Agenda, octombrie-decembrie 1999 (Anul 10, nr. 40-52)

1999-10-02 / nr. 40

V __ __ VA <v ^ enc Var - p 0 ^ 2 SAPTAMANA PE SCURT 2 octombrie 1999 Sâmbătă, 25 septembrie - Un consiliu național sârb care apără interesele sârbilor din nordul provinciei Kosovo a propus crearea unui corp de apărare care să completeze Corpul de Protecție recent înființat. • Liderul Ligii Democratice din Kosovo, Ibrahim Rugova, a afirmat că speră în organizarea cât mai rapidă a alegerilor din Kosovo, cel mai târziu în primăvara anului viitor. • Bombardamentele aviației ruse asupra Ceceniei s-au soldat cu zece morți și 25 de răniți, conform unui bilanț prezentat de autoritățile de la Groznîi. • Ministerul de Interne de la Moscova și Comisia Electorală Centrală au anunțat că își vor uni eforturile pentru a împiedica intrarea în politică a reprezentanților mafiei ruse, cu ocazia alegerilor legislative din decembrie. • Autoritățile din Taiwan, unde s-au înregistrat alte două seisme, între care unul de peste 5 grade Richter, au decretat starea de urgență Duminică, 26 septembrie - Ministrul rus al apărării, Igor Sergheiev, a declarat că forțele ruse au pregătit mai multe planuri pentru o invazie terestră în republica separatistă Cecenia. Rusia i-a acuzat pe luptătorii islamiști ceceni că au lansat atacuri asupra republicii Daghestan și că au organizat atentate teroriste în Rusia. • Mii de locuitori din Cecenia au pornit într-un adevărat exod în încercarea de a părăsi zonele expuse bombardărilor ruse, însă au fost returnați de trupele rusești. • La Belgrad și în alte orașe sârbești, demonstrațiile antimiloșevici au continuat pentru cea de-a șasea zi consecutiv. • în Taiwan, o replică de 6,8 grade pe scara Richter a provocat dărâmarea unor clădiri avariate de cutremurul de marțea trecută și de cele 4 000 de replici. în urma seismelor din ultimele zile, peste 2 000 de persoane au decedat și alte mii au fost rănite. Luni, 27 septembrie • Președintele Emil Constantinescu, aflat la Paris într-o vizită oficială, a început convorbirile cu omologul său francez, Jacques Chirac. Cu această ocazie, șeful statului francez a reafirmat că țara sa dorește aderarea României la U.E. și că va cere „cu fermitate“ începerea negocierilor de aderare cu România. • Aviația rusă a continuat bombardarea Ceceniei, vizând în primul rând platforma industrială și unitățile de prelucrare a petrolului din Groznîi. Președintele cecen Aslan Mashadov a cerut din nou tratative urgente cu Moscova. • Președintele rus, Boris Elțîn, a cerut garanții din partea responsabililor militari că nici o armă nu va mai ajunge în Cecenia și că vor fi închise toate frontierele spre Osetia, Daghestan și Georgia. • Mai multe elicoptere de transport însoțite de elicoptere de asalt au desantat trupe de comando australiene la Liquria, la vest de capitala timoreză Dili, unde există o tabără a milițiilor proindoneziene. Marți, 28 septembrie - în București a avut loc reuniunea liderilor partidelor membre ale coaliției guvernamentale cu scopul de a urgenta adoptarea legilor proprietății, care ar trebui definitivate până la sfârșitul lunii septembrie. • Camera Deputaților a amânat dezbaterea moțiunii simple inițiate de P.D.S.R. privind aplicarea legii de sprijinire a IMM-urilor. • Președintele Emil Constantinescu, aflat la Paris, a avut întrevederi cu oameni de afaceri francezi cu premierul francez. • Președintele Comisiei Europene, Romano Prodi, a declarat, la Helsinki, că U.E. trebuie să-și respecte angajamentele luate față de țările candidate la aderare. • O operație terestră în Cecenia nu este în prezent la ordinea zilei, a declarat premierul rus Vladimir Putin, însă presa rusă și autoritățile cecene se așteaptă la o operațiune terestră pentru lichidarea islamiștilor având baze în Cecenia. știrea săptămânii RĂZBOI RUSO-CECEN? Președintele rus Boris Elțîn a salutat, joi, „hotărârea de care dă dovadă premierul Vladimir Putin față de Republica Cecenă“. Aceasta este prima reacție a președintelui Elțîn de la declanșarea bombardamentelor rusești împotriva Ceceniei și survine declarației făcute de Putin, conform căreia trupele ruse au intrat în repetate rânduri în Cecenia în ultimele două săptămâni și vor continua să pătrundă pe teritoriul acestei republici, armata rusă neavând nevoie pentru aceasta de aprobarea Parlamentului de la Moscova din cauză că Cecenia este parte componentă a Federației Ruse. Pe de altă parte, ministrul cecen al apărării a amenințat cu lansarea de operațiuni militare pe teritoriul rus dacă trupele Moscovei intră pe teritoriul cecen. Miercuri, 29 septembrie • Președintele Camerei Deputaților, Ion Diaconescu, a început o vizită oficială de trei zile în Ungaria, pe agendă figurând discuții cu Comisia de politică externă a Parlamentului ungar și întâlniri cu președintele Árpád Göncz și cu premierul Viktor Orbán. • Președintele Adunării Parlamentare a C.E. a adresat un apel urgent autorităților separatiste din Transnistria să permită Comitetului Internațional al Crucii Roșii vizitarea lui Ilie Ilașcu și a celorlalți trei membri ai grupului aflat în detenție la Tiraspol din 1992. • Bombardarea din cursul zilei a capitalei cecene, Groznîi, s-a soldat cu 10 morți, în timp ce o primă încercare de mediere între Moscova și republica nord-caucaziană a eșuat. • Guvernul german pledează pentru un rol mai activ al O.S.C.E. în conflictul din Cecenia, declară un purtător de cuvântul M.E. german. • Sârbii arestați în ultimele zile pentru presupusa lor implicare în masacre în zonele Mitrovița și Orahovaci din Kosovo vor fi judecați în provincie de Națiunile Unite, a anunțat purtătorul de cuvânt al procurorului TPI pentru fosta Iugoslavie, Darta del Ponte. • PKK a respins apelul armatei turce de a se preda fără condiții, afirmând că au făcut deja destule concesii. • Mii de est-timorezi, refugiați de aproape o lună în apropierea capitalei Dili, au început să revină în oraș. politicianul săptămânii Hosni Mubarak președintele reales al Egiptului S-a născut la 4 mai 1928; a urmat cursurile Academiei Militare și ale Școlii pentru ofițeri de aviație. Și-a început cariera politică în aprilie 1975, când a fost desemnat vicepreședinte al țării. După vizita oficială la Ierusalim a președintelui Anwar El Sadat (1977), a fost însărcinat cu prezentarea și susține rea liniei politice de reconciliere a Egiptului. După asasinarea președintelui Anwar El Sadat, în anul 1981, a preluat de facto atribuțiile oficiale ale șefului statului, funcție în care a fost ales la 13 octombrie 1981. Din ianuarie 1982, este și lider al partidului de guvernământ - Partidul Național Democrat. Ca șef al statului, a continuat politica precedesorului său, de reconciliere cu Israelul, printr-un acord semnat în 1982, care prevedea retragerea trupelor israeliene din Peninsula Sinai, ocupată în 1973. Mubarak face totodată eforturi în direcția reconcilierii cu țările arabe. A fost reales prima dată în funcția de președinte în iunie 1993. La începutul acestei săptămâni, ministrul egiptean de interne, Habib ad-Adly, a anunțat că „în urma referendumului organizat duminică, 26 septembrie 1999, Hosni Mubarak a fost reales pentru un al patrulea mandat cu 93,97% din voturi“ Joi, 30 septembrie • Liderii opoziției sârbe au declarat că vor continua demonstrațiile și vor mărșălui spre locuința președintelui Slobodan Miloșevici, în pofida luptelor de stradă din noaptea precedentă, dintre poliție și protestatari. • Fostul președinte albanez Săli Berisha a avertizat comunitatea internațională că albanezii care trăiesc în Balcani în Muntenegru, Serbia, Macedonia, Grecia - ar putea să se reunească într-o federație dacă vor fi tratați în continuare ca cetățeni de rangul doi în țările în care trăiesc. • Blindate rusește au intrat în două rânduri pe teritoriul Ceceniei și s-au retras fără să se confrunte cu forțele cecene, a anunțat serviciul de presă al Președinției de la Groznîi. Bombardamentele rusești din cursul zilei asupra Ceceniei s-au soldat cu 14 morți. Purtătorul de cuvânt al președintelui rus, Boris Elțîn, a criticat afirmațiile generalului Alexandr Lebed care a declarat, pentru o publicație franceză, că în spatele incidentelor în care blocuri de locuințe din unele orașe rusești au fost aruncate în aer s-ar afla chiar autoritățile ruse. • Președintele american Bill Clinton a propus anularea în totalitate a datoriilor țărilor sărace față de S.U.A., cu condiția ca fondurile astfel obținute să fie folosite în lupta împotriva sărăciei. • La București s-a deschis pentru publicul larg a 37-a ediție a Salonului Auto. La deschiderea oficială desfășurată în cursul zilei de joi a participat și premierul Radu Vasile. • în localitatea Bekescsaba din Ungaria, în prezența ministrului industriei și comerțului din România, Radu Berceanu, a avut loc inaugurarea unui complex comercial românesc aparținând S.N.P. „Petrom“ S.A., situat la 20 de kilometri de vama Gyula-Vărșand. Zeci de mii de persoane s-au strâns în Piața Tienanmen din centrul Beijingului pentru a urmări festivitățile care marchează a 50-a aniversare a Republicii Populare Chineze. La ceremonie au participat peste 500 000 de civili și militari și au fost etalate cele mai noi și sofisticate arme. • La Hong Kong, semicentenarul Chinei comuniste a fost sărbătorit printr-o ceremonie simplă, dar și prin protestele militanților pentru democrație, ai căror reprezentanți nu au fost invitați la Beijing. • Guvernul japonez a dat asigurări că scurgerile de radiații produse în urma accidentului de jos, de la un centru nuclear din nord-estul țării au fost oprite, însă s-a recomandat ca populația din zonă să nu-și părăsească locuințele. Accidentul a fost provocat de o eroare umană, în urma căreia 55 de persoane au fost expuse la radiații, două dintre ele aflându-se într-o stare gravă. Vineri, 1 octombrie . Seara precedentă la Belgrad au avut loc noi ciocniri între poliție și demonstranții care au cerut demisia președintelui Slobodan Miloșevici. Cel puțin 10 persoane au fost rănite și au fost operate 21 de arestări. Pe de altă parte, liderii opoziției au anunțat continuarea manifestațiilor de stradă până la îndepărtarea de la putere a liderului iugoslav. Departamentul de Stat de la Washington a condamnat acțiunile de forță ale poliției îndreptate împotriva unor demonstrații pașnice. • BBC a transmis că, până acum, aproximativ 80 000 de oameni au părăsit Cecenia bombardată de forțele rusești și s-au îndreptat spre Ingușetia. Un bilanț provizoriu al cutremurului de jos, din Mexic, indică cel puțin 15 morți și mai mulți răniți. Seismul, de o intensitate de 7,4 grade pe scara Richter, a afectat mai mult sudul țării, zona epicentrului fiind la aproximativ 400 de kilometri de capitală. • Unități ale forței internaționale a O.N.U. au început acțiuni desfășurate în vestul Timorului Oriental, considerate o fază decisivă a operațiunii de restabilire a ordinii, după o lună de violențe. • La încheierea reuniunii anuale a F.M.I. și B.M., agențiile de presă au transmis că lupta împotriva sărăciei în țările în curs de dezvoltare a fost proclamată prin unitate absolută a instituțiilor financiare internaționale. Duminică • Alegeri legislative în Austria • „Ziua dialogului iudeo-creștin“ (are loc în lumea întreagă) • Ziua națională a Republicii Coreea. Luni * „Ziua mondială a habitatului“ * „Ziua internațională a animalelor“ • Sesiunea Parlamentului European (Strasbourg, 48) • Vizita primei doamne a S.U.A. în Polonia • Vizita cancelarului german, Gerhard Schröder, în Grecia (Atena; 4-5) • Vizita de lucru a președintelui leton, Vaira Vike- Freiberga, în Suedia (Stockholm, 4-6). Marți * „Ziua mondială a educatorilor“ ·Vizita președintelui Sloveniei Milan Kucean, în Suedia (Stockholm, agenda evenimentelor 3.10.1999 - 8.10.1999 6-7) • Președintele egiptean, Hosni Mubarak, depune jurământul în fața parlamentului • Vizita președintelui polonez, Aleksander Kwasniewski, în Ungaria (Budapesta: 5-6) * în S.U.A. începe primul Festival de film chinez (New York, 5-9). Miercuri * Sunt date publicității rezultatele alegerilor generale desfășurate în India, în cinci etape, între 3.09.-3.10. a.c. • Reuniunea cvadripartită a Consiliului Europei și a Uniunii Europene dezbate problema proiectului unei Carte a drep turilor omului a „Celor 15“ (Strasbourg) • Reuniunea miniștrilor europeni ai transporturilor (Luxemburg) • Conferința anuală a Organizației Tratatului privind Interzicerea Completă a Experiențelor Nucleare (Viena, 6-8). Joi • Audierea cazului liderului PKK, Abdullah Ocalan, de către Curtea de Casație a Turciei (Ankara) • Procesul fostului președinte al Consiliului de Miniștri al Italiei, Bettino Craxi, acuzat de corupție (Milano) • întâlnirea unor emisari au Uniunii Europene cu forțele de opoziție din R.F. Iugoslavia (Szeged) • Festivalul Internațional de film de la Beirut (7-14). Vineri * Generalul britanic, Michael Jackson, comandatul KFOR, este înlocuit cu generalul german Klaus Reinhardt * Are loc summit-ul Comunității Statelor Independente (Kiev) • Vizita de lucru a președintelui S.U.A., Bill Clinton, și a secretarului de stat american, Madeleine Albright, in Canada (Montreal) • Eliberarea a 150 de deținuți palestinieni, aflați în închisori din Israel, ca urmare a Acordului de la Sharm el- Sheikh (Egipt), semnat în noaptea de 4 spre 5 septembrie a.c.