Adevěrul, februarie 1907 (Anul 20, nr. 6265-6292)

1907-02-25 / nr. 6289

Duminică 25 Februarie 1907 Ultime inforaatiuni Azi dimineață a avut loc o intrevedere de doua ore între d-nii Cantacuzino și Take Ionescu. Starea sănătăței d-lui Vasile Lascar s'a ameliorat în ultimele opt zile. Fiind foarte slăbit medicii i-au ordonat o hrănire mai substanțială și de cîteva ore se simte mai bine. Se poate spune că boala de care suferă eminentul om politic merge spre vindecare. Convalescența va fi însă lungă și ă. Lascar nu-și va putea relua activitatea decis după două luni. La 25 Martie a. e. începu examenele de definitivat pentru institutori și învățătorii din țară. Examenele se vor ține la București, Iași și Craiova. Sunt admiși la examenul de definitivat institutorii și învățătorii cari au cel puțin 3 ani vechime. Examenul s va compune din două probe: una orală și alta practică pedagogică. Peste 10 zile va pleca la Bora delegațiunea română care va înapoia vizita reprezentantului vechiului oraș la expoziția noastră. D. Ioan Lahovary, ministrul domeniilor, a dispus să se publice direct în „Monitorul Oficial” decretele prin cari se acordă decorații numeroșilor colaboratori ai Expoziției naționale. Zilele acestea va începe publicarea acelor decrete. Subcomisiunile budgetare au început azi d. a. să lucreze pe la ministere spre a stabili, de acord cu miniștrii, proectele definitive de budgete. Cociu Avramescu, unul dintre cămătarii expulzați anul trecut, s-a întors în țară și s’a prezentat azi parchetului tribunalului Ilfov declarînd că preferă să fie arestat și tribunalele să se pronunțe dacă un evreu născut în Romînia și nesupus nici unei protecții mistreine poate fi expulzat, decît să rătăciască prin alte țări.Se știe că înalta Curte de Casație hotârîse, într’un caz identic, că expulzarea era ilegală. Codri Avramescu a fost înaintat d-lui jude instructor Popovici, care s’a declarat arestat și a dispus trimiterea lui la Văcărești. El va fi dat judecăței pentru contravenire la legea expulzărei. Azî au continuat la ministerul instrucțiunei examenul de înaintare pe loc a învățătorilor. Au depus proba practică candidații din seria VI și au reușit cu toții Direcțiunea vămilor din ministerul de finanțe a dat următoarea circulară vămilor din țară : Cu referire la circulara dată în ziua de 25 Octombrie 1906, vi se explică că postamentele de fontă ale roașinelor de cusut, se impun la art. 600 l din tarif cu 151 suta de kilograme, chiar dacă sunt bronzate. In cazul cînd postamentele sunt de lemn formînd adevărate mobile se impun la art 290 cu 60 lei suta de kilograme. Dacă sînt marchizat sculptate sau combinate cu materii fine se impun la art. 291 ca 80 lei suta de kilograme. In Monitorul Oficial de azi a apărut decretul regal cu cîteva modificări aduse budgetului ordinar al administrațiunel generale a județului Ilfov. D. D. N. Gibescu a fost numit în funcțiunea de controlor fiscal cl. II de județ, în locul d-lui C. Păsăreanu, deci dst. D. inginer Virgiliu Apostol Angelescu a fost numit inginer hidraulic al ministerului de lucrări publice, pentru punerea în valoare a terenurilor băhoase și de inundații de aparținînd statului. Aflăm cu interes că „Austro Orientalische Handelsgesellschaft din Viena, care este special organizată pentru export, grație numeroaselor sale sucursale, a intrat in legături strînse de afaceri cu Comptoarul franco-romir care va da un mare avînt exportului de lemne, petrolului și altor produse industriale din țară. S’a supus aprobarea consiliului tehnic superior, cererea d-lui Th. H. Foculescu din Giurgiu de a i se acorda o reducere pe C. F. R de 50 la sută, pentru tranportul varului alb, de la fabrica sa de lîngă Giurgiu la stațiunile din Capitală Situațiunea împrumuturilor acordate de creditul viticol pe ziua de 21 Februarie c., este următoarea : 228 cereri de împrumut reprezentînd o sumă totală de 2.097.505 . 130 cereri de împrumut, rezolvate, în valoare de le: 1.051.300, din cari pentru plata de datorii oneroase și facere de îmbunătățiri pe baza 123 hectare, 2512 m. p., vie deja plantată lei 170 600, și 880.700 lei pentru plantarea din nou a 363 hectare, 1167 m. p. vie. D-ra Aurelia Miculescu, a fost numită maestră suplinitoare la atelierul profesional al azilului Elena Doamne din Capitală, in locul d-rei Alexandrina Gh. Săvulescu. Ministerul instrucțiunei a luat dispozițiunea ca nu eite o comună din județele Buzau, Neamț, Muscel și Dîmbovița să se înființeze cite un atelier de țesătorie la care să urmeze eleve din cl. III-a și a IV-a, cel puțin 2 ore pe săptămînă. Inițiativa este foarte frumoasă și ar trebui generalizată. Județul Dîmbovița a fost autorizat de a contracta de la Casa creditului județean, un împrumut de 500.000 lei plătibil, prin anuități, în timp de 1( ani, care va servi la construirea a cinci localuri pentru judecătorii de ocoale două spitale de plasă, o cazarmă pentru escadronul de călărași și cinci pentru compania de jandarmi rurali. Azi au sosit în Capitală delegații bulgari, desemnați a trata convenția comercială cu Romînia. Delegații bulgari sunt d-nil colonel Henapdroff, agent diplomatic bulgar in Capitala, Boeff, directorul băni naționale din Sofia, Germanoff, șeful statisticei din ministerul de finanțe bulgar și Tscheculoff, directorul contribuțiilor directe din ministerul de finanț. Delegații români sunt: d-nii dr. Istrati, senator, Tudor Rădulescu, directorul Casei de depuneri, Burghele, director la ministerul de externe și I. Morandini, subdirectorul vămilor din ministerul de finanțe. Convenția va fi redactată in cursul săptămînei viitoare și supusă corpurilor legiuitoare spre votare. Pentru examenul de medic secundar la spitalele județene și comunale din țară, s'au înscris 95 de candidați pină în prezent. Examenul se va ține în ziua de 1 Martie a. c. Tot in ziua de 1 Martie a. c., are loc examenul de stabilitate al controlorilor financiari din întreaga țară. La acest examen s’au înscris peste 60 de candidați. Examenele vor fi scriptica și orale. Candidații vor fi împărțiți in acrii de cite zece. Rezultatul se va cunoaște pe la finele lunei viitoare. Regele a lucrat azi dimineață cu d-nii D. R. Guceanu, ministrul justiției, și Ionaș Grădișteanu, ministrul lucrărilor publice. In cursul lunei trecute s’a dat din următoarele județe următoarele cantități de producte petrolifere în consumațiune .- Constanța : 1692 kgr. bezină și 217.762 kgr. petrol; Covurluni: 1.608 kgr. benzină, 38 370 kgr. petrol, 1102 kgr. u eiü mineral și 3360 kgr. rămășițe ; Dîmbovița: 976 kgr. benzină, 740 245 kgr. petrol, 83 949 kgr. uleiu, 1.192 kgr. parafină, 21.900 kgr. cocs și 1.708.545 kgr. sămînța ; Ilfov: 18.582 kgr. benzină, 546.505 kgr. petrol, 127 274 kgr. uleiu și 882.098 kgr. rămășițe. Miine are loc la „Tribunalul studențesc“ o foarte importantă, ședința prezidată de d. .profesor universitar D. Negulescu. Criza prezidențială In urma întrevederei care a avut loc azi dimineață între d-nii Cantacuzino, și Take Ionescu, s'ar fi hotărît să se propună candidatura d-lui Cantacuzino-Pașcanu la preșidenția Camerei, iar in locul de vicepreședinte, care devine vacant, candidatura d-lui Favlica Brătășeanu. O moarte misterioasă Moarte subita sau crimă. — Ancheta In comuna Merenii de jos din județul Vlașca, locuia un bătrin dulgher numit Constantin Ilie, de fel din Capitală. Constantin Ilie se afla singur în acea comună, soția și fiul său, locuind în Capitală, in str. Coriolan No. 13. Bătrnul dulgher, care avea 62 de ani, nu lucra numai în comuna Merenii de jos, ci și în vre-o zece comune învecinate. Moarte subită, sau crimă? In ziua de 21 Decembrie anul trecut, proprietarul micei case în care locuia bătrînul dulgher, mirat că pînă la orele 0 dim neața nu-1 vede eșind din casă, utră măuntrn. Bătrînul zăcea înaintea patului, cu capul pe dușumea, sucit spre stingă, cu pumnii încleștați, cu nasul și cu fruntea jupuită, jos din lac de singe, provenit din gură și din nas. Proprietarul a înștiințat imediat pe primar, care încheind un proces verbal, a cerut autorizarea parchetului din Giurgiu, pentru a înmormînta cadavrul. Fără nici o altă anchetă, cadavrul nenorocitului a fost virat într’o cușcă de scindări de fag și drept capac i-au pus cocsul. Fini cere anchetă D. Zamfir Constantin, fiul decedatului, a auzit de moartea tatălui său intîmplător, de la un țăran, care venise in Capitală. El a cerut parchetului de Giurgiu să facă o anchetă ; inspectorul comunal respectiv a făcut ancheta, dar parchetul a luat alte măsuri. Eri, Zamfir Constantin a reclamat parchetului de Ilfov, deoarece d sa bănuește că bătrînul nu a murit de moarte naturală , mare primejdie Infectarea apei din filtrele dela Blcn- Aronda Primăria Capitalei a afișat azi următoarea ordonanță : Noi primarul Capitalei, avînd în vedere înghețurile neobișnuite din anul acesta cari au făcut imposibilă curățirea regulată a filtrelor de la Bîcu-Arcuda, și ca atare, apa de băut provenită din aceste filtre a putut fi infectată și deveni periculoasă sănătăței consumatorilor. Ordonăm tuturor proprietarilor, directorilor de stabilimente publice, ca : cofetării, restaurante, etc., să nu mai servească pe viitor publicului ca apă de băut, decît apă bine fiartă în clocote, apoi lăsata se se răcească și conservată în vase curate și acoperite, iar publicului recomandam de asemeni această măsură de a fierbe și răci apa înainte de a o consuma sub amenințare de a putea contracta febră tifoidă nesupunîndu-se acestui sfat. Contravenienții la această ordonanță vor fi dați judecății și condamnați conform art. 175 din legea sanitară. Primar: M. G. CANTACUZINO Medic-șef: Dr. ORLEANU Moartea lui Gr. Triandafil La casa mortuară Corpul neînsuflețit al celui ce a fost Grigore Triandafil este expus, după ultima- dorință, în dormitorul în care a zăcut și și-a petrecut ultimele i zile. Camera mortuară este cernită, iar pereții sunt împodobiți cu cîtce o ramură de ferigă și flori. Cadavrul este așezat pe un pat de lemn iar corpul îmbrăcat în haine negre. Infer’o parte și alta a patului mortuar sunt așezate șase sfeșnice cu luminări aprinse, iar la picioare licărește o candelă. Cîteva femei bătrîne veghează la capul defunctului. Tot în camera mortuară se mai află o coroană de fiori artificiale, din partea d-lui Dim. A. Mavrodin, vărul decedatului. Celelalte coroane au fost depuse la biserica Albă. Pelerinagiul de eră Fulgerătoarea vestu a morței lui Triaedafil s’a întins cu iuțeală. Rude, amici, cunoscuți, colegionai și adversari politici, au mers la locuința defunctului spre a se încredința da dureroasa veste. Cei ce nu puteau prezenta condoleanțe membrilor familiei, se nărgineau a semna intr’u registru depus în biuroul defunctului,—registru care a fost acoperit de mii de semnături, căci nu puțini erau aceia cari cunoșteau și apreciau calitățile sufletești ale lui Gr. Triandafil. Toți d-ni, miniștrii, precum și vicepreședinții Camerei și Senatului îndată ce au aflat trista veste, au venit riad pe rând la casa defunctului și au prezentat condoleanțe d nei Triandafil, inconsolabila soție a decedatului. Era înaintea prînzului, d. colonel Grașoski, ghiotant regal și d. maior Rim Diofanu, aghiotant princiar au transmis condoleanțe d-nei Eliza Triandafil în numele familiei regale și princiare. Grigore Triandafil, avea mai multe ordine străine și naționale in grade superioare. Era decorat cu marele cordon al ordinului „Coroana Rominial’ și avea gradul de ofițer al ordinului „Carol I“. Inmormîntarea Consecventă ultimelor dorinți ale regretatului Triandafil, familia a hotărît ca, corpul decedatului să fie expus Duminică dimineața la orele 11 a. m., în Biserica Albă, din calea Victoriei. Inmormîntarea se va face Duminică la orele 2 p. m., cînd carul mortuar va pleca de la biserică parcurgind : calea Victoriei, stradele Carol și 11 Iunie, pînă la cimitirul Bellu, unde se vor depune rămășițele pămintești in cavoul familiei. Inundațiile din județul Ilfov Revărsarea Dunărei. — Inundarea comunei Spanțov.—Panica locuitorilor.— Malurile. Ultimele știri. Din comuna Oltenița județul Ilfov, ne vin știri foarte alarmante. Este mare temere că această comună va fi inundata, deoarece Dunărea s’a revărsat cu mare furie, peste maluri. Primarul acestei comune, alarmat de această revoltă a apelor, a telegrafist prefecturei de Ilfov și ministerului de interne. Pa de sită parte a luat grabnice măsuri pentru a preîntîmpina o catastrofă. In comuna Spantov au fost inundate 400 hectare semănături din moșiile Clinceni și Spantov. In comuna rurală Oltenița furia apelor a distru 300 pogoane islaz și 600 pogoane semănate cu grîu de d-nii Stanulatos, 200 pogoane grîu ale d-lui Dem. Calomfirescu.* In comuna Chirnogî valurile de apă au fost oprite de digul construit de d-nii arendași Schratu și Dittmer. Dacă furia și valurile apelor vor distruge acest dig — ceea ce e posibil — întreagă această comună va fi inundată.* Panica printre locuitori e foarte înspăimîntătoare. Mulți din ei au început să fugă de prin comune. * Apele înaintează cu mare iuțeală și furie. In comuna Chiselet au fost inundate islazuri și 200 hectare grîă și orz de ale locuitorilor precum și 250 hectare grîă ale d-lui Lucopulo. Mare parte din casele locuitorlor sânt amenințate.* Ultimele știri ce ne vin din Spantov, sunt : Apele Dunărei debordind peste maluri, apa a inundat toată partea joasă a regiunei Clinceni și Spantov, venind pînă sub malul de lingă sat. Ghiața Dunărei nu s’a rupt încă, dar apele au trecut peste părțile laterale, călcind in bloc ghiața. Lucrările digului, ce se construește de stat pe această regiune, n’au suferit stricăciuni. S’au luat măsuri de apărare. Din lumea muncitoare Greva lucrătorilor de călcătorie Greva care a fost declarată acum 5 zile, la atelierul de spălătorie și călcătorie Ana Figa din strada Teilor, durează încă. Dispoziția de suflet a greviștilor e admirabilă. Lucrători și lucrătoare se întrunesc în fiece zi în localul cercului „Romînia muncitoare“ citesc, discută asupra intereselor lor și caută imnuri socialiste. Un grevist mi-a declarat următoarele: „ Luptătorii greviști ar trebui să mulțumească patronului lor, că întîrzie să satisfacă cerințele lor. Ei au acum prilejul să se mai cultive, să învețe cîntece socialiste și să-și mai întărească sentimentul lor de solidaritate de clasă. E de observat că un mare număr de patroni trimit regulat ajutoare greviștilor. Faptul acesta se explică: toți clienții atelierului Ana Figa sînt atrași de celelalte ateliere. Aseară lucrătorii au ținut o mare intrunire la cercul „Romînia muncitoare“. Mai mulți vorbitori au relevat solidaritatea lucrătorilor negreviști, earî refuză să lucreze lucrul atelierului Figa, cînd acesta îl reznmete la celelalte ateliere. E foarte probabil ca greva să înceteze azi, miine. Știri artistice Maiți 27 Februarie 19Q7, ora 9 seara are loc la Atenei), al 15- ea coneert simfonic dat de orchestra permanntă a ministerului instrucțiunei publice, sub conducerea d- ui D. Dimen, al d-lui prof. R. Moleber. Programa cuprinde: 1. C. Goldmark. 3 in Simfonia in mi bemol (Nunta țărănească) aj marș nupțial. variațiuni. b) cîntecul miresei, intermediu, c) serenadă, Scherzo, d) in grădină, andante, e) dant 2. Paganini. Concert pentru violină , orchestră. 3. Grbg. Suita Lirică (prima audiție, o) păstorul, b) marș norvegian, c) nocturnă, d) marșul piticilor. 4. Massenet. Uvertură pentru Fedra. Onor, public este rugat a păstra liniștea în timpul execuțiunii. Prețul locurilor : Loga de jos, 12 lei; Logo de sus, 10 lei ; loc rezervat, 3 lei ; Stalul , 2 lei ; Stalul II, 1 leu. Evitarea unei ciocniri de trenuri Azi de dimineață, la orele 6.45, s’a evitat pe linia Chitila-București, o ciocnire de trenuri, care putea să aibă cosecințe necalculabile. Stațiunea Chitila decese drumul trenului de marfă 506 în spre București , la semnalul de distanță al stațiunei B. M. trenul a fost oprit, neavînd loc in stația indicată. In același timp din stația Chitila plecase spre București trenul accelerat de Moldova, ce sosește în Capitală la orele 7 dimii ața. Pe la on 6 juni. ceața era foarte deasă, cu toată ceața însă, mecanicul trenului accelerat observă pa linie un punct negru. El reuși să oprească trenul la cițîva metri departe de trenul de marfă, care staționa pe linie. Călătorii, bineînțeles, s’au ales numai cu o mare spaimă, ei scăpaseră insă de la o moarte sigură. S'a deschis o anchetă pentru a se cerceta a cui este vina. TEATRU MUZICA Teatrul Lyric : Turneul de Feraudy : Les affaires sont les affaires, piesa îu 3 acte de Octave Mirbeau Piesa cu care a început aseară la Lyric seria reprezentațiilor ce pentru întîia oară din București d-l de Ferandy este cunoscută publicului nostru căci a fost reprezentată la Teatrul național, sub titlul „Banii“, cu d. Liciu în rolul principal. „Adevărul“ a avut prilejul să vorbească despre jocul d-lui de Ferandy, în această piesă, cînd Tar a văzut jucind-o la Comedia franceză, înconjurat de d-ra Lara, d-na Piersson, răposatul Laugier, care făcea o caracteristică sigură din rolul episodic al verosului individ Gruggh și Leloir, incomparabil în marchizul de Porcelet. Atunci d. de Ferandy trecuse de o sută de reprezentațțiți a acestei piesa și de atunci încoace a mai jucat de peste o sută de ori rolul arivistului Lechat, capitalistul de cincizeci de ori milionar, pentru care totul e afacere, se rezolvă cu bani și trebue să slujească scopurilor sale de continuă îmbogățire. Fericirea fetei sale, luxul și femeile fiulul sau, toate acestea sunt pentru ei legate de afacerile ce urmărește. D. de Ferandy joacă pe acest burghez, care calcă peste cadavre pentru ajunge archi-milionar, cu o mare putere de caracterizare. Subliniind ignoranța, incultura, ridiculul cameleonului politic, care anul ăsta e anti-clerical, fiindcă așa e curentul, și la anul va fi regalist și clerical, dacă împrejurările o vor cere, d. de Ferandy dă personagiului și toată ferocitatea și aroganța inderentelui. Admirabilă ca vervă a fost aerată scena în care fiica sa refuză mina el pentru fiul marchizului de Porcelet, căsătorie pusă la tale de părintele său. Distinsul societar al Comediei franceze e un artist rutinat, la care rutina teatrală e adesea transparentă, dar arta sa e desigur din cele mai umane, în comparație cu școala tradițională din casa lui Moliere. D-1 de Férandy a fost viu aplaudat aseară în capitala sa creație din piesa lui Mirbeau. Ironiile și fericitele cuvinte referitoare la politică, finanțe și nobleță, cari abundă în piesa robustului talent al lui Mirbeau, au făcut deliciile setei. Trupa, deși —afară de rolul marchizului — nu are prilejul de a străluci în această piesă, a dovedit că posedă bune elemente in d-ra Van Doren, care a pus multă inteligență în rolul ingrat al fetei revoltate înpotriva tatalul exploatator și în d-na Marie Laure, care a fost foarte bine în inculta și speriata burgheză ajunsă milionară. D. Bauer Vaslin, bine ca mască și ținută, ni s’a părut prea lăudăros, prea bătindu-se in piept în marchizul de Porcelet, a cărui morgă trebue să fie mult mai puțin impetuoasă, mai solemnă însă și mai sinceră. Nu e un om care pozează în marchiz, ci e un veritabil reprezentant al vechei noblețe franceze. Așa îl juca Leloir și era profund emoționant, simbol al ruinei unei întregi clase sociale, simpatică prin cultura și disprețul ei pentru compromisurile rușinoase ale societăței de zi. EOF. „Adeverul în țară” Ploești, 24 februari e la corporații — In comitetul corporației constructorilor, au fost numiți membri d-nil. Anastase Stănescu și Ilie Lăzărescu, în locul d lor I. Dinescu și Al. Demetrescu, considerați demisionați prin faptul că nu au participat la nici o ședință a comitetului. Pe lingă corporația breslelor unite din Buzău au fost numiți comisar al guvernului și supleant, d-ni Dobre Șerbănescu și D. Filipescu. Vechiul comisar Atanasie Antofie a fost lăsat in disponibilitate. Consiliul comunal al orașului, avied de rezolvat mai multe chestiuni, a ținut ședință aseară la ora 5, sub președinția dlui primar Dobrescu. Vizarea livretelor.In urma unei dispozițiuni ministeriale, urmează ca anul acesta, să și vizeze livretele, milițienii care fac parte din clasa anilor 1893 și 1894. Termenul vizei este pină in ziua de 28 Februarie inclusiv. Nesupușii vor fi pedepsiți pina la două luni închisoare, iar nu ca in trecut cînd se pedepseau cu 15 zile gardă. Furt de lemne. Vizitiul Nicolae Ion a furat azi noapte de la stăpînul său d. Ion Săvulescu, din calea București, No 37. doi saci cu lemne, în unire cu ful sau loan Niculae și Gheorghe Ionescu din str. Tirgșor. Hoții fiind prinși de gardiști, au fost arătați Copii găsiți . La îoliți se află col.ih.l Emd A >bu. in ainte de 6 ani, a sosit aseară, rătăcind pe stradle orașului. — La d. Ganea, din str. Ștefan cel mare, se află o fetiță in etate ca da 5 ani, care a fost găsită, pierdută prin cras. Jr.Dezertor arestat. — Poliția a arestat azi noapte , soldatul Gherghe Gheorghe, de fel din comuna Joldești, dezertor din eg. 7 artilerie Buzău. Bal. — Astă seară, in sala „Cooperativa“ are loc balul societăței corpului didactic, din al cărui produs S i vor imbrăca elevei și elevii săraci. Teatru. — Mimp seară, pe scena teatralul „Cooperativa“ trupa de operetă de sub direcțiunea d-lui Niculescu-Buzău va reprezenta „Quartirul lui doc maior“. — Stavăr. — Ultima oră Situația în Bulgaria Sofia, 24 Februarie. — „Deng face o paralelă între evenimentele din Romînia și Bulgaria, arătând modul conștiincios cum guvernul român și-a înțeles misiunea. In chestiunea greacă, Romînia s’a arătat intransigentă, și aceasta durează deja de doi ani, fără ca vreodată guvernul să se gîndească la o soluțiune nefavorabilă care i-ar atinge cîtuși de puțin interesele. Proectul d-lui Dissescu de altă parte, cu toată majoritatea care i-a primit cu toate că dacă minitrul ar fi voit puțin trece legea prin ambele corpuri, totuși în fața opiniunei publice care se declarase împotriva legei, guvernul și-a retras proectul. Iată ce lecțiuni frumoase de viață politică ne dau vecinii noștri, zice ziarul, și e trist aceasta, cu cit poporul bulgar, nu e întru nimic mai inferior celui român. Demisia ministrului de justiție austriac Viena, 24 Februarie. — Ministrul de justiție al Austriei, Klein, care se află greu bolnav de mai multe săptămîni, a hotărît ca după alegerile legislative pentru Reichstag să demisioneze. Succesorul lui va fi, probabil, profesorul Lehman. Condamnarea a trei generali ruși Petersburg, 24 Februarie. Tribunalul militar din Stambow a condamnat la închisoare și la excluderea din armată pe trei generali care au luat parte la răscoala regimentului 7 de cavalerie. O înțelegere între patru mari puteri Londra, 24 Februarie. Ziarul „New-York Herald“ află din Petersburg că între cele patru state, Anglia, Rusia, Franța și Japonia s-a stabilit o înțelegere în ce privește apărarea intereselor lor în Extremul Orient. Regele Angliei, Eduard a contribuit foarte mult la realizarea acestei la chestiunea dezarmărei, guvernele acestor țări au stabilit modul cum se va pune chestiunea aceasta la conferința de la Haga. Toate celelalte state așteaptă să ia o hotărîre în privința dezarmărei după ce guvernul englez va face o propunere în acest sens. Ministrul de justiție francez dat In judecata tribunalului Paris, 23 Februarie.Procesul intentat contra ministrului de justiție este folosit de inamicii săi spre a face un scandal politic din această afacere particulari. In ședința de azi s a citit în timpul procesului o serie de scrisori adresate acum cîțîva ani de actualul ministru, notarului sau (azi decedat), prin care scrisori el ataca pe radicali cu energie. Deoarece aceste scrisori nu au nici o legătură cu procesul ce se judecă se trage de aci concluzia, că adversarii săi sunt hotărîțî să compromită pe ministrul justiției. Călătoria regelui Italiei la Ithena Roma, 23 Februarie. Regele Victor Emanuel va pleca la Atena în prima jumătate a lunei Aprilie, pe vaporul de războiu „Trinatria" și însoțit de 3 crucișătoare. O scrisoare a sultanului pentru regele Petru Constantinopole, 23 Februarie.—Ambasadorul otoman la Paris, Munir pașa, se va opri, întorcindu-se la postul sau, la Belgrad spre a remite regelui Petru o scrisoare autografă a sultanului. Din parlamentul francez Paris, 23 Februarie.— Senatul a adoptat proectul privitor la creațiunea unui corp de ingineri de artilerie navală. Camera discută interpelările cu privire la repausul duminical. Mai mulți deputați ai stîngei, vorbind în mijlocul întreruperilor extremei stingi, au cerut modificarea legei spre a se facilita aplicarea ei. Fapte diverse Spargerea din calea Victoriei. — Eri dimineață între orele 4 -6, un furt cu spargere s’a săvirșit la berăria „Atheneu“ (fost Tomek) din calea Victoriei, al căreia patron este d. Christian Curcă. Autori necunoscuți s'au introdus in localul berăriei prin tăcrea unui geam dela bucătărie, și au furat suma de 40 lei din tejghea, precum și șaisprezece lei dintr’un saltar unde își ținea bani proveniți din bacșiș, un chelner. Se bănuește, ca autori ai furtului doi foști chineri, care cunoșteau pozițiunea și situația localului. Circumscripția 16-a anchetează cazul Nenorocirea din șoseaua Mihai Bravu— Săteanul Dumitru Manu din corn Popești Bălătești vroind să încerceze un val al lui Niță Drageru din șoseaua Mihai Bravu 25, pe care vrea să-l cumpere, fu trînjit jos și lovit de cal cu copita în abdomen. Intr'o .«I«r- foarte gravă ! fu transportat apin Iul Gilentina. Accident de tramvai . Tramvaiul cu No 24 (Moșilor) a căicat in dreptu statuei Sbătianu pe lucrătorul cizmar Gh. Pavel, fracturîndu i piciorul drept. El a fost transportat la spitalul Colțea, în secția d-ui dr. Poenaru-Căpleacu, unde i se amputează piciorul. S’a anunța parchetului care a disputat ca cadavrul lui să o transportat la morga. Arestarea unui vagabond — Agenții serviciului de signanță au prins și arestat la cunoscutul pungaș Mitică Niculescu z siganu, care a fost găsit vagabondind pe străzile Capitalei. S’a găsit asupra pungașului o legătură în care se afla mai multă lingerie care se crede a fi de furat. La percheziția corporală ce i s’a făcut s’a mai găsit și cîteva chei „passepartout“. Din ancheta ce s’a făcut la siguranță, s’a stabilit că numitul pungaș este autorul furtului cu spargere din strada Rovine. ALEI HLS Banca Agricolă — București — Adunarea generală ordinară pentru 1000 și Extra-ordinară CONOCluE In temeiul Art. 38 și 49 din Statute D-nii Acționari ai Băncei Agricole sunt convocați în Adunare Generală Ordinară și Extra-ordinară în ziua de Duminică ll 24 Martie 1907 orele 2 p.m. în salonul Băilor Eforiei. Pentru a lua parte la aceste adunări d-nil Acționari trebue să depună acțiunile lor, pînă la 6/19 Martie 1907 orele 6 p. m. In București. La Sediul Băncei Agricole, Palatul Dacia Romînia, Str. Lipscani No. 1; ■n județe : La Sucursalele și agențiile Băncii Agricole. Persoanele care au acțiunile lor în deozit liber sai în garanție la Casa de opuneri și consemnațiuni, sau la altă Autoritate saîi Casă Publică vor putea depune în locul acțiunilor recipisele sau adeverințele Caselor respective. Vor fi de asemenea admiși a lua parte la adunări din acționari cari vor avea depuse în păstrare sau în gagia acțiunile lor la Banca Națională sau la altă Casă de Bancă, particulară din țară sau străinătate, pe baza adeverințelor ziselor Case de Bancă, întrucît în acele adeverind, se va indica numerele acțiunilor. După 6/19 Martie 1907 nu se mai primește nici o depunere. 10 acțiuni dați dreptul la un vot. Numărul voturilor este nelimitat. ORDINEA DE ZI : A) Adunarea Generală Ordinară pentru 1906 1. Aprobarea bilanțului anului 1906, după ce se va asculta raportul Consiliului de Administrație și acela al d-lor Censori; 2. Descărcarea Consiliului de Administrație de gestiunea sa; 3. întrebuințarea beneficiului și fixarea dividendului; 4. Aprobarea cooptărilor făcute de consiliul de Administrație în persoana d-lor N. G. Cantacuzino, L. L. Catargi, P. Brătășanu și Gr. Golescu, directorul general al societăței; 5. Alegerea a 3 censori și a 3 supleanți pentru anul 1907. Censorii și supleanții pot fi realeși: (art. 36 din statute) B) Adunarea Generală Extraordinară 1 Sporirea capitalului social prin emiterea a 6345 acțiuni noul. 2. îndreptarea greșelii strecurate în aliniatul final al art. 23 din statute, unde cuvintele „a treia“ trebuesc înlocuite prin cuvintele „a seasa“ Adunarea Generală Ordinară se va considera constituită și va putea valabil decide asupra ordinei de zi cînd vor fi de față un număr de acționari reprezentând o treime a capitalului social. Dacă în ziua fixată nu se va fi prezentat capitalul cerut Adunarea se va aminti, fără altă încunoștiințare, pentru ziua de Joi 151 28 Martie 1907, la aceeași oră, și in această zi ea va decide oricare ar fi capitalul reprezentat. Pentru a decide valabil asupra punctelor înscrise în ordinea de zi a Adunării Generale Extraordinare se cere, conform Art. 49 din Statute, prezența a jumătate din capitalul social. Dacă nu se va întruni capitalul cerut, se va convoca o Adunare Generală Extraordinară peste șase săptămînî și atunci ea va delibera și hotărî valabil, chiar dacă capitalul social reprezentat va fi mai mic de jumătate, întrucît propunerile vor tivuni untutrîm o 3! Jî» r* nn 11 IUU unt » wvutov t» |# uiu UWI/SkUtUI tO^UQ* zentat. Aceasta conform ultimului aliniat de sub zisul Art. 49. Consiliul de Administrație București, la/4 Martie 1907 D-na Elisa Triandafil, d-na Elena Niculescu-Dorobanțu, d- Paulina Athanasovici, d-na Efrosina Georgiade, d. Petre Trindafil, d-na Maria C.Zeneianu, d. și d-na D. Bildirescu cu copil, d. și d la C. Leonardessu cu copiii, d. și d-na Ștefan Hapites, d. și d-na Vladimir Athanasovici cu copil, d. Petre Athanasovici, d-na Maria Athanasovici, cu fiica, Nicolae, George și Paulina, S. Athanasovici, d-r Ion Naumescu, d-r Niculae Naumescu, d-1 și d-na căpitan George Narinescu cu copiii, d - și d-na N. Vasiliu, d-r Alexandru Obedenaru, d-ra Paulina Obedenaru, d-r și d-na Petre Obedenaru, d-r și d-na Degeanu, d-r și d-na Ion Poenaru-Bordea, d-r și d-na Alexandru Zencianu, d-1 și d-na lt.-col. C. Baranga, d-1 și d-na N. Doiciu cu fiica, d-r și d-na C. Lazărescu cu fiul, familiile : Peucescu, Budișteanu, Maimarolu, Negri, Hagiopol, Ciocîrdia, colonel Derescu, Miltiade Barbu, Stoianovici și Ganea, Niculescu-Dorobanțu, Mavrodin, Christescu, Giurgea, Nedelcovici, Emil Lahovari, Iarca și d-na Alexandrina Niculescu, au adînca durere a face cunoscută cruda perdere ce au încercat în persoana iubitului lor: soț, ginere, frate, cumnat, unchiü și văr GRIGORE TRIANDAFIL Președintele Camerei deputaților, fost ministru, fost primar al Capitalei etc., etc. Mare cruce al ordinului Coroana Romîniei etc., etc. încetat din viață în ziua de 23 Februarie orele 8 a. m. Serviciul religios se va săvîrși Duminică 25 Februarie orele 2 d. a. în biserica Albă din calea Victoriei, de unde cortegiul va porni spre cimitirul Șerban Vodă (Bellu). Presenta înștiințare ține loc de orice invitație. Dr.Eracție Sterian Specialist în boale Interne și Sifilitice Vechi medic al Eforiei Spitalelor Civile Consultații de la 10—12 și de la 5—7 as. STS. BIBESCU-VODA 33 (Colț Șerban Vodă) |tinul Ionja " Conic, nutritiv și reconstituant. Cu principiile conținute în Kola, Coca, Guayana și Cacao reunite. INDICAȚIUNI: Debilitate, Anemie, Chlorosa, hipocondrie, Afecțiuni cardiace, Maladiî nervoise, Convalescența. Prețul Buteliei Lei 4.50 A se cere pretutindene la Farmacii și Droguerii cu marca „Fortuna“ depusă și semnătura. Unde nu se găsește se trimete contra ramburs prin depozitul general. Farmacia Curții Regale FRAȚII Dr. KONYA, Iași crim PORDÎIE SAVON Recomandat Damelor pentru 3 albi, catifela și muia pielea obrazului și a mîinilor J. SIMON, 59. Faube St-Martin. PARIS 181 K Gridina HIGH-LIFE — dim «ALATTI — Cea mai frumoasă grădină. In centrul orașului. — Frumos aranjată, având o scenă mare și decorațiuni pentru reprezentații teatrale. §e cla sa »remtă pentru SESONUL de VARA — Condițiuni avantagioaso — Doritorii se vor adresa proprietarei D-ne! SOPHIE C. BERGER, Hotel Continental, Galați. Pepiniera SCAE-NI -----— CEA MAI VECHE PEPINIERĂ DIN ȚARĂ ——W8TE ALTOITE, varietăți indigene și străine PORT ALTOI AMERICANI, diferite specii Butași Americani cu rădăcini ----------------- CATALOGUI LI*. CERERE -----------------I.E Titre BILACEANU, — Ploiești-Scâeni SANATORIUL GRIMMEHSTEIK Casă de cură pentru hoalele organelor respiratorii Edelitz-Grimmensiin 0012V’019 departare de Hni9 Administrator: TH. BACHR5CH. - Medic-șef: Dr. 0. FRANKFURTER KALODONT PASTĂ DE mini de vânzare la: Indispensabilă ^ 1 5 OIPARFUMERII. FARMACII. FA.SARG’5 Sohn £ B,Viena-faris^2217 PROGUERII etc. Representant: Ban Lobi, București,gricultori, comercianți, proprietari Evitați pagube colosale ÎNTREBUINȚAȚI îphT“^0Ki UMT" MORTALA A SOAR! ugorul, remediat de stîrpire șoarecii de cîmp și casă. Un singur tub este suficient, pentru o jumătate hectar, magazLI -J cü șopron și costă Lei 2.50. Fiecare tub este prevăzut cu instrucțiuni despre modul de întrebuințare. = Depozitul general la administrațiunea ziarului ^Deverul = Arc de vînzare. — AI TOAIE INDIGENE ȘI STRĂINE —