Agenda Zilei, aprilie 2002 (Anul 7, nr. 76-101)

2002-04-22 / nr. 94

22 aprilie 2002 M A P A M O IM De feoremia thus 9 Socialiștii au câștigat în Ungaria Prezența la vot a fost masivă, depășind procentajul record, de 71% din turul precedent Opoziția socialistă din Ungaria a obținut rezultatele scontate în cel de-al doilea tur de scrutin al alegerilor parlamentare. După numărarea a circa 96% din voturile exprimate, imaginea rezultată a fost cea a unei victorii socialiste (în alianță cu Liberal Democrații) care a adus opoziției o majoritate de locuri în Parlament. Socialiștii lui László Kovács au obținut cu 12 locuri mai mult decât aveau nevoie pentru a forma un guvern. Proiecțiile postelectorale de ieri seară acordau socialiștilor și liberal democraților între 204 și 207 locuri în Parlament, în vreme ce alianței condusă de FIDESZ părea să fi obținut între 179- 182 de locuri în legislativ. Socialiștii și aliații lor ar putea forma un guvern majoritar, se consideră la Budapesta. Teoretic, și FIDESZ, fiind cel mai puternic politic, ar putea forma un nou guvern în minoritate, însă președintele Ungariei este obligat, prin Constituție, să se adreseze liderului partidului „cu cele mai multe șanse“ pentru formarea noului guvern maghiar. Un nou premier are nevoie de sprijinul majorității parlamentare pentru a forma un nou cabinet. Socialiștii, care au promis că vor accelera discuțiile de aderare ale Ungariei la UE, ar avea nevoie de 194 de locuri în Parlament pentru a forma un nou guvern. Prezența la vot în alegerile de ieri a fost una record, de 71,19%, mai mare decât la primul tur de scrutin. La vot cu mic, cu mare Chirac pe primul loc, Le Pen pe al doilea Președintele în exercițiu este în frunte, fiind urmat de liderul extremei drepte Liderul extremei drepte, Jean-Marie Le Pen, l-a scos din cursa electorală pe premierul în exercițiu, Lionel Jospin, în primul tur de scrutin al prezidențialelor din Franța. In aceste alegeri de șoc, marcate de un absenteism accentuat (Ministerul de Interne de la Paris a indicat că mai puțin 60% din electorat s-a prezentat la urne), votul francezilor pare să fie unul punitiv. Conform unor comentarii făcute de analiștii politici, atât președintele Chirac, cât și premierul au fost pedepsiți prin voturile acordate lui Jean Marie Le Pen. Astfel, se ajunge la situația bizară când președintele conservator se va confrunta, în cel de-al doilea tur de scrutin de la 5 mai, cu liderul extremei drepte. Conform rezultatelor preliminare, Chirac s-a clasat pe primul loc în alegerile de ieri, cu un procentaj al voturilor de 19,74%, iar Le Pen a primit 17,35% din sufragii. Pe locul trei se clasează premierul Lionel Jospin, cu 15,31%. Pentru prima dată în ultimele decenii, francezii au avut de ales dintre 16 candidați pe cel care va prelua președinția, dar, spre stupoarea unora dintre analiștii politici, electoratul nu s-a înghesuit deloc să voteze ieri. Scrutinul de ieri poate fi caracterizat drept „apatic“, însă pentru unii dintre comentatorii parizieni a fost vorba de „moartea urnelor“. Lipsa de entuziasm a alegătorilor față de procesul electoral este motivată prin faptul că ambii candidați de prima linie au făcut promisiuni pe care nu și le vor putea respecta. Mulți dintre francezi s-au folosit de vremea frumoasă pentru a pleca în weekend, uitând complet de alegeri, de care, oricum, nu pare să le mai pese prea mult. De bună voie, la Haga Fostul șef de stat major al armatei iugoslave se predă Generalul Dragoljub Ordanici, fostul șef de stat major al armatei iugoslave în perioada campaniei din Kosovo (1998-99), a anunțat că a rezolvat dilema autorităților de la Belgrad cu privire la predarea sa Tribunalului Penal Internațional de la Haga, alegând să se predea de bunăvoie. Generalul Ordanici a anunțat că se va deplasa la Haga în cursul acestei săptămâni. Predarea sa voluntară este primul succes de care se poate mândri Belgradul de la votarea legii privitoare la cei acuzați de crime de război în fosta Iugoslavie. Săptămâna trecută, guvernul iugoslav a publicat lista cu cei 23 de suspecți de crime de război a căror predare în mâinile TPI a intrat în discuție. Statele Unite au salutat această decizie, precum și predarea voluntară a lui Ordanici, adăugând că aceste măsuri ar putea duce la deblocarea ajutoarelor financiare pentru Iugoslavia. Generalul Dragoljub Ordanici și familia acestuia Rusia impune restricții bisericii catolice Un episcop romano-catolic a fost declarat persona non grata Episcopului Jerzy Mazur, de naționalitate poloneză, i s-a interzis să mai revină la dioceza sa din estul Siberiei, după ce a făcut o vizită în Polonia. Autoritățile ruse l-au declarat pe episcopul Mazur persona non grata la revenirea sa la Moscova și l-au expulzat în aceeași zi. Incidentul survine după ce, la data de 12 aprilie, preotul romanocatolic italian Stefano Caprio, care fusese preot paroh la o parohie din nord-estul Moscovei timp de 12 ani de zile, a fost expulzat în circumstanțe asemănătoare. Surse de la Moscova au indicat că aceste decizii ale autorităților au fost „inspirate“ de către Patriarhul Alexei al II-lea al Rusiei. Față de aceste expulzări și măsuri de forță adoptate de Rusia vizavi de Biserica romano-catolică, Vaticanul a reacționat acuzând Moscova de încălcarea tratatelor internaționale. Capul Bisericii catolice din capitala Rusiei, Tadeusz Kondrusewicz, a declarat că evenimentele din ultimul timp arată că în Rusia există o campanie organizată împotriva Bisericii romanocatolice. Lista neagră a IRA Surse din cadrul securității nord-irlandeze au dezvăluit ieri că în cursul anchetării furtului de documente secrete de la sediul brigăzii antiteroriste de la Castlereagh, estul Belfastului, a ieșit la iveală o listă, concepută de IRA cu țintele unor posibile atacuri. Printre numele de pe lista neagră figurează personalități importante de la Londra, lideri ai opoziției conservatoare și din partidul laburist. Nu a fost dezvăluit nici un nume de pe listă, însă se știe că toți cei în cauză au fost avertizați de pericolul potențial. Furtul documentelor a avut loc în martie. IRA a renunțat la atacurile teroriste după semnarea acordului de pace din „Vinerea Mare“, 1999, și a negat prin interpclipa nord-irlandeză a descoperit documentul întâmplător mediul aripii sale politice, Sinn Fein, că ar fi conceput o astfel de listă cu noi „obiective“. Dacă se va dovedi însă că lista aparține, într-adevăr, IRA, evenimentul va zgudui din temelii întregul proces de pace din Irlanda de Nord. Lista cu numele țintelor a fost descoperită în urma percheziției efectuate într-o locuință din cartierul New Lodge, Belfast, zonă socotită un bastion al IRA și al republicanilor. Șeful poliției din Irlanda de Nord, Colin Cramphorn, a declarat ieri că nu există nici un indiciu că IRA ar fi gata să reia campania de teroare și că lucrurile nu trebuie „forțate“ din cauza unei liste de proveniență incertă. Trupele israeliene au început retragerea din Nablus și Ramallah Tancurile și trupele au părăsit cele două orașe din Cisiordania, rămânând însă la Bethlehem și lângă comandamentul lui Arafat „Am terminat acest stadiu al operațiunii Scutul de apărare“, a explicat situația din Cisiordania premierul Ariel Sharon. Supus criticilor intense ale comunității internaționale pentru modul în care a fost derulată campania armatei israeliene în teritoriile ocupate, Sharon a dat ordin trupelor să părăsească Nablusul și mare parte din Ramallah, orașul unde se află cartierul general al liderului palestinian Yasser Arafat. Principalul negociator palestinian, Saeb Erekat, a declarat însă că retragerile armatei israeliene nu sunt altt ceva decât niște tactici de inducere în eroare a comunității internaționale. Erekat susține că israelienii își exercită, în continuare, controlul asupra tuturor zonelor palestiniene din Cisiordania. La Nablus și Ramallah, locuitorii, scăpați de sub restricțiile impuse de israelieni, s-au revărsat pe străzile orașului pentru a vedea dezastrul lăsat în urma luptelor, clădiri distruse, magazine incendiate, mașini distruse de șenilele tancurilor. Secretarul de stat al SUA, Colin Powell, a cărui misiune de pace în Orientul Mijlociu este considerată eșuată, a salutat retragerea israeliană declarânduse mulțumit de agenda plecării trupelor israeliene, însă, la Bethlehem și Ramallah trupele israeliene rămân pe poziție. Biserica Nașterii Domnului este, în continuare, înconjurată de armată, la fel și comandamentul lui Arafat. La Vatican, Papa Ioan Paul al II-lea a cerut ieri încetarea asediului asupra lăcașului de cult, numindu-l „un șantaj intolerabil și un schimb nepermis de acuzații“. Magnitudinea devastărilor din localitățile palestiniene a revoltat comunitatea internațională. ONU cere o anchetă la Jenin Trimisul special al ONU în Orientul Mijlociu, Terje Reed Larsen, a declarat că armata israeliană a folosit „mijloace nepermise din punct de vedere moral“ pentru luarea cu asalt a taberei de refugiați de la Jenin. Un oficial al ministerului israelian de externe, Gideon Meir, a apărat ofensiva din Cisiordania, declarând că Nablusul și Jeninul erau „fabrici ale terorii“. Israelul a promis sâmbătă că va coopera cu Consiliul de securitate al ONU pentru a descoperi ce s-a întâmplat la Jenin, însă oficiali israelieni au dat de înțeles că trimisul special al ONU ar putea fi expulzat din țară. Larsen este acuzat de Israel că este propalestinian și punctele sale de vedere nu sunt deloc ascultate cu plăcere de către israelieni. Blindatele israeliene părăsesc Ramallahul