — w całym handlu sprawnie przebiegała inwentaryzacja. Prowadziło ją ok. 2,5 tys. zespołów z udziałem ponad 10 tys. pracowników. W toku dokonywanych kontroli ujawniono nieprawidłowości, dotyczące m.in. prób ukrywania towarów. Przypadków takich nie było jednak dużo, a przebieg całej operacji dowodzi dużej dyscypliny pracowników handlu. Inweńtaryzowanie oraz przeszacowanie towarów sprawnie przebiegło również w zakładach przemysłu spożywczego W wyniku przeprowadzonej operacji ustalono, jakich artykułów .masowego użytku brakuje w handlu detalicznym, Wydane zostało polecenie, aby niedobory te były możliwie szybko uzupełnione. Z informacji przedłożonej przez ministra pracy, płac i (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Dla ochrony interesów społeczeństwa Rozszerzenie listy artykułów objętych cenami regulowanymi (P) Komitet Gospodarczy Rady Ministrów stwierdził, że>w licznych przypadkach przedsiębiorstwa ustalają zbyt wysokie ceny wyrobów rynkowych. Ceny te odbiegają od poziomu wynikającego z uzasadnionych kosztów produkcji i godziwego zysku. Wywołuje to uzasadnione niezadowolenie społeczne. Dlatego też Komitet Gospodarczy Rady Ministrów podjął decyzję o rozszerzeniu listy artykułów objętych cenami regulowanymi, to znaczy ustalanymi przez państwo według ściśle określonych reguł dotyczących kalkulacji kosztu produkcji i wielkości zysku. Wykaz ten obejmować będzie wszystkie wyroby o podstawowym znaczeniu dla zaspokojenia potrzeb gospodarstw domowych. W razie potrzeby obniżony lub zniesiony zostanie podatek obrotowy od tych ar-tykułów. W wyjątkowych przypadkach będą też przyznawane dotacje z budżetu państwa dla obniżenia ich ceny poniżej poziomu wynikającego z kosztów. Na towary i usługi mające największe znaczenie dla kosztów utrzymania i ochrony zdrowia ludności obowiązują ceny urzędowe, to znaczy ustalane nie przez przedsiębiorstwa, lecz przez organa administracji państwowej. Listę artykułów objętych cenami regulowanymi publikujemy na str. 2, Zapewftienie dyscypliny ustalania i, stosowania cen wymaga odpowiedniego rozszerzenia i zaostrzenia kontroli. W tym celu równolegle do'» dotychczas działających organów państwowej i spdłećznej kontroli. Rada 'Ministrów postanowiła powołać do życia Inspekcję Cen. Do głównych zadań tego ćr’ ganu należeć będzie kontrola cen ustalanych przez produce?" tów celem przeciwdzie»ama nadmiernemu i nieuą£sa°rao: kiemu ich wzrostowi. Zapewni •o skuteczniejszą ochy°,ni? }nte' Hsów .Jsonsmnenta, Zobowiązany fr&wrmfr oi-g«rr<y finansowe i ministerstwa gospodarcze do wzmożenia kontroli nad ustalaniem i stosowaniem cen przez producentów a także przez handel. Egzekwowana będzie osobista odpowiedzialność dyrektorów .kierowników służb ekonomiczi nych przedsiębiorstw za nadużycia cenowe. Komitet Gospodarczy Rady Ministrów wyraził poparcie dla inicjatywy Federacji Konsumentów dotyczącej społecznej kontroli cen. (PAP) (Informacja o kontrolowaniu cen str. 21 „tuczniki” i „Singery* ■ Co 4 minuty z taśm Zakładu Maszyn do Szycia radomskiego „Waltera” schodzi maszyna marki „Łucznik”. Stanowi to ok. 800 maszyn w ciągu doby. Obok „Łuczników” produkowane są liceficyjne „Singery” przeznaczone w większości na eksport do USA. („Nie splajtować I zdobyć rynek” — czytaj na str. 3). F»t. Bronislaw Duda Węgla nie sprzedaje się na pniu aML ze Stanisławem Zającem dyr. ds. ekonomicznych Centrali „Węglokoks" (P) Z komunikatów Ministerstwa Górnictwa i Energetyki dowiadujemy sie o znacznym wzroście wydobycia węgla. Czy „Węglokoks”, centrala eksportująca polski węgiel, odczuwa ten wzrost? — Odczuwa i to mocno. W planie na styczeń br. założono eksport 800 .tys. ton węgla, w połowie miesiąca okazało sie. że mamy do dyspozycji 1.2 min ton. a 21 stycznia —. 1.5 min ton. 1 nie wiadomo ozv na tym konie«. Powiem szczerze -— ta sytuacja nas zaskoczyła, zastała nas nieprzygotowanych do wzmożonego eksportu, jaki obeenie stał Sie możliwy. — Brzmi to jak kiepski dowcip. Nie było węgla — źle, jest węgieł — również źle... — Pan zapomina, że węgla nie sprzedaje sie na pniu. Może . być nawet, ogólnie biorąc, dobra koniunktura na surowce energetyczne, ale to wcale , nie znaczy, że klienci czekaj* z utęsknieniem na nasze dostawy. Potencjalny odbiorca na Zachodzie. który potrzebuje wegia. dajmy na to. dla swoich ele.ktrówni czv kotłowni, on ten wegiei mieć musi. I albo już go ma na składzie, albo ma podpisane kontrakty. (A) DOKOŃCZENIE NA STR. 8 Komunikat MSW Incydenty uliczne w Gdańsku (P) W dniu 30 stycznia br. w godzinach popołudniowych w Gdańsku w pobliżu Stoczni im, Lenina, grupy młodzieży sprowokowały incydenty uliczne. Inspirowani przez poczynania propagandowe administracji amerykańskiej — organizatorzy zamierzali nadać akcji szerszy charakter, wykorzystując fakt obecności na ulicach miasta pracowników opuszczających o tej porze zakłady pracy.' Wznoszono hasła i rozrzucano ulotki o treści antypaństwowej. W wyniku wezwań organów porządkowych do zachowania spokoju i rozejścia, próba zorganizowania manifestacji nie powiodła się. Brak większego zainteresowania ze strony przechodniów skłonił inspiratorów akcji do podjęcia kolejnej próby . wywołania incydentów tym razem w śródmieściu Gdańska. Wobec braku reakcji na wezwania władz oraz prób atakowania budynków publicznych i agresywnego zacho%vania wobec funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej, siły porządkowe rozproszyły uczestników zajść. (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 6 Od dziś sprzedaż benzyny Aa posiadaczy poiaziw prywatnycii (P) W oparciu o decyzję Komitetu Gospodarczego Rady Ministrów (z dnia 25.01. 1982 r.) z dniem 1 lutego br. wznawia ,'ę za pośrednictwem stacji CPN zaopatrzenie pojazdów prywatnych w benzyny silnikowe na zasadach określonych przez Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej. Zgodnie z tymi zasadami prywatne pojazdy z zapłonem iskrowym (benzynowe) mogą zaopatrywać się w benzynę silnikową (tankować) trzy razy w miesiącu (i raz w ciągu dekady) w ilościach jednorazowych nie przekraczających: & 10 1 dla samochodów osobowych o nominalnej pojemności skokowej silnika 900 ccm i niższe i: 9 15 1 dla samochodów osobowych o nominalnej pojemności skokowej silnika powyżej 900 ccm; • 20 1 dla samochodów ciężarowych o ładowności 2 t i niższej; • 25 1 dla samochodów ciężarowych o ładowności wyższej 9 „do pełnego zbiornika” dla motocykli, motorowerów i skuterów. Fakt zakupu paliwa (tankowanie) jest potwierdzany każ*dorazowo datownikiem stacji CPN na .odwrocie odcinka dowodu opłacenia składki PZU (obowiązkowe ubezpieczenie) za cały 1981 r. lub za II półrocze 1981 r. Analogiczna zasada dotyczy pojazdów zarejestrowanych w 1982 r. W tym przypadku należy przedstawić do stemplowania odcinek dowodu opłacenia składki PZU (obowiązkowe ubezpieczenie) za cały rok 1982 lub I półrocze 1982 r. Dokumenty zastępAe w tym zakresie nie będą honorowane. w Dla usprawnienia tankowania pierwszym okresie czasu wprowadza się zasadę: • Ostatnia cyfra nr. rej. pojazdu wskazuje ostatnią cyfrę dnia miesiąca, w którym jedynie może się . odbyć tankowanie w paliwo pojazdu (np. sam. nr rej. WIE 5962 — ostatnia cyfra 2 — tankowanie w dniach 02, 12, 22 każdego miesiąca). Wyjątek od ' tej zasady stanowią pojazdy, których ostatnią cyfrą nr. rej.' jest 9 lub 0' — wtedy ich tankowanie w lutym może się odbywać 28 lutego lub 1 marca (jeden raz, a pozostałe tankowanie' wg. ogólnej zasady). Analogicznie. pojazdy, których ostatnia cyfra nr raj, - jest 1 mogą tankować dn. 31 lub 1 następnego miesiąca (jeden raz a pozostałe tankowanie 11 i 21). Dotychczas obowiązujące zasady tankowania prywatynch taksówek osobowych i bagażowych nie ulegają zmianom. W dalszym ciągu niedopuszczalne jest przewożenie pojazdami prywatnymi benzyn (i innych tp. paliw) w kanistrach. Pojazdy uspołecznionych jednostek organizacyjnych tankują paliwo w garażowych stacjach benzynowych lub wydzielonych stacjach CPN wg dotychczas obowiązujących zasad. Szczegółowych informacji w sprawie zasad zaopatrywania prywatnych pojazdów w benzynę (etylinę 78 i 94) udzielają: Główny Inspektorat Gospodarki Energetycznej, urzędy miasta i dyrekcje CPN. (PAP). Siostry Tlałkowny rewelacją w Schladming (P) Siostry bliźniaczki — Dorota i Małgorzata Tlałkówny stały się rewelacją narciarskich mistrzostw świata w Schladming. W rozegranym w niedzielę slalomie specjalnym do kombinacji alpejskiej Dorota Tlałka zajęła czwartą lokatę (w drugim przejeżdzie uzyskała najlepszy czas), a Małgorzata była ósma. Są to najlepsze wyniki reprezentantek Polski w 50-letniej historii mistrzostw FIS. Złoty medal w kombinacji, wywalczyła Erika Hess (Szwajcaria), wyprzedzając Perrine Pełen (Francja) i Christin Cooper (USA). Polki znalazły się na dalszych miejscach (Małgorzata na IX, a Dorota na XII), ale ich szanse w tej konkurencji nie były wielkie, gdyż słabo wypadły w zjeździe. W Zakopanem zakończył się w niedzielę X7QJVII Memoriał Bronisława Czecha i Heleny Marusarzówny. W ostatniej konkurencji w konkursie skoków na Wielkiej Krokwi nieoczekiwane zwycięstwo odniósł Janusz Duda. Piotr E'ijas zajął drugie miejsce. W biegu na 15 km mężczyzn bezkonkurencyjny był Józef Łuszczek, a bieg na 5 km wygrała Anna Gębala. SPORT —str. 7