Agenda Zilei, aprilie 2002 (Anul 7, nr. 76-101)

2002-04-22 / nr. 94

.#v 22 aprilie 2002 ^ ACTUALITATE zilei 3 România va gestiona viitoarea frontieră de Est a spațiului comunitar și, în consecință, va avea un rol important de jucat în ce privește securitatea internă comună a Europei. La Bruxelles, în cadrul Conferinței de aderare V România - Uniunea Europeană, au fost deschise oficial, la sfârșitul săptămânii trecute, negocierile la Capitolul 24 Justiție și Afaceri Interne. Pentru acest capitol, instituția integratoare este Ministerul de Interne, care coordonează delegația sectorială, formată, printre alții, din reprezentanți ai Ministerului Justiției, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Finanțelor Publice prin Delegația Generală a Vămilor, Ministerului Administrației Publice și ai Ministerului Integrării Europene. Acquis-ul în materie de justiție și afaceri interne cuprinde următoarele domenii: azil, controlul frontierelor, politica în materie de vize, migrația, protecția intereselor financiare ale Uniunii Euro- . In privința securității europene, vom avea un rol important Pentru a gestiona viitoarea frontieră a UE trebuie să ne pregătim temeinic pene, lupta împotriva corupției, combaterea spălării banilor, a criminalității organizate, a traficului și a consumului de droguri, a terorismului, cooperarea polițienească, vamală, judiciară în materie civilă, judiciară în materie penală, instrumente privind drepturile omului și acquis-ul Schengen, în perspectiva deschiderii negocierilor, România a elaborat un document de poziție, detaliat, referitor la situația din domeniile prezentate mai sus, precum și măsurile pe care le are în vedere pentru ca, la aderare, țara noastră să fie complet aliniată la acquis-ul comunitar. Justiția și afacerile interne, prin tematica abordată, constituie unul dintre cele mai complexe capitole de negociere. Negociatorul-șef al României la UE, Vasile Pușcaș, a declarat că anul acesta este extrem de important să închidem cât mai multe capitole de negociere cu Uniunea Europeană. VIOREL BOTA Vasile Pușcaș afirmă că 2002 e foarte important Grevă anunțată, dar suspendată Sindicatele TESA s-au înțeles cu Ministerul Sănătății . Consiliul Național al Federației TESA a decis, în cadrul unei reuniuni la Căciulata, suspendarea grevei anunțate pentru luna mai, deoarece toate revendicările sindicaliștilor au fost soluționate. La reuniunea de lucru a Federației Naționale a Sindicatelor TESA din Unitățile Sanitare și a Ministerului Sănătății și Familiei au participat 300 de delegați, lideri de sindicat TESA, directori financiari-contabili din toate spitalele județene și ai Direcției de Sănătate Publică, consilieri juridici din toate județele țării. Din partea MSF a participat o echipă de specialiști condusă de secretarul de stat Luminița Gheorghiu. Consiliul Național al Federației TESA a validat suspendarea grevei generale în urma semnării unui protocol cu MSF și CNAS. Acest protocol prevede că: salariații TESA din sănătate vor primi cel de-al 13-lea salariu până cel mai târziu la sfârșitul lunii mai; salariații bugetari din sistemul sanitar și cei plătiți prin CNAS vor primi tichete de masă, prin modificarea unor prevederi din Legea Tichetelor de Masă, astfel încât să nu se mai dea posibilitatea unor interpretări restrictive. Guvernul va debloca fonduri din trimestrele trei și patru pentru trimestrul doi, pentru achitarea datoriilor foarte mari ale spitalelor. V. B. Situația de la Târgu Mureș e monitorizată Ecaterina Andronescu nu vrea să se implice într-un conflict local Tensiunile care există la Liceul Bolyai Farkas din Târgu Mureș trenează de mai multe zile, fără ca autoritățile locale sau centrale să poată oferi o soluție pentru ieșirea din criză. Situația de la Liceul Bolyai Farkas este monitorizată permanent de către MEC, care așteaptă din partea conducerii școlii și a șefului Inspectoratului Școlar Mureș, propuneri concrete pentru rezolvarea problemelor, a declarat, ieri, Ecaterina Andronescu, ministrul educației. Săptămâna trecută, au avut loc mai multe întâlniri ale elevilor, părinților și profesorilor de etnie maghiară, toți susținând ideea separării claselor. De cu totul altă părere sunt elevii, părinții și profesorii români, care se opun separării. Până acum, nici conducerea liceului și nici aceea a Inspectoratului Școlar Mureș nu au trimis MEC o propunere oficială de la care conducerea ministerului să înceapă negocierile, a mai spus Andronescu. Ministerul a precizat că nu este bine să se implice în rezolvarea unui conflict dintr-o unitate de învățământ, înainte ca șefii respectivelor școli, licee sau chiar facultăți să fi ajuns ei înșiși la o concluzie și să poată exprima o propunere pentru aplanarea incidentului. Ministrul educației s-a întâlnit, la București, cu șeful ISJ Mureș, Ștefan Someșan. Acesta a declarat că, până în acest moment, nu a primit din partea conducerii școlii nici o propunere concretă. Singurele documente vin din partea părinților, profesorilor și elevilor maghiari care cer transformarea Liceului Bolyai Farkas în unitate de învățământ cu predare în limba maghiară, în acest sens adunând zeci de semnături. „Semnăturile lor nu reprezintă poziția școlii, ci a unui grup de persoane, de aceea voi răspunde adresei transmisă ISJ Mureș când voi reveni în localitate”, a mai spus Someșan. El a precizat că singurele propuneri pe care le poate face vizează respectarea planurilor de învățământ. V. BOTA I PUNCTUL PE OCTAVIANUPANDRONICI Parastasul speranțelor Aflu dintr-un articol de ziar că românii care trăiesc după transplant fac parastase lunare pentru donatori. Este, probabil, un soi de superstiție prin care cei care s-au confruntat cu spectrul sfârșitului încearcă să-l îndepărteze printr-un ritual în care recunoștința se combină cu speranța. Astăzi se împlinesc cinci ani de când am avut nefericitul prilej de a experimenta un soi aparte de „transplant”: în miez de noapte, doi tâlhari au dat buzna în casa mea, îmbrăcați în negru, mascați și înarmați cu o pușcă și cuțite și s-au aruncat asupra noastră. O minune a făcut doar ca două focuri trase cu cartușe de vânat greu (?!) să nu lovească pe nici unul dintre membrii familiei mele: în lupta disperată care a urmat, loviturile de cuțit sau de măciucă nu ne-au ocolit pe nici unul dintre noi. A fost un coșmar, pe care multă vreme am refuzat să-l accept ca producându-se cu adevărat. A fost genul de întâmplare pe care o găsești relatată în presă, dar despre care niciodată nu te gândești că ți s-ar putea întâmpla tocmai ție. Dar astfel de lucruri se întâmplă, și nu de puține ori victimele nu se pot considera la fel de norocoase cum m-am considerat eu. A fost și acesta un soi de transplant - unul de psihic, de mentalitate. Am realizat, deodată, cât de ticăloși pot fi unii dintre semenii noștri, dar și cât de frumoasă poate fi solidaritatea, compasiunea celor din jur. Ar fi trebuit, poate, ca, nu lunar, precum primitorii transplanturilor, dar măcar anual, să fi făcut un parastas. Un parastas care să pomenească nu doar despre insecuritatea marcată a individului, pe care au adus-o cu sine libertatea (prost înțeleasă) și democrația (prost învățată), dar și despre nevoia de coalizare împotriva răului. Un parastas al speranțelor pierdute și al nădejdilor niciodată reprimate într-o lume mai bună, mai înțeleaptă și mai sigură. ZÂMBETE JiMfIRE Hoți atrași în cursa Infracțiunile mărunte au devenit un subiect la ordinea zilei pentru polițiști, multe din „găinării”, însă, rămânând nepedepsite. Din fericire, mai există și păgubiții fericiți, care reușesc să-și recupereze bunurile sustrase de infractori. Petre Mâță, solist în Ansamblul Doina Gorjului, a reclamat la Poliție faptul că dinmașină i-au fost furate o borsetă cu acte și o geacă din piele, în timp ce victima dicta declarația la poliție a fost sunat pe telefonul mobil chiar de unul dintre hoți. Acesta i-au spus că poate intra în posesia actelor dacă le va da în schimb suma de 300 de dolari, locul tranzacției și ora urmând a-i fi comunicate victimei mai târziu. După acest telefon, polițiștii i-au cerut insistent cântărețului să accepte întâlnirea cu cei care l-au prădat. La ora stabilită a venit unul dintre hoți care a cerut banii promiși, dar și încă două milioane și un lanț de aur, fără să aducă nimic în schimb. Polițiștii au intervenit reținându-l pe hoț, Dan Dănuț Botgros, și pe complicele său. Mâță și-a recuperat integral UUICUICIC LC UdU 1UM IUldlC. Hoții au relatat cum și-au pregătit acțiunea și au recunoscut că nici o clipă nu s-au gândit că ar putea fi atrași în cursă. VIOREL BOTA ZÂMBETE JiMJIRE Paparazzi story Uff Udo’, Atta.