Adevěrul, octombrie 1892 (Anul 6, nr. 1310-1338)

1892-10-14 / nr. 1323

II vezi colo? L’a pus într’un pat mare ca să fie In voie ; el pare aşa de mic, aşa de slab în patul cela mare! Zilele ’s lungi pentru el, a cerut să ’i aducă soldaţii lui, un tun frumos şi cărţile cu gravuri. Ar vrea să se joace cu ele ca mai nainte... Cum se face că nu mai are gust ?... Totul îl plictiseşte şi îl oboseşte; suferă. Respiră cu atâta greutate! Ochii i se întristează, chiar zîmbetul lui pricinueşte mâhnire... Doctorul a venit, el clatină din cap. Totul e perdut; bébe e foarte grea bolnav, o să moară! O să moară!... ştia, şi inima mi se zdrobeşte ’n piept... O ! iubitul copilaș, nu o voia mai auzi zicându-mi unchiul Milo... Bébé închise ochii, îndată iar îi redeschise. M’a recunoscut. — Unchiule Milo, un castel! îngână el. Oh ! fericită vedenie a ceasurilor duse , râsete frumoase, soare ce inunda odaia !... Acum e noapte și bébé o să moară; dar cu toate astea trebue să ştii să ’i răspunzi zîmbind... M’aplec spre el şi încep castelul. Cum îmî tremură cărţile ’n mână, şi cum îmi tremură şi vocea când îi zic: „uite-te, ce frumos e!“ c’un ton pe care — aşi vrea să ’l fac să fie vesel. Mâna-i arzătoare de friguri atingea pe a mea, iar privirile-i sunt distrase. Cu toate astea el a putut să dea o slabă lovitură, şi gingaşul edificiu s’a dărâmat... Vai! s’au dus strigătele de fericire. Maşinalmente vocea lui repetă : — Unchiule Milo, un castel... unchiule Milo ! Şi pun iar cărţile una peste alta, construesc turnuri gigantice... nebun de durere, dar tot zâmbind... Iacă turnul isprăvit. — Suflă! suflă iute peste castelul frumos... li apuc mânuța; e rece, rece de tot... Bébé a murit!... Și iată pentru ce nu voiu mai face nici o dată castele de cărți. HI O. J. Diferite ştiri Din Tulcea ni se denunţă că protoereul acestui judeţ, Gh. Răşcanu, săvârşeşte nişte fapte care numai unui preot nu i se cade a le săvârşi. Denunţarea ce ni s’a trimes cuprinde patru pagini, pline de tot felul de jefueli esercitate asupra preoţilor din diferite comune. Aşa, ni se spune că prin orice comune se duce, protoereul pretinde bieţilor preoţi să-i dea miei, gâşte, curcani, găini şi chiar bani. Cei cari n’au să-i dea nimic din toate acestea, le pretinde lână, lemne sau obiecte de casă, cum de pildă covoare, pânzeturi şi altele. Preoţii cari nu vroesc să-i dea, sunt persecutaţi în chipul cel mai neomenos de către această cinstită faţă preoţească. Pe lângă aceasta protoereul Răşcanu refuză şi serviciul religios la hramuri, sfinţiri de biserici şi altele, dacă nu i se dă de către locuitori sumele colosal de mari pe care le cere dânsul. Afară de asta, protoereul face un trafic dintre cele mai ruşinoase cu Sfântul Mir pe care îl vinde preoţilor pe sume fabuloase. Atragem atenţiunea autorităţilor bisericeşti asupra acestui protoereu şi le rugăm a lua măsuri spre a scăpa pe nenorociţii preoţi de un asemenea nedemn slujitor bisericesc.* 1‘~ Mai multe ziare au vorbit de un incident petrecut la Teatrul Jigniţa în una din serile trecute, când antreprenorul bufetului strigând unui chelner: Stai pe loc ! o parte din public a înţeles: foc! şi s’a născut o mică îmbulzeala, care s'a potolit repede. Am vizitat acest teatru şi am constatat, că sala de spectacole are vr’o şapte eşiri, aşa că primejdie nu poate fi. Trupa care joacă acolo în faţa unei săli totd’auna pline e alcătuită din elemente bune, unele chiar excelente, ca D-ra Kalich, care cântă cu multă gingăşie. * In numărul nostru de la 11 curent am fost induşi în eroare publicând o informaţie în care spuneam că un D. Tănase Vasilescu ’şi-ar fi însuşit un loc al primăriei de la spatele bisericei Precupeţii Vechi. Lucrul stă astfel: In 1891 D. Tănase Vasilescu a răscumpărat un loc viran, pe care părinţii D-sale îl stăpînea de mai mulţi ani, loc care face parte din corpul moşiei Golentina, şi pe ale căreia embaticuri D. Alex. Sc. Ghica e singur administrator, fără control. Acest loc e răscumpărat cu act în regulă, legalizat de tribunal, secţia notariatului, No. 6888 din 5 octombrie. Am ţinut să facem această rectificare şi regretăm că acel care ne-a dat informaţia a căutat să abuzeze de buna noastră credinţă. * Anul acesta la şcoala centrală de fete din Bucureşti, au fost vacante 18 burse pentru care s-a presentat 157 de concurente dintre care 106 au fost respinse de la înscris, iar din 51 admise au reuşit 18. întâia a reuşit D-ra Martinescu Maria de la şcoala Rosetti No. 12 din str. Clemenţei, a cărei directoare e D-na Felicia Petrescu.* File rupte din Album Femeile întrebuinţează cea mai mare a lordibăcie pentru a ne pune o legătură pe ochi, şi în urmă ne mustră că şchiopătăm. Paul Bourget. Modestia este un obiect care va fi totdeauna la modă. Commerson. Artistul este o privighetoare care are pururea destul sânge rece pentru a vedea cari sunt acel cari îl ascultă sub copacul său. ft Pl. Oerfaut. Femeea frumoasă e ca briciul cel mal tăios, cu care trebue să fii foarte abil, pentru a te putea servi. O tinică din Carpați. * Orîce adevăr vine de sus. Berryer.* * * Un ultim cuvânt Intre două prietene. — Mă plictisește nenorocita aia de Măndica!... Totul la densa e fals... dinții, perul... Nu are nimic natural... — Ba da!... copii! ft Ura! Ura! de trei ori!! CEREŢI HARTE DE ŢIGARA CREANGA din renumitele fabrici franceze ABADIE-PAIIÎS Cea mai superioară, mai pură şi mai prielnică sănătăţei dintre toate celelalte hârtii de ţigară aflate în comerţ• Furnisori al casei Regale şi al Onor. Regii al Monop. Tutunurilor. A eşit cea dintâiu la concursul de Miglenă din Paris şi din Bucureşti. Pentru cerere de probe şi comenzi la D-na Olga O. Creangă. Depozitul central (pentru România şi statele Balcanice) în Pasagiul Băncei Naţionale Bucureşti. Adresa telegrafică: Croamgă-Bucunaşti. Ultime Informaţii Primim o gravă denunţare în contra sub-prefectului din Mizil, D. Minea Ioan Popescu. In ziua de 17 Septembrie trece muzica militară prin strada principală a oraşului şi ca de obicei, un mare număr de copii aleargă după muzică. In aproprierea şcoalei, în chiar centrul oraşului, nepotul subprefectului, D. Iancu Ghiţă Borcescu, trece în o trăsură în goana cailor. D. Căpitan Gaeta nu vrea să-i oprească, dar el trece înainte înjurând şi caii lovind pe un băiat, anume Mitică Mihăilescu, l-a trântit jos şi trăsura a trecut peste corpul băiatului strivindu-i capul. Băiatul a murit imediat. D. Mihăilescu tatăl victimei, a reclamat în două rânduri parchetului din Buzău și abia după câteva zile după această crimă, parchetul a delegat pe subprefectul de Mizil ca să facă anchetă. Bineînțeles, subprefectul a făcut o anchetă falsă scuzând pe nepotul său, deşi D. căpitan Găetanu şi locotenentul Dimitrescu au desemnat, în interogatorul ce li s’a luat, pe Iancu Borcescu, ca singurul vinovat în această crimă. Până astăzi nepotul subprefectului se plimbă liber şi nici nu este măcar dat judecăţei, cu toate reclamaţiunile părintelui victimei. Administraţie catargistă, cinste conservatoare. Aflăm că budgetul ministerului de resboiu va fi sporit cu un milion de lei. Se va cere şi un credit de 20 milioane pentru complectarea (?) fortificaţiilor şi a armamentului. Cum rămâne atunci cu angajamentele solemne ale conservatorilor, că nu vor mai cere bani pentru fortificaţii ? D. inspector sanitar Dr. Gavrilescu a fost trimis în inspecţie la Târgu-Jiu. D-sa este însărcinat să facă o anchetă în privinţa reclamaţiunei picante făcute în contra medicului primar. Sâmbătă noaptea un acar din gara Ploeşti a fost călcat de o maşină, care manevra pe linie şi mutilat în mod oribil. MERCURI 14 OCTOMBRE 18923 Cadavrul victimei a stat 24 de ore între sine, până a venit procurorul să facă cercetare. Duminecă noaptea un om a fost tăiat în două de un tren în gara Crivina. Ni se mai relatează şi un al treilea accident, ale cărui amănunte nu le cunoaştem. Şi toate astea în mai puţin de o septămânä. Se vorbeşte prin unele cercuri guvernamentale de un conflict grav ce s’a ivit în consiliul de miniştri de ieri între D-nul L. Catargiu şi P. Carp. D. L. Catargiu ţine cu tot preţul a numi pe o rudă apropiată a D-sale în funcţia de inspector administrativ ; acest protegtat n’are nici un alt titlu pentru obţinerea acestei funcţiuni, afară de faptul că e ruda primului-ministru. D. Carp se împotriveşte acestei numiri şi ameninţă cu ieşirea sa din cabinet. In consiliul de miniştri ce se va ţine mâine se va regula la un fel acest conflict. D-nii Alecu şi Constantin Ghirgiu au fost numiţi pe ziua de 15 octombrie subprefecţi, Gelentaiu în judeţul Ialomiţa şi al doilea în Ilfov. bibliogrfii D. D. Petrescu, institutorul cl. a IV-a şi Directorul şcoalei primare de boeţiNo. 4 din capitală, a scos un manual specia de Geografia judeţului Muscel. Acelaşi autor a scos şi un manual de învăţământ religios, pentru întreg cursul primar şi rural, lucrat conform programei analitice. A apărut în editura librăriei Al. Codreanu, Focşani. Noua lege şi regulamentul servitorilor, preţul 60 bani examplarul. Societatea Presei Domnii membrii ai Societăţeî Presei sunt convocaţi în adunare generală extraordinară pe ziua de 19 curent, orele opt seara, în localul societăţeî, strada Academiei, No. 2, casa Steiner. ORDINEA ZILEI 1. Comunicări. 2. Socotelile serbăreî de la Raşca. 3. Admiterea de nouî societrrî. 9 Octombre 1892. Comitelui. Convocare TEATRE-CONCERTE Teatrul Naţional. — Diseară se va juca Deputatul tati şi Lucrătorii. Teatrul Băilor Eforiei. — Diseară i va juca The english royal burlesque Company. TEATRUL ITAICAN.La 15 Noembre vor începe representaţiunile Companiei Lirice de sub direcţia D-lui G. Ştefănescu, cu opereta Naţională Olteanca. Teatrul Jigniţa. — Diseară se va juca Dora sau Milionarul cerşetor în beneficiul D-lui Goldenberg. Concert Rubinstein. —Excelenta orchestră de sub direcţia D-lui Rubinstein cântă în fiecare seară la Cafeneua Naţională. Fost-aî erî la Eforie ? De ai fost bine să-ți fie, Nu-i așa că-aî petrecut ? — Of! de rîs n’am maî putut. Mult au haz Englezii, zeii ! Că am fost nu-m pare reu ! Ba voiu face ce-oî putea, Chiar me voiu împrumuta, Ca să merg cu cât mai des — Dară cum ’î-aî înțeles? Căci vorbesc tot englezește ? — De-asta nu te îngrijeşte, Căci librete în româneşte Tu la casă vei găsi, Ia-le, nu te vei căi. — De- aşa mă duc şi eu, — Du-te Marţi, drăguţul meu Marţi e mai frumos ca Luni, Du-te, vei vedea minuni Aminteşte-ţî ce ţi-am zis, Te vei crede în paradis. SU «gii cinci chei, înşirate pe €» un inel. Păgubaşul să se adreseze la administraţia ziarului nostru.________ Restaurant. Paraschlwesen (Fost Raşca) Am onoare a aduce la cunoştinţa onor. public că de la 1 Octombrie se va transmite restaurantul din grădină în salonul cel mare din faţa stradei, unde onorabilul public va putea găsi diferite mâncări franceze, germane şi române (naţionale). De asemenea diferite vinuri streine şi indigene. Pe lângă toate acestea musica națională condusă de cunoscutul violonist G. A. Dinicu, va directa onor public cu ariile cele mai alese. Cu stimă I. PARASCHIVESCU. Vasile Negrut PROFESOR Primeşte elevi în gazdă în condiţiuni avantagioase. Masă, casă, spălat, repetitoriu, privighere părintească. 50 lei lunar la elevii de la 11—15 ani. 60 lei lunar de la 15 ani înainte la ei, strada Hotinului Ho. 7, Iaşi. INSTITUTUL DE DOMNIŞOARE „ARCADIUS“ Bucureşti.—88 calea Moşilor 188 Internat, semi-internat, externat, grădină de opil şi şcoală profesională. Se primeşte Institutoare şi studente în pensiune cu luna. înscrierile se fac în toate zilele de la orele 9—5 p. m. la cancelaria Institutului. O Doamnă doreşte a da lecţiune de Piano în familii. A se adresa la Institut. In şcoala Profesională se primesc comande cu preţuri moderate, fiii fîllftr instruit. Solvent al celor 5 LII IlUvi clase comerciale din Capitală şi cu o practică în comerţ, caută o ocupaţiune Stabilă în Capitală, într’un oraş din provincie sau la ţară. Detaliurî la administraţiunea ziarului Adevărul, Bucureşti. QK A Hi A Vai se caută cu ipote- Vll|VOV iul Că rangul al doilea în case după credit. Adresa calea Dorobanţilor No. 6. Ad. Em. Rosenthal Dentist american Orele de cons. 9—12 şi de la 2—5. ______ Casa Olbrich Profesor Doctor I. HADIAD) —8. Strada Italiană 8— Reîntors din străinătate, dă consultaţiun pentru maladii interne de la 4—6 p. m AlIraalCOlIOTMILLE S’a strămutat de la 1 Ianuarie 1892 în Str. Karageorgevicî No. 4,plângă Strada Doamnei, Pasagiul Băncei Naţionale şi Poşta Centrală). CU un profesor frances şi unul 110 LăMItul pentru limba română în clasele primare (preferabil normalist). A se adresa la redacţie. (la Îlipitîrsili dela Sf- Dumitru viitor l/v ilii/llll 1(Hj casele din strada Poetului No. 1, vis-a-vis de piaţa Bibescu- Vodă, având 12 camere precum şi grajd şi şopron. Doritorii a se adresa în strada Poetului No. 1 bis. AVIS La 1 Octombre a. c. se pune în vînzare oate mărfurile magazinului D-luî Mihalache Rădulescu din strada Lipscani No. 20, cumpate de subsemnatul pe un preţ foarte scăzut. Acest magazin va purta de acum înainte firma la marele Bazar de Manchester va fi întotdeauna asortat cu toate noutăţile pentru seson Reputaţia acestui magasin fiind incontestabilă în privinţa calităţei mărfurilor, sper că o clientelă se va grăbi de a profita de această iraziune favorabilă. Expoziţiunea de mărfuri, precum: Leinariuri de rochi, mătăsuri, etc. etc., se poate vedea în zilele de Duminică, Luni şi Marţi, înante de 1 Octombre. _____________Cu toată stima, S. COHEN. I lenna menajera confecţiunea le lingerie, cunoscând limbele: germană, polonă, rusă şi română, voeşte a se plasa ntr’o familie onorabilă, în orice localitate. A se adresa în persoană sau prin scrisori franco la domiciliul său strada Profet No. 2 Iași. ______________Efrosina Simionssou rftţ Jajt care a terminat IV clase gim- Un CI ii naziale caută un loc într’o ’armacie. Adresa Zamfir Pelinescu contina Valea Merilor prin gara Potcoava. BOALELE SECRETE NEPUTINŢA BARBATEASCA vindecă după cele mai noul metode radicalară durere şi împedicare, după experienţă d 18 ani. Specialist în boale lumeşti Ho. I, Strada Emigratii No. Intrarea numai prin Strada Sfinţii Voevozi Consultaţii de la 8 dim. până la 8 seara Loc separat de aşteptare pentru fiecare. Doctor şi profesor Severeanu 8, Strada Batişte Consultaţii de la orele 4—6 p. m. Hotel Metropole BUCURESCI vis-a-vis de Palatul regal Cea mai frumoasă posiţie a Capitalei De la 1 Aprilie anul curent a trecut sub o nouă administraţie, care l-a aranjat cu totul din nou. Camere confortabile, mobilier elegant, cuărăţenie perfectă, serviciul prompt. Se găseşte camere de la 2 fr. pe zi n sus. __________________Antisprenor COFETĂRIA G. THEODORESCU 16, Strada Sfinţilor şi Pescăria veche, 1 Fabricaţiune de bomboane. Zilnic se lucrează bomboane pentru nunţi, logodne şi botezuri şi se vinde cu 3 lei kilo. Se garanteaza calitatea lor cu cea mai fună. Pentru vînzarea en gros se face un ■abat. D* THOR sobele pentru incalzit şi pentru Ducatane Arzători permanenţi Sitemul cel mai perfecţionat patentat JUNKER Ac RUHsunt recunoscute ca cele maî solide, elegante, practice, economice şi higienice din toate celelalte existente, şi ofer o sumă de avantaje, din cari cităm numai : 1) focul _se întreţine permanent în tot timpul iernei, facându-se o singură dată foc şi reumplându-se reservorul a singurii dată pe zi. 2) căldura iese de la basa sobei, încălzind duşumeaua, şi uscând chiar locuinţe umede, un lucru, ce nu se poate obţine prin nici un alt sistem de sobe. A se cere descrierea acestor sobe, ce se găsesc de vînzare în Bucureşti la D-nii S. Rosentauer str. Popa-Soare’No. 1 Brăila Craiova Focşani Bârlad Tecuciu Călăraşi Constanţa tulcea Iar pentru orîce alte informaţiuni J. Neumann Petrache Andreescu A. D. Vogel Adolph Broder Ioan Săvescu Dimitrie Iliescu Deinrich Birnfeld Fraţii D. Cialkcoff, precum şi pentru exclusivitatea vînzărel în cele-l’alte oraşe ale României a se adresa deposituluî general al D-lor: LOEWENTHAL, FRERES, Galați. (Ma,tă STOLLWERCK Cea mal mare jfabrică dinflume] \ tSSi PS Cs» Or, „ *» - » d® mar'a garantată ceAl mai fină, gustoasă și hîgienică. ■» găseșteja de vînzare, la principalele magazinurî de coloniale și delicatese. Representanții generali D-niî Löwenthal Frores Galați.