Adevěrul, august 1908 (Anul 21, nr. 6796-6825)

1908-08-01 / nr. 6796

*i r Vineri August 1908 litiu Ipalil In cele din urmă satrapul de Constanta surprinzînd buna credință a ministrului de interna căruia i-a debitat o serie de inexactități cum că s'ar fi descomplectat consiliul comunal, a obținut dizolvarea acestui consiliu. Aflăm însă că i s’a dat a întelege d-lui Vîrnav, că dacă se va dovedi la alefieri că cetățenii sunt de partea consilierilor demisionați, celebrul satrap să-și facă bapajele de la prefectura de Constanța. Printre foștii deputați și senatori din partidul conservator democrat se prepară o mișcare pentru a cere d-lui Gheorghe Cantacuzino să le restituie sumele ce le-au fost reținute din diurne—sume cari se gasesc in mina Nababului. Se crede că d. Gheorghe Cantacuzino nu va putea refuza aceste cereri, fiind la mijloc o chestie de cinste. Se comentează foarte mult in cercurile politice numirea d-lui Ion Atanasiu, fost guvernator al Coourluiului, ca prefect de Tulcea. E un fel de surghiun politic. In vederea alegerilor parțiale din Capitală s'a și început o vie propagandă. D-l Nicu Filipescu, alarmat de agapele și consfătuirile conservatorilor-democrațî, s’a pus și d-sa pe lucru. Mereu vine în Capitală, spre a se consfătui cu puținii d-sale partizani. Guvernamentalii au început și ei să se miște. Perspectivele lor sunt însă foarte slabe. E nostimă atitudinea ziarelor carpiste față cu destăinuirile d-lui Barbu Păltineanu cu privire la cei 60.000 lei fond de luptă, adunați din diurnele deputaților și senatorilor. ’ De înjurat înjură toate cu aceeași violență, ceea ce dovedește cît ustură pe cei vizați destăinuirile făcute. Dar asupra atitudinei de avut nu s’au putut pune de acord și pe cînd Epoca spune că totul e o calomnie. Conservatorul vorbește de „trădare“ și „delațiune“—recunoaște adică cum că banii au fost luați. Corespondentul nostru din Viena,,. ne comunică încetarea din viața acolo a d-lui Pericle Sariani, un tânăr bine cunoscut în societatea ieșană, fratele d-lui Aristide Sariani, mare proprietar din Vaslui. înmormântarea a avut loc alaltăeri cu deosebită solemnitate la cimitirul central din Viena. A luat parte fratele defunctului, d. Aristide Sariani, apoi cumnatul defunctului, d. Ioan Fotino, doctor în drept și avocat, numeroși membri ai coloniei române și eline din Viena, precum și mai mulți romîni din țară, în trecere prin Viena, printre cari s’a putut remarca d. Tătaru, membru al Curtei de apel din Galați, d. Calmuschi, profesor. din Galați, d. Assimacopul, proprietar din Constanța, ș. a. Defunctul Pericle Lariani era un tinăr distins și încetarea sa din viață va lăsa unanime regrete printre toți cei ce l’au cunoscut. Transmitem întristatei familii expresia condoleanțelor noastre. Ședința consiliului tehnic superior, care a fost amînată In săptămîna trecută, se va ține Vineri, orele 3 d. a., în localul ministerului de lucrări publice. Azi la orele 10 și jum. dimineața a avut loc la cimitirul Bellu, înmormîntarea rămășițelor pămîntești ale lui Petre Balaban. Coșciugul a fost ridicat pe linieri de către membrii familiei și cunoscuții defunctului, din capela cimitirului, unde se afla depus de eri și dus pînă la mormint. D. general Alex. Averescu, ministru de războiu a obținut o prelungire de concediu de 5 zile pînă la 20 August. D-sa se află actualmente la Kissingen. ________ Ministerul de războiți aduce la cunoștința celor interesați că admiterile in școlile militare se vor face pînă la virsta de 23 ani, iar nu 21 după cum din greșală a anunțat marele stat major. NU se anunță din Brașov, că " Iohan Kluch, unul din muncitorii expulzați anul trecut de guveinnul liberal, a încetat acolo din viață în urma unei grele suferriunți. Nefericitul lucrător, după expulzarea lui din țară, a lucrat mai mult timp la Viena, unde a răcit astă toamnă, și a dat apoi in tuberculoză. El moare departe de ai săi, de cari Va despărțit.urgia guvernului. Ministerul instrucției a hotărît ca postul de,institutor înființat din nou să fie pe lîngă școala No. 7 de băeți din Ploești, iar postul plătit de comună de la această școală să fie mutat la școala No. ,8 de fete. O grandoasă serbare populară are loc în astă seară în grădina ,,Ambasadori" (strada Acaddmiei, lingă ministerul de interne), în beneficiul societăței veteranilor ,,Coroana de otel". Cunoscutul duetist d. P. D’Argent împreună cu d-na va apare în opereta ,,Talismanul" și In duo comice. Celebrul transformist Iassy se va produce în cîteva numere noue. Acestei serbări li mai dă: concursul d-ra Smigrai, primadonă; d. Sigalla apreciatus flautists etc. Vor mai avea loc: salve de tunuri și rachete, lupte internaționale, tombolă bogată, alergări în saci, „Recordul presei precum și alte surprize cari nu se scriu, ci se vor vedea. D-nii abonați cari doresc a-și schimba adresa, ori a-și reînoi abonamentul sunt rugațî ca odată cu cererea să ne înainteze și o bandă veche.#»• Polemică princiară Prensul Griguță continuă polemica sa cu memoriul prințului Știrbei. D-sa dezvoltă teza că țăranul muncește prea puțin, numai vreo sută de zile pe an —și e natural să nu poată trăi cu atîta 365 de zile. D. Griguță Cantacuzino propune ca statul să impue societăților forestiere și petrolifere ca să introducă un fel de premii, o gradațiune în salarii pentru țărani cari ar munci vreme mai multă fără întrerupere. De exemplu 2 lei ziua pînă la 200 zile anual, 2,25 ziua pînă la 250 zile anual și 2,50 ziua pînă la 300 zile anual, evident muncă făcută de acelaș om. Două măsuri sînt deci după d. Griguță Cantacuzino de luat pentru a se mai îndrepta starea țăranului și anume să se ia măsuri ca să poată munci tot anul și să se înlăture intermediarii pentru ca astfel țăranul să se poată bucura de tot produsul muncei sale. D. Grigore Cantacuzino laudă activitatea centralei Băncilor populare și a diferitelor cooperative create sub auspiciile ei, în special obștiile pentru arendare de moșii, cari au dat frumoase rezultate. Prin obștiile acestea de arendare, la cari statul are partea cea mai mică, se dă țăranilor nouî cunoștințe agricole și se rezolvă o parte a cestiunei agrare. Mai greu e să procuri muncă continuă țărănime!. Pentru a găsi mijloacele trebuesu căutate cauzele răului. Ele sunt după d-l Griguță Cantacuzino, agricultura înapoiată și extensivă ce se face, lipsa aproape complectă de cultivare a plantelor industriale, ca sfeclele de zahăr, românul consumă de 20 de ori mai puțin zahăr ca englezul, cînepa și inul pentru fuior, etc., cari dau veniturile cele mai mari la pogon și ocupă foarte multe brațe; lipsa creșterei vitelor și a întregei industrii a laptelui și brinzeturilor, și în sfîrșit lipsa relativă de pămînt cultivabil, față de populația actuală, avînd în vedere starea agriculturei noastre. Ultima afirmațiune e nouă și hazardată mai ales cînd cunoști colosalele cantități de cereale ce se exportă pe fiecare an. Dar prensul se explică în sensul că producția la hectar e prea mică și că prețurile sînt rele. Mai lămurit ar fi fost să spue că îndreptarea stărei țăranului, după d-sa, nu se poate face decit fără a se cere sacrificii marilor agricultori. Prima grijă trebue să fie ca veniturile acestora să nu scadă. De unde dar să se îndrepteze starea țăranului? Prensul răspunde : din mărirea întindere! pămîntului cultivabil. Din bălți și albii de rîuri s’ar putea cîștiga 600.000 hectare. Cum s’ar putea atinge acest scop, d. Griguță Cantacuzino promite să arate. în dreft, a fost numit portărel la tribunalul Ialomița în locul d-lui Nicolae Popescu, trecut în altă funcțiune. D. loan Stoicoiu, actual registrator în grefa trib. Gorj a fost înaintat ajutor de grefier la același tribunal în locul d-lui C. Ionescu, îndepărtat din post. D. Vasile Hărănaciu, actual copist grefier la jud. ocol. Târgu-Jiul rural, a fost înaintat ajutor de grefier la trib. Gorj în locul d-lui P. Georgescu, îndepărtat din serviciu. D-niu N. B. Ionescu și Teodor Marinescu, ajutor de grefier la secțiunea I a tribunalului Brăila, au fost destituite în urma raportului d-lui procuror general al Curtei de apel din Galați. # nișcare în magistratură Următoarele : numiri, înaintări, permutări și destituiri s’au făcut pe ziua de azi In magistratură. D. C. Florescu, avocat, fost magistrat a fost numit judecător cu titlu provizoriu la jud. ocol. Vela din jud. Dolj, în locul d-lui C. V. Demetriad. D. Virgiliu N. Liubicî, licențiat în drept a fost numit stagiar la jud. ocol Brabova din jud. Dolj, în locul d-lui Barbu Ionescu, demisionar. D. Anastase Stoiculescu, licențiat în drept, a fost numit stagiar la jud. ocol. Urși, jud. Olt în locul d-lui N. Tănăsescu, trecut în altă funcțiune. D. Constantin M. Dumitrescu, actual magistrat stagiar la jud. ocol. Sulina, jud. Tulcea a fost permis în aceeași calitate la jud. ocol. Valea Mare, jud. Dîmbovița în locul d-lui Coman I. Neacșu, trecut în alt post. D. Petru Irimia, licențiat in drept a fost numit magistrat stagiar la jud. ocol Sulina din jud. Tulcea, în locul d-lui Const. M. Dumitrescu, permutat. D. Alexandru M. Țintă, licențiat în drept, a fost numit magistrat stagiar la judecătoria ocolului Nărujă, jud. Putna, în locul d-lui Ioan Mehedinți, trecut în altă funcțiune. D. Dim. Carp, licențiat în drept, a fost numit magistrat stagiar la jud. ocol. Țîndărei, jud. Ialomița în locul d-lui Alex. S. Popescu,trecut în altă funcțiune. D. loan Cătălin Paraschivescu, licențiat în drept, a fost numit magistrat la jud. ocol. Bălcești din jud. Argeș în locul d-lui Eremia Cartojan, trecut în altă funcțiune. D. George Nicolau, licențiat în drept, a fost numit stagiar la jud. ocol. Viziru din jud. Brăila, în locul d-lui Ioan N. Ionescu, trecut în altă funcțiune. D. I. Alexandrescu, actual magistrat stagiar la jud. ocol. Sălătrucu din jud. Argeș, a fost permutat în aceeași calitate la jud. ocol. Curtea de Argeș, în locul d-lui Milan Z. Pelinescu, trecut în postul celui dintiiü. D. George Mircescu, actual portărel la tribunalul Buzău, a fost înaintat cap de portărel la același tribunal, în locul d-lui Alexandru D. Dumitrescu, trecut în altă funcțiune. D. Alexandru Șeicarescu, licențiat în drept, fost portărel, a fost numit portărel la tribunalul Buzău, în locul d-lui George Mircescu, inaintat. D. Emanuel N. Zaharia, licențiat Oiijeril ausM ia Sinaia — Relație oficială — Generalul de cavalerie von Gandernak, comandantul corpului XII austro-ungar, însoțit de generalii: Vanna de Pava, comandantul districtului VI de Landwer; Lahousen von Vivremont, atașat, la comandamentul corpului XII; Michael Schandru, comandantul brigadei 31 de infanterie; coloneii: Wieber, comandantul brigadei 76 de Landwer ungar; von Horsetzky, șeful statului major al corpului XII. Szontegh, comandantul regimentului 4 de husari și locotenentul Weder, adjutantul generalului von Gaudernak, au sosit în Sinaia. Duminică, 2? Iulie, orele 8'A dimineața, spre a se prezenta regelui și a-I supune omagiile lor respectbase. La gară au fost primiți de un adjutant al regelui și conduși în trăsurile Curții la castel, unde au fost găzduiți. La orele 12:4 generalul Gaudernak a fost primit în audiență de rege. La ora 1, după ce au fost prezentați regelui, și Ceilalți ofițeri cari însoțeau pe generalul von Gaudernak, a avut loc dejunul, la care au mai fost invitați atașatul militar austro-ungar și alți ofițeri romîni aflați în Sinaia. La orele 5, după ce au luat ceaiul, ofițerii austro-ungari au fost conduși, in trăsurile Curții,, la concertul orchestrei ministerului instrucțiunii publice, unde erau invitați de regină. De aci s’au reîntors la castel, unde li s’a servit o gustare, după care au plecat la gară, și cu trenul de 9 ore seara au părăsit Sinaia. Convorbire cu d. Barbu Păltineanu — D. Filipescu contra Nababului — Ce a vorbit d-sa cu d. Nicu Filipescu.—Diadagiul „Epoceî“. D. Filipescu caută o diversiune. Se cunosc importantele declarațiuni pe cari le-a făcut d. Barbu Păltineanu, la o agapă a conservatorilor democrați. Ele privesc pe Nababul in ce se atinge de mînuirea unor fonduri electorale, și mai privesc și pe acei cari au avut un mare rol în izbucnirea răscoalelor țărănești. In luea politică declarațiile d-lui Păltineanu au produs mare impresie. Ziarele Nababului n’au putut rosti un singur cuvînt în în apărarea acestuia. Ziarul d-lui Filipescu însă a crezut că va face mare ispravă dacă va tăbărî asupra d-lui Păltineanu, și-l va soma să spuie ce a vorbit d-sa, în particular, cu d. Filipescu în ajunul venirea la putere a guvernului Cantacuzino. D. Păltineanu nu s’a intimidat deloc de această somațiune, și iată-l gata să spuie tot ce a spus d-sa la acea convorbire, și mai cu seamă, ce a spus d. Filipescu atunci: Ne-am adresat d-lui Păltineanu rugîndu-l să ne dea cîteva lămuriri asupra acestei chestii care preocupă acum lumea noastră politică. Iată convorbirea pe care am avut-o cu fruntașul conservator-democrat : — Care a fost obiectul vizitei dv. la d. Filipescu, asupra căreia „Epoca“ insistă să faceți destăinuiri! — Rezervându-mi dreptul a da detalii mai târziu asupra acestei chestii,—dacă va fi nevoe—, vă pot spune un rezumat, că obiectul acetei vizite a fost ca să întreb pe d. Filipescu dacă ar fi posibil a se forma un guvern Carp-Take Ionescu cu excluderea d-lui Cantacuzino. D. Filipescu a primit idein, fără nici o rezervă, acceptînd toate condițiile de detaliu, fără de carieui nu vedeam posibilă o asemenea formațiune, și dîndu-mi o mulțime de argumente pentru a-mi demonstra, —dacă mai era nevoie—necesitatea pentru partid și țară de a se evita un guvern Cantacuzino. D. Filipescu, m’a întrebat însă, continuă d. Păltineanu dacă i am vorbit d-lui Take Ionescu despre aceasta. I-am răspuns că nu, și că mi-am rezervat să-l întreb mai întîiu pe d-sa dacă vede posibilitatea lucrului, și apoi să vorbesc d-luî Take Ionescu. Am plecat să vorbesc cu acesta din urmă pentru a comunica apoi d-luî Filipescu răspunsul. In urma conversației ce am avut însă cu d. Take Ionescu, n’am mai dat nici un răspuns d-luî Filipescu, și după trei-patru zile d. Cantacuzino a fost chemat să alcătuiască guvernul. Continuînd d. Păltineanu ne-a mai declarat următoarele: —Adaug că aceste destăinuiri le fac numai pentru că am apucat a spune că o vom face și pentru ca d-nii dela „ Epoca“ să nu speculeze tăcerea mea. Altminteri după limbagiul desgustător al Epocei, mi-ar fi plăcut mai bine să tac. Cred că acel limbagiu, și chiar insistența de a relata această convorbire nu au de scop decit a provoca o diversiune asupra chestiilor cari s’au adus la ordinea zilei prin vorbirea mea din str. Traian. Această diversiune însă nu va reuși să distragă atențiunea publică de la acele fapte pe cari le credeam cunoscute deja de toată lumea și pe cari, văd cu surprindere, că mulți nu le cunoșteah. A. M. : " " Accidentul d-lui Gr. Ventura Bătrânul nostru confrate, d. Grigore Ventura, a fost azi pe la orele 1 victima unui accident, care din fericire, nu a avut urmări grave. D. Gr. Ventura Pe cînd d. Ventura traversa calea Victoriei, în dreptul hotelului Continental, o trăsură de piață cu No. 767, condusă de vizitiul Tudor Fundescu, mergind în goana, cailor, a dat peste d-sa, trîntindu-i jos și rănindu-l la piciorul sting. Trecătorii de pe stradă, văzînd accidentul, au alergat în grabă și au ridicat pe d. Ventura din picioarele cailor. Sergentul de stradă postat în apropiere, a condus pe nesăbuitul birjar la circum. I, unde d. comisar Anton Poenaru a deschis o anchetă. D. Ventura, care avea o rană însingerîndă la genuchiul piciorului drept, a fost transportat la policlinica „Salvator“, din pasaidul Roman, unde d. dr. Rotman, șeful acelei policlinici i-a dat ajutoarele necesare. Tis. Cum e vremea Joi, 31 August. — Eri după amează a mai plouat cu întreruperi în o bună parte a Moldovei, în Dobrogea, în estul Munteniei și în cîteva localități din partea sa centrală și muntoasă. In unele localități din Moldova ploaia a fost repede și în cea mai mare parte a țărei însoțită de puternice manifestațiuni electrice. La Constanța a trăsnit o casă producind mici stricăciuni. Ploile abundente din zilele precedente, au făcut ca mai pretutindeni nivelul rlorilor să crească mult, producând pe alocuri inundațiuni. La Rădăuți (Dorohoi) Prutul este in creștere și revărsat. In urma creșterei continuă de astă noapte a presiunea atmosferică, cerul s’a înseninat în cea mai mare parte a țarei și vîntul destul de tare bate de la NV în Moldova și In Dobrogea—mai cu seamă pe malul mărei—și în cîteva localități izolate din Muntenia, unde el suflă din diferite direcțiuni. In toată țara timpul este potrivit de călduros: în partea de sus a Moldovei, în cursul zilei termometrul a variat între plus 22 gr. și plus 24 gr, iar în cele mai multe localități din restul tarei între plus 28 și plus 29 gr. La Sinaia, termometrul nu a atins în cursul zilei de cu plus 19 gr. Noaptea răcoroasă la munte și în nordul Moldovei, unde, termometrul s-a coborît la plus 10 gr, la Codreni (Dorohoi). Barometrul a crescut cu 7 la 8 mm. Presiunea atmosferică este în mijlociu către 760 mm. A plouat la: Comana 2 mm., Sascut 10, Mihăileni 11, Rădăuți 12, Drăgănești 5, Ocnele MaiT 7, Moinești 15, Iazu—unde a fost și puțină grindină—31 mm, Filiu 2, Cernavodă 9, Mărășești 10, Popești 22, Urziceni 2, Adjud 19, Striviți de tren ROMAN, 31 Iulie.—Săteanul Vasile Panait, din Cordun, trecînd azi dimineață la orele 10 într’o căruță cu doi cai prin rampa cantonului 58. în momentul trecerei trenului No. 148, el a fost surprins de mașină. Căruța a fost sfărîmată, Vasile Panait a fost lovit la cap și a rămas mort pe linie. Boii au fost striviți. Cadavrul a fost adus la Roman. Fernando Nenorocirea de la fabrica Cuțarida ■ Săteanul Dimitrie Stan din comuna Vlăsceni, jud. Ilfov, pe cînd săpa azi pămînt de la un mal din fabrica Cuțarida, malul s’a surpat peste dinsul. In stare foarte gravă, nenorocitul sătean a fost ridicat cu ambulanța societăței de salvare și transportat la spitalul Filantropia. S’a deschis" o anchetă. HI de GH. STI.VAST DESCRIERE PUTOREASCA ălăuză practică pentru vizitatori și turiști cu ilustrațiuni în text — 75 hang exemplarul — ADiIVERUL MOTOARE de PETROL, BENZINA, GAZ SĂRAC, etc. — din renumita Fabrică Elvețiană — Soc. An. BACHTOL0 & Cis CEA MAI NOUA CONSTRUCȚIUNE Garanția absolută pentru soliditate și funcționare ireproșabilă Accidentul unui alcoolic Individul Guță Plăcintarul afiindu-se azi beat în piață, a căzut jos. In cădere nenorocitul se isbi cu putere cu bărbia de o masă, rănindu-se grav. D. Roșeanu, intern al societăței de salvare fiind avizat, a dat ajutoare rănitului, pe care la transportat apoi la spitalul Colțea. A apărut scainele Bucegilor TELEGRANE Accident de automobil Boulogne, 30 Iulie. Automobilul condus de către baron Chandler din Boston din Statele Unite a căzut astă seară într’o prăpastie lîngă Boulogne. Chandler a murit. Șoferul și doi călători au fost răniți. Ziar condamnat Budapesta, 30 Iulie.Tribunalul din Mostar a condamnat la 1000 coroane amendă ziarul turc Mostavat pentru publicarea unei scrisori deschise către ministrul Burian. Prinț austriac la manevre germane Berlin, 30 iulie.—Se anunță că prințul moștenitor al Austro-Ungariei, arhiucele Franz Ferdinand, a fost invitat de împăratul Wilhelm a lua parte la manevrele din Lotaringia. Luptele naționaliste din Bohemia Praga, 30 iulie.—Social-democrații din Sokolschic au organizat o serbare care a fost tulburată de cehii agrarieni. Aceștia au bombardat cu pietre restaurantul în care a avut loc serbarea și au dat apoi foc clădire, care a ars cu desăvârșire. S-a dispus o anchetă severă. Sinuciderea unui locotenent Salzburg, 30 iulie.— Max Gangher, locotenent în reg. 59 infanterie s-a sinucis. El fusese condamnat la degradare de către tribunalul de onoare militar. Fata regelui Eduard la Marienbad Marienbad, 30 iulie.— Azi au sosit aci numeroși detectivi englezi și austriaci cari au misiunea de a veghea asupra siguranței regelui Eduard la Marienbad. îndrăzneață evadare Budapesta. 30 iulie—Din Deva se comunică: Parchetul a descoperit în ultimul timp o bandă de falsificatori de bani care fura firmele de la telegraf, întrebuințînd materialul pentru falsificarea monedelor. Unul din membrii bandei Nurtu Munteanu a fost arestat și depus în închisoarea din Deva. Noaptea trecută el a spart zidul spre stradă al celulei sale, dela etajul II și cu ajutorul unei frînghii improvizate din echipamentul de arestant s’a scoborît plnă la etajul I de unde a sărit jos. Evadarea lui s’a observat abea astăzi. Suveranul Bulgariei în Ungaria Budapesta, 30 iulie. Prințul Ferdinand al Bulgariei a sosit aseară cu mare suită de la Beyreuth la Poprat de unde a plecat cu automobilul spre castelul de vînătoare din Pleso. Pentru mîine se așteaptă sosirea principesei Eleonora a principelui moștenitor Boris și a prințului Ciril de Tîrnova. Confiscarea unor ziare Aussig, 30 iulie.—Au fost confiscate aci toate ziarele din cauză că au publicat apelul consiliului popular german pentru boicotarea industriașilor cehi. Contele Witte scoate un ziar Berlin, 30 iulie — Curierul Bursei dezminte știrea că ultima vizită a lui Witte la Berlin ar fi în legătură cu planuri financiare rusești. Contele Witte plănuește fondarea unui mare ziar zilnic și in scopul acesta a intrat în tratative cu amicii săi din Berlin. Subvenția unui ziar german la Constantinopol Berlin, 30 iulie.Guvernul a aprobat suma de 300.000, mărci ca subvenție pentru un ziar german la Constantinopol. Trecerea prin București a ministrului Caillaux Aseară la orele 6 a trecut prin gara de Nord ministrul de finanțe al Franței, d. Caillaux, venind din Constantinopol. Ministrul francez trece prin Sinaia, de unde se va reîntoarce în Franța. -----------—BS----------- Bursa cerealelor Americane aduce o scădere la grîu pină la doi centi, iar continentul european o tendință foarte slabă. . Piața Brăilei este astăzi sub aceasta influență foarte deprimată. Ee s’au vindut cerealele la Brăila cu prețuri aproape neschimbate. In București s’a vindut, grîu, 3500 hect. kgr. 77 cu lei 13 hectolitrul, prompt gara Grădiștea, 400 hect. kgr. 78 cu lei 14.1414 hect. prompt București; 30 vag. cu lei 17 suta de Ugr. prompt gara Orz, 10 vag. cu lei 12.80 sută de kgr. gara Găești. Ovăz, 20 vag. cu lei 12 suta de Ugr. prebabil August gara Găești. + întristații: Aristide și Sofia Sariani, Elena și Ioan Fotino, Constantin și Mihail Sariani, frați: Dumitru Mihalopulo, Victoria Andrea, Irena Sariani, Maria Mihalopulo, Georges Papalexopulo cu soția, unchi și mătuși, cu copiii lor, Jacques și Jeanne Marco-Polo, nepoți, au durerea a vă face cunoscută pierderea prea iubitului lor Pericle G. Sariani încetat din viață în Viena, în etate de 31 ani și inmormîntat la 28 Iulie (10 August). GRADINA RAȘCA — Azi Joi 31 Iulie 1308 — Pentru a 8-a oară Leacul d-rului Feștelei Comedie în 3 acte, cu cîntece localizată de d. Emil D. Fagure. Biletele la Feder, Parcul Oteteleșianu Compania lirică Romina conducerea CONST. GRIGORIU Joi 31 Iulie 1908 Viața Pariziană Vodevil în 4 acte. Traducere de D-nul Duzescu-Duțu Biletele de vînzare la noul magasin „Galleria de Musica“ Calea Victoriei 50, lîngă Capșa CASA DE SCHIMB M. FUELS București, Strada LIPSCANI No. 8 Noul Palat Dacia cursul pe ziua de 31 Iulie 1308 Cump. Vlad Benzi amar. 1905 «nr. 91 V4 91 , » 1905 a. b. 91 V4 91 Rentă internă 90 V2 91 amn. îs». Inc. 1903 87 V4 87 , . „ 1906 87 V, 87 . . jirt. 102 i/i lO-i „ . „ 93 V8 93 Ser. Fnne. rnrai 981/4 98 . . , 89 - 89 , » nrb. Bu. 96 3/4 97 , . „ Iași 93 V* 9-1 Ac. B. Națională 4300 — 4320 „ » Agricolă 41b — 425 „ „ Se. Bnc. 120— 130 Cor. val. anstr. 105 V2 106 Mărci germane 123 1/2 124 Banc. franceze 100 l/2 101 „ italiene 100— 101 , rubl. hlrtl 265 — 267 ETERNITS 1"“^? URAI IV 11 1 1 material pentru acoperișuri, sigur contra focului, vântului și ’•tomnoriilor MoM äs SOG. de ESULT BUCUREȘTI 20, Strada Câmpineanu, 20 cupa Brevetul I.XIX3WIG- HATSCHEK Doctor Calimiri dela Facultatea din Paris £ Boale de stomac Instalațiune modernă pentru tratamentul BOALELOR SECRETE Str. Doamnei I (Palatul Nifon) J Telefon 4155 Consult: 2-4 și 7—8 p. m. D-ralul Stroe specializat în BOLI INTERNE și de NUTRIȚIE (Diabet, Gută, Obezitate, Constipare cronică, etc.) în clinicile profesorilor C. von Xoorden, (Viena) și Fr. von Müller, (München). — Consultațiune 6—8 pm. — Pentru cei lipsiți de mijloace, gratuit, de la 8—9 a. m. Str- Colțel, 14. Telefon 21-35 BĂILE SARATA-MONTEORU De la 1 August a. c., prețurile sunt foarte reduse. Camere cu 50 Lei lunar. Pensiunile complecte cu 4 De pe zi. DIRECȚIUNEA Dr. i.Sozomovici Specializat în clinicele din Berlin și Paris pentru boalele de Ras, Gât și Urechi Instalațiune complectă pentru massaj vibrator electric în ssivo kipilm SPALA și albește rufele admirabil,ușor și în scurt timp. Face economie de lemne, lucru §Și! Și săpun. ,1f<d Gsființat că nutasrafele De vînzare și băcăniile din țară, Laboratorul de Produse chimice G. FLORESCU, Bacău Reprezentanți Generali: A. Bl.AU . Co., — București Calea Rahovei No. S Telefon 3/7 ÎNȘTIINȚARE Fabrica de bere Bragadiru și Fiul, face cunoscut numeroasei și distinsei sale clientele că debitează în localul Coloseului Br2 Patru cin 3așî al d-lui C. Păunescu numaî delicioasa Bere Sleeping- Car, cea mai superioară productiune a fabricei. LMM Hell Dr. Theophil Silbermann Inginer chimist București pasagiul Român, 15 Telefon 13 i 18 — Analize de ori-ce natură — Soarele intestinului Diaree (adulți și copii), Dizenterie, Colite, Apendicite, Constipație, Furunculoza [coș] și Eczema cînd sînt în legătură cu Infecțiunile intestinale se tratează admirabil cu LACTOFERMENT Aprobat de Direct Serv. Sanitar zilnic proaspăt preparat numai în habenM firulil 0. ROB III 5, Str. I. Crătianu, futóim 13 60 Flaconul 2 leî. - Provincie 2.75 [2.50 dela 2 îm sus] contra 1 1 mandat poștal — tammse scrisori de mulțumirE — BAPITA de Frămânță ,,Naveta“ — aflată în magazie BucureștiDE VANZARE LA Tentenbann, Finch Telefon 1900 București, Str. Smîrdan No 9bis. BUDAPESTA l. linii I linii - ASSUCCAT -și-a stabilit biroul san HüÉgBsta Ili Grosse Fellipse IS So Risită un foarte bun GRĂDINAR care să cunoască jerlect plantatul viei și pomicultura. Se dă seafă foarte bună în schimbul serviciilor foarte bune. A se trimete referințele și condițiunile d-lui Dimitrie jatan.Rem"" LICEUL Francezo Român Calea Plevnei 60, București. Cursuri Primare. Liceule complecte, Secție Francezo-Greacă. Elevi interni, externi și cari urmează școalele Statului. Local propriu pentru școală. Corp didactic ales dintre profesori publici, cunoscuți și bine apreciați. Directori speciali de studiu. Disciplina severă. Atențiune deosebită limbelor moderne. In toți anii rezultate pe deplin satisfăcătoare. Reputațiunea cîștigată în cursul celor 14 ani de funcționare în fața autorității superioare și onor părinți, constitue cea mai bună garanție și pentru progresul școalei noastre în viitor. Pregătirile pentru corigenți încep la 15 August, cursurile regulate la 9 Septembre. Prețuri convenabile. Prospecte la cerere. DIRECTORI: 1. Clinciu și G. Popa-Disseanu Profesori la „Liceul Lazăr“. APELE MINERALE ILILIC POLDOVA Vindecă sigur boabele de : stomac,intestine, ficat, rinichi, beșica udului, artritism, diatesa mică, etc. Cu aceste ape se poate face cura la domiciliu tot așa de bine ca și la isvor. îavorufi co.l, este apa cea mai higienică și digestivă, băută la masă cu vin sită simplă. Pentru comande a se adresa Farmacistului Ioan Werner Furnisorul Curței Regale, Iași. SAFITA de sămânță, prima calitate SOLOMON BLANC București, str. smîrdan, 4 Etagiul I. — Telefon 6 - 91 Dr.Eraglie Sterian Specialist Boale interne și sifilitice Vechiu medic al Eforiei Spit. Civile Consult de la 10-12 și dela 5-7 Str. Bibescu-Voäa Ho. 22 40/0| fo/oj w, 1 °|omd/2 V[o 4]| 57, 5% REFERENȚE stau la dispoziție deja nenumărate case industriale din țară unde se găsesc în funcțiune. DEPOUL EMERAL: Spelei. Anonimă pentru comercial de Mașîn și întreprinderi Technice fost EUGENIU v BEHLES București, Str. Bibescu-Vodă, No. 1—3 Sucursale: BRĂILA, CONSTANȚA, MMh cereți mmm adeverhtui» A se feri de contrafaceri și de ape artificialei MARSILE MAfăAJfurS de ARIE bucurești n Ti 7 in ii Ilf Furnisor lelea Victoriei 44 fl. II. MaHÂl Curiei regale are onoare țara, că a aduce la cunoștința Onor sale clientele din toată a înființat în magazinul său o secțiune specială de PUȘTI pentru PĂDURARI — magazin și fiind de o construcție: so- AVANTAGIOASE ------lucrate special pentru acest lidă și -------PREȚURI FOARTE Model No. 230.—Pușcă cu capsă, cu o țeavă, lei...................... Model No. 285.—Pușcă cu capsă, cu două țevi, solidă, recomandabilă, lei . . . .............................................................. •Model No. 230.—Pușcă cu capsă cu două țevi, oțelurile înainte foarte solidă, funcționare admirabilă, model f. recomand. Model No. 133 —Pușcă foc central, cu o țeavă, sistem „Mauser“, cal. 12 sau 16, robustă, recomandabilă, leî . . . Model No. 101.—Pușcă foc central, cu două țevi, calibru 12 sau 16, cheea de deschidere între cocoașe, cocoașele punîndu se singure la piedeca de siguranță, m. solid, lei . Model No. 1103.—Pușcă foc central, cu două țevi, calibru 12 sau 16, cheea de deschidere între cocoașe, cocoașele punîndu-se singure la piedeca de siguranță, oțelurile înainte (armă de reclamă a magazinului), pușcă recomandă, le. Prețurile sunt reduse, fixe și se înțeleg numai cu bani gata..—Expedițiuni în toată țara—Comandele se efectuiază în ziua primirei. AVII Mercur! 6/19 August 1908, orele 10 dimineața, va avea loc în sala specială de trageri a Loteriei Privilegiată pe Clase a Regatului Român, Calea Victoriei 192 — Casa pendinte de Ministerul de Finanțe — amestecul și punerea în urnă a celor 2500 buletine câștigătoare destinate clasei a II-a Doteria IV-a. Joi 7 29 și Vineri 8/21 August 1908, orele 7 dimineața, de asemenea în sala specială a Doteriei de Stat, va avea loc tragerea clasei a II-a Loteria a IV-a. Aceste operațiuni vor fi efectuate de Comisiunea specială a tragerilor, Instituită prin înalt Decret Regal No. 4441 din 29 Decembrie 1906 și sub supravegherea Domnilor Controlori ai Guvernului. Du această tragere vor eși la sorți 2500 cîștiguri dintre care cel mai mare în cazul cel mai norocos vă fi de Lei Publicul este rugat a asista atît la tragere cît și la amestecul buletinelor. Rezultatul tragere! se face cunoscut în aceeași zi prin liste de urgență emise de funcționarii Direcțiune! iar lista oficială va apare a doua zi și în Monitorul Oficial. Atragem atențiunea publică, că numai acele liste sunt oficiale și deci hotărîtoare în ceea ce privește plata câștigurilor, care poartă semnătura unui controlor al Guvernului și a Directorului Loteriei. DIRECȚIUNEA GENERALA A Loteriei privilegiate pe clase a Regatului Român QSOIFRIS Coita belgiană și Naveta. Specia Ultra JIak Jități pentru sămânță. BüüD din Agssria* Kanciur*a’ Tisa ?■ Dughle (Paring). — Lucerna franceză de semănat toamna. — Orz de toamnă. De vinzare la : Prima Semințerie Agricolă: SCHULLER Fii De vânzare la 15 30 40 30 55 £ 65 Str. Doamnei , No. 10 » Telefon 6 1 18 ț