Adevěrul, august 1904 (Anul 17, nr. 5402-5408)

1904-08-18 / nr. 5402

Mercur, 18 August 1904 contra-ofensive dar japonezii Ișî mențin pozițiunile lor. Fierderile din ambele părți sunt enorme. Situația disperată a lui Europatkin Berlin, 16 August.—„Lokal Anzeiger“ află din Liaoyang că rușii au părăsit Sîmbătă Antcantsau după o scurtă luptă. Depe și particulare relevă situațiunea extrem de critică a generalului Kuropatkin. Japonezii ar fi înconjurat flancul său extrem sud și domină drumul spre Mukden. Pierderile rușilor la Liaoyang Petersburg, 16 August.In luptele recente date în jurul orașului Liaoyang, al doilea corp de armată rus, mai ales diviziunea Herschelmann, a suferit mari perdorî. Japonezii au pierdut în ziele de 24 și 25 August st. n., mai mult de 2.000 oameni. SERVICIUL PARTICULAR Amănunte asupra bătăliei de la Siatlind Londra, 16 August.Bătălia de la Siatlind a avut loc pe o ploae torențială. Extragerea rușilor nu s’a făcut de bună voie. Cu prilejul acestei lupte, japonezii au pus la încercare o nouă metodă de atac nocturn. Ei întrebuințară reflectoare puternice, pentru a arăta drumul trupelor lor și concentrară puternica lumină albă asupra inimicului, care orbit de această lumină fu incapabil să țintească asupra trupelor japoneze ce se apropiau. Agitațiile bandelor de Hunhuzi Berlin, 16 August.—• Se anunță din Liaoyang că Hunhuziî se agită din ce în ce mai mult. Ei primesc continuu uuor ajutoare. Tăerea comunicației între armatele rusești Londra, 16 August.Cu privire la operațiile de la Liaoyang nu se comunică nici o știre. Se zvonește însă, că generalul Koroki a tăiat linia ferată de la sudul Mukdenului. Prin aceasta ambele armate rusești au fost separate și linia lor de retragere a fost strămutată la nord. Bravura japonezilor Londra, 16 August.In luptele de la Antiant sau bravura japonezilor a părut rușilor aproape fanatică. Un ofițer japonez care fu prins s-a sinucis aruncîndu-se cu capul pe pămîntul stîncos. La Liaoyang se crede că japonezii ar avea ordinul de a nu se mai întoarce acasă, dacă vor fi fost prinși Planurile japoneze Londra. 16 August.—Se anunță din Liaoyang că rușii sunt complectamente desorientați cu privire la planurile de detaliu ale japonezilor și sunt reduși numai la presupuneri. Evenimentele de la Port-Arthur Londra, 16 August.—Evenimentele de la Port-Artur sunt complectamente învăluite de mister. Pe cînd „Agenția Reuter“ afirmă că japonezii n’ar fi cucerit fortul Itzschan, alți corespondenți de ziare declară, dimpotrivă, că japonezii n’ar mai avea de pus mina decit pe fortăreața internă. Afară de asta nu se mai știe nimic asupra celor ce se petrec acolo. Darea in judecată a amiralului Skrydlow Petersburg, 16 August.— Amiralul Skrydlov va fi chemat înaintea unui consiliu de război. Deocamdată, însă, a fost invitat să justifice ultimele și nenorocitele sale operațiuni navale. Pierderile rușilor în ultimele lupte Londra, 16 August. Se comunică din Liaoyang că pierderile rușilor în ultimele lupte au fost foarte mari. Generalul RuthoivsM se află printre cei morți. Azi dimineață, artileria japoneză a reînceput lupta. Rușii s-au retras. Podul dintre Liaoyang și Mukden distrus de japonezi Londra. 16 August. Din Tokio se anunță că generalul Kuroki a distrus podul de drum de fier de la Kupantze dintre Liaoyang și Mukden. Armata rusească se află într-o situație primejdioasă. Japonezii atacă in fiecare moment dintr’o direcție cu totul neașteptată și armata rusească pare a fi momentan cu desăvirșire în mîinile japonezilor. Situația disperată a lui Kuropatkin Berlin, 16 August —Știri autentice anunță că situația generalului Kuropatkin e extrem de critică, deoarece japonezii stăpînesc deja drumul spre Mukden. Rușii sînt închiși într’un spațiu restrîns și japonezii înaintează pe întregul front. Proviziile rușilor de la Port- Arthur Petersburg, 16 August.—Generalul Bock telegrafiazâ din Port- Arthur mamei sale, că fortăreața nu se va preda și că posedă încă mari cantități de previziune. Garnizoana din Port-Arthur lipsită de pulbere Lo..di, 16 August. ~Se aratăță din Tokio ziarului „Standard“ că de cînd a sărit în aer depozitul de pulbere, garnizoana din Port-Arthur pare a fi totalmente lipsită de pulbere fără fum. Din cauza marilor călduri, trupele garnizoanei luptă numai în cămașă. Ofițerii și soldații sunt complectamente demoralizate. Ultime informații Față cu marile nenorociri, provocate de inundații în județul Covurlui, d. Negulescu, secretând general-locțiitor la ministerul de interne a dispus trimeterea unei sume de cîteva mii de lei, cu care se va veni în ajutorul locuitorilor al căror avut a fost distrus de apă. In acelaș timp s'a intervenit la comitetul pentru ajutorarea incendiaților și inundaților, spre a veni în ajutorul acelorași țărani, da . , Prefectura ac Brăila a comunicat ministerului de interne că nici o revoltă n’a fost in comuna Tichilești. In primăria acelei Comune se adunaseră țăranii spre a se înscrie pentru porumb. In acelaș timp doi jandarmi incheiau actele pentru o contravenție la legea pescuitului. Spre a face loc in primărie inspectorului comunal, jandarmii au voit să se ducă la secția lor, împreună cu țăranii contravenienți. Acei țărani au refuzat să se ducă la secția jandarmilor și au început să ceară ajutor celorlalți țărani, spre a încăpa de jandarmi. Din ordinul inspectorului comunal, jandarmii au aminat pentru altădată dresarea actelor de contravenție și astfel s'a evitat orice mișcare țărănească. După ultimile informațiuni starea viilor și a pășunelor s’au îmbunătățit simțitor în urma ploilor căzute Simbătă și Duminică. In „Monitorul oficial“ de azi se publică regulamentul pentru organizarea seminarului musulman din Dobrogea, precum și un lung tablou de noui decorați cu medalia „serviciul credincios casa I-a. ”. D-nil Ioan E. Lăzărescu și D. I. Macri, bacalaureați, au fost numiți în funcțiunea de impiegați auxiliari clasa III, în serviciul exterior general al finanțelor, în locul d-lor Ilie Iormescu și C. M. Grigorescu, cari au refuzat postul. Epitropia bisericei parohiale Adormirea Maicii Domnului din urbea Caracal a fost autorizată să contracteze un împrumut de 18.000 lei pentru a termina restaurarea bisericei. O . . In ziua de 5 Septembrie va apare în Capitală Gazeta Studenților, ziar săptămînal, care se va ocupa numai cu chestiunile pur studențești. Gazeta studenților va fi redactată de un comitet ales dintre cei mai distinși studenți ai universităței din București și va avea colaborația onorifică, a mai multor d-ni profesori universitari și oameni de litere. V. D. Niculescu-Tolega, directorul domeniilor din ministerul agriculturei, industriei și comerțului, s'a reîntors din concediu și și-a reluat ocupațiunile la minister. In ziua de 12 Octombrie va avea loc examenul căpitanilor farmaciști, aspiranți la gradul de maior. Comisia examinatoare se compune din d-nii: general dr. Vercescu, președinte, Fornescu, Cholct și Bogdan. Sunt 5 candidați și anume : d-ni căpitan, Bartolomeu, Bașturescu, Petricu, Ioachimovici și Mihăilescu. Ajutorul de primar din Botești, jud. Bacău, a fost revocat, înscrierile la gimnaziul evreesc din Capitală încep la 20 August c. Ministerul de interne a venit în ajutorul inundaților din jud. Covurlui cu o sumă de bani, pînă ce comitetul pentru ajutorarea incendiaților și inundaților va veni definitiv în ajutorul inundaților. D. N. Elefterescu, șeful biuroulu exploatare silvice din ministerul de domenii s’a reîntors din concediu și-și a reluat ocupațiunile la minister. Toate cererile elevilor pregătiți în particular atît pentru cursul primar cit și pentru cel secundar sînt respinse de minister dacă n'au fost făcute la timp și în regulă în Iunie. Nu sînt admiși la examen în Septembrie decit cei amînați în Iunie pentru caz de boală sau alt motiv temeinic. Direcțiunea generală a serviciului sanitar a adresat medicilor primari de județe o circulară prin care se arată cum să ne utilizeze infirmeriile, adică nu numai pentru boalele contagioase, ci și pentru asistența buzelor, consultațiuni, etc. Serviciul minelor din ministerul de domenii a luat deciziunea de a expune diverse produse ale carierelor statului, la expoziția agrară. V. A Astăzi s’au început la Expoziția agrară, de la șosea, construirea grajdurilor pentru animale, în care se vor expune produșii diferiților proprietari și al ministerului de domenii. D. Emil Costinescu, ministru de finanțe, s'a întors de la Sinaia și a lucrat de dimineață la minister. Examenele la institutul medico-militar pentru bursele de interne la spitalul militar Contral se vor ține in ziua de 20 Septembrie. Sunt 6 locuri vacante pentru medicină, 2 pentru farmacie și un loc pentru veterinar. înscrierile vor începe la 1 Septembrie și se vor termina la 15 Septembrie. Sunt 30 candidați pentru medicină, 5 pentru farmacie și 2 pentru veterinari. In ziua de 8 Septembrie vor avea loc pe Hipodromul de la Anadalkioi de la Constanța, alergări de cai, organizate sub auspiciile ministerului de domenii. Cu plăcere aflăm că d-l D. Adania, vechiul și cunoscutul agent de publicitate din țară, s’a intors in Capitală, după o absență de trei luni in strainătate. Cu începere de astăzi d sa reia personal direcțiunea biroului său, foarte mult agreat, de marile case comerciale din țară și străinătate. V La școalele superioare de arte și meserii din București și Tașî se declară vacante, pe ziua de 1 Septembre a. c., următoarele locuri de bursieri ai statului, ai județelor, de solvenți (sau bursieri comunali) și de externi: I. La școala superioară de meserii și arte din Iași: a) 10 locuri de bursieri ai statului: b) 16 locuri de bursieri ai județelor, anume eâte un loc pentru județele : R.Sărat, Bacău, Dorohoiu, Neamțu și Tecuciu; clte două locuri pentru județele : Roman, Fălcii și Covurluiui, și 5 locuri pentru Botoșani; c) 38 locuri de externi. II. La școala superioară de arte și meserii din București : îi) 8 locuri de bursieri ai județelor, adică cîte un loc pentru județele : Mehedinți, Argeș, Constanța și Muscel, două locuri pentru județul Ialomița și două locuri pentru județul Ilfov ; 6) 15 locuri de bursieri ai statului; c) 6 locuri de solvenți (sau bursieri comunali); d) 45 locuri de externi. Cererile de înscriere pentru admiterea în școalele de arte și meserii din București și Iași se vor primi pînă la 25 August inclusiv. Pentru bursele statului și locurile de solvenți și externi, cererile se adresează direcțiunei școalei, iar pentru bursele județelor la prefecturile respective. In cererile adresate direcțiunele școalei să se arate dacă se cere admiterea ca bursieri ai statului, ca solvent sau ca extern. Concursul pentru bursele statului eventual pentru locurile de solvenți și externi se va ține la școala respectivă. Cu începere de la 25 August, înaintea unei comisiuni compusă din: directorul sau sub-directorul școalei, un profesor al școalei și un institutor, desemnați de minister. Pentru bursele județelor concursul se va ține în capitalele județelor la aceeași dată și înaintea unei comisuri formată din un profesor de gimnaziîi și 2 institutori delegați de prefectul județului. Rezultatul tuturor concursurilor de burse va fi comunicat ministerului spre aprobare cel mai tîrziu pînă la 3 Septembrie, pentru ca cursurile să înceapă negreșit și regulat la 6 Septembrie. In cursul lunei luna a. c. s'au încasat din taxele asupra spirtului 810-060 lei, din taxele asupra rachiului 9.372 lei și 18 bani, iar din taxele asupra berei 158.230 lei și 65 bani. In anul trecut s’au încasat in aceeași lună 1.052.589 lei și 30 bani din taxele pe spirt, 56.933 și 40 bani din taxele pe rachiu și 126.961 lei și 40 bani din taxele pe bere. Ministerul de instrucțiune și culte a cerut ministerului de interne ca județul Ialomița să prevadă în budget suma pentru întreținerea a doi învățători agricoli. D. Ștefan Nicolau a fost numit comandant al sergenților din orașul Slatina D. Haret, ministrul instrucțiunei, a sosit azi în Capitală, venind din Sinaia. Ministerul de finanțe a făcut azi cunoscut vămilor că la 27 cor. se împlinesc 40 zile de la publicarea decretului prin care se prohibește exportul porumbului și in consecință le invită ca de la acea dată să oprească orice export de porumb, chiar dacă ar avea autorizație în regulă de la minister. Prin urmare orice transport de porumb pentru al cărui export s’a obținut autorizație trebue să se găsească pînă la acea dată afară din țară. Fapte diverse au furt (lo ia mii lei.—Prefectura județului Prahova printr’o circulară adresată tuturor prefecturilor din țară face cunoscut că fiica d-lui Alexandru Rădulescu din comuna Chiojdeanu din acest județ, anume Ioana în complicitate cu individul Nicolae Micu Nicola, a furat dela tatăl ei, pe cînd acesta dormea suma de joi 15820 și mai multe obiecte din casă. După aceea ambii s’au făcut nevăzuți. Se crede că au luat o spre America. Dispariția unor soții. Prefectura județului Ialomița a dat o circulară către toți primarii din județ, prin care se pune în vedere că femeea Loana Stan Tonin vîstră ca de 40 ani din comuna Poiana, a dispărut de la domiciliul soțului sau, încă din ziua de 5 August și pînă astăzi nu s’a mai reîntors. Se bănuește că numita „a luat cîmpiî“ uitîndu-șî de bărbat și de casă. Prefectura cere primarilor să ia măsuri pentru aflarea ei. Modificarea regulamentului școlilor secundare S’a aprobat introducerea următoarelor modificări în regulamentul pentru școalele secundare . La art. 81 se adaogă, la fine, un nou aliniat în cuprinderea următoare : „Școlarul a cărui medie generală va fi de cel puțin 9.50, care va avea nota anuală la purtare și la frecventare de 10 și a cărui nici una din mediile anuale nu va fi mai mică decit 9, va avea mențiunea de onoare și se va publica ca atare în Monitorul oficial și în buletinul ministerului. Numele lui se va înscrie pe o tablă de onoare, care va rămîne afișată în permanență în focalul școalei. Despre aceasta se va face mențiune în certificatul de absolviri) al școlarului. La art. 92, între alin. I și alin. II, se adaogă un nou aliniat în cuprinderea următoare : „Cele cinci subiecte pentru lucrarea scrisă, din cari școlarii vor avea a'și alege cîte unul, conform art. 91, alin. II, se vor scrie pe tablă în momentul intrărea candidaților în sala de lucru. Art. 95 bis se adaogă șî se înlocuește prin cel următor: „Pentru a se forma listele de subiectele prevăzute la art. 91, alin. II și V, la art. 94, alin. III și V și la art. 95, alin. II, fiecare din profesorii cari compun comisia va propune cîte un număr de subiecte egal cu acela cerut în fiecare împrejurare de articolul și aliniatul respectiv. Ca subiecte de disertație "nu se va propune nici unul din subiectele asupra cărora școlarii vor fi făcut disertații in clase. Dintre subiectele astfel propuse se va trage la sorți numărul necesar pentru a forma lista respectivă, în momentul cînd se va începe proba cu fiecare serie de școlari“. La art. 96, între alin. II și alin. III, se va introduce un nou aliniat in coprinderea următoare: „La darea notelor in genere, comi s III sia va avea în vedere valoarea candidatului, așa după cum rezultă dîn mateiculă pentru ultimele patru clase“. La art. 122, alin. II, se suprimă cuvintele : „Pentru gimnastică elevul va trebui să dovedească că a făcut exerciții gimnastice într’un institut sau sub conducerea unui maestru de gimnastică recunoscut“, și se înlocuește cu cuvintele : „Pentru gimnastică fiecare elev va trebui să prezinte un certificat, semnat de un maestru de gimnastică al unei școale a statului sau de un maestru cu diplomă recunoscut de minister, din care să se constate că elevul a făcut toate exercițiile de gimnastică prevăzute în programa oficială pentru clasa respectivă“. Scutirea nutrețurilor de taxe vamale la import Consiliul de miniștri ținuteri a decis scutirea de taxe vamale la import a finului, pielor și ierburilor de pășune de tot felul. Iată jurnalul consiliului de miniștri prin care se încuviințează această scutire, precum și referatul ministerului de finanțe,către consiliu. Consiliul miniștrilor, în ședința sa de astăzi, 10 August 1904, luînd în deliberare referatul prezentat de d. ministru al finanțelor No. 53.443 din 1904, prin care, pe baza art. 264 din legea generală a vămilor, propune a se scuti, pînă la noi dizpozițiuni, de taxe vamale și de o jumătate la sută la import final, piele și ierburile de pășune de tot felul, prevăzute de art. 65 din tariful vamal acum in vigoare. Având în vedere motivele expuse în referat: In puterea înaltului decret regal No. 2395 din 30 iulie 1904 , Consiliul încuviințează, sub rezerva sancțiunea ulterioara a M. S. Regelui, și aprobarea Corpurilor legiuitoare, a so scuti, pînă la nouă dispozițiuni, de taxe vamale și de o jumătate la sută la import, finul, piele și ierburile de pășune de tot felul, prevăzute la art. 65 din tariful vamal acum în vigoare. Dizpozițiunile acestui jurnal se vor aduce la îndeplinire de d. ministru al finanțelor: Sp. Haret, V. Lascar, Em. Vorumbaru, Ion I. C. Brătianu, E. Costinescu, Al. Gianni. No. 902 1904, August 16 Referatul d-luî ministru de finanțe către consiliul de miniștri. Domnitor miniștri, in urma referatului ce v’am supus la 6 August curent, și prin care arătam lipsa de nutrețuri ce se simte în țară, ați binevoit a aproba, prin jurnalul No. 699, să se interzică exportul nutrețului de orîce rol. Măsura luată de guvern va înlesni, fără îndoială în parte, agricultorilor noștri putința de a sî procura hrana pentru vite ; se poate prevede insă că in țară du se vor găsi Dutrețurî îndestulătoare pînă la o nouă recoltă. De aci nevoia de a se lua și alte măsuri, pentru a se favoriza aducerea lor de peste fruntarie, din țările unde exportul este permis. Am, dar, onoarea să vă propun, d-lor miniștri, să uzăm tot de dispozițiunile art. 264 din legea generală a vămilor, spre a scuti, pînă în noui dispozițiuni, de taxe vamale și jumătate la sută la import, finul, paiele și ierburile de pășune de tot felul, prevăzute de art. 65 din tariful vamal acum în vigoare. Dacă încuviințați această propunere, sub rezerva sancțiune! ulterioara a Corpurilor legiuitoare, îi vom da forma cuvenită pentru decretarea sa. Ministrul finanțelor E. Costinescu. No. 53.443. 1904, August 16, La satul Puțichioaia au fost inundate 17 case, fîntînile, făina, porumbul și nutrețul vitelor. La satul Umbrărești a fost inundat hambarul cu 7.800 hectolitri griu și 100 hectolitri porumb, al arendașului V. Lascar și tot nutrețul. Terasamentul ambelor părți ale podului din sat și cinci case ale locuitorilor deasemenea au fost inundate. La Golășeî au fost inundate două case, la Bujor, șesurile și viile de pe vale, distrugîndu-se și gardurile. Pagubele sunt enorme. In Rogojenî ploaia a distrus 2 poduri, șoselele au fost stricate și mai multe vii distruse, împreună cu toate recoltele. In comuna Jorăști ploaia a stricat 2 poduri și a distrus terasamentele pe 500 m. distanță. Gardul școalei și bisericei din comuna Lunca a fost distrus. In comuna Mastacani s’a rupt un pod și mai multe garduri de la vis. Pagubele din celelalte comune nu se cunosc încă, comunicația fiind complect întreruptă atît prin telefon, telegraf, cit și pe calea ferată. S-au luat măsuri de restabilire a comunicației telefonica în toate părțile unde o întreruptă, precum și pentru restabilirea circulației pe căile ferate între stațiile Maria-Lascar Catargi și Fulgurești-Ghibărția. D. Concentrarea ofițerilor în rezervă Regimentul 1 cetate, de la 12/23 Septembrie a. c. inclusiv, sublocotenenții : Grigorescu Vasile, Mănescu Ioan, Iacobescu Gh., Periețeanu loan, Popescu Const., Robescu N., Iliovici Gh., Ionescu Eugeniu, Ionescu R. Stolcan, Mulțescu Const., Pastia C. loan, Vasiliu I. Mihail, Gîlcă Niculae, Zaharia Anastease, Paraschivescu Badea, Crîngu loan, Bolintineanu Aurel, Ilacoviță Niculae, Stoica Sava, Pastia Dumitru, Ghimpa Dumitru, Demetriade C. Paul și Calistrat Alfred. Regimentul 1 călărași, în ziua de 0 Septembrie a. c. locotenenții : Solacoglu Constantin și Dobrescu Panait, sublocotenenții Balș Costea, Irimescu Constantin, Constantinescu Dimitrie, Rioșianu Nicolae, Haifou Alexandru, Danielescu Dimitrie și Lamotescu Vasile. Potopul din Covurlui Asupra inundațiilor din Covurlui, prefectul respectiv a comunicat următoarele ministeruui de interne: Ploaia torențială căzută în noaptea de 14—15 curent a mai făcut următoarele stricăciuni: In comuna Cuca a inundat 60 case din satul Ferdinand împreună cu nutrețul și recolta din anul trecut. S'au înecat 60 oi ale unui locuitor. In comuna Drăgușeni s’au drănimat 4 case, s'a distrus un pod și s'a și rupt aripele terasamentelui la un alt pod. In comuna Coveni, satul Urlești, ploaia a inundat mai multe case și a rupt un pod din centrul satului și altul în susul comunei. In comuna Băleni s'a rupt terasamentul și aripele unui pod, s’a înecat un taur, o iapă și un mînz. In comuna Slobozia Conachi s’au distrus 13 case și alte 28 sint amenințate. Au suferit pagube 131 locuitori cu 500 suflete aproximativ. S’au rupt gardurile, s’a înecat un cal și s’a pierdut tot nutrețul pentru vite, făina, porumbul, orzul, ovăzul și griul de sămînță. Șoseaua e inundată in mai multe părți. Peste 00 locuitori cu 300 suflete n’aîi nici hrana zilnică. Eri între orele 3 și 7 seara o nouă plaie torențială a căzut pe teritoriul comunelor Jorăști, Crăești, Bujor, Balintești, Rogojeni, Berești, Gunești, Cavadinoști, Slivna, Lupești și Țurcan. In comuna Bujoru a distrus cu desăvârșire podul de pe șoseaua vecinală, cum și terasamentul de la capetele podului din Golașei. Comunicația cu acea comună este întreruptă. La satul Moșen, apa a intrat în localul școalei de un metru înălțime, inundînd 18 case de locuit, cum și mai multe fînting. , Starea timpului și a semănăturilor —pinii la 15 August 190't— Argeș. — Timpul secetos continuă cu călduri mari. Semănăturile de toamnă în partea de nord slabe iar la sud mediocra. Semănăturile de primăvară în tot județul slabe, mai cu seamă porumbul este compromis cu desăvârșire. Islazurile și fînețele proaste. Viile slabe. Griul, orzul și ovăzul aproape terminat. Au căzut cîteva ploi parțiale dar nesuficiente. Lipsă de nutreț. Bacäü. Timpul continuă a fi secetos, numai pe unele locuri a plouat. In comunele cari aparțin plășei Socueni, recolta griului satisfăcătoare. Orzul, ovăzul și porumburile proaste. Erioțele și imașele proaste. In general starea semănăturilor in tot județul este parte mijlocie și parte compromise. Se simte lipsa de nutreț. Botoșani. — In cursul săptămînei a plouat bine în tot județul făcînd mult bine imașelor și arăturilor de toamnă. Se activează treetatul pîinei albe a cărei producțiune este satisfăcătoare ca calitate și ca cantitate. Porumbul la unii locuitori ceva mai bun, la alții slab din cauza secetei. Nevoo de ploae. Brăila.—Secetă complectă cu vânturi puternice și călduri mari. Starea semănăturilor aceeași. Porumbul este pierdut cu totul și abea se mai menține în cîteva comune. Maiurile, pălingurile precum și izlazurile și fînețele sînt de asemenea pierdute. Apa din rîuri, puțuri și izvoare a scăzut în mod simțitor. Constanța.—Trecratul se continuă. Aratul pentru semănăturile de toamnă a început. Porumbul parte bun, parte mediocra și parte pierdut. Pășunele compromise. Viile in general sunt bune. Covurluia.—Seceta continuă. Teocratul semănăturilor albe pe sfirșite. Porumbul uscat. Viile parte rele, parte mediocre. Arătura de toamnă a început pe alocurea. Imașele arse din cauza secetei. Vitelog slabe din cauza lipsei de nutreț. Viile pe deal se usucă, pe vale mediocre. Dîmbovița.Timpul secetos. Treotatul grînelor aproape terminat. Facerea ogoarelor se activează, însă cu greutate, dat fiind că seceta continuă. Porumbul în mare parte compromis, restul mediocru. Viile au rod, însă bobul este mic din cauza secetei. Prunele văratice se culeg și producsiunea este mijlocie. Sa simte maro noroc de ploae. Doljin. — Porumburile în cuprinsul județului și anume în comuno.o Calafat, Cetate, Băilești, Bechet și Birza se menține, iar în celelalte comune, compromis din cauza secetei. Viile promit o recoltă bună. Trecratul griului, orzului și ovăzului s’a terminat. Vitele nu suferă din cauza lipsei de nutreț și sînt sănătoase. Dorohoiii.Porumbul în 3 comune este bun, mijlociu în 43 comune și prost în comuna Adincata. Cel semănat tîrziu este compromis. Viile in general bune și anume în 13 comune sînt bune iar în 15 comune mijlocii. Ovăzul este secerat și strîns în giezi. Trecratul griului, orzului și secarei precum și facerea arăturilor de toamnă se continuă. Timpul călduros. In zilele de 6, 10 și 11 au căzut poi în toate comunele din județ. Fălcii. Timpul variabil cu călduri simțitoare și vânturi. Ploao n'a căzut. Treprul piiiei albe continuă. Porumbul in general este pierdut. Recolta viilor este sub-mediocră și aproape pierdută. Arăturile de toamnă se fac cu multă greutate pământul fiind uscat și tare. Fînețele și imașele pierdute. Gorjiu. Porumbul este compromis. Griul, orzul și ovăzul au avut recoltă abundentă. Pomii și vii o mediocre. Se simte lipsă de nutreț. A căzut puțină ploae în cîteva comune însă din cauza mutului care a gonit norii nu a putut fi de folos. Seceta continuă. Iași.Timpul de la 4—11 a fost însoțit de ploi în tot județul. Recolta griului, orzului, secarei și orzului după statistica făcută pare a fi supra mijlocie. Viile merg bine. Porumburile și finețurile sunt compromise fiindcă n’au avut ploi la timp. Se simte lipsă de nutreț și vitele suferă. Muscel.—Timpul secetos. In noaptea de 10—41 a plouat bine asupra cîtorva comune de la munte. Livezile s’au cosit și au o producțiune medie. Porumburile aproape compromise. Pășunele din regiunea muntoasă se mențin, iar restul compromise. Viile replantate sunt frumoase, dar bobul mic din cauza secetei. Se simte lipsă de nutreț la vite. In noaptea de 13—14 a căzut o ploai abundentă care a durat de la ora 10 seara pînă dimineața Neamțu.Timpul de la 5—11 August a fost călduros. La 6 a plouat torențial în tot județul, la 7 a plouat torențial parțial, iar la 1,8 și 10 a căzut puțină ploao în cîteva comune de la munte. Aceste ploi au adus puțină ameliorare porumbului și imașelor. Astăzi timpul rece și cu vînt la nord. Piviea albă continuă a se secera și aduna. De asemenea și troeratul griului. Olt.— Timpul secetos cu căldură și vînt. Troeratul terminat, pășunile uscate. Viile și livezile de pruni compromise. Lipsă de apă. • Prahova.— Starea semănăturilor se menține aceeași după ultimul nostru buletin. Nici o schimbare nu a avut loc în cursul acestei săptămîni. Putna.Timpul secetos continuă să amenințe porumbul care în cîteva comune se mai menține. In 3 comune starea porumbului este mijocie, iar restul de 53 compromis cu totul. Secerișul terminat. Trecratul continuă. Se fac ogoare pentru semănăturile de toamnă. Fînețele din regiunea muntoasă se cosesc, celelalte compromise. Imașele parte bune (reg. muntoasă) și restul uscate. Viile au început a suferi din cauza secetei. Romeni.Semănăturile de primăvară, orzul, orzoaica și ovăzul s'au secerat și se continuă cu trcerul. Porumbul în general mediocru, în cîteva localități bune, mai ales la proprietari și arendași, iar parte compromis. Totuși s'a ameliorat în urma ploilor căzute. Sfeclele bune, plantele leguminoase de mijloc și au recoltă bună. Fînețele naturale în general mediocre, cele artificiale se cosesc a treia oară. Viile vor da o recoltă satisfăcătoare. Livezile și pomii roditori cu recoltă mediocră. S’au făcut alături a doua oara pentru semănăturile de toamnă. Timpul variabil. Nor, vânt, senin și ploi parțiale, iar în noaptea de 10-11 a căzut ploie generală. In ziua de 9 a căzut ploap însoțită de grindină pe teritoriul comunei Bahna, cauzînd puțină stricăciune recoltelor. Romanațî.—Socota continuă. Nu mai este nici o speranță pentru porumb care a început a se tăia pentru nutreț. Ogoare de toamnă s’a făcut îndestulător. Locuitorii n_sînt prea puțin ocupați neputînd face alte lucrări din lipsa de ploao. Viile în bună stare. Pășunele uscate. Suceava. — De la ultimul buletin pînă astăzi timpul a fost bun cu ploi parțiale. Seceratul griului, secarei, orzului și ovăzului, se continuă cu activitate și în unele părți a început treetatul. Cositul finului de asemenea se continuă. Porumbul merge bine mai cu seamă în urma ploilor căzute. Imașele slabe. Tecuciu.—Semănăturile sînt în mare parte compromise. Porumbul în general prost și în cele mai multe părți nu produce nici sămînța. Strîngerea păioaselor terminată. Viile bunișoare, însă inspiră îngrijiri dacă seceta va mai continua. Fînețele și imașele uscate. In seara de 10—11 a durat puțin în partea de N. a județului. Seceta continuă cu călduri mari. Teleorman. Seceta continuă. Treeratul griului pe alocurea terminat. O parte din porumburi sînt bune, o alta mediocră și rostul compromis. Islazurile fără iarbă. Viile sînt bune. Vitele sănătoase. Tulcea.—In timpul ultimelor 7 zile timpul a fost călduros cu vînt. Treeratul este terminat. Viile cea mai mare parte sînt bune. Tutova.— Seceta continuă însoțită de vînt și căldură. Treprul aproape terminat. Porumbul compromis cu totul. Vitele slabe și depreciate. Se simte lipsa apei. Vilcea.—Porumburile în mare parte pierdute. Islazurile uscate. Viile sunt amenințate din cauza secetei și boabele strugurilor au început a cădea. Se simte nevoia de ploaie pentru facerea arăturilor de toamnă. Vasluiu.Timpul continuă a fi secetos. Ziua este cald și noaptea frig. Treprul se activează. Fînețele și sudaturile proaste. Porumbul pierdut din cauza secetei. Viile mijlocii. Arăturile de toamnă continuă. Lipsă de nutreț. Novoc de ploae. Vlașca. Timpul călduros și secetos. Trecratul griului și ovăzului continuă cu activitate și aproape s’a terminat. Porumburile compromise în tot județul și numai o parte so mai mențin Livezile și pășunile mediocra în spre baltă, pierdute în celelalte părți. Viile promit o recoltă bună. Se continuă cu greutate iusă, facerea ogoarelor pentru semănăturile de toamnă. In cîteva comune rapița s'a Semănat. Se simte lipsa nutrețului. Palatul justiției Afacerea Nuși Tunu.—Am comunicat la timp că arestatul Nuși Tulisi făcuse cerere de liberare provizorie pe care d. judecător instructor Negrea î-a respins-o. Contra respingere, Tuliü a făcut opoziție la camera de punere sub acuzare, care se va judeca la 19 ale curentei. Se spune că avocații arestatului vor redacta un memoriu asupra chestiunii de liberare căci legea nu permite prezentarea personală a avocaților și pledoarii. E probabil că in aceeași ședință camera va studia rechizitorul și ordonanța afacerei pronunțindu-se dacă o crima sau nu. Afacerea Iae absolvi .Tot în zilele de 18 sau 19 ori. camera de punere sub acuzare va studia rechizitoriul și ordonanța in afacerea doctorului Iacobsolm din Ploești, pronunțîndu-se dacă trebue trimisă inaintea Curții cu juri lut. CEEMSE București, 17 August America debutează ferm. La New York votează griul per disponibil și per Decembrie 412 și jum. cents, urcare doi cents și jumătate ; porumbul notează 59.1/8 trei optimi urcare pentru disponibil și 1 și optimo pentru terminul de Decembrie. La Chicago notează griul cu un cents și optimo pînă doi cents și o optimo, porumbul cu cinci optimi pina un cents și o optime urcare. Piețele europene sunt slabe și prețurile în scădere simțitoare per toate liniile. La Brăila s’a vindut eri : Griu în greutate 79.200 kgr 3300 lic dol., 17 la sută corpuri străine cu lei 16.42 jum. pe suta de kilograme șlep; în greut. 74—81.200 kgr. vagoane 63 cu lei 14.80—17.50 pe suta de kilograme predat vagon și magazie. 4reveruf f [Separat în greut. 70 | 78 kgr. vagoane 6 cu lei 11.80—12.60 pe suta de kilograme vagon, îndoituri, in greutate 75 kgr. vag. 2 cu lei 14—35 pe suta de kilograme. Ovăz, în greutate 36 | 42 kgr. vag. 3 cu lei 11.50—11.60 pe suta de kilograme. Orz în greutate 52—69 kgr. vag. 12 cu lei 9.25—12 pe suta de kilograme vagon și magazie. Orzoaica în greutate 68.500 — 72 kgr. Vag. 3 cu lei 13.25—14.50 pe suta de kilograme vagon. Rapiță sălbatică cu lei 8 pe suta de kilograme. SERVICIUL TELEGRAFIC — DIN ȚARA — Moarte misterioasa. — Spargerea din str. Murelor.—Furturi de buzunar. — Pruncu eid. — Diverse CRAIOVA, 16 August. —• Azi de dimineață a fost găsit mort, în grădina locuinței sale din str. Viilor, muncitorul Iiaralambie Ștefănescu. Cadavrul nu prezintă nici o leziune vizibilă. Totuși, faptul că el a fost găsit în grădină a dat naștere la bănuiala că moartea nu e naturala. Parchetul cercetează șpre a stabili adevărul. V — Niște făcători de zele, rămași necunoscuți pînă în prezent, au spart astă-noapte obloanele d la pivnița d-lui Stan Săndulescu, diri^^rfĂrelor și, pătrunzînd în inten^^^ffhpjr. cat pe o scară, care comuni^bj VÎtajul de sus, și au intrat împ^0.a de locuit. De aci, ei au furatüT.. multe obiecce de îmbrăcăminte și au fugit" . Profitînd de îmbulzeala ce se făcuse cu ocazia înmormîntăreî d-noi Aman niște pungași necunoscuți au săvîrșit două furturi de buzunar : unul de la d-1 Nicolas Parrét, arendaș, și altul la d-1 Mihalache Popescu, comerciant din str. Cazărmilor. Celui dintiia i s’a furat un portmonoü cu 120 lei, iar celui din urmă unul cu 160 lei. Poliția cercetează spre a descoperi pe pungași. — Din cauza mizeriei, femeia Anica Ulieru din comuna Salcia, a ucis pe unicul ei copil, în vârstă de vreo opt luni. Criminala femeii a fost arestată. — DM. Romanescu, primarul orașului, a plecat astăzi în străinătate pentru mai mult timp. D-sa se va înapoia pe la finele lui Septembrie, sau, poate, și mai tîrziu. Se inteic Neorînducli BNAILA, 16 August.— la com. Tirchilești s'au produs oarecare neorînducii. Niște pescari fiind arestați fiindcă au prins fără a avea dreptul peste tovarășii lor au insistat prin amenințări ca să fie puși în libertate. Pentru a se evita neorîndueli mai grave, arestații au fost eliberați din nou fabrica de tîmplărie mecanică cu mașini noui și cele mai perfecționate, am onoare a face cunoscut d-lor tîmplari că prețurile mașinelor sunt mai eftine ca oriunde, asemenea rînd cu prețuri reduse : Dușumele și Parchete u A unic a CABL Calea Griviței No. 191 Telefon No. 138. 970—6 Ministerul de Războiul ® 8ilbIícaíl Bar £e Manutanța centrală a armatei avînd necesitate de 30,000 hectolitri grău, din recolta nouă, se publică spre cunoștință generală că cu începere din ziua de 1 pînă la 10 Septembrie, orele 12 a. m. inclusiv se vor primi la Ministerul de Rasboiu, Direcția 7-a Intendenței, oferte sigilate însoțite de cîte 2 probe de griu în greutate de 4 kilograme fiecare pentru întreaga cantitate sau pentru parte din ea. Se admit și representații producătorilor, cu condiție de a dovedi că au această calitate, specificînd in ofertă și locul de producere. 1 In ziua de 15 Septembrie, ora 9 dimineață, toți ofertanții vor fi prezenți la Ministerul de Rasboiu, unde se vor deschide ofertele și se va hotărî asupra celor ce vor fi admise. Predarea grîulului se va face în curtea Manutanței centrale. Șeful serv. intendenței sub-intendent. Kalarsa. 470 6 Dr. A. BREASCH de la facultatea din Paris Reinstalând Viena Fost elev al prof. Fournier Specialist pentru lloare de piele și SIF HIFIS Consult, pentru Goale interne de la 2—5 Calea Victoriei 93 (colț cu str. PontaueÎ) Lycée franțais sub înaltul patronaj al Legațiunii francezi București.— 142, Calea Moșilor director: C. a. l.Beautey Profesor la „Liceul Laziu” SECȚIA ROMÂNĂ.— Clase primare și liceu complect (clasic, real, modern), cu programa liceelor Statului. SECȚIA FRANCEZA.— Cursuri primare și secundare, cu programa liceelor din Franța. u SECȚIA ELENA— Infințată în 1904 și pusă sub direcțiunea specială a D-lui Dem. öaUigari-Valsamala, prof. la liceul Minas- Bravul.— Limbă elenă modernă. — Limba elenă vechiă, cu programa liceelor din Grecia. Prospect la cerere. 503—8 Ministerul de Finance Direcțiunea Contabilităței generale DATORIA 1*1 I8. ICA PUBLICATIUNE A 3-a tragere la sorți a titlurilor da rentă 50 0 amortisabilă din 19'3 împrumutul de lei 185.000000 se va efectua în ziua de 19 August 1 Septembrie 1901, orele 10 a. m. în sala specială din ministerul de Finance, conform dispozițiunilor stabilite prin noul regulament publicat în „Monitorul Oficial“ No. 16 din 19 August 1903. La această tragere se vor amortiza titluri în valoare nominală de lei 783.000 în următorele proporțiuni: 28 titluri de câte 5000 Lei 140.000 92 „ „ „ 2500 . 280.000 258 „ „ „ 1000 „ 238.000 350 „ „ „ 5C0 „ 175.000 783.030 la tra* 708 tit. în val nom, de lei l’ublioul este rugat a asista gere. Ministrul Finanțelor. JCotel Continental praterstrasse l-iul Rang Prețuri moderate, ascensoriu