Adevěrul, septembrie 1907 (Anul 20, nr. 6473-6502)

1907-09-01 / nr. 6473

Simbata 1 Septembrie 1907 9 . NOTIȚE : Toata lumea dă năvală la ghișeul administrației și se abonează la „Dimineața“, cace numai 16 mile a mai ramns pina la tragerea marilor premii în valoare de 22.000 lei. AUGUST — 31 zile — 31 — Viacri — a. m. societatea ofițerilor veterani „Virtutea Militară“ va ține prima ședință după vacanți, la care se vor discuta mai multe chestiuni intre care prima chestiune este alipirea societăților : Coroana de oțel și Trecerea Dunarei. Sunt invitate a lua parte la ședință toate gradele inferioare veterane. „Independența“ vorbind de chestia reformelor țărănești, scrie : „E evident că opera reformelor, care, in anumite privinți trebue să modifice profund starea actuală de lucruri, nu e ușoară și se va izbi de dificultăți, de diferite feluri. De o parte sunt aceia ale căror idei învechite și înrădăcinate se vor simți atinse și cari se vor teme ca interesele lor materiale sa nu sufere vreo pagubă ; de alta, aceia cari cred că reformele trebue să realizeze visele lor, dorințele lor fantastice, mai mult sau mai puțin fantastice, mai mult sau mai puțin sincere. „Acel caz are răspunderea situațiunei actuale și cari au grija de viitor nu se vor lăsa nici împiedecați de unii, nici umțî de alții și nu vor face decit ceea ce trebue, dar tot ce trebue". Se știe că consiliul de revizie a casat decizia consiliului de războiu din Galați prin care fuseseră condamnați maiorii Gherghiceanu și Drăgotescu pentru delictul de refuz de serviciu, ce ar fi săvîrșit în timpul răscoalelor din Martie. Procesul se va judeca in nou, de consiliul de räzboiu din București, în ziua de 3 Septembrie a. c. Cei doi maiori vor fi apărați de d-uiî avocați Const. Gr. Gheorghiu, deputat din R.Sarat, C. Fortunescu din Galați și locot. A. Teodorescu din București. In cercurile militare se crede in achitarea sigură a celor 2 inculpați fiind stabilită—se zice—in chip evident nevinovăția lor. Vom ține în curent pe cititori cu mersul afacere!. Școala profesională de fete No. 3 „Gh. Chițu" mutîndu-se in noul local amenajat din nou, din strada Popa Petre 31, readuce la cunoștința părinților, că înscrierile vor continua pină la 5 Septembrie a. c. Eri dimineață s'a întîmplat un accident de automobil în Tg.Frumos. D. Kapri din Roman, trecînd cu o viteză mare prin tîrgușor, a dat peste d. Th. Garabet și trîntindul la pămînt, i-a fracturat piciorul drept, zice „ Opinia“ din Iași. Consiliul de miniștri, luînd în deliberare referatul d-lui ministru al cultelor și instrucțiunii publice și ținînd seamă de motivele invocate de a sa, îl autoriză a lua următoarele dispozițiuni : 1) Pentru candidații cari, până la 1 Septembrie 1906, nu se găseau înscriși în tablourile de capacitate pentru învățămintul secundar decit pentru o singură specialitate, cari cu toate acestea au fost numiți profesori cu titul provizoriu și a căror numire a fost anulată prin decizia publicată in „Monitorul C îiefal“ din 19 August 1907, timpul trecut din ziua numirilor cu titlul provizoriu pînă in ziua de 19 August 1907, fiu sa va ține în seamă în calculul celor trei ani, prevăzuți în lege și în regulament pentru validitatea examenului de capacitate ce au deja trecut. O însemnată mișcare se va face pe ziua de 1 Septembrie în administrația centrala a ministerului domeniilor. Vor fi înaintați mai mulți funcționari până la gradul de și de serviciu cl. 1, loc vacant prin demisiunea d-lui Groziescu șeful serviciului comerțului și în meseriilor. Pe aceeași zi se vor face înaintări și al corpul silvic. Cu începere de minne prețul prin el se va urca cu 5 bani in Capitală. O telegramă din Viena anunță că d. Mihail Popovici, din București, a fost victima unui grav accident de automobil. S'a anunțat prin ziare că societatea veteranilor de grade inferioare „Coroana de oțel“ va fuziona cu societatea „Virtutea militară“ a ofițerilor veterani. D. Luțescu, președintele societăței veteranilor de grade inferioare „Coroana de oțel“ ne roagă să anunțăm că tratative oficiale — de la comitet la comitet — nu au existat. Fusiunea nu se va face decît dacă comitetul și adunarea generală vor admite aceasta, și dacă societatea „Virtutea militară“ va conveni ca din noul comitet să facă parte un număr egal de membri și dintr’o parte și din alta, pentru ca interesele veteranilor de grade inferioare să fie și pe viitor cît mai bine susținute. D. Luțescu nu comunică de asemenea că congresul veteranilor de grade inferioare nu se va ține în Septembrie, ci in Ianuarie, pentru că guvernul a promis că va realiza pe cît va fi posibi desideratele veteranilor. Prefectura județului Ilfov a eliberat pînă acum, de la 1 iulie, peste 400 penaise de vinătoare, pentru exercitarea dreptului de vînat în acest județ. Parchetul de Ilfov a cerut prefecturii să urmărească un mare sălaș de țigani călcîătari, cari au comis numeroase forturi și spargeri în județ, iar acum au luat drumul către Pitești. Miine so începe la prefectura de Ilfov concursul pentru ocuparea celor cinci burse pe care prefectura le acordă în fiecare an fiilor de săteni absolvenți ai școalelor primare normale, pentru a face studii superioare la școalele de arte și meserii din Capitală. Comisia examinatoare se compune din d-nil Era. Grigorovitza, profesor de curs secundar, și Mumuianu și Grozescu, directori de școli primare în Capitală. La secția polițienească din str. Olympului se află un subcomisar cu numele Grigorescu. Acest individ își permite să vie la slujbă intr'un bal nespus de beție și să insulte în mod trivial persoanele ce au neplăcerea de a avea treabă pe la acea secție. Deoarece în acest bal și debitînd necuviințe, numitul se crede în „exercițiul funcției“, i s-ar putea întîmpla ca la cea dintâi o ocazie să primească „în exercițiul funcției“ corecțiunea meritată. Dacă prefectura Capitalei ține asemenea indivizi în slujbă, se poate aștepta ca publicul sa-i trateze conform conduitei lor. De altfel vom urmări isprăvile acestui individ și ’1 vom pune la locul II, dacă nu se va găsi cineva s’o facă înaintea noastră. D. Ion Th. Florescu, fost deputat, a oferit ora un dejun la restaurantul Enescu, mai multor reprezentanți franci’7î la congresul petrolifer. Au luat parte d-nn : Desiongchamps, Langrin, Leonabie, advocați la Curtea de apel din Paris, precum și d-un . Dreg. Hurmuzescu, fost secretar general la ministerul cultelor, d. Leveine, Secretar al congresului, etc. S’a toastat la șampanie pentru Franța și distinșii ei reprezentanți într'o atmosferă de mare cordialitate. D. Const. Georgescu, comisarul șef al circumscripției 28, în raionul căreia s-a petrecut drama din str. Știefler, a strins prin subscripție publică suma de 300 lei, bani pe care i-a predat nenorocitelor orfeline, rămase pe drumuri, în urma pierderea părinților lor. De asemenea d. comisar Georgescu, a angajat pe o femee bătrână din același cartier ca să îngrijască de oi feline. Copilul cel mic, în etate numai de 6 săptămâni, tot prin îngrijirea d-lui comisar Georgescu a fost internat la Leagănul Sft. Ecaterina. Ministerul de razboiu a inbrvenit pe lingă ministerul de interne ca să dea ordin autorităților administrative ca să dea tot concursul ofițerilor Însărcinați cu ridicarea hartei țării. Deseară întreg Bucureștiul va fi la Rașca, la beneficiul excelentei și veselei noastre artiste Maria Ciucurescu, care apare în mult hazliu sa creație din Nunta lui Țopîrdea. Cine nu va fi ispitit să rida astăseară la Nunta lui Țopîrdea ? Eri a avut loc căsătoria civilă și religioasă a colaboratorului nostru d. Gr. Grigoriu (G. Rigo) cu d-ra Teodora S. Duca din Galați. Nași au fost d-na și d. Const. Dimitrescu, redactor la ziarul „Adeorerul“. Urăm toate fericirile nouilor căsătoriți Eri s’a înaintat delegației județului Teleorman o contestare cu privire la alegerile consiliului comunal din Zimnicea, efectuate la 19 și 26 August. Grădina Ambasadori Astă seară, Vineri, se joacă, după cererea generală, hazlia și picanta comedie TMVILA de la libiet Cîlalda în localizare de d. George Ranetti. Acei cari vor să petreacă bine și să rîdă cu hohote, să sa grăbească a-șî procura din vreme bilete. Prețul locurilor. Un loc rezervat 2 lei, statul I au sefi, intrarea in grădină 50 bani. In timpul zilei biletele sunt da vînzare la magazinul Jean Feder, iar seara la casa grădinei. Suntem siguri cu acei cari vor să petreacă bine, își vor da întîlnire, astăseară, la grădina Ambasadori Banchetul asociației petroliștilor — Impresii — Ideia asociației petroliștilor de a face banchetul săfi pe frumoasa terasă a palatului artelor din Expoziție a fost excelentă. Spectacolul cea prezentat acest banchet a fost splendid. Au asistat la el mai mulți miniștri decât la toate celelalte banchete și anume d-oii Sturdza, Costinescu și Morțun. Toți marii industriași de petrol, toți inginerii, chimiștii și geologii de seamă au asistat. * D. Sturdza a deschis seria toasturilor închinind pentru rege și familia regală. D. Alimănișteanu, președintele asociației, a arătat că progresul realizat în industria petrolului se datorește mai presus de toate națiunea și a băut pentru aceasta. A vorbit apoi d. Max Șapira, acest veteran al industriei noastre petrolifere, pentru d. Const. Alimănișteanu, cu care în vremurile critice ale industriei petrolifere, a împărțit optimismul, încrederea că ea va izbîndi. D. Șapira a arătat că, fiind unul dintre cei mai vechi exploatatori de petrol, cunoaște toate fazele prin cari a trecut exploatarea la noi și meritele reale ale persoanelor cari au contribuit la dezvoltarea ei. Dar e printre noi unul—zice d-sa —și tînăr încă, care a avut adevăratul foc sacru al marei opere care trebuia îndeplinită și viziunea celor ce trebuia să Se îndeplinească intr'o zi. In afară din țară am luat parte la două congrese și știu cum totul s’a petrecut. El e acela care a vorbit de petrol și de mărețele instalații ce ați văzut, atunci cînd abia indrăzniau să îngăimeze cîteva vorbe și încă acele prea rezervate. Nu vom aminti decît : 1) organizarea studiilor geologice în 1891 și puterea cu care împingea pe toată lumea la exploatarea bogățiilor minerale ; entuziasmul cu care încuraja pe decepționați, chemind pe de altă parte toată această pleiadă de tineri ingineri, geologi și industriași spre exploatările miniere, ceea ce ne-a adus frumoasele studii geologice ale unor Mrazek, Teysiere, Mircea și alții. 2) Crearea laboratorului serviciului minelor de la ministerul de domenii, care sub conducerea d-rului Edeleanu, care și la primul congres a avut locul său în știință și care a primit azi din partea unor savanți printre savanți cea mai măgulitoare dintre consacrări. 3) Evaluarea bogăției noastre petrolifere în momentul critic al finanțelor noastre și încrederea ce a inspirat celor mai descurajați. 4.) Crearea școalei de maeștri sondori din Cîmpina care aduce și va aduce atîtea servicii. In sfîrșit interesul ce pune pentru tot ce atinge industria petrolului și a minelor in general și partea ce a avut—împreună cu amicii și colaboratorii săi fideli Mrazec și Edeleanu, sub direcția unuia dintre bărbații noștri cei mai eminenți d. Angliei Saligny, — în organizația acestui congres pe care o admirăm cu toții. Neaccentuîndu-se decît aceste fapte reale și pozitive pe cari toți le cunosc, ajunge pentru ca să vă rog să ridicați paharele voastre în sănătatea omului care a pus mina la toate acestea, în sănătatea scumpului președinte al Asociației noastre, d. Constantin Alimănișteanu. * A vorbit apoi d. Boambă de la „Steaua Iromînâ“ arătînd că guvernele au ajutat mult dezvoltarea industriei petrolului și închinind pentru d-nii Sturdza și Costinescu. O frumoasă impresie a făcut toastul d-lui inginer Mircea, care a pomenit de elementul care ar trebui să fie eroul serbăreț, de țăranul român. Delegatul Statelor Unite a vorbit nemțește după manieră sa americană, cu acel umor sec care e atît de puțin artificial, pentru munca reală depusă de d. Saligny, pe cînd congresiștii n’au depus decît vorbe. A închinat pentru d. Saligny-D. Gaster din Londra a vorbit pentru presa internațională. D. Dvorkowitz spune că acum 25 de ani s’a înscris in asociația petroliștilor din Bacu care pe atunci era ca și cea romînă. Dorește deci acestuia să ajungă într’un viitor apropiat ca cea din Bacu, adică să aibă un venit de 5 milioane lei pe an.* Reușita splendidă a banchetului se datorește organizatorilor d-nii C. Rlimănișteanu, Lazare Elias, Zinder și Drinceanu directorul asociației. Serbările din parcul Filaret Sindicatul ziariștilor din București, de sub președinția de onoare a reginei, a organizat pentru zilele de 8 și 9 Septembrie mari serbări populare in parcul Filiaet, la fosta expoziție. Programul bogat al spectacolelor de la aceste serbări va fi anunțat în curind, intrarea 50 bani. EXAMENELE "PARTICUL ARElescu, G. C. Dragu, Bogdan Duică, Giurăscu, G. Munteanu-Murgoci, El Cancicov, A. Miller, D. Theodorescu, M. Panaitescu și I. Voiosu. * Elevii vor da examen la următoarele școli publice : clasa I la gimnaziul Șincai, a 2-a și a ,3 a la liceul Matei Basarab, a 1 a și a 5-a la liceul Sf. Sava a 6-a, 7-a și a 8-a la liceul Lazăr. Ielele : Cursul inferior la școala secundară gradul I. Cursul superior la școala secundară gradul al II lea. Comisiuunile examinatorii In Capitală Ministerul de instrucțiune publică a numit următoarele comisiuni examinătoare pentru elevii preparați in particular : Curs inferior. — Clasa I președinte d. P. Stroescu, membri : d-ni: I. Iordăchescu, A I. Nădulescu, E. Lovinescu, I. N. Tutuc, Sava Atanasiu, Leonida Tânăsescu, Filip Stănculescu, Aurel Vintilescu și I. Panaitescu. Clasa 11-a și a 111-a președinte:Ștefan Ioan, membrii : d-ni: N. Mihăiescu, C. Enescu, M. Ghimpu, T. Matei, V. Șuteu, Marin Dumitrescu, Theodor Popescu, Scarlat Dumitrescu, C. Șonțu, N. Bănulescu, N. D. Țăranu și Costin Petrescu. Clasa IV a și F-a. Președinte Simion Mîndrescu, membri: d-ni: Constantinescu Lucaci, Ștefan Pop, O. Litzica, G. Bran, Florea Stamatescu, Escouffier, Ghiță Ionoson, I. Vliescu, I. Bărbulescu, Ninulescu-Brănătzeanu, Bogdan Ionosoru, dr. Oprescu, Clasa Via, Vila și Villa. Președinte G. Țitzeică, membri d-nil Mihălcescu, V. D. Păun, D. Contantinescu, Pompiliu Eliad, Erache lonescu, Gorciu, Popovici, Romișeanu, G. Roman, Take Poppsam, N. Bădescu, Pandele lonescu și G. Pop. Pentru tot cursul superior Limba italiană : d. Frollo. Limba elină : d. Piteș. Limba engleză: d. Marin Dumitrescu. Pentru școlile de fete Clasa 1, 2, 3 și 4 . Președintă d-na Adela Proca, membri P. Dulfu, arid - rotii Gabsi Botoșăneanu, T. Alexianu, Elena Rădulescu, A. Floru, M. Costache, Hort. Dimance , A. Gojoran, I. Popescu-I’aiore, N. D. Țăranu, N. Colceag și D. Coplescu. Clasa 5, 6, 7 și, S-a : Președinta S. Mehedinți, membri d-ni: C. Popescu, I C. Evolocauu, Eracle Ciupagna, V. Gol Mișcarea acola ministerul de finanțe La ministerul de finanțe, în serviciul exterior general al finanțelor, s’au făcut azi următoarele transferări și numiri: Dnil P. Ioanin, impiegit clasa II in administrația financiară în capitală și D. Anghelescu, impiegat cl. I la administrația financiară a județului Vlașa, au fost mutați, unul în locul celuilalt. — D-ui. Chr. Constantinescu, O. Nițu d’SCu, G. N. Loban, I. A. loan, Al. Călinescu, El. Opran, T. Grădinescu, S. Eftușancu și M. Udeanu, actuali imp. aux. cl. li, au fost înaintați la cl. I, în locurile vacante. — D. C. Popescu, actual imp. aux. la ad.ția financiară de Constanța, a fost mutat la Romanați, în locul d-lui Gh. Scriban, trecut în locul aflat vacant la ad-ța Capitalei. — D. D G. Dumitrescu, bacalaureat, a fost numit impigat auxiliar d. II la ad-ția financ. din Constanți, in locul vacant. — D. G. Tinga, absolvent a 4 clase secundare, a fost numit impiegat auxiliar cl. 1 la Ilfov, in locul d-lui I. Chiriță, demisionat. — D. C. N. Stănescu, absolvent a 4 clase secundare, a fost numit impiegat auxiliar cl. 11 în locul vacant. — D. G. Mihăilescu, actual impiegat cl. 11 la adția financiară de Ialomița, a fost mutat la Botoșani. D. N. C. Vasiliu, absolvent al școalei de comerț, a fost numit impiegat auxiliar cl. II, la administrația financiară din Dîmbovița, în locul dlui St. Popescu. D. S. Negrescu, actual șef de secție cl. II la administrația financiară din Brăila, a fost numit la cl. I, în locul vacant. D. D. Popescu, impiegat cl. II la administrația financiară din Bacau, a fost mutat la Romanați, în locul dlui G. Petrovicî. D. G. Petrovicî, actual impiegat auxiliar cll II la Romanați, a fost mutat la adția financiară a județului Neamț. D. Al. Tufeanu, impiegat auxiliar el. II la administrația financiară Neamțu, a fost mutat la Bacău, în locul d-lui D. Popescu, transferat. D-ui. Al. Simbolsky, actual subșef «de secție cl. I la adua financiară din Bacău, și G. N. Dobrovicescu, actual subșef de secție clasa I la adția financiară de Gorj, au fost transferați, unul în locul celuilalt. Convenții] Masonic din Paris La 6[19 Septembrie se deschide la Paris marele convent masonic, la care a fost invitată a participa și masoneria romînă. Marca loje romînă a și trimes la Paris spre a o reprezenta și a lua parta la convent, afară de d. G. Scelier, reprezentantul său din Paris, alți trei delegați, adică dnii dr. C. Laur, M. Țighineșteanu și C. Nicoleanuu, cari au și plecat la Paris. Conventul va începe la 6/19 Septembrie și va dura pînă la 10j23 Septembrie. Marea loje din Franța va da un banchet în onoarea reprezentanților străini. Rominii vor ocupa primul loc, marea loje română fiind cea mai veche aliată a marei loji din Franța. Știri teatrale Milne 1 Septembrie se joacă la Rașca în beneficiul fruntașului comic Toneanu Manasse. D-Da Am. Hasnaș, d-ra Voiculescu și d nil Leonescu și Dimitriu dela Teatru Național dau binevoitorul concurs in semn de dragoste pentru eminentul lor camarad.* Mercuri 5 Septembrie tot la Rașca beneficiul talentatei Eugenia Ciucurescu. in piesa Ielele din Popa Nan în care iubita artistă are o creațiune splendidă. Admiratorii sai îșî pot reține locuri de pe acum la Feder. Telegrame Regăsirea lui Bernard Shaw Londra, 31 August. — Criticul și scriitorul englez Bernard Shaw care era crezut pierdut într-o ascensiune ce făcuse pe munți la Lisenbedr, a fost regăsit. Scriitorul englez se rătăcise și umblase 24 de ore prin munți. Un banchet militar Angoulême, 31 August. Generalul Pirpsart a oferit un print in onoarea oîtinilor străini care au asistat la manevrele armatei franceze. Ministrul a toastat pentru suveranii și șefii statelor reprezentate aducind laude armatelor reprezintate la manevre. Generalul belgian Timmermans, decanul ofițerilor străini, a mulțumit pentru primirea făcută ofițerilor străini și a toastat pentru generalul Picquart, pentru armata franceză și pentru președint de Falberes. Un accident de automobil Viena 31 August. Ziarul „Neue Freie Presse“ află din Karlsbad că omnibusul automobil care face cursa dintre Karlsbad și Marienbad, și în care se aflau 14 persoane, a suferit un accident. D. Mihail Popovici, din București, a fost grav rănit. Miniștri de probă Teheran, 31 August. După o disensiune furtunoasă, parlamentul a hatorit să acorde nouilor miniștri o perioadă de încercare de 10 — 15 zile după care, dacă nu vor fi socotiți bine, să fie înlocuiți prin alții aleși de parlament. întîlnirea dintre marele duce și prințul Ferdinand Sofia, 31 August. Dzvlir'a monumentului țarului Alexamlru II sa făcut în mijlocul unor grandioase serbări și fără nici un incient, Marele duce Vladimir întiluindu-se ADKvERrrr. Neputindu-se face proba demonstrativă cu mașina de desfănat și mărunțit strujenii de porumb „ACxBf AISSA.44 în ziua de 25 August a. e. di = CÎPJSS t^mpaâSISS ÎÎEÎa^OPaSiîl, se aduce la cunoștința D»lor AGRICULTUM1 și CRESCĂTOR de VITE c», proba demonstrativă ca mașina ImmPM“ la Școala de Agricultură Herăstrău, se asismă ps 28815 de 15EPTEMBRIE (Simbăta viitóre) — între orele 9 și 12 a. m. — in caz de plobe proba se va face in alta zi anunțindu-se cele necesare la timp. KICOI JE FEllsch €-ie Societate Sau comandita — FURXXLORII CURȚII REGALE — PENTRU DOMNII AGRICULTORI ca să obțineți o recoltă frumoasă, întrebuințați NUMAI: ja. »lit i §A Jini!® $9 care este cel mai puternic și sigur remediu conxtra tăciunelui (mălurea) Sa.’grímne, orz, secară» etc. SARAMURA „VICTORIA“, care este fabricată după sistemul cel mai nou, de un specialist doctor în chimie este analizată și recomandată de Onor Institutul de Chimie al Statului ca certificatul No. 70S din 11 Aprilie 1900 ------------------------- DEPOZITE IN TOATĂ ȚARA ------------------------1 Biuroursit* Fabricei „VICTORI — București, Strada Smîrdan No. 10 cu prințul Ferdinand în fața monumentului, l-a îmbrățișat plîngind. Caut apartament IME DE APMARE Cele mai bune pentru CâLǍTORI, MOȘIERI, PREPĂȘI, etc., putînd fi întrebuințate și pentru vînătoare CARABINE cu mai multe focuri, cu repetiția, putînd trage în șir, fără a lua arma dela umăr, 5, 12 sau 15 focuri, după felul carabinei. Tir pînă la 1000 metri. PISTOALE, care încarcă și descarcă singure, Webîey (8 tocuri), Browning (7 tocuri) Mauser (10 focuri), etc. Gsvatî prospectul ilustrat al „ARMELOR DE APARARE“ sstr. ..> B. D. ZISMAN. - Furnisorul Curței Regale Mare magazin de arme si minifuml Calea Victoriei 4A Str. Citreî, 48 Serbările din Bulgaria Sofia, 31 August. — Solemnitatea inaugurarăi monumentului ridicat în amintirea țarului liberator s'a făcut azi în cele mai bune condițiuni și în prezența marelui duceladimir, a soției sale marea ducesă și a fiului lor marele duce Andrei, a principelui Ferdinand și a familiei princiare, a membrilor corpului diplomatic, a delegațiunei militare sosită din Rusia, a tuturor autorităților locale și a societăților și corporațiunilor venite din provincie, precum și a unei mulțimi de 40 mii de oameni. Ceremonia a început la orele 11 dimineață și a durat pînă la 1 p. mi.cină s’a terminat printr’o revistă de trupe, care a atras admirațiunea dilegațiunei militare ruse. Au rostit discursuri vibrante de emoțiune, principele ferdinand și marele duce Vladimir, cari au fost călduros aclamați de mulțime la întoarcerea lor la palat. Animațiunea a fost_din cele mai vii. Seara mulțimea a făcut o nouă manifestațiune de simpatie marelui duce Vladimir, care a mulțumit printr-un discurs foarte călduros. Cu toată mulțimea mare care a luat parte la serbare, ordinea a fost menținută pretutindeni. Ciocnire de trenuri în Italia Roma, 31 August. La 9 km. departe de Roma, în apropiere de Castel Jubileo, s’a întîmplat aseară la orele 10 tura, o ciocnire între un tren de marfă și un tren militar. Ciocnirea a avut loc exact acolo unde s’a întimplat în August 1900 o groaznică catastrofă în care marele duce Mihail al Rusiei era aproape să -și piardă viața. De astădată nenorocirea a fost mai mică, fie din cauză că conducătorii mașinelor le-au oprit in momentul ciocnirei, fie pentru că soldații au reușit să se salveze sărind mai toți pe ferestrele vagoanelor. Cu toate acestea 1 ofițer și 30 de soldați sunt grav răniți, și mai sunt mulți ofițeri cari sunt răniți mai ușor. O demonstrație semnificativă Sofia, 31 August. — In cercurile politice din Sofia a cauzat mare senzație faptul că, la solemnitățile de oli, nu a luat parte agentul diplomatic al Turciei. Cauzele unui accident de tren Berlin, 31 August. Poliția de aci crede a ști ca accidentul de cale ferată de lingă Strausberg a fost provocat de arei indivizi cari au căutat să jefuiască trenul. Doi dintre aceștia au fost arestați. Ei se numesc Otton Leistner, în vîrstă de 32 ani, și celalt Otocar Deibel, in vîrstă de 27 ani. Ei au fost găsiți la o circiumă împreună cu un al treilea care a dispărut și despre care se crede că ar fi cel care a comis atentatul. Accidental iaehtului țarului Holsingfors, 31 August.—Iată noul amănunte asupra accidentului pe care a suferit iahtul „Standard" pe care se afla familia țarului. Marți „Standard" a plecat spre apus. Miercuri a trecut pe lingă Helsingfors, și urmat de două torpiloare, a intrat in portul Hangoo. La o depărtare de 14 km. de Forse s’a împotmolit cam pe la orele 3 p. m. Nisipul este acolo la o adîncime de 18 picioare, pe cînd vasul calcă la o adîncime de 22 picioare. Ciocnirea a fost atit de puternică încit mai mulți marinari au căzut în apă, și o masă cu obiecte de porțelan răsturnată și obiectele nimicite. Iahtul a suferit mari avarii. Partea dinapoi a lui se umpluse cu apă. Pină peste cîteva zile el nu va putea fi scos de pe stînca de care s’a izbit. O manifestație a poporului Sofia, 31 August.— Aseară pe la ora 5, cu toată interzicerea din partea poliției, o mulțime de mai multe mii de oameni a organizat o manifestație pe stradă. Poliția nu a intervenit și manifestația a decurs in cea mai perfectă ordine. Manifestanții au demonstrat în fața palatului, unde a apărut marele duce Vladimir. Unul din manifestanți a rostit o cuvîntare, adresindu se marelui duce Vladimir și amintind și de chostia macedoneană. Marele duce a răspuns foarte pe scurt, numai în câteva cuvinte. El a spus: „Bine, toate vor fi bune, cer numai să aveți puțină răbdare“. Mulțimea s’a dus apoi la monumentul țarului și s’a întors în fața palatului agentului diplomatic al Rusiei. Și aici s’au rostit mai multe discursuri. Agentul diplomatic a răspuns oratorilor: Din balcon mai multe doamne aruncau flori publicului. Un denunț contra Azi dimineață am fost informați că o fată din Constanța anume Afrodita Vanghelatos, în etate de 17 ani ar fi făcut o plîngere parchetului contra d-lui subcomisar Nicu Griva dela circ. 6. In acea plîngere ea spunea că a fost răpită de la părinții ei din Constanța de numitul subcomisar, adusă în Capitală și părăsită de acesta in grădina Cișmegiu după un traiu de citeva zile. In aceași plîngere Afrodeta Vanghelatos spunea că necunoscînd Capitala, s’a rătăcit, petrecind o noapte la un țigan lăcătuș de pe bariera S-ta Vineri. Cu anchetarea denunțului a fost însărcinat de procuror Victor Dimitrescu. Cercetînd la parchet asupra acestui denunț ni s’a afirmat că pînă acum nu este nimic lămurit și că totul se pare că se reduce la o simplă înscenare. D. procuror Dimitrescu a Înaintat pe denunțătoare poliției pentru a fi plasată la domiciliu.— Tis,i La 15 Septembirie apare „REFORMA Revistă politică, economică, ilustrată, săptămînală. Prim-Redactor asergi Vasiliu Epiior-Proprietar VI. Constantinnăscu (Florins). Exemplare 1: 20 bani urm—i-----ti—i—inchiiiiii in in Grădina Raseas — Astăzi Vineri 31 August — — Beneficiul D-hef Ciucureasca — Se va reprezenta NUNTALUL TIPARDEA Comedie în 3 acte localizată de d-nu Emil D. Fagure PARCUL OTETELEȘANU Compania Lirică Romînă sub conducerea D.lui CONST. GRIGORIU Astăzi Vineri 31 August 1907 FIRE de ARTIST Operetă în 3 acte de Leo Stein și Carl Lindau, traducere de d-l P. Gusty Muzica de Edmund Eysler In studiu: „Studenții Veseli“ și „Insula ________Talipatan“. 1.1. IESEBUD AMUGAT București — Str. Episcopiei No. 1 în centru, separat, compus din 4 camere, bucătărie, tot la canal. Ofertele să se adreseze la edția ziarului sub inițialele A. H. AU. Saramura de grin Garantată ca cea mai sigură, practică și oftină — Corați prospectul gratis — De vânzare la toate drogue—riile din țară. — Laboratorul de produse Chimice BACAU A apărat: „Marea Reforma“ de Th. C. Mănescu cuprinde capitolele următoare : Temoralitatea Parlamentelor, Responsabilitatea țăranilor răsculați, Causa Răscoalelor, Votul Universal, Robia Modernă, Socialismul — o nouă filozofie, Flaga avocaților, Morala socială, Viitoarea organisație în fașă, Poluția definitivă a chestiei agrare, Cele trei temelii ale societăței actuale : Religia, familia și proprietatea, De vînzare la Librăria Alcalay și la autor Str. Țăranilor, 7 Un exemplar 1 Leu GRÂU UIMI glace pană roșie, cu paiul tare care nu se scutura, precum și alte diferite specialitați de imne pentru sămință; RAPIfA.Ol,ZA pur Belgiană și indigenă ; RĂPIȚI NAVETA : ORZ de toamnă. Prima Semiserie Agricolă A. SCHUU3LJSIS Sil București; Cal. Victoriei ăl (Tele/. •/„) Bacău : Sp. Pavel și Ana, Cristea ’ Brăila, Str. Coroanei No. 2 (Telefon) (Telefon CASA DE SCHIMB M.FIMELS București, Strada LIPSCANI, No. S Bold Palat Dacia I cursul pe ziua de 30 August ,1907 I íj I Comp.j Vlațd 4u/° j Rsnta amo MÎOrEMir^ 8N; 5 laB 4 °/°| „ „ 1905 a. b. 8S 75 825 4 °/ujgentă internă 88 - 88 50 1 °/C Cilig- Cum. Buc. 1903 87 — 87 50 5 °/o „ „ „ 1906 87 — 87 50 4% „ „ jud. 10050 10H25 ,5“!» „ , „ 92 75 93 25 Ser. Fune. rural 99— 99 50 *°/° » „ 88 - 88 50 t ® *"! » „ urb. Bu. 97 50 98 25 Doo! , „ „ Iași! 94 - 94 75 Ac. B. Națională 13630 — 3650 — „ „ Agricolă 430 — 440 — „ „ Sc. Buc. 135— 145 — Cor. val. austr. 105— 106 — Mărci germane 123 50 124 50 Banc. franceze 100 25 101 — „ italiene 100 — 101 — „ rubl.hirtii 265 — 268 — unui subcomisar (Künstlerblut) Cea mai buna APA MINERALA PURGATIVA este acea de la A BREAZU IAȘI Autorizată de Stat. Premiată cu medalia de aur la exp. din Bucuresci 1894, j Recomandată cu preferința de D. n. Medici. Efect prompt și sigur, dola mită, gust plăcut. Cereți dar numai APA MINERALA DE BREAZA Care se găsește la toti vânzători de ape minerale din țară. . Parascrvesca . Co. Deposit general: F.-sin Kónya Iași. Sigma#911 € UKSAr.A. CRAIOVA. '