Agenda Zilei, februarie 2004 (Anul 9, nr. 26-49)

2004-02-10 / nr. 33

10 februarie 2004 CULTURĂ ~ MASS-MEDIAnge trmnta tdlei 11 Cotletele, un meniu franțuzesc cu mari actori * F Comedioara lui Blier e digerabilă grație unei distribuții de excepție Cu „Cotletele“ de Bertrand Blier, spectacol al Teatrului Național București în regia lui Gelu Colceag, spectatorul timișorean s-a mai întâlnit acum patru ani, tot în februarie. De la premiera bucureșteană din 1998 însă, comedioara se joacă și pe scena de-acasă, și prin țară, și în străinătate, iar meritul nu e nici pe departe al textului, ci al excepționalei distribuții, căci dincolo de povestea bulevardieră (doi bărbați, doi francezi de o anumită vârstă, trecuți prin furcile caudine ale vieții... sentimentale, conjugale, financiare, își caută dragostea/ pacea/liniștea visând la o femeie mult mai tânără ce întruchipează feminitatea însăși - arăboaica Farida, o biată fată-n casă, emigrantă, împovărată și cu soț, și cu prezintă jocul unor mari, unor uriași actori. Radu Beligan și Gheorghe Dinică joacă inteligent, discret, cu har, evitând cu măiestrie capcanele de stridență ale textului. Cel dintâi e, ca-ntotdeauna, subtil, al doilea se simte bine în pielea cinicului, iar totul e spre binele spectacolului, în care avem ocazia s-o vedem și pe Ileana Stana Ionescu, și pe Lamia Beligan (Farida). Ușurică, piesa „Cotletele“ devine digerabilă nu doar prin întrebările despre viață/ moarte/ sens pe care le iscă, nu numai prin soluția dragostei care salvează ci, majuscular, grație actorilor. CODRINA D. TOMOV Spectacolul este de excepție datorită prestației actoricești într-o canoe de hârtie Editura Unitext a publicat primul tratat de antropologie teatrală editat în România Editura Unitext a lansat pe piața cărții cel dintâi volum de antropologie culturală publicat până-n prezent în spațiul românesc. Lucrarea „O canoe de hârtie“, scrisă de Eugenio Barba în 1933 și tradusă în românește de Liliana Alexandrescu, are mari șanse să devină o descoperire atât pentru oamenii de teatru, cât și pentru cititorii de rând, pentru că monologul erudit, sensibil, didactic și pătimaș al autorului are darul de a captiva. Eugenio Barba se angajează personal în analiza teoretică și evocă mari figuri ale teatrului secolului XX. Stanislavski, Mezerhold, Craig, Copeau, Brecht, Artaud și Decroit sunt „urmăriți“ în sălile de repetiții, disecați, aplaudați, înțeleși într-o manieră surprinzătoare de către Eugenio Barba, a cărui experiență de a fi stat o vreme în preajma lui Grotowski a dus la inițierea acestui inedit demers cultural. Unitext, casa editoare, e o structură a Uniunii Teatrale din România, singura editură din țară specializată exclusiv pe teatru, printre colecțiile ei numărându-se Dialog, Document, Antologii, Eseu, Critică, Memorii- Jurnale, Piese noi - aceasta din urmă cu două serii, una dedicată dramaturgilor străini, iar cealaltă celor români din noua generație. CODRINA DIANA TOMOV Se pregătește Salonul Graphium Manifestare expozițonală reprezentativă la Timișoara Filiala Timișoara a UAP și Atelierul de gravură „Graphium“, bucurându-se de colaborarea și sprijinul CLT, CJT, Muzeului Banatului, Centrului Cultural Francez, Centrului Cultural German, Facultății de Arte Plastice a Universității de Vest și al galeriilor de artă din municipiul Timișoara, au demarat prin expedierea și distribuirea scrisorilor de intenție pregătirile pentru organizarea ediției-pilot a Salonului Internațional de Gravură Mică „Graphium“, ce va avea loc în noiembrie 2004."Inițiatorii ambițiosului proiect - coordonat de graficianul Ciprian Chirileanu și Daniela Gomboș, director UAP Timișoara - preconizează includerea în structura organizatorică a instituțiilor profilate pe promovarea artelor frumoase din orașele reprezentative ale Euroregiunii DKMT-Timișoara (România), Novi Sad (Serbia) și Szeged (Ungaria), oferind Salonului Internațional de Grafică Mică „Graphium“ anvergură europeană și mondială. Pentru ediția inaugurală, organizatorii contează pe participarea și evaluarea a circa 600 de lucrări semnate de aproximativ 300 de artiști gravori din lumea întreagă. Evenimentul va fi completat de vernisajele unor expoziții personale a cinci artiști gravori, în calitate de invitați de onoare, hors-concours. Marele Premiu al Salonului va consta în suma de 1 500 euro. IOAN STANCIU Istorie și rigoare O cronologie a vieții politice a maghiarilor din România în sala de ședințe a Parohiei reformate din Cetate a avut loc, ieri, lansarea volumului „Erdélyi magyar politikatörténet 1990-2003“ (Istorie politică maghiară transilvăneană 1990-2003) de Borbély Zsolt Attila și Szentimrei Krisztina. Documentata carte a fost prezentată de către deputatul Torő T. Tibor, care a scos în evidență faptul că volumul, structurat pe trei capitole, poate fi apreciat ca fiind o continuare izbutită a cărții de referință „22 de ani“ de Mikó Imre, oferind o cronologie riguroasă și o analiză pertinentă a evenimentelor politice legate de viața maghiarilor din România. La manifestare a fost prezent Borbély Zsolt Attila, politolog și publicist născut în Timișoara, stabilit la Arad, care predă și la Universitatea Reformată Károli Gáspár din Budapesta; el a schițat, în cuvântul său, principiile urmărite în conceperea și elaborarea textului. Vasta și controversata problematică abordată în carte a fost reluată într-un alt volum, care va fi lansat la Timișoara, în cadrul manifestărilor dedicate împlinirii a 15 ani de la evenimentele din 1989. I. S. Borbély Zsolt Attila, asistat de Toro Tibor Eu sunt al tuturor... ca Ștefan cel Mare și Sfânt Interviu cu actorul Florin Piersic - Ce roluri vi s-au propus în ultimul timp? Mi s-a propus să joc rolul lui Ștefan cel Mare și Sfânt, cu toate că, spun râzând, „sfânt“ nu prea mi se potrivește. Se va ajunge greu la realizarea acestui proiect, pentru că cere o cheltuială destul de mare. Se dorește a fi o producție la cea mai înaltă calitate. - Cum e relația cu fiul dumneavoastră? - Am început repetițiile la Teatrul Bulandra pentru spectacolul cu piesa „Frați“, de Davin Williams, regizată de băiatul meu, Florin Piersic Jr. Sunt foarte mândru de fiul meu și am mare încredere în talentul său. Socotesc că pe bună dreptate a luat premiul pentru Cel mai bun actor al anului 2003 cu spectacolul lui, Sex, Drugs și Rock’n’roll. Colaborarea mea cu el e interesantă, luni citim piesa, eu o să joc rolul principal. Intrați în politică? Veți candida? - Nu, unde să candidez, poate la Agura Râmnica, primar, o localitate pe care n-o știe lumea. Nu, n-am de gând să fac așa ceva. Eu sunt al tuturor, nu sunt politician. Dar am simpatii și chiar sunt prieten cu Ion Iliescu. De ziua mea, pe 27 ianuarie, când am împlinit 68 de ani, președintele țării m-a sunat ca să mă felicite. Nu mă văd în stare să candidez. Am cochetat cu ideea, dar era doar o glumă pe care toți au luat-o în serios. Sunt român, îi iubesc pe români și, atâta timp cât pot să mișc din degetul mic, vreau să fac bucurii concetățenilor mei. - Ce proiecte artistice mai aveți? Vreau să mă întorc la Teatrul Național, dar trebuie să se găsească o piesă care să mă și reprezinte. La Timișoara am să vin cum dă iarba. Vreau să vin la Timișoara, pentru că eu pregătesc, separat, recitalul Astă-seară, vă invită Florin Piersic, unde înmănunchiez tot ceea ce am dorit să joc și nu am reușit, ceea ce am jucat și mi-a adus bucurii. Va fi un spectacol interactiv, voi sta de vorbă cu publicul. Un one-man-show. Transmiteți cititorilor Agenda zilei că, de fiecare dată, la Timișoara am fost primit excepțional, ultima oară jucând în orașul de pe Bega piesa franțuzească Logodnicele aterizează la Paris, îi îmbrățișez pe toți prietenii mei de la Timișoara, cu toată dragostea, al vostru, Florin Piersic. LUCIAN SAVA Film Astăzi, cu începere de la ora 22:00, în cadrul Cinematecii Papillon va avea loc proiecția filmului „U Turn“, o producție 1997 în regia lui Oliver Stone, avându-i în distribuție pe Sean Penn, Nick Nolte și Jennifer Lopez. (C. D. T.) - Kant 200 ani Mâine, începând de la ora 15, în sala festivă a Casei A. M. Guttenbrunn din Timișoara (str. Gh. Lazăr nr. 10- 12), prof. univ. Peter Kottler va susține o conferință în limba română intitulată „Immanuel Kant și Johann Gottfried Herder, reprezentanți de frunte ai culturii germane“, expunere dedicată împlinirii a 200 de ani de la trecerea în eternitate a filosofului și umanistului german Immanuel Kant. (I. S.) Recital Mâine, la ora 18, în Sala „Orpheum“ a Facultății de Muzică din cadrul Universității de Vest va avea loc un recital de pian susținut de Anca Brașoveanu și Andrei Banciu, studenți anul I în clasa lect. univ. drd. Maria Bodö. Programul cuprinde studii, sonate, concerte și momente muzicale din creația compozitorilor W. A. Mozart, Ludwig van Beethoven, Fr. Chopin, D. Scarlatti și S. Rahmaninov. (I. S.) Melodii Pe site-ul casei de discuri Intercom Music, melomanii pot descărca melodii interesante, din gama artiștilor prezenți în această listă făcând parte Ducu Bertzi, Codul Penal, Ada Milea, Gică Petrescu sau Firma. Oferta promoțională a site-ului www.intercontmusic. ro include și melodii îndrăgite din repertoriul muzicii populare. (I. V.) Vernisaj Joi, 12 februarie, ora 17, Art Shop Carola’s din Timișoara (str. Mărășești nr. 14) va găzdui vernisajul expoziției personale intitulate „Intercepții spațiale“ a artistei plastice Letiția Oprișan din București. (I. S.)