Adevěrul Literar şi Artistic, ianuarie 1933 (Anul 14, nr. 630-634)

1933-01-01 / nr. 630

2 „ADEVERUL LITERAR ȘI ARTISTIC" Caleidoscop intelectual. Pantomimele în Londra Cu toată moda cinematografului, cu tot progresul artei teatrale și succesul extraordinar al revistelor, pantomima are încă foarte multă căutare la Londra. Pentru moment sunt patru pantomime în centrul Londrei pentru care se scriu piese anume de scriitori apreciați. Cauza succesului acestui gen de reprezentație pare a fi, după părerea lui Julian Wylie, care a montat și dat multe pantomime, (103), în anii trecuți atât la Londra cât și la Manchester și Glasgow, unde ele au fost marele eveniment al sezonului de iarnă, în faptul că au caracter local. Ele sunt jucate de anume actori și fac aluzii la evenimentele zilei, buget și politică, la întâmplări și mici scandaluri, fie din viața londoneză, fie din a altui oraș unde se dau reprezentații. Bineînțeles că intră aci artă și încă foarte multă artă. In aceste aluzii trebuie să se găsească ceva amuzant și cu haz pentru mari și mici, tineri și bătrâni. Ele nu sunt scrise numai pentru copii. Pantomima trebue montată și jucată cu o grijă impecabilă, nu se îngăduie cea mai mică neglijență. Copiii sunt foarte avizi de a vedea jucată o povestire pe care o cunosc, dar și dacă actorii se abat de la tradiția povestirii câtuși de puțin sau fac greșeli în punerea în scenă, directorul primește numaidecât nenumărate scrisori de protestare de la micii englezi. Astfel o fetiță din Manchester scrie lui Julian Wylie după o reprezentație cu o pisică: „Decât vorbea atâta, pisica D-tale trebuia mai bine să omoare cât mai mulți șoareci ca să ne arate că în adevăr a fost o crâncenă bătălie”. Cea mai mare parte din aceste pantomime au o tradiție, s-au transmis din generație in generație și seamănă în această privință cu teatrul nostru de păpuși de odinioară, pornografia în minus. La lyceum Pantomime se joacă într’o sală cu lămpile stinse și scena luminată strălucit, de o singură persoană, o balerină acompaniată la piano de cineva. Anul acesta se dă „Frumoasa adormită din pădure”. Balerina îmbrăcată într-o rochie strălucitoare cu paiilete trebuie să dea iluzia a mii de splendori colorate în jocul luminilor și să țină locul unei trupe întregi de actori buni, în douăzeci și două de tablouri. Directorul teatrului este Melville, un adevărat maestru în povestirea mimată. La teatrul Gate, Peter Godfrey, un regizor foarte la curent cu tehnica scenei moderne, joacă un fel de reviste speciale. O commeră tânără, cam de douăzeci și cinci de ani, explică publicului că, în loc să-și scrie autobiografia, și-o va povesti în episoadele unei reviste. Varietatea, burlescul, fantezia și humorul cel mai strălucit al episoadelor reprezintă viața „Commerei” și toate evenimentele locale în legătură cu ea. Succesul cel mare a fost anul trecut o melodramă burlescă din 1830, a lui Peter Godefrey. Nici pantomima în legătură cu nașterea lui Christ nu lipsește în sărbătorile de iarnă la Londra. Ea se joacă de obiceiu în toate tea-room-urile marilor magazine, întovărășite de amuzantele acrobații ale celor mai buni clowni din circurile Londrei. Interesant e că aceste magazine cu splendida lor expoziție de daruri și jucării precum și toate sălile cu distracții pentru copii, sunt deschise tuturor. Copiii slabi și nemâncați duși de mână de mama în zdrențe, ca și fericiții copilași bogați, defilează pe la toate raioanele și iau parte la toate petrecerile. Cu toată paza unei poliții fără pereche în lume, această generozitate se înseamnă în bilanțul marilor caranvanseraiuri comerciale cu pierderi în sume fabuloase. O piesă contra răsboiului Teza nouei piese de Somerset Maugham jucată la Globe Theatre din Londra e contra războiului sau mai curând contra unei anumite atitudini conformiste în fața războiului și urmările sale tragice. Ironia feroce a titlului „For service rendered” face să se prevadă tonul general. Drama se petrece în zilele noastre într-un orășel de provincie englez. Familia lui Leonard Ardsley reprezentant al ordinei perfecte bazată pe idei sănătoase, e greu încercată prin război. Fiul e orb, una din fete și-a pierdut logodnicul, asta se mărită cu un om de nimic, entuziasmată de haina lui militară, iar cea mai mică se mărită cu un bătrân bogat, preferând bogăția chiar în asemenea condiții sărăciei și mediului din casa părintească. Numai bătrânul Ardsley rămâne neclintit, legat de formule perimate și de doctrine oficiale, de care se făcea atâta abuz în timpul războiului. El nu știe nici măcar să împiedice de la sinucidere pe un marinar tânăr plin de datorii. Acest fel de a-și „salva onoarea” i se pare foarte natural. Fiica sa mai mare, care era îndrăgostită de tânărul sinucis, înebunește. Cu toate acestea nimic nu reușește să clatine echilibrul moral al bătrânului. Piesa e una din cele mai reușite din repertoriul lui Somerset Maugham. Sardou și Shakespeare Sardou și Shakespeare e un titlu — puțin neașteptat — al unui articol de Georges Monty publicat in „Revue de France”, care dă în acelaș număr un fragment inedit dintr’o traducere din Macbeth în versuri alexandrine de Victorien Sardou, o lucrare din cele mai mediocre. Georges Monly încearcă să demonstreze că Sardou n’a pronunțat niciodată, vorbind de Shakespeare, aceste cuvinte istorice: „Nare cel mai mic talent”; autorul „Doamnei Sans-Gene” avea, după el, mult mai multă... indulgență pentru autorul lui „Hamlet”. El distingea trei aspecte în arta dramatică, după cum provoacă râsul, lacrimi sau teamă. Recunoștea de asemenea că nimeni nu duce mai departe teama decât Shakespeare, și din această cauză socotea piesa „Macbeth” o surprinzătoare capo d’operă. Dar în acelaș timp, el pretindea că ’n tot teatrul lui Shakespeare nu există o lacrimă. Julieta nu-1 înduioșează, de asemenea nici Desdemona și nici Ofelia. La toate se reproșează că spun cuvinte adevărate, cuvinte simple. Nici comicul marelui Will nu-1 mișcă... Se vede că Sardou, judecătorul lui Shakespeare, lua în serios acest rol comic. Iar Monly continuă nestingherit: „Fără a gratifia pe Shakespeare cu epitetele de „barbar” și de „sălbatec beat”, — Sardou nu consimțea totuși să-l admire „ca o brută” în felul lui Victor Hugo. El găsea în teatrul lui Shakespeare un amestec de geniu și prost gust. Remanierea lui Mozart Tentativa de a remania pe Mozart e puțin riscată Opera din Berlin a montat, cu concursul lui Lothar Wallerstein și al lui Richard Strauss, o versiune „modernizată” a „Idomeneii” lui Mozart. Wallerstein a revăzut libretul operei căutând să-l facă mai interesant din punct de vedere scenic, iar Richard Strauss a adaptat muzica acestei noi acțiuni teatrale, schimbând-o, bineînțeles, cât mai puțin posibil. . Trebue să recunoaștem că autorul „Elektrei” procedează cu multă grijă fără să-și dezică respectul profund și dragostea, pe care le-a avut întotdeauna pentru geniul muzical al lui Mozart. Totuși te poți întreba dacă remanierea scenică și muzicală a „Idomeneii” era cu adevărat necesară și dacă, cu toate defectele libretului, n’ar fi fost mai nimerit pentru publicul berlinez prezentarea operei autentice a marelui muzician al cărui stil nu are desigur nimic comun cu al lui Richard Strauss. O piesă de Pirandello Compania teatrală a Mariei Abba a reprezentat de curând la Teatro dei Florentini din Neapole o nouă piesă de Luigi Pirandello. Titlul e caracteristic: Trovarsi, care înseamnă „a se regăsi pe sine”. Donata Genzi, celebra comediană, e aceea care se caută în fiecare din rolurile sale ca și în viață și care multă vreme nu reușește să se găsească. La începutul piesei o vedem în vilegiatură, într’o stațiune de mare, unde toată lumea se ocupă de ea și unde tema preferată a discuțiunilor e: dacă femeea sau actrița e aceea care domină în caracterul ei. Aici eroina întâlnește un tânăr, Eli Nielsen, de origine scandinavă, cu care se aventurează în plină mare într’o barcă cu pânze, pe o furtună groaznică. Tânărul Eli îi salvează viața; ea se dă lui dar nu poate să părăsească scena cu toate rugămințile și amenințările amantului. Actul al treilea nl înfățișează pe Eli furios, fiindcă a văzut-o apărând în scenă și jucând rolul unei femei îndrăgostite, cu aceeași pasiune pe care o avusese cu el. El părăsește teatrul la începutul spectacolului și, numai după plecarea lui, Donata a putut să-și recapete ascendența asupra publicului, ascendență pe care era cât pe ce să o piardă. Dându-se cu totul scenei și rolurilor sale, Donata se regăsește definitiv. Construcția aceasta, cu totul pirandeliană, e împodobită cu toate resursele obișnuite autorului care a fost viu aclamat de spectatorii napolitani. D-NII PROFESORI cari sânt pe deplin convinși că lectura extra-școlară a elevilor lor nu este de cel mai bun gust, au astăzi prilejul să le recomande o lucrare vastă, în formă de roman, la baza căreia stă o fantezie științifică, ce nu desminte realitatea. Dacă munca d-lor profesori din toate unghiurile țării, muncă ce a țintit totdeauna să consolideze o cultură serioasă pentru școlari, s’a văzut până acum contrazisă de interesul pe care școlarii îl arătau pentru romanele criminale, de o fantezie dubioasă, astăzi, romanul Aventurile lui Paturel va să meargă mână’n mână cu opera de educație a d-lor profesori, care vor trebui să recomande elevilor acest roman. Intr’adevăr, Aventurile lui Paturel formează romanul unui savant francez în căutarea unei insecte rare. Romanul e clar, luminos, cu multe aluzii la descoperirile științifice și cu incursiuni în locurile depărtate ale pământului. întrucât Aventurile lui Paturel au fost recomandate la vremea apariției lor, de însuși Ministrul Instrucțiunii al Franței, avem convingerea că vor fi de asemenea recomandate de d-nii profesori, întregului tineret al țării. A apărut ediția a IV-a din: jkrii și târgoveți ROMAN de I. ȘT. Ione>mescu 280 pagini — â0 lei Editura „Adeverul” S. A. DARURI DE SARBATORI Ce să citim de Anul Nou -------—noi—------------------, Criza prin care trecem va înăbuși oare frumoasa tradiție a darurilor de sărbători? E adevărat că astăzi nu-și mai poate nimeni îngădui să ofere prietenului drag sau nepotului cuminte un dar prea scump, așa cum se mai putea cu câțiva ani în urmă când sărbătorile bateau la ușă. Dar în ciuda vitregiei vremurilor de azi, omul nu va renunța la gestul nobil al darului, care întărește o prietenie ori aduce bucurii copilului pe care îl iubim. Nu mai putem dărui lucruri scumpe? Vom dărui lucruri ieftine, însă de preț. Și cele mai ieftine și cele mai de preț lucruri, au rămas fără îndoială CĂRȚILE. Darul făcut din cărți, cu grijă alese, pe potriva vârstei, a gustului și preocupărilor celui ce va să le primească, este desigur darul cel mai frumos și mai folositor. Întâi, pentru că o carte, pusă în rafturi, înfrumusețează o încăpere. Apoi, pentru că este acea hrană sufletească, pe care omul și copilul o caută cu aviditate, ca pe o mângâiere, o delectare sau o înaltă instruire. Și în al treilea rând, fiindcă stă la îndemâna ori și cui, a tuturor acelora care au păstrat nobilul obiceiu al darului de sărbători. Pentru sărbătorile din acest an, iată ce cărți vă sfătuește editura ADEVĂRUL să dăruiți prietenilor și copiilor: C. STERE: In preajma revoluției, roman vol. I: Smarada Theodorovna; vol. II: Copilăria și adolescența lui Vania Răutu, vol. III: Lutul... Toate trei volumele în ediția II-a. Marea frescă a vieții Basarabiei... O lume imensă și variată se zbate în paginile frământate ale celor trei volume... Viață intensă, bogată... Suferințele lui Vania Răutu... Siberia... Glasul răzvrătirilor interioare... Umiliri și slăbiciuni... AL. BADAUTA: Priveliști românești. 204 planșe tipărite la Tierdruck, legat în pânză. Nu există un dar mai nimerit de sărbători... Cei ce nu pot lua trenul ca să cutreere țara, și totuși vor s-o cunoască, trebue să aibă în casă cartea alcătuită de d. Rădăuță... Orașul și satul românesc... tipuri de țărani și țărance... marea în răsărit ori apus de soare... muntele cu piscuri și văi... câmpia întinsă și bogată... întregul aspect al pământului și sufletului românesc se deapănă sub ochii celui Ce răsfoește această carte unică... Aspectul ei elegant, legătura solidă și îngrijită, fotografiile executate la Tiefbruck, fac din cartea aceasta o minune estetică, pe lângă o operă culturală... GALA GALACTION: Papucii lui Mahmud, roman. Crima unui om simplu, Sandu Pantofaru, pe vremea războiului din 1877, comisă dintr’un sentiment de naționalism rău înțeles... Creștinul a ucis un turc la o beție și i se pare că a săvârșit un act patriotic. Dar creștinul cade bolnav de friguri și în crizele boalei, sufletul lui se transformă brusc... Remușcări chinuitoare, care fac dintr’un om simplu, simbolul adevăratei creștinități care cere înfrățirea între toți oamenii pământului... ION MINULESCU, 3 și cu Rezedat, roman. Sunt în acest roman patru spovedanii: Spovedania unui candidat la sinucidere; spovedania unui candidat la crimă; spovedania unei candidate la nebunie și spovedania unui candidat la însurătoare... Cei trei candidați aspiră la cucerirea inimii aceleași femei: Rezeda. Față de fiecare din cei trei candidați, Rezeda apare totuși ca o femeie deosebită, în trei ipostaze. Iubirile celor trei bărbați au și ele aspecte variate. D. Minulescu le-a urmărit și pe cele trei femei care trăesc în Rezeda și pe cei trei bărbați — sentimental, tragic și burghez — cu fantezie, humor și inteligență. H. BLAZIAN, Plastica 1931, precedată de un Apertu sur Part reumain moderne, cu 125 de reproduceri. Una din cele mai nimerite cărți pentru un dar de sărbători... Tipărită pe hârtie chromo... Cu 125 reproduceri după operele sculptorilor și pictorilor moderni și contemporani... Este o carte ce se consultă oricând. Un material bogat informativ în legătură cu manifesările plastice ale vremii noastre, încadrat de fotografii reușite, alese cu grijă, care prin ele înșile au o valoare estetică... VICTOR EFTIMIU: Kimonoul Înstelat, roman. Desene de Anestin. Ediția II-a. Primul roman românesc de aventuri polițiste, scris cu fantezie de artist și cu inteligența unui scriitor adevărat... La Paris... O tavernă de chinezi... Chinezii care nu sunt chinezi... Ci niște bandiți primejdioși.” Un inspector de poliție american vine la Paris să-i găsească și să-i aresteze... lDigii și crime, aventuri extraordinare și captivante... Desnodământul. Prinderea bandiților... T. TEODORESCU-BRANIȘTE: Fundătura Cimitirului No. 13, roman. Un roman construit numai din tipuri ale mahalalei românești... Povestirea e când duioasă, când zguduitoare, totdeauna plină de mari frumuseți literare. Funcționarul mediocru... studentul agitator... o țată... fete de mahala.... un sufleur sinistru... un socialist.... un boer scăpătat... un cârciumar... D. Teodorescu-Braniște a îmbinat tablourile veridice ale mahalalei cu scene de fantastic și extraordinar... LUDOVIC DAUȘ: Asfințit de oameni, roman. Romanul e plin de întâmplări tragice, care zguduesc... Dar mai ales este impregnat de o înaltă morală... I. ȘT. IOACHIMESCU: Țărani și târgoveți, roman, ediția II-a. Romanul desrădăcinării și al luptei de clasă. Numai citit acest roman, cu infinite sensuri, poate fi înțeles. DR. YGREC. Medicul nostru, lucrare premiată de Academia Română. O carte de bibliotecă... Consultarea ei este totdeodată necesară... mmmmmammemmammmmmmmmmmmmamammmmmmmmum Un vast material de medicină populară, în sul că lămuririle asupra boalelor sunt date pe înțelesul tutur... Cele 600 de pagini, însoțite de peste 200 ilustri, cuprind în formă de dicționar, probleme de higiena, asistență poială, educație în legătură cu medicina modernă... La acea lucrare au colaborat 16 somități medicale în frunte cu d. pre dr. G. Marinescu... ERICH MARIA REMARQUE: întoarcerea de peront, roman. Cu prima pagină a acestui puternic roman, viP de tranșee ia sfârșit... Soldații se întorc de pe front... Dar ce tragedia uciderii dintre oameni a încetat, o nouă tragedia naștere: oamenii care au luat parte la războiu sunt sfâșie sufletește, pentru totdeauna deprimați și goi. Această tragedie e puternic descrisă de tânăru scriitor german... H. SANIELEVICI: Alte orizonturi și Literatul Și Știință, studii sociale, critice și polemice. Studiile pe care le-a adunat acest mare cugetar în două volume, dovedesc o cultură puternică și vastă, ci și un neîntrecut talent de polemist. Cine vrea să se pună la curent cu marile probieri sociologice, psihologice și literare, care se dezbat astăzi cu ampare, trebue să citească aceste cărți grele de gândire, scrise într’u stil cursiv, clar, căruia pasiunea d-lui Sanielevici îi dă o tăriei un farmec special. GEORG FINK: Mi-e foame, roman. Traducere de Torna. După titlu, s’ar părea că romanul lui Fink este iclusiv povestea vremurilor noastre triste, în care goana dtăpâne a înăbușit toate dorurile înalte ale sufletului omenes. Foamea din romanul lui Finik ese foamea de dragoste, de dreptate, de frumos, de viață! Un proletar sărac, tânăr își scrie viața care sirttizează această eternă și variată foame a omului care nu pate ajunge niciodată să-și potolească darurile și nevoile lui, in pricina societății capitaliste, care i-a impus mizeria și munca până la istovire. V. BLASCO IBANEZ: Călătoria unui romancier i Jurul lumii, traducere de H. Sanielevici. Deși pare un simplu jurnal de călătorie al mariui romancier spaniol de reputație mondială, această carte impactă este mult mai mult. Blasco Ibanez a cutreerat întreg pământul și desrierile sale nu sunt numai peisaje reci, fie africane, fie americane, europene sau asiatice. Pretutindeni, romancierul a căutat să observe omul și moravurile lui, mizeria eternă și încercării de înălțare ale omului. TARASSOFF-RODIONOFF: Ciocolata, roman, trai. de Ana Canarache. E romanul revoluției rusești... întreaga viitoare a marilor evenimente care au zguduit Rusia țaristă se desfășoară înaintea noastră cu o putere de descriere neobișnuită... Dar este mai ales romanul tragic al conștiinței unui revoluționar rus. Toate cărțile editurii „ADEVERUL” se găsesc de vânzare la toate librăriile din țară. Se pot comanda și la „Adevărul” S. A. București, str. Const. Miile 7—9—11. Prețul acestor cărți variază între 20—80 lei. ȘCOLARII care s’au săturat să citească romanele lipsite de gust, în care nu se întâmplă decât crime și iar crime, care de care mai desgustătoare, au acum prilejul să urmărească un mare roman de aventuri extraordinare, scris într’un stil captivant, vesel și instructiv. Acest roman se intitulează AVENTURILE LUI PATUREL, și are de erou pe Domnul PATUREL, marele savant francez de care a auzit toată lumea. Căci PATUREL descoperă atâtea lucruri neștiute de voi în călătoriile sale și mai ales pățește atâtea aventuri pline de senzație și de haz tot odată.Se știe că bătrânul savant PATUREL caută o insectă foarte rară și, în căutarea acestei insecte, el cutreeră întreg pământul de la un capăt la altul, cu vaporul, avionul, călare, pe elefanți, pe foci, și în cele din urmă o rachetă modernă 11 duce in planeta Marte. Nu se întâmplă nicio crimă urâtă și nedreaptă, nu sunt subterane mucegăite și întunecoase, nu există oameni prea haini și criminali. Totul e limpede, frumos și din acest roman veți în- CITIȚI AZI : LECTURA NO. 412 FLOAREA LITERATURILOR STRĂINE NUMĂR SPECIAL DE ANUL NOU HEINRICH MANN GRANDILLA, DIVA FĂRĂ INIMĂ LEi 5, SCRIerea COMpleCTĂ la chioșcuri și lIBrari. Librăria Universală ALCALAY & Co. Calea Victoriei No. 27. — București I. Se primesc abonamente la următoarele ziare Franceze cu prețurile notate în dreptul fiecăruia. Aceste prețuri se înțeleg expediate prin poștă la domiciliu în aceea? zi a sosirea lor. Deasemenea se primesc abonamente nesa^u ori ce Sei de *-Tț**fi sau reviste în ori-ce gen, specia Mate și in orî-ce linii»a. Ziare zilnice Auto . ......................................... una lună Lei 141 Oeuvre................................... „ „ „ 124 L’Action Frangaise.........................» „ „ 150 Journal des Débats „ „141 L’Intransigent............................ . „ „ „ül Le Journal............................................................„ „141 Le Matin ........... „ „ „ 141 Lxcelsior ........... „ „ „ 172 Le Figaro ........... „ „ „ 141 Le Temps ••«•••kan«« „ „ „ 210 Reviste săptămânale Les Annales .......... una luna Lei 100 Antenne • ■•••»■•■§»( „ „ 64 Candide.............................. „ „ 36 La Femme de France ....... „ „ 70 Gringoire , . .................................. „ „ „ 36 Haut Parleur....................... . . . „ „ „ 64 Je suis partout „ „ 44 Dimanche Illustré ... a „ „ „ 36 Miroir des Sports...................... . . „ „ „ 36 Mon Ouvrage.................................................. „ „ 20 Les Nouvelles Litteraires.......................„ „ „ 32 Presse Medicale (bi-săptămânală) . . „ „ „ 96 Pour-Vous . . . .......................................... „ „ 68 Vu....................................... „ „ » 92 L’Illustration .......... „ „ » lou Le Rire............................................ una lună Lei 64 Sciences et Voyages...........................„ „ „ 56 Voila............................................................ „ „ 52 Cris de Paris....................................„ „ „ 40 Cinemonde „ „ 56 Detective ......................................... . „ „ „ 60 Police Magazine....................................„ „ „ 48 Le Sourire...................................................... „ „ 84 La Vie Parisienne......................................... „ „ 128 Ric et Rac............................................ „ „ » 34 Reviste bilunare Conferencia............................................una luna Lei 42 Fantasio............................................................ „ „ 56 Mercure de France ........ „ „100 Modes et Travaux Feminins........................ „ „86 Revues des deux Mondes............................ „ „ 110 L’Art et la Mode......................................... „ », 140 Monde et Voyages....................................» » „ 30 Reviste lunare Vie â la Campagne..............................una lună Lei 53 Jardin des Modes......................................... „ „ 65 Je sais tout.................................................. „ » ț?” Lectures pour tous ..................................... „ „ Nouvelle Revue Frangaise............................ „ „ La Science et la Vie..................................... „ „ ’0 Vogue............................................................ „ » „5 Maison pour tous......................................... „ » ^