Actualitatea, 1921 (Anul 9, nr. 13-24)

1921-05-01 / nr. 17

ACTUALITATEA :: Decorarea Capitalei şi a Primarului După pronunţarea discursului, generalul Badoglio depune pe o pernămută de d. Roban, secretarul general al primăriei, „Crucea de război“ a Italiei. Decoraţia este foarte simplă: o cruce cu colţuri drepte, de culoare verde închisă. Pe cruce este scris : „Merito di guera“. După aceasta, generalul Badoglio decorează pe primarul Capitalei, d. dr. Gheorghian cu decoraţia de „Mare ofiţer al coroanei Italiene“. Muzica intonează imnul regal român. Discursul d-lui Dr. Gheorghian Solemnitatea decorării terminată, d. dr. Gheorghian, primarul Capitalei rosteşte un călduros discurs din care reproducem câteva părţi. In numele oraşului Bucureşti, primesc din mâinile dv. cu o profundă emoţie, „Crucea de război“ italiană pe care Regele Italiei a binevoit s o acorde oraşului nostru. Prin această înaltă distincţie, Regele Victor Emanuel al III-lea şi guvernul italian, a vrut să recompenseze modul eroic cu care Bucureştii a înfruntat bombardamentele aeriene ale inamicilor şi demnitatea cu care populaţia bucureşteană a suportat tragicele evenimente ale invaziei inamicilor şi ocupaţia lor. Alături de marile noastre surori, Franţa şi Italia, noi am combătut pentru a apăra civilizaţia latină. Italiei, îi revine onoarea, căci ea a fost semnalul unirei popoarelor latine, pentru apărarea civilizaţiei noastre comune. Italia a preferat să alerge la postul de onoare şi de sacrificii, decât să rămâie în neutralitate în urma unor recompense. Instinctul rasei a vorbit. Defilarea La orele 7 şi un sfert, la întreţierea aleei principale cu celelalte alee ale expoziţiei unde din timp se amenajase o tribună specială, începe defilarea trupelor. Regele în mijloc, Principele moştenitor la dreapta şi generalul Badoglio în stânga, primesc defilarea. In tribună mai iau loc Regina şi Principesa, miniştrii, ambasadorii şi doamnele de onoare. In stânga tribunei senatorii şi deputaţii, iar în dreapta generalii superiori. Parada a fost comandată de d. general Popovici, infanteria de d. general Mihăescu, artileria de colonel Sichitiu şi cavaleria de d. col. Naumescu. Defilarea a decurs în ordinea următoare : Comandantul şi statul major al corpului 11 armată, ofiţerii fară trupă, comandantul infanteriei, regimentele 1 grăniceri, 4 şi 9 vânători, 6, 21, 46 şi 61 infanterie, reg. 2 art grea, regimentul de specialităţi, comandantul artileriei, reg. 2 artilerie 27/2 obuziere, reg. 2 escortă regală, comandantul maşinelor, reg. auto-anti-aeriene, secţia de automitraliere şi automobilele blindate. Au luat parte la banchet d-nii miniştri general Averescu, Take Ionescu, Argetoianu, N. Antonescu, Petrovici, Garofild, Văleanu, Oct. Goga, Mişu, Trancu-Iaşi, Groza ministrul Ardealului, d. general Coandă, Preotul Dăianu, d-nii dr. Gheorghian, primarul Capitalei, ing. Catz, Protopopescu-Pake şi A. Atanasiu vice-preşedinţi ai comisiilor interimare, d-na Zoe Râmniceanu, d. Mironescu profesor universitar, general Popovici, general Boboc, general Nicoleanu, Voinescu şeful serviciului siguranţei, St. Sihleanu, C. G. Costa-Foru, din partea Asociaţiei generale a presei, R. C. Dragomirescu din partea „Uniunei ziariştilor profesionişti“ şi toţi membrii comisiei interimare. D. Dr. Gheorghian primarul Capitalei, ridicând primul toast, a închinat pentru Regele Italiei, pe care l-a numit „Regele-soldat“ şi pentru glorioasa armată italiană. D. General Badoglio a mulţumit toastând pentru viteazul popor, descendent al legiunilor lui Traian. Banchetul de la Boulevard D-nul D-l Gheorghian. Primarul Oraşului Bucureşti mulţumeşte pentru cinstea făcută oraşului Bucureşti din partea Italiei Foto-Royal Oppelt & Follender Decoraţia oferită de către Italia Oraşului Bucureşti Foto-Royal Oppelt 4 Follender