Adevěrul, aprilie 1904 (Anul 17, nr. 5265-5294)

1904-04-01 / nr. 5265

Joiiî 1 Aprilie Pentru statuia lui Cuza-Vodă — Subscripția „Adevĕrului“ — IListețe preceUcție 2394 lei, 3 © femi. B. Ion Stănculescu, secretarul societatei veteranilor, I.«ep. J Leî S3 bani 80.. . .__. Total 2405 lei, fie bani. E? § Adevĕrul Azi 31 Martie Teatru Național.— Societatea dramatică: La orele 8 jum. seara: Kean, dramă în 5 acte de Al. Dumas tatăl. Circul Sidoli. — Reprezentație la ora 8 și jum. seara cu pantomima „Circu sub apă“. Da, pentru satisfacerea unei, două sau trei persoane nu se sacrifică un oraș ca Constanța, — fătul cel mai mîndru al eroilor de la 77 Const. N. Larry Constanța Stabilirea d-lui Cădărăb Fotopiasticul imperial (sub hotel Continental, piața Teatrului). Cu începere de Duminică 28 Martie, s’a expus pentru prima oară 26 vederi din Japonia, precum și 24 vederi din Războiul ruso-japone Cosmoplasteul „neminia Pitorească“, Calea Victoriei (vis-a-vis de Frederic), s’a expus de Joi 10 pînă Sâmbătă 20 Martie In sala I vederile marelui oraș și port Hamburg , serbarea inaugural'd canalului din Kiel, iar in sala I l a frumoasele vederi din Belgia, fac produsele în târguri de felul celui de la Murfatlar.. Vom da cuvîntul tot d-lui G. Ghristodorescu, spre a nu fi bănuiți, că exagerăm. (Pag. 19 din citata broșură). „Intre modul netand de organizare al tîrgului de cereale de la Constanța și acela al oborului de Murfatlar există o diferență considerabilă. Primul este organizat in conformitate cu legea burselor și se administrează sub directa supraveghere a Camerei noastre de comerț și industrie, pe baza unui regulament special ; cel de al doilea, ca toata celelalte odoare din circumscripțiunea Camerei, funcționează pe baza unui regulament întocmit tot de Camera de comerț, iar aducerea la îndeplinire a dispozițiuniior cuprinse într’însul cad, prin ordonanță prefectorială, numai in sarcina agenților comunali sau polițienești. La oborul de la Constanța operațiunile se fac prin mijlocitori oficiali, numiți în conformitate cu art. 21 ^ din legea burselor și asupra gestiune la Camera de comerț exercită un control din cele mai serioase. La oborul de la Murfatlar, neexistând asemenea mijlocitori, această Cameră de comerț nu poate avea nici un amestec. Neajunsurile și pagubele ce rezultă pentru săteni din modul cum este organizat oborul de la Murfatlar sînt însemnate. Așa, de pildă, la art. 5 din ordonanța prefectorială în baza căreia se administrează tîrgul acesta de cereale, se prevede că „dacă comerciantul va refuza a se conforma învoirei intervenite între misitul său și vînzătorul, agenții polițienești, după reclamația acestui din urmă, vor vinde marfa cumpărată in coruptul misitului, care va fi obligat ca, in timp de 6 ore, să plătească diferența ca ar rezulta ; în caz de neiratare din partea acestuia plata sa va cere comerciantului garant și cînd și acesta va refuza, se va ridica misitului dreptul de a mai cumpăra producte de la obor, iar comerciantul garant va fi dat judecăței ca contravenient hotărîrii de față“. Ei bine, ași dori să cunosc un caz cind s’a adus la îndeplinire întocmai această dispozițiune la Murfatlar. Și lucrul e firesc, să nu existe, căci se cunoaște de toată lumea ce însemnează poliția într’o comună rurală. Și cu toate acestea am putea spune că nu se încheie transacțiune fără a se face la magazii reduceri din prețul cu care săteanul și-a vîndut marfa prin mijlocirea misitului. Reducerile acestea sînt însemnate. Ele se ridică de la 50 bani pînă la 1 leu la hectolitru. Ce are de făcut săteanul în asemenea împrejurări ? Să reclame ? Dar cui s’ar putea adresa dânsul spre a obține dreptate ? Dar în lipsa unui control serios la Murfatlar mai rezultă pentru vinzatori și alte pagube, provenite din modul incorect, de a se face masuratoarea. De la Academie Academia Romînă și-a închis sesiunea generală din anul acesta. In afară de discursul regelui despre lupta de la Nicopole, nimic nu a deosebit această sesiune de cele din trecut. Academia, în plenul ei, a ales pe d. loan Kalinderu ca președinte, în locul d-lui P. S. Aurelian. Au mai fost aleși membri corespondenți d-ni Enea Hodoș de la Caransebeș și Dimitrie Dan din Cernăuți, în baza scrierilor literare: «în In ce privește premiile, Academia a fost anul acesta cit se poate de zgîrcită. Din noianul de volume prezentate pentru premiul Eliade Rădulescu, nici unul n’a fost găsit la înălțime pentru a fi premiat. Comisiunea numită pentru a cerceta volumele prezentate a fost de părere ca acel premiu, care e de 4000 lei, să se dea d-lui I. Brătescu-Voineștî, pentru volumul său, de „Schițe și Nuvele“. Plenul Academiei a respins insă propunerea comisiei, după cererea d-lui Sturdza, care a găsit că volumul d-lui Brătescu-Voinești e prea mic în raport cu valoarea premiului. De asemenea a fost respinsă și propunerea de a se se da 500 lei din fondul Adamaki, d-lui I. Ciocârlan, pentru volumul său de nuvele. Nefiind premiată nici o inerare din premiul Eliade Rădulescu, fondul de 4000 lei a fost capitalizat. Din premiul Adamaki de 5000 lei Academia a acordat : 2000 lei d-luî Andrei Bîrsan pentru volumul întitulat :„Istoria școalelor din Brașov“, 1500 lei d-lui V. Moga, pentru o lucrare asupra agriculturei și 1000 led-lui D. S. Nenițescu pentru scrierea sa „Dunărea“.* Academia a ținut să facă o distinsă onoare d-lui Iosif Vulcan, alegîndu-l ca vice-președinte al ei. Alegerea s-a făcut după propunerea d-n. Maiorescu și cu ocazia împlinirea a 40 ani de la apariția revistei literare „Familia“ pe care o dirijează d. Vulcan, înainte de a-și închide sesiunea, Academia a decis creearea unui fond de pensie pentru funcționarii săi. Din diferite donațiuni s’a colectat pentru acel fond suma de 25.000 lei, iar d. I. Kalinderu a dăruit în acelaș scop 1000 lei. Conflictul dintre d-nii generali Tell și Anghelescu a fost aplanat. Evitarea duetului, care putea sa aibă urmări grave, a produs o vădita bucurie în toate cercurile militare.O Miune se va face alegerea unul deputat la colegiul I de Neamț in locul d-hn Ermil Zaharia numit prefect al acelui județ.O Al 51-lea regiment de infanterie austriacă, alcătuit în trei sferturi din soldați romîni, a fost strămutat din Cluj la Viena, după ce stătuse în Cluj 22 de ani. La plecare populația a petrecut regimentul cu ovațiuni călduroase pînă la gară. In personalul tribunalului de OU se va face in curînd o largă remaniere. Incăerări studențești Madrid, 30 Martie.—O încăerare a avut loc azi dimineață între studenții monarhiști și studenții republicani. Cutremur la Sofia Sofia, 30 Martie.—Citeva zguduituri de cutremur de pămînt au fost simțite aici Simbătă seara între 7 jum. și 11 seara. Duminică dimineață la ora 4.23 și la 10.53 zguduituri mai puternice, cari au durat un minut și jumătate, au fost simțite. Tot asemenea au mai fost zguduituri și azi dimineață la ora 3 și la 6.18. Pagubele sunt fără însemnătate. Reichsratul vienez Viena, 30 Martie.—Reichsrathul a fost convocat pentru ziua de 19 Aprilie st. n. Diplomați în concediu Constantinopole, 30 Martie.—Atașații militari ai Austro-Ungariei și Rusiei au plecat. D. Sturdza a petrecut ca de obicei, una din zilele de Paște, la Florica, în mijlocul familiei Brătianu. Deșind de la serviciul divin al Invierei, oficiat în noaptea Paștelor la Mitropolie, principele Ferdinand s-a dus la cazarma de la Malmaison și a luat masa pascală cu ofițerii regimentelor 3 de roșiori, 2 și 10 de artilerie. Principele s’a dus după aceea la cazarma regimentului 1-iü de geniu,, unde a ciocnit ouă roșii ,cu ofițerii și soldații regimentului. ♦ In urma unei furtunoase ședințe, ce a avut loc înainte de sărbători, d-ni colonel dr. Georgescu-Dima, Ioniță Ștefanescu, St. Popescu și dr. Mitilineu, membrii ai consiliului comunal din Craiova, nemulțumiți că d. Nicolae Romanescu, primarul orașului, a luat numeroase decisiuni de mare importanță, fără a-i consulta, au declarat că nu se vor mai prezintă la nici o ședință a consiliului, cită vreme va fi primar d. Romanescu. O . , Duminică cumpi siunții de băuturi spirtoase vor ține o nouă întrunire in sala Dacia nefiind mulțumiți cu unele dispozițiuni din noua lege a licențelor. In scopul ca întrunirea să aibă caracterul unui congres, comercianții din Capitală au trimis un mare număr de apeluri colegilor lor din provincie, prin care-i roagă ca să participe în număr a cît mai mare la această întrunire, în , care se vor lua nouă hotărîri atît în Atentat contra primului mmnistru ceea ce privește licența, cît și celelalte cereri ale lor, ca: desființarea economatelor existente pe lingă diferite autorități publice, desființarea comerțului ambulant și altele. Apoi se va deschide la Viena expoziția internațională de alcool, organizată de asociația industriașilor din Austria de sud. La această expoziție vor participa și cîțiva din comercianții și industriașii noștri. spaniol Barcelona, 30 Martie.— Președintele consiliului d. Maura a fost rănit cu un pumnal pe cînd cșea din palatul consiliului general. Detalii lipsesc. Madrid, 30 Martie. — O telegramă din Barcelona anunță că președintele consiliului d. Maura a fost rănit cu o lovitură de pumnal în momentul cînd eșea din palatul consiliului general. Detalii lipsesc. (Havas). Barcelona, 30 Martie.— Se crede că rana d-lui Maura nu va avea urmări grave. ■* la București Mutarea d-lui Bădărăii.— Credința în apropiata schimbare de regim.— Partea tristă.— lașul părăsit de fruntași. D. Al. A. Bădărăi părăsește lașul, iată zvonul ce circulă cu insistență și căruia se dă și o însemnătate politică, D. Bădărăi fiind absent din oraș, nu am putut controla de-a dreptul știrea. Un prieten însă intim al d-lui Bădărău, ne asigură că știrea e perfect exactă. D. Bădărău a și închiriat casă la București unde își va muta curînd familia. D-sa bineînțeles va continua a fi în Iași cît mai des posibil, întreținînd aceleași legături de prietenie.* Oricum, zvonul acesta se discută. In sterile conservatoare, se crede că această mutare a d-lui Bădărău e în legătură cu apropiata venire la putere a partidului conservator. Explicația ar fi normală. D. Badarai fiind leader conservator, e inițiat în tot ce privește partidul din care face parte și se poate cu drept presupune că mutarea d-sale la București e în legătură cu apropiata venire la putere a partidului conservator. Dacă s’ar putea face o statistică de pagubele ce suportă săteanul din modul cum se măsoară, rezultatele ei Bv-ar înspăimînta, desigur“. Ne oprim aci. Pentru a pune o stavilă importantă spoliațiuni, la care e expus săteanul, Camera de comerț, în ședința de la 10 Februarie a. e. decide—și s’ail și făcut demersurile necesare pentru ca această decizie să devie cu de curând un fapt împlinit *)—ca toate oborurile din circumscripțiunea sa, afară de Murfatlar, să fie organizate conform legii burselor, luând următoarele hotărîri : 1) In locul actualului regulament al oboarelor din circumscripțiunea Camerei de comerț se introduce regulamentul oborului de cereale din Constanța votat in ședințele de la 5 și 6 Iulie 1902 și aprobat de d. ministru al industriei cu următoarele modificări: (Cîteva mici modificări). 2) Garanția cartierilor de la toate celelalte oboare, afara de Constanța, se fixează la 500 lei în numerar sau efecte publice și la o valoare îndoită cînd această garanție se depune în hipotecă. 3) Cartierii numiți în conformitate cu legea burselor nu vor putea avea decît un împuternicit. 4) Biroul Camerei este însărcinat cu îndeplinirea tuturor formalităților necesare organizării odoarelor din circumscripțiune. Acestei sănătoase organizări urmează să fie supuse în curînd următoarele tîrguri : Medgidia, Cernavoda, Hîrșova, Ostrov și Mangalia din județul Constanța, apoi Tulcea, Babadag, Isaccea și Macin din județul Tulcea. Din eite vedeți Camera de comerț au face mențiune de tîrgul de la Murfatlar, care—după vocea autorizată a secretarului acestei instituțiuni— funcționează în mod ilegal, lăsindu-i prin urmare ca și pînă acum fără nici tun control, abandonînd pe sătenii nepricepuți cari își desfac acolo produsele unei munci întreținute numai cu sudoare în plata Domnului, victime ale unei spoliațiuni fără seamăn. Ei bine, aceasta e o situațiune anormală, intolerabilă și mai mult ca orîcînd a sosit momentul ca să se mărime capul gogoriței, care susține cu atîta eficacitate Murfatlarul și pe care cu atîta îngrijorare îl ocolește Camera noastră de comerț. Ca și acum cinci luni spre încheere vom adăuga : Ne place a crede, că argumentele ce am adus pentru închiderea oborului de la Murfatlar sînt destul de edificative. Rămîne acum ca cei în drept să se convingă și să caute a pune capăt stării precare ce s’a creat clasei comercianților din Constanța trecând peste orice influențe, presiuni și interese personale. *) Vezi „Buletinul Camerei de comerț și indistrie“ din Constanța, No. 24, pag. 2. Dar această mutare, mai are parte tristă : faptul cert că mai fruntașii părăsesc Iașul. Capitala câștigă, dar capitala Moldovei decapitată de demult, merge spre declin, care va fi numit comandant de brigadă. D. locot.-colonel I. Găroiescu, comandantul școalei superioare de războiu, va fi înaintat la gradul de colonel și numit comandant al reg. 4 Ilfov No. 21. D. colonel Saegiu, comandantul reg. 6 Mihai Viteazu va fi trecut la marele stat - major al armatei. D. maior Alex. Socec, comandantul divizionului de jandarmi călări va fi înaintat lt.-colonel și numit comandant al reg. 3 călărași din Capitala. INFORMAT FONI Mișcarea în armată Tablourile cu înaintările ce se vor face în armată, anul acesta, au fost întocmite la ministerul de războiu, înaintările se vor face la 8 Aprilie și 10 Maiü. Cele mai multe se vor face însă pe ziua de 8 Aprilie. La minister se păstrează cel mai mare secret asupra acelor înaintări și numai grație unor indiscrețiuni am putut afla că printre înaintările ce se vor face, vor fi și cele următoare D. general Crăiniceanu, actual comandant de brigadă, va fi numit șef al marelui stat major al armatei, în locul d-lui general Carcalețeanu, demisionat. D-nii coloneii Vasiliu B. Năsturel, Hîrjeu și Culcer vor fi înaintați la gradul de generali de brigadă, în locul d-lor generali Candiano-Popescu, Borănescu demisionați și Crăiniceanun naintat. D. colonel Gheorghiu, comandantul reg. 4 Ilfov No. 21, va fi numit comandant al școalei de cavalerie și infanterie, în locul d-lui colonel Zottu, fELIGIalB Serviciul Agenției Manifestații contra lui Alfons a Barcelona, 30 Martie.—Regele Alfons XIII a trecut in revistă trupele la Montserrat. La întoarcerea sa in oraș, in momentul când trecea sub un arc de triumf, a fost funerar. Poliția a făcut 13 arestări. Funeraliile reginei Isabela Madrid, 30 Martie.—Funeraliile reginei Isabela vor avea loc Sîmbătă.Regina Maria-Isabela (Isabel) II Luiza, regina Spaniei, s-a născut la Madrid la 10 Octombrie 1830. A fost proclamată regină la Madrid în ziua de 2 Octombrie 1833; a fost proclamată majoră de Cortese la 8 Noembrie 1843. In urma revoltiimnei de la 30 Septembrie 1868, părăsește Spania și guvernul provizoriu o declară dată jos de pe tron în aceeași zi. Regina protestează la Pau (Franța) la 1868 și abdică la Paris la 25 Iunie 1870 în favoarea fiului ei Alfons XII). Eri și alaltă erî s’au constatat in Capitală 4 cazuri noul de scarlatina, 1 caz de moarte de aceeași boală și 5 bolnavi noul de rugeolă. O Joi 1 Aprilie orele 8 jum. seara, d. dr. Erache Sterian, va ține conferința sa: „Vindecarea boalelor prin cura lui Kneip și cura de soare“ cu proecțiuni. O Așa cum am anunțat, un Te-Deum solemn a fost oficiat era dimineață la biserica grecească din bulevardul Pake Protopopescu, cu ocazia aniversarei proclamare a independenței grecești. Personalul legațiunei Greciei, cum și numeroși membri aii coloniei, au asistat la ceremonie. Consiliul general al județului Tecuci este convocat în sesiune extraordinară pentru ziua de 19 Aprilie. O Tribunalul din R.Sărat a șters din listele electorale pentru Cameră și comună pe d. Anton Antonescu, senator al colegiului II din acel județ, pentru motivul că nu are sensul cerut de legea electorală. Hotărîrea tribunalului este viu comentată în localitate. Toată lumea este de acord să recunoască, că d. Antonescu a perdut dreptul să mai reprezinte colegiul, ne mai fiind eligibil. O întrunire a corporației tinichigiilor, care urma să aibă loc Luni la orele 10 dim., în localul „Bursa Muncea“, a fost amînată. O „Gazeta Transilvaniei“ anunță că directorul gimnaziului reformat din Zelacî a oprit pe profesorul de religiune greco-unită, de a mai face cursul său în limba romina. Profesorul s’a plîns episcopului din Gherla. Zisul ziar protestează împotriva acestei violări a drepturilor limbei romîneștî. D. S. Dinopol, inginer-hotarnic, a fost numit pe ziua de 1 Aprilie 1904, în postul de inginer-hotarnic clasa II în administrația centrală a ministerului de domenii, în locul d-lui G.G. Vernescu, trecut în serviciul domenial pentru Dobrogea. „ S’aîi conferit următoarele decorațiuni: Ordinul „Coroana Romîniei“ în gradul de mare ofițer d-lui Lahovary (Alexandru Em.), trimis extraordinar și ministru plenipotențiar la Constantinopol. Ordinul „Steaua Romîniei“ în gradul de ofițer d-M Pădeanu (Alexandru), consul al Romîniei la Ianina , în gradul de cavaler a lui Duma (Lazăr), vice-consul, inspector general al școalelor în Macedonia și d-lui Ionescu (Gheorghe), viceconsul, administrator general al școalelor în Macedonia. întrevederea Tittoni-Goluchowsky Abbazia, 30 Martie.—D. Tittoni, ministrul afacerilor străine al Italiei, a sosit aici. D. Tittoni a făcut o vizită contelui Goluchowski la ora 10 dimineața. Moartea reginei Isabela Paris, 30 Martie.—Regina Isabela a murit Sâmbătă înainte de amiazi. Aranjamentul turco bulgar Constantinopole, 30 Martie.—Aranjamentul turco-bulgar a fost semnat Vineri seară de d. Nacevici și de reprezentantul Porței.* Constantinopole, 30 Martie.—■ Aranjamentul turco-bulgar a fost semnat Vineri seară de Marele Vizir. Colonia română, deși destul de numeroasă, a putut constata cu regret faptul că rușii, sabii și grecii au în Viena biserici proprii, pe cind romînii nu dispun nici măcar de o capelă mică. Viena, 30 Martie.—Simbătă, pe cînd ministrul de externe al Italiei Tittoni se afla la contele Goluchowski, vasul italian Cattaro a fost percheziționat cu forța de capre jandarmii austro-ungari, deoarece se primise un denunț că acest vapor ar avea pe bord dezertori austriaci. De aci protestări .și mare gălăgie în presa iridentă din Italia. Incidentul a fost închis prin pedepsirea jandarmilor austro-ungari. SERVICIUL PARTICULAR Regele Spaniei la Paris Paris, 28 Martie.— Regele Spaniei va veni aci ca să asiste la funeraliile reginei Isabela. Proectele guvernului francez Paris, 28 Martie. La un banchet ce a avut loc la Lyon, primul ministru Combes a ținut un discurs spunînd că actualul guvern va lupta să aducă la complectă îndeplinire programul pentru stabilirea învățămîntului laic și pentru suprimarea oricărei influențe religioase. De asemenea d. Combes a mai declarat că guvernul va reforma actualul serviciu militar. Wilhelm li ia Abbazia Abbazia, 30 Martie.—împăratul Wilhelm va sosi aci la 25 Aprilie. Suveranul Germaniei va rămîne la Abbazia trei zile. Totuși nu se va pregăti pentru dinsul nici un apartament, deoarece împăratul va locui pe vaporul sân. Se zice că, cu ocazia acestei vizite, va sosi la Abbazia și împăratul Franz-Iosef. Curentul contra străinilor în China Londra, 30 Martie. — Ziarul „Morning Post“ publică declarația unui înalt funcționar de la Peking care a spus că în cercurile chinezești curentul străinofob ar fi tot atît de puternic ca în 1900. Demnitari, chiar și guvernatori favorabili străinilor au fost concediați. Partidul filo-japonez luptă din răsputeri pentru izgonirea tuturor funcționarilor partizani ai străinilor.. Sunt temeri de o răscoală generală a poporului contra europenilor. Pastele ortodox la Viena t Viena, 30 Martie.— Paștele ortodox a fost celebrat aci în cele patru biserici ortodoxe ale Vienei cu mare solemnitate și în fața unui foarte numeros public de credincioși. La biserica Sfîntu Sava a celebrat episcopul greco-ortodox din Zara, doctorul Milas, oficiind serviciul religios în ambele zile de Paști. Credincioșii au auzit slujin duse în limbile rusă, sîrbă și greacă, dar în mic! o biserică nu s'a oficiat în, romîneștenii printr’o lovitură de pumnal în momentul cînd părăsi localul consiliului general. Amănunte lipsesc. Situația în Belgrad Belgrad, 30 Martie.Ucazul apărut astăzi, prin care sînt avansați mulți ofițeri care sub vechiul regim fuseseră oarecum persecutați și umiliți, este caracteristic prin faptul că acei sergenți cari n’au sfîrșit academia de războiu, ci au servit în front și, după depunerea examenului de ofițer, au așteptat ani întregi înaintarea, au fost în sfîrșit făcuți ofițeri. Prin această înaintare a aproape optzece sergenți care făceau serviciul de front, actualul regim speră să-și reciștige și să-și întărească sprijinul armatei, deoarece toți acești oameni, tocmai din cauza umilirea lor, erau pînă acum nemulțumiți și într’o continuă stare de agitație. Se așteaptă pentru săptămâna viitoare publicarea unui nou ucaz prin care se va decreta pensionarea tuturor ofițerilor cari vor fi criticat în mod oarecare evenimentul de la 29 Maiü, anul trecut. Ziarul oficios de astăzi "anunță o astfel de înăbușire a mișcarei contra conjuraților spunînd că guvernul ar fi hotărît să reformeze pe toți acei ofițeri cari își vor permite să vestejască fapta de la 29 Maiti. „Cine vrea să critice, scrie ziarul, să-șî lepede uniforma“. Demisia colonelului Marchand Paris, 30. Martie.— Deoarece ministrul de războiu n’a permis colonelului Marchand să ia parte în rîndurile armatei ruse la evenimentele din Asia, după invitația ce acesta primise de la țarul personal, Marchand a demisionat. Se crede că eroul de la Fasoda va intra în armata rusă. Testamentul reginei Isabela.— Alfons dezmoștenit Madrid, 30 Martie.— Regina Isabela a dezmoștenit prin testamentul ei pe regele Alfons. După hotărârile testamentului, cunoscute de mult în cercurile Curiei, cea mai mare parte a averei defuncte regine, peste zece milioane, revine princesei Ludwig Ferdinand și copiilor eî. Alțî copiî și nepoțî sunt de asemenea printre ce paaî favorizați, afară de regele Alfons care nu va primi decît tezaurul de relicve al decedatei regine Isabela. Se crede că o mare parte a averei va fi moștenită de Papa. O importantă descoperire Viena, 30 Martie. După cum se anunță din New York, profesorul Charles Baskersville de la Universitatea din Carolina (America) a reușit să descompue „thorium“ -ul în două elemente, care ar poseda o mare putere de radioactivitate. Dacă știrea se va adeveri, atunci descoperirea aceasta ar fi de natură să deschidă calea unor nouă progrese nu numai în marele capitol al substanțelor radioactive din fizica și chimia propriu-zise, dar și în tehnica iluminatului. Ambele elemente conțin carolinium și berzelium. Oxidul de carolinium ar avea proprietatea de a emite lumină roșie, iar oxidul de berzelium lumină verde. Amîndouă aceste elemente ar poseda o putere de radiare atît de mare încît razele lor luminoase sunt în stare de a străbate prin tuburi de cupru, alamă, fier și sticlă, învelite în pînze. Nouă conspirație militară în Serbia Belgrad, 30 Martie.— Guvernul a descoperit o întinsă conjurație militară, care nu se îndreaptă nici în contra dinastiei, nici în contra regelui, ci în contra camarilei militare care stăpînește țara. Viena, 30 Martie. — Cehii plănuesc clădirea unui splendid local pentru societatea lor în mijlocul orașului Viena. In toată Bohemia se adună bani în scopul acesta. Relațiile dintre Italia și Serbia Petersburg, 30 Martie.—Se scrie din Belgrad ziarului „Novoje Vreiija“, că relațiile dintre Serbia și Italia au devenit foarte intime. Aceasta trebue atribuit pe de o parte temerilor comune față de planurile Austriei în Balcani, iar pe de altă parte influențe! reginei Italiei, care, ca rudă de aproape a regelui Petru, arată atît acestuia cît și casei sale o prietenie cu adevărat sinceră. Sinuciderea unei feministe Berlin, 30 Martie.Cunoscuta luptătoare feministă Elise Schaaf s-a sinucis din cauza suferinței cauzate de moartea soțului ei. D. Gruicî la mormîntul regelui Alexandru Belgrad, 30 Martie.— Aci a făcut senzație faptul că în Sîmbăta patimelor, președintele consiliului de miniștri, Sava Gruici, a vizitat mormintele fostului rege Alexandru și reginei Draga în biserica Markus, a aprins 2 luminări și s'a rugat încet. Surpări de pămînt .Modena, 30 Martie.—O lavina de pămînt a căzut în comuna Montessa pe o lungime de 2 kilometri, distrugând patru case și 500 de metri din șosea. Alte 5 case au trebuit să fie părăsite de locuitori, fiiind primejdie de nuor surpări. Căsătoria colonelului Marchand Paris, 30 Martie.—O ultimă știre spune că colonelul Marchand vrea să demisioneze din armată pentru a se putea însura. Conferința Ruso-Anglo-Daneză Copenhaga, 30 Martie.— înțelegerile anterioare dintre Rusia și Danemarca au fost anulate și înlocuite cu o nouă convențiune între Anglia, Danemarca și Rusia. Prin această convențiune, la caz de războiu, vor fi declarate neutre cel puțin coastele Beirului și Cere. Crimă îngrozitoare Bordeaux, 30 Martie. — Erî s’a prezintat la parchet comptabilul de bancă Ollier, declarând că a ucis cu toporul pe soția sa ,și a strîns de gît pe cei doi copii ai săi, în vârstă unul de 10 ani și altul de 7 ani. Ollver a comis această îngrozitoare crimă într’un moment de alienație mintală. Fiind într’o situație materială critică, a delapidat bani de la bancă și în cele din urmă îșî perdu mințile. Manifest confiscat în Rusia Berlin, 30 Martie.Ziarul „Berliner Tageblatt“ află că așa numitul grup constituțional din Rusia a lansat și distribuit un manifest, în care se cere o reprezentanță parlamentară. Manifestul a fost confiscat. Asasinarea primului-ministru al Spaniei Tiena, 30 Martie.—In momentul acesta sosește din Barcelona știrea că primul ministru Maura a fost grav lăBerlin, 30 Martie.—Prințul Hugo Friedrich Hohenlohe Ohringen s’a însurat era cu d-na Freysleben, nepoata directorului de circ Renz. Prințul a luat numele de conte de Hermersberg, împăratul Wilhelm la Abbazia Abbazia, 30 Martie.—In momentul acesta sosește știrea că împăratul Wilhelm va veni în mod sigur aci. Conflictul Anglo-Tibetan Londra, 30 Martie.—D. Balfour a anunțat că, în vederea încurcăturilor din Tibet, va cere parlamentului ca trupele indiene să fie întrebuințate afară din India. Amănunte asupra atentatului din Barcelona Madrid, 30 Martie. — O a doua telegramă oficială din Barcelona atenuează comunicarea cu privire la atentatul contra primului ministru Maura. După această telegramă, primul ministru a fost lovit în piept, nu cu pumnalul ci cu pumnul, de către un tînăr fără barbă, îmbrăcat în negru. A urmat o zăpăceală și o panică de nedescris în public. Tînărul agresor s’a repezit asupra d-lui Maura în momentul cînd acesta vroia să se urce în trăsură. Rezborul ruso japonez Serviciul Agenției Marinari ruși spre Asia Cherbourg, 30 Martie. — Diviziunea navală a contraamiralului rus Virenius a plecat în Marea Baltică. Populațiunea din Cherbourg a aclamat pe marinarii ruși. Niutswangul închis Tsifu, 30 Martie. — Un vas chinez, reîntors de la Niutswang, spune că semnalele ce le-a făcut spre a obține un pilot, au fost lăsate fără răspuns. Aceeași soartă au avut două vase engleze care voiau să intre în acel port Se confirmă deci astfel știrea că Niutswang a fost închis pentru vasele de comerț. Activitatea japonezilor Nintswang, 30 Martie.— Se vorbește mult act de activitatea febrilă desfășurată de japonezi în Coreea. Se zice că niște transporturi japoneze sosite pe malul fluviului Yalu, ar ține gata de luptă garnizoana din Niutswang. Comunicațiile întrerupte în Manciuria Londra, 30 Martie.—Se vestește din Niu-Chuang cu data de 8 Aprilie st. n. că în uma ploilor torențiale ce au căzut, toate drumurile de fier din Manciuria de miază-zi au fost inundate, șoselele inpracticabile, comunicația prin telegraf întreruptă în toată țara. BEMOL PARTICULAR Mobilizare generală în Rusia Petersburg, 30 Martie. ■— Se așteaptă aci un decret de mobilizare generală. Rusia cumpără noul vapoare Colonia, 30 Martie. —• Ziarul „Rheinisch-Westfälische Zeitung“ asigură, înpotriva tuturor dezmințirilor, că reprezentanți ai mai multor mari armatori germani au sosit la Petersburg pentru a negocia cu agenții guvernului rusesc noul vînzări de vapoare. Se vorbea de mai multe mari vapoare de transport germane aflătoare la Anvers și în alte porturi transatlantice engleze. Aceste vapoare vor pleca la Port Arthur, Niutswang și Wladivostok. Prin intervenția unor mediatori francezi, s-au început negocieri și cu Argentina pentru cumpărarea de vapoare de războiu. Aceste negocieri sunt aproape terminate. Colonelul Marchand în armata Paris, 30 Martie.U E lucru definitiv hotărît că colonelul Marchand intră în armata rusă cu gradul de colonel. O comunicare a generalului Pflug Petersburg, 30 Martie. — Generaul Pflug telegrafiază din Mukden că japonezii nu au trecut fluviul Yalu. Invaziunea rușilor în Coreea Petersburg, 30 Martie.— îndată ce generalul Kuropatkin va fi adus armata sa la cifra de 460.000 oameni, generalul Sahharov, comandantul de pînă acum al primului corp de armată va fi numit șeful statului major general al armatei manciuriene. Comanda primului corp de armată o va lua generalul Stackelberg, unchiul amiralului cu același nume. Cit de în serios la Kuropatkin planul de a invada în Coreea înainte de începerea timpului ploios, o dovedește comanda considerabilă de tunuri de munte care se execută actualmente în uzinele rusești. Eventualele condiții de pace ale Rusiei Petersburg, 30 Martie.—Deși la teatrul războiului nu s’a întîmplat încă nimic hotărâtor, totuși un ziar rus, „Moskowskija Wiedomosti“ discută deja condițiunile sub care Rusia ar fi înclinată a încheia pace cu Japonia. Ziarul în chestie rezumează în modul următor viitoarele condițiuni de pace ale Rusiei, în caz cînd aceasta va eși învingătoare 1) Coreea va fi încorporată la Rusia; 2) Insula japoneză Kiuku va fi ocupată și fortificată de Rusia; 3) Insula Formosa va fi retrocedată Chinei; Rusia va pretinde acolo numai un port potrivit, pentru stabilirea unei stații de cărbuni și a unui punct fortificat de ancorare pentru flotă rusă ; 4) Japonia va plăti o despăgubire de războiu, care va lua pentru totdeauna japonezilor gustul de a mai provoca pe Rusia. Flota de războiu a Japoniei va fi poprită de Rusia ca o parte a acestei despăgubiri. O notă a Rusiei către China Viena, 30 Martie.Rusia a făcut Chinei serioase reprezentări, cerînd concediarea ofițerilor-instructori japonezi precum și a ofițerilor japonezi din trupele generalului Ma. Nota exprimă îngrijirea că trupele chineze ar putea să facă o diversiune în spatele generalului Europarkin. Paștele ortodox la Port-Arthur Petersburg, 30 Martie.Trupele din Port-Arthur, au serbat învierea în noaptea de Paști, în biserică, cu ferestrele acoperite pentru ca inamicul să nu zărească lumini. Aceasta din pricină că se aștepta pentru noaptea de Paști un nou atac al japonezilor. Japonia cumpără noul vapoare Triest, 30 Martie.Japonia a intrat în tratări cu reprezentanții societăței de navigație fosta societate Austro-Americană, din localitate, pentru cumpărarea de vapoare destinate la transportarea de cai ungurești în Japonia. Incăerărî între ruși Londra, 30 Martie.—Se anunța din Leul Agenției Reuter că între trupele japoneze și ruse au avut loc numeroase incăerărî, între Tsunsu și Widșu. Grosul trupelor japoneze se află la Widșu. Și a toți Dan C. Dem. Incident la Abhazia Proect ceh Meș ananță princiară rusa Știri teatrale Astă-seară la Teatrul Lyric se joacă mișcătoarea piesă Orfanii regimentului de Bayard. Un public numeros și-a dat întîlnire la această reprezentație la care d. Liciu dă concursul sau, jucînd rolul lui Trim, din care a făcut o adevărată creație. A cereale, București, 31 Martie Știrile telegrafice din străinătate sînt in genere calme și prețurile scăzute, sub influența dispozițiunilor reacționare ale burselor americane. La Londra s’a vîndut orz: orz da Azoff-Novorosiște, plecat cu 153 (lei 10.34), orz de Marea Neagră per Aprilie cu 15 .9 (lei 10.69 suta de kilograme). La Anversa cerealele romînești sânt cotate pe suta de kilograme vapor. Grîu după calitate lei 14.75—17.Secară „ „ „ 13.25 Orz de Constanța „ 10.50—11.— „ „Dunăre după calitate . . . „ 11.25—12.—■ Orz după calitate . „ 11.25—13.—• Porumb cinquantin „ 12.75—13.25 ” de galiox . „ 11.30—H.75 Sămînța do in 4 la sută . ’ . . . „ 20.50 Colța......................... 22.75 Rapița sălbatică . „ 10.50 Situația pieței Brăila e foarte calmă. Exportatorii cu grâu reușesc de a face provînzări în străinătate. Contra-ofertele străinătății sunt cu totul necostite