Adevěrul, noiembrie 1927 (Anul 40, nr. 13458-13482)

1927-11-01 / nr. 13458

, Societate Anonima pentru Distribuirea Produselor Petrateului BUCUREŞTI.—Str. General Budisteanu Ne. 11 bis,~BUCUREŞI ca MAI BUN ULEI pentru AUTOMOBILE OS IN ULEIURI SPECIALE pentru: MOTOARE DE EXPLOZIE MOTOARE DIESEL TRACTOARE MAŞINI INDUSTRIALE ŞI agricole din fabricaţiunea societăţilor Steaua Română Astra Română Româno Americana DE vânzare la depozitele societăţei noastre, la principalele garaje, deporte de benzină şi magazine de automobile din ţară. AZI la Cinema „ODEON“ PUNTEA PISICII (Der Katzensteg) 9 mari acte Monop. Cava-Film mm Se vând maşini de fabricat tui, tipuri cele mal noi şi largi, Liad întrebuinţat timp de un an. Ocaziune, deci preţuri scăzute. Oferte sub „M“ prin T-wo Rekl. Mledzynar. G. M. B. H. Rudolf Mosse Warszawa, Marszaikowska 124. Bureau concesaioné pour l’admjnistration et tous Ies affaires du marché de realitées et du Terrain M recommande pour perfectlonner tous le transaction ei pour pia•er des capfianz a Vienne on en Au* trlcha pear utilises des bonnes obanees. Ecrlvez: Hugo Pitsch, Wien, L, Rauhensteingasse 1, Republlque AUlriche. MINISTERUL JUSTITIEI ! DIRECTIUNEA JUDICIARA D-l Nicolae Ionescu zis Rftmnicea- BU, domiciliat in Iași a făcut cerere acestui minister de a fi autorizat să inhimbe numele său patronimic de lonescu in acela de I Râmniceanu, spre a se numi Nicolae L Râmniceanu. Ministerul publică aceasta, conform art. 9 din legea, asupra numelui spre ştiinta acelora cari ar voi să facă opozitiune in termenul prevăzut de alienatul II al zisului articol. Dr. H. MARTIN Vindecă NEURASTENIA, Historia, Impotenta, Timiditatea, Melancolia, Insomnia Parolista, Tremurături, Ticuri, Nevralgia. Reumatism, Sughițul Văr sfituri. Palpitatii.nl. Incontinenta de urină după sistemul profesorului Bernhelm Cope Nancy Debois (Berna) Berilon Paris. Hypnotism, auto Sugestie. Persuasiune, tratamentul copiilor întârziaţi. Impulsii, vicinst Electroterapia complectă Tratamentul radical modern al Syfilisn. Int. Calea Victoriei 33 (fost 47) casa Frascati. Consult. 9-11 si 27. A APARUT Adeveriri Literar şi Artistic No. 360 Cu următorul sumar: PROCESUL ■— Fragment Inedit din romanul dintre vânturi“, ultima parte din seria „La Medeleni“ — Desbaterile unui proces de Incest In fata juraţilor, proces In care autorul — dând o ascuţită analiză psihologică a amorului — la In acelaş timp o dârză atitudine socială împotriva magistraţilor, avocaţilor şi a opiniei publice care nu înţeleg de multe ori sufletul şi rostul omenesc. de IONEL TEODOREANU Mihail Sadoveanu: Olanda (Mai multe fenomene obişnuite şi unul neobişnuit); T. Arghezi: Noţiuni; Radu Boldur: Anormalul în literatură; Eugen Relgis: Dostoevsky in tim; Herbert Eulenberg: Momentul tragic (în viaţa lui Zola şi a lui Tolstoi); Boris Piuneasc: Originea soarelui japonez (Gheişele şi Ogranele din Ioshivara); Oscar Wilde: Gânduri; Sergiu Inescu: Cronica muzicală (Festivalul Beethoven); M. Sevastos: In jurul traducerilor lui ,Cyrano Cronică teatrală.. H. Blazian: Plastica (Expoziţia pictorului Eustatiu Stoenescu). Al treilea centenar la lui Bossuet; Justificările intolerenţei: Despre poezia chineză; Teatrul împotriva criticilor; Rilke, Rodin şi amorul: Zola și Brunetière. Umor sovietic. Recenzii Revista Revistelor. Insemnări. Curiozități. Cronica Șahului Caricaturi. Interesant proces la Chişinău CHIŞINĂU, 29. — Tribunalul local a judecat Vineri, un interesant proces civil. Este vorba de o procură, trimisă din Rusia Sovietică, de către d-na Maria Bogdanov, avocatului ei , Bulac, rămase de la defunctul loan Bogdanov. Această moştenire, fusese însuşită de către d. Mihai Bogdanov, fiul defunctului Ioan Bogdanov, şi a rămas soţiei sale. D. avocat E. Cornea, din partea d-nei Mihai Bogdanov, posesoarea actuală a averii, a susţinut, că procura este inoperantă deoarece România nu are reprezentanţi politicin Rusia, cari să fi autentificat acest act, avocat BULAC, din partea celorlalţi moştenitori deposedaţi, a susţinut că procura este legală. Întrucât consulatul din Varşovia, prin care această procură a fost trimisă in ţară, a înregistrat acest act, dându-i putere legală, Tribunalul a amânat pronunţarea sentinţei, pentru ziua de 2 Noembrie. Presa streină şi evenimentele din România BERLIN. „Vossische Zeitung“ anunţă din Budapesta, cu data de 26 Octombrie, de ori legătura telefonică intre Belgrad şi Bucureşti este închisă. E vorba probabil, ca şi in cazuri precedente, de o măsură luată de guvernul român, in legătură cu măsurile sale de apărare împotriva mişcărei Carlisle. Guvernul vrea prin aceasta să impedice ca percheziţiile domiciliare ordonate de dânsul să nu fie zădărnicite prin avertismente premature din străinătate. Conflict de muncă la Constanţa CONSTANŢA, 29. D. inspector de muncă Caligari a început tratative in vederea aplanării conflictului din port In urma discuţiilor, urmate între delegaţii agenţiilor de vapoare şi muncitorii din port, s’a ajuns la hotărârea ca pe viitor munca să fie Împărţită in mod egal intre echipele recunoscute de autorități In acest scop Căpitănia portului va face un recensământ al tuturor muncitorilor manuali din portul Constanța. Conflictul de muncă de la Brăila BRĂILA. 29. — Cu toate ordinele date de către d. ministru al muncii, autorităţile continuă abuzurile in chestiunea conflictului de muncă, din portul nostru. Astfel, munca in port continuă să se facă de către 30 de indivizi, cari cu concursul agenţilor Căpităniei portului, împiedică pe muncitorii manuali să lucreze în port. Uniunea porturilor, a reclamat telegrafic ministerului muncii, acest continuu abuz. Dr. RAMURSANU Bucureşti, calea Rahovei 5, parter vindecă radical, repede, fără durere Impotenţa, Onanisia, Blenoragia, tratez fără spălaturi Salis,, injecţii intravenoasa cu Neosalyarsan. Analiza sângelui „Wassermann“. Consult: 8-12 şi 2-8. Telefon 00/91 ADEVERUC Mişcare în diplomaţie -po» Direcţia presei nu comunică următoarei« : O primă mişcare făcută în personalul legiunilor noastre din străinătate, cuprinde următoarele rechemări pe ziua de 1 Decembrie 1927: Josef de Fay, secretar cL I pe lângă legaţiunea României din Bruxelles, Frederic C. Nanu şi G. Cruţescu, secretari cl. I pe lângă legaţiunea României din Berlin. Gr. Gr. Constantinescu, secretar cl. II pe lângă legatiunea României din Londra Radu Catarida, secretar cl. II pe lângă legatiunea României din Berna. Mihail Stănescu, secretar cl. II pe lângă legatiunea României din Budapesta. Eugeniu Lucasevics, secretar cl. II pe lângă legatiunea României din Bruxelles. Mircea Babeş, secretar cL III pe lângă legaţiunea României din Varşovia. Mihail-Adalbert Blenche, secretar cl. III pe lângă legatiunea României din Sofia. Dan Geblescu, secretar cl III pe lângă legatiunea României din Paris. Emilian Gheorghe Berea, ataşat pe lângă legatiunea României din Atena. Gh. V Trifu şi Emanuel Timciuc, consuli generali cl. I pe lângă legatiunea României din Berna Dimitrie Tarălungu, vice-consul pe lângă consulatul României din Varna" Alexandru-ales Durbec și Gr. Pantazi, vice-consul pe lângă legatiunea României din Viena Virgil Papazi, cancelar cl. III, Emanuel Popescu, cancelar cl. IV și Aurelian Adamiu, cancelar cl. V, toți trei pe lângă legatiunea României din Budapesta Mihail Saak, cancelar cl. VI pe lângă legatiunea României din Praga Ion Cârstiuc, cancelar cl. VI pe lângă legatiunea României din Sofia Tot pe ziua de 1 Decembrie 1927 )icetează delegaţiunea d-lui Constantin Sassu, din postul de al doilea delegat al guvernului român in serviciul pentru cercetarea arhivelor statului austriac. * D. Lucian Blaga este transferat pe ziua de 1 Noembrie 1927 din postul de ataşat de presă de la legatiunea română din Varşovia, in aceeaşi calitate, pe lângă legatiunea română din Praga. D. Al. Telemaque, secretar cl. I In administraţia centrală a ministerului afacerilor străine, se transferă pe ziua de 1 Decembrie 1927 in aceeaşi calitate pe lângă legaţiunea României din Bruxelles, şi d. Nicolae Gr. Dumitrescu, secretar delegaţie cl. III, idem in aceeaşi calitate pe lângă legaţiunea României din Berna. * D. R. Uhrinowschi, secretar al delegatiunii României In comisiunea de reparatiuni dela Paris, este numit pe ziua de 1 Decembrie 1927 atașat pe lângă legatiunea României din Stockholm. Legea timbrului Noui deciziuni interpretative »" 0000 ■ Comisiunea centrală a timbrului, în şedinţa sa din 29 octombrie col., a dat următoarele deciziuni: 1) Dispoziţiunile art 15 § 1 se aplică tuturor contractelor privitoare la livrări succesive pe un termen determinat şi cu preţ unic, în deosebire de dispoziţiunile art. 15 § 8 care se aplică la vânzări de bunuri fie voluntare, fie prin licitaţie sau silite care se desăvârşesc în momentul vânzării sau licitaţiei prin predare şi plată. 2) Judecătorul sindic reprezentând masa credală, toate cererile şi actele juridice ce face în această calitate sunt supuse taxelor de timbru în raport cu natura juridică a actelor. 3) La hotărârile judecătorești prin care se recunoaște cuiva un drept de proprietate, termenul de 30 zile prevăzut de art. 36 pentru plata impozitului proporțional datorat, se calculează la expirarea termenului de recurs. 4) Taxa de descindere prevăzută de art. 6 § 3 se percepe numai în cazurile anume arătate de lege adică la descinderile făcute în interesul rezolvării unui litigiu. 5) Afeptele (edicte de publicațiune) constituind acte de procedură menite să desăvârșească vânzarea, sunt supuse taxei prevăzute de art. 5 § 17 toate afeptele care se afișează la judecătorii, tribunale, primării, Camere de comerț, etc. întocmirea bugetului datoriei publice Nouile amortizări prevăzute în bugetul pe 1928 -oope Comisia bugetară s’a întrunit ori la ministerul de finanţe pentru a da o formă definitivă proectului de buget al datoriei publica Şedinţa a fost prezidată de d. ministru Vintilă Brătianu. La alcătuirea acestui buget — ca la toate bugetele pe1928 de altfel— s-a avut în vedere obligaţia impusă de ministerul de finanţe ca el să nu depăşească cifra bugetului precedent. Pentru a se putea obţine acest rezultat, date fiind sporurile absolut necesare la unele capitole, a trebuit să se caute reduceri la alte capitole. SPORURILE INTRODUSE Bugetul datoriei publice pe 1928 se prezintă cu două importante sporuri la capitolul amortizărilor. Cu începere dela 1 Ianuarie s’a prevăzut în buget anuitatea cuvenită pentru amortizarea datoriei de 30 milioane lire sterline contractată la Londra în 1922 pentru consolidarea bonurilor de tezaur si comtorm convenţiei ce s’a încheiat la timp. Deasemenea s'a prevăzut fi amitatea pentru amortizarea datoriei către societăţile şi petroliştii englezi pentru distrugerile petrolifere din timpul războiului. O altă majorare a bugetului datoriei publice a fost determinată de sporirea vărsămintelor la fondul de lichidare pentru stingerea datoriei statului către Banca Naţională conform convenţiei din 1925. DIMINUĂRILE BUGETARE Cu toate nonile sarcini introduse In budgetul datoriei publice, bugetul pe 1928 al acestui serviciu a putut totuşi să fie menţinut aproape la acelaşi nivel cu bugetul precedent prin diminuările îngăduite de urcarea leului şi prin suprimarea aşa zisului „fond special pentru diferite aranjamente“. Acest fond n’a mai fost prevăzut în bugetul datoriei publice, bugetămânând ca, la nevoe, aranjamentele neprevăzute să fie lichidate din fondul pentru deschideri die credit al bugetului general al statului. * In ce privește forma proectului de buget, s'a făcut o nouă grupare a articolelor după origina fi caracterul datoriilor, obținându-se astfel o oglindă mai fidelă a întregii datorii publice. ŞTIRI DIN ŢARĂ BRAILA . — Vineri, cârciumarul Ion Ispas, a rănit grav cu un foc de revolver, pe individul Stoica Nistor, care i-a cerut sub fonnă ameninţătoare să-i dea de băut. — Tribunalul local a respins apelul d-nei Florica D. lonescu, în cererea de despăgubiri asupra defunctului D. lonescu.— Sâmbătă, s’a oficiat la catedrala oraşului, o slujbă religioasă cu ocazia aniversării reginei Maria. GALATI — Locomotiva 799, pe când manevra pe linia ferată Galaţî- Reni, a surprins pe tânărul Ionel Arhip tăindu-i picioarele. — In comuna Măluşteni Individul Stoian Dumitru, fiind urmărit de către săteni, pentru un furt, comis la locuinţa săteanului Petrache Stoian, a împuşcat mortal pe soţia acestuia. Victima a fost transportată la spital, iar criminalul arestat, P D. jude instructor Popescu, a luat un nou interogatoriu perceptorului Haralambie, acuzat de fraude în administraţia percepţiei sale. Acuzatul a susţinut că e nevinovat şi că totul se reduce la o intrigă. D. Administrator financiar Steriu a fost citat la parchet pentru a da lămurir. CLUJ La consulatul italian, a avut loc Vineri, o recepţie, cu care ocazie s’a hotărât înfiinţarea unei secţii fasciste. — Asistenţii universitară, s’au întrunit într’o şedinţă plenară. S’au discutat rapoartele de activitate şi gestiune ale societăţii asistenţilor universitari. — Consiliul de războiu, a condamnat pe subit. Ioanovici şi plutonierul major Grigorescu, la un an închisoare pentru siluire. Al treilea autor al acestei crime, plutonierul Petrina, a fost condamnat în lipsă la un an și jumătate. Curtea de apel a achitat pe contele Teleky, acuzat de sustragerea unor pământuri de la expropriere. peoD Atacul banditesc de pe şoseaua Cernăuţi-Seletin CERNĂUŢI, 29. — Cinci bandiţi mascaţi, au atacat Vineri după amiază, automobilul d-lui Hacter, care, însoţit de către d. Solomon Schapira, proprietarul unei fabrici de cherestea, soţia sa şi un copil de 16 ani, se duceau la Seletin. Bandiţii au încercat să oprească automobilul trăgând focuri de armă. Totuşi, Haeter, păstrându-şi sângele rece, şi-a continuat drumul şi ajunşi la Storojineţ, au reclamat cazul autorităţilor. S-au format potere care au plecat la faţa locului spre a prinde pe îndrăzneţii tâlhari. A fost arestați un sătean, care, în timpul atacului, se afla pe șosea. Iiair-ul hildroavioanelor britanice LONDRA, 29.Rador. — Escadrila de hidroavioane britanice plecată înt raid pentru India şi Australia, a sosit eri la staţia aeronautică Phaleron. Escadrila va pleca şi spre Alexandrettau Rif BRIGADE SAH Redactată de $. Herland și Armand Problema No. 165 | feld o continuare superioară In conj- _ , . cursul ținut în 1923 la Ostrau. de G. G. Walney & Harley, Londra qi o descoperire foarte Importanta N fir im ifi Urniri) 0 campionului lumii. In partida aitunivei/ru fu proristică mai sus (Gruenfeld-Bondjubow) Rh4, Ce1, Nd1 și h7, Pg3 și h5 a urmat mai puțin bine. 9. Ne2, Ce41; 10. Cd2 ,e4, dxe4; 11. Nf4? (mai bine c Nh4), Te8; 12. 00. e51; 13. dxe6, Nxc3; 14. bxc3, Cxe5; 15. Dxe41, Nf51; 16. Dd4, Tadal și alb a trebuit să jertfească dama contra turn, ca și nion. 5) Inconsecvență care are ca urmare o slăbire a pionilor centrali, Logic trebuia să joace Cc4. 6) Cu aceasta pierde un pion. 7) La această mutare Blech’n s’a gândit o oră Întreagă. Pionul pierdut nu mai poate fi recâștigat pe nici o Cale. Dacă de ex.: 12...., Cc6 urmează 13. a3t Nxc5; 14. cd, cd, 15. Cxd5, etc. 8) Cxc5 ar fi oferit o şansă mai bună. 9) Fireşte că luarea plemului este primejdioasă; pe de altă parte însă alb ameninţă cu Db2 un atac asupra punctului g7. 10) Este foarte Interesant de observat cum Capablanca câştigă mutare cu mutare teren. 11) Negru nu mai are nici o apărare bună. La g6, urmează Dg7+ umnat de Txe6, etc. iar la f6, Th8 urmat de Txe8 cu câştig imediat. 12) Dacă TxeSxc6 sau Td6xe6, atunci Dxf7 grăbeşte sfârşitul, negrugăsindu-se într’o poziție de mat. 13) Negru ar fi putut să cedeze acipartida, căci, după schimbul de dame, câştigul este o bagatelă pentru technica lui Capablanca. 14) Albul obţine şi schimbul turnurilor, din care cauză Alechin a cedat NOUTATI Matchul pentru campionatul de şah al lumii. Alb 16 figuri) Rc2, Dd8, Tg6, Ce7, Nc8 şi el Alb joacă şi face mal în 2 mutări Partida No. 93 a șaptea din matchal pentru campionatul lumii. Alb Negru J. R Capablanca Dr. A. Ale 1.d2-d4 d7—d5 2.c2—c4 e7—e6 3.Cg1—f3 CbS—d7 4.Cui—c3 Cg8—f61) 5.Nd—g5 c7—c6 6.é2—é3 Dd8—a5 2! 7.Cf3—d2 3) Nf8—b4 8.Ddl—c20—0 9.Ni)5—h4!!4):6—c5?5) 10.Cd2—b3! Da5-a4 6) 11.Nh4xf6 Cd7xf6 12.dfUc5 Cf6-é4 7) 13.c4-d5 Nb4xc3+ 8) 14.b2xc3 Cé4xc5 15.Tal—dl éőxdő 16.Tdlxd5 Cc5xt>3 17.a2xb3 Da4—c6 18.Td5—d4 Tf8—é8 19.Nfl—d3 Dc6xg2 20.Nd3xh7-f Rg8—f8 21.Nh7—é4 Dg2-h3 22.Dd2—c2! Nc8—é6 23.c3—c4 a7—a5 24.Tbt-gll Dh3xh2 9' 25.Tgl— hl Dh2—c7 25.Dd2—b2 Dc7—c5 27.N-4—dsm Ta8—a6 28.T d4—é4 Ta6—d6 29.Thl—h7' RfS—67 11) 30.Db2xg7 Ré7—d8 31.Nd5xe6 Í7xé6 12) 32.Dg7xb7 Dc5—b4- 13) 33.Db7xb4 a5xb4 24.c4— c5 Td6—c6 35.Te4x b4 Tc6xc5 36.Th7-a7 cedează 14) NOTE încercarea 4....dxc4; 5. 62—c4, Cb6; 6. Nxc41, CXc4; 7. Da'if- urmat de Dxc4 ar duce numai la o poziţie superioară a figurilor albe. 2) Cu această mutare Alechin Intră în varianta „Canybridge-Spring”, care îşi trage numele din concursul din 1904 ţinut in acest oraş, unde această variantă a apărut pentru prima oară. 3) In cartea sa „Concursul de la New-York 1924’’ Alechin afirmă că, după această mutare, negru obţine uşor egalarea bazându-se pe faptul că Bogojubov a obţinut contra lui Gruen-Din Buenos Aires se anunţă : Partida a 20-a din matchal pentru campionatul de şah al lumii dintre Alechin şi Capablanca s’a terminat în remis după 43 de mişcări. Partida a 21-a a fost câştigată de Alechin. Situaţia matchului este: Alechin a câştigat 4 partide, Capablanca 2, iar 15 au fost remise. Concursul de şah din Londra In ziua de 24 octombrie s-a terminat la Londra marele concurs international de maeştri. Rezultatul a fost: întâiul şi al doilea A. Nimţovici şi dr. S. Tartakover cu câte 8 puncte. Urmează apei: Marschall cu 734, Vidmar cu 7, Bogoljubov cu 6%, Reti şi Winter cu câte 5H, Colle cu 4H, Buerger, Thomas şi Yates cu câte 3 jam. şi fairharst, cu 3 Noui execuţii in Rusia PARIS, 29. (Rador). — Din Moscova se anunţă că azi a fost executată sentinţa tribunalului suprem, prin care fraţii Prove şi Korepanov au fost condamnaţi la moarte pentru spionaj în favoarea Angliei. Ambii condamnaţi au fost impuşcaţi.________ ____________ INGENIUL DIN BUZĂU DOUA DEPOZITE DE CHERESTEA DISTRUSE BUZĂU, 29. Un puternic incendiu a izbucnit Vineri noaptea, la depozitul de cherestea „Tişiţa“, proprietatea d-nei Sevastiţa Radulescu. Focul s-a propagat şi la depozitul învecinat al Băncii Româneşti, care a fost distrus în parte. Pompierii sosind la faţa locului au reuşit să localizeze focul după o noapte de continuă activitate. Depozitul „Tişiţa“ a fost distrus complect, iar cel al Băncii Româneşti numai în parte. Pagubele sau evaluat, după primele constatări, la 2-3 milioane. palatul justiției — Ministerul de finanţe a sesizat parchetul de Ilfov, de anumite fraude comise la acel departament prin falsificare de ordonanţe de plată. Dosarul cauzei a sosit ori la parchet. — Eri au continuat înaintea tribunalului Ilfov secţia 3-a desbaterile procesului fraudelor de la direcţia închisorilor imputate maiorului Cernat şi altor conplici. Au fost audiaţi trei martori: D-nii Miron Constantin, şeful serviciului ordonanţării în direcţia generală a închisorilor, Gheorghe Marinescu, funcţionar la direcţia generală şi Solomon Schwartz, tâmplar din Focşani. Sâmbătă vor continua desbaterile. Va fi ascultat între alţi martori ,d. Chirculescu fost ministru interimar la justiţie. — D .prim procuror Codin Ştefănescu a deschis acţiune publică împotriva lui Fedor Cernowski, care prin publicaţii şi prospecte amăgitoare căuta să facă lumea să creadă în existenţa unei mari societăţi de asigurare cu numele „Dacia Orientului” şi a atrage astfel victime care să contracteze asigurări pe viaţă, plătind prime. Cernovski s-a făcut vinovat de delictul de excrocherie calificată. Dosarul a fost restituit d-lui judecător de instrucție Enescu în vederea desăvârșirei instrucției. ■ ------gL.l ll. | -------~ Tratativele comerciale germano-polone BERLIN, 29. (Rador).—Aseară au inceput convorbirile dintre ministrul de externe şi ministrul plenipotenţiar al Poloniei, în vederea reluării negocierilor germano-polone, privitoare la incheierea unui tratat comercial. Procesul fraudelor militare dela Tighina MAIORUL DAMIESCU CONDAMNAT LA 1 AN ÎNCHISOARE CHIŞINĂU. 29. Consiliul de război local, judecă de trei zile, procesul fraudelor militare, săvârşite la batalionul 2, din regimentul III pânători, cu garnizoana la Tighina In şedinţa de astăzi, s’au ascultat ultimii martori, după care d. comisar regal Dumitru şi-a început rechizitoriul. D-sa a prezentat consiliului, o scrisoare din partea locotenentului Răducan, sinucis din această cauză, prin care maiorul Damiescu este de ruinţat ca adevăratul vinovat. ŞEDINŢA DE DUPĂ AMIAZĂ CHIijtNAU, 29. — In ședirga de azi după amiază a procesului fraudelor militare dela Tighina s’a continuat cu pledoariile apărării. Au luat cuvântul pe rând, cei doi apărători ai maiorului Damiescu, d-nii Emil Cornea și Andrei Dumitrescu. Ambii au combătut timp de trei ore rechizitorul comisarului regal, înainte ca membrii consiliului să intre în camera de deliberare, s-a dat, conform uzanţelor, ultimul cuvânt acuzatului. Maiorul Damiescu a declarat plângând că nu este vinovat. La orele 8 consiliul a început să delibereze. După o oră de chibzuinţă membrii consiliului au reintrat in sala de şedinţă aducând un verdict prin care maiorul Constantin Damiescu a fost condamnat cu unanimitate de voturi la un an închisoare. Congresul partidului radical-socialist din Franţa PARIS, 29. (Rador).— Congresul partidului radical-socialist a adoptat moţiunea susţinută de d. Daladier, prin care se respinge politica „Uniunii Naţionale“, preconizată de d. Franklin Bouillon. Prin rezoluţiunea adoptată se interzice orice alianţă electorală cu partidele de dreapta şi se propune coalizarea tuturor forţelor politice de stânga pe baza unui program minimal. PARIS, 29. (Rador). — Congresul partidului radical-socialist, a ales pe d. Daladier, preşedintele partidului, cu 420 de voturi, din 794 de votanți. Casiselarul Germaniei in ituania BERUH, 29. (Rador).— Cancelarul Reichului a plecat aseari în Rhenanîa. D-sa va participa la congresul organizaţiunilor şcolare catolice la Duesselaorf şi la congresul partidului Centrului la Essen. MISS ELDER A SOSIT IN FRÂNTĂ PARIS, 29. (Rador). — Miss Elder si locotenentul Haldemann cari, încercând sa treacă oceanul Atlantic cu avionul „American Girl“, căzuseră lângă Azore, au sosit eri la aerodromul Le Bourget, venind din Lisabona. * CV PARIS, 29. (Rador).—Miss Elder si locotenentul Haldemann, au depus azi dimineață, o coroană de flori pe mormântul soldatului necunoscut. INFORMATION! După cum se anunţă, răufăcători, rămaşi până acum necunoscuţi, au devalizat locuinţa fostului principe moştenitor Carol, de la Neuilly, de unde au furat mai multe documente. DOCTORUL LAZEANU Docent de Radiologia, reintorcămndu-se din străinătate şi-a reluat consultaţiunile (38 B-dul Carol 41). La Focşani a avut loc instalarea nouei comisii interimare, in frunte cu, dr. Antonescu, preşedintele Camerei de comerţ. " Alegerea noului consiliu comunal va avea loc la 18 Decembrie şi vor candida trei liste una liberală, alta naţional-ţărănistă şi a treia cetăţănească. Eri fiind aniversarea naşteri reginei Maria, s’a oficiat un tedeum, la Patriarhie, in prezenţa membri-« lor guvernului şi ai autorităţilor ci* vile şi militare. Teatrul MIC în fiecare seară „tltu la fund“ Mâine, Duminică, matineu şi seara : MAitu la râmei“ In dreptul hipodromului Băneasa, automobilul 145 Braşov, în care se aflau d-nii Nicolae Teodorescu, lion Hiza şi Bâtănescu din Ploeşti, s’a rostogolit într’un şanţ. Primii doi au fost răniţi. Cauza accidentului se datoreşte faptului că bara de direcţie s’a rupt. Episcopia din Chişinău, a delegat pe preotul Voicenco, să inter-, vină pe lângă autorităţile superioare bisericeşti, in vederea rezolvării problemei averilor eparhiale, in sensul ca aceste averi să fie administrate de către episcopiile din Basarabia. Din Iaşi ni se comunică ştirea că apelul morarului Granspan şi locotenentului Teodorescu. Implicaţi în fraudele descoperite la moara Baia din Fălticeni a fost respins de Camera de punere sub acuzare. Ministerul de justiţie a numit o comisie în frunte cu d. prof. Vasilie Dumitriu ,spre a studia elaborarea unui anteproect al codului comercial. Comisiunea şi-a început lucrările cu concursul d-lui I. Corjescu, consilier la Consiliul legislativ. Fostul consiliu minunat din Brăila, a făcut contestaţie la Curtea de apel din Galaţi, împotriva deciziei de dizolvare dată de ministerul de interne. Curtea de apel, a fixat termenul judecăţii pentru 16 Noembrie. Serviciul sanitar al porturilor, a fost inştiintat că in regiunea Suez, s’au ivit opt cazuri de ciumă. S’au luat măsuri in consecință. Licenţieri buclucaşe la Chişinău CHIŞINĂU, 29.—Din ordinul prefectului de judeţ 19 funcţionare de la prefectura respectivă au fost avertizate că pe ziua de 1 Noembrie a. c. sunt concediate. Când li s’a adus la cunoştinţă dispoziţia prefectului, funcţionarele s’au dus în corpore spre a cere lămuriri. Au avut loc cu acest prilej scene penibile, în cabinetul prefectului Unele funcţionare plângeau cu hohote. Câteva au leşinat. Prefectul judeţului fiind întrebat asupra motivelor care au determinat să arunce pe drum, în pragul iernii, 19 funcţionare, a afirmat că e vorba de dispoziţia luată de ministerul de interne. Se pare însă cătâlcul acestor concedieri este de natură poitică. Aplanarea conflictului intre hinduşi şi mahomedani LONDRA, 29. (Rador). — In conferinţa ce s’a ţinut la Calcutta între reprezentanţii şefilor mahometani şi şefilor hinduşi, s’au reglementat două chestiuni cari au provocat Întotdeauna dezordine între cele două confesiuni. Dezordinele erau cauzate de felul cum erau sacrificate animalele de către mahometani, cât şi din cauza muzicei care era executată de către hinduşi în timpul procesiunilor S’a hotărît că induşii se vor abţine de a cânta când vor trece prin faţa moscheelor, iar mahometanii nu vor mai sacrifica animala in piețele, publice rau in apropierea temple*