Agenda, ianuarie-martie 2010 (Anul 21, nr. 1-13)

2010-01-23 / nr. 4

www .agenda.ro INFORMAȚII CULTURALE 23 ianuarie 2010 - pag. 10 (■ala masteranzilor coreeni Master class susținut de maestrul Corneliu Murgu Maestrul Corneliu Murgu, directorul Operei Naționale Române din Timișoara, va susține în perioada 16-21 februarie cursuri de interpretare vocală cu zece tineri soliști din Republica Coreea. Rezultatele acestui Masterclass vor fi prezentate publicului la „Gala Masteranzilor”, luni, 22 februarie, de la ora 19, pe scena Operei, în cadrul Zilelor Culturii Coreene la Timișoara. Sub bagheta dirijorală a italianului David Crescenzi și în acordurile orchestrei Operei timișorene, tinerii cursanți coreeni vor interpreta lucrări din creația compozitorilor W.A. Mozart, Giacchino Rossini, Gaetano Donizetti, Vincenzo Bellini, Giuseppe Verdi, Charles Gounod, Jacques Offenbach, George Bizet, Jules Massenet, Giacomo Puccini. Tariful maximal al biletelor la această gală este 15 lei. Cele două evenimente, respectiv cursul de măiestrie și gala, se desfășoară cu sprijinul Ambasadei Republicii Coreea la București și sunt incluse în programul manifestărilor dedicate celebrării a 20 de ani de la stabilirea relațiilor diplomatice bilaterale româno-coreene. în acest an, Opera Națională Română Timișoara va fi gazda altor două cursuri de interpretare vocală, susținute de soprana Nelly Miricioiu (în luna mai 2010) și de tenorul Corneliu Murgu (septembrie 2010), a mai precizat dl Florin Brânzei, coordonatorul PR al Operei. SIMONA POPOVICI din presa vremii acum..* 100 ani „Aeroplanul inginerului Aurel Vlaicu... Construcția aeroplanului lui Vlaicu va fi complect terminată peste câteva zile de atelierul arsenalului armatei sub direcția personală a d-lui colonel Adrian Miclescu și a inventatorului“. (Drapelul din 28 ianuarie 1910). „Jubileu. Cetățenii orașului se pregătesc pentru serbarea în 8 martie a celor 25 de ani de când primarul Karl Telbisz se află în fruntea orașului Timișoara. Cu ocazia acestui jubileu va apărea și o carte, care va conține discursurile lui Telbisz“. (Temesvári Hirlap din 29 ianuarie 1910). 75 ani „Noul ziar al Dr. Aurel Cosma a apărut... La întreprinderea grafică Ateneu, Dr. Aurel Cosma a editat «Luceafărul», revistă pentru cultură, literatură și artă, care apare lunar în Timișoara“. (Temesvarer Zeitung din 24 ianuarie 1935). 50 ani „János Bolyai - un corifeu al gândirii matematice. Se împlinește astăzi un secol de la moartea marelui matematician János Bolyai, care a avut o contribuție însemnată la dezvoltarea științei în general, și a științei matematice în special“. (Drapelul Roșu din 27 ianuarie 1960). 25 mii „Cartierul cel nou al Jimboliei, cel din zona gării C.F.R. se îmbogățește cu noi blocuri de locuit... Cu câteva zile înainte de încheierea anului au fost date în folosință două blocuri cu 20 de apartamente. Un alt bloc de 12 apartamente se află în faza lucrărilor finale“. (Drapelul Roșu din 23 ianuarie 1985). „Filmul românesc «Concis», în regia lui Dan Pița, a fost distins la Festivalul internațional al filmului de la Delhi cu premiul criticii internaționale pentru originalitatea acțiunii și a modalității de exprimare“. (Drapelul Roșu din 26 ianuarie 1985). 5 ani „Reabilitarea Bastionului Theresia. Contract de parteneriat C.J.T.C.L. Timișoara. Marți, 25 ianuarie, plenurile Consiliului Județean Timiș și Consiliului Local Timișoara au aprobat promovarea proiectului «Reabilitarea și revitalizarea fortificației Cetății Timișoara - Bastionul Theresia»“. (Agenda din 29 ianuarie 2005). „Inaugurare. Sâmbătă, 29 ianuarie, de la ora 11,30, la Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii „Louis Țurcanu» din Timișoara vor avea loc festivitățile de inaugurare a Centrului familial, o clădire nouă, ce va întregi Complexul Oncohematologiei Pediatrice. Clădirea reprezintă în întregime o donație a unor fundații de caritate din Austria“. (Agenda din 29 ianuarie 2005). MARIA POPESCU mmmm mmm mmmm^agmamj• Florin Piersic și Emilia Popescu, într-o comedie romantică „La mulți ani, Maestre!” stă scris pe afișul care anunță prezența actorului Florin Piersic în Timișoara, la doar patru zile după ziua sa de naștere, cu un spectacol care s-a dovedit, cu fiecare ocazie, irezistibil pentru publicul timișorean. Străini în noapte. De altfel, de la premieră, spectacolul s-a jucat cu casa închisă în multe din majoritatea orașelor din România. Regizată de Radu Beligan și interpretată de Florin Piersic și Emilia Popescu, piesa lui Eric Assous este o „comedie romantică despre seducție, pasiuni și infidelități”. Ilustrația muzicală a spectacolului este creată de ilustrul flautist Bogdan Ștefănescu, decorul este realizat de Puiu Antemir, iar costumele poartă semnătura Irinei Schrotter. Străini în noapte se joacă pe scena Operei Naționale Române din Timișoara luni, 1 februarie, de la ora 19. Biletele au, pe categorii, prețuri de 50, 60 și 70 de lei și s-au pus în vânzare la casieria Operei și la Agenția Capitol. Rezervări de locuri se pot face telefonic, la numărul 0723-125 106. S. P. Doi mari actori, într-un spectacol regizat de maestrul Radu Beligan Tamara Buciuceanu deschide stagiunea Artmedia Ca antidot la criză, pesimism și disperare, Fundația Culturală Artmedia propune publicului timișorean o „stagiune veselă”. Cea de-a XVIII-a stagiune artmediană va fi deschisă de Tamara Buciuceanu, a anunțat, miercuri, Doina Popa, președinta fundației culturale, căreia îi revine meritul multor evenimente teatrale deosebite în istoria culturală a Timișoarei postdecembriste. De o vulcanică și impresionantă vitalitate, venerabila actriță octogenară va juca împreună cu Sorin Francu, directorul Teatrului din Focșani, comedia Divorțul de aur, în regia lui Nae Cosmescu. Piesa a fost scrisă de Nae Cosmescu și Sorin Petrescu, special pentru interpreții acestui spectacol, și aduce pe scenă un cuplu ajuns la 50 de ani de căsnicie. Celebrarea „nunții de aur” a Tarsiței, fostă cântăreață la Operă, și a lui Spirache, fost trombonist la Filarmonică, le prilejuiește protagoniștilor rememorarea Jurnalului” unei căsnicii... ca toate căsniciile, cu zile bune și tandreturi, cu trădări, decepții, tușe amare, drame și reproșuri care-i aduc pe cei doi în pragul „divorțului de aur”. Spectacolul pe scena Operei Naționale Române din Timișoara va avea loc marți, 16 februarie, de la ora 19, iar biletele, cu prețuri între 20 și 50 de lei, s-au pus în vânzare la Agenția Operei. Publicul din Lugoj este invitat la aceeași comedie miercuri, 17 februarie, de la ora 19, la Teatrul Municipal Traian Grozăvescu, biletele costând aici 25-35 de lei. s. P. Cireșica merge la Zoo Spectacol pentru copii La zoo sau la teatru? O alegere numai bună de făcut la sfârșit de săptămână. Copiii care aleg Teatrul Iulia au parte de amândouă, căci duminică, 24 ianuarie, de la ora 11, o pot însoți pe... Cireșica la Zoo. Dacă în primul „episod teatral”, Cireșica și Gâscănel au devenit cei mai buni prieteni, în următorul, cei doi merg împreună la Grădina Zoologică. „Acolo, ei întâlnesc un îngrijitor nefericit și care, tocmai din cauza nefericirii sale, este foarte crud cu animalele. Cireșica și Gâscănel află despre tristețea animalelor de la zoo, care doresc să fie libere. După mai multe aventuri cuprinse în spectacol, cei doi reușesc să elibereze animalele și să-l facă pe îngrijitor să fie un om mai bun. Dacă primul episod a fost un spectacol despre prietenie, acesta este despre libertate”, dezvăluie regizorul Traian Șoimu. Spectacolul interactiv se bucură de o distribuție deosebită, având-o în prim-plan pe excepționala păpușăreasă Maria Gornic, alături de Alina Chelba, Adrian Jivan, Bogdan Spiridon, iar scenografia este creația Krisztinei Nagy. De la ora 18 a aceleiași zile, la Art Club Julia, cel mai prietenos, dezinvolt și uimitor tânăr magician timișorean, Claudiu Gheorghe, invită publicul de toate vârstele La limita imaginației Art Club Julia se află pe Bd. 16 Decembrie 1989 nr. 6, în Piața Maria. s. P. Bijuterie de librărie Expoziție de podoabe, aur și pietre scumpe Cartea de nisip e, știm cu toții, o bijuterie de librărie. Sâmbătă, 23 ianuarie, de la ora 17, în sala mare sub luminator vor străluci, pe lângă giuvaericalele literare, creațiile artiștilor timișoreni Daniela Cristescu și Adrian Popa, într-o expoziție de podoabe, metale nobile și pietre scumpe intitulată chiar... Bijuterie de librărie. Organizatorii făgăduiesc un regal de materii prețioase - perle, emailuri, aur, diamant, smarald, rubin, safir, perle - sau semiprețioase - acvamarin, topaz, turmalin, citrin, fildeș - oferit concitadinilor de cei doi bijutieri cărora le place să facă daruri, dar și să realizeze lucrări originale pe care să și le dedice reciproc, căci între cadourile pe care cei doi și le-au făcut stau o cruce malteză (de la Adi pentru Dana), un inel cu acvamarin (de la Dana pentru Adi) și multe alte minuni. Pentru un artist, însă, indiferent de comanditar, orice bijuterie este, în felul ei, un mic miracol. Daniela Cristescu lucrează ca bijutier din 1988, ucenicia și-a făcut-o la Dinamo, apoi au urmat diploma și celelalte recunoașteri. Adrian Popa a învățat meserie de la... Daniela Cristescu, examenul și diploma oficiale de profesionist obținându-le în 1994. Sâmbătă după-amiază, la Librăria Cartea de nisip, bijuteriile vor sclipi frumos între rafturile cu literatură bună. CODRINA DIANA TOMOV Timișorean la Eurovision-ul spaniol . Ionuț Boțea își încearcă norocul cu piesa Aquien anuts Timișoreanul Ionuț Boțea, cel care a participat anul trecut în semifinala Eurovision din țara noastră sub pseudonimul de Juan Xavier cu piesa Perdoname, își încearcă norocul în același concurs, dar de această dată în Spania. „Piesa cu care particip în Spania face parte din albumul pe care l-am realizat la Timișoara cu producătorul George Hora. Anul acesta, am șansa de a putea reprezenta Spania în finala de la Oslo cu o baladă R&B, intitulată Aquien amas produsă de George Hora. Piesa poate fi ascultată și votată pe site-ul oficial al Televiziunii Publice Spaniole, TVE, la următorul link: http://www.rtve.es/television/ eurovision/candidatos/ionutbotea/12978/“, ne-a declarat muzicianul. Votarea pentru ca muzicianul timișorean să se califice în finala concursului din Spania se poate face până în data de 5 februarie. „Particip cu numele Ionuț Boțea, fiindcă această reglementare făcea parte din cerințele concursului. în plus, în Spania numele Juan Xavier e destul de comun, iar Ionuț e mai nou, mai fresh. Nu am încercat la noi în România, pentru că au și alții dreptul de a participa. Eu am încercat anul trecut, am văzut care au fost rezultatele, așa că îi las și pe alții, în ceea ce privește albumul pe care l-am finalizat, nu pot spune acum nimic, pentru că sunt în tratative. Doar atât, vor ieși lucruri foarte frumoase și serioase“, ne-a mai declarat muzicianul. ZOLTAN VARGA S-a stins Cosmin Lungu încă o veste cumplită a îndoliat lumea culturală a Timișoarei: în noaptea de 17 spre 18 ianuarie, s-a stins, lovit în floarea tinereții de o boală neiertătoare, Cosmin Lungu. A fost unul dintre oamenii ale cărui idei, întotdeauna proaspete și originale, au făcut din librăriile Cărturești ale orașului nostru spații ale unor evenimente notabile. Fost jurnalist la Focus Vest și Ziua de Vest, apoi director și, în ultimii ani, PRV event manager al Cărtureștilor, Cosmin Lungu a fost inițiatorul a numeroase întâmplări culturale de mare efect, între care Festivalul Street Delivery din strada Mercy merită un loc aparte. în vara anului 2009, el a obținut Premiul Austrian Airlines de Excelență Culturală pentru 2008, distincție ce i-a fost acordată în cadrul unei festivități desfășurate la Casa Triade. Motivația de atunci a juriului a fost „sensibilitatea, creativitatea și umanismul său“. Acestea, dar și generozitatea lui îl fac demn de o galerie a neuitării.