Agenda Zilei, septembrie 1998 (Anul 3, nr. 205-230)

1998-09-15 / nr. 217

Emil Constantinescu acuză din nou presa PaT 4 ^ r ätam^^ mo Mummmmm. 9 Bd? 1 1 ITM""1” marți, 15 septembrie 1998 ‘ / LL “«“1 Măgureanu spune că Iliescu IE de încălcarea embargoului Fostul director al SRI, Virgil Măgureanu, a declarat, în fața instanței Judecătoriei Timișoara, că Ion Iliescu, Nicolae Văcăroiu și Consiliul Suprem de Apărare al Țării cunoșteau situația privind livrările de combustibil de la Solventul către combinatul HIP Pancevo. Fostul președinte al României, Ion Iliescu, dezminte afirmația lui Virgil Măgureanu. „Este o minciună. Mi-a dat telefon Măgureanu și mi-a spus că nu s-a încălcat niciodată embargoul Iugoslaviei“, a declarat, ieri, pentru PRO FM, Ion Iliescu. • El a susținut că poziția României a fost atât de intransigentă, încât conducătorii sârbi reproșau autorităților române că sunt „mai catolice decât Papa“. „Eram cotați ca fiind prieteni ai sârbilor și, tocmai pentru a elimina asemenea suspiciuni, noi am cerut să realizăm acea formațiune mixtă de control asupra respectării embargoului“, a mai spus Iliescu. La rândul său, fostul prim-ministru Nicolae Văcăroiu a declarat că „Virgil Măgureanu s-a referit la aprobările care s-au dat pentru a se livra o serie de cantități de combustibil, păcură și unele cantități limitate de motorină, pentru anumite necesități legate de navigația pe Dunăre, întreținerea la Porțile de Fier I și II ș.a.m.d.“ Văcăroiu a adăugat că, „la vremea respectivă, a fost o ședință de Guvern pentru a se lua măsuri ca această conductă să fie închisă pe perioada embargoului“. In schimb, fostul ministru de Externe, Teodor Meleșcanu, a admis că au fost câteva aprobări pentru medicamente și combustibil destinat agriculturii. „Companiile românești de specialitate au prezentat un număr mare de cereri și foarte puține dintre ele au fost aprobate. în această categorie se înscrie și Solventul“. Potrivit lui Meleșcanu, pentru obținerea acestor aprobări, „România a făcut demersuri la Comitetul pentru aplicarea sancțiunilor ONU“. Pagina 15 Declarațiile lui Măgureanu stârnesc valuri Băsescu, invitat la Timișoara Traian Băsescu, ministrul transporturilor, va fi invitat la începutul lunii octombrie la Timișoara pentru a participa la inaugurarea noului pavilion al Spitalului Regional C.F.R. Timișoara. Doctorul Radu Bărbos, directorul medical al Spitalului, a declarat că finanțarea proiectului aparține Ministerului Transporturilor și s-a ridicat la aproximativ un miliard de lei. în urma lucrărilor efectuate la mansarda spitalului vor fi date în folosință douăsprezece saloane de câte două, trei sau patru paturi, cu grupuri sanitare proprii și amenajate după standarde europene, în funcție de obținerea unor noi finanțări, conducerea spitalului intenționează să realizeze monitorizarea permanentă a pacienților. DELIA LESCU Cel mai mare exercițiu de alarmare publică din 1998 în octombrie, la Lugoj va avea loc, pe timp de noapte, un exercițiu de alarmare publică de anvergură. Sirenele vor anunța o alarmă aeriană, simulând „atacarea“ municipiului de avioane inamice. Durata exercițiului este de 15 - 20 de minute, timp în care se va stinge iluminatul public. Principalul organizator al acestei aplicații este Inspectoratul de Protecție Civilă, în perioada următoare se va pune la punct „planul de bătaie“ al acestei aplicații. Acesta este cel mai mare exercițiu de acest gen din 1998, în județul Timiș. Municipiul Timișoara este „programat“, la rândul său, pentru o asemenea aplicație, însă în cursul anului viitor, C. Ț. Viceprimarul Dorel Borza va zbura spre Capetown Viceprimarul Dorel Borza, însoțit de consilierul municipal Romulus Gheran și de directorul RATT Nicolae Marcu, va petrece următoarele două săptămâni la conferințe și congrese care vizează transportul urban, cu referire la ultimele tehnici practicate în acest domeniu. Din 16 până în 18 septembrie delegația timișoreană se va afla la Zürich unde, în cadrul unei conferințe organizate de Uniunea internațională de transport public, se va discuta despre „Metroul lejer - extinderea parcursului tramvaielor pe calea ferată“. De aici, reprezentanții Timișoarei se vor îndrepta tocmai spre Capetown, în Africa de Sud, unde în intervalul 21-25 septembrie se desfășoară Conferința Mondială a „Cooperării pentru dezvoltarea și ameliorarea transportului urban și periurban“. Manifestarea își propune să reunească o seamă de personalități științifice și politice, specialiști, analiști din toate țările lumii. DELIA FOLTEAN FPS va avea mai puțini directori Pagina 2 Liderii UDMR Timiș se află pe contrasens Pagina 4 Emil Oean a murit în prezența unei femei Pagina 20 Popularitatea „fumătorului de trabuc“ este în creștere Chiar și după ce raportul procurorului Kenneth Starr a fost difuzat prin Internet și preluat de toate ziarele din SUA, majoritatea americanilor continuă să-l susțină pe președintele Clinton. Sondajele de duminică indică, toate, că americanii nu vor demisia lui Clinton, în ciuda dezgustului. Sondajul comandat de CBS menționează că 66% din americani consideră că președintele trebuie să își încheie mandatul la termen. 56% apreciază că președintele „merită“ un blam din partea Congresului. Activitatea prezidențială obține calificativul „bun“ din partea a 61 la sută din americani în sondajul realizat pentru CBS, 62 la sută la CNN și 67 la sută la NBC. Nouă din zece americani au citit sau au auzit despre raportul Starz, constată sondajul CBS. Documentul recomandă inițierea unei proceduri de destituire a președintelui Clinton. Cum în noiembrie au loc alegeri pentru primenirea locurilor din organele legislative, candidații, pentru a-și câștiga (sau menține) mandatul, vor trebui să meargă în voia curentului popular. Soarta lui Clinton - destituire sau numai mustrare depinde, deci, de cum va evolua dispoziția electoratului. Presa est-europeană îl critică mai mult pe Starr decât pe Clinton. Ziarul bulgar „24 ceasa“ spune: „Bill Clinton este ipocrit, dar acesta nu e un motiv pentru a-l îndepărta. Greșeala lui este minusculă față de celelalte greșeli făcute de ceilalți președinți. Nixon a pus sub ascultare telefoanele adversarilor și închidea„ ochii la corupție. Reagan a vândut ilegal arme Iranului“. „în timp ce toată lumea e preocupată de criza financiară, mass-media din SUA analizează raportul Starz“, notează „Gazeta Wyborcza“ din Polonia. „Trybuna“ scrie: „SUA au atins zenitul absurdității și al grotescului. Lumea are probleme mai importante decât trabucul pre- Pag/fi/'/g 10-11 ședințelui și rochia pătată a Monicăi“. * G Bill Clinton este contestat