Agenda, februarie-iunie 1990 (Anul 1, nr. 1-21)

1990-02-11 / nr. 1

*a*k**mmda «• ZIAR PARTICULAR DE INFORMAȚII ȘI DIVERTISMENT Anul I. TIMIȘOARA Nr. 1 Duminică, 11 Februarie 1990 Preț : 1 leu STIMAȚI CITITORI De astăzi începînd, aveți ocazia ca, la fiecare sfîrșit de săptămînă, să luați în mînă o nouă publicație apărută în orașul de pe malul Begheului : „AGENDA“. Un săptămînal independent al cărui colegiu de redacție dorește să vă furnizeze cu mai multe informații din viața economică, culturală, socială, turistică, comercială și de prestări de servicii a orașului. Va fi întotdeauna preocupat ca, pe lîngă o gamă largă de informații, să vă ofere și deconectare prin publicarea de diferite concursuri, seriale etc. Vă mărturisim de pe acum că dorim un contact permanent cu cititorii. De asemenea, primim cu plăcere propuneri, știri, corespondențe. Specialiștii noștri, medici și juriști, vă vor sta la dispoziție pentru sfaturi și răspunsuri la întrebările trimise pe adresa redacției. Apariția săptămânalului nostru în această formă este temporară. Sperăm ca în cel mai scurt timp să putem apărea în forma inițial gîndită cea de 8 pagini și să fim o publicație bine venită pe masă cititorilor. Iar dacă în avalanșa de ziare va fi nevoie și de noi sau nu, acest lucru vă rugăm să-l decideți dumneavoastră. STIMAȚI CITITORI. Mulțumim De la ideea editării unui ziar și pînă la realizarea lui finală, drumul este lung și deloc ușor: în momentele grele ale organizării, orice ajutor este binevenit, este dătător de curaj și putere. Chiar de aceea ținem să mulțumim în mod deosebit și pe această cale ministrului adjunct al culturii, domnului CORIOLAN BABEȚI, pentru cuvintele de încurajare și pentru sfaturile domniei sale, primite la început de drum, fără care poate astăzi acest săptămînal nu ar fi în mîinile cititorului. Mulțumim Consiliului Județean Timiș al Frontului Salvării Naționale. Datorăm, de asemenea mulțumiri și domnului primar al Timișoarei, arh. Pompiliu Alămorean, care de la bun început ne-a asigurat de sprijinul său personal. In final, dar nu în ultimul rînd, mulțumim vrednicului colectiv de tipografi de la Tipografia „Banat“ din Timișoara, COLECTIVUL DE REDACȚIE Există SIDA la Timișoara? > Răspunde Dr. Lucian Negruțiu, asistent universitar, medic specialist boli infecțioase . Tot ceea ce declar, spun în numele meu, nereprezentînd nici o clinică, nici un grup. La Timișoara realitatea este următoarea: în urmă cu aproape trei ani, cu ocazia unui test screening efectuat asupra studenților străini care își urmau cursurile la Timișoara, s-au depistat două cazuri de SIDA. Bolnavii au fost trimiși în capitală la Clinica de boli infecțioase „V. Babeș“, în cadrul căreia funcționează și centrul național anti-SIDA. După investigații, studenții au fost expulzați din țară Pînă anul trecut au mai existat patru suspiciuni de SIDA,, la doi străini și doi cetățeni români, care însă nu au fost confirmate serologic la București. Trebuie să subliniez însă, că aceste date nu reflectă nici pe departe realitatea, Timișoara neavînd posibilitatea nici de a depista măcar starea de purtător . Anul trecut, în luna mai, nu s-au trimis spre investigații două studente care fuseseră în contact cu doi studenți africani, ce refuzaseră să se supună testului SIDA. Conform procedurii legale, aceștia au fost expulzați din țară, însă nu cunoaștem cu siguranță dacă erau bolnavi sau purtători de virus. La cele două studente, după testele efectuate, centrul de la București nu a confirmat modificări patologice în acest sens. In urma unei ședințe ce a avut loc la sfîrșitul lunii decembrie la Ministerul Sănătății, cu participarea tuturor factorilor implicați în acest domeniu, s-au produs următoarele : înființarea unor centre anti-SIDA la Timișoara și Constanța, achiziționarea de truse ELISA din import Cuba pentru diagnostic serologic, trecerea la seringi de folosință unică in secțiile care tratează cazuri de SIDA precum și la instrumentar de laborator confecționat din plastic, informări periodice asupra situației naționale și internaționale. în ceea ce privește părerea mea, consider că înființarea unui centru de supraveghere la Timișoara este binevenită, dar cu respectarea unor condiții obligatorii și anume : dotarea tehnică de laborator cu truse de diagnostic de generația a treia, o bună protecție a personalului de laborator și de îngrijire a bolnavilor ca să se evite accidentele — așa cum s-a întîmplat la București —, achiziționarea din import a unei aparaturi de testare imunologică la nivelul cerințelor mondiale, personalul medical folosit să lucreze în clădiri separate, cu circuite separate de sterilizare și de distrugere a materialului infectat, mijloace terapeutice, cel puțin Azidotimidină, care chiar dacă nu vindecă boala, poate ameliora temporar situația pacienților. Trebuie să fie clar, cu cîrpeli și improvizații, așa cum sunau unele propuneri anterioare revoluției, prin rechiziționarea unor saloane din spitalele de boli infecțioase, lipsite de orice dotare și de protecție pentru personalul muncitor ca și pentru restul bolnavilor, nu se poate Înainta. Avînd în vedere creșterea continuă a numărului bolnavilor în lume, se cere trecerea cît mai rapidă la unele măsuri concrete. In primul rînd centrele de transfuzie și de recoltare a sîngelui trebuie dotate cu trase diagnostic serologic, știind că primirea de sînge infectat cu SIDA, infectează organismul sănătos. Totodată ar trebui testate serologic toate flacoanele cu sînge aflate în centrele de transfuzii de la toate nivelele, a fiolelor de gamaglobulină și a derivatelor de sînge pentru a depista dacă sînt eșantionate purtătoare de virus. Ar fi necesară testarea tuturor gravidelor pentru a împiedica nașterea unor copii din mame purtătoare de SIDA și nedepistate, știindu-se faptul că transmiterea infecției se poate face prin laptele matern sau transplacentar. 0 Ascunderea pînă acuma a datelor reale asupra incidenței SIDA in România, după părerea mea, se explică prin mai mulți factori, in primul rînd că așa zisa „politică sanitară“ practicată de vechiul regim a minimalizat această boală și transmitea la Organizația Mondială a Sănătății date false. La fel, testarea presupușilor bolnavi de SIDA se făcea în mai multe centre din București, datele nefiind coordonate în totalitate de Ministerul Sănătății. După informațiile noastre, mai existau și persoane particulare care avînd dotarea necesară, efectuau la cerere testul, dar datele nu le-au comunicat nici unui for oficial. • Fac aceste declarații, subliniind încă o dată că sînt păreri personale ale unui om și medic, ele reprezentînd un punct de vedere personal asupra acestei probleme de acută actualitate. Consemnat de MIRKO SRIMPL SUMAR întrebări și răspunsuri Agenda turistică ADAS comunică Poliția informează Horoscop Curs valutar Program TV săptămînal Concurs Din 25 decembrie pînă astăzi, la ghișeele C.E.C. a fost depusă de către populație suma de 250 milioane lei în contul „Libertatea“ 1990. Autoturisme din import Din comunicatul Ministerului Comerțului Interior aflăm că în momentul de față în țară există un număr de 570 000 de solicitări pentru cumpărare de autoturisme proprietate personală. în cursul anului, posibilitatea de livrare a industriei românești este în jur de 110 mii autoturisme. Pentru reducerea timpului de așteptare, guvernul român a luat legătura cu firme din URSS, Cehoslovacia și RDG, în vederea importului de autoturisme. S-a optat pentru importuri de Lada, Skoda și Trabant din cauza tradiției comerciale care a existat cîndva și pentru faptul că pentru aceste tipuri de autoturisme țara dispune de service-uri bine dotate precum și de specialiști. Numărul exact de autoturisme ce vor fi importate în cursul anului, încă nu se cunoaște. Ținînd cont și de solicitările deosebite care există pentru ARO pe motorină, se promite o îmbunătățire și pe această linie Așteptăm Ne-a sosit la închiderea ediției . Se primesc înscrieri, prin transfer, pentru autoturisme ARO pe motorină pentru cei care au depus banii la C.E.C. în cont pentru autoturisme pînă la data de 31 decembrie 1981. Pentru autoturismele ARO 243 și 244 cu motor pe benzină pot opta persoanele care au depuneri pînă la data de 31 decembrie 1986. Cei care au depuneri pînă la data de 31 decembrie 1989, pot opta pentru autoturisme ARO 19 sau ARO 10 tip camionetă. Autoturismele ARO 10 cu prelată se livrează pe loc. Toate vînzările de autoturisme ARO se fac numai la magazinul ICMS Pitești, tel. : 976/369 98. (TELEX) Suntem informați de domnul Emil Tărburaru, directorul Casei de Economii și Consemnațiuni, sucursala Timiș, că în aceste zile se lucrează cu eforturi maxime pentru calcularea dobinzilor pe anul 1989. înscrierea dobinzilor pe libretele de economii va începe după 15 februarie la ghișeele C.E.C. Cetățenii români care dobîndesc sume în valută cu titlul de succesiuni, pensii, donații, despăgubiri, ajutoare etc. pot să le utilizeze integral în valută. Sumele pot fi păstrate în conturi deschise atît la unitățile Băncii Naționale cit și la Banca Română de Comerț exterior. Pentru sumele depuse, dobînda se acordă în valută. Recent, Ministerul Turismului a emis o circulară către toate unitățile sale, prin care le solicită să aducă la cunoștința cetățenilor că pot contracta cu oficiile județene de turism spațiile de cazare de care se pot dispensa temporar, pentru a fi introduse in circuitul turistic pentru turiști străini și români. Operația de evidențiere a acestor spații se cere făcută atît in mediul urban, cît și în mediul rural. Pentru acest an se estimează că spațiile de turism provenite din inițiativă particulară să asigure primirea în țara noastră a cel puțin 1 milion de turiști. Ministerul Comerțului Interior comunică faptul că a fost reluată vînzarea televizoarelor color, întreruptă o perioadă de timp din lipsă de aparate. Din păcate, oferta fabricii de profil este cu mult sub necesarul populației. Se estimează că la ora actuală in țară există circa un milion de cereri pentru televizoare color, iar oferta industriei pentru acest an este, deocamdată, de mai puțin de 50 000 aparate. Pentru suplimentarea ofertei se intenționează procurarea unor subansamble din import.