Agenda, octombrie-decembrie 1998 (Anul 9, nr. 40-52)

1998-10-03 / nr. 40

« » * * Mimin pari 2 SĂPTĂMÂNA PE SCURT 3 octombrie 1998 Sâmbătă, 26 septembrie • Președintele Emil Constantinescu și președintele Lukoil, Vaghiz Alekperov, au pus piatra de temelie a fabricii de uleiuri pentru motoare din Ploiești. Investiția, prima de acest fel în România, este estimată la aproximativ patru milioane de dolari. • Ministrul apărării, Victor Babiuc, a semnat acordul de constituire a forței multinaționale pentru menținerea păcii în sud-estul Europei, în cadrul reuniunii miniștrilor apărării din țările membre N.A.T.O. și Partenere pentru Pace din Europa de Sud-Est, de la Skopje, Macedonia. • Un sondaj efectuat la ieșirea de la urne a relevat faptul că cele patru partide de opoziție din Slovacia vor obține o majoritate de aproximativ 90 din cele 150 de locuri în Parlament. Coaliția Democratică Slovacă, Partidul Stânga Democratică, Partidul Civic și Partidul Coaliției Ungare au devansat formațiunea premierului Meciar. Duminică, 27 septembrie • Președintele Emil Constantinescu a deschis, la Palatul Parlamentului, lucrările Conferinței internaționale „Energia din Marea Caspică spre Europa“ organizată de forumul „România la răscruce" inițiat de președinția României. • în Germania au avut loc alegeri legislative, câștigate, conform primelor rezultate, de S.P.D. . Secretarul american al apărării, William Cohen, aflat la Sarajevo, a declarat că Statele Unite nu au intenția de a acționa singure împotriva Iugoslaviei, responsabilitatea pentru o eventuală intervenție militară revenind Alianței Nord-Atlantice. • înaltul Comisar O.N.U. pentru Refugiați, Sadako Ogala, a vizitat sud-estul Republicii Iugoslave Muntenegru, unde erau masați mii de oameni din Kosovo refugiați din cauza luptelor din provincia sârbă. Luni, 28 septembrie Senatorul Doru Ioan Tărăcilă (P.D.S.R.) a anunțat în plenul Senatului, că Biroul Executiv Central al P.D.S.R. a decis să înființeze o comisie internă care să analizeze „actele de încălcare a Constituției" comise de președintele Emil Constantinescu. • învingătorul în alegerile din Germania, social-democratul Gerhard Schröder, a precizat că are consultări intense cu liderul ecologist, Joshka Fisher, pentru a forma o coaliție cu „verzii“. Președintele american, Bill Clinton, i-a invitat la Casa Albă pe liderul palestinian, Yasser Arafat, și pe premierul israelian, Benjamin Netanyahu. Discuția în trei s-a soldat cu promisiunea că Israelul va retrage noi contingente de trupe din teritoriile ocupate. La Tokyo s-a anunțat cel mai mare faliment bancar din 1945 încoace. Japan Leasing Corporation a decretat starea de criză, banca înregistrând un deficit de 16,1 miliarde de dolari. Marți, 29 septembrie • La Palatul Victoria au avut loc convorbirile oficiale între delegația croată condusă de premierul Zlatko Mateia și de delegația română condusă de Radu Vasile. în prezența celor doi premieri au fost semnate patru acorduri bilaterale privind colaborarea în domeniile agricol, sanitar veterinar, fitosanitar și dintre întreprinderile private din cele două țări. • Gerry Adams, liderul mișcării republicane irlandeze „Sinn Fein“, a fost pentru prima dată invitat oficial la un congres al laburiștilor britanici. • Partidul Democratic al liderului albanez Sali Berisha a anunțat că după demisia neașteptată a premierului socialist Fatos Nano, va continua manifestațiile până la formarea unui guvern de tehnicieni care să restabilească ordinea publică și să conducă Albania până la alegerile legislative anticipate. știrea săptămânii UN MIC PAS SPRE PACE Luni, la Washington, a avut loc o întâlnire trilaterală nesperată în Biroul Oval al Casei Albe; președintele american, Bill Clinton, a mediat un summit israeliano-palestinian privind deblocarea procesului de pace în Orientul Mijlociu. Premierul israelian, Benjamin Netanyahu, și președintele Autorității Palestiniene, Yasser Arafat, au căzut de acord să se retragă noi contingente de trupe israeliene din teritoriile ocupate, fapt ce va asigura deschiderea de noi canale de cooperare între cele două părți, inițiate de Statele Unite. Actuala înțelegere se referă la retragerea israeliană de pe încă 13% din teritoriul Cisiordaniei, în schimb palestinienii vor trebui să ofere garanțiile de securitate cerute de statul evreu. politicianul săptămânii Gerhard Schröder viitorul cancelar al Germaniei Gerhard Schröder s-a născut la 7 aprilie 1944, la Mossenberg, într-o familie de muncitori. Și-a pierdut tatăl în timpul celui de-al doilea război mondial. Influența mamei sale, o social-democrată convinsă a fost determinantă pentru devenirea sa politică. A absolvit facultatea de drept din cadrul Universității din Gottingen. în 1963 s-a înscris în Partidul Social Democrat (SPD), urcând rapid în ierarhia partidului: președinte - stângist al Tinerilor Socialiști, din 1978 până în 1980, când a devenit membru al Bundesratului, și cap de listă al SPD în alegerile regionale din Saxonia Inferioară, în 1986. El va prelua conducerea landului, înlăturându-i de la putere pe creștin-democrați în 1990. Partidul Social Democrat l-a desemnat pe Schröder candidat la funcția de cancelar în alegerile legislative din 27 septembrie 1998. în urma scrutinului l-a devansat pe cancelarul Helmut Kohl, aflat la putere de 16 ani. în prezent viitorul cancelar social-democrat poartă tratative pentru formarea noului Cabinet. Miercuri, 30 septembrie • Guvernul român a adoptat o hotărâre privind instituirea unei comisii, în cadrul Ministerului Educației Naționale, care să pregătească documentele în vederea înființării unei universități maghiaro-germane „Petöfi Schiller“. • Viitorul premier albanez, Pandeli Majko, a început consultări cu reprezentanții partidelor politice în vederea formării unui nou cabinet. • Gerhard Schröder, viitorul cancelar al Germaniei, a făcut prima sa vizită la Paris, pentru discuții cu președintele Jacques Chirac și cu premierul socialist Lionel Jospin, pentru a-i asigura că în relațiile franco-germane nu se va schimba nimic. • Un seism cu magnitudinea de 5,7 grade pe scara Richter a zguduit Belgradul și regiunile din centrul Serbiei, provocând unele pagube minore. Epicentrul a fost localizat la 80 de kilometri sud de Belgrad. Cutremurul a fost resimțit și în zona de vest a țării noastre. La 30 de kilometri de capitala provinciei Kosovo, s-a consumat unul dintre cele mai sângeroase momente ale conflictului din Serbia: masacrarea a 16 albanezi, femei, copii și bătrâni. La Belgrad s-a negat faptul că unitățile iugoslave au participat la masacru. Joi, 1 octombrie • Premierul României, Radu Vasile, a plecat spre Statele Unite, pentru a participa la reuniunea anuală a Băncii Mondiale și a Fondului Monetar Internațional de la Washington. • Secretarul general al N.A.T.O., Javier Solana, a declarat că președintele iugoslav, Slobodan Miloșevici nu s-a conformat rezoluțiilor Consiliului de Securitate al O.N.U. care cer oprirea operațiunilor militare în Kosovo. • Moscova a atras atenția că eventuala operațiune N.A.T.O. în Kosovo nu trebuie să aibă loc fără aprobarea Consiliului de Securitate al Națiunilor Unite, pentru că în caz contrar s-ar crea un precedent periculos. • Manevrele anuale ale N.A.T.O. în estul Mediteranei au început în sudul Turciei, iar în zilele următoare, pentru prima dată în ultimii 13 ani, va avea loc o participare comună a forțelor elene și turce. Manevrele terestre, aeriene și navale, ce se vor desfășura până la 21 octombrie, implică participarea a 17 000 de soldați din 11 țări. • Liderii social-democrați și ecologiști germani au început, la Bonn, discuții exploratorii în vederea negocierilor pentru formarea unui guvern de coaliție • Premierul român Radu Vasile a avut Vinerimri întrevederi, la Washington, cu adjunctul Vineri, COL Trezoreriei Statelor Unite și cu asistentul președintelui american pentru politica economică; în programul premierului sunt prevăzute și întâlniri cu directorul F.M.I. și cu echipa de negociatori pentru România a Fondului, precum și cu președintele Băncii Mondiale. • La București a început ședința Consiliului Național al P.D.S.R., în cadrul căreia s-a prezentat programul alternativ de guvernare al P.D.S.R., considerat un veritabil program anticriză. • Membrii Comisiei de Securitate Națională din S.U.A. s-au reunit pentru a decide o posibilă intervenție militară în Kosovo. O întâlnire similară a avut loc în ziua precedentă între secretarul de stat Madeleine Albright și ministrul apărării, William Cohen. • Consiliul de Securitate a condamnat în cursul nopții trecute cu fermitate masacrarea civililor în Kosovo, acțiune atribuită sârbilor, "dar a amânat pentru săptămâna viitoare examinarea unei eventuale operațiuni militare a N.A.T.O. în regiune. Pentagonul a anunțat că Alianța Nord-Atlantică ar putea declanșa, miercurea viitoare, o intervenție militară în Kosovo, o fambrie după publicarea raportului O.N.U. privind loulDrlG situația din provincia separatistă. • în Germania, social-democrații și „verzii" au început negocierile în vederea formării guvernului de coaliție. Discuțiile se anunță dificile, întrucât viitorii parteneri de coaliție au diferențe ideologice asupra unor probleme importante de politică internă, precum apărarea, energia și transporturile. Viitorul cancelar, Gerhard Schröder, a anunțat că dorește să încheie negocierile privind componența guvernului până pe 26 octombrie. • Ambasadorul Turciei în Italia se va întoarce la Ankara pentru consultări ca urmare a unei ședințe a autoproclamatului parlament al kurzilor în exil, care a avut loc la Roma, a anunțat ministrul turc de externe. • Statele Unite nu au renunțat la încercarea de a stabili un dialog oficial cu Iranul, în pofida inconsecvenței pe care regimul de la Teheran o manifestă față de aceste probleme. • După ce F.M.I. a dat publicității raportul anual în care se susține că nu se întrevede în curând soluționarea crizelor economice din țările asiatice și din fosta U.R.S.S., în lumea financiară s-au înregistrat scăderi dramatice ale prețului acțiunilor de teamă că ritmul lent al creșterii economice globale ar putea provoca o recesiune. SAMBATA • întâlnirea miniștrilor de finanțe și a președinților băncilor centrale ale țărilor Grupului celor șapte state puternic industrializate, „G-7“ • Alegeri legislative anticipate în Australia • Sărbătoare națională a Republicii Federale Germane, Ziua Unității (1990), DUMINICA • Summit cu tema „Interesele industriei în cadrul procesului de extindere a U.E.“ (Viena) • Alegeri prezidențiale în Brazilia • „Ziua internațională a animalelor“. LUNI • întâlnirea miniștrilor de externe din Uniunea Europeană (Luxemburg) • Vizita în Orientul Mijlociu a secretarului de stat are agenda evenimentelor 3.10.1998 - 9.10.1998 Jcan Madeleine Albright și a emisarului american Dennis Ross • întâlnire între cele trei principale partide politice din Cambodgia, în vederea formării unui guvern de coaliție (Pnom Penh) • „Ziua mondială a habitatului“ • „Ziua mondială a educatorilor“ • R.P. Chineză semnează Convenția O.N.U. privind drepturile omului (New York). MARȚI • Reuniunea anuală a Băncii Mondiale și a F.M.I. (Washington) • Vizita oficială în China a premierului britanic, Tony Blair, la invitația omologului său chinez, Zhu Rongji • întâlnirea miniștrilor mediului din U.E. (Luxemburg) • Este prevăzută întoarcerea la Atena a trenului special „pentru cultură și pace“, plecat spre mai multe capitale europene, inclusiv București (27-28:IX), cu destinația Bruxelles, pentru a promova „imaginea elenismului“ în Europa. MIERCURI • Zi națională de protest fixată de partidele ruse din Uniunea Patriotică Națională (comuniștii, agrarienii și Partidul Popular), se vor cere demisia" "președintelui Boris Elțîn și alegeri prezidențiale anticipate • Târgul internațional de carte de la Frankfurt. Participă și România. JOI • Festival internațional „MACKFEST“, inclus în rețeaua FIDOR. România este reprezentată de Paula Seling (Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei). VINERI • Canadianul Bryan Adams lansează cel de-al zecelea album din cariera sa „On A Day Like Today“ (Los Angeles) • „Ziua Mondială a Poștei“ (La 9.X.1874 a fost creată Uniunea Poștală Universală, din 1947, instituție specializată a O.N.U. România este membru fondator.