Agenda Zilei, ianuarie 2000 (Anul 5, nr. 1-24)

2000-01-17 / nr. 12

Arkan a fost ucis la Belgrad Jeliko Raznatovici, zis „Arkan“, celebrul lider al grupărilor paramilitare sârbe din Bosnia, inculpat pentru crime de război, a fost ucis sâmbătă seara, la Belgrad, într-un atac în urma căruia și-au pierdut viața încă două persoane. Atacul a avut loc după lăsarea serii, la parterul Hotelului Intercontinental din capitala iugoslavă. Trei bărbați purtând cagule și înarmați cu pistoale automate au deschis focul asupra lui Arkan, care era însoțit de gărzile sale de corp și de alte persoane. Corpul lui Arkan a fost pătruns de 38 de gloanțe, ceea ce i-a provocat moartea. Antrenorul formației Dinamo București, Cornel Dinu, care a aflat de moartea lui Arkan de la un apropiat al acestuia, a declarat că regretă mult moartea prietenului său, care în viziunea sa a fost un credincios apărător al Balcanilor și un mare patriot sârb. o. potcovari; Pagina 8 ^ fii AllJy luni, 17 ianuarie 2000 Duhul lui Mihai Eminescu a „revenit“ la Ipotești Oficialitățile române de prim rang au continuat să ia parte, la sfârșitul săptămânii trecute, la manifestările omagiale prilejuite de împlinirea a 150 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu. Vineri seara, președintele român Emil Constantinescu i-a aplaudat pe actorii care au susținut, în fața unei săli arhipline, spectacolul „Trecut-au anii“, după care a participat la festivitatea solemnă de depunere a unor coroane de flori la Statuia lui Mihai Eminescu din fața Ateneului și la lansarea Operelor Complete ale poetului. Acest fapt nu la împiedicat pe șeful statului ca, sâmbătă dimineața, să fie prezent la Casa Memorială Mihai Eminescu din Ipotești, alături de premierii român și moldovean care, la rândul lor, au depus coroane de flori la statuia poetului din centrul orașului Botoșani. După slujba de pomenire oficiată în biserica din Ipotești, ctitorită de familia scriitorului, 23 de mari nume ale culturii românești, între care scriitorul Laurențiu Ulici, poetul Grigore Vieru, actorii Valeria Seciu și Ovidiu Iuliu Moldovan, au primit medaliile comemorative „150 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu“, decernate de șeful statului. Poetul Cezar Ivănescu li s-a alăturat în calitate de câștigător al premiului național de poezie „Mihai Eminescu“ pe anul 1999. Bucureștenii s-au dovedit, din nou, foarte puțin interesați de manifestările organizate cu acest prilej, simpozionul „Mihai Eminescu - 150 de ani“ bucurându-se de o foarte slabă audiență. N. S. Și președintele a fost la Ipotești... Reconcilierea româno-maghiară este ireversibilă Atât președintele român Emil Constantinescu, cât și cel maghiar, Árpád Goncz, au salutat împlinirea a zece ani de la apariția UDMR. Pe de o parte, șeful statului român a recunoscut că, de-a lungul anilor, Uniunea s-a dovedit „un partener loial“ și că a jucat un rol „deosebit de important“ în procesul de aliniere a României la standardele democratice și de integrare în UE și NATO. De asemenea, Constantinescu nutrește convingerea că procesul de reconciliere româno-maghiară este ireversibil, un factor de stabilitate și de echilibru al regiunii; în opinia sa, participarea UDMR la guvernare, percepută ca „o componentă firească a realității politice românești“, ar trebui reconsiderată un fapt „excepțional“ într-o regiune „sfâșiată de conflicte și umbrită de spectrul național-comunismului“. La rândul său, președintele ungar a remarcat că UDMR este un factor esențial pentru a ajuta România să se integreze în UE. „Fiindcă în România minoritatea maghiară e atât de mare, pentru noi, țelul principal este să facem ca, prin mijloace diplomatice, România să devină membră a NATO și a Uniunii Europene“, a adăugat ministrul ungar al justiție*rina2 LOTO SPECIAL: 6 din 49 16 22 13 6 Constanța Cârstea, invitată la „Chestiunea zilei“ Constanța Cârstea, procuror general al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Timișoara, a fost vineri seara, invitata lui Florin Călinescu la „Chestiunea zilei“, difuzată de PRO TV. Pe parcursul a mai bine de o oră și jumătate, telespectatorii au putut urmări o discuție aprinsă. Nici unul din evenimentele pe care și-a pus amprenta, în ultimii ani Constanța Cârstea, nu a fost lăsat deoparte, începând cu arestarea lui Zaher Iskandarani și terminând cu „războiul“ din sânul instituției pe care o conduce. Replicile acide au ținut asistența cu sufletul la gură. „Chestiunea zilei“ a arătat un Călinescu în mare vervă, conectat în permanență la sfera de activitate a interlocutoarei, căutând să nu ocolească punctele sensibile. O emisiune-etalon, care nu poate decât să stârnească regretele celor care nu au putut-o urmări. • C. Ț. Consulat german de la Sibiu vine să preia Timișoara în pofida eforturilor extraordinare pe care bănățenii le-au depus pentru a convinge autoritățile de la Berlin să renunțe la retragerea Consulatului general al Germaniei de la Timișoara, inevitabilul se produce chiar în această săptămână. Joi, consulul german de la Sibiu, Harald Gehrig, va face o vizită autorităților de la Timișoara, preluând oficial activitățile desfășurate până acum de consulul Jorn Rosenberg. Cei doi diplomați germani vor da declarații comune, al căror conținut este previzibil. ■Secția de vize de la Timișoara va mai funcționa cel puțin până la jumătatea acestui an, timp în care autoritățile din Banat ar trebui să mențină presiunile ca după expirarea acestui termen să nu dispară și această legătură cu spațiul Schengen. M. CERNICOVA Nici un cutremur Ziua de 15 ianuarie și următoarea au trecut fără ca nici o activitate seismică deosebită să fie semnalată pe teritoriul Banatului și, în general, al întregii țări, a anunțat seri inginerul Dan Rău, de la Observatorul Seismologic Timișoara. „Aparatura noastră a înregistrat cutremurele din China, produse în acest interval, dar așa ceva se întâmplă cu seismele de pe toată suprafața globului“, ne-a declarat Rău. Instituția a fost în permanență asaltată telefonic de diferite persoane, dovadă că mulți și-au făcut probleme în legătură cu iminența cutremurului catastrofal prezis de profesorul Vergil Hâncu. C. Ț.