Adevěrul, noiembrie 1903 (Anul 16, nr. 5122-5151)

1903-11-11 / nr. 5132

II* Guvernul și veteranii o] împiedecarea întrunire din Brăila Brăila, 9 Noembrie. — Societatea l veteranilor din localitate a convocat o mare întrunire publică, astăzi, în ci sala Kapris. La această întrunire se știa că vor veni foarte mulți veterani nu numai din Brăila ci și din n jnd et .c. Poliția conform instrucțiunilor ce le are de la guvernul d-lui Sturdza , a căutat pe toate căile să împiedice această întrunire. După ce a procedat cu tot felul de tertipuri, văzînd că nu reușește, a întrebuințat forța. S’au postat ca sergenți pe la toate barierele spre a împiedica pe vetelrănii din județ de a intra în oraș. "Veteranii revoltați de aceste samavolnicii au trimis telegrafic un protest către rege. Coresp. Explozia d lin bulevardul Carol Aseară în casele din Bulevardul Cairol No. 5, unde au fost instalate din 1 rourile ministerului de război și, s’a în tîmplat o explozie de gaz, care a stîrnit o mare panică printre chiriașii acestui imobil. Acum cîteva zile una din aceste camere cînd a fost încuiată, din imprudență s’a lăsat deschis becul gazului de iluminat. Gazul s’a degajat și s’a difuzat fee aer pînă ce a umplut camera. ^Aseară un servitor voind să intre în acea cameră cu o lampă aprinsă, nu deschise bine ușa, că o detunătură co- iloială, îl izbi îndărăt pe scări, și o flacăre mare năvăli pe ușă. In acelaș timp, trecătorii de pe bul Carol văzură cu spaimă două limbi mari de flăcări eșind pe două ferestre, iar geamurile cu tot, cu cercevele, proectate cu forță în stradă. Lumea crezînd că o vreun incendiu în lăuntru se alarmă și începu să strige : foc! foc! . . Sergentul de stradă anunța imediat poliția și atunci veniră imediat la fața locului d. prefect Saita, d. inspector Cantuniari, d. Condopol, dimpreună cu pompierii de la postul Contral cu mașina, vreo patru-cinci sacale și scara. Toată lumea de pe bulevard și de pe calea Victoriei, la alarma sinistră a goarnei de incendiu, alerga la fața locului . ... . u Sergenții opreau înaintarea publicului, și se pregăteau toate operațiunile de stingere și salvare. Lumea era spăimîntată însă că nu se vedea o flacăre cît de mică și în acelaș timp era mirată, că pompierii nu fac nici un demers, ci stai și așteaptă. •§ Ce era? De abia pe urmă s’a văzut de unde venea întîrzierea. In adevăr, se trimisese după un om al companiei de gaz ca să vie cu toate instrumentele și cu o cheie ca să închidă gazometrul. Publicul văzînd pe acest personaj care d’abia venea cu lada cu instrumente în spinare, prinse a rîde. După ce gazometrul a fost închij omul căzut pe scară a fost ridicat, fără să i se fi întîmplat nimic grav, și cu aceasta incendiul s’a terminat. S’ar fi putut termina și mai curind, dacă ar fi avut cineva o cheie ca să închidă gazometrul mai curind. „ Cercetaș Procesul de la Kișînău Dezbateri secrete.— Avocații După cum se știe dezbaterile în procesul masacrelor de la Kișinăui sunt secrete. Ca apărători și reprezentanți ai evreilor măcelăriți și păgubiți figurează avocații Bomzo, Glinsberg, Goldstein, Grusenberg Hillersohn, Karabcevsky, Sarudny și Socholow din Petersburg, •Kuernich, Kusch și Rattner din Kiev m și Lcdnitzky din Moscova. Apărători ai V , celor dați judecatei sunt Pogorșef și Srnakow din Moscova și Peremersov din Petersburg. . Delegat al ministerului de justiție este Chradro Wassilovsky. Președinte e Davidof. Deși dezbaterile vor urma cu ușile închise, totuși se speră că se va admite prezența în sală a cîte trei membri din familiile fiecărui reclamant. Președintele a cerut în această privință avizul ministrului de justiție. Alte detalii Acuzații cari fac parte din societatea sus pusă și sînt oameni culți au fost scoși la instrucție de sub acuzare și transformați în martori. Cei păgubiți au depus la instrucție, dar aceste plîngeri nici n’au fost luate în cercetare. Curtea din Odesa, la care au apelat, a trecut peste aceste apeluri. Acum e vorba ca să se depun la Senat un recurs, dar nu se speră nici de aci vre-un rezultat. Ziarul lui Krușevan „Smanjia“ a cărui apariție a fost interzisă cîteva luni, a început din nou să apară și chiar în primu’i număr îndeamnă la excese și caută a dispune tribunalul în favoarea acuzaților. Krușevan se plînge că bieții în acuzați au rămas în cea mai mare parte fără apărători, deoarece avocații mai de seamă au refuzat să le ia procesele. El roagă tribunalul să achite pe inculpați și să lase ca păcatele lor să fie pedepsite de D-zeu, singurul căruia este dat să facă deosebire între vinovați și inocenți. In ultimele zile au mai sosit din Odesa avocații Liedwitzky, Margulies, Pergament și Zwiling, cari au luat apărarea evreilor. Actul de acuzare constată influența funestă a ziarului„Bessarabetz“ din Kisnău, în care Krușevan a dus cinci ani o înverșunată campanie antisemită, asmuțind populația creștină să ucidă pe Furt.—Eri noapte s’a comis un furt de tutunuri și bani în numerar, la d. Zimniceanu din strada Sfinților Pagubele sunt în total de vre-o 500 de lei. Hoții aveau chei potrivite. Accident.—Eri pe la ora 10 și jum. dimineața, un d. locotenent de infanterie Octavian Stroescu, trecea cu cabrioleta sa pe calea Victoriei. In dreptul străzei Regale unde tramvaiul tae calea Victoriei, calul speriindu-se, s’a ridicat în două picioare, și pe urmă a pornit de fugă, drept înainte, fără a mai putea fi reținut. Toate sforțările erau zadarnice și orice ajutor era inutil. In dreptul palatului ziarului „L’Independance Roumaine“ gabrioleta a fost ăsturnată, nefericitul ofițer căzu jos, ovindu-se grav, iar calul fu din neferiire oprit în loc de niște trecători. Bălitul a fost pansat la farmacia Brus. Zvon de sinucidere.—Aseară o misime de lume se adunase în dreptul urciumei „La Cocoș“ din stc. Belvelore. Cei care nu puteau străbate să vadă ce este credeau că s’a întîmplat vre-o sinucidere. Peste puțină vreme curioșii au putut vedea suindu-se într’o birjă o pereche ericită, mirele și mireasa. Lumea s’a împrăștiat mulțumită că a putut asista la această... dulce sinucidere. Ediția de seară Ultime informațiuni Azî s’a și întrunit la ministerul de interne d-nn prefecți: Slăvescu, de la Olt; Vrăbiescu, de la Dolj ; Crăsnaru, de la Vîlcea; Tătăranu, de la R.Sărat și Sarca, de la Buzău și au dat oarecare explicațiuni referitoare la județele d-lor și necesare pentru alcătuirea proectului de reorganizare a comunelor rurale. D. ministru de finanțe a trimes o circulară prefecturilor din țară, prin care le pune în vedere să ia măsuri ca primarii din comunele rurale să adune pe locuitori și să le facă cunoscut ordinul ministerului de finanțe, relativ la monedele străine cari se întrebuințează azi de țărance drept salbe. Budgetul ministerului de instrucție pe anul viitor a fost sporit cu aproape jumătate milion leî. In aveastă cifră intră gradația preoților. Această gradație este prima care li se acordă, pentru că la anul se împlinesc 10 ani de la aplicarea legei clerului și gradațiile preoților se acordă din 10 în 10 ani. Ministerul de instrucție a alcătuit orariile pentru școlile primare urbane și rurale din întreaga țară. Sîmbătă 15 cor. se vor prezenta la ministerul de instrucție un număr de 15 normaliști chemați spre a-și alege locuri în învățămintul rural. După știrile primite la serviciul sanitar superior, epizootia de pneumoenterită există în prezent într’o singură comună din jud. Argeș. In noaptea de 7 spre 8 c., la orele 12, mașina trenului ce mergea spre R.Vîlcea a tăiat și omorît pe guardul vamal Nicolae Marinescu, din gara Ciincnî. In comuna Brezoiu din jud. Vîlcea, s’a găsit cadavrul unei persoane necunoscute cu o rană de împușcătură în dreptul inimei și cu alta în frunte. In hainele cu care era îmbrăcat acel cadavru, s’a găsit un bilet de tren clasa II-a, Craiova-Cîineni. S’a comunicat cazul tuturor prefecturilor din țară. Se crede că necunoscutul s’a sinucis. In cursul lunii Octombrie au intrat în portul Constanța 11 bastimente naționale de o capacitate de 8826 tone, avind toate un personal de 681 marinari și 745 călători și venind 10 din Bosfor și 1 pe Ocean; și auteșit din port 10 bastionente, avînd o capacitate de 7983 tone, cu un personal de 615 marinari și 2042 călători, îndreptîndu-se 9 spre Bosfor și 1 către malurile dunărene. Bastimente străine au intrat în port 60, de o capacitate de 83.995 tone, avînd un personal de 1954 marinari și 357 călători, și atteșit : 67, de o capacitate de 80.568 tone, avînd un personal de 1935 marinari și 382 călători. Bastimentele străine au sosit din Bosfor, malurile dunărene, Marea Neagră, Adriatica, Mediterana și Ocean și s’au îndreptat în aceleași direcțiuni. Consiliul comunal al Capitalei va fi convocat pentru Vineri 14, c., la orele 5 d. a. Lefurile funcționarilor statului, pe luna Noembrie, vor fi achitate Sîmbătă 15 c. _____ D. dr. Tălășescu, unul din delegații guvernului nostru la conferința sanitară internațională ce s’a ținut la Paris, s’a înapoiat în Capitală. D-sa a comunicat direcției serviciului sanitar că membrii acelei conferințe au decis să se suprime măsurile de carantină ce se iau față cu vapoarele ce vin din locurile contaminate de ciumă și holeră. D. Spiru Haret, ministrul cultelor și instrucției publice, s’a întors azi dimineață în Capitală, venind din străinătate, unde fusese în concediu. Plata pensiilor civile pe luna aceasta se va face cu începere de la 15 ale lunei. Pe lînga direcția statisticei generale a finanțelor se va înființa o bibliotecă de toate lucrările statistice ce se vor face și primi atît din țară cît și din străinătate. Ministerul de instrucție a trimis revizorilor școlari o circulară prin care î invită să pună în vedere institutorilor și învățătorilor să caute ca înainte de a intra în clasă să știe textul de predare a lecțiunilor anume întocmit de minister, lucru care pînă acum se cerea numai suplinitorilor. Consiliul general al învățămîntului secundar se va întruni la 1 Martie. Consiliul permanent al instrucției a terminat discuția asupra regulamentului școlilor normale de învățători și învățătoare. D. C. Bratianu, consilier comunal ; Al. Davidescu, directorul lucrărilor tehnice și B. Giuliani, șeful serviciului apelor, de la primăria Capitalei, au făcut azi recepția lucrărilor de adîncire a Dîmboviței, făcute de antreprenorul Ditmer, la Grozăvești. Lucrările au costat aproximativ 1.600.000 lei. _____ Comitetul asociației pentru naintarea și răspîndirea științelor face cunoscut că, începînd de azi 10 Noembrie cor. taxa de intrare la expozițiunea acestei societăți va fi în toate zilele de 50 bani. D. N. Bengeanu a fost numit guard cl. III-a în serviciul exterior al vămilor, în locul d-lui I. Flintescu, neprezentat la post. D-nii I. Negoițâ și D. Costandache au fost numiți impiegați cl. II-a în serviciul exterior al finanțelor în locul d-lor N. Constantinescu depărtat di serificiu i Cameniță, trecut în alt post. In luna Ianuarie se vor ține licitații pentru darea în exploatare a următoarelor păduri: Buhalnița, seria Bistra din jud. Neamțu, de 1342 hectare, 7300 m. p. pentru 15 ani, estimația fiind făcută pentru 361 lei 60 bani hectarul. Data licitației tra fi la 15 ianuarie, la București, Soveja, seria Lipșa, din Putna, de 2345 hectare, 6800 m. p., pentru 20 ani, estimația pe 300 lei hectarul. Data licitației" :* 15 Ianuarie, la București, Taslăul, seria I Frumoasa-Șoimul din Neamț, pentru 64.620 arbori rășinoși și fagi, pe 5 ani. Estimația e de 6 lei 30 bani pentru un arbor rășinos și 35 bani pentru un fag. Licitația la 12 Ianuarie, la Bacău. Mera-Schitu, din Putna, de 647 hectare 5200 m. p. în majoritate lemn de stejar. Licitația, la 15 Ianuarie, în București. Comercianții de băuturi spirtoase din Capitală se întrunesc azi la d. Lăzărescu, în bulevardul Elisabeta, spre a redacta un memoriu pe care îl vor trimite tuturor colegilor lor din țară. In acel memoriu se vor arăta chestiunile cari vor fi tratate în congresul cîrciunarilor ce se va ține în Capitală. D. dr. Repezeanu, a fost numit medic pentru combaterea epidemiilor, în județul Ilfov. D. Scarlat Stăncescu, directorul prefecturei de Vlașca, a fost autorizat să gireze afacerile prefecturei, pe timpul cit va lipsi d. prefect Ghica, aflat în concediu. Azi s’a deschis școala de agenți sanitari, în localul institutului bacteriologic din Capitală. Da director al serviciului sanitar a ținut o cuvîntare arătînd importanța școalei și rolul agenților sanitari, în combaterea epidemiilor din țară. D. N. Nițulescu, profesor la facultatea de teologie din București a obținut un concediu de 15 zile. Pentru luna Noembrie sunt convocate în adunarea generală toate secțiunile Ligii Culturale, conf. art. 20 din statute. In aceste adunări membrii Ligei vor fi puși în cunoștință despre mersul de peste an al secțiunei și vor discuta diferite chestiuni privitoare la organizarea și idealul Ligei. ido vor ținea conferințe și discursuri ocasionale, după importanța situației. E vorba ca după aceste adunări parțiale, să aibă loc în București o mare întrunire, la care vor fi reprezentate toate secțiunile. D. Ion Căciulescu a fost numit conductor în serviciul de poduri și șosele. D. G. Radovici a fost numit conductor în serviciul județean, în locul d-lui Lebedef, demisionat. D. Slătineanu, actualul șef de gară cl. III-a a fost înaintat șef de gară cl. II-a. D. V. Focșeneanu, impiegat definitiv cl. III-a, a fost înaintat impiegat cl. II-a. D. Al. Bolintineanu, impiegat cl. IV-a,a fost înaintat impiegat cl. III-a. Anularea opoziției lui Parizianu Azi s’a înfățișat înaintea Curtei de apel, secția I, opoziția făcută de Parizianu. Din partea ministerului de finanțe a asistat d. G. Panu. Parizianu, bineînțeles, iarăși nu s’a prezentat. Constatându-se că procedura a fost îndeplinită la ultimul domicil al inculpatului, opozițiunea a fost anulată de Curte. De la comunicarea acestei decizii Pariziana nu mai are decît 5—6 zile pentru a declara recurs în Casație, care însă trebue depus, în persoană, de către inculpat. De altfel Casația ar avea de judecat numai dacă e vre un viciu de formă, fără a intra în fond. Cum însă Parizianu de sigur că nu va apare spre a înmîna personal recursul său, în Casație, anularea opozițiunei sale, pronunțată azi de secția I a Curtei de apel, pare a fi, deocamdată, ultima înfățișare a afacerei Parizianu înaintea justiției. Inaugurarea statuei lui Radu Stanian — De la corespondentul nostru — Publicul El s’a inaugurat la Ploești statuia ridicată pe bulevardul Independenței în amintirea lui Radu Stanian, fostul primar al Ploeștiului, talentatul orator și fost deputat în mai multe legislaturi sub guvernul liberal. La orele 9 dimineața, publicul ocupase tribuna ridicată în partea dreaptă a statuei, pe trotuare și chiar pe bulevard circulația era aproape imposibilă. La orele 9 și 10 a sosit sub comanda ajutorului de comandant al sergenților, o companie de sergenți, care avea misiunea a face circulația posibilă. Sosirea miniștrilor Restabilindu-se circulația, o mulțime de echipage cu notabilii liberali prahoveni,se îndreaptă spre gară, unde aveau să primească po d-nii D. A. Sturdza, prim-ministru, și C. Stoicescu, ministrul domeniilor. La orele 9.35 a sosit în gară trenul care abia oprit a fost invadat de mulțime. Din tren s’a coborît cel d’intîi d. D. A. Sturdza, apoi d-nii Stoicescu, P. S. Aurelian, Ghimpa, și alții. După ce d-nii Sturdza și Stoicescu s’au întreținut cu d-nii Teodorini, Radovici, Ionescu, Ștefănescu, Stănescu, Mișu, Stanian, au pornit în trăsuri spre statue, să urmăm exemplul dat de Radu Stanian, căci el părăsind comerțul și simțind vecațiunea sa pentru advocatură, apăru pe banca apărărei alături de jurisconsulți ca Tacho Gianni, și prin verva și talentul său oratoric capătă simpatia cetățenilor ploeșteni, iar în urmă ca încoronare a succeselor este alesul cetățel liberalizmului în mai multe rânduri ca deputat. Radu Stanian, zice d-sa, născut la 25 ianuarie 1840, se stinge din viață, la 1897,în care timp a dat probă de abegația complectă, de cinste vădită—a fost apărătorul desinteresat al săracului, al văduvei și al orfanului. E mîndru că succede unui asemenea om. Cel din urmă ia cuvîntul d-l Sturdza care arată că Radu Stanian a fost neclintit in viața sa politică, omul de principiu —pînă la moarte liberal, Radu Stanian murind, a lăsat între fți copii și pe tînărul Radu N. Stanian, care moștenește cu onoare și demnitate și întrupează în sine marile principii ale tatălui său. Termină mulțumind ploeștenilor și prahovenilor pentru ridicarea acestei statui. Consfătuirile fruntașilor Do aci lumea începu să se împrăștie, iar d-nii Sturdza, P. S. Aurelian, Ghimpu, s’au dus și au luat dejunul la d-1 Teodorini, pe cînd d-nii Stoicescu, Stănescu, Ștefănescu, Apostolescu, și alții at luat dejunul la d-1 Radu Stanian. Atît la d-1 Teodorini cît și la d-1 Stanian s’a discutat foarte mult și combătut viu politica locală, arătîndu-se de d-l Sturdza ,eșecul ce’l pot suferi liberalii din cauza acestor mici neînțelegeri ce există la Prahova, și că ar fi de dorit ca partidul liberal la Prahova să se prezinte ca un singur om, mai cu seamă in vederea deschiderei corpurilor legiuitoare. La reg. 7 La orele 2 p. m. d-1 Sturdza s’a dus la cazarma reg. 7 Prahova, unde însoțit de d-1 general Sergiu Băicoianu comandantul corpului 3 de armată, care se găsea deja în inspecție, trecu în revistă trupele, de unde apoi condus de politicianii locali a pornit la gară, iar la orele 3.15 împreună cu d-nii Stoicescu, Ghimpu și Aurelian au plecat spre București. Agitația ofițerilor veterani — Din Craiova — Zilele acestea ofițerii veterani ai războiului independenței s’au întrunit în Urma invitațiunei celor din București, subscriind o adesiune, prin care aprobă și se solidarizează la hotărîrea luată de cei din Capitală, pentru a se cere regelui oarecari drepturi relative la a cincea parte a soldei de campanie și la reținerile oneroase ce li se fac. Sîntem informați că toți au semnat acea adesiune, afară de d. general G. Anghelescu, colonel Marcu și căpitan Bauler. Nu cunoaștem motivele acestor abțineri, mai cu seamă în ce privește pe d. colonel Marcu, care pînă acum a figurat printre fruntașii pensionarilor militari, luînd parte activă și energică alături cu ceî ilalți pentru revendicarea drepturilor. In tot cazul se constată că mișcarea veteranilor pensionari este departe de a se considera ca stinsă. Coresp. Audiența veteranilor la d. A. Lascar Comitetul veteranilor, cari au ca președinte pe d. Popescu, s’a prezentat azi la ministerul de interne, unde au fost primiți în audiență de către d. ministru de interne. Acel comitet a trimes regelui, d-lui prim-ministru și d-lor miniștrii de interne și domenii cîte o petiție semnată de peste 1000 veterani, prin care se cere ca să se dea cîte 5 hectare pămînt în țară veteranilor cari nu pot să se stabilească în Dobrogea. Toate petițiile date, urmînd calea stabilită de regulamentele autorităților, au fost concentrate la ministerul de interne.* D. ministru de interne primind azi în audiență pe veterani, le-a declarat că guvernul e dispus să vie cu o lege prin care să se stabilească a se da cîte 5 hectare de teren în Oltenia, Muntenia și Moldova, acelora dintre veterani cari nu vor putea să se stabilească în Dobrogea. Pe lingă terenuri li se vor da și vile și instrumente agricole, precum se dau veteranilor cari se stabilesc în Dobrogea. D. Lascar a mai declarat că se va căuta a se da terenuri de cîte 5 hectare. Ajunși în fața statuei,I.N. Ștefănescu avocat se stie la tribună și luînd cuvîntul în numele comitetului de inițiativă pentru ridicarea statuei, după ce aduce elogii lui Radu Stanian, cap în mai multe rînduri a fost primar al mrașului Ploești spune că lui se datorește supranumele dat Ploeștilor de „Cetatea liberalismului“. Mulțumește tuturor celor cari au contribuit la îndeplinirea unei sfinte datorii—ridicarea statuei lui Radu Stanian. D. C. Rigu în numele consiliului comunal, arată pe scurt faptele mărețe ale neclintitului liberal. Radu Stanian, fost primar și deputat al Piteștilor, declară că ia în primire și va conserva ca un talisman sfint, statuia lui Radu Stanian, pe care ară gravată cu litere de aur viața sa politică . Im Radu Sig~niau 1840—1897. D. Stoicescu pune în evidență și cere La sfîrșit, d. ministru de interne a invitat pe comitetul veteranilor să se prezinte azi la orele 5, la consiliul de miniștri, spre a da d-lul președinte al consiliului toate explicațiile de care va avea trebuință. C. Dem. — prin telegraf — Discursurile la veterani, în așa siliți a se disloca; mod ca eî să nu fie Adeverit LE GANT PEREIM Gants glatt twites nuances pm Games. * to pairs 2.” Gants glacé tout«* mentát gttr Ntmmtt • » 3.9S I Gants glacé toutes manca* pour infants « ’• 2.9S I Gants castor anglais blanc pour OHIeitrs . » 3.90 || | Tons Itt ciants sont piaoursusement ne sc troHvc % ÄAiam ä ä, BON GOUT: .c RÉGENCE gant lavabla en ehevraau Couleur? >1 .e DRAGON gant anglais pour hemmet J .e GENTLEMAN gant an peau da rennt pr. hómmal garanția et chmir. wire «iui se derbin; pensotacél Starea cerului acoperit Temperatura maximă de era 17 °. Temperatura minimă de astăzi 2 °. Timpul după amiazi a fost frumos și călduros mai în toată țara. Temperatura cea mai ridicată ajungînd 17 grade la Focșani și Babadag. Peste noapte a plouat binișor numai în Dobrogea și în partea de cîmpie a Munteniei pînă în Romanați. In cea mai mare parte a Moldovei și în regiunea muntoasă a Munteniei noaptea a fost îngheț și brumă, temperatura cea mai coborîtă—4 grade la Fălticeni și Govora. In Moldova de sus și în toată regiunea muntoasă acum cerul senin, în restul țărei noros. Barometrul care era mult coborît și a mai scăzut în cursul zilei, de astă noapte a crescut foarte mult cu peste 15 min. în Moldova și cu aproape 10 min. în Muntenia; acum el încă se ridică repede. A plouat la: Babadag 7 mm, Constanța 7, Călărași 25, Buzau 2, Ploiești 2, București 6, Brănești 8, Ghimpați 1, Giurgiu 0, T.Măgurele 1, Corabia 6, Alexandria 2, Calafat 2, Urziceni 6, Bilciurești 2, Zimnicea 1, Oltenița 14, Modsidia 4, Ostrov 14, Mereni 3 mm. Teatre-Concerte-Petreceri Al 2-lea concert Florizel von Renter. Iată programa celui de al 2-lea concert pe care Florizel, minunatul violonist, îl va da mîine la Ateneu . I l) lalo Symphonie espagnole FI. v. Reuter, a) Allegro non troppo, b) Scherzo, c) Rondo. 2) Boethoven Adagio, d. Th. Fuchs. 3) FI. von Router, a) Danso norvégienne, b) Lied, c) Mazurka, FI. v. Reuter. 4) Ernst. Concert în fa diez minor, FI. v. Reuter. 5) FI. v. Reuter a) Danse des Elfes, b) Rondo, d. Th. Fuchs. 6) Viouxtemist. Fantaisie-Caprice, FI. v. Reuter. Trageria premiului 281 Er la ora 11 jura. au atras premiul al 281-lea oferit de godoverul“ cititorilor și abonaților săi pe ziua de 27 Octombrie și anume : Un inel după alegere cu pietre de Belmont, specialitatea magazinului Belmond Diamond Pallace, calea Victoriei 62. Fericitul cîștigător a fost d. Ion Costescu, București str. Imprimeriei No. 55 care a fost avizat să-și ridice premiul CEREALE București, 10 Noembrie Fără de știrele telegodice din străinătate, rămîne tendința piețelor noastre pe ziua de astăzi, neschimbată. Porumburile se mențin calma și prețurile mereu în scădere. La Plata cu expedițiunile ei numeroase și cu ofertele prețurilor scăzute, face pentru moment imposibilă orice conveniență de export a porumbului nostru pentru Anglia. In piața noastră nici o mișcare pentru export. Consumul continuă să-și aprovizioneze trebuințele în grîu după cerere și posibilitate. Griul cel mai bun 80 kgr. curat, obține lei 74—75 chila la moară predat, Buletin atmosferic Bucur. Luni 10 Noem. 1903 ora 8 a. m. Răsăritul soarelui 7h 24 m. Apusul soarelui 4,41 Vîrsta lune în zile, înălțimea barometrică la Q,754.6 mm. Temperatura aerului 2 °.9. Vrisiul aproape liniștit de la a W. ----In Editura Librăriei AL. STANCIULESCU din Ploești, a apărut Murele de RADU D. ROSETTI De vînzare la principalele Librării din țară. Prețul unui exemplar 3 LEI 50 BANI. 0 Pianină în cea mai perfectă stare, Fabrica Proksch, de vînzare Serviciul de noapte Disidența obstrucționiștilor unguri Budapesta, 9 Octombrie, Contele Zichy și-a dat demisia de președinte al partidului poporului din cauză că mai mulți membri ai acestui partid continuau să sprijinească obstrucțiunea. Boala țarinei Petersburg, 9 Noembrie. — Ultimul buletin asupra sănătăței țarinei arată că temperatura augustei bolnave era de 37.2; pulsul de 70, starea generală satisfăcătoare. Pofta de mîncare s-a mărit;procesul local este normal. Soldați ruși atacați Petersburg, 9 Noembrie.—La Ordia, în guvernămîntul Vilna, pe cînd un număr de 11 arestați erau transportați sub escortă militară, numeroși evrei au încercat să-i libereze, atacînd pe soldați cu pietre și cu bastoane. Soldații au respins atacurile asaltatorilor și și-au continuat apoi drumul mai departe. Serviciul de zi Tmmbrig Boala țarinei Petersburg, 9 Noembrie. Buletinul despre mersul boalei împărătesei arată că țarina a dormit noaptea cu întreruperi. Temperatura dri seara era de 37. 6. întoarcerea suveranilor italieni Paris, 9 Noembrie. Suveranii Italiei venind din Anglia, au străbătut teritoriul francez, fără nici un incident. După o oprire de cîteva minute la Marsilia, și-au continuat călătoria spre Pisa. Creditorii regelui Alexandru Viena, 9 Noembrie. — Guvernul sîrbesc a primit un mare număr de cereri de la diferiți creditori ai regelui Alexandru spre a fi achitați. Toate aceste cereri vor fi examinate cu atențiune. Noul partid Banffy Sibiu, 9 Noembrie.Cu ocaziunea constituirea noului partid, simit partidul Banffy, fostul președinte al comitetului Banffy, a rostit un discurs, relevînd necesitatea autonomiei economice și a independenței financiare a Ungariei, prin urmare a unui teritoriu vamal automan. D. Banffy s’a pronunțat contra dreptului exclusiv al Coroanei de a dispune de partea ungurească a armatei comune. 1. 1 t Taft&A — PRIN POȘTA — OLTENIȚA Chestiunea jalbelor.— Circularea dlui ministru de finanțe Costinescu, prin care se iau măsuri severe —— pentru viitor — în contra acelora ce-și făcuseră un izvor de bogăție, prin ruportarea țăranilor, cărora li se vindeau tinichele, fără nici o valoare intrinsecă, drept mahmudele și lefțî de aur curat, a produs în localitate o excelentă impresiune, mai cu osebire că după—cum „Adevărul“ a scris la timp — orașul nostru a fost centrul acestor operațiuni necinstite, care a redus la mizerie sutimi de țărani, din întreg județul și în special pe cei din plasa Oltenița. Și fiind-că afacerea acestei enorme escrocherii, urmează a se pertracta, zilele acestea, înaintea trib corecțional de Ilfov, — toată lumea e curioasă să afle rezultatul. Accident nenorocit.— Copilul Ștefan al lui Gheorghe și Radu Niță, în etate de 6 ani, din suburbia Lincoln acest oraș, pe cînd punea lemne intr’o mașină de bucate, aprinzîndu-se hainele de pe el, a fost ars atit de grav, încît,transportat la spital, a încetat astăzi din viață. Nefericita Rada — mama copilului— de desperare pare perdut rațiunea. Paty ALEXANDRIA Distracții.—Acum sub noua direcție a d-lui Anghel Ivanovici, de la frumosul pavilion din grădina publică, avem ca distracții o bună trupă de teatru sub conducerea cunoscutului comic Emil Dumitrescu, care în fiecare seară dă reprezentațiuni cu comedii destul de frumoase. De la Dolj A se adresa la ziar. _______________ 18309—5 Proprietatea Statului Frances Ape naturale de Cé'estins Hőpital Hauterive Grand Grille De vînzare la toate farmaciile, droguerine și magazinele de coloniale.Str. Ion Nanu Muscel Medic primar la spitalul Filantropia Secțiunea Boalelor interne Să’A. MU IAT Strada Polonă 51 Orele 3e Consultațiuni de 6—7V2 seara. Victor Duculescu Avocat Str. Brezoianu No.26. Pădure Seculară peste 106 falci cuprinzând: stejar, fag și toiți din comuna Buciumeni, plasa Nicorești județul Tecuci, sunt de dat în exploatare. — A se adresa D-lui Nestor Cincu, Tecuci. Carul cu Bere — Proprietari Frați MIRCEA — Cel mai frumos și bine amenajat local de berărie Bere specială din fabrica BRAGADIRU putând rivaliza cu berăriile cele mai superioare străine, mtrăncări reci și mezeluri delicioase Serviciu și curățenie neîntrecute. t@liniare In ziua de 8 Decembrie 1903, înaintea Trib. Ilfov secția Notariat pentru eșirea din Indiviziune averea defunctului C. Ionescu compusă din: I. Moșia Vl.dulatu comuna Obedeni județul Vlașca. II. Casele din București, strada Carol 20. Informațiuni se pot lua la D-un avocat N. Naumescu str. Romană 73, orele 9—11 dimineața. Onor. Societățea Române de Asigurare „PATRIA“, București Publicațiime Societatea Creditului Funciar Urban din București dorind a da în antreprisa vi*olarea (golirea) și curățitul latrinelor la toate imobilele, fie proprietatea Creditului, fie luate în posesie de Credit, publica licitație. Aceasta licitație va avea loc în localul Societății. Luni 10 Noembrie c. la orei» 2 p. m. Concurenții vor presenta două ofertă închise. Una va cuprinde prețul anual pentru curățitul latrinelor în total la toate imobilele Societăței, iar a doua prețul anual calculat pe camerile de locuit, exceptîndu-se antreurile, coridoarele și bucătăriile. Ofertele vor fi însoțite și de o garanție provisorie de una mie (1000) lei îneecte garantate de Stat. Caetul de sarcini se poate vedea în fiecare zi la serviciul Secretarului între o rele 12—5 p. m. Societatea Voiajorilor Comerciali din România Sediul București PUBLICAȚIUNE Se aduce la cunoscința D lor Membrii că Hotelul EUROPA din PLOEȘTI trecînd sub direcțiunea d-lui Leon Zigler antreprenorul Hotelului Europa îl pune la disposiția D-lor, tot sub aceleași condițiuni. Se aduce la cunoștință D-lor Membrii că a fost numit ca medic al Societăței în orașul Roman D-l Dr. Max Ginsberg. Comitetul Dr. A. BABASCE de la facultatea din Paris Fost elev al prof. Fournier Specialist pentru floarele piele și Siphilis. Consult, pentru bole interne dela 2-5 p. m. Calea Victoriei 93 (colț cu Str. Făntînel). Dr. RAPPAPORT Vechiu specialist în hele de copil are la dispoziție un APĂRl MUFIT MINAI, unde primește în pensiune și îngrijire medicală copii bolnavi fără boli molipsitoare Calea CĂLĂRAȘILOR No. 5 _____________ 13186—10 DOCTOR IX UKDIDIVA 15, Strada Smărdan. Soțul meu, Ghiță Iosif, puțar al Societăței Petrolifere „Internaționale“ în Gura Ocniței, a avut nenorocirea a muri asfixiat pe cînd lucra la puțul No. 4 al acelei Societăți, iar in urma lui au rămas 5 copii orfani, cu desăvârșire lipsiți de orice mijloace de trai. Soarta noastră ar fi fost cu totul desperată, dacă Societatea „Internaționala“ n’ar fi avut la timp, părintească îngrijire a asigura toți jucătorii sei, la D-voastră, contra accidentelor, astfel încît am primit frumoasa despăgubire de l el 3400 care pune la adăpostul nevoilor pe viitor pe nenorociții orfani. In numele meu și a sărmanilor mei copii ve aduc din inima mulțumirile mele, pentru modul Etțît de larg cum ați lichidat drepturile noastre, fugindu-vä să dați aceste rînduri publicităței pentru ca toată lumea să fie încredințată de înlesnirile ce le faceți și sfințenia cu care ve țineți de îndatoririle Dv. (ss) Anta Gliița Sosîf. —Chirurg nmviTST din l’aris — Vindecă boalele de gură, dinți și gît. Extragerea și Plombarea dinților fără durere. Punerea de Dinți artificiali artistici. PLOMBE IN EMAIL (Small) Calea Victoriei 60 (Piața Theatrului). ____________________________1317g Compagnie Sénérale Transatlantique Vapoare Franceze de viteză mare aducem la cunoștința publică că în România numai domnul Adolf Solomon 14, Str. Doamnei (iucurești și d-ni I Ianovici ct Wechsler Iași, sunt autorizați de a vinde bilete pentru vapoarele noastre Havre-New York. Acei ce vor cumpăra bilete din altă parte se expun la neplăceri. AVANSURI peRFECTE până la deplina lor valoare în condițiuni avantagioase. Pentru efecte, bonuri, loturi amanetate aiurea pe o sumă mică se avansează diferența. Se cumpără și se scontează orice efecte, cupoane, etc . de către „financiarul“ Qalatz (Domneasca 87, curtea Dr. Kraus).írcul de controlare a boaniilor se însărcinează cu controlarea tuturor loturilor la toate tragerile dinainte săvîrșite până astăzi, pentru care se plătește o taxă de leif de fiecare 10 bucăți. Sunt milioane din câștiguri trase de mult și neridicate încă, din cauză că mulți neglijează a consulta listele de trageri, aceste câștiguri se anulează după un timp hotărît dacă nu se prezintă nimene să le reclame. Intre altele am salvat de pierdere un câștig de 100,000 francă ești încă la 1901 la un tos Barletta Seria 1718/20 al D-lm N. Petricianu P.Ilea, care Va și încasat aci. Posesori de efecte din Galați se pot adresa și la Magasin de Manufactura ~La Principesa Maria“ strada Tecuci No. 17. _____ 13289 Motor cu Aburi 5—6 cai putere, vertical, se poate vedea funcționând, din causa minirei instalațiunelor, se vinde foarte eftin. A se adresa . 133655_____Emil Orzany, Iași. Dr.G. Z. Petrescu Meilic al Așezămintelor Brâncovenești Specialist în boale de piele și pét Consultații de la 2—1,' Strada AstronomiiF v91 ^ 1 —144 Telegramele „Adeverului“ 1315' 1—104 ă Stosenstein M4 ’ ‘ ' ~ Pentru Domnii Avocați După sistemul englezesc am instalat în biuroul nostru de copiat acte și un serviciu special de stenografie care stenografează pledoarii, conclusiuni, discursuri, etc. și le copiază cu o mașina de scris a fost perfecționată (model No. 10) în nenumărate exemplare cu un scris neîntrecut de frumos. •IE) „ YOST“ Calea Victoriei 71 (Hotel Splendid) | _____________ _